Høststormen gjorde skäl för namnet

jwalk.jpg
Høststormen i Trondheim gjorde skäl för namnet. J/133 J-walk II toppade 21 knop innan man var tvugna att plocka ner gennakern. Foto: Svein Petter Aagård.

Vindar på upp till 50 knop, flera man-över-bord och mycket skador på båtarna (läs rapporterna här).

Sammendrag av skader på båter:
Regine, knukket bom ødelagt storseil
ASISS, storseil
Pirat, genakker
Lusso Lupa, genakker
Out of Space, mast
Galateia, spinakker
Exuma, rullesystem, forstag, muligens mast, fokk, bombeslag
XOR, Storseil og fokk
J-WALK II, kleshenger
Moonduster, storseil
ARI, mast (deltok ikke i regattaen)
MS DOS, 1 stk gennaker nordvest for Rødberg.1 stk klasseflagg blafra seg i hjel nord for Agdenes. ;-)
Njord IV, fokk og storseil

Men värst måste det ändå vara för den seglare som låg 25 minuter i sjön innan han blev uppplockad av en annan båt (hela storyn här):

Vi var litt spent på vindforholdene ute i leia, og der økte vinden på med 46 knop i kastene. Alle mann ble purret på dekk for å reve storseilet…

Utkikk på babord, Henrik, meldte om et blinkende rødt lys. Vi klarte ikke å identifisere det, det var ikke på land, det skal ikke være noe bøye der, det beveget seg ikke som en båt. Vi holdt samme kurs og fulgte lyset avventende, helt til Henrik melder ”det er en mann i sjøen!”. Det var den røde hodelykta vi hadde sett, og han gikk opp og ned med bølgene. Han vinket til oss og vi organiserte oss for en redningsaksjon.

Pressemelding fra Trondhjems Seilforening

06.10.2010 08:56

Helgen 1. til 2. oktober arrangerte TSF sin årlige ”Høststorm-seilas”. Denne går fra Trondheim til et rundingsmerke øst for Fjellværsøya og tilbake til byen. Dette er en tradisjonsrik regatta som har vært arrangert i over 30 år. På forhånd var det meldt liten kuling, men det skulle vise seg at vinden ble vesentlig sterkere – til tider i storm styrke. I de krevende forholdene falt to personer i sjøen fra ulike båter under arbeidet med å redusere seilføringen om bord. Den ene ble raskt tatt om bord i egen båt – den andre ble liggende i sjøen i ca. 25 minutt før han ble plukket opp av seilbåten Interpido II..

Styret i Trondhjems Seilforening har hatt en evaluering av hendelsen, og vil rette en stor takk til båter som kom til unnsetning. Spesielt vil vi framheve mannskapet på båten Intrepido II for redningsdåden – her ble det utvist meget godt sjømannskap av skipper Arne Rathe, vaktsjef Kristine Suul Brobakke, Maren Krogstad, Andreas Krogstad, Sunniva Stenmark, Marius Brevik, Eik Høy, Guro Sylling, og Henrik Larsen. Vi vil også takke nyttetrafikken som deltok i søket, som med sine kraftige lyskastere lyste opp redningsområdet. Mange båter søkte nødhavn på Brekstad og fikk god assistanse der av Arve Flatås og Erling Haug med fordeling av havneplasser. I tillegg vil vi takke regattaarrangør Harald Brataas og Lars Nordmo med tett oppfølging og god kommunikasjon med deltagende båter.

I lys av dette vil Trondhjems Seilforening fortsette å holde fokus på god sikkerhet, og vi vil på nytt tilby sikkerhetskurs, VHF-kurs etc. til våre medlemmer gjennom vintersesongen. Vi vil også arrangere et åpent medlemsmøte før jul hvor sikkerhet vil stå på programmet.

Einar Sveian
Leder

Odd Erik Dahlen
Nestleder

12 Comments

  1. Fredrik Oct 7, 2010 Reply

    fin artikkel, men regattaen gikk ikke i Stavanger. Høststormen seiles i Trondheim!

    • Author
      Peter Gustafsson Oct 7, 2010 Reply

      Så klart. Hjärnsläpp här. Måste sluta skriva blogginlägg i färjekön…

  2. Anders K Oct 7, 2010 Reply

    Hade varit kul att veta hur man säkrast tar ner en gennaker i de vindstyrkorna utan att den går sönder. Att släppa på halshornet vid peket fungerar inte. Det har vi redan prövat, eller hur. Lossa fallet och få gennakern att fladdra utefter vattenytan med spända skot är ju nästa variant. Har du prövat? //Anders

    • Pelle P Oct 7, 2010 Reply

      Beror på vilken bog vi seglar; slör eller läns.
      På slör måste det vara smartast att blåsa fallet först och på läns, blåsa tackline först. Båda nedtagningarna med letterbox. Har inte provat i dessa vindstyrkor så egentligen vet jag inte men det “känns rätt”!! Kan vara så att det får bli som du säger Anders att man blåser fallet först även på läns.

    • Author
      Peter Gustafsson Oct 7, 2010 Reply

      Tricket är att ta ner den i en rejäl surf där då det inte är så mycket tryck i den…

      Vårt problem (på W2S) var väl att det var svårt att ta ner den liggande med fören i vindögat, masttoppen i vattenytan, lovarsskotet inte trätt för mailbox med två man som försöker undvika att falla i havet :-)

      • henrik Oct 7, 2010 Reply

        Plockade hårdvindsgennakern på en J-105:a i lä i 40knops vind själv!
        Minns inte riktigt hur jag gjorde men jag har en minnesbild av att jag stod i rufftaket o slet och att gajarna smälte!

    • Christer Berget Oct 13, 2010 Reply

      Vi tok leward clew, mellom bom og storseil. slapp tack og fall. 4 mann trakk inn genakkeren i luken bak. timet det med en surf.
      Christer ( J-Walk II )

  3. SOFIA Oct 7, 2010 Reply

    Vi släppte i fall, tackline ( halshorn i peke ) och skot, samtidigt som en “gubbe” halade hem på retrievern ilovart och direkt ner med den i källaren via fördäcksluckan.

    • Pelle P Oct 7, 2010 Reply

      i 23m/s??

      • SOFIA Oct 7, 2010 Reply

        23 M/S kör kanske inte Pelle P heller med den uppe. Vi gjorde inte det.
        Man kan förstås bli överraskad och då skulle jag falla, släppa fall och tackline samtidigt och placera resten av besättningen i lä och slita in den.
        Det är ju inte kapspegling.
        Dock i upp till 15 M/S, Pelle P.

        • Pelle P Oct 8, 2010 Reply

          Då är jag med SOFIA; ni släppte alltså inte skotet, bara fall och tackline.
          Och, som du säger, efter 15m/s börjar kappseglingsmomentet att ersättas av annat!!

  4. SOFIA Oct 9, 2010 Reply

    Rätt, Pelle P.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.