Skip to content

21 Comments

  1. Mattias Allroth
    May 4, 2010 @ 17:29

    Alltid gött med nya trasor ju :)
    Skönt med nåt nytt och lite high tech !

    Reply

  2. Gert F
    May 4, 2010 @ 18:39

    Det är inte mycket som gör en seglare så glad som sprillans nya plastsjok!
    Fick mina nya för 2 månader sedan.Ganska enerverande att behöva gå och vänta på att få segla ut de där pressvecken.
    Men snart så……:)

    Reply

    • Calle P
      May 4, 2010 @ 19:37

      Jag får migrän när nya segel är vikta och inte rullade

      Reply

  3. Viking
    May 4, 2010 @ 20:36

    Ja, man ser ju tydligt att det är North, så tydliga pressveck är deras signum! Men va glada för att ni fick med både trimlinjer och segelnummer vid första leveransen det är oerhört sällsynt, men då kommer ni garanterat upptäcka att telltailsen ligger kvar på loftet. Inom vår besättning skojar vi alltid om vilket år North kommer att införa en checklista inför leveranser. Det kanske har hänt nu? Grattis i alla fall till de nya seglen hoppas ni blir nöjda och därmed snabba!

    Reply

    • Patrick L
      May 4, 2010 @ 21:30

      Är det sällsynt? Jag tror aldrig mina Northsegel har saknat något…

      Reply

    • grym
      May 4, 2010 @ 21:43

      Nu blir jag orolig…..
      Hämtar nytt ställ på North imorgon!

      Reply

      • Clifford
        May 4, 2010 @ 22:47

        Var inte orolig ( om du hämtar dina segel i Gbg). jag plockade fram 3 nya Northfockar idag, allt fanns på plats och såg bra ut.

        Reply

      • Peter Gustafsson
        May 4, 2010 @ 22:50

        Ja, de där Tejst-seglen såg najs ut, Clifford!

        Reply

      • grym
        May 5, 2010 @ 20:42

        Allt var ok, enda problemet var att få in fullängdslattorna till storen i min Audi A4. Nu vet jag att lattorna tål att böjas en hel del!
        Varför köper seglare gula eller vita segel när det finns grå………..?

        Reply

  4. Mike
    May 5, 2010 @ 08:23

    Vet inte om UK är så mycket bättre. När jag hämtade ut mina segel så saknades reklamen i både stor,fock o spin trots att jag frågat två gånger… Reklamen var inte liten, närmare 3x4m..

    Dessutom blev dom lite småsura eftersom dom missat det och det var ett hästjobb att göra..

    Lundh seglen vi seglade med något år tidigare mätte inte in vid kontroll, 5cm för kort i underliket på båda fockarna

    Men det var 10 år sedan..

    Numera kör jag North och efter ca 10 nya segel genom åren har inget missats.. Så här långt får jag väl tillägga

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    May 5, 2010 @ 08:55

    Min värsta story var när vi fick ett helt nytt ställ veckan före årets viktigaste regatta.

    Seglen kom upp och såg bra ut, men storen ville inte komma ner… Det visade sig att den var 17 cm för lång i förliket, och skäddan hade slitit sönder masttrissan. Alltid lika kul att mecka mast och få seglen ändrade dagen före race.

    Efter det blev det inga fler segel från just den segelmakaren.

    Reply

  6. Johan
    May 5, 2010 @ 13:27

    Dom där pressvecken får mig att gråta… why???

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    May 5, 2010 @ 14:07

    Jag vet inte hur många av er som står och rullar alla segel på större båtar? Och jag tror ingen vill betala den merkostnad som det skulle innebära att skicka 7 meter långa rullar med flyg?

    Men det är klart, man kanske hellre vill ha snygga segel på golvet än fart på havet?

    Duger det för Russel Coutts så duger det nog åt oss också ;-)

    Reply

    • Calle P
      May 5, 2010 @ 15:50

      Fast jag tror Coutts har mer pengar…
      Men det är klart det går åt 4 gubbar för att rulla genuan på X99an…

      Reply

    • Janne P
      May 5, 2010 @ 16:01

      Ähh,

      dom e nog bara avundsjuka !

      Grattis till nya fina segel !

      mvh

      Janne P

      Reply

    • o
      May 5, 2010 @ 16:27

      Klart segel måste flygas.

      Reply

  8. Gert F
    May 5, 2010 @ 22:39

    Man kan väl köpa lokalproducerat!
    Det vore väl åt helsicke om inte svenska segeltejpare kunde producera tillräckligt snabba segel.
    Är det så?
    Är man torsk om man köper “svenska” segel?

    Reply

  9. Micke G
    May 5, 2010 @ 23:04

    Måste säga att era nya seglen såg bra ut ikväll i alla fall.
    Ni kommer väl att segla ut vecken.
    Hoppas och tror att de är bättre än den förra stor vi hade från North, den var inte kul, vår nya från Albatross är vi grymmt nöjda med.
    Nu gäller det bara att få ordning på andra småsaker som manövrar, trim, taktik osv..;-)

    Reply

  10. Micke G
    May 5, 2010 @ 23:05

    Ja det är vi som måste slipa på “småsakerna” allså……….

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 5, 2010 @ 23:59

      Det måste vi väl allihop. Men nu är vi i alla fall några båtar som ligger 5-6 träningar före alla andra. Man hoppas ju att det skall göra skillnad…

      Reply

  11. ClaesE
    May 6, 2010 @ 23:31

    Apropos att det är nära nu: Imorgon kväll åker vi till Hamble för att segla hem den nya båten :-) Vi får se hur vädret blir. Det tycks bli en massa kryssande.

    Det skall bli vansinnigt kul med en båt som har ståhöjd under däck och 1,28 i LYS. Vi ses bå Bohusracet, om inte annat.

    //Claes
    Bavaria 35 Match “Skywalker”

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.