Hårda helger i Danmark

Höstracen i Danmark brukar vara tuffa med mycket vind. Även transporterna dit och hem har skördat sina offer genom åren. Men Martin Strandberg och gänget på Farr 30 verkar ha det bra på väg till Rungsted.

Mumm stelton 022.JPG
Sämre gick det för en HP 1030 som blåste upp på stranden utanför Vedbaek. Elmotorn orkade tydligen inte vända båten i 12-14 m/s och 1 meters vågor utanför inloppet. Inte så kul även om man lyckades dra loss båten. Frågan är om det är sjövärdigt? Foto: Kristian Jensen.

Lördag 2/10 var det Thiele Cup i Rungsted. 10-13m/s från sydost gav tuffa förhållanden. Tre Svenska Farr 30 (Farrbar2, Orca och Letto di pletto) i Sportbåstsklassen tillsammans med Melges 24, CB 66, J80 plus ett par danska ”flyvepaps”. Farrbar2 vann första racet med Letto som tvåa. Sedan verkar mycket segel ha gått sönder

dsc00544.jpg
Söndag 3/10 körs Mumm Stelton Cup. Man har haft 30+ i byarna, och så här såg det ut på First 40 Teknovas logg…

To be continued…

48 Comments

  1. Erik Barkefors Oct 3, 2010 Reply

    När det gäller elmotor så tror jag det kommer. Fast båtägarna måste nog satsa på fler batterier av bättre kvalitet. Om man räknar all vikt som en dieselmotor har med reglagekablar, kylvatten, avgassystem (inkl utgående kylvatten), bränsletank med slangar och filter osv så får man in många batterier i den vikten.
    Tittar man på Cat3 så finns ju marschfart under 8 timmar även i motvind att sträva mot…

  2. Mikael Vesala Oct 3, 2010 Reply

    Trist att råka ut för sådant, den båten har helt tydligt fått för klen motor! Elmotor/dieselrova kvittar ju, det är effekten som räknas. Batteriets amperetimmar spelar ju i princip ingen roll för förmågan att kortvarigt ta sig mot vind och sjö. och att effektstarka elmotorer finns att tillgå lär ju denna film visa.
    http://www.youtube.com/watch?v=2_ukLgsGEzs

  3. Richard D. Oct 3, 2010 Reply

    Inget vidare flyt för HP:n. Har väl kantats av missar från start känns det som. Även om sjövärdighet för en segelbåt kanske inte skall mätas i vare sig hästkrafter eller kw. Tror inte det finns någon kappseglare som vill ha maskin och propeller som klarar all motvind, motsjö och motström.. ;-) (Alltså med befintligt utbud.)

    • minime Oct 3, 2010 Reply

      det går faktiskt att segla in i hamn också…

      • Ska man segla in i en hamn gör man inte det i Vedbäcks hamn som är full med båtar i väntan på Mumm-Stelton Cup med vinden i näsan och med styrkan 15m/s. Då händer med säkerhet andra olyckor.
        Jäkla tråkigt att höra om HP´n. Känner för besättningen.

        • minime Oct 4, 2010 Reply

          Det gör man kanske inte när man är ensam men det går när man är fler än två… Jag har varit med om sådant. men då hade båten i frågan inte heller motor fast den var 32 foot, vägde 4,5 ton.

          • Anders B Oct 4, 2010

            Det här väcker egentligen en helt annan debatt – avvägningen mellan att göra ljusiga våghalsiga manövrar inne i en hamn och att ha så stora marginaler som en normalseglare vill att man har i förhållande till dom. Samma problem som vid vilken manövrering i närheten av andra båtar helst. Hänsyn alltså – men en annan diskussion!

          • Anders Averdal Oct 4, 2010

            Jag tycker att du skall ta den diskussionen med ägaren till denna båten.

            Jag hade inte seglat in om det inte hade vart en jolle, fast då hade jag inte vart ute…

      • Author
        Peter Gustafsson Oct 4, 2010 Reply

        Ja, så klart kan man segla in.

        Men ingen skall vara tvingad att göra det!!!

        I sådana här lägen har man oftast bråttom, liten besättning och sina finaste kappseglingssegel på båten.

