Dehler 32 | ritningar

dehler32_front.jpg
Nu verkar det komma lite info om Dehler 32. Bland annat ritningen nedan (skall man verkligen ha tysk skotning)? Enligt uppgift är de första båtarna redan i produktion.

dehler32_ritning.jpg

9,6 * 3,2 * 1,9 m
J: 3,65, P: 12,5 m, I: 13,1 m, E: 4,3 m

dehler32_side.jpg

Pressreleasen sade inte så mycket (egentligen ingenting alls), men jag klippte ut några stödord. Imponerande :-)

superbåt, design & konstruktion på högsta nivå, ett av världens främsta konstruktionsteam, superseglare, alla dagens krav, seglingsdynamik, lättseglad, går fort i regattor, optimal för tur, modern segelgarderob, effektivt roder, sportig köldesign, mycket bra stabilitet, effektiv däckslayout för full besättning, mycket enkel att segla själv, idealisk för både krävande “offshore racing” och längre cruising, valda material och design skapar fullkomlighet!

Kolla också in...
This entry was posted in Boats and tagged . Bookmark the permalink. Trackbacks are closed, but you can post a comment.

53 Comments

  1. Posted November 28, 2009 at 18:39 | Permalink

    Haha, du vet hur man läser en pressrelease :-)

  2. Posted November 28, 2009 at 18:47 | Permalink

    Ser ut som om Skotskenan sitter bakom rorkulten, den tyska skotningen kan ju behövas för att få skotet i närheten av rorsman vid shorthanded segling.
    Jag tycker att fönstren är fula! Såg trist ut på den nya 35:an med.
    Men jag tror den blir en hit. Lagom stor för “standsrdfamiljen med två ungar, fortfarande en Dehler om än med ett något utspätt varumärke.
    Låt oss hoppas att den säljs utan segel. Länge leve friheten, den här båten förtjänas att inte styras in i “standardsegelfacket”.

  3. Posted November 28, 2009 at 19:32 | Permalink

    Peter
    Det var de tidiga ritningarna och hon ser inte sån ut längre…

    Håller med Large om att varven borde ta bort de värdelösa standard Crosscut Elvström eller North seglen. Båtköparna får ytterliggare en tröskel att passera för att komma ut på banan. Själv ville jag inte ens ha dem medskickade. Vet inte i vilket förråd de skulle få plats.

    Dehler 32 passar säkert många.

  4. Posted November 28, 2009 at 19:32 | Permalink

    Intressant att däckslayouten är anpassad för en full besättning. Vad innebär det, spyhinkar, extra höga mantåg och galonöverdrag?

  5. Posted November 29, 2009 at 01:13 | Permalink

    För tung. Tar hellre en SeaQuest 320 eller Sydney 32 om det skall vara just 32 fot.

  6. Posted November 29, 2009 at 10:00 | Permalink

    Kul med nya båtar i storleken, den blir nog fin. Det förefaller ju inte vara någon kompromisslös racer och jag slås av följande: Tveksamt om T- kölen höjer prestandan i proportion till olägenheterna. Obegripligt att inte ha två vaskar. Den som tycker detta är ok har aldrig jobbat i pentryt. Behovet att ha en låda för “rent” och en för “slabb” är inte mindre på kappsegling. Att trassla med en extra balja på cruising känns väldigt påvert.

    • Posted November 29, 2009 at 13:37 | Permalink

      Kölen är ett naturligt steg i utvecklingen mot bättre prestanda gällande såväl vattnets strömning kring profilen som tyngdpunktens placering i våran ständiga jakt på lättare båtar med samma rätande moment.
      Att trassla sig in bland ankarlinorna i en trång hamn kan väl räknas som olägenhet men är något man lär sig undvika liksom de med långkölat snabbt lär sig att inte försöka vända där det är trångt.

      Jag har seglat med T-köl i 9år nu och är mest förvånad att det tog så lång tid innan det kom på de stora tillverkarnas CR=CruiserRacer båtar.

      http://www.maxknots.com

  7. Posted November 30, 2009 at 01:21 | Permalink

    det blir svårare att lägga till i naturhamnar,
    förmodligen känsligare än en L köl och undvika linor,sjögräs mm är nog en ganska svårlärd konst

    • Posted November 30, 2009 at 11:09 | Permalink

      90 % av all oro är …….. är obefogat.

