Skip to content

67 Comments

  1. Oscar
    Nov 8, 2010 @ 13:34

    2 timmar(!)

    Reply

  2. dagseglare
    Nov 8, 2010 @ 13:55

    Snygg introfilm av Artemis!!!
    “I beleive we have a good chance to make a credible challenge” – lite vagt av Torbjörn? – eller svenskt…?

    Reply

    • dagseglare
      Nov 8, 2010 @ 14:19

      Juan K + Santigo Lang – kan man gissa att Desijoux kommer att finnas med också?

      Reply

  3. Mattias Allroth
    Nov 8, 2010 @ 13:59

    Trevlig måndagsunderhållning på kontoret :)

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Nov 8, 2010 @ 14:08

    Svensk satsning på den 34:e America’s Cup-tävlingen

    Artemis Racing och Kungl Svenska Segel Sällskapet (KSSS) beskriver huvuddragen i sin satsning på att vinna den mest ikoniska och äldsta trofé som finns inom idrotten, America’s Cup.

    STOCKHOLM, Sverige (8 november 2010) – Artemis Racing bekräftade idag lagets anmälan som utmanare för den 34:e America’s Cup-tävlingen, som kommer att innefatta deltagande i America’s Cup World Series 2011-2012 och nå sin höjdpunkt i Challenger Selection-serien under 2013.

    Torbjörn Törnqvist, ordförande i Artemis Racing, talade på dagens presskonferens där han delade med sig av sin vision för laget och sitt stöd för det nya formatet för America’s Cup, som han anser verkligen kommer att höja ribban inom kappsegling. Torbjörn Törnqvist talade också om den viktiga roll som Kungl Svenska Segel Sällskapet har i satsningen.

    Kungl Svenska Segel Sällskapet, ett av världens äldsta segelsällskap, har en lång historia med America’s Cup, då den har genomfört tre utmaningar sedan America’s Cup startade 1851. KSSS ordförande Jacob Wallenberg förklarade: “KSSS är hedrad att delta tillsammans med Artemis Racing i nästa America’s Cup. Detta är en viktig milstolpe för klubben och för svensk kappsegling. Det är också viktigt för de yngre svenska seglarna som kommer att inspireras av ett projekt av denna omfattning och ha besättningen som förebilder. ”

    Under de kommande tre åren kommer Artemis Racing att fokusera på att designa och bygga två AC72-båtar, samtidigt utveckla en stark besättning för att kunna tävla i AC45 World Series och Challenger Selection-serien. Det tydliga målet är att utmana den regerande mästaren BMW ORACLE Racing för America’s Cup-pokalen 2013.

    “Vi har i Artemis Racing fokuserat på America’s Cup i mer än ett år. Med mycket av formatet för den 34:e America’s Cup bestämt av försvararen, och med en tidig start för laget, har vi en jättechans att inleda en vinnande säsong”, säger Paul Cayard, VD för Artemis Racing.

    Paul Cayard meddelade att världsmästaren Terry Hutchinson (USA) kommer att vara besättningens rorsman och att konstruktionsteamet kommer att ledas av Juan Kouyoumdjian, känd för sina framgångar med vinnande båtkonstruktioner i Volvo Ocean Race för ABN Amro och Ericsson.

    Någon som också talade vid dagens presskonferens om det nya America’s Cup-formatet var Richard Worth som nyligen utsetts till ordförande i America’s Cup Event Authority. Worth sade: “Utmanarperiod har bara börjat så vi är glada att välkomna Artemis Racing till den 34:e America’s Cup-tävlingen. De blir det tredje laget att officiellt ansluta sig till tävligen (efter BMW ORACLE Racing och Challenger of Record – Mascalzone Latino) och vi hoppas, för dramatikens skull under de kommande tre åren, att de kommer att vara de första av flera. När vi planerar för nya, spännande format och båtar är det bra att ha en besättning bestående av seglare i världsklass under ledning av Torbjörn Törnqvist och Paul Cayard.”

