2010 är det retro som gäller?

Killarna på skota har redan gjort spaningen – att det är äldre båttyper som gäller. De hade 606, Drake och Express som exempel.

Och även här på västkusten är det helt rätt att ordna retrokappsegling. Filmen ovan är från Klassisk Seilas i Oslo. I Stenungsund körde man i helgen Classic Yacht Race för IOD, Smaragd och Soling. Och när GKSS firade sitt jubileum så är Andungar, Folkbåtar och K-6:or från andra klubbar som uppvisningsseglar.

Jag har ingenting emot att folk drömmer om svunna tider, klär sig i hatt och skjuter med kanon. Så länge det finns en balans mellan skådespel och den segling som faktiskt engagerar nuvarande och framtida medlemmar.

13 Comments

  1. Stig Jun 10, 2010 Reply

    Så 606, Drake, Express, IOD, Smaragd, Soling, Folkbåt, Andunge och 6:a är typiska exempel på skådespel. Men riktig segling görs med ratt, svarta kläder och LYS !!??

    • Pelle P Jun 10, 2010 Reply

      Du ville verkligen missuppfatta detta Stig, eller??

  2. Mats Jun 10, 2010 Reply

    Kul vinkling av retro. Retro är väl först och främst nåt i stil med Antikrundan?
    Skall man dra det ett steg till, skall väl Drake seglas i gamla oljeställ och 606 och Express i oranga galonkläder.
    Nä trenden är väl att det är kul att segla i båtar som samlar seglare och där det är trångt på startlinjen och runt märkena. Det handlar inte om retro då utan om krassa fakta det är de gamla damerna som samlar startfälten oavsett konjunkturer och plånbok.
    Kanske skall man istället fråga sig hur man etablerar entypsklasser vid sidan av de olympiska ambitionerna utan att hamna i läget dagslända?
    Vi som seglar 606 i Stockholm har kul – det är det som driver oss, dessutom tror vi att vi blir bättre seglare oxå :-)

  3. Roger Jun 10, 2010 Reply

    Håller helt med Mats!
    Visst har 606an några år på nacken, men personligen tycker jag att det är oväsentligt.

    Det vi har nere på Islingeviken (se även http://www.s606k.se) på tisdagskvällar torde vara svårt att överträffa. Väldigt täta entypsseglingar bland duktiga seglare. Stället vi seglar på är för de allra flesta huvudstadsbor lätttillgängligt därutöver är 606an rent ekonomiskt (inkl drift) relativt billig. Därför lever just 606an vidare år efter år! Inte så mycket retro, snarare rätt!

  4. Author
    Peter Gustafsson Jun 10, 2010 Reply

    Dagens pressrelease från KSSS:

    Ännu ett rekord för årets Eurocard Gotland Runt
    Hittills 13 anmälda till ”Antikrundan”

    Årets Eurocard Gotland Runt ser ut att locka ett rekordstort startfält. En månad före start är över 200 båtar anmälda till den stora havskappseglingen, något som tyder på att 300 eller fler segelbåtar kommer att trängas på startlinjen utanför Sandhamn den 7 juli. Bland dessa återfinns minst 13 ståtliga, klassiska yachter i den särskilda regatta som officiellt heter Eurocard Classic Baltic Race, men som i seglarmun vanvördigt brukar kallas för ”antikrundan”, också det ett rekordstort startfält.

    Att ta sig till Sandhamn i Stockholms ytterskärgård dagen före starten för Eurocard Gotland Runt, liksom att följa starten från öarna och kobbarna utanför Sandhamn eller från en fritidsbåt, har blivit ett folknöje för mängder av seglingsintresserade svenskar. Det är här ute, på randen av Östersjön, som de häftigaste seglingsmaskinerna samlas och tampas och det är här ute som segelbåtsälskarna får en möjlighet att på nära håll studera några av de verkligt klassiska yachterna under segel – och i hamn.

    Av de 13 yachter som hittills är anmälda till årets upplaga av Eurocard Classic Baltic Race återfinns en rad riktiga yachtklenoder. Bland båtarna, som alla måste vara byggda före år 1968, finns ”Refanut”, med Fredrik Wallenberg som skeppare, i fjol första båt i mål i hela Eurocard Gotland Runt. Den klassiska Yachten ritades av berömda Sparkman & Stevens och som byggdes på Neglingevarvet för 55 år sedan. Där finns ”Ballad” med Patrik Salén som skeppare, R 12:an ”Clipper” och R 10:an ”Itaka”, de två stora skärgårdsnittiofemmorna ”Britt-Marie” och ”Kerma” samt tyska ”Arndt” från Kieler Yacht Club och ”Aura” från Helsingfors Segel Sällskap.

    Två klassiska Sparkman & Stevenskonstruktioner kommer också att finnas med i regattan, bägge representerande värdklubben, KSSS. Den ena är Bengt Haganders ”Elske” och den andra är ”S/Y Volonté”, ägd av Mikael Krafft, mannen bakom kryssningsrederiet Star Clippers, och seglad av Marie Krafft, som basar över en av Eurocard Gotland Runts duktiga tjejbesättningar.

    Banan som seglas av de klassiska yachterna är 215 M lång. Från startlinjen utanför Sandhamn går den via Nynäshamns angöring, rundar Visby-bojen och fortsätter väster om Gotska Sandön till mållinjen vid Skanskobb. Sträckningen runt Visby angöring är en nyhet för årets regatta.

    Huvudsponsor för tävlingen är som tidigare Eurocard.

    För vidare information om årets Eurocard Gotland Runt, kontakta Fredrik Feldreich, telefon: 070-213 20 65 eller maila: fredrik@ksss.se

  5. larsa Jun 10, 2010 Reply

    Måste man välja?
    Finseglar en S&S från -68 och åker Mills när det skall tävlas. Båda är bäst i sin gren!

    • Large Jun 10, 2010 Reply

      Ingenting från 68 är bäst……..
      Kanske coolast men det förstår endast en liten inre krets!

  6. Magnus Nilson Jun 10, 2010 Reply

    Köpte just en Späckhuggare från – 76.
    Konstruktionen 40-årsjubilerar i år :-)
    Galet bra byggkvalitet.
    Grym i lättvind.
    Men om det skall kappseglas får man väl dra till Danmark…

    • Henrik N Jun 11, 2010 Reply

      Fett, är lite sugen själv.
      Den är väl inte heller så tokig när det piper i lite, 1400kg i kölen på 2300kg båt…
      SRS kan du segla efter här.

  7. Andreas i HP1030 Jun 11, 2010 Reply

    Kanske inte bäst… men kul att se gamla båtar segla…var är våran New Sweden tex?
    Mycket roligare o se en R12a osv seglandes…vackert jobbat ni som kämpar för att hålla igång dom…

    MVH Andreas

  8. srsseglaren Oct 14, 2017 Reply
    • Pelle Pedersen Oct 14, 2017 Reply

      Perfekt frukostfilm, tittar ut å ser regnet; segling om 2 timmar!

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.