      Jag tror inte det är svårare att gå in med i naturhamnar med denna köl än andra. De flesta tar hänsyn till sitt djupgående när de kryper in i vikarna. Jag tror även man skall sätta kölen i ljuset av vad du får ut av en köl som en T köl dvs. bättre prestanda i båten på t.ex. kryssen, bättre höjd o fart.

      • Posted November 30, 2009 at 14:14 | Permalink

        Finns det bevis, att T-köl ger bättre prestanda än motsvarande L-köl?

        • Posted November 30, 2009 at 14:49 | Permalink

          Du kan ju fråga samtliga AC & VOR team varför de valde T och inte L-kölar..

          • Posted November 30, 2009 at 15:54 | Permalink

            10 miljarder flugor kan inte ha fel – hästskit är gott ;-)

            Det handlar nog om två saker;
            Vikt- och lateralcentrum ska hamna på rätt ställe,
            En L-köl ger besvärlig vridbelastning av kölbladet.

            En T-köl är enklare att beräkna och bygga.

          • Posted November 30, 2009 at 18:03 | Permalink

            Den här båten är ju inte lätt, dessutom signalerar den grunda kölen “ickeprestanda”. Som att ha lågprofildäck på en 1,4liters VW Polo……….

          • Posted November 30, 2009 at 22:45 | Permalink

            VOR/AC har inte mycket att göra med “normala” båtar. Med mycket djupa kölar och jättestora bulbar har T-köl många praktiska fördelar och bulben kan vara längre och därför inte så tjock. Gäller dom för “normala” båtar? Skulle X-35 eller Dehler 33 bli klart snabbare med motsvarande T-kölar?

    • Posted December 1, 2009 at 13:23 | Permalink

      Det finns ingen koppling mellan T-köl och lätt att gå iland. Har båten tryckcentrum långt bak (från seglen) måste kölfenan också långt bak(rodrets storlek har också betydelse här). Bulbens placering blir var du behöver ha tyngdpunkten i båten som i sin tur beror på skrovets linjer.
      Det är bara att gå en runda i hamnen så kan ni se hur många olika varianter det finns.
      På min gamla First 31.7 så var segelplanet långt fram och också kölfenan. Bulben satt längre bak så det var en L-köl. Den var mycket sämre när det gällde att komma in med än jag tror Dehler 32 blir.

  8. Posted November 30, 2009 at 14:31 | Permalink

    32 fotare utan inombordare hmmmmmmm……..

    • Posted November 30, 2009 at 20:27 | Permalink

      Du har rätt i det du säger Erik, men vi skall ju inte tro att de bygger med T-köl för att det är lättare och beräkna samt bygga… de bygger det som är snabbast “No matter the cost” och med dagens rön är det T-köl som gäller.
      Om 10år kanske det är något annat som är hetast.

      • Posted December 1, 2009 at 11:29 | Permalink

        Kul tanke!
        Nä, knappast “no matter the cost”. Dom som tänker så köper inte en Dehler 32. Det är ALLTID en avvägning mellan kostnad och prestanda. Hur kan man åstadkomma en positiv prestandaförbättring UTAN kostnad? Ungefär där ligger fokus. Sedan kan man som byggare/konstruktör också fundera på om man kan få mer betalt för vissa “features” som egentligen inte innebär en högre produktionskostnad.

        T-kölen är precis som någon sa ovan bättre pga att den ger ett enklare lastfall på kölen att ta hand om. Det ger också större frihet att placera lateralplanets “tyngdpunkt” i förhållande till segelplanet, då man inte i lika hög grad behöver sammankoppla kölbladets placering med önskat läge för på ballasten…. (Hmm. Ja om någon fattar vad jag menar.)

        Om T-kölen just på denna båt ger en prestandaförbättring är oklart. Skulle tro att endast designern som gjort alla kompromisser (för det är alltid massor av kompromisser i en design) kan svara på det. Mitt tips är dock att det är 80% trendighet och 20% prestanda som avgjort valet…

        • Posted December 1, 2009 at 11:37 | Permalink

          No matter the cost var nog mer tänkt att spegla AC och VOR teamen än Dehlers val av köl.
          Annars är Björns analys förmodligen helt riktig.
          En annan sak är de fasta peken modell VOR som nu börjar dyka upp och blir mer och mer vanliga och som är smått fantastiska i naturhamnen samtidigt som du kan halsa en Gennaker eller tom. Code 0.