    Nästa händelse för Artemis Racing är Louis Vuitton Trophy – Dubai, som börjar den 14 november. Inför 2011, kommer Artemis Racing att fortsätta att tävla på RC44 VM-touren, och delta på Extreme 40 Circuit och America’s Cup World Series, som kommer att tävlas i AC45-klassen.

    Reply

  5. Johan Granath
    Nov 8, 2010 @ 14:51

    Heja Sverige.. eller? Jaja, svensk flagg verkar det bli i all fall och det är ju väldans lattjo får man säga. Synd att det blev flerskrov tycker jag trots allt.. jmf. F1 och speedrace i saltöken.

    Reply

    • Greven
      Nov 8, 2010 @ 18:52

      Ett underkännande av Svensk segling!

      Reply

  6. Pär Johansson
    Nov 8, 2010 @ 14:52

    Kanon! Ett stort steg för seglingssporten och mänskligheten!

    Reply

    • Greven
      Nov 8, 2010 @ 18:50

      Mänskligheten?

      Reply

      • Pär Johansson
        Nov 9, 2010 @ 08:44

        ironi…

        Reply

  7. Stefan G
    Nov 8, 2010 @ 15:05

    Jag har inte hört namnet Marström än…

    Reply

  8. Fabian
    Nov 8, 2010 @ 16:18

    Tom Schnakenberg & Juan K designar, Killian Busche bygger. Marström har nog inget med detta att göra som det ser ut.

    Reply

  9. Jocke_R
    Nov 8, 2010 @ 17:10

    Jag trodde team Origin/GBR hade köpt Juan K, eller har de kastat in?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 8, 2010 @ 17:13

      Först slängde de ut Juan K. Sedan lade de ner.

      Reply

      • Magnus H
        Nov 8, 2010 @ 17:15

        Åkte Juan ut före eller efter Mike Sanderson?

        Reply

  10. Joakim Johansson
    Nov 8, 2010 @ 17:24

    Hur blir det med Victory Challenge? Kommer inte in på deras hemsida. Är drömmen borta?

    Reply

    • Greven
      Nov 8, 2010 @ 18:53

      Glöm VC!

      Reply

      • Gert F
        Nov 8, 2010 @ 20:13

        Glöm Greven!

        Reply

  11. Staffan
    Nov 8, 2010 @ 18:37

    Tråkigt att man inte vågat satsa på svensk världsklass vad gäller högprestanda och flerskrov i form av Marström. Har Juan K m fl någon erfarenhet av flerskrov, någon som vet? Önskar trots dessa beska ord Artemis lycka till!

    Reply

  12. Matts A
    Nov 8, 2010 @ 20:21

    Grymt!

    Upp till bevis Mango! Ekström – nåt för dig?!

    // MA

    Reply

  13. Aage
    Nov 8, 2010 @ 20:30

    Låt oss vara stolta över att vi har Svenskt deltagande i AC 34. Det blir en lång och snårig resa fram till 2013 men det är ingen tvekan om att Artemis satsningen kommer gynna svensk segelsport framöver – tror personligen att AC satsningar gynnar mer än Volvo Ocean satsningar. Kanske kommer även Zennström in på banan till AC35 (då blir det väl trimmisar eller kite som gäller?)

    Reply

    • Greven
      Nov 8, 2010 @ 21:59

      Vad menar du med Svenskt?

      Reply

      • Martin
        Nov 8, 2010 @ 22:47

        En svensk klubb som utmanar, självklart tack vare den svenska killen som degar för kalaset.
        Det är väl så i de flesta syndikat, det är han som betalar som avgör vilken klubb han vill utmana med och därmed vilken nationalitet man skall segla för.

        I detta fall är TT svensk och därför är detta team svenskt!

        Ska man gå på vilka som seglar ombord kan man väl säga att Nya Zeeland haft cupen sen 95…. och kanske även innan dess

        Klart att det kommer gynna svensk segling, cred till Torbjörn!

