Skip to content

26 Comments

  1. Peter Gustafsson
    Oct 29, 2010 @ 10:46

    Orca är tillbaka i matchen igen när alla trodde det var kört. 2:a efter Twins just nu. Cool!!!

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Oct 29, 2010 @ 10:56

    “The Swedes are going to eat you alive”.

    Sébastien Destremau och Mr Clean i samma följebåt är ju helt sjukt :-)

    Reply

    • Mattias Bodlund
      Oct 29, 2010 @ 11:04

      Absolut, helt galet. Det är bara att tryck på fullscreen, be kolegorna att hålla tyst och enjoy.

      Reply

  3. Peter Gustafsson
    Oct 29, 2010 @ 11:08

    Orca spikar igen!!!!!!! Vilken comeback.

    Visst, det är inte så många båtar. Men de bästa fransmännen är ju på plats (som har vunnit touren massor av gånger). Och så får de pisk av ett gäng från Sverige…

    Reply

  4. PelleL
    Oct 29, 2010 @ 11:09

    Tredje spiken i rad…..grymt..=)

    Reply

  5. cahlbeck
    Oct 29, 2010 @ 11:13

    Grymt grabbar!

    Reply

  6. Mattias Allroth
    Oct 29, 2010 @ 11:15

    Grattis igen Orcagänget !!

    Brutalt med 3 spik.

    Reply

  7. Stefan P
    Oct 29, 2010 @ 11:42

    Schysst seglat visst blir man imponerad.

    Reply

  8. Mattias Allroth
    Oct 29, 2010 @ 11:50

    Nu e man live i Iphonen oxå och väntar på race 4.
    Lite sunkig bild dock men det kommer väl att se bättre ut när dom drar igång hoppas jag.

    Reply

  9. Greven
    Oct 29, 2010 @ 12:18

    VM? Elva båtar? Är det på riktigt?

    Reply

  10. Ulf Brändström
    Oct 29, 2010 @ 14:10

    Grymt imponerande!!!!!!

    Reply

    • Greven
      Oct 29, 2010 @ 15:15

      Vad är imponerande?

      Reply

      • L-B Gustafsson
        Oct 29, 2010 @ 15:23

        Det är ju ENTYP och då är väl allting imponerande =)

        Reply

  11. Stefan P
    Oct 29, 2010 @ 14:19

    Det är 11 båtar och det är på riktigt. Greven kan nog dra sig tillbaka till sina dubbla GT och drömma om hur det var bättre förr.

    Trevlig helg
    Stefan

    Reply

    • Greven
      Oct 29, 2010 @ 15:20

      Förstår inte hur ni kan tycka att detta är något stort mästerskap, hade det varit 100 båtar och man placerat sig topp 10 hade det ju varit något att skriva om. Nu mosvarar ju en 4-5 plats topp 40/50 i ett rejält startfält.

      Reply

      • HenrikA
        Oct 29, 2010 @ 15:36

        Alla spikar är bra jobbat!

        Reply

      • Mats V
        Oct 30, 2010 @ 19:19

        Du verkar vara en munter kille du, “Greven”.

        Reply

  12. Per
    Oct 29, 2010 @ 15:46

    Man blir lite sugen…verkar finnas ett gäng beg båtar med trailer för runt 35K EUR. Känns prisvärt.

    Reply

  13. PelleL
    Oct 29, 2010 @ 16:09

    Synd …speeden verkar inte räcka för Orca när det är lite mer bris.

    Reply

  14. Henke Sund
    Oct 29, 2010 @ 23:22

    Hälsningar från Team Orca i Hyeres. Patricks Iphone har klappat ihop ungefär som vi gjorde i race 4,5 och 6. Därför dålig uppdatering på farr30.se. Tur att vi har Blur.se. Kul har vi och imorgon blir det åka av.

    Reply

    • Håkan Andersson
      Oct 30, 2010 @ 09:43

      Njut av läget Henrik, snart är det vardag igen!
      Härligt att se att du fortfarande är ute och leker på haven.
      Se nu till att team Orca får några till spikar som avslutning
      /Håkan

      Reply

  15. Henke Sund
    Oct 30, 2010 @ 17:45

    VM är över för denna gång. Nu sitter vi och gläds över vår femte plats. Slutade på samma poäng som proffsen på Twins och Amerikanerna. Men med fler spikar så plockar vi femteplatsen. VI ÄR HUR NÖJDA SOM HELST!!! Nu bär det hemåt

    Reply

  16. Calle
    Oct 30, 2010 @ 18:13

    Stort Grattis!
    Henke, Patrik, per, Martin, Martin och Martin!
    /calle

    Reply

  17. Pär Johansson
    Oct 31, 2010 @ 23:07

    Farr 30 VM:et var en sjukt proffsigt anordnad regatta som det ofta är i t ex Italien eller Frankrike. En besvikelse var naturligtvis att endast 11 båtar dök upp. Kul att flera toppbåtar var med, som vunnit Farr 30 VM (i större fält) och Tour de France tidigare. På toppbåtarna är i stort sätt hela besättningen avlönad och seglar på heltid.

    Första dagen var det lättvind, ca: 4-7 knop och vi spikade båda seglingarna. Det gjorde vi främst tack vare att vi lyckades pricka skiften och vindbyar bättre än övriga. Andra dagen började med ungefär samma förhållanden som första dagen. Vi spikade igen och började fundera på motståndet… Det dröjde inte länge innan vi fick en “reality check”, mitt på dagen (den andra) kom en ny vind; ca: 12-13 knop, och vi blev ordentligt frånseglade fartmässigt. Vi lyckades aldrig hitta samma växel och nu blev det uppenbart hur värdefulla fransmännens tusentals timmar på Farr 30:an var. Det handlar bara om att nöta!

