Segling sätter ner foten. Eller inte.

segling1011ledare.jpg
Hej Joakim,

jag läste din ledare i senaste numret av Segling och blev lite förvånad.

Du har ju tidigare sagt till mig att du inte läser bloggar för att det inte diskuteras något viktigt? Därför blev jag lite häpen när du förfasades så över debatten kring Hyundai Cup och Royal Blue.

Du använder ju sällan kraftuttryck, så man förstår att du var upprörd när du i ett och samma stycke använder uttryck som: fegisar, indoktrinering, spekulativa inlägg, onyanserade och uppenbart okunniga, total avsaknad av logik och analys, skvallersoppa, lynchmobb och intetsägande.

Inte illa :-)

Och det är väl jag som skall ta åt mig?

Och framförallt mina läsare. Den så kallade lynchmobben.

Jag blir dock lite osäker på om du verkligen har följt diskussionen:

Du inleder med att nogsamt förklara att Segling är en tidning som inte skall ta ställning vid påstådda felaktigheter eller missförhållanden. Sådant hanteras bäst av andra, som domstolar eller regelkommittén på SSF:

Min åsikt är att den här typen av ställningstaganden från vår sida bara undantagsvis kan motiveras. Varför det? Jo, jag bedömer att vi varken har kompetens eller tid nog att sätta oss in tillräckligt i de komplexa frågeställningarna, för att kunna komma med väl avvägda och någorlunda rättvisa avgöranden. Men framför allt är det knappast heller vår uppgift. Den uppgiften ligger ju i stället hos just de instanser – av vilka jag tidigare nämnt ett urval – som är utsedda att sköta detta. De har tid, de har kompetens, de har erfarenhet, de har metodik och de har mandat att göra det. Så fungerar det i ett rättssamhälle.

Nej, så fungerar det inte i ett rättssamhälle.

Utom eventuellt i Kina.

En journalists uppgift är väl att granska de som sitter på makten och att fungera som en advokat för de röstsvaga. Han skall ställa läsarnas frågor och kommer då kanske att behöva utmana etablissemanget. En tidning blir en maktfaktor då den uppfattas som viktig av läsarna, och det är av dem du får ditt mandat.

Men tidningen Segling kanske helt saknar sådana ambitioner?

Och det är väl inga problem om man vill vara en annonstidning och Seglarförbundets officiella organ. Men då tycker jag inte att du skall hålla lektioner i journalistik på ledarplats!

Vissa skulle kalla mig feg. Själv anser jag att det handlar om integritet, trovärdighet och att bibehålla den förtroendefulla relationen med dig som läser Segling.

Du ska kunna lita på att vi följer rättssamhällets spelregler och inte föregriper olika instansers avgöranden. Du ska kunna lita på att vi inte förmedlar partsinlagor eller springer andras ärenden, utan förhåller oss objektiva. Men du ska självklart också kunna lita på att vi analyserar, kommenterar, ifrågasätter och höjer rösten när vi tycker att det är befogat. Så jobbar vi.

De riktiga fegisarna håller enligt min mening till i diskussionsforum på nätet. Jag förvånas gång på gång över hur lättvindigt vissa sidor låter sig indoktrineras av spekulativa inlägg som inte bara är onyanserade och uppenbart okunniga, utan också i nästan total avsaknad av logik och analys, och mycket nära rena personangrepp. Hela skvallersoppan döljer sedan lynchmobben bakom sina intetsägande och anonyma signaturer. Hur kan de få hålla på? Är det inte dags att sätta ner foten?

Ja vad säger man.

Det är inte många publicister som förespråkar censur?

Och att du kallar dina mest engagerade och kunniga läsare för fegisar och lynchmobb verkar inte heller bekymra dig?

Nu hade du chansen att faktiskt visa att Segling kunde “analyserara, kommentera, ifrågasätta och höja rösten”.

Men då valde du i stället att publicera något som liknade en pressrelease från Royal Blues skeppare där han påstår sig ha “handlat i god tro”. Var hittar du “god tro” i kappseglingsreglerna? Var fanns analysen och ifrågasättandet då? Vad skulle krävas för att du skulle gräva lite djupare?

Nu struntar du i det och höjer i stället rösten mot de som faktiskt grävt fram fakta och presenterat analyser.

Är det bara jag som undrar vart du vill komma?

Är det bara jag som undrar hur den “förtroendefulla relationen” skall ser ut när du levererar så svidande kritik mot dina läsare?

Är det bara jag som funderar på vad Seglings roll egentligen är?

Så klart blev diskussionen här och på andra ställen både yvig och i bland hetsig. Men fakta kom fram och ett antal bra analyser från seglare, domare, funktionärer, regelmakare och tekniska experter gav en bra helhetsbild. Om man läser vad som har skrivits.

Dessutom finns det de som tycker att detta har varit en av de mest intressanta diskussionerna i vår sport på mycket länge. Det finns många vinklingar på teknik, regler, formalia, sportmannaskap, taktik och politik. Och alla tar det på allvar. Även SSF.

Men Segling tycker att själva diskussionen är förfärlig.

Hur kan de få hålla på?

Är det inte dags att sätta ner foten?

Det lät annorlunda när du själv hade fått chansen att gasta på Gotland Runt:

Att hålla sig till regelboken kan tyckas självklart, men några händelser under Gotland Runt fick mig att fundera över attityden till reglerna…

…Båten med den felaktiga segelföringen hade också kunnat ursäktas med en mer amatörbetonad besättning, men nu handlade det om segelmakarproffs, till råga på allt med loftets namn på båten. De bör definitivt veta hur man får ha seglen satta och inte.