        Reply

  14. Sörvik
    Nov 8, 2010 @ 22:52

    Känns lite konstigt när man säger att man skall inspirera unga svenska seglare… När man inte vill ha med svenskar på båten? Men att de skulle kunna vara med runtomkring.

    Reply

  15. Greven
    Nov 8, 2010 @ 23:38

    Som sagt, flaggan är svensk, klubben är kungligt svensk, TT är utlandssvensk, båtarna måste byggas i Sverige men inte av svenskar (kanske några kaffekokare av svensk börd)!
    Tro mig, jag är inte bitter på TT, jag är dock jäkligt besviken på att vi svenskar inte håller måttet mer än en gubbe som är med av en enda anledning – han är den som har degen! Är inte det ett underbetyg för svensk segling?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 8, 2010 @ 23:48

      Det ger väl en ganska bra bild över var svensk professionell segling står 2010?

      Det är bara att hålla tummarna för att Mango kniper en plats. Han är verkligen värd det!

      Reply

    • Pär Johansson
      Nov 9, 2010 @ 08:51

      Svensk professionell segling…. Är ingen gammal räv som varit med i decennier men har vi någonsin haft “professionella och internationella seglare” från Sverige? Enstaka personer går att hitta men vi svenskar väljer att satsa på andra yrken och ha segling som hobby till skillnad från många nya zeeländare och australiensare som andas och lever segling.

      Reply

  16. Peter Gustafsson
    Nov 8, 2010 @ 23:42

    Ian Percy är ny i gänget i Dubai:
    http://artemisracing.com/pages/team

    Reply

  17. Calle Hennix
    Nov 9, 2010 @ 05:18

    Ungdomsatsningen med 45an/orna (när 72an seglar) bör verkligen kunna gynna svensk segling – Tänk Er hur många sköna kids som kan få chansen att komma in i pro-cirkusen! Om det blir så kommer det garanterat att gynna svensk segling på sikt.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 9, 2010 @ 08:38

      Bara för KSSS att köpa in ett par containers med F-18 så att kidsen kommer igång! Att kliva rakt in i 45:orna känns lite tufft?

      Hade inte det get en extra knorr åt KSSS roll. “Vi skall bli den ledande klubben i norra europa på flerskrov”… eller något sådant? Mer än att man bara “symboliskt” stöttade projektet…

      Reply

      • Stefan G
        Nov 9, 2010 @ 11:53

        F18 ja… eller SC26 med vinge.

        Reply

  18. Pelle P
    Nov 9, 2010 @ 08:10

    Vi ska vara glada att Torbjörn gör detta, eller vänd på det; skulle han kört för Schweiz där han bor???
    Tror för övrigt inte schweiz-isk segling har mått dåligt av de senaste årens AC äventyr…
    Cayard som VD, Hutchinson styr, Percy på taktik – det har börjat bra!!

    Reply

  19. Pelle
    Nov 9, 2010 @ 09:00

    Tror tyvärr att hela cirkusen kring AC har en negativ inverkan på segling! Folk som inte seglar har svårt att förstå sig på hela upplägget. Det blir inte lättare av när man förklarar vilka som ställer upp. Det är inte nationer som ställer upp utan enstaka miljardärer och det slutar/börjar alltid med långa rättegångar. Och det här skall man kalla för Sport!?

    Miljardärer får naturligtvis göra vad som helst med sina pengar. TT satsar 280 miljoner.. 280 MILJONER ur egen ficka för att ställa upp i ett spektakel som endast intresserar andra inbitna seglare. Nej, världen mår inte riktigt bra. Och hela det här spektaklet förstärker myterna om segling som överklassens sport, något som är otillgängligt och som hör hemma i finrummen.

