Sweet… IMOCA 60 Foncia

Michel Desjoyeaux och Team Foncia har precis sjösatt sin nya IMOCA 60. Det är VPLP/Verdier som har ritat, så det är en vidareutveckling av Safran, Groupe Bel, PRB och Virbac-Paprec 3. Största skillnaden är väl att man har en ny IMOCA-regel att förhålla sig till. Som vanligt när Le Professeur gör någonting så blir det snyggt, clean och med en hel del innovationer.

http://www.youtube.com/watch?v=JbWgvIJwgUo

newfoncia.jpg
Värt att notera är slagen på skrovet, en tajt sittbrunn och den nya lilla överbyggnaden (som kommer att ha ett skjutbart doghouse precis som gamla Foncia).

15 Comments

  1. Jonas Sep 24, 2010 Reply

    Men hur lyckades båten vända sigsjälv på rätt köl? Säkert nånting med vattentankar men ändå, kölbulben lär ju inte vara gjord av trä…

  2. Team Styrbord Sep 24, 2010 Reply

    Super sweet…men varför får MD så bråttom på slutet…..

  3. Anders D Sep 24, 2010 Reply

    Kolla vinklarna på “off center borden”! Kan det vara så att man prioriterar lyftkraft framför lyft mot avdrift? Undrar hur den kryssar mot samma båt med centerborden närmare centrum och vinklade “normalt” inåt?

  4. Anders D Sep 24, 2010 Reply

    Och kolla de dubbla slagen på friborden. Ostindiefararens skrovform kanske inte är så dum, bara vikten. Kommer ihåg diskutionen ang. Hugo Boss, ex Pindars slag på skrovsidorna.
    http://www.blur.se/2010/06/23/nya-hugo-boss-seglar/
    Helt sjuka båtar som seglas av en stackare!

  5. Simen Løvgren Sep 24, 2010 Reply

    Vinkelen på “bilgeboards” har vel til nå for det meste vært satt til å være vinklet mer normalt for at den skal stå rett ned når båten krenger. Dette skaper en utrolig stabil båt. Slik det ser ut her har de forsøkt det motsatte, å vinkle de innover og mest sannsynlig noe “toe-in”, da som en hydro-foil, slik at de heller skaper et løft i skroget. Om en også ser hvordan de svinger kjølen helt opp i vannflaten i lo under skarpe kurser for å få kjølen ut av vannet for å skape mindre mostand, og vekten maks i lo, så er vel dette neste generasjon for å få både maks lo vekt, minst mulig motstand fra kjøl og et løft opp av vannet med forskipet. Spørsmålet blir retningsstabilitet…?! Men de har vel tenkt på det…? ;-) Teori to e rat de vnkler disse slik at de ikke skal skape jetstreams i vannet foran roret, for de blir bare mindre og mindre, og krever å ha vann helt opp og jevnt rundt for at de ikke skal få “spinouts”. Spørsmålet er om de releaser techspec for båten noen gang.

  6. Sillstryparn Sep 24, 2010 Reply

    UN-sweet är väl snarare rätta ordet.
    Om det ligger nån sanning i uttrycket “vackra båtar seglar snabbt”,
    bör det vara en riktig drög!

    • Micke Sep 24, 2010 Reply

      “Vackra båtar seglar bra” brukar det väl heta…
      Bra behöver ju inte alltid innebära snabbt.

      • Sillstryparn Sep 24, 2010 Reply

        Egentligen är det “vackra båtar seglar väl” om man nu vill märka ord…

    • Leino Sep 25, 2010 Reply

      Jag vill då minnas att det är “Vackra båtar är snabba båtar” ;) Vill då påstå att det stämmer också :)

  7. Leino Sep 25, 2010 Reply

    Har med en dåres envishet hävdat att chinesen på min båt är det som hindrar avdriften, verkar som att Le Professeur tänker likadant. Hoppas nu att vi har rätt, annars lär han ju kasa runt sidledes på oceanerna.

  8. Patrick L Sep 25, 2010 Reply

    Jag som har trott att det är centerborden som hindrar avdrift och inte slagen?

    • Leino Sep 25, 2010 Reply

      Såklart min fasta köl eller cb:s (bilgeboards är nog mer korrekt iofs) för de med svängköl gör sitt till men även skrovsidan hjälper till. Precis som Simen Løvgren skriver så verkar bilgeboardsen på Foncia vara tänkta mer för att lyfta skrovet ur vattnet än för att hindra avdriften.

  9. Jonas Sep 27, 2010 Reply

    Men chins eller inte, hur lyckas den vända på sig själv, ingen som kollat på hela andra videon?

    • Erik Barkefors Sep 27, 2010 Reply

      Kort sammanfattning;
      … så ska skepparen vara inuti när de tippar över båten. Han ska sen titta ut genom nödutgången i aktern innan han vänder tillbaka båten. Ena sidans barlasttankar ska vara fyllda och kölen ska tiltas åt andra hållet. Klarar båten det så får de segla – annars blir det bakläxa och hem för att bygga om…

      Hydrauliken för kölen ska alltså gå att manövrera även manuellt i upp och ner läge om det skulle vara strömlöst.

      Problemet som de inte lyckats lösa är om kölen lossnar som för Jean le Cam med VM Matériaux under förra Vendée Globe. Då ligger båten statiskt upp och ner om ingen “rough wave” kommer och vänder upp den ;-)

    • PelleL Sep 27, 2010 Reply

      Han tiltar kölen lite grann..kanske 5 grader, man ser det om man tittar noga…det räcker.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.