Den OS-meriterade grosshandlaren, som tre dygn senare får fram något som kan likna en ursäkt för sitt tilltag, känner jag inte heller någon förståelse för. Han är, i likhet med sin taktiker och navigatör, så rutinerad och erfaren att han aldrig borde ha försatt sig i den omöjliga situationen. Och när han nu gjorde det, borde han genast ha insett sitt fel och rättat det så som man ska; genom att snurra.

Tydligen är regelboken viktigare när du själv är på vattnet?

Eller så är perspektivet annorlunda för de som drabbas av sådana här saker på kappseglingsbanan, jämfört med det man har från ett kontorslandskap på Gävlegatan.

Jag uppskattade att du tog upp regelbrotten på Gotland Runt. Och jag tror vår sport hade mått bra av en fortsatt öppen dialog kring vad man får göra och inte. Och vad vi förväntar oss av varandra på havet.

Därför var det extra synd att du denna gång duckade för sakfrågan.

Vill du leva upp till er slogan “Sveriges mest betydelsefulla seglingspublikation” (eller “bäst på segling”) så gäller det nog att engagera sig på riktigt. Även om det kräver både tid och kompetens.

En bra början vore att be dina läsare om ursäkt.

Peter Gustafsson
Prenumerant och engagerad seglare

More from our site

161 Comments

  1. Freddy Nov 25, 2010 Reply

    OJ OJ OJ ord och inga visor !
    Ska bli intressant att följa denna (frågan är om det blir kul)

    • Jonas P Nov 26, 2010 Reply

      +1
      Det intressanta är väl att förutom att handla om RB även skulle kunna handla om historien med den delaminerade HallbergRassyn?

  2. Fredriksson Nov 25, 2010 Reply

    Bra Peter.

  3. Kristian Nov 25, 2010 Reply

    Håller helt och fullt med Peter. Blev både förvånad och förbannad när jag läste ledaren. På något sätt visar det hur otroligt lång från sina läsare tidningen segling står. Jag gissar att den här tidningen sitter djupt nedsjunken i knät på både annonsörer och det så kallade etablissemanget….

  4. fills Nov 25, 2010 Reply

    Yachting World är en tidning. Segling är på sin höjd ett nisch magasin för inbördes beundran. Herr Hermansson bör ta sig en funderare..

  5. Anders Svensson Nov 26, 2010 Reply

    Hej,

    Jag har slutat att både prenumerera och köpa lösnummer av tidningen Segling just pga. det tunna substansen i artiklarna. Det saknas just tyngd i from av just journalistik där man vågar ta upp och skriva om obekväma ämnen.

    Det artiklar och nyheter som presenteras i tidningen är redan gamla då tidningen kommer ut. Man har redan kunna läsa om det mesta på nätet.

    Joakim Hermansson – Varför tycker du att jag skall börja prenumerera på tidningen igen? Vad skulle kunna övertyga mig?

    Anders Svensson, Varberg.

  6. Greven Nov 26, 2010 Reply

    Den ena har detta som sin hobby och leker journalist, den andra har sitt levebröd och sin roll som riktig journalist att tänka på!

    • Björn Nov 26, 2010 Reply

      Att en amatör har synpunkter på hur ett proffs hanterar hennes eller hans hobby är naturligtvis bortom alla gränser!

    • Johan Granath Nov 26, 2010 Reply

      Greven – jag misstänker att du kanske är mentalt fast i ett föråldrat tankesätt där iden om att vissa skrå har ensamrätt att verka och uttrycka sig inom skråets domän inte längre är sant på samma sätt som “förr i tiden”. I och med att ett nytt och allmänt tillgängligt media såg dagens ljus så börjar dessa strukturer lösas upp. Grevar och baroner kan numera göra sin röst hörd och de röster som hörs klarast och som har det som läsarna uppfattar som mest trovärdiga och intressanta är de röster som kommer att lyssnas till – i vilket skrå dessa personers eller organisationers röster anses, av vissa, hör till är inte längre relevant. Detta är/blir/var en utmaningen för traditionalister som medvetet eller omedvetet tillskriver sig “tolkningsrättigheter” i kraft av sitt självutnämnda skråtillhörighet.

      http://preview.tinyurl.com/6wvgo

    • Clifford Nov 26, 2010 Reply

      Fel, den ene bedriver äkta journalistik medan den andre tänker på sitt levebröd. Kan bara konstatera att SEGLING tappat fotfästet.

    • Jonas F Nov 26, 2010 Reply

      Nästan lika dumt som vanligt.

    • Sam V Nov 26, 2010 Reply

      Hahaha

  7. Martin Nov 26, 2010 Reply

    Bra rutet Peter!!!

    Blev först förvånad och sedan arg när jag läste Seglings ledare.

    Keep up your good work!!!

    Martin

  8. Björn Nov 26, 2010 Reply

    Nä du Peter, jag tror inte att detta är något att öda krut på…

    Jag slutade för att läsa Segling för många år sedan. Den innehöll inget som inspirerade mig då och när jag nyligen bläddrade i ett nummer såg jag att den inte ändrat sig på den punkten – eller jag kanske bara hade otur och råkade få tag på dåligt ex?

    Det mest läsvärda i tidskriften är just informationen från seglarförbundet, men den kan man ju läsa på andra ställen, så varför bry sig?