          • Posted December 1, 2009 at 17:22 | Permalink

            Först var segelbåtarna gjorda med fallande stävar.
            Sedan gjorde man raka stävar.
            Och kom på att, hoppsan, vi behöver ett löstagbart peke.
            Sedan bygger man ett fast peke.
            Bara ett steg kvar så har vi gått varvet runt och fått tillbaks de praktiska fallande stävarna igen:)

          • Posted December 1, 2009 at 18:59 | Permalink

            Det är ju inte bara frågan om att få en skärgårdskryssarstäv utan också att halsa gennakern så långt fram som möjligt.
            Sen vet vi ju alla att vattenlinjelängd regerar och ett peke är billigare än en meter längre båt.

          • Posted December 1, 2009 at 22:04 | Permalink

            Var finns sexiga kompositpeken att montera på en modern performance cruiser? Seldenpeken ovan däck eller cromade badplattformar med teak fungerar kanske för en del men det borde gå att göra detta sexigare utan att behöva göra någonting customiserat.

          • Posted December 1, 2009 at 22:22 | Permalink

            Kolla med Rolf Tannergård (Aspect 40) deras nya kolpeke är bra och borde funka. http://www.aspect40.se

          • Posted December 4, 2009 at 20:43 | Permalink

            Fredrik gå in och kika på bilderna så ser du att det mesta de (Aspekt)är stolta över är närmast kopior av detaljerna på min 9år gamla båt
            http://maxknots.com/itnet/?svensk

    • Posted December 1, 2009 at 08:38 | Permalink

      Hej

      Ska nog vara en liten Disel under trappan som vanligt se ritningen annars hadde man utnytjat plattsen bättre i akter kojen.

      J

  9. Posted December 1, 2009 at 00:19 | Permalink

    om de skulle bygga det som är snabbast så skulle de inte välja en så tung konstruktion?
    Jag är INTE övertygat om att Hanse o Dehler som kör med T-kölar numer a gör det för att det är snabbast utan för att det är “inne” och mer sex appeal…
    //Krister

  10. Posted December 1, 2009 at 00:28 | Permalink

    X yacht testade bulb-T på X-119 för länge sedan och verkar ha återgått,

    • Posted December 1, 2009 at 21:02 | Permalink

      Ja, och om X har prövat och det inte funkade för dem så kan det ju inte vara bra, för de är ju guds gåva till alla seglare :)

      /Hans

  11. Posted December 2, 2009 at 00:36 | Permalink

    varianta.info

  12. Posted December 2, 2009 at 11:03 | Permalink

    För kolfiberpeke kolla med Marström. Z31 har en Marströmpeke, väldigt läcker.

    Andra nya spännande båtar med T-köl:

    Akilaria 9.5

    och jo, just:

    X-65 !

  13. Posted December 2, 2009 at 17:08 | Permalink

    Dehlers marknadsavdelning verkar ha fått fatt på en låda med roliga svampar som man har tuggat i sig.

    Först den helt bissarra pressreleasen ovan tillsammans med ritningar som inte stämmer… och nu lanseringen av Varianta 18, där det inte går att avgöra om det är på skämt eller allvar?

    http://www.youtube.com/watch?v=bo9TpISJhCE
    http://www.varianta.info/

    • Posted December 2, 2009 at 18:07 | Permalink

      Om du går på en tysk båtmässa ser du att marknaden för trailerseglare är enorm där nere. Kan vara en bra bas att börja om med och skola in folk i Dehlerfamiljen.

      Grundpriset på 10-tusen€ är klart billigare än den “svenska” Fabola Campus 6.3 som vänder sig till samma målgrupp.

      Skrovet ser fint ut även om ruffen ritades av pryoeleven…

      Men det bästa är att man får man en T-köl…

    • Posted December 2, 2009 at 18:20 | Permalink

      Ja, det är ju rena snurren vad gäller specarna från Dehler. Läste i tidningen segling igår att Dehler 35 ska få 3-spridarrigg men det står 2-spridarrigg i specarna. Det är nog ingen som vet vad de får levererat för tillfället.