    Reply

    • MA
      Nov 9, 2010 @ 10:12

      Har också lite svårt att bli sådär jätteupphetsad av detta projekt. Eftersom jag till 90% arbetar med ungdomar och vill att de skall få lite förebilder så ser jag gärna att de har något att se fram emot, målbilder. Känns kanske inte så realistiskt att sätt Torbjörn som en förebild, men väl Mango (om han får vara med). Victory Challenge gjorde en väldigt bra grej med mågna svenska seglare. Det pratades en del om kunskapsöverföring, vet inte vad som hände där. Förstår Torbjörn att han vill ha med sig mest värde för investerad Schweizerfranc, därför satsar han på säkra kort.

      En positiv effekt är att SWE hamnar på seglarkartan igen, precis som VOR. En negativ effekt är att allmämheten och presumtiva småsponsorer till oss på vardagssegling får intrycket att vi är laddade med stålar, så visst får vi överklasstämpeln på oss, och vem vill ge till de som redan har?

      När jag var i Skottland med några juniorer för VM i Laser Radial i somras fick jag klart för mig vad våra stora svenska företag satsar. De engelska ledarna var helt förbluffade när jag berättade att vi inte fick några bidrag som helst från vårt seglarföbund. Engelsmännen kunde inte hålla innne med skadeglädjen att de (RYA) var 100% sponsrade av Skandia och Volvo!

      Artemis hade gjort en stor insats om de på något sätt stöttade svensk segling, mer än att skicka av en container med F18. Det behöver stöd till resor och deltagande på regattor där konkurrensen är hög.

      Reply

      • Pelle
        Nov 9, 2010 @ 11:25

        Håller med,

        men Artemis projektet har inte till syfte att stödja svensk segling. Det är och förblir ett jippo för miljardärer som vill utöva sin största hobby. Tror inte det har någon som helst betydelse för svensk segling om båten har svensk flagg eller inte. Sätta Sverige på kartan? Hos vem?

        Man behöver inte kritisera TT för att han väljer att lägga sina stålar på segling. Men tyvärr förstärker hela AC cirkusen folks fördomar om segling som ett miljardärsjippo, och ingen sport. Folk ser en oljemiljardär ocjh den anrika familjen Wallenberg tillsammans när det pratas segling på TV.

        Reply

  20. Sam V
    Nov 9, 2010 @ 12:01

    Ni som neggar på detta, hade ni hellre sett att det inte blev en utmaning under svensk flagg?

    Reply

    • Pär Johansson
      Nov 9, 2010 @ 13:50

      ja, eftersom båten inte kommer består av seglare från Sverige. Tycker det var bättre förr då båtar med svensk flagg i AC hade svenskt besättning. Nu blir flaggans värde urholkat. Det borde vara Nya Zeeländska flaggor på alla båtar.

      Reply

  21. sillstryparn
    Nov 9, 2010 @ 12:15

    Ellison har sabbat cupen för gott.
    Det var på väg åt rätt håll innan, när man körde i medelhavet med många team.
    Intresse = 0.0

    Reply

  22. Erik Barkefors
    Nov 9, 2010 @ 12:54

    Det här är Div1 och jag kör korpserien men förhoppningsvis så spiller lite effekter ner på mig också. Segel, skrov, master mm utvecklas och massor av tid/kostnader läggs på datorsimuleringar och tanktester. Code0 är en spilleffekt från Volvo Ocean Race och när det gäller segelduk så ger Volvo Ocean Race, Vendée Globe och America Cup ett rejält språng i kunnande och förståelse för begränsningar i material för varje race.

    Kul att det ska bli en svensk flagga på ett projekt. Vet inte hur det är nu men tidigare var vissa nyckelpersoner tvungna att bo i landet de representerar. Det ger chans till mer mediautrymme.

    Reply

  23. Greven
    Nov 9, 2010 @ 13:16

    Man skall inte överskatta betydelsen av ett “svenskt” deltagande. Personligen ser jag inte mig själv sittande på läktaren och vifta med svenska flaggor. Det är så långt från vad vi sysslar med normalt att det likaväl kunde kvitta vilken flagg eller klubbtillhörighet som sitter därbak på akterspegeln! Det är en kul sysselsättning för multimiljadärer, varken mer eller mindre! Och det är väl OK om man tycker det är kul att följa! Dessvärre har AC tappat sin själ i domstolsprocesser, de enda som tjänat pengar är advokaterna!