        Vi hade aldrig klarat vår racelogistik utan en bra motor. Med ett tajt tidsschema så kan man behöva köra en hel dag med motor. Skittråkigt, men det är inte alltid man har något val.

        • Stig Oct 4, 2010 Reply

          hmm… förr hade man nödrigg på motorbåtar, numera tydligen nödmotor på segelbåtar. Vågar själv aldrig lita på motorn i en krånglig situation, det räcker ju med an tamp i propellern.

  4. Edward Hartung Oct 3, 2010 Reply

    Nja, det va inte rätt riktning för det. Jobbiga vågor, prickar, pirar, osv… Vi såg flera båtar som hade problem bara att manövrera inne i hamnen pga den starka vinden.

    Riktigt kul tävling, vi har mycket att lära av danskarna!

  5. Stefan Kindeborg Oct 3, 2010 Reply

    Ska man uppfylla kraven på Cat 3 och samtidigt ha en elmotor med rimlig effekt på en 34 fotare (Minst 15-20 hk) så blir nog batteribanken minst 300 kg tung om den inte är av bly-typ då blir det ännu tyngre. Man bör kunna köra med full effekt minst en timme vid teoretiska beräkningar av batteri/bränslebehovet plus 5 timmar marschfart enligt Cat 3. Jag tycker det är helt vansinninngt att ha en så liten elmotor som sitter i t.ex. HP1030 som är “havsgående”. Svaret när jag frågade en av säljarna om detta med batteripaketet var att man kan ju lägga i ett löst bensindrivet Honda elverk..?
    Man måste ju också ha lite marginaler i en båt för lanternor, belysning, VHF och nav-el, värme m.m. så det går ju inte att köra batterierna i botten bara för framdrift.
    Säger som min namne Sauk; Jag är skeptisk. En liten diesel som kan tillverka el snabbt känns betydligt lugnare man vet ju inte vad man kan råka ut för. Avmastning, bogsering av annan båt måste man faktiskt kunna hantera i nöd.
    De effektmässigt små elmotorer som sätts i segelbåtar är mest till för att köra in och ut ur hamnen och korta bitar på mycket låg effekt. Blåser det får man precis som Minime skriver, segla istället.
    Att som vissa tillverkare rekommendera blybatterier är bara för att det är billigt initialt. Det är att lura folk tycker jag. Litium-Fe batterier måste det vara om man ska få åtminstone 5-6 års livslängd och någorlunda rimliga vikter ombord. Vanliga blybatterier är klart olämpliga för sådant här ändamål.
    Jag har själv räknat på elmotorer och lämpliga batterier för ett eget projekt med S-drev, men tyvärr så blir det i dagsläget orealistiskt då effektuttag och mängden batterier blir orimliga. För dagselare som ska ta sig in och ut ur en hamn kan nog en liten elmotor fungera alldeles utmärkt. Långseglare som inte bryr sig så mycket om båtvikten kan kanske också ha en elmotorinstallation med fast propeller som också kan ladda batterier via propelleraxeln.
    Bränsleceller finns ju också men är väldigt dyra, det kommer säkert bättre teknik och som desssutom blir kommersiellt gångbart.
    StefanK

  6. o Oct 4, 2010 Reply

    Klart man måste kunna köra motor hela dagar för att inte slita på de influgna seglen. Allt för den miljövänliga seglingen.

    • Author
      Peter Gustafsson Oct 4, 2010 Reply

      Du förstår mycket väl vad jag menar. Och jag har svårt att få dåligt samvete för att jag bränner 40 liter diesel på 40 seglingsdagar.

      • o Oct 4, 2010 Reply

        Det gör jag. Och det tycker jag inte du ska ha. Däremot tycker jag att seglingssporten som sådan kan fundera över hur hållbar den är – liksom alla andra delar av samhället också bör göra. Nu menar jag inte att seglingsport är som motorsport eller dumsporter som boxning, de kan gott förbjudas. Men en diskussion om hållbarheten i sporten, och inte minst hur man skulle kunna bli en portalsport för hållbar fritidsverksamhet. Det kanske skulle fungera bättre än tro att man ska locka publik genom att segla inne i städerna och andra publikdragaridéer som inte funkar.

