Nytt från Dubai | Premier 45

BC212-Premiere 45-3.jpg
Här har Botin Carkeek snickrat ihop en modernistisk 45-fotare tillsammans med Premier i Dubai (mest kända för Farr 30/40, Landmark 43 och Farr 11s). Premier håller ju också på att bygga världens största klocka i komposit (43 meter i diameter), så man hoppas att dom får ihop allt på ett bra sätt…

Åsikterna om designen lär gå isär, men kan man hålla vikten så lär den kunna segla på bra.

13.72 x 12.94 x 4.15 m
Draft (up/dwn) 1.75/2.75 m
Displacement – Lightship 8000 kgs
Upwind Sail Area 122.1 m²
Downwind Sail Area 259.8 m²

BC212-Premiere 45 INTERIOR GA.jpg

The Premier 45 has been designed to be a high performance ‘short handed’ cruiser. The joint collaboration between Botin Carkeek Yacht Design and Premier Composite Technologies (Dubai) has successfully combined the features of a true racing pedigree yacht with all the practicalities required for a short handed cruising yacht.

The Premier 45 hull is built in carbon/glass and foam core, which allows a very high ballast ratio. It features a lifting keel (1.75 to 2.75m draft) and a modern, stylish, yet comfortable interior. Generous upwind and downwind sail areas provide the necessary horsepower for a fast ride, whilst low displacement and wetted surface area grants reduced hull resistance at all sailing conditions. The appendages’ foil section, size and position have been carefully designed to have a good feel at the helm, and to maintain excellent low speed maneuverability and swift tacking.

Exterior and interior design have been carefully studied, designing innovative shapes and applying modern materials and textures to achieve a modern and stylish look.

BC212-Premiere 45-4.jpg

BC212-Premiere 45-9.jpg


BC212-Premiere 45-1.jpg

BC212-Premiere 45-6.jpg

5 Comments

  1. Sam V Mar 15, 2010 Reply

    Den där häcken börjar bli B&C:s signum. Gillar den. Och varför har inte fler båtar sänkköl?

  2. Mikael Vesala Mar 15, 2010 Reply

    Japp, tror att den skrovdesignen kommer dominera framöver.
    Beträffande överbyggnaden så påminner den om Bavaria 32:an i linjen.. hmm. Kan gott tänka mig att det skrivs om att det skedde ett trendbrott i däckslinjer
    år -10 , om några år!
    Den stora massan båtköpare skiter i slanka linjer och premierar ståhöjd, volym, plats, bakugnar mm. Den som får med mest prylar i båten på semsester vinner verkar det som.. tror nog att bavarias däcks design kommar att accepteras av allt fler och snart kommer det tidigare designspråket at te sig gammaldags.

  3. MA Mar 16, 2010 Reply

    Ser väl ut som alla andra CAD ritade strykjärn´. Problemet är väl inte att rita båtar, problemet är väl att hitta en marknad som är tillräckligt stor för att ge någon form av ROI efter det att pluggar och formar byggts.

  4. Alex Mar 16, 2010 Reply

    Den var fruktansvärt ful måste jag säga. Jag är riktigt trött på båtar utan överhäng (ser oharmoniskt ut, som en låda ungegär) och inte blir det bättre av att överbyggnaden som konstaterat ser ut som på en bavaria.

  5. Mats V Mar 18, 2010 Reply

    Försök sov i de akterhytterna när du har lite vågskvalp akterifrån… :-)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.