Tylösegling | nytt västkustsamarbete

tylosegling_logo_final.jpg
Här har vi ytterligare ett utmärkt exempel på hur samarbete mellan seglare, klubbar och bloggar kan lyfta regional segling. Med Tylösegling så tar man steget vidare jämfört med de vanliga LYS-cuperna och skapar en gemensam plattform för anmälningar, resultat och diskussioner.

Så himla rätt!!!

När jag tänker efter lite, så är detta segling 2.0! Drivet av seglarna, samarbete över gränserna, community när det är som bäst och snyggt paketerat. Och så använder man verktyg som redan finns (i det här fallet ning) i stället för att driva kostsamma web-utvecklingsprojekt. Imponerande!

Tylösegling och Tylöcupen

Det började med några inlägg och kommentarer på bloggar och gästböcker om att vi borde samarbeta mer mellan klubbarna för att öka intresset för kappsegling häromkring. Det ena gav det andra och nu kan vi stolt presentera Tylösegling – ett nätverk mellan segelklubbarna från Båstad till Falkenberg. Det är ett lagom avstånd för att det ska vara rimligt att ställa upp i varandras tävlingar. Mitt emellan hamnarna ligger Tylön så det låg nära till hands att definiera det som “hamnarna som syns från Tylön”.

Vad händer här då?
Publicitet. Se till att ingen ska kunna missa någon segling i närområdet. Verka för att öka intresset för segling allmänhet och kappsegling i synnerhet. 
Kappseglingskalender. Alla seglingar i närområdet läggs in i en gemensam kalender. 
Anmälningssystem. Ett gemensamt ställe för att anmäla sig till kappseglingarna i kalendern och där man direkt kan se alla andra som anmält sig. Detta hjälper till att dra deltagare enligt fårskocksprincipen. 
Resultat. Snabbt upp med resultat från seglingarna. 
Diskussioner. Öppet forum för diskussioner av olika slag. 
Seglingsbloggar. De lokala seglingsbloggarna (Libelle-bloggen är en av dom) samlas ihop på ett ställe så man lätt kan följa dom. 

Sist men inte minst
Tylöcupen. En segling från vardera klubb ingår i en gemensam cup med lagom fult vandringspris och andra finare priser. Totalt sex seglingar under säsongen alltså. 

Seglingarna i Tylöcupen är Kölsvinet (Båstad), Tylön Runt (Halmstad), Spangenberg (Grötvik), Krabbseglingen (Skallkroken), Hallandsseglingen (Falkenberg) och Marsten Runt (Lövstaviken). Prisutdelning på den sista seglingen på säsongen.
 
Vi har haft ett inledande möte med entusiastiska representanter från alla klubbarna. Det här blir hur kul som helst!

Tipstack till Libelle.

13 Comments

  1. Bengt Rosengren Dec 7, 2009 Reply

    Bra!
    På samtliga punkter samma upplägg som vi körde 2008 med Union Race, ett samarbete mellan Strömstad, Sarpsborg, Hvaler och Fredrikstad. Vi ökade antalet deltagare på samtliga fyra seglingar som ingick i cupen. 50 båtar som mest! Check på 10 000 kr från Navigare Yachting var en av priserna som lottades ut i samband med den avslutande prisutdelningen!

    • Johan Sölve Dec 7, 2009 Reply

      Bengt, det låter ju strålande! Mellan länderna dessutom.

      Har du mer tips att delge oss är det mycket välkommet!

      Johan Sölve, Tylösegling

    • Johan Sölve Dec 7, 2009 Reply

      Det vore förresten intressant att höra hur nu gjorde med anmälningssystem (om ni nu hade det).

      • Vi är också intresserade av att både höra mer om online-anmälningar och betalning över nätet för sommarens Öresunds Cup 2010 för kölbåtar. Vissa klubbar har fixat detta själv men saknar funktionen “betalning med kort.”
        Vi behöver detta till VM i J-24 också.
        Förstår jag vår infoansvarig i MSS rätt så finns inte dessa helt nödvändiga tjänster med idrottenonline. Är det verkligen så?

      • Bengt Rosengren Dec 7, 2009 Reply

        Hej Sölve!
        Du kan kolla vår hemsida http://www.unionrace.no Vi hade anmälan och betalning på hemsidan. 500 per delsegling, men 1500 för hela serien om du betalade alla i förväg. Vi fick med tidningen Seilas som sponsor vilket gav bra PR. Det blir ju så hos oss att det är fler norska än svenska båtar.

  2. Ville bara också säga att ett jag tycker det är kanon initiativ det ni gör.

  3. Johan Sölve Dec 7, 2009 Reply

    Lite retligt att Ning har serverproblem just idag…
    http://status.ning.com/

    Tack för tips och inspiration Bengt!

  4. Peter Gustafsson Dec 8, 2009 Reply

    Detta välkomnar givetvis båtar utanför Tylöns sektor.

    //”Sjögurkan” Peter Gustafsson.

  5. Andre B. Dec 10, 2009 Reply

    Hörde att alla seglingarna inte är spikade så som det verkar. Hallandsseglingen verkar är frågetecknet här. Det är en segling som drivs av Träslövsläge, Varberg och Falkenberg. Och enligt uppgift så är inget riktigt initiativ taget av varken Halmstad eller Hallandsseglingen rörande denna seglings ingående i cupen.
    Men det kanske någon kan reda ut?

    Mvh. Andre´B.

  6. stefan Gottfridsson Dec 11, 2009 Reply

    Hej Andre.
    Vad jag vet så är Hallansseglingen spikad till 12/6 och arrangeras 2010 av Falkenbergs Båtsällskap. och vi i Halmstad (HASS) kommer gärna och seglar denna tävling.
    På mötet som vi hade i Falkenberg så spikades att vi Hallandsseglingen skulle ingå i cupen, detta för att vi inte skulle få för många seglingar under säsongen och att vi ville få mesta möjliga startande båtat på denna segling.
    Det vad respektive klubb som bestämde vilken segling som skulle ingå i Tylöcupen.

    Stefan

  7. Johan Sölve Dec 12, 2009 Reply

    André,
    Notera att det är Falkenberg och ingen annan som har nominerat Hallandsseglingen till Tylöcupen
    Kan inte se att någon skulle förlora på detta, tvärt om.

  8. Andre B. Dec 15, 2009 Reply

    Får hoppas då att deltagandet från Halmstad blir betydligt större nästa år på Hallandsseglingen än vad som var fallet i år. Det vill säga noll båtar om jag inte missminner mig (det är inte så långt upp till Varberg)…
    Mvh. Andre´

  9. SOFIA Dec 30, 2009 Reply

    Andre B,
    Det som Johan Sölve säger betr. Hallandsseglingen är ju rätt – dvs den nominerades av Falkenberg att ingå som deras segling i Tylöcupen.
    Varför blanda in Halmstad?
    Halmstadbåtar i Varberg, undrar du över. Varför inte Varbergsbåtar i Halmstad undrar jag då?
    Det är helt enkelt för långt för de flesta och ska man dessutom deltaga i flera andra seglingar så blir det för mycket tid.
    Det är säkert ett av svaren – kanske man kan få övriga svar genom att fråga runt eller lyssna runt..

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.