Äntligen 18-fotsfredag

Så här såg det ut när Anders Lewander och hans gäng körde 18ft skiff i Aukland Harbour 1996. Till helgen är det dags igen!

Tre drömmar om den klassiska regattan JJ Giltinan går i uppfyllelse!

Den 12 februari startar den anrika regattan JJ Giltinan, ett mästerskap som alltid har räknats som ett VM för 18ft skiff och som seglats på Sydney Harbour sedan 1938. Syftet med mästerskapet då som nu är: 

To provide good, fair, close racing; 
To minimise the cost of competition; 
To produce an attractive vehicle for public entertainment; 

To provide enjoyment for all competitors and 
To encourage new recruits.

”Team Gill Swedens målsättning är att göra bästa tänkbara prestation”, säger Anders Lewander som är skeppare på den svenska båten. ”Att säga att vi ska åka ner till Sydney och vinna vore inte trovärdigt, men vi kommer definitivt att göra vårt allra bästa utifrån de förutsättningar vi har. Klassen är ett getingbo med många olympier och världsmästare och de ca 30 deltagarna har alla tävlat ihop under många säsonger. Men vi är starka, vi har skiffsegling i blodet och vi ska ha riktigt kul. Det blir en riktig drömresa så här i februari.”


Peter Mickos som seglat 18ft skiff professionellt med Anders Lewander fyra säsonger tidigare, håller med: ”Det är helt klart en fantastisk resa. Vi ska matcha de bästa och ge dem en riktig överraskning. Vi har det bästa materialet och vi har torrseglat både i drömmen och framför videon på Anders segelmakeri North Sails. Vi kommer absolut ge konkurrenterna en hård match.”

“Sedan jag första gångerna såg en 18 fotare har det gått rysningar av välbehag genom kroppen” säger Sten Edström som kommer från Gävle och som med projektet förverkligar en dröm. ”Detta är ett mål i livet, något jag haft för ögonen när jag seglat min lilla Moth-jolle och andra glada båtar här hemma. Att få möjlighet att korsa Sydney Harbour i 30 knop, med tre på trapetswiren och med Sydneys operahus i bakgrunden, är en dröm som går i uppyllelse”.

”Detta är en så extrem klass; 100 års historik, båten i sig, farterna, krascherna… Alla de smått galna seglingsupplevelser vi har framför oss! Vi ska verkligen försöka förmedla den speciella känslan hem i februari”, tillägger Anders Lewander.

18ft skiffarna har kappseglat på Sydney Harbour sedan 1892, i en utvecklingsklass med få regler, vilket lett till att klassen legat i den absoluta framkanten vad gäller teknologi. På 80-talet byggde amerikanska Nasa en skiff helt i kolfiber och med en obeskrivligt hög budget för en jolle, nu hänger den på museum i Sydney. 

Idag är begränsningarna fler än de var under slutet av 1800-talet, då start klockan två och 18ft lång var de enda reglerna. För att klubben Australian 18 footer League ska kunna leva stark med sin målsättning för JJ Giltinan och för att klassen ska bli mer tillgänglig, finns idag bestämmelser kring både skrov, mast och segel. Men man ligger fortsatt i framkant teknologiskt. Skiffarna som är byggda helt i kolfiber, har den senaste 3DL-segelteknologin från North Sails och kolfibermaster.

Tävlingsformatet i JJ Giltinan är snabbt och intensivt kring reven, uddarna och öarna i Sydney Harbour. ”Att runda Shark Point precis innanför Shark Island är en riktig utmaning”, berättar Peter Mickos. ”Vågorna bygger brant i den nordostliga sjöbrisen som kallas för Noreaster och som kan få upp en i härliga 30 knop. Att runda Shark Point är särskilt kritiskt, bland skiffies kallas udden för The Grave Yard. Många krascher har vi upplevt här, framåtvolt med bogsprötet rakt ner i svarta gruvan – en riktig framåtvolt, ja cart wheel helt enkelt!”

”Jag har aldrig seglat skiff och vi tre har aldrig seglat ihop tidigare. Anders har jag seglat med i trapetswire tidigare och han har en fantstisk förmåga att få ut det där lilla extra ur båten. Så med Anders och Peter på wiren är jag säker på att vi kan prestera ett och annat resultat som häpnar även om vi här hemma har skottat snö när de andra har legat i träning sedan månader nere i Sydney” avslutar Sten Edström.

JJ Giltinan genomförs den 12 februari till 21 februari, banområdet är i Sydney Harbour.