  7. F424 Oct 4, 2010 Reply

    En allvarlig konkurrent till eldrift borde vara denna lilla klump. Endast 82 kilo tung bör den stå sig hyggligt mot eldrift och ge bra dragkraft för en HP o dylika båtar. Rejäl generator har den också.

    http://www.lombardinimarine.com/prodotti_dettaglio.aspx?type=mtr&pnl=dati&mtr=ldw502m

  8. Mattias Bodlund Oct 4, 2010 Reply

    Start grattis till Teknova som tog hem segern i sitt lopp på Mumm Stelton. Bra jobbat!

  9. Greven Oct 4, 2010 Reply

    Det är fascinerande att redaktören och andra drar slutsatser utan ha någon fakta i målet. Det har för mig berättats att båten transportseglades av en besättning som inte hade kännedom om båtens egenskaper. I inloppet till hamnen mötte de en bogserbåt som de tvingades väja för vilket ledde till att de gick på grund, vinden låg på hårt och våghöjden gjorde sitt till. Jag vill påstå att inte ens redaktörens kraftfulla diesel klarat av en sådan situation, att för egen maskin komma loss !

    Rätta mig om jag har fel, men båttypen är väl inte synonym med valet av reservdrivning (motor). Jag tror dessutom att det går att väljs motoralternativ. Tycker att den som väljer en elmotor som reservdrivning gör ett riktigt val! Seglingen måste stå i första rummet, stressputtar som måste starta dieseln borde kanske välja en annan livsstil!

    • Author
      Peter Gustafsson Oct 4, 2010 Reply

      Jag vet bara vad jag har hört från de som var på plats, att “man blev tvungna att snurra innan inloppet och elmototorn orkade inte vända båten genom vindögat”. Men de kan ju ha uppfattat situationen fel.

      Observera att det ovan inte finns någon kritik av båttypen, utan endast en undran om det var vettigt att välja elmotor. Men det kan säkert Håkan själv svara på efter en säsong med båten.

      Personligen hade jag gjort ett annat val. I min värld är det mer stressande att hela tiden behöva titta på hur mycket kräm jag har kvar i batterierna och kanske hamna i lägen där jag utsätter min besättning för risk.

      Men det är ju upp till var och en beroende på hur man tänker använda sin båt. Och till slut blir det alltid skepparens ansvar att hantera båten på ett säkert sätt.

      • Det uttalandet tycker jag bara är att strö salt i såren på ett gäng seglare som gett sig in i sitt drömbåtsprojekt. Elmotordrift var väl en del av konceptet för att nå en lättare lösning än de traditionella.
        Det är väl det som du så ivrigt förespråkar på din blogg. Lätta lösningar är coolt – tunga tråkiga.
        Är det konstaterat att det var enbart elmotordrift som var felet? Vattnet var ganska lågt i Vedbäck när olyckan hände. Var det kanske det som gjorde att de fastnade? Vad hade soppatorsk i en dieselmotor orsakat? Det behövs betydligt mer fakta i ärendet innan man ger sig på att dömma tycker jag.

    • Anders Oct 5, 2010 Reply

      Den historie som Danskarna berättade för oss var att man blev tvungen att vända då det låg en båt ivägen i hamninloppet och att man i vändningen inte kom igenom vindögat. Om det inte är korrekt så ber jag om ursäkt för det.
      (När man hör samma historia från flera ögonvittnen så börjar man tro på det)

  10. Greven Oct 4, 2010 Reply

    Herr redaktöre må vara len i sin tunga, det har dock inte varit svårt att uttyda redaktörens illa dolda skadeglädje om just denna båttyp. För mig som svensk seglare finner jag en stor glädje i att det finns innovatörer som vågar göra något annorlunda istället för att göra det uppenbart enkla, att fara i mittfilen och göra narr av dessa entreprenörer och innovatörer!

  11. Hansen Oct 4, 2010 Reply

    Hamninloppet i Vedbaek var lurit i helgen.
    Pga. sanddrift från den södra stranden som löper längs piren och landar precis öster om rännan vid hamninloppet blir det brytande sjö i rännan vid ost och sydostlig vind.
    Det gäller att komma med västsydvästlig kurs och nära pricka den röda pricken och sen gira mot den västra pirnocken. Både på styrbords och babords sida av rännan är det grunt. Vi lodade 2.10 mitt i rännan i en vågdal med 2.30 i djupgående….lodet studsade nog i sjögräs för vi klarade oss utan att gå på. Det hör till att i helgen var det 0,5 meter under normalvattenståndet. Det var många båtar som gick på grund på väg ut till race.

