Nyfiken på… Matrisen Sailing Team

dufourmatrisen.jpg
Matrisen har satsat hårt på kappsegling de senaste åren med betydande framgång. Senast blev det vinst i Gotland Runt i klassen SRS Bravo med en ny Dufour 40 E med det vitsiga namnet ”Du Får af Matrisen”. Närmast på programmet för Matrisen-gänget är en tur till Medelhavet med X-35an Matrisen för Copa del Rey i Palma och VM i Scarlino i Italien.

I teamet hittar man flera namnkunniga seglare som Björn Österberg, Anders Karén, Peter Thorwid, Greta Hjelte, Robert Szabo, Hanse Thorslund och Fredrik Brötell

Vi fick ett snack med Jon Fangel som har varit projektledare för Matrisens seglingssatsning de senaste två åren.

Vad är Matrisen Sailing Team?
Vi är som ett kompisgäng som med sponsorstöd från bland andra ekonomi- och redovisningsföretaget Matrisen AB. Vi började kappsegla seriöst tillsammans för några år sedan med en X37a som var optimerad för den lilla IMS-klassen. I gänget har vi en samsyn på hur det skall seglas och hur viktigt det är med allt runt om kring. I dagsläget är vi ca 20 personer och vi har tillgång två båtar i teamet. Vi är ett amatörgäng men som försöker att jobba proffsigt med kappsegling.

Vad gör en projektledare i ett kappseglingsteam?
I princip allt. Man är skurkärring och dagisfröken i en och samma person. Det ingår att vara mekaniker och att bre mackor och laga mat. Det ingår också att ordna resor och inkvartering för besättningen, transportsegling och administration av transporter per lastbil. Sen blir det mycket härlig kappsegling där jag oftast tar hand om ”key-board”. Jag har turen att ha en ”time-out” från min vanliga karriär och kan således lägga ner mycket ideell tid för att ta hand om Matrisens seglingssatsning.

Vad var din roll på årets Gotland Runt?
Jag var inte med ombord utan stod för att preparera båten för tävlingen och se till att den var laddad med mat, vatten mm. Det tar ca en vecka för att få allt på plats. Jag var med 2009 men valde i år att vara på Gotland med familjen i stället för att segla runt ön.

Jag följde tävlingen intensivt via nätet och ”live” när båtarna passerade Fårö Fyr. Synd bara att KSSS och deras partners inte får ordning på tekniken. Under Vasaloppet håller man ”reda” på över 12 000 startande med sekundsnabba uppdateringar av passeringar mm. KSSS har 250 båtar på banan och behöver ibland 1 timme för att rapportera en rundning på nätet vilket inte är bra nog om det skall vara roligt att följa tävlingen från land. Jag skulle vilja få tillgång till en uppdatering av varje båts position sådär var 10:e sekund och en sann riktning och styrka på vinden var 10:e minut. Resten kan man faktiskt räkna ut själv om man har kappseglat lite. Som det var nu var det en trög ”app” som inte uppdaterades särskilt ofta – det borde gå att göra mycket bättre 2011 för både vanligt folk och för mera kappseglingskunniga åskådare.

Vad är hemligheten med Matrisens framgångar de senaste åren? 2009 vann ni både Sandhamn Open och Gotland Runt i X-35 klassen. I år gjorde ni om bedriften i SRS (LYS) med en Dufour 40 E. Det är ju rätt olika båttyper och olika förutsättningar. Är det tur eller skicklighet?
För att vara lite klyschig så är svaret att det inte finns några genvägar. Vi har jobbat med att få med oss duktiga seglare i gänget och att utvecklas ihop. I stort sätt hela teamet var med på NorthU seminarierna i vintras som var mycket givande. Sedan är noggrann förberedelse, bra utrustning och bra segel en förutsättning. Det är lite för lätt att gnälla över fel mätetal om man har segel som har varit med några år för länge och man inte har ordning på rigginställningar eller om botten inte är rengjord. Sen är det givetvis att jobba hårt med grundbultarna båtfart – manövrar – strategi och taktik.

Just på Gotland Runt är det också viktigt att ha lite tur. I år hade några båtar ”tur” att hinna förbi Östergarn innan vinden dog. Det tjänade man flera timmar på. Sedan hade vår Du Får af Matrisen ”tur” att kunna gå i kapp och förbi mellan Knoll, Visby och Gotska Sandön eftersom vinden byggde på från söder. Det blir alltid stora skillnader när olika båtar med olika fartpotential befinner sig flera timmar ifrån varandra. Tittar man på slutrakan Alma – Målet i Sandhamn i årets GR är det stora skillnader i seglad tid. Det beror givetvis på varierande vindar men också på trötthet. Ett tröttkört gäng kan lätt tappa en kvart på de 9 nm mellan Alma och målet.