    Tredje dagen bjöd på hårdare vind; 22-24 knop med byar på 28-29 knop. Det var en klar fartskillnad mellan oss och toppbåtarna som plöjde sig genom sjöarna utan att tappa mycket fart. Vi blev frånseglade igen!

    Vi har lärt oss otroligt mycket om att segla Farr 30 den här veckan och nu är det bara att nöta på! Farr 30:an är en fantastisk segelbåt som seglar mycket bra i allt från lättvind till hårdvind. Den är otroligt känslig för trim, hur man placerar besättning, rigtrim etc. Nu ser vi fram emot nya Farr 30:or i Sverige i vår!

    Reply

  18. Patrick L
    Nov 2, 2010 @ 10:32

    Jag kom just hem efter en lång bilresa med Farren genom Europa. Jag vill börja med att tacka teamet som såg till att vi pressade ur allt vi kunde ur en Farr 30 just nu och höjde oss ett antal snäpp jämfört med tidigare. Tack Martin Nilsson, Pär Johansson, Henrik Sund, Martin Strandberg och Martin Angsell! Det var några riktiga Hallelujah Moments vi hade där nere i Hyères! Jag vill också tacka Nils-Ingvar Lundin och KSSS som hjälpte oss med boende och logistik i Hyères. Sedan måste en extra eloge framföras till teamets fördäckare och boat captain Martin Nilsson för att tillsammans med mig ha kört båten fram och tillbaka till Hyères! 500 mil är ändå 500 mil, en prestation bara det!

    På vägen upp genom Europa har jag hunnit smälta lite av intrycken och jag måste säga att jag är oerhört nöjd med vår 5:e plats. Lättvinden i de första tre racen gjorde att det handlade mycket om strategi och taktik men vår båtfart var också på par med de bästa och då blir det lättare att få segla som man vill.

    Vi åkte till Hyères för att lära oss av de bästa och det fick vi sannerligen göra dag 2 och 3. Men vi slog ändå team som har vunnit både VM och Tour de France och vi fick genom dessa prestationer en respekt och en fin kontakt med de andra i denna härliga klass – där det applåderas när man kommer in till bryggan och folk hänger kvar på bryggan och surrar efter seglingarna.

    Segling är stort i Frankrike och Team Orcas prestation fick t.ex. en halvsida i lokaltidningen. Det blev inte sämre av att Mr Clean och Sebastian Demestrieu var där och sände liksom Meredith Block som har tagit grymma bilder (finns på Farr 30-sidan på Facebook). Skall bli kul att se detta material i efterhand eftersom jag inte har sett så mycket än.

    Vi har också på nära håll fått se den kompetens som finns i klassen och det var ju själva syftet med att åka dit. Vi startade bättre i slutet av regattan än i början men ändå blev vi frånseglade på kryssen när det blåste. Det var helt uppenbart när det började blåsa att det finns ganska mycket mer att klämma ur båten. Det kan för övrigt vara något att fundera över när man klagar på mätetal i respitsegling – har jag verkligen lyckats ta ur 100% av potentialen på det jag har?

    Vad gäller fältets storlek så kan man förstås alltid klaga på detta. Såklart tyckte alla närvarande också att det var tråkigt med en så liten turnout denna gång. Det visar också lite på riskerna med alltför stor kommersialism; många franska Farr 30-team är hårdsponsrade och i finanskrisens spår har de fått fokusera pengarna på Tour de France, inte VM trots att det seglas i Frankrike. Detta samtidigt som två svenska båtar åker över 500 mil tur och retur för att vara med! MEN: Det var ändå första gången i Europa sedan 2007 som det seglades ett VM. Det var sex nationer representerade, fullt av bra kompetens med flerfaldiga världsmästare och TFV-vinnare, det var tight racing och vi hade fruktansvärt KUL och det var ändå viktigast för alla oss som var där!

    Slutligen ett stort tack till alla som har följt oss och hejat på. Det känns otroligt kul att ni följer vad som händer. När jag får tillbaka min riktiga uppkoppling och kommer ikapp med all mail m.m. skall jag försöka komponera en lite mer utförlig rapport på farr30.se!

    /Patrick

    Reply

  19. Patrick L
    Nov 2, 2010 @ 15:17

    …måste förstås också tacka COYCH, klubben i Hyères som arrangerade VM. Otroligt proffsigt arrangemang även om deras onlineverksamhet lämnar en hel del övrigt att önska. Racen startade på tid, allting kommunicerades på radio, banändringar, kortningar etc hanterades perfekt.

    En bra illustration på klubbens commitment är nog sista dagens race, det blåste ca 25 knop och startfartyget började ta in vatten. De sköt AP efter race 2 och satte högsta fart in mot hamnen. Det slutade med att startfartyget sjönk (!) inne i hamnen, ingen kom dock till skada. Det här var en 36-fots motorbåt med flybridge, så det var ingen liten sak. En vanlig klubb hade kanske ställt in resten av racen, men inte COYCH. De skickade ut en RIB med flaggspel och allt och funktionärerna fortsatte med race 3 som de fullföljde med den äran! Cred!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.