    Reply

    • Erik Barkefors
      Nov 9, 2010 @ 13:38

      Med tanke på budgetarna så är det några fler än advokaterna som tjänar pengar…

      Reply

    • Erik Barkefors
      Nov 9, 2010 @ 14:44

      … och en hel del av de pengarna går till utveckling/beräkningar av material, riggar och segelduk. Det kommer även oss “korp-seglare” tillgodo om ett par år!

      Reply

  24. Gustaf Dyrssen
    Nov 9, 2010 @ 13:26

    Jacob Wallenberg lägger ner massor av tid och pengar på junior segling. KSSS är som vi alla vet en mycket stor klubb och tar antagligen mycket av hans tid. Han gör ett fantastiskt jobb att balansera allas intressen samtidigt som han och hans familj sponsrar både enskilda seglare, tävlingar och klubben. Givetvis inte bara själv men han är definitivt en eldsjäl med ett starkt intresse och mål.
    Själv har han utvecklats som seglare genom enträget arbete och är idag riktigt bra.
    Att “hans” klubb får vara med som utmanare (och han var ödmjuk nog att påpeka att det är TTs prodjekt) är strålande. Dessutom var det TT som själv på intervjun tog upp ungdoms frågan utan att först ha diskuterat den. Det måste ha känts fantastiskt för Jacob att få den spontana supporten i en fråga som han arbetar så hårt för.

    Reply

    • ErikB
      Nov 9, 2010 @ 16:10

      Reply

      • Gustaf Dyrssen
        Nov 9, 2010 @ 16:58

        Japp, riktigt bra är han och hade varit “värd” en bättre placering i Gold Cup. Titta på andra tävlingar från året 2010 och 2009 så ser du att han oftast är jämn och bra placerad i resultaten.

        Reply

  25. Krite
    Nov 9, 2010 @ 14:39

    Är det inte ganska svenskt att kritisera en kille som Torbjörn. Hur ska seglingen kunna växa i Sverige om inte ens de insatta kan glädjas åt ett svenskt engagemang i nästa AC. Det pratas väldigt mycket på denna websida om hur man ska öka intresset och bredda svensk segling. I min mening måste det även finnas en yttersta top för att skapa en bredd och upppmärksamhet kring sporten. Visst är det synd att det inte är mer svenskar ombord men ska man man vinna AC kan man inte syssla med kvotering(Victory). Idag har vi inte tillräckligt många bra seglare i Sverige. Vi får helt enkelt bli bättre. Och snälla sluta gnälla på en kille som Torbjörn som vågar satsa på ett svenskt projekt. Hoppas de går och vinner hela skiten.

    Krite

    Reply

    • Pär Johansson
      Nov 9, 2010 @ 15:14

      Det handlar nog inte om kritik av Torbjörn utan mot AC som har utvecklats till ett stort spektakel som delvis svärtar ned ryktet för segling som sport.

      Reply

      • Sillstryparn
        Nov 9, 2010 @ 17:09

        Exakt!

        Reply

  26. Peter Gustafsson
    Nov 9, 2010 @ 14:48

    Det verkar mest vara hardcore R12 eller IACC-fantaster som gnäller på formatet/pengarna.

    Massor av människor i min omgivning struntar i segling. Men Americas Cup tycker man är hur cool som helst. Och många tycker det är jättekul att Artemis skall köra. Sedan bryr man sig mindre om vilka som är med om bord eller hur taktisk seglingen är. På samma sätt skulle de aldrig titta på OS-segling (49:er-finalen undantagen).

    Men man intresserar sig i alla fall för vår sport.

