Finn Flyer 42 Avantime | seglar

I tisdags kväll hade jag chansen att komma ut och segla lite med nya Finn Flyer 42 Avantime. Den ursprungliga tanken var att ta lite coola bilder från en annan båt, men rejält brall, regn och höstskymning gjorde det omöjligt. Istället åkte jag med ombord.

Alla bilder finns här, men ett litet urval nedan.

ff42_avantime-13.jpg
Första provseglingen med en ny båt är alltid speciell, och så klart finns det småsaker som behöver justeras. Man allt funkade, inget gick sönder och det är uppenbart att det finns potential. Båten balanserade bra när folk kom upp på railen och det var relativt enkelt att nå 7.6 knop som borde vara målfart. Tricket är ju att få upp lägstanivån och ligga på samma speed i två dygn. På undanvinden rann det iväg bra. Relativt lätt båt + stor spinnaker gav stadigt 9-11 knop utan att det blev besvärligt i byarna.

SRS landade ju på 1.43 (mätbrev) vilket låter rimligt.

ff42_avantime-2.jpg
En del riktigt snygga lösningar. Till exempel repeaterskärmar med Expedition integrerade i sittbrunnsbänkarna.

ff42_avantime-3.jpg
Och vad kan det här vara? Naturligtvis är luftning av tankarna integrerat i mantågsstöttorna. Snyggt. Men dyrt när man böjer dom…


ff42_avantime-1.jpg
Mycket nya prylar. Seldéns rigg & däcksutrustning, Spinlock avlastare, Holmatro winschar, Liros löpande rigg, UK segel och Nexus NXR instrument.

ff42_avantime-4.jpg
Mycket snyggt. Målet har varit att göra en racebåt ovan däck, men ett bra konferensutrymme under däck. Och det tycker jag man har lyckats med, även om jag själv kanske inte hade satt upp stora skärmar överallt. Men allt sånt går att plocka ur när det skall kappseglas på allvar.

ff42_avantime-5.jpg
Ännu en stor skärm. Bra idé, men skåpet bakom (med VHF) går inte all öppna… här får man fundera lite till.

ff42_avantime-6.jpg
Hmmm… ser ju helt ok ut?

ff42_avantime-7.jpg
Det skulle faktiskt behövas lite halkskydd på rufftaket. Det var halt för både fördäckare och mastman.

ff42_avantime-8.jpg

ff42_avantime-9.jpg

ff42_avantime-11.jpg

ff42_avantime-12.jpg

21 Comments

  1. Team Styrbord Sep 16, 2010 Reply

    Snyggt, syns att båten är sprillans ny. Vet du vad det var för förstagsprofil? såg ut att vara en under däck rulle som konverteras…eller såg jag helt fel?

  2. Mats Sep 16, 2010 Reply

    Härligt tryck . Vilken storlek på spinne seglar ni med Orci-spinnen ligger på ca140 och Irc på180 och det har väll lite med mätetalet att göra. 1,43 med stora spinnen låter inte rimligt men kanske med lilla. X41 har runt 140 tror jag.

  3. Mats Sep 16, 2010 Reply

    Ja då är det bara att gratta kommer flyga från x41:an med bättre mätetal dessutom.

  4. PelleL Sep 16, 2010 Reply

    Det finns ingen X-41 som har SRS-mätbrev….?

      • minime Sep 16, 2010 Reply

        I Sverige finns inget SRS-mätbrev utfärdat för X-41 och därmed är det rent spekulativt vad den skulle ha fått.

        IRC har t.ex. något kring 1, 125 och ORC kring 565-570. Oxygen har gph på 567. Jag vet ej vilket system kommer närmast sanningen men expertisen här vet säkerligen bäst…

        • Joakim Sep 16, 2010 Reply

          Man kan börja från IMX 40 med 585-590 och under 1,10, vilket ger ~1,43 för X-41.

          Man kan också jämnföra FF42 med First 40, som har SRS=1.40 och IRC 1,102. First 40 är 1,2 ton tyngre, har 30 cm kortare LWL, 50 cm kortare P, 30 cm kortare E, 20 cm kortare FL, 40 cm kortare FP, 45 m2 mindre spinnaker och ingen gennaker (FF42 har Code 0/1 av aramid). Skulle nog tro att skillnaden mellan de två är mera än 0,03 i SRS.

          • minime Sep 16, 2010

            IMX-40 har SRS på 1,38. IMX 40 finns med i tabellen.

          • Joakim Sep 16, 2010

            Jag vet. 585/565 * 1.38 = 1,43 och 1,125/1,095 * 1,38 = 1,42. 1,125 är ganske lite optimerad redan. Oxygen har 1,131.

            Troligen skulle FF42 ha GPH 1.15 ???

  5. Dr Krull Sep 16, 2010 Reply

    Grattis till den efterlängtade båten :)
    Kör hårt hela hösten, skulle vara kul att hoppa med ombord och få en provrunda när jag är i Sthlm.

    • c.ahlbeck Sep 16, 2010 Reply

      du har mitt nummer…båten kommer vi köra fram till sent oktober början november då den sen direkt skall till Scandinavian Boat Show.

      • Calle K Sep 16, 2010 Reply

        Kul Christer! Äntligen! Ska bli kul att se båten vid tillfälle. Säg till om ni drar ut på en repa, vore kul att testa. /CK

  6. F424 Sep 16, 2010 Reply

    Grymt läcker hoj! Kul med en lång”smal” bland alla bredhäckade planamedgennakerwannabees:-)
    Det enda som jag inte skulle vilja leva med är halkbanan på överbyggnaden (hur tänkte man här?) och djupgåendet. Skillnaden mellan 2,0 och 2,5 meter gör att man blir diskvalificerad från många hamnar i t.ex. Danmark och en hel del goa ställen i Bohuslän. Ett högt pris för någon tiondel på kryssen? I övrigt: Spot on!
    //Niklas
    Faurby424

  7. larsa Sep 17, 2010 Reply

    Efter tvâ âr pâ AiR IV sâ kan jag bara säga att lystalet verkar OK, men det är IRC bâten är byggd
    För och för att lyckas behõvs många timmar i bâten och ett par nya kõlar ;) lycka till och vi ses på havet!

    Larsa

    • Joakim Sep 17, 2010 Reply

      För en IRC optimerad båt borde SRS nog vara åtminstone 1,25*IRC. 1,18*1,25=1,475 och i Norge är LYS 1,48-1,50, vilka låter mera OK än 1,46.

      Team Magic har 1,112, 1,45 och 558. Jag anser att LYS 1,45 är helt OK (måste vara åtminstone 1,43) för den, men då är IRC/LYS redan 1,30! Med 1,25*1,112=1,39 skulle den vinna allt.

  8. jonas/ maniX2 Sep 17, 2010 Reply

    Grattis storaSyrran, till en lyckad första tur!
    lycka till framöver!
    Finn Flyer 36
    swe 4
    manix2

  9. Sverre Sep 17, 2010 Reply

    Hvordan har det seg at de trenger 7 mann i cockpiten på lens?

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 17, 2010 Reply

      Det var en första testsegling i en helt ny båt.

      Ge dem en chans att segla in sig innan vi betygsätter deras besättningsarbete :-)

  10. Pelle P Sep 17, 2010 Reply

    Mantågsstöttor?? Ser mer ut som avancerade kapylöppnare…

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.