    Vi har väl ändå inte någon möjlighet att påverka innehåll eller inriktning – det bör ju skötas av de som har kompetens.

  9. Staffan S Nov 26, 2010 Reply

    Det var visst mycket bättre på Bengt Jörnstedt’s tid. Slutade min prenumeration då Hermansson tog över. Tidningen fick slagsida och dom intressanta artiklarna försvann enligt min åsikt.
    1-0 till Peter

  10. Stefan P Nov 26, 2010 Reply

    Peter även jag läste med stigande förvåning ledaren i Segling, det är i övrigt inte så mycket jag läser, förutom när Curre dutten testat någon båt. Planerar eventuellt att skriva en insändare i tidningen eller också säger jag som min dotter “orka”. Jag håller med att detta är ett märkligt ställningstalande från Segling som hör hemma i den gin-tonic kultur som är en del av vår sport. Mitt råd är att du inte lägger ner för mycket energi på det.// Stefan

  11. srsseglaren Nov 26, 2010 Reply

    “De riktiga fegisarna håller enligt min mening till i diskussionsforum på nätet. Jag förvånas gång på gång över hur lättvindigt vissa sidor låter sig indoktrineras av spekulativa inlägg som inte bara är onyanserade och uppenbart okunniga, utan också i nästan total avsaknad av logik och analys, och mycket nära rena personangrepp. Hela skvallersoppan döljer sedan lynchmobben bakom sina intetsägande och anonyma signaturer. Hur kan de få hålla på? Är det inte dags att sätta ner foten?”

    Denna kommentera talar ju för sig själv.

    Om foten skall sättas så är det hur man kan tillsätta någon som ansvarig chefredaktör (på en specialinriktat tidskrift som Segling,en mer allmäninriktad tidskrift hade varit helt OK) som inte är mer intresserad av segling, något som jag fann mycket förvånande redan när han började, kommentarer av typen ovan är ju bara att vänta på.

    Backjobb Bengt Jörnstedt.

    Läs gärna uppgivna kommentarer om tidskriften Segling på Hamnen.se

    Bra svarat Peter.

    SRS-seglarn.

  12. Dan Turesson Nov 26, 2010 Reply

    Tråkigt! En tidning borde Segling kunde vara det självklara komplementet till BLUR och övrig webb. Vår bästa website i ämnet kunde ju lika gärna uppstått som ett initiativ från en etablerad tidskrift. Papperstidningen kunde erbjuda fördjupningsartiklar, journalistiskt grävande, reflekterande. Idag är Segling inte ens kul att läsa som “slaskblaska”. Skall Segling överleva måste den anpassa sig till dagens förutsättningar.

  13. Johan Nov 26, 2010 Reply

    Ledarens rubrik är ganska patetisk — ” Segling sätter ner foten. Eller inte”.

    Joakim tänkte nog att han satt ner foten, men han gjorde det rakt motsatta. Ingen åsikt om vad som sker runt omkring. Man kan fråga sej vilken upgift han tycker en journalist har.

    • Greven Nov 27, 2010 Reply

      Nja, nu var ju ledarens rubrik “Spelregler” den rubrik du kallar patetisk var skriven av Mr Blur!

  14. F424 Nov 26, 2010 Reply

    Klockrent Peter.
    Läste själv leadaren igår och var på väg att författa en feadback till Hermansson. Nu behövs inte det.
    Nog har de satt ner foten alltid. I klaveret.

  15. Johan Nov 26, 2010 Reply

    Tidningen Segling är inte en oberoende journalistisk och kritiskt granskande tidning. Halva tidningen är fylld med annonser och det är dessa som drar in pengar för att driva tidningen. Båttesterna är kul att läsa men knappast kritisk granskande, vem kritiserar en potentiell annonsör. Den ensa tidningen som är trovärdig i båttester är SXK som ägs av medlemmarna.
    Så länge BLUR inte tar annonsintäkter kommer även denna blogg vara trovärdig och ej påverkad av ev. annonsörer.

    Många andra förlag har en parallell webb med forum och bloggar, varför har inte Segling det? det enda som ägaren LRF har satt upp är en webbsida med några artiklar inbäddade bland ett 20-tal annonser, inget som inspirerar till återkommande besök.

  16. Ulf Palm Nov 26, 2010 Reply

    Jag har visserligen just förnyat min prenumeration på Segling men efter att ha läst ledaren i senaste numret har jag bestämt mig för att det inte händer igen.

    Jag blev först bara så paff att jag var tvungen att läsa det igen, och igen. Som jag uppfattar ledaren sågar han i princip totalt hela diskussionen om Royal Blue på Blur. Samma sak med den s.k. opartiska juristen inne i tidningen om skandalen med “knarkvarvet” på Orust.

    Vems sida väljer tidningen att stå på? Inte är det den lilla seglarens i alla fall. Joakim måste antingen göra en rejäl pudel här eller lämna över till någon annan. Om tidningen vill vara ett fint annonsblad för en liten klick är det fine, men mina pengar få de inte i så fall.

    Bra rutet Peter!

  17. Erik Barkefors Nov 26, 2010 Reply

    En öppen journalistik/mediarapportering och debatt kallas för den fjärde statsmakten och är en förutsättning för sann demokrati.