    Att segla in i Vedbaek när det är racehelg är inte att rekomendera när det är sydliga vindar. Alla större båtar lägger sig på de yttre bryggnockarna då det är högbotten längre in. Detta gör att det är väldigt trångt precis innanför hålet. En Express lyckades precis fånga den yttersta pålen i hamnen i lördags när han seglade in i hamnen. De var farligt nära att bli “kylarprydnad” på pirnocken. Tidigare när vi seglat med vår 717 och Kracer 30 och saknat inombordare har vi alltid laddat med snurran där bak samtidigt som seglat fullt rakt in och rivit seglen i hamnhålet när det varit förhållande som i helgen. När vi kommit in efter race och snurran ligger på bryggan var det bara att göra som Expressen, fånga första bästa påle och sedan förhala.

    HP:n hade otur att komma precis när turfiskebåten låg på tvären i hamnhålet och blev tvungna att slå av lite samtidigt som dom blir träffade av kraftig sjö. Att köra sig loss från grundet var inte så lätt när propellern vispade vid vattenytan.

    Rungsteds hamn är att rekomendera vid hårt väder när man har stort djupgående.

    • Author
      Peter Gustafsson Oct 4, 2010 Reply

      Tackar – låter ju inte som Vedbaek är någon drömhamn när det brallar.

      Då hade jag fått fel uppgifter och vi kan avskriva elmotorn som boven i dramat.

  12. Greven Oct 4, 2010 Reply

    Om man saknar fakta bör man väl inte komma till slutsatser och ifrågasätta sjövärdigheten? Lågvattenmärke och ovärdigt! En offentlig ursäkt bör vara på sin plats!

  13. Joakim Lundgren Oct 4, 2010 Reply

    Det är många kommentarer om elmotorer. Hur många har provat? Jag är ägare till HP1030 “Prototypen” och har seglat den två säsonger. Elmotorn har använts flitigt och aldrig saknat styrka. Vridmomentet är högt från första propellervarvet. Det innebär snabb acceleration och snabb inbromsning vid behov. Styrkan finns där. För att öka verkningsgraden används rak propelleraxel. Det ökar också räckvidden. Det går utmärkt att ladda batterierna under gång trots foldingpropeller. Med en båt som HP:n märker man knappt den bromsande effekten vid laddning. Laddning kan som omnämnt ytterliggare tillföras från en explosionsmotor eller bränslecell. Solceller går också bra men då kan man inte erhålla positiv laddning vid motorgång. Jag har 4 st AGM-batterier på respektive 100 Ah. Med dem kan jag köra i 3,5 knop i åtta timmar och i 6.5 knop i tre timmar. Vad du sedan väljer till din båt beror på hur bra din båt seglar, hur du skall använda båten, hur duktig seglare du är och vilka beslut du är beredd att ta när bränslet inte räcker hela vägen. Jag har dessutom gott miljösamvete. Under två år har jag varken tappat diesel i vattnet vid tankning eller spillt ut kylarglykol på marken vid konservering. Min båt är dessutom helt fri från diesel- och oljelukt. Öppna ditt sinne och var försiktig med uttalande tills du vet vad du pratar om.

  14. Author
    Peter Gustafsson Oct 4, 2010 Reply

    Fan va känsliga alla är när det handlar om den här båttypen :-)

    Jag kan skriva om folk och projekt som klantar till det för sig till höger och vänster utan att någon reagerar. Men när det är en HP inblandad då är jag “skadeglad” och “motarbetar de som vill förnya svensk segling”. Bullshit.

    Jag har haft den här diskussionen med folk i projektet förut. Lägg ner konspirationsteorierna och satsa på att skapa lite positiv buzz kring projektet i stället! Ställ upp och vinn lite race. Hjälp era kunder att få fart på båtarna. Slå lite fartrekord. Gör en kul video. Skaka fram en fräsch båt för test. Vad fan som helst!

    Och ja, jag hade fått fel info från de som var på plats. För övrigt mycket respekterade och meriterade seglare som jag fortsatt har stort förtroende för.

    Har strukit formuleringen ovan och så klart skall Håkan ha en ursäkt.