Du säger ”gnälla över fel mätetal”. Det har ju tidvis varit en frisk debatt här på Blur kring mätregler och mätetal. Vad är din åsikt?
Jag har följt debatten och jag håller med om att det ibland blir ”fel” båt som vinner. Det är dock spelets regler när helt olika båtar tävlar mot varandra. Jag tror besättningen är betydligt viktigare än en pinne hit eller dit i ett mätetal. Oberoende av regel brukar det vara samma båtar i topp. Förra året kom X-35or 2:a och 3:a på IRC RM och nu på Gotland Runt kom X-35or 3:a och 4:a i SRS Bravo. Min uppfattning är det inte beror på ”förmånligt” mätetal i IRC eller SRS. För att få ”rättvisa” är det nog bara en lång serie med bankappsegling i entypsbåtar som gäller. Just nu är det bara Farr 30 och X-35 som ger den möjligheten inom havskappsegling.

Sen ger bankappsegling en fantastisk träning i både fart och manöver. På några få timmar blir det fler manövrar än det blir på ett helt Gotland Runt som varar i 60 timmar. Jag är förvånad att inte fler utnyttjar möjligheten till detta på exempelvis Sandhamn Race Week.

Vad händer härnäst med Matrisenbåtarna? Det gick inte så jättebra för X-35 Matrisen på BBC i Kerterminde och på Maior i Kiel.
X-35an är i Medelhavet för Copa del Rey och X-35 VM i Scarlino och förhoppningsvis skall vi kunna hävda oss även internationellt. Vårt långsiktiga mål är att göra bra ifrån oss på X-35 VM 2011 som går i Århus i Danmark. För att nå det målet behöver vi segla mot de bästa och träna i stora ”fleets”. Det kan lätt bli 30 – 40 X-35or på startlinjen i Århus 2011.

I Kiel och främst i Kerteminde hade vi problem med båtfarten. Den hårda vinden gjorda också att vi missade mycket i manövrarna. Generellt tror jag att seglare från den svenska ostkusten får mindre träning i hård vind jämfört med västkustseglare. Å andra sidan har vi nog lite fördel i lättare vind.

Med Dufouren hade vi som mål att bevisa att det går utmärkt att kappsegla med en cruiser/racer från Dufour. Hittills har vi kommit 3:a på Lidingö Runt och vunnit båda Sandhamn Open och Gotland Runt i den stora SRS-klassen så vi har tveklöst nått vårt mål. I höst blir det sannolikt Huyundai Cup och Byxelkroken för ”Du Får af Matrisen”.

7 Comments

  1. Peter Pohl Aug 3, 2010 Reply

    Peter/Jon – jättebra intervju. GP 3 o 4 i X-35 kommer att bli jätteintressant med 9-10 båtar i startfältet. Bla. kommer finnarna igen med 1-2 båtar.

  2. Sam V Aug 3, 2010 Reply

    Imponerande satsning. Men varför har de ingen hemsida? Matrisens blogg uppdaterades senast 2008. http://sailingteam.matrisen.se/

  3. Peter Pohl Aug 3, 2010 Reply

    Kanske vore något för Jon? Vi har ju iallafall 3 X-35:or som bloggar, dvs Wild Thing, Yxi o Escape

  4. Author
    Peter Gustafsson Aug 3, 2010 Reply

    I längden är det väldigt svårt att driva en blogg baserat på endast en båt/team och de få regattor man kör.

    Veckans råd från PR-konsulten;

    slå ihop alla X-35 bloggarna och kör på http://x-35.se/. Se till att det blir action hela året. Ta in Gustav Morin och hans filmer i nåt riktigt snyggt/stort format. Se till att fota/filma från de race ni kör. Visa att X-35-seglarna är coolaste klassen.

    • Johan R Aug 3, 2010 Reply

      Tack Peter för rådet, jag håller fullständigt med att det är så man ska göra. Att uppdatera och uppgradera X-35.se finns i våra planer men och det kommer att bli verklighet under 2011.

      //Johan

  5. Jan Toft Rasmussen Sep 20, 2010 Reply

    Hello

    We race her in Denmark in a Dufour 40. Anyone knows how I can reach Jon Fangel email / mobile? Could be interesting to share some expirence.

    Best regards Jan

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.