    Reply

  27. Lars Sörqvist
    Nov 9, 2010 @ 15:27

    Att toppidrott på internationell nivå ofta består av ett hopplock av de bästa av de bästa oberoende av nationalitet är väl inget konstigt. Fungerar ju på samma sätt i näringslivet. Vill man nå absolut topp måste man finna de som kan leverera det man önskar. Det mångkulturella är vanligen något positivt. En helsvensk båt hade knappast kunnat bli seriöst på samma sätt som om IKEA, H&M eller Scania sagt att de bara skulle ha svenskar anställda. Jag tror att svenskar som är del i idrott på högsta nivå är bra för sporten i Sverige även om det hela sker på globala premisser. T ex tror jag Foppas, Zlatans och Sundins framgångar i internationella toppligor varit bra för svensk fotboll och hockey. I detta fall seglar ju t o m båten under svensk flagg. Kommer säkert att ge uppmärksamhet samt påverka svenska seglare i form av spännande målbilder. Jag tror inte yngre generationer behöver svenskar för att kunna uppleva detta, men en svensk flagg på båten gör att detta kommer närmare!

    Tycker dessutom att Gustaf D ovan har många viktiga poäng i sitt inlägg!
    /Lars

    Reply

  28. Sam V
    Nov 9, 2010 @ 18:15

    Att kritisera AC för att det är mycket pengar inblandat är lite väl tunt. Lipton och Vanderbilt var rätt täta på sin tid.
    Och att det var bättre förr?! BOR har gjort ett bra mycket bättre jobb än Alinghi kring förnyelsen av AC. Nu återstår att se om det bli lyckat. Och det ser jag fram emot. Ännu mer då det kommer finnas en svensk flagga därute.

    Reply

  29. Krite
    Nov 9, 2010 @ 22:26

    Vad är grevens senaste resultat?

    Reply

  30. Jack Sparrow
    Nov 9, 2010 @ 23:14

    2:a i Nordiska knivslipningsmästerskapen i Åbo. Ta det om du kan!

    Reply

  31. Patrik
    Nov 10, 2010 @ 10:19

    Skönt när äntligen AC har blivit Formel 1 och inte NASCAR Racing.

    Reply

  32. Johan
    Nov 10, 2010 @ 15:28

    I våran globaliserade värld så är lag bestående av olika nationaliteter och det är bara att acceptera. FC Barcelona består inte enbart av spanjorer, men det anses fortfarande var ett Spanskt lag. Anledningen är enkel, lagledningen vill vinna och de ästa väljs till laget.
    Problemet är inte att vi svenskar inte släpps ombord på AC-båtarna, utan det är att vi inte odlar vår egen talang genom bra uppföljning efter jolle.
    NZ har strax över 4 miljoner invånare, domminerar trots sin lilla befolkning totalt i segling. Varför- jo för att dom ser till att inte ungdommarna försvinner till andra aktiviteter eller Oaktiviteter. Någon nämde hur mycket familjen Wallenberg stälde upp för ungdomsidrotten -föredömmligt, men var är resten. Har Datacom några juniorer, har Blur några juniorer, har resterande av startlistan till Tex. GR, GOR, Lidingö Runt, Tjörn Runt osv berett plats åt någon junior som kan odlas upp? Jag tycker precis som alla andra att det är tråkigt att det bara är flaggan och plånboken som är svensk, men så länge vi lider av moment 22 med ingen praktik ingen tävling=ingen praktik så kommer det se ut så här.

    Så som slutsats vill jag efterlysa ett bra program där vi kan odla juniorer och få återväxt och kanske i framtiden säkra platser i AC och VOR. kanske Farr 30, seacart eller ngt liknande, Gärna sponsrat av någon mecenat så att även ungdomar utan guldbyxor har en möjlighet…

    Ber om ursäkt att det blev en smula Off topic.

    /Johan

    Reply

    • MA
      Nov 10, 2010 @ 15:33

      Det var nog det mest nyanserade inlägget här, och jag håller med till 100%

      Reply

      • o
        Nov 10, 2010 @ 16:15

        Förutom att Barca är katalanskt.

