På väg till North Sails, Minden, NV

3ditapelayers.jpg
På fredag åker jag till North Sails i Minden, Nevada, för att få koll på hur man gör 3DL och nya 3Di. Som ni säkert märkt så finns det inte så mycket officiell info, men det kan vi ju råda bot på. Har jag tur så håller de på med våra nya segel:

  • Main – 3Di 870i 12600dpi
  • Jib 3 – 3Di 870i 14700dpi
  • Genoa 1 – 3DL 580S 12600dpi

Har ni frågor eller funderingar så lägg en kommentar nedan, så skall jag försöka få svar.

29 Comments

  1. Andreas i Missmatch Apr 14, 2010 Reply

    Fråga gällande hopfogning av dessa lager….lamineras de fortfarande med vacum eller valsas lagren fast?
    Dvs kommer vi fortsättningsvis se delaminerade 3DL? Eller har de löst livslängden på seglen?

  2. F424 Apr 14, 2010 Reply

    Kolla videon på…
    http://www.na.northsails.com/SailProducts/RacingSails/3DL/tabid/1919/Default.aspx
    Har de utvecklat tekniken sedan tidigt 90-tal får vi väl tro att de hittat lösningar på delamineringsproblemen?

  3. tool Apr 14, 2010 Reply

    Jeg henter 3,5’er fokk og storseil hos North i morgen. Begge i 3DL. Bør jeg forvente en annen kvalitet enn 2002 og 2008 utgavene?

  4. Bengt Apr 14, 2010 Reply

    Det här börjar likna Norths nya hemsida?

  5. Ken Apr 14, 2010 Reply

    Valsa segel låter 80-tal i mina öron?! 3D form görs bäst med vacum, (med hänseende till både styrka, livslängd och vikt). Hur många båtar “valsas” när dom tillverkas?

    • Mattias Apr 14, 2010 Reply

      Tanken med valsningen är väl att minimera mängden lim. Hade det optimala inte varit en 3D vacum vals?

      • Anders Averdal Apr 14, 2010 Reply

        Ja, för tidigare var problemet att de vacumbakades med någon enstaka atmosfärs tryck. Varpå man fick för mycket lim och ojämnt fördelat så tidiga 3DL led ofta av delamineringsproblem. Hur det ser ut nu har jag ingen aning om. Men det låter ju lovande när de påstår att de har 0% reklamationer pga delaminering.

        • F424 Apr 14, 2010 Reply

          Lyckas de dra mer vacuum än en atmosfär blir jag grymt imponerad;)

          Fråga till Peter att ta med över: Skiljer det något produktionstekniskt mellan lofen i USA och SriLanka? Används exakt likadana maskiner och teknologi? Är erfarenheten av kvaliteten/garantierna från SriLanka lika som från USA?

          • Per Apr 14, 2010

            Kan det vara så att de använder övertryck också?. Det blir en väldigt stor autoklav i så fall, hur gör de?

          • Anders Averdal Apr 14, 2010

            Fast det är att jämföra med valsningen där de kan åstadkomma ett tryck motsvarande flera bar…

          • Anders Averdal Apr 14, 2010

            Korrigering. Flera atmosfärers tryck…

          • Pär Johansson Apr 15, 2010

            Vad jag vet så tillverkas inga 3DL segel i Sri Lanka utan enbart cruising segel.

          • F424 Apr 15, 2010

            De gör även 3DL i Sri Lanka.

  6. Stefan Peterson Apr 14, 2010 Reply

    Vi är väldigt nöjda med våra 3DL och du kanske får se vår nya stor tillverkas. Tyvärr blir tydligen färgen något gråaktig vilket inte är världens snyggaste kan man tycka. Men tydligen är det coolt enligt kännare.

  7. F424 Apr 14, 2010 Reply

    http://na1.northsails.com/video/video_jukebox.taf?_function=flash

    I en av videorna ovan säger John Rogers, Materials engineer “Does it work? You bet it does! In the last three years we haven’t had a single delamination warranty reclaim. Not one. Zero. And we are all very proud of that.”
    Förpliktigar kan man tycka:)

  8. Pelle P Apr 14, 2010 Reply

    Var det inte frågor vi skulle komma med; rykten och klagomål tror jag North själva vill svara på…
    Det sägs att 3Di ska vara tejpremsor och lim, vad är då det gröna och ljusröda på bilden?

  9. Author
    Peter Gustafsson Apr 14, 2010 Reply

    Alla lager ovan är tejpremsor som består av utkammade fibrer.

    På båda sidorna (rött & grönt ovan) ligger hela lager för att ge en tålig yta och för att hålla ihop seglet. En stor del av tanken är ju att slippa filmen som bara fanns för att hålla fibrerna på plats. Utan att det egentligen väger så mycket mer får man en grundstruktur som är stabil i alla riktningar.

    Sedan adderar man tejp för att ta upp krafterna på ett vettigt sätt. Denna layout påminner mycket om den i 3DL. Totalt består vår fock till exempel av 8 olika lager eller körningar.

