Sweet boats for sale

7008_2_BW07_DF_0335.jpg
One of the sweetest racers in our part of the world, Farr 40 Siragusawa, is now for sale. Check it out! Specifications + blog articles on Siragusawa and Farr 40.

vinces_classe40.jpg
Tieto Passion is an Akilaria 40, built by MC Tech. She was finished and launched 2009 and is fully equipped to Classe 40 races. The boat is in very good condition and can be handed over to next owner after Route du Rhum 2010, either in Caribbean, or delivered to USA or back to Europe. Contact info@vinces.fi for full specification and further information.

vinces_m32.jpg
“Manta” is a 2009 Melges 32 located in Helsinki, Finland. She benefits from a road trailer specially designed and built for Melges 32, the trailer tilts the boat so the load is 2,55 meters wide. She also has mast which can be taken to two pieces for transports. She’s ready for Melges 32 OD racing or having some fun with mixed fleet. Contact info@vinces.fi for full specification and further information.

vinces_ascow.jpg
Melges A Scow. This is The Ultimate Ride. If you need a racing sailboat which is true racer, here it is. She’s capable of over 30 knots of speed, if you’re a man to handle her. When you set up the spinnaker you will know what is power and performance, the boat is very very fast. Nearly 12 meters lenght, 2,6 meters beam, 900 kg’s of weight and approx 160 m2 of sails. Bridge clearance is approx 13 meters. Take the challenge and you’ll get the ride of a lifetime! Crew of 5-7 is needed, there’s hiking straps for 6 people. This is the only one existing in Europe. Included is several sets of sails. She also has a brand new road trailer so she’s ready to go! Contact info@vinces.fi for full specification and further information.

vinces_escow.jpg
Melges E Scow (sistership photo). This boat has the best possible spent euro/acchieved performance–ratio. E Scows are superfast boats and tons of fun to sail. The Melges E Scow for sale benefits from very crisp set of Quantum racing sails, tons of other sails still good for racing and lots of practise sails. She also has a brand new road trailer so she’s ready to go! Contact info@vinces.fi for full specification and further information.

dsc_0034.jpg
And finally a Farr 30 from 1998, currently in Kerteminde. More info on farr30.dk.

28 Comments

  1. Johan R Sep 6, 2010 Reply

    För er som är sugna att segla Volkswagen X-35 Cup (som nästa år blir nordisk?) samt VM i Århus 2011 finns här ett par sweeta X-35:or till försäljning:
    nr 40 i Holland http://www.x-yachts.com/extranet/second/second_handview.asp?ID=2016
    nr 205 i Estland http://www.x-yachts.com/extranet/second/second_handview.asp?ID=1939
    nr 118 i England http://www.x-yachts.com/extranet/second/second_handview.asp?ID=1939 samt ytterligare en i england http://www.theyachtmarket.com/viewboat.aspx?boatID=57870&searchid=&page=&lengthunit=metres&currencyunit=EUR&preview=

  2. CB Sep 6, 2010 Reply

    Lite mer entyps-reklam :-) Men för er som vill segla entyp med en riktig GP racer utan att bränna över miljonen, vad sägs om en Farr 30 för under 330 000? http://se.yachtworld.com/core/listing/boatMergedDetails.jsp?boat_id=2219733&ybw=&units=Feet&currency=SEK&access=Public&listing_id=34264&url=

    • Johan R Sep 6, 2010 Reply

      Vad är segelbudget för en Farr 30?

      • Patrick L Sep 6, 2010 Reply

        Hej Johan R! Segelbudgeten på en Farr 30 beror som på alla andra mycket mycket på vad man har för ambitionsnivå. Jag snittar själv t.ex ungefär 2 nya segel per år. Dock tillåter Farr 30 i likhet med X-35 fyra nya segel per år.

        • Harald Sep 6, 2010 Reply

          Fyra segel per båt / år alltså. Det är ju bara att köpa en till båt då :)

          • Johan R Sep 6, 2010

            Kul att det börjar finnas bra fleets inom entyp klasser i olika storlekar, sedan tidigare är både Express och J-80 varit etablerade. Nu växer både Farr 30 och X-35 vilket borde kunna locka fler seglare att göra entypskölbåt i rättvisare regattor med principen “första båt i mål vinner”!

            Vi får jobba vidare på att få andra att se tjusningen med jämna och tuffa entypsrace så vi kan fortsätta växa. X-332 klassen har samlat 6 startande i samband med Volkswagen X-35 Cup finalen i Nynäshman 18-19 sep.

    • Pär Sep 6, 2010 Reply

      Hörde ett rykte om att en till Farr 30 är köpt av en välkänd seglarprofil. Snart finns det 10 st Farr 30:or i Sverige!

    • Johan O Sep 6, 2010 Reply

      Farr 30 för 330´ – “structural reinforcement done in 2006”
      Delaminerad?
      2 till 4 segel per båt och år, hur mycket pengar är det, 50´till 100´ år?

      En intressant och rolig båt som jag tror är för dyr för att bilda stor klass (+30 båtar), ökar intresset för klassen internationellt eller håller den på att stagnieras?
      Sverige är ett secondhand land när det handlar om sweeta entypsbåtar och jag tror denna båt är ersatt med andra nyare konstruktioner internationellt.

      • Pär Sep 6, 2010 Reply

        Farr 30:an har gjort sitt sista år som Tour de France båt vilket gör att det finns en del båtar till salu. Många Farr 30 ägare har köpt sig en Melges 32 nere i medelhavet. Men den kostar över miljonen. Så nästa anhalt för Farr 30:or är Skandinavien. Det är nog inte omöjligt att se 15-20 Farr 30:or i Sverige om ett par år!

