Teknova 2010

ANA_2934.jpg
Så klart hade vi rätt när vi förutspådde att Bengt Falkenberg och hans team skulle downsiza till en First 40. Duktigt gäng i en båt som har visat sig snabb. Blir farligare än vanligt.

Ryktet säger också att Bengt har skaffat sig i en Express och satsar på SM. Många återfallsförbrytare i den klassen just nu…

Observera avsaknaden av rev. Flipp eller flopp?

Teknova Sail Racing satsar 2010 med ny Beneteau First 40.

Nya Teknova sjösattes i April. Tester, optimering och träning fortgår på Oslofjorden.

Säsongens viktigaste seglingar:
HH Skagen Race
Færderseilasen
Gotland Runt
Tjörn Runt
Hollænderseilasen
Mumm Stelton Cup.

Besättning:
Bengt Falkenberg
Even Larsen
Hampus Wennerlund
Mats-Uno Fredriksson
Frijofs Ahlstedt
Bengt-Göran Johansson
Fredrik Wenehult
Gunnar Gustavsson
Anders Averdal
Magnus Bjureblad

Teknova och Tvåtumfyra Byggnads AB är huvudpartners även 2010.

Övriga partners: Seldén Mast, Nexus, Robship Albatross Segel & Normar Yachts.

Teknova Sail Racing tävlar för Göteborgs Kungliga Segelsällskap, GKSS.

Projektet drivs av Bengt Falkenberg, Albatross Segel och Even Larsen, Normar Yachts.

Foto: Anders Averdal

17 Comments

  1. Anders D May 7, 2010 Reply

    Det där ser fint ut! Är det väderprognosen för 2010 som säger att man klarar sig utan rev? Kanske slänger man på en annan stor med rev om det lovas brall på Gotland runt eller dyligt.

  2. Nisse May 7, 2010 Reply

    Jag tror att det är en kostnadsfråga. Pengarna tog helt enkelt slut i projektet när dom hade betalat all tejp.

    mvh

    Nisse

  3. Stefan Blom May 7, 2010 Reply

    Tjörn Runt 2004 (??) testade väl Krull och gänget en North stor som var avkortad vid första revet. Det var alltså sydd som en revad stor från början. Vet inte hur det seglet funkade men kansek är det ett något sådant som är tänkt hör också?

    Snygg båt strajpning!!
    Rött ger bra kontraster på bild, tänk på det när ni väljer förjer på tex kläder. Mycket roligare att fota en båt med röda inslag då detta lyfter bilden rejält.
    Stefan Blom

  4. Bosse May 7, 2010 Reply

    Stenkul om Falkenberg kör Express SM/NoM i Marstrand.

    Det blir i gott sällskap av Capio gänget, Edman, Idmyr, Krull, Lindell, Ottossons, Collberg, Fixit gänget, Amnäs&Co, Team Reerslev, Johan Olsson, Arne K, Dahlsjö osv. Säkert glömt några andra duktiga seglare…

    38 st båtar anmälda och klara hos GKSS, ytterligare 30 båtar som inte flyttat över från förbokningssidan till GKSS…

    Bosse Bäversjö

  5. Team Styrbord May 7, 2010 Reply

    Bra och kul att någon satsar. Even är en bra taktiker och framförallt en Bra importör av Beneteau. Bengt gör rätt bra segel, lite för mycket rak mast för min smak dock….
    Lycka till med projektet…..

  6. David J May 7, 2010 Reply

    Nice Stripning.

  7. Pelle P May 7, 2010 Reply

    Det sägs att “toppbåtarna” i år kör utan rev… 2011 ska man ha tre rev med hängande tampar!
    Skämt åsido; måste det inte finnas rev i storen på seglingar som Skagen R och GR mfl??
    Grattis Bengan till en cool båt!!! Och lycka till, det blir spännande fighter med Fam Ruud!

  8. PelleL May 7, 2010 Reply

    Har man trysail behöver man inga rev för cat 3…..märkligt nog

  9. David J May 7, 2010 Reply

    Håller med dig PelleL “Märkligt …” är det inte så att trysail är ett NÖD SEGEL mellan NÖD SEGEL och full stor är rätt mycket segelyta. Men vist Vill man chansa och satsa på att spara vikt så varför inte. Med chansa menar jag att man förlorar en vindsegment. Men naturligtvis är man desto lättare i lätt, men då kanske man vill ha vikt upp i masten på en sådan båt den har ju ett hyfsat rätande moment :-) .

