BMW Oracle | vingen

419807082_SD6K_0585.jpg

The latest development by the BMW ORACLE Racing team was unveiled today when an enormous wing was prepared to be wheeled out of the tent at the team base in San Diego.


The wing will be tested as an option to increase performance compared with a traditional soft sail rig as previously sea-trialed on the BOR 90, the 90-foot trimaran the team has built for the 33rd America’s Cup.

The construction of the wing took place at Core Builders, the team’s boatbuilding facility in Anacortes, Washington, with finishing work completed at the team base in San Diego.

“This was a massive undertaking,” said Tim Smyth (NZL), who, along with Mark Turner (NZL), has been overseeing the wing construction team in Anacortes and in San Diego.

“Building a wing of this size was something new for all of us, and we’re proud our guys were able to rise to the challenge.”

A wing of this scale has never been built for a race boat. In terms of size, the wing on BOR 90 dwarfs those on modern aircraft. Towering nearly 190 ft (57 m) above the deck, it is 80 percent bigger than a wing on a 747 airplane (102 ft / 31 m).

The primary advantage of the wing over a soft sail is that it is easier to control and does not distort. This makes it easier for the trimmers on board to maintain an optimum aerofoil shape in a wide range of conditions.

Full-scale, on-the-water testing of the wing will begin later this week as the team resumes sea trials in preparation for the 33rd America’s Cup Match in February.

9 Comments

  1. Börje Borg Nov 9, 2009 Reply

    Hmm, ser ut till att bli cup där man jämför äpplen och päron. Lite som 1988, 134 fot mot en liten katamaran med vinge.

    Snart dröjer det väl inte länge innan kommentarerna här på Blur handlar om att entyp är det enda rätta och dom riktiga idrottsmännen. Lika så att min båt har för högt lystal….

  2. Larsa Nov 9, 2009 Reply

    O hur tänker de göra i hamn?
    Vet att open 60s lite(i detta sammanhang) vingformade mast medför problem med att få båten att ligga still i hamn.
    Även denna kommer ner förr eller senare ;)
    Men riktigt cool är den!

  3. Pelle P Nov 9, 2009 Reply

    Fy f-n vad cool!!!!!!!!!!!!
    Vilket monster det kommer att vara på sjön.
    Håller med Larsa; hur löser dom hamn-biten?
    “offshorecrew” som sitter i båten över natten och guppar runt på havet??
    Skulle gärna vara James Spithill när “technical department” vrider in vingen i närhetheten av det optimala… vilken hästespark det måste bli!!

  4. F424 Nov 9, 2009 Reply

    Ja hur revar man det monstret? Bindrev? Rullrev?

  5. mattias allroth Nov 9, 2009 Reply

    Har jag förstått detta rätt ?

    Dom ska alltså montera vingen på trimaranen istället för den vanliga riggen ?
    Häftigt men fan vet om det går och skit som den kommer att röra sig.

  6. Kristian Nov 9, 2009 Reply

    Så otroligt coolt! Vingen är nästan 60m lång (en 747s vinge är endast 34 m!) så detta är ett helt fantastiskt bygge! Fräckare blir det knappt!

    Tanken är nog att montera på och av vingen rätt ofta. Att fundera ut hur detta skall ske har tydligen varit en väsentlig del av svårigheterna en vinge innebär.

    Reva? Varför det, gasa! Allvarligt talat så borde det väl bara vara att justera formen på ett lagom sätt. Vingens stora fördel jämfört med gammalsegel är ju just att man kan justera formen exakt.

    Det skall bli spännande att se hur detta fungerar ute på havet senare i veckan!

  7. Pål Kajard Nov 9, 2009 Reply

    Vad händer med X-35 nu? Byter man sin alumast eller?

  8. Mats Nov 10, 2009 Reply

    Det ser ut att bli Valencia ändå. Tre race 8, 10 och 12 feb; race 1 – kryss/läns 20 nm från start till kryssmärket, race 2 liksidig triangel på 39 nm med första ben ren kryss, race 3 (om det behövs) likt race 1.
    Första till 2 segrar vinner.
    Båtarna skall vara “sloop rigged”, frågan är om BOR-vingen klassar som sloop – hoppas det. Det är en definitionsfråga.
    Saxat från wikipedia: “A sloop (from Dutch sloep) is a sailing boat with a fore-and-aft rig and a single mast farther forward than the mast of a cutter. A sloop’s fore-triangle is smaller than a cutter’s, and unlike a cutter, a sloop usually bends only one headsail, though this distinction is not definitive; some sloops such as the Friendship Sloop have more than one. Ultimately the position of the mast is the most important factor in determining whether a ship is classified as a sloop.[citation needed]”

    Jag håller en knapp på BOR, ty det råder liten tvekan om att de har rekryterat det bästa folket inför satsningen.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.