    Och det är säkert jättebra med elmotor!

    • Martin Hansson Oct 12, 2010 Reply

      Hej!

      Du har helt rätt i att det är jättebra med elmotor! Vi seglar Smaragd SWE15 med en likadan elmotor som i HP1030 sedan 2 år nu. Den är på 4,3kW och jämförbar med en 10hp diesel, så den är inte för svag. Dessutom allt vrid på en gång. Kan vara så att man raceoptimerar med för lite batterier…jag vet hur det är när viktjäveln flyger i en.

      Det är batterierna det handlar om, jag har installerat LiFePO4 som jag hämtat hem från Kina till samma kostnad som för AGM-batterier; 26V/160Ah, 44kg. Det gör hela skillnaden! Hälften så stort, tredjedel av vikten, laddar 3ggr så snabbt och håller minst 3ggr så många cykler. Räckvidden är 5h i 4 knop eller 1h i 6,5 knop för Smaragden med de batterierna.

      Om någon är intresserad, berättar jag gärna mer opch förmedlar gärna kontakten till den kinesiska leverantören; GB System.

      Har även lagt upp en del bilder på Fejan: http://www.facebook.com/album.php?aid=176981&id=707367879&l=ec5608b966

      Hepp!

      /Martin Hansson

  15. Bengt Falkenberg Oct 4, 2010 Reply

    Vilket race det blev för Teknova/Albatross Racing.

    Att få vinna startgruppen på Mumm Stelthon Cup, med 15 min, långa banan totalt med 7 min är en kanon avslutning av säsongen 2010.
    Att vi gjorde detta i 24-32 knops vind mot Danskarna under DH gör det till en riktig höjdpunkt för Teknova/Albatross Racing.

    Jag/vi har gjort försök på Stelton några gånger tidigare. Visst vi har vunnit “löb” men inte mer än så. Jag har tyckt att hårdvinds seglingarna varit extra svåra i sundet. Detta tror jag är för att sjön är så olik våra “hemmabanor”.
    I dessa vindstyrkor så är vi vana att sjön blir längre och högre, så man får längre surfar att göra manövrar på.
    Avsaknaden av dessa vågor har gjort att vi trasslat många situationer med ett dåligt resultat som följd.

    Vårt träningspass under Lördagen väckte alla dessa tidigare erfarenheter till liv. Och vi hade ett ingående taktiksnack på Lördagskvällen om hur vi skulle undvika problemen.

    Vi startade i lovart där vi ville, som tredje båt men första som hade läge att slå in mot land vilket vi gjorde direkt. De två båtarna före oss låg kvar på sb och blockerade fältet från att följa oss direkt vilket skapade en lucka.
    Kryssen söder ut gick ut på att få strömlä samt att få känsla för hur långt vi skulle gå efter land innan vi gick ut i strömmen mot kryssmärket.
    Denna start och taktik gjorde att vi kom loss snabbt ut fältet. Vid första rundningen så var vi trea i startgruppen.
    Vi satte spinnakern direkt och hade en rikigt bra undanvind.
    Våra konkurenter körde omkull och blåste spinnaker på löpande band. Jag vet inte om det var någon annan båt i vår start som körde hela länsen med nylonet uppe utan att gå omkull. Swan 45:an såg jag hade fina köllyft samt att en race trimmad X46 förbrukade mycket nylon på denna bog. Många båtar tvingades att bryta.
    När vi kom ner till nästa rundning så hade vi helt enkelt på båthantering lämnat fältet bakom oss. Efter detta så handlade racet mest om att inte ta onödiga risker samt att hitta alla rundningsmärken. Vi tyckte att det var svårt att hitta alla bojar men vår taktiker/navigatör gjorde en kanon insats och prickade rätt hela tiden utan att vi brände någon layline.

    Försprånget som vi fick på länsen gjorde att vi fick segla fritt resten av banan vilket har avgörande betydelse då småbåtarna startar först, det gör att man kan fastna i de 2 chicaner som vi skulle passera med ca 5-6 rundningar st och korta ben.
    V i såg att “stor” båtarna bakom hade problem med detta och vi tjänade mer mark på vår fria position.

    Direkt efter racet så seglade vi hem Teknova till Gkss. Det blev en ok natt men med vindar upp till 38 knop.