      Variantavideon är bara en uppföljning på “Dehler 31 crash test”. Samma ansvarige utgivare. :-)

  14. Posted December 2, 2009 at 18:23 | Permalink

    Dags för Mälarseglarna att ta sig en look.
    Här är en till:

    http://www.youtube.com/watch?v=pdxR1ZukEJ0&feature=related

    • Posted December 3, 2009 at 00:27 | Permalink

      Åskådliggör väldigt bra de seglingsförhållanden vi har här på Mälaren men de har missat grodorna… Men kul har vi!
      Lägg dock märke till att Varianta båtarna inte marknadsförs som Dehler eller genom Dehlers agenter.
      Dehlervarvet tillverkar f.ö även motorbåtar åt Raphsody Holland. Varianta marknadsförs helt separat och kan endast beställas över Internet för att hålla priset nere. De är ämnade för en helt annat kundsegment en det som är representerat här på Blur. Möjligen något för våra barn. F.ö skall Dehler 35 enligt min vanligtvis välunderrättade källa inte få någon trespridarrigg. Det får stå för tidningen Segling och verkar vara en missuppfattning. Alla Dehler entusiaster kan vara lugna…

      • Posted December 3, 2009 at 08:45 | Permalink

        Det stod om 3-spridarriggen på Melfars hemsida också innan Flemming lade ner. De har kanske hämtat informationen där?

      • Posted December 4, 2009 at 11:34 | Permalink

        he,ehe,he Leif nu vart jag något förvirrad. Varianta seglade bl.a. slutet 80-talet i Tyskland och det är väl än i dag en rätt stor klass. Det som Dehler tog fram nu är Varianta 18 som baseeras på samma koncept som den dock betydligt äldre Varianta.

        • Posted December 4, 2009 at 19:40 | Permalink

          Jag vet, men jag kommenterade det nuvarande marknadsföringskonceptet. Det kommer flera Varianta upp till 25 fot. Varianta 18 kallades ju tidigare “Rothkäpfchen” som du säkert kommer ihåg.

  15. Posted December 3, 2009 at 21:45 | Permalink

    Leif – Vilken tror Du blir snabbast D32 el. D33 CR/CL? Du har ju seglat en del D33 under åren.
    Ps. Varianta finns med under Product Range på http://www.dehler.com (dock länkas man till en kampanjsida).

    • Posted December 4, 2009 at 11:34 | Permalink

      Om D32 blir lika snabb som D33 så är det en kanonbåt. 33:an är ju något längre och smalare och har mera segel (med Genua). Kölen är troligen effektivare på D32:an och förmodligen har utvecklingen gått framåt en del. Judel och Vrolijk brukar dessutom inte floppa. Det blir mycket intressant att jämföra.

      • Posted December 7, 2009 at 00:28 | Permalink

        Med tanke på regeringens nya mätregel gällande max 0,2 promille etanol i blodet så ligger man ju också helt rätt eftersom Dehler 32 är kortare än 10 meter IRC och nu också C2H5OH optimerad…
        Tyvärr så är vår Dehler 34, 10,21 meter lång så vi måste ju segla nästintill helt nyktra… :-))
        Hur kan man komma på så idiotiska gränsdragningar. Klart att man inte ska vara full i en båt men det borde rimligen gälla samma regler för alla. O egentligen vad är det för fel på dagens regler som ju gäller all “sjöfart” i hela världen? Kan man inte framföra sin båt på ett säkert sätt så är det faktiskt straffbart redan idag.
        Det här förslaget från regeringen är inte klokt. Är det KBV som lobbat igen så man ska få ännu mer folk o båtar, köpta på våra skattepengar.
        //StefanK
        http://www.dehlerdoris.blogspot.com

        • Posted January 21, 2010 at 10:06 | Permalink

          Ja det är klart att det är.. Ett par Cobror till och kanske ett nytt TV-program i 5:an… Alla vill bli kändisar!!! ;-)

          Eftersom handeln avregleras återstår inte så mycket kontrolluppgifter för KBV. Vad blir kvar? Jo, miljöskydd och roderfylla….

          • Posted January 21, 2010 at 10:07 | Permalink

            & hastighetsbevakning förstås…

  16. Posted January 20, 2010 at 23:10 | Permalink

    Dehler lanserar nu två ytterliggare kölalternativ till 32an.
    Det blir en racingköl med 1.95m djup gott på kryssen.
    http://sundetregatta.blogspot.com/2010/01/dehler-32-far-som-option-en-racingkol.html

  17. Posted January 22, 2010 at 21:22 | Permalink

    Dehler 35 kommer också att byggas i en Racingversion. Epoxiskrov, kolmast lättad inredning m.m. ska göra båten c:a 800kg lättare än tidigare. Nu tar Dehler upp kampen i 35 fotsklassen på allvar.. Ska bli intressant att se hur nya specifikationen för D35 Racing kommer att se ut.
    O så Dehler 32.. förståss!
    Mer info om nyheterna finns på Dehlerclub Sweden. http://www.dehlerclub.se
    Mer detaljer kommer på The Club och på min egen blogg!
    StefanK
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*
*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>