    Jag är inte alltid så förtjust i den enfrågejakt som ibland sker men det senaste resultatet är att kommunala myglare kommer att ha det mycket svårare att stjäla våra skattepengar för privat konsumtion. Så grävande journalistik är nyttig om än obekväm för de som synas.

    En tidning som är både fristående och organ för “sitt” klassförbund har självklart en balansgång men i Seglings fall skulle det inte vara svårt för Segling att rapportera om debatten på Blur i en liten notis. Då hade Hermansson i alla fall gjort sken av att vara oberoende. Nu drabbar den öppna forumdebatten honom och kanske också upplagan. Kanske handlar det om den nu så vanliga skräcken från papperstidningarna när det gäller internet.

    Bra Peter att du tog upp både det här och RB eftersom Segling bara kallar det “påstådda felaktigheter”.

    Dags för papperstidningarna att hitta sin nisch?

  18. Johan Nov 26, 2010 Reply

    Peter:

    Kanske dags för en omröstning på vilket seglingsmagasin som är tillgängligt i Sverige och mest läsvärt för de personer som hänger på BLUR!

    Det är JUL snart och tips på en årsprenumeration på båttidning till frugan kanske ligger under granen :)

    När släpps BLUR Magazine?

    /J

  19. o Nov 26, 2010 Reply

    Det är inte ofta man ser publicistiska självmål. Och inte är det roligt heller, men så tog Segling slut. Jaha, det gjorde väl just inget. Fast, inte ska vi vara elaka mot journalister, Joakim Hermansson är väl inte journalist?

    • Marc Nov 26, 2010 Reply

      Nej, han är PR-man från början och det märks. Jag tyckte också hela tiden att tidningen Segling blev allt tunnare efter Jörnstedt lämnat över, särskilt inom kappsegling. Den kom i brevlådan i alla fall, men nu räcker det.

  20. Stig Nov 26, 2010 Reply

    Visst är det jobbigt, men bra, att man själv måste ha en åsikt om allting. Det var bättre förr när man bara frågade prästen.
    Såklart tar chefredaktören intryck av annonsörer och SSF som betalar hans lön. Han likväl som lynchmobben måste ju få komma till tals. Lynchmobben får ju hävda att andra regler gäller när man kan vinna en bil i stället för en burk vax. Det är ju ganska enkelt egentligen; PROTEST !, om man känner sig illa behandlad.

  21. Göran Nov 26, 2010 Reply

    Jätteskönt att du skrev om detta!
    Trodde inte mina ögon när jag läste senaste Segling.

    Göran

    • Jonas F Nov 26, 2010 Reply

      Instämmer. Patetiskt.

  22. Ola Nov 26, 2010 Reply

    Ja jösses! Skjuta sig själv i foten kan man göra på många sätt..men varför göra det publikt och inför öppen ridå…Hur tänkte han nu?

    Skulle precis betala in en förnyad prenumeration på Segling nu tillsammans med alla andra räkningar så här i månadskiftet…

    Så blir det inte, sönderriven ligger den nu i papperskorgen där nere under skrivbordet..

    Ja jösses!

  23. Anders Nov 26, 2010 Reply

    Är ni säkra på att Joakim menar Blur när han skriver? Det finns fler bloggar/nät forum. Det verkar dock vara en del här som känner sig träffade. Och handen på hjärtat, alla inlägg i dessa debatter har inte varit ok, eller?
    Det känns för mig lite som att någon passar på att ta upp jakten på en konkurent i eget intresse. Visst segling styrs säkert av annonser men det känns som Blur styrs på liknande sätt fast utan att redovisa vilka anonsörerna är.

    • Patrick L Nov 26, 2010 Reply

      Anders, alla inlägg är inte OK. Men om du ögnar igenom trådarna med 900 kommentarer så kommer du inte att hitta så många övertramp som är det enda Segling har fokuserat på. Du kommer att hitta intressanta frågeställningar om vilket ansvar seglingsledningen har, vilket ansvar en skeppare har och vilket ansvar medseglarna har. Inget om detta finns att läsa i Segling. Där finns endast en svavelosande drapa över de som törs ha en åsikt. Skrämmande.

  24. Pär Bäck Nov 26, 2010 Reply

    Jag har funderat ett längre tag på vad Segling har för intresse för oss som seglar på gräsrotsnivå. I sommras så seglade en av Seglings frilansjournalister med en av båtarna på Bohusracet. Men tydligen fick han bara skriva tio rader men en mycket fin bild fick han med i tidningen. Visseligen är jag ju partisk i frågan om Bohusracet, men om jag som läsare och segalre visste att det var en journalist med ombord på en av båtaran så hade jag allt förväntat mig en utförlig rapport oavsett om det var Bohusracet eller ej.
    Tyvärr känns det som om Bengt Jörnstedt’s anda har försvunnit från tidningen.
    Som tur är finns det ju ett bra alternativ till Segling och det är för min del BLUR.
    Gott jobbat Peter och tack för en givande blogg.

  25. Gustaf Dyrssen Nov 26, 2010 Reply

    Tänker inte bli arg eller upprörd över några små förvirrade tankar trots att han har fått en tidning att skriva dom i.

    Att foten borde sättas ner är kanske sant men då det hela handlar om vår fritid och hur en grupp människor vill utöva sitt fritids intresse (eller använda sin fritid till annat) och inte landets lagar och regler så kan man ju undra var just hans dojja skall sitta. Hade det varit karate, hade jag närmast uppfattat det som en våda spark.

