Sweet… Marström M32

marstrom_m32_02.jpg
Det här är ju maskinen man skall ha för att slå banrekord runt svenska öar av olika slag – Marström M32!

Många har ju sett att lilla M20 går som skjuten ur en kanon, så tanken var att göra en större variant. Först siktade man på 40 fot, men efter att ha tittat på Extreme 40, så bestämde man sig att 32 fot var lämpligare både ur hanteringsperspektiv och ekonomiskt. Och med bara storsegel håller man nere kostnaden, som nu blir hälften av en 40-fotskatta.

Man siktar på en första båt under våren, och jagar 5 köpare som är med från början med en special-deal. Ryktet säger att en del kändisar är intresserade…

marstrom_m32_05.jpg

Längd: 9.75
Bredd: 5.8
Masthöjd: 16.9
Storsegel: 48 m²
gennaker: 70 m²
Vikt: 450 kg
Pris: €120k

Här finns en bra artikel som kommer i Seahorse.


marstrom_m32_04.jpg

marstrom_m32_06.jpg

3incontainer1.jpg
Man kan få in tre båtar i en vanlig 40-fotscontainer vilket underlättar transporterna.

3incontainer7.jpg

22 Comments

  1. Erik Barkefors Mar 18, 2010 Reply

    … moms tillkommer men de 5 första får 10% rabatt ;-)
    Härligt tänk! Och enligt Håkan Mann på Marströms så fullföljer de designen från M20 som gör att kattorna nu klarar en slagduell med en enskrovare (i alla fall nästan…).

  2. Lasse Mar 18, 2010 Reply

    Varför är centerborden böjda inåt? Uppstår någon sorts bärplanseffekt iom det?

    • Anders Averdal Mar 18, 2010 Reply

      Ja

  3. Jocke_R Mar 18, 2010 Reply

    Dags för Marström att släppa sargen och ta fram flerskrovsbåtar med bakåtsluttande förstävar. Det känns inte 2010 med en 32 fots Tornado… ;)

    • Dobbeldans Mar 18, 2010 Reply

      Vad jag har hört så gör han det när han får det bevisat att det faktiskt fungerar. Inför framtagandet av den senaste a-cattan så skall de tydligen ha simulerats en hel del i cad-program och det kunde tydligen inte visa att det faktiskt fungerade med “wave-piercing”(eller vad det nu heter…) och så länge Marström bara gör det han tror på och inte det marknaden vill ha så kommer nog skroven att fortsätta att se ut som de gör…

    • Erik Barkefors Mar 18, 2010 Reply

      Nyaste Hobien har så och där kan det vara mer motiverat eftersom de har vertikala centerbord. Med böjda foils så kommer även lästäven att ligga så grunt att det inte är någon mening.
      Kika på filmer av Groupama 3 där de har böjda foils så ser du effekten.

  4. Staffan Ljung Mar 18, 2010 Reply

    Ser ut Att kunna gå uTAV bara h-vete och det med en begränsad besättning. Smart Tänk Med det Praktiska och container / riggning. Vad Gäller våg-piercing har jag hört Att det Endast var en fluga och nu är på väg ut. Hoppas Marström får Några ordrar Så Att vi får se Dessa fartmonster i våra hemmavatten.

  5. Vad är det som skiljer den från YSA30?
    Samma stuk? Bättre bygge?
    http://sundetregatta.blogspot.com/2010/01/boot-dusseldorf-2010-ysa-30-snabbast-pa.html

    • jkm Mar 19, 2010 Reply

      Skillnaden är att seglingsklar väger M32 30% mindre,men är 30 % styvare. Kanse låter omöjligt men ni som haft förmånen att segla en Marström byggd båt vet vad jag pratar om….
      En del i svaret är att mycket av de höga lasterna i förstaget försvinner när man kör två förstag, och mindre last = mindre kol = mindre vikt. Andra delar är byggmetod, hög- eller åtmindstånde medel-modul kol samt inte minst ett oslagbart hantverk i kol-byggnation.

      • Det finns en youtube snutt:

        http://www.youtube.com/watch?v=Sd6TWr_NLDc

        Konstigt den kallas 30 när den verkar vara 40.

        Length over all 12 m
        Width 7,80 m
        Length Hull 9,15 m
        Width platform 5,20 m
        Mast Height over waterline 16,30 m
        Weight 650 kg
        Crew 3

        Sail
        Sail Area Main 53 m2
        Sail Area Jib 25 m2
        Sail Area Gennaker Code 0 81 m2

  6. Pelle P Mar 19, 2010 Reply

    Väldans tjat om M32!! Vad seglar vi i år Blur eller Blur²?…

  7. Erik Mar 23, 2010 Reply

    @Jocke_R, @Öresund Regatta ni är ju på riktigt ute och cyklar..

  8. Petter Mar 23, 2010 Reply

    Tabarly hade foils på Paul Richard redan 1980.

    • Sam V Mar 23, 2010 Reply

      Jepp, men Paul Ricards var raka ;)

      • Petter Mar 24, 2010 Reply

        Jo, men likväl vinklade inåt för att skapa ett lyft på läskrovet. /p

        • Sam V Mar 25, 2010 Reply

          Absolut, och det verkade ju funka redan då då han slog atlantrekord. Men det dröjde innan det blev legio, undrar varför.

  9. Erik Mar 24, 2010 Reply

    Nu också på sailinganarchy. Hoppas de säljer några tusen båtar! http://forums.sailinganarchy.com/index.php?showtopic=106052

  10. Wik Mar 24, 2010 Reply

    Rabatt till de fem första som beställer!

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.