    • Andreas_E May 7, 2010 Reply

      vel, på vår X-35 klarer vi å “de-powre” storseilet såpass bra når det er i toppen at det gir mindre trykk enn å sette ett rev. Hovedgrunnen til dette (i alle fall på vårt regattastorsei)l er at det ver anskelig å flate det ut skikkelig med ett rev satt. Med transportstorseilet er det en helt annen historie, der må det reves for å holde farten og kursen god.

  10. Johan O May 7, 2010 Reply

    I Expressklassen har vi aldrig haft rev, bara att häcka lite extra när det brallar.
    Räcker inte det så släpper vi 2 cm på skotet.

  11. Bengt Falkenberg May 7, 2010 Reply

    Det är rätt PelleL att rev inte behövs enligt reglerna.

    Vi och fler med oss med segel från andra segelmakare kör utan nu. (Detta gäller i huvudsak fock båtar då en genoa båt kan på öppna bogar gå riktigt bra med en genoa 2 och ett rev i hårda vindar).
    Att reven försvinner beror på flera saker:
    Naturligtvis så sparar vi vikt.
    Vikt besparingen ställs naturligtvis i beräkning mot behovet. Vi har inte revat på något race sedan 2003. Då gick det dessutom dåligt och vi tog bort revet efter en stund.
    Vi har sedan 2003 seglat otroligt många timmar i lättvind där vi hade tjänat prestanda utan rev.
    När seglen hanteras så viks de ofta över och under reven. De första skadorna när seglet blir gammalt är ofta i dessa områden. Vi menar på att genom att ta bort reven så tjänar vi även livslängd. Det är blir mindre vikt som slår med när seglet fladdrar vilket ger mindre skador osv.

    När det gäller säkerheten, som vi alltid prioriterar högt om bord, så tänker vi så här:
    När jag läst skaderapporter från seglingar med många som har brutit pga material problem, så är det en mycket stor andel som har skadade storsegel.
    Att segla med ett botten revat storsegel av armid/kol i vindar över ca 45 knop
    är alltid en stor risk för skador visar historien.
    Om man istället andvänder sig av ett trysail i dessa vindar så går båten iprincip lika fort på de flesta bogar.
    Fördelen är dock att när vinden lättar så har man ett helt storsegel att hissa.

    För att kunna sätta stormstoren på ett rimligt enkelt sätt med fullbesättning har vi valt att köra med replik i storseglet då likskenan blir ledig så fort storen är beslagen.

    Bengt Falkenberg

    • Precis det som du beskriver hände på Bornholm Runt 2007 när vi körde en First 36.7. Lasse sydde och klistrade i 3 timmar så vi kunde hissa igen.
      Tror däremot inte vi fixar att segla orevat i 12-17m/s som verkar vara vår standard vindstyrka numera nere i Öresund.
      Vår Dehler 34SV går fantastiskt bra med ett rev och en fock i storlek mellan #3 och #4. Minskar vi focken tycker jag att man behöver minska storen också för att få balansen.

      http://sundetregatta.blogspot.com/2007/12/vra-egen-resultatrkning-2007.html

  12. Christer A May 7, 2010 Reply

    Grymt snygg båt, kul att följa er och tävla mot er i sommar.
    Hoppas NXR sitter bra :)

    • Anders Averdal May 7, 2010 Reply

      Som en smäck!!
      Grymma prylar!

  13. Gert F May 7, 2010 Reply

    Den ser “hot” ut.Grattis!
    Usch,jag känner mig som Hedenhös då jag valde bort 2:a revet i min nya stor.
    Jag skulle givetvis skippat rev överhuvudtaget!!!
    Men det är klart,det går väl inte att vika en S30-mast till absurdum,då krävs orimlig utväxling…(och mastinköp efter haveriet).

  14. Trond May 7, 2010 Reply

    Rev hører til i skogen og i pipa!

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.