    Att svensk segling (dom utsedda organisationerna och klubbarna) inte har varit lyhörda, tydlig, haft bra idéer eller känsliga i sin uppföljning är för mig tydligt (synd då det finns mycket bra människor där). Jag tror att denna inperfektion skapar en frustration hos medlemmarna som sen delvis yttrar sig i långa, ostrukturerade, spridda diskussioner. Många väldigt bra och insiktsfulla (som på denna eminenta blogg) men resultaten av dessa diskussioner och ansträngningar hade antagligen fått mer genomslag om dom tänkta organisationerna fungerade.
    I Stockholm har några av dom senaste årens mest framgångsrika seglingar varit helt utanför etablissemangets kontroll. tex F18 på Lidingö samt Laser seglingar Mälarhöjden/Bromma. Dessa har, av större seglar klubbar, försökts ta över, med blandad framgång. En del seglingar har knoppats av för att dom inte har velat ligga kvar inom etablissemanget. Som tex Match Racing på Lidingö och Hyundai vilket också tyder på svagt ledarskap och en falnande tro på organisationernas kraft.
    Jag tror vi alla skulle gilla om det hela styrdes upp på ett bra och trevligt sätt, men det kommer kräva en herkulisk insatts.

    Vinden är fri , och så är mina fötter.
    MVH,

  26. skipper Worse Nov 26, 2010 Reply

    Ojdå – så korkat skrivet! Undrar vad Bengt tänker?

    Hermansson är ju inte äldre än att han bör ha insett att i de s.k. sociala medierna så skrivs mängder av skit, men om man tar fram den mentala vaskpannan så glimmar det ofta några guldkorn på botten. Nu tar han avstånd från hela företeelsen och då känns han och därmed hans tidning helt passé.

  27. Janne Nov 26, 2010 Reply

    Spännande. Här kan jag både se ett väldigt märkligt ställningstagande från en chefsredaktör på en etablerad tidning, men jag anar även en kamp mellan gammalt pappersmedia och nya nätbaserade media.

    Ställningstagandet är ju i sig vidrigt i mina ögon. Är det månne pressfriheten som ifrågasätts, och hur bra jobbat av en chefsredaktör är det i så fall?

    Kampen mellan gammalt och nytt media: Klart Segling är ledsna för att sitta i bleke med en papperstidning och snart dalande upplaga samtidigt som Peters kanal drar många interaktiva läsare! Precis som många andra media av gamla skolan står Segling hårt på grund och vet inte hur de ska navigera i den nya eran.

  28. Dagseglare Nov 26, 2010 Reply

    En tidning behöver inte ta ställning – utom i ledaren där det förväntas.
    Men enligt mig skall artiklarna i en tidning granska och ställa obekväma frågor till alla involverade parter- så må det vara upp till läsaren att ta ställning.
    Om nu Joakim saknar journalister med kunskap och tid att utföra detta arbete så finns det utrymme för kompetensutveckling oeh/eller rekrytering. Jag hoppas Segling tagit med detta i 2011 års budget.

  29. Jesper Nov 26, 2010 Reply

    Bra skrivet!
    Tyvärr är det väl rätt många journalister som tror att det inte skrivs något av vikt i bloggar bara för att de läst i papperstidningen att blondinbella inte är något vidare. Själv tycker jag att många bloggar är betydligt mer välskrivna än de bästa artiklarna i prasselpressen, din inkluderad Peter.

    Om Royal Blue vill argumentera för sin sak hade de kunnat skriva här eller starta en egen blogg. Fast det kräver ju att man har argument, dessutom mycket vassare sådana än om man för debatten i “sin” tidning, eftersom folk kan komma att säga emot.

    Annars kan väl Royal Blue stämma Blur, som Dan Meyers gjorde med SA?

  30. F424 Nov 26, 2010 Reply

    “Hur kan de få hålla på? Är det inte dags att sätta ner foten?”
    Vad menar Hermansson egentligen?
    Om vi för ett ögonblick bortser från om forumdiskussionerna är relevanta eller om det är “skvallersoppa” “lynchmobben” ägnar sig åt, hur skulle fotnedsättningen gå till och vilket är dess syfte? Jag har svårt att tolka in annat än att Hermansson önskar sig någon form av censur, en häpnadsväckande ståndpunkt från en journalist. I min värld borde Hermansson, från sin position som “chefredaktör för Sveriges mest betydelsefulla seglingspublikation”, vara den siste i Sverige att föreslå detta.
    //Niklas Strandberg, f.d Seglingsprenumerant.

  31. Andreas Nov 26, 2010 Reply

    Vilket fenomenalt klavertramp av Hermansson.

    Tack för ett suveränt svar, Peter, det kommer tveklöst ge ringar på vattnet.

  32. Johan Nov 26, 2010 Reply

    Jag läser Blur, och många andra bloggar.
    – dessutom Yachting World för att man somnar så gott av tyngden i blaskan kanske tack vare alla annonser.
    Segling, det var länge sedan men det kanske blir en läsvärd pudel framigent.

    • Mats Nov 26, 2010 Reply

      Sedan många år prenumerant på Yachting World. Tog i somras en kort prenumeration på Segling, 3 nummer tack och lov, som jag slutade prenumerera på när Bengt J lämnade rodret. Yachting World har som ovan nämnts en herrans massa annonser, men det hindrar inte dess chefredaktör från att inleda novembers ledare med: “The America’s Cup is now dead.” Det kallar jag integritet. Att säga sin mening, trots att han utmanar ett visst antal milardärer…
      Det förväntar jag mig av en ledare och därför fortsätter jag år efter år att vara Yachting World trogen.