    • Pelle P Apr 14, 2010 Reply

      Så långt är jag också med, men vad menas med “hela lager”?
      Som det ser ut på bilden så ersätts (nu pratar vi bara rött å grönt lager) yttersta lagren av något som i 3Dl är film. Skulle vara spännande att dessa “lager” i ett foto reportage från öknen…

  10. Erik Barkefors Apr 14, 2010 Reply

    En påstådd skillnad mellan vacuum och valsning är att de får bort mer lim med valsningen. Det ger ett lättare segel även om styrkan (fibrerna) är samma i bägge.

    Stämmer det?

  11. robert Apr 14, 2010 Reply

    http://www.onesails.com/millenium.php

    Som ett prepreg bygge i komposit:-)

  12. Gian Pinotti Apr 14, 2010 Reply

    Hej,
    Här är en fråga.
    Med vacum så kommer vi inte längre än till att vi har atmosvären som trycker på utsidan medan vi har sugit ut luften på insidan. Rätta mig om jag har fel.
    Till själva frågan. För att få en större tryckskillnad så skulle det gå att stoppa in hela maskineriet i en autoklav där det går att kontrollera både tryck och temperatur. Är detta något som dom har funderat på? Det är klar, att smakar det så kostar det. Skulle vara kul att konstruera den autoklaven.

    Skånska hälsningar

  13. Jocke_R Apr 14, 2010 Reply

    I seahorse stod det om Alinghis nya segel (det som blev 3di tror jag) att de gjordes som platta paneler som sedan fogades ihop i ett speciellt dike för att sammanfoga delarna med intag (form skapande “sömmar”). Hur gör de nu? Har de flyttat tillverkningen till liknande formar som för 3dl?

    En ide för framtiden borde annars vara att ta fram en isotrop duk så slapp man bry som om fiberorientering. Lite tvärsömmar för formens skull och lite förstyvningar i hornen, klart! Rationellt och bra.

  14. robert Apr 14, 2010 Reply

    Se länk ovan

    “Millenium skins are loaded into a vacuum bag which is pressurized to -0.95 bar – equal to no less than 9 tons per square metre of pressure across the entire sail Ð before being loaded into a computer controlled oven. When pressure and heat are applied to the sail, the two layers of polymer react and fuse together – forming a new layer of material in an irreversible process. This seals the two layers of Mylar¨ together, enveloping the carbon threads. It is important to note that the polymer fuses together and is not merely ‘stuck’ together, resulting in a film that is soft and flexible. Delamination is simply not an issue there is no resin between the skins to break down over time.”

  15. krister Apr 14, 2010 Reply

    12600dpi är nog ett ganska lågt tal för ett segel i denna storleken?
    Hur har ni räknat med livslängd vs vikt?
    //Krille

  16. Sture Smith Apr 15, 2010 Reply

    Jag har ett helt ställ North 3DL Stor, G1L, G1H, G2, G3. Dubbeltaftat enkeltaftat och otaftat. Har även seglat VO60 en hel del med 3DL. Samt lite X362 sport och VO70 med 3DL.
    Genomgående kan man säga att form, funktion, livslängd och hantverk håller mkt hög klass. Vidare så är val av taft/icke taft och val av lattkonfiguration (stor, fock) en mkt viktig livslängsfråga.
    Man skall vara mkt noga med vilket loft man väljer inom North familjen och vilken design vana loftet har av båttypen. Variablarna är oändliga och man måste vara klar över vad man skall använda seglet till och vad man vill ha ut av det.
    Seglena är vidare väldigt exakta i formen och kräver mkt av rorsman och trim. Slackvatten, sjö och grov sjö kräver att man verkigen anpassar seglet, mao. trimbarheten är stor, krävande och i bland frusterande. Vi pratar inte tum utan halva centimetrar.
    Detta är helt klart så att mer tradionella segel har sin form och inte är så formbara vilket ibland kan ha sina fördelar.
    Att segla inrullat är inte så bra för den här segeltypen enligt min erfarenhet. Har troligen med den exakta formen att göra.
    Delaminerings problem var det ju i början helt klart men det är ju några år sedan. De illasinnade menade at DL i 3DL stod för just det DeLaminering, men detta får väl anses var preskiberat.

    Jag har även erfarenheter från andra fabrikat, teknologier som jag åxo tycker är bra alternativ.

    Sture Smith
    Dehler 39SQ
    “Sjöglans”

  17. SWE 100 Apr 15, 2010 Reply

    Hej,
    Kan inte så mycket kring 3D tekniken men jag har en seglarkompis på northloftet i Auckland och där syr de ihop 3D seglen till superyacths då USA inte har större maskin än att klara upp till en viss storlek. Så följdaktligen är alla segel inte helt i ett o samma stycke.

  18. Hejsoup Apr 16, 2010 Reply

    hola ..como siempre hay que cuidar mucho las velas despues de una regata , y durante las regatas tambien hay que usar la justa vela para no deformarls.. hasta luego.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.