      • Patrick L Sep 6, 2010 Reply

        Johan O – visst kan Sverige sägas vara secondhand när det gäller racebåtar. Jag har dock svårt att se problemet med detta så länge det är kul båtar? Även om man kan raljera lite om att det ju har kommit “nyare konstruktioner” så är ju Farr 30 fortfarande den kanske modernaste entypsdesign som seglas i Sverige i fler exemplar än ett?

        Vad gäller intresset för klassen så har inga Farr 30:or skrotats vad jag vet, så intresset är hyfsat konstant även om scenen ändras. De rikaste ägarna kommer alltid att flytta pengar till nya leksaker. Melges 24 har överlevt detta och Farr 30 är en nyare design, så jag är inte så orolig. Den som en gång har seglat en Farr 30 brukar känna sig ganska klar över att det är något man vill fortsätta med och klassen har också väldigt lojala ägare. Många har haft sina båtar sedan klassen var ny och har inga planer på att byta. Det är helt enkelt för mycket kul för pengarna för att leta efter något annat. Men visst har det också skett ett generationsskifte, särskilt i Italien.

        Så sent som 2007 drog klassen 39 båtar på VM med namn som Russel Coutts, Terry Hutchinson & Bouwe Bekking som taktiker. Nu har båtarna börjat flytta till nya scener bl.a i våra trakter och det är något som jag är mycket tacksam för. Jag seglar mycket hellre en Farr 30 själv än bara tittar på bilder… För 2 år sedan fanns det tre (3) båtar i Skandinavien, nu är det 15 varav hälften i Sverige. Den trenden är rätt tydlig och jag tror det beror på att Farr 30 träffar en “sweet spot” hos många seglare. Tillräckligt stor för havet, tillräckligt liten för trailern, hanterbar storlek på teamet. Mycket prestanda för pengarna.

        Med det som fond var det en fantastisk start med 6 st Farr 30 på Sandhamn Race Week i år – första gången Farr 30 seglade entyp i Sverige. Vi kanske inte blir 30+ båtar inom en snar framtid men vi som seglar den båten ser framtiden an med tillförsikt!

        • CB Sep 7, 2010 Reply

          Om man kunde klicka “Gilla” på ett inlägg här på blur så skulle jag klicka direkt på detta av Patrick!

  3. Author
    Peter Gustafsson Sep 8, 2010 Reply

    Ryktet säger att Woxén skaffat en Farr 30?

    • Erik Barkefors Sep 8, 2010 Reply

      Har han toa i den ;-)))

    • Pär Sep 8, 2010 Reply

      Jo, det verkar stämma! Rykten säger att även ett par till besättningar är spekulanter. Nu handlar det om att försöka få tag i bra båtar från medelhavet. Är rätt säker på att vi kommer få se 10-15 Farr 30 på racen i Sverige nästa säsong. Men innan dess är det träningshelg i Malmö, 2 race i Danmark och VM i Frankrike! Nästa säsong kan man börja i Italien, i februari, innan man trailar till Danmark.

  4. Petter Isaksson Sep 8, 2010 Reply

    Fullständigt “Offtopic” men jag vet inte hur jag får svar annars.
    Vilka båtklubbar kan man besöka i San Francisco Bay för att se om man kan hänga med ut på nåt? Har ett par dar där och behöver inte åka spårvagn hela tiden. /p

  5. Dr Krull Sep 8, 2010 Reply

    Hmmm Farr 30
    CB varför inte titta på en sådan ihop?
    :)
    Måste nog hålla med om att det inte finns många andra båtar i samma storlek för de pengarna som leverar rock´n roll känsla på havet.

    • Pelle P Sep 8, 2010 Reply

      Doktorn ordinerar Farr 30, trevligt!!

      • PelleL Sep 8, 2010 Reply

        Ingen besk medicin…

    • CB Sep 9, 2010 Reply

      Krull, det är redan på G…

  6. martin Sep 8, 2010 Reply

    Peter!

    Ni är välkomna ner till Malmö om ni vill provegla!
    Ni kommer inte ångra er, finns ju även en i Stenungsund nu.

    Mvh Martin

  7. Lasse Bergkvist Sep 8, 2010 Reply

    Petter Isaksson:

    Prova med :
    Yacht Racing Association of San Francisco Bay
    070 Marina Village Parkway
    Suite 202-G
    Alameda, CA 94501
    tfn: 415.771.9500

    Verkar som om de har ett finger med i spelet.

    Lycka till! Mvh Lasse Bergkvist

    415.771.9500 ph

  8. Author
    Peter Gustafsson Oct 6, 2010 Reply

    Uppsnappat på Facebook:

    Gransegel Vi gratulerar vår Noel Barkelius, produktionschef på Stockholmsloftet, som i helgen införskaffade en stycke Farr 30. Det ska bli kul att se vad vi kan åstadkomma i nästa års hetaste Grand Prixklass.

    • Henrik Holm Oct 6, 2010 Reply

      Frågan är vem som är gladast över detta, Noel som nu har en grym båt eller Patrick L ?

      :)

      ///h

      • Patrick L Oct 6, 2010 Reply

        Hehe ja det är kanske frågan… :-) Noel med besättning – Välkommen till Farr 30-klassen! Och vad kul att Naebet kom till Sverige! Info kommer på hemsidan så snart vi har lite mer bakgrund…

  9. martin Oct 6, 2010 Reply

    Frågan är…
    Vem seglar INTE Farr 30 nästa år!? ;-)

  10. Sunden Oct 6, 2010 Reply

    Det kommer att bli tajt i den svenska Farr 30 cupen 2011.

    Välkommen till klassen Noel & Co

    Henrik – Team Orca

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.