  33. Markus Nov 26, 2010 Reply

    Instämmer i mycket som skrivits ovan och i synnerhet med ditt inlägg Peter. Bravo!

  34. Patrik Nov 26, 2010 Reply

    Mycket bra skrivit Peter!

  35. Tomas Nov 26, 2010 Reply

    Tack för att du uppmärksammade det Peter!

    Men en pudel från Hermansson, eller ett svar här på bloggen är väl ungefär lika troligt som att HR skulle göra en pudel för den flerskrovsbåt de levererat eller att RB skulle gå ut och be om ursäkt för sitt osportsliga beteende.

    Men en krystad bortförklaring på ledarplats där redaktörn informerar att vi (pöbeln) missförstått hans avsikter. Sen föreslås det att vi “vänder blad” och går vidare – det är mer troligt.

  36. /T Nov 26, 2010 Reply

    Mycket bra skrivet av Peter!
    Men jag, som inte hängt med alls i RB-diskussionerna här, var (är) helt övertygad om att JH tänker på den trasiga HR-båten som diskuteras på (bl.a) Sailguide i en tråd med närmare 1000 inlägg. Iofs har webmastern där ‘satt ner foten’ och låst tråden tills vidare, tills han själv hunnit ifatt kan man förmoda. Men det pågår åtminstone en nära besläktad tråd under tiden.
    Om man har ett HR-perspektiv, snarare än ett RB-dito, på JH:s ledare, så framstår den möjligen som något mer förklarlig men inte alls mer ursäktad. Nästan mindre ursäktad faktiskt…
    /T

    • Hans Gunnarsson Nov 26, 2010 Reply

      Nja, då Joakim Hermansson i sin ledare nämner både regelkommittén på SSF och svenska domstolar så är nog kängan riktad åt både RB-diskussionen och HR-diskussionen.

      /Hans

  37. Att Joakim Hermansson är ute och cyklar har ju varit självklart ett tag. Instämmer helt Peter. Bara på dem – din minianarkist!! :-)
    Det är ju klart att ju mer politisk tyngda organisationerna och de olika medierna är desto svårare får de med de oberoende bloggarna. En tidning som Segling kan ju aldrig vara kritisk mot dessa organisationer. Hermansson kan ju inte ge sig på hur annonsörerna hanterar sina kunder eller för den delen politiken inom SSF och de olika kommittéerna. Dem är han ju alldeles för beroende av.
    Det är ju samma sak som gör det svårt att vara trovärdig med sponsring och annonser på en blogg.

  38. Richard D. Nov 26, 2010 Reply

    Jag gav segling minst ett års chans efter det att Bengt J. lämnade rodret men lade sedan ner. Det blev för lite text. För ytligt. Hermansson ville ha “ett luftigare utseende” var svaret vid kritik.
    När han senare vid olika tillfällen deklarerade att han inte intresserar sig för vad som görs/skrivs på nätet kring segling så slutade jag även att sporadiskt köpa lösnummer. Och nu står det klart att något journalistiskt/publicistiskt ansvar för seglingsfrågor i landet inte existerar från Seglings sida.
    Tidningen får skifta kurs eller lägga ner.

  39. bo Karlberg Nov 26, 2010 Reply

    Slutade med Segling ett par nummer efter Bengt Jörnstedt lämnat. Seglingssjälen pös ur tidningen som utvecklats till ett ytligt marknadsorgan med lättsmält material parat med annonser och redaktionella köpråd.
    Hermansson väckte inget intresse eller förtroende. Något som tyvärr bekräftats av de få lösnummer jag då och då köpt.
    Sällan har väl behovet av att byta chefredaktör tydligare demonstrerats än nu. Åtminstone om man vill ha engagerade seglare i sin läsekrets.
    Blur har gett mig lusten att läsa om segling tillbaka!
    Tack Peter!

  40. niclas Nov 26, 2010 Reply

    Peter, väl formulerat.

    Jag är glad att du tog upp den knutna handen ur fickan.

    Låt oss hoppas att detta tas på rätt sätt och att något gott kommer ur detta, i princip är ju alla överrens om “rent spel” och nya mediers möjligheter.

  41. Claes Nov 26, 2010 Reply

    Fantastiskt Peter

    Det du gjort för segelsportens utveckling bara under det senaste året, är något som etablissemanget (inkl SKK) inte varit i närheten av de senaste 10 åren

    Claes-Henrik Hansson
    Barsebäckshamn

  42. Anders Eriksson Nov 26, 2010 Reply

    Tack Peter, mycket bra och rättvis kritik. Har slutat läsa Segling, den gav mig vare sig underhållning, inspiration eller kunskap.

  43. Odd Lindqvist Nov 26, 2010 Reply

    Tack Peter!
    Skönt att det erbjuds en blogg för alla som vara med och leva 2010-talet….

    Fair sailing

  44. Mats V Nov 26, 2010 Reply

    Ja, jisses hur snett man kan rikta bössan. Kommer göra rejält ont i den egna foten… (läs: antalet prenumeranter…).

    Skal bli intressant att höra vad Joakim skriver i respons i nästa nummer av Segling – om han vågar. Någon annan får berätta – slutade själv med Segling för ett bra tag sedan. Det finns ju oberoende, uppdaterade, interaktiva och livaktiga andra mediaalternativ! :-)

    Hoppas du fortsätter utveckla Blur i samma stil som hittills, Peter!

