A Common Goal for Offshore Racing?

Dags att skapa en enda regel utifrån IRC och ORCi?

Skarpt läge eller mer politik? Undrar var tidsperspekivet är när man skriver “the intention is to create a joint venture company which would run the existing rules and then in time evolve new rating systems”?

The Royal Ocean Racing Club (RORC) and Union Nationale pour La Course au Large (UNCL), joint owners of the IRC rating rule, have been in discussion with the Offshore Racing Congress (ORC) about the possibility of creating a unified organisation to govern yacht ratings worldwide. This initiative to bring the world offshore rating systems together was endorsed by ISAF following its AGM in 2009 in Korea.

The intention is for RORC/UNCL and ORC to create a joint venture company which would run the existing rules, IRC and ORC and then in time, using the combined knowledge and resources, evolve new rating systems that combine the benefits of IRC and ORC to create fast, fun and seaworthy boats for unified competition all over the world.

Bruno Finzi, Chairman of ORC, working alongside Vice-Chairman Wolfgang Schaefer, are enthusiastic and confident about working with the RORC. “We appreciate the work and friendship with RORC and we believe it is finally time to get back to the IOR era and to the ORC founding spirit, when only one single rule was recognised as ‘the international’ rule in offshore sailing.”

Chris Little, Admiral of the RORC, working with Commodore Andrew McIrvine agree that it is time to bring the development of rating systems under one umbrella.

“We have received strong support from a number of countries and potential owners to develop a rule that will allow us to recreate the international yacht racing circuit and we shall continue to work towards this goal.”

rorc.org
orc.org
uncl.org

8 Comments

  1. PelleL Nov 4, 2010 Reply

    Kulturkrock? …..man måste hur som applådera ambitionen och det skall bli intressant att se hur det här utvecklar sig.

  2. Stefan P Nov 4, 2010 Reply

    One world One rule….., kanske en utopi men nog blir alla vinnare om det finns ett system som promotas och används av konstruktörer och båtägare. Tidigare system har haft sin topp när de var THE RULE tex. IOR och IMS. Det kan bara bli bättre sen kommer det att bli båtar som tappar fort i värde men så har det varit även tidigare. Men som sagt det blir spännande och se hur det utvecklar sig. En politisk långbänk gynnar få.

  3. jørgen Nov 4, 2010 Reply

    Kanskje Norge og Sverige burde gå foran som et godt eksempel og (igjen) få en felles LYS/SRS-liste?

    • Dan Turesson Nov 4, 2010 Reply

      Absolut!

  4. ClaesE Nov 4, 2010 Reply

    Man kan tycka vad man vill om IOR-regeln, och hurdana båtar den drev fram, men visst var det enklare när det bara fanns en regel att förhålla sig till. Seglingen påminner inte så litet om boxningen, där femtioelva olika organisationer korar sine “världsmästare”.

  5. Gustaf Dyrssen Nov 5, 2010 Reply

    Jag tycker det vore otroligt olyckligt om dom gick samman.
    Den konkurans som dom har utsatt varandra för har ju gjort att ORCi har blivit en riktigt bra regel. Hade inte IRC funnits hade vi idag seglat båtar som alla hade sett ut som GS 42R. Nu kom istället GP42 och ännu bättre S40.
    Man det är klart köper vi alla Seacart 26 är ju det hela inget problem och dom kan gå ihop så mycket dom vill för att skapa det optimala monopolet (men utan drabbade).

  6. Richard Nov 5, 2010 Reply

    GP42 och S40 har kommit till trots ORCi. Ingen av dom är konkurrenskraftiga under ORCi och har egentligen inget med regeln i sig att göra. Det går inte att säga om ORCi skapar bra båtar eller inte för inga båtar har byggts på många år.

    • Christian Nov 6, 2010 Reply

      Enig med Richard, GP42 har blitt laget som entyp og da handler det om “make a fast boat” Problemet med det er selvfølgelig hva man gjør når man ikke seiler den entype.. Sånn vil det bli med S40 også tror jeg.
      Vi seiler GP42 Alcapone i ORCi/LYS og SRS avhengig av hvilke klasser som arrangeres. Er det ORCi klasse er vi alltid med der.
      Min erfaring er at i ORCi kan man segle opp sin respitt når det er gode forholdane for en raskt lett båt.
      Jeg synes det viktigste faktisk er at racers seiler i racer respitt og cruisers seiler i en LYS/SRS respitt. I norge ser vi dessverrer mange racers som stiller LYS klasser selv om det er en ORCi eller IRC klasse å starte i. Jeg tror dette ødelegger mye av the fun for cruiser miljøet. Det er ikke kull å stille med en bavaria 40 mot en carbonracer med 3dl segel og trent team. Det er egentlig helt feil i min verden. Klart er det ofte at en båt med lav respitt kan slå en racer med høg respitt, dog er seglignen ikke spennende, man sees kun i starten og har ingen feeling på båt vs båt segling.
      Jeg håper på en racing respitt regel, don’t care hvilken men la oss slippe både LYS/ORCi og IRC klasser i samme regatta. Det er håpløst.
      Chr. / Team AL cap

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.