    Bengt Falkenberg

    • Ni gick grymt på länsen. Imponerande boathandling. Det kändes inte helt tryckt med Taroks vurpa precis i närheten. Stort grattis.
      Har varit på Gran idag för en offert på en spinnare för hårdvind över 12m/s. Det blåser ju alltid i Öresund.
      Blir det inget IRC-racande till helgen på KDY Autumn Regatta? Vad blir kvar av IRC-fleeten då? Den är ju redan kraftigt desarmerad.

  16. Hansen Oct 5, 2010 Reply

    Grattis Bengt och Co.

    Såg fint ut med full stor och fock. Ni tågade med bra fart på ert slag in mot land.

  17. Tobbe Oct 5, 2010 Reply

    Angående debatten om elmotor …

    Jag har funderat på elmotor i båt där gamla dieseln snart måste bytas ut.
    Vikten är inte högsta prioritet, även om den inte är helt oviktig.

    Högsta prioritet är räckvidden. Jag måste kunna köra bortåt 70 Nm utan möjlighet till laddning.
    Varför? Jo därför att vill man vara med på intressanta och roliga kappseglingar kan det bli så långa transportsträckor. Dessvärre går det inte att räkna med att kunna segla dit med den tid man har till förfogande för transporten. Semesterdagar ska gå till en hel del annat också.

    Därför har jag utslutit att endast klara mig på batterier. Måste ha någon form av
    generator som drivs av en dieselmotor. Detta kan vara ett intressant arrangemang.
    Elmotorn alla fördelar, samt räckvidden en diesel har.

    Frågor som dyker upp, och som jag inte hittar svar på:

    * Hur stor generator/dieselmotor måste man har för att generator ska generera lika mycket som motorn förbrukar? (5,5 ton båt 5 knop)
    * Vad blir inköpskostnaden ungefär? (att jämföra med ny diesel som kostar ca: 115 000kr)

    Letar givetvis inga exakta svar, men alla erfarenehter är av intresse.

    /Tobbe

    • Anders D Oct 5, 2010 Reply

      Vad man kan plocka ihop idag är en motor med generator på svänghjulskåpan, ett backslag, en koppling så att du kan få loss propelleraxeln från diselmotorns backslag, elmotorer på propelleraxeln. Sedan behövs en rejäl batteribank.
      Då kan du köra el när du bara skall in och ut ur hamn, ladda batterier med propellern. Tyvärr måste motorn vara lika stor som den du har idag, för att driva båten behövs effekt på propelleraxeln. Den kommer idag direkt från diesel motorn. Vill du generera samma effekt med en elmotor måste din dieselmotor driva en generator som ger samma uteffekt som elmotorn förbrukar. Förluster har du i generator och elinstallationer. Så i slutändan går din dieselmotor hårdare för samma båtfart som med enbart dieseldrift.
      Merkostnaden ligger runt 100% jämfört med att bara ha en dieselmotor.
      Jag har då inte gjort någon speciellt nogrann marknadsundersökning. Men är det en tävlingsbåt du har som skall ha inombordare och används för långa transporter så är det bästa viktmässigt, praktisk och ekonomiskt med en dieselinombordare. Elmotorn fungerar nog bra om man gör kortare transporter och in och ut ur hamn.
      Jämför med bilarnas elhybrider.
      Att framföra en segelbåt i låg fart och förbruka 0,2-0,3 liter/sjömil får ju ses som det mest miljövälniga om man inte kan segla. Har man dessutom en motor som klarar lite nyare miljökrav är ju det ännu bättre.
      Men seglar man så är det avgasfritt och tyst och jag kommer fortsätta att ha en järngenua att ta till om så krävs.

    • Joakim Oct 5, 2010 Reply

      För att köra 5 kn i plan vatten med 5,5 ton segelbåt behöver kanske 2-3 kW på propeller axel. Med motvind och vågor blir det lätt över 5 kW. För att köra 70 sjömil också i motvind du behöver två motorer av samma storlek och det kostar säkert mera än dubbelt med alla ladningssystemer osv. än en vanlig diesel.

      Om det räcker med 5 knop kan du köpa en Yanmar 1GM10 eller liknande och de kostar klart under 100 000. En hybrid system är inte konkurrenskraftig för lilla båtar.