Följ Team Gill Sweden på: bloggYouTubeBlurSvenska 29er & 49er förbundet, www.18footers.com.au och www.flying18s.com
Våra partners: 
Gill
, Revensa
, MauiJim
, Houdini Sportware, 
North Sails

Projekteras av Lewander Yachting.

4 Comments

  1. Hasse B/hamnen.se Feb 5, 2010 Reply

    Riktigt häftigt!!! Lycka till, Anders & Co

  2. Patrick L Feb 5, 2010 Reply

    Riktigt häftigt! Lycka till!

  3. Det verkar som Sten Edström lämnar…

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 6, 2010 Reply

      Vinden har ökat och Team Gill Sweden trimmar om!

      Växlande, men i stort sätt friska vindförhållanden och värdefulla timmar har under en vecka givit det svenska teamet nya förutsättningar för världsmästerskapet JJ Giltinan på Sydney Harbour.

      Sten Edström som är ny till 18ft skiffen och racet på Sydney Harbour förklarar “Att få segla 18ft skiff har varit en dröm för mig. Nu gör jag det det med några som tillhör världens bästa seglare, mina trevliga vänner Anders och Peter, det är helt fantastiskt att få känna kraften i denna överriggade båt.

      Själv har jag min BR 23 och min lilla Mothjolle som referens. Om jag skulle jämföra så är 18ft skiffen rätt stadig, inte alls så vinglig som Mothen, men i Mothen har man en lätthanterlig kraft och en liten segelyta. BR 23 är en i detta sammanhang en stadig båt, om jag jämför med att segla BR 23 i 15-16 m/s med 18ft skiffen så är det naturligtvis fullt upp och man ska inte vara ute på fjärden, precis så är det att segla 18 fotare i 7 m/s och då har du hanteringen ute på vingarna som en extra krydda, att kontrollera centrifuggal kraften och de skutt som skiffen gör på undanvindarna. Peter och Anders hanterar detta otroligt bra. När vi med gennkern i runt 20 knop seglar mot Sydneys operahus, då tar Anders upp kameran och börjar fota… Jo, det är han som styr också.

      Ja, sen ska vi då vara med på VM där minst hälften av besättningarna seglar denna båt på heltid och har gjort det i många år. Jag känner att jag har för kort tid på mig för att hinna utvecklas för att hantera min roll, och avstår därför min plats ombord. Givetvis kommer jag att jobba vidare med båten, vi tre seglar vidare på förmiddagarna för att komma in i skiffen och upplevelsen, det är ju helt fantastiska förutsättningar på vattnet här nere.

      Mitt beslut har fått mogna fram och det känns riktigt bra” avslutar Sten Edström med ett varm leende och härligt entusiastisk attityd, sitt svåra beslut till trots!

      Anders Lewander som är skeppare ombord på den svenska skiffen säger “Sten är en kämpe och att hänga ut på wiren utan erfarenhet av vad en 18ft skiff kräver är omöjligt att förutsäga. Sten vill ha mer timmar i ryggen och hitta själen i denna fantastiska båttyp innan han ger sig in i det 3 varv snabba spelet runt ‘the harbour’ “.

      Peter Mickos som nu tar platsen ‘forwardhand’ är säker på att förändringen är ok och säger “Sten har en härlig inställning och kommer att älska skiffen när den korsar svenska vatten i sommar, det är klart att det är överväldigande att hoppa ner i detta vilddjur och dessutom skall brotta sig igenom ett stenhårt startfält med heltidsseglare som hela säsongen åker ner till parken, riggar, trimmar och tränar runt på ‘the harbour’ “.

      “Vi skall nu närmaste dagarna ta ett beslut om vem som är vårt bästa alternativ som ‘sheethand’ ombord” säger Anders Lewander. ” Lokal kännedom om vindvrid, strömmar och samtidigt en stark person som vi känner väl sedan vi sist seglade härnere på heltid. Det var förvisso 15 år sedan men vi har många duktiga ‘skiffies’ som är intresserade och vi har en hel vecka framför oss att hitta fart och struktur ombord.

      I fredags kväll genomfördes ett ‘Twilight Race’ då Team Gill Sweden valde att följa tävlingen från publik- och vadslagnings-båten och på söndag är det klubb race i Australian 18 Footers League. Dessa två race är inledningen till JJ Giltinan som startar den 12 februari och under nästa vecka är de flesta team etablerade i parken i Double Bay för att jobba på besättningsarbete, söka toppfart och lära sig växla i de relativt byiga förhållanden som råder på ‘the harbour’ .

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.