  45. sillstryparn Nov 26, 2010 Reply

    Jag tycker mig fatta vad Joakim menar och jag tror inte detta gäller Blur mer än någon annat nätforum.
    Det är ju väldigt lätt att sätta snöbollar i rullning på nätet där ordet är fritt (och anonymt). Det blir ibland väldigt obehagligt när det mer känns som en lynchning än en diskussion.
    Ärligt talat tror jag inte RB försökte fuska sig till segern.
    Antagligen ett lite halvslarvigt slentrianmässigt beslut om att hissa ett felaktigt segel av “gammal vana”.
    För detta skall man nu knappt våga visa sig på regattor länge.
    Lite väl hårt, tycker jag.
    För att citera Jesus: “Den som är syndfri skall kasta första stenen”.

    • F424 Nov 26, 2010 Reply

      Ingen är felfri. Skillnaden består väl i om man erkänner sitt misstag, gör om och gör rätt eller om man, mot bättre vetande, fortsätter hävda sin felaktiga linje?

      En rask pudel av RB och “lynchningen” hade uteblivit.

      • Freddy Nov 26, 2010 Reply

        Jag tycker vi ska skrota ordet pudel och hålla oss till “RAF”!!!!!

    • Tomas Nov 26, 2010 Reply

      Om man inte medvetet fuskar, eller säljer defekta båtar finns det väl inget som hindrar att man också tar straffet som en “man”?

      Väljer man istället att:

      – inför påpekande om regelbrott vara tyst som muren
      – med näbbar och klor börja slåss (ex förtala) med sin kund som påtalat att båten man köpt inte på långa vägar uppfyller varudeklarationen
      – idiotförklara stora delar av sin läsekrets

      Ja, gör man på det viset kan man vara säker på att små snöflingor av missnöje och vanmakt snart utvecklar sig till snöbollar på internet och på bryggan, på jobbet och varhelst det diskuteras segling.

      Alla gör fel, seglare, tidningsredaktörer och båttillverkare också. Och erkänner man det och gör vad som står i ens makt att rätta till begångna fel, då har man ofta vunnit mer än om “felet” aldrig skulle uppstått.

      Att då agera så tokigt som nu skett i flera fall, klart som tusan att det skapar hetsiga diskussioner.

    • Patrick L Nov 26, 2010 Reply

      Icke desto mindre har Segling helt bortsett från de sansade inläggen i debatten. Och de är faktiskt i majoritet om man räknar. Det har jag, men nog inte Hermansson.

  46. ErikG Nov 26, 2010 Reply

    “Sillen”
    Menar du på fullt allvar att det är ok att begå regelbrott av slentrian?
    Om jag kör för fort får jag böter för att det inte är tillåtet, det är jag väl medveten om. Men då jag ofta kör för fort och ibland kör på bana med min bil så borde jag slippa både böter och att bli ifrågasatt?

  47. sillstryparn Nov 26, 2010 Reply

    Jag menar på fullt allvar att jag inte behöver bli dömd och uthängd av en nätmobb för att jag kört för fort, även om det skulle varit medvetet.

    • Greven Nov 27, 2010 Reply

      Du är en klok sillstrypare ;-)
      Hermansson har gjort det ni alla önskat, tagit en ställning! Sen kan man ju diskutera vad man tycker om det! Han har sina motiv och det är väl hans rätt, han är ju dock så finkänslig att han inte nämner några personer eller bloggar vid namn, något som man fritt och ohejdat gjort här, vilket lett tii mejlbombning av bl.a ledamöter i regelkommitten. Lynchmobb tror jag det kallades förr i tiden när allmänheten försökte skipa rättvisa på sitt sätt!

      Respekten för andras åsikter är viktig i ett demokratiskt samhälle, att uttrycka sina åsikter är grundlagsskyddad. Kan ju inte påstå att skribenter med avvikande åsikter behandlas särskilt väl här!

      • Hans Gunnarsson Nov 27, 2010 Reply

        Tycker nog faktiskt att man respekteras här även om man har en avvikande åsikt, men du är ofta ganska konfrontativ och kategorisk och det brukar sällan löna sig.

        Sen finns det givetvis andra som är det här också…

        /Hans

  48. Erik Hjelmström Nov 26, 2010 Reply

    Peter – du är en klok man, har aldrig varit med om kunnigare person inom området, segling – journalistik – faktabaserad och en förnämlig hemsida,
    Tidningen segling kommer ej längre i brevlådan efter (6 år som prenu..)
    Jag läser däremot på blur.se 2 ggr/dag!

    • F424 Nov 26, 2010 Reply

      Se där! Blur har även sporadiska besökare;-)

  49. Extreme Safir Nov 26, 2010 Reply

    Blur 1 – LRF Media / Segling 0
    Tror för övrigt att LRF Media ska hålla sig till sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö det de är bäst på och står för “Lantbrukarnas Riksförbund”

    2008 köpte LRF Media bolaget TTG Sverige AB “Telegraaf Media Groep” som gav ut tidningarna Båtnytt, Vi båtägare, Segling, Golf Digest, Cosmopolitan, Residence, Allt om Kök & Bad och maringuiden.se. Efter detta köp har dessa tidningar och webbplats försämrats kraftigt. Jag slutade själv prenumerera på tidningen Segling då Joakim Hermansson efterträdde tidningens grundare Bengt Jörnstedt vid årsskiften 2005.