  18. Håkan Oct 5, 2010 Reply

    Ursäkten mottagen. Är dock osäker om den hade behövts…
    Kul att man är kändis utan att ens vara med ;-)
    Tyvärr kanske på fel sätt än man önskat…
    Jag är en av delägarna och skeppare till Ingrid af Råå som ”strandade” i lördags.
    I lördags hade jag dock inte möjlighet att vara med av privata själ vilket jag idag djupt ångrar.
    Jag vet inte vad som är värst?
    Att någon annan strandar med ens båt eller att stranda någon annans båt?
    Två av killarna som var med ombord är med i vår ordinarie besättning och erfarna seglare.
    Den tredje har tidigare hjälp till med transportsegling Lysekil-Råå och är ytterst meriterad.
    Den fjärde är mindre erfaren men har varit med mig på andra båtar förut.
    Så ingen skugga på besättningen, de gjorde nog allt de kunde i den situation de hamnade i.

    Hade jag klarat av att manövrera båten in i hamn? -Vet inte
    Är motorn för klen för dessa förhållande? -Vet inte
    Är propellern för dålig för dessa förhållande? -Vet inte
    Skrapade de i botten redan på väg in i hamn pga extremt lågvatten och tappade på så sätt styrfart? -Vet inte
    Hur mycket störde turbåten som la till i hamninloppet? -Vet inte
    När allt lugnat ned sig får vi sätta oss ned och analysera vad som hänt och ta lärdom av det.
    Nu skedde det med fyra vuxna ombord, under dagtid, nära till hamn (då blir det fina bilder…;-)) och på en sandstrand.
    Vad hade hänt i en stenig naturhamn på natten långt ifrån en trygg hamn och med barn ombord?
    Givetvis måste vi beakta detta så att det inte händer igen.

    Som det ser ut nu har alla klarat sig bra och båten i ett mycket bättre skick än jag befarat.
    Jag hade av naturliga själ svårt att sova natten lör-sön och såg diverse vrakbilder framför mig.
    Tyvärr kom vi inte in till kranen (fortfarande lågvatten) och kunde lyfta båten redan i Vedbaek utan jag + en gast fick dyka sön morgon.
    Inga synlig skador på bordläggningen, inga synliga skador inne i båten, inget läckage, inga synliga skador på kölfenan.
    Stora skrapmärken på bulben såklart och lösa mantågsstöttor är det tydligaste bevisen på strandningen. Ett ankare är också borta…
    MEN det är för tidigt att ropa hej och båten skall naturligtvis in på varv och kontrolleras grundligt. Skulle tex kölen vara sned så är det svårt att se detta när man fridyker i hamn.
    Hade kölen varit rejält sned eller skadad så hade vi såklart sett detta.

    Ang elmotorn så har vi aldrig tidigare varit missnöjda med kraften vi fått från den men givetvis är räckvidden begränsad. Vi har också 50% mer energi än Joakim Vi har använt båten ca 40 dagar i år och aldrig har vi upplevt problem med kraften från motorn. Nu har vi mest använt den in och ut ur hamn och antagligen inte under samma förutsättningar som i lördags.
    Tråkigt nog var jag själv inte ombord då det kanske var som viktigast?
    Långa transportseglingar till och från race blir givetvis tufft med elmotorn som det ser ut nu men så är det bara. Innan vi satsar på Tjörn Runt, Faerdern, Gotland Runt måste vi helt klart bli bättre först. Som det ser ut nu så är räckvidden det lilla problemet…

    Som sagt tidigare så gäller det att analysera och ta lärdom av vad som hände.
    Kunde vi undvikit situationen? Måste vi uppgradera motorstyrkan på något sätt?

    Men den diskussionen för vi inte på nätet

    En polsk vän sa innan racet att i Polen lyckönskar man seglare med ”En fot vatten under kölen”- Det hade vi behövt.

    Är det någon som är seriöst intresserad av elmotor eller HP1030 är ni självklart välkomna att kontakta mig såklart. Nu när man är kändis menar jag…

    Ses på havet ______________/)________

    Med hopp om ett bättre 2011

    Håkan – Skeppare på Ingrid af Råå

    • Author
      Peter Gustafsson Oct 5, 2010 Reply

      Tack för din feedback Håkan!