        Reply

    • Lars Sörqvist
      Nov 10, 2010 @ 16:13

      Kan bara instämma jag med!

      Reply

    • Pär Johansson
      Nov 10, 2010 @ 20:08

      Tror inte enbart det handlar om vilka juniorsatsningar som existerar. Det är stor skillnad på mentalitet mellan yngre Nya Zeeländska seglare och svenska seglare. Många Nya Zeeländare andas och lever segling fullt ut. De tar sig till Europa som ungdomar, ofta med endast några kronor på fickan, fixar jobb på segelmakerier och båtar i medelhavet. Ofta kan de vara borta hemmifrån i flera år och göra karriär i medelhavet. De har vigt sitt liv åt segling. Glömmer aldrig när vi seglade mot Torvar Mirsky i en matchracingregatta i Frankrike. Deras pengar var slut; nu var det vinna eller försvinna som gällde. De lyckades vinna regattan och med prispengarna kunde de hålla sig kvar ett tag till i Europa. Nu pendlar de mellan 1-5 i matchracingrankningen. Hur många yngre svenska seglare lever så?

      Jag har en teori; ofta kommer yngre svenska seglare från storklubbar som KSSS och GKSS från priviliegade förhållanden där man ser segling som en fritidssysselsättning och inte ett yrke. Man prioriterar utbildning främst och ser inte att sina söner eller döttrar reser iväg och tar jobb på en båt.

      Av de seglare jag träffat från “down under” så har jag fått ett helt annat intryck. De lever mest för dagen men med en tydlig vision; att segla AC eller VO. De andas och lever segling till 100%!

      Reply

      • Linus S
        Nov 10, 2010 @ 22:05

        Surfmentalitet helt enkelt.

        Reply

  33. Johan
    Nov 10, 2010 @ 23:29

    Pär.
    Du har helt rätt i att det finns en skillnad i mentalitet, jag tillbringade en del tid i NZ för några år sedan och det är sant, det är mera “laid back” inte samma inriktning mot att alla ska bli akademiker för att anses lyckade.

    Men jag vill fortfarande hävda att juniorprogrammen leder till erfarenhet som värderas internationellt och detta medför att seglare från tex. NZ kommer ut i världen och när de i sin tur rekryterar besättningar, så rekryteras de med en liknande bakgrund som dom själva.
    Varför? Kanske pga den kvalitet och höga standard de uppnår innan de lämnar hemmaplan samt med ett liknande sätt att tänka.

    Så med utbildning, träning , referenser, breda kontaktytor och lite tur ökar man chanserna avsevärt att landa ett jobb.

    Seglingen är en curlingsport tillräckligt, egen drivkraft från ungdomar är ett måste. Men man kan ju förbättra oddsen lite.

    /Johan

    ps. helt rätt Barca är Katalanskt. man får se sig över axeln när man åker till jobbet imorgon efter den skymfen. förlåt!
    D.s.

    Reply

  34. Peter Gustafsson
    Nov 12, 2010 @ 07:57

    Nu har jag lagt till en film med lite fler intervjuer. Många svenska legender och så favoriten Bob Fisher, “Progress… progress is a mighty slow process” :-)

    Reply

  35. Jocke
    Nov 12, 2010 @ 10:07

    Förr i tiden var det ofta nordiska besättingar i AC
    Vi svenskar var tydligen bra sjömän. Idag är det Nya Zeeländare inget konstigt med det.

    Reply

  36. Peter Gustafsson
    Dec 10, 2010 @ 18:24

    Yachting World har man med Victory bland potentiella syndikat. Någon som vet mer?

    Victory Challenge – Sam Murch was in Dubai, presumably representing Hugo Stenbeck

    Reply

    • fills
      Dec 11, 2010 @ 00:06

      Enligt säkra källor på Skeppsbron 18 kommer det inte att bli något mer med VC.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.