      Många av oss vet hur det känns – för djävligt. Men det mesta går att fixa så att det blir minst lika bra som när det var nytt. Och det var ju bättre att det hände nu än i på försäsongen…

      Med hopp om ett bättre 2011.

  19. Håkan Oct 5, 2010 Reply

    Ingen orsak…
    Nu stoppade tyvärr inte oturen där utan när vi seglar hem båten ringer min fru och säger att hon och barnen har blivit påkörda…
    Helt otroligt, en mötande bil med släp får sladd och åker över på deras sida.
    Nu gick det bra men kunde gått illa.
    Helt plötsligt inser man vad som räknas här i livet.
    Några skrapmärken på båten är inte allt här i livet…
    Så nu skall båten in på varv och en bil in på verkstad.
    Ingen bra helg, tur den var kort ;-)

    • F424 Oct 6, 2010 Reply

      Mina sympatier Håkan..
      2011 kommer att bli bättre:-)
      //Niklas

  20. Author
    Peter Gustafsson Oct 17, 2010 Reply

    När det gäller oron för att bli guppandes utan el, finns det tydligen ett namn på det (från bilindustrin):

    Range Anxiety – http://www.wordspy.com/words/rangeanxiety.asp

  21. Team Dehlerdoris Oct 18, 2010 Reply

    Jag har inga som helst synpunkter på just HP1030, den ser helt OK ut tycker jag. Vore kul att provsegla en.. När det gäller “Diesel” så är det en motortyp och inte ett bränsle. En motortyp som dessutom är relativt effektiv, vilket innebär litet utnyttjande av naturresurser. En bensinmotor (Ottomotor) har 30% sämre verkningsgrad men den också kan köras på 100% miljövänligt bränsle(biogas) efter konvertering. Man kan i princip köra alla dieselmotorer på koldioxidneutral biologisk RME(Rapsmetylester) eller FAME(Fettsyrametylester) eller syntetisk diesel som man kan göra av naturgas/biogas eller vanlig fossil dieselolja. Fordonssidan ligger förståss före här. Så fort någon säger “Diesel” så verkar det som om folk likställer det med nå´t skitigt/macho-miljöovänligt. Om det skulle lukta diesel/olja eller bensin i en båt så måste det ju ha hänt nå´t fel i en modern motor. Det ska inte lukta någonting i båten, det är bara gamla fördomar som inte gäller idag.
    Sedan vill man ju kanske ha lite varmvatten ombord o det får man ju helt gratis ur en diesel eller ottomotor. Segelbåtar kan man ju segla men man vet aldrig vad man kan råka ut för, så motorn anser jag vara den absolut viktigaste “sjösäkerhetsmanicken” ombord. Nästan att jämföra med motorerna i ett flygplan, där eldrift vore otänkbart. En motorbåt i hård pålandsvind nära stenkust kan man helt klart jämföra med ett flygplan.
    Tankade fullt (65 liter) i Doris efter W2SB i maj och vi har kvar än.. inte känner jag mig miljöovänlig för det. Säkerheten måste faktiskt gå i första hand annars så blir det helt fel prio.
    AGM(Absorbing Glass Matt) batterier är blybatterier där svavelsyran är absorberad i glasfibermatta. Det vore intressant att veta lite om livslängden. I moderna eldrivna fordon använder man aldrig blybatterier eftersom de är olämpliga av många olika orsaker. Li-Fe batterier och motsvarande är fortfarande svindyra men dessa har en helt annan livslängd och tål urladdning på ett helt annat sätt oavsett vilken typ av blybatterier det nu månde vara. Skulle tro att enbart kostnaden för ett batteripack på 600Ah Li-Fe rör sig om minst 50 tusen kr. Livslängden kanske 6-7 år. Sen kan man som sagt var inte bara ha batterier för framdrift, det behövs extra batterier för belysning, lanternor, elektronik, VHF m.m. Man måste alltså ha fler batterier ombord av säkerhetsskäl såvida man inte snabbt kan ”tillverka ström”.
    Sjösäkerheten måste få ha en betydligt högre prioritet relativt miljövinsten i en båt, som man inte bara kan ”parkera i vägrenen” som en bil med tomma batterier.
    Seglarhälsningar
    StefanK

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.