    Jag läste ett antal nr under 2005 utav tidningen men konstaterade snabbt att den saknade någon ledstjärna som kunde lyfta fram seglarnas synpunkter och ta med spännande reportage som man bara var tvungen av att söka vidare om.

    Det jag pratar om är en person som brinner för seglarnas intresse, syn på saker och som kan stå bakom dess läsare i stormiga vindar typ den med RB och HR och inte ta avsteg från en sådan diskussion.

    Det roliga med just LRF Media är att de har en affärsidé med följande ord tagit direkt från deras hemsida.

    “LRF Media är en attraktiv arbetsplats och vid nyanställningar strävar vi efter att knyta till oss kunniga och professionella medarbetare inom all form av tidningsmakeri och modern medieproduktion.”

    Man pratar dessutom om att förlaget LRF Media är ett förlag vars huvudverksamhet är att ge ut tidningar. De ger i dag ut drygt 30 titlar i Sverige, Finland och Tyskland. Men dess innehåll blir bara tunnare och tunnare och saknar mer och mer ett syfte till vad tidningen står för.

    Efter att ha samarbetat en del med just förlaget LRF Media under ett antal år så kan jag bara se en sak de har ögonen inställda på och de är inte det de har som affärsidé eller skriver om att ha professionella medarbetare! Utan snarare att tjäna så mycke pengar de bara går utan att de ska få kosta något för den professionella information och snabbhet som fins i dagens samhälle.

    Ett bra exempel där är att man haft bl.a. Gustav Morin, enligt mitt tycke en av Sveriges bäste skribenter inom ämnet segling. Gustav var anställd på tidningen Båtnytt under 2004-2006 och gjorde en heldel spännande reportage under dessa år. När han sedan började segla tillsammans med Victory Challenge hoppades jag på att nu äntligen kommer det komma en del roliga reportage och rapporter från teamet och dess satsning. Men icke! Självklart vet jag ju ej om Gustav fick frågan eller ej! Lika dant var de under Volvo Ocean Race, trodde ytterligare att de kanske skulle komma några spännande reportage från honom då med men icke! Jag klantar inte honom för att de inte kom några för det gjorde det. Läste ständigt DNs blogg där Gustav bloggade flitigt under Volvo resan!

    Jag har själv hört Hermansson sagt någon gång när folk frågat honom om varför skrivs det inte mer om nya och spännande reportage om nya saker som är på g ut på marknaden eller om saker som händer runt om i värde typ Victory Challenge, Ericsson, Artimes, Ran m.m. (typ BLUR.SE) Då har mister Hermansson bara svarat kallt – Sådant intresserar inte större delen utav våra läsare.

    Nej, mitt tipps till LRF Media och tidningen Segling! LETA EFTER EN NY ERSÄTTARE TILL HERMANSSON OCH BÖRJA SKRIV MERA OM SAKER SOM HÄNDER NU OCH ÄR PÅ G SÅ VINNER NI NOG TILLBAKA ERA LÄSARE!

    • Stefan Dec 2, 2010 Reply

      Håller helt med om att Segling och Båtnytt har tappat stinget! Tacka vet jag Blur och Seilas!

  50. Urban Edvardsson Nov 26, 2010 Reply

    Mycket bra Peter !

    Ska sluta med tidningen Segling. Behåller Teknikens Värld. Den tidningen vågar.
    Vågar segling göra ” ÄLGTEST “

  51. Janne Karlsson Nov 26, 2010 Reply

    Väl rutet Peter!

    Fick klia mina ögon efter att läst ledaren som alla andra.
    Se till att förvalta ditt samarbete med Search Magazine på ett bra sätt. Danny har en fantastisk kompetens inom sitt område, ett utvecklat samarbete med honom kan tidningen Segling lägga ner inom en snart framtid.

  52. Palma Nov 26, 2010 Reply

    Du växer i mina ögon hela tiden Peter! Känner dig inte men dina inlägg känns alltid genomtänkta och jag tycker du alltid känns nyanserad och påläst. Han den där som jobbar för någon tidning är säkert bra, men precis som de finns bloggare och BLOGGARE så finns bra ock dåliga journalister.

    Att du verkar vara en tekniknörd kan jag stå ut med!

    Allt stöd till dig å vad du gör för svensk segelsport!

    //Tack!

    • Jonas F Nov 26, 2010 Reply

      1+

  53. Stig Jehler Nov 26, 2010 Reply

    TACK! Det var på tiden att någon “satte ner foten! Och det var du Peter.
    // stigj

  54. Pär Johansson Nov 26, 2010 Reply

    Det känns som ett desperat rop på hjälp från Segling! Deras existens är hotade av nättidningar som kan erbjuda någonting en tryckt tidning aldrig kan – en dialog mellan seglare och “skribenter”, uppdateringar i realtid, nya artiklar varje dag etc. Deras överlevnadsstrategi är upp till idag att attackera nya tidens medium, ungefär som skivbolagen motsatte sig digital försäljning innan de insåg att de måste vara med på tåget. Desperationen hos tidningen Segling har aldrig varit större!

  55. Bertil Nov 26, 2010 Reply

    Hermansson avslutar ledaren med en from förhoppning om att vi ses näst år. Jag undrar det. Om LRF-media är en ägare som fordrar mer än annonsförsäljningsresultat så ligger nog H. illa till. Kvaliteten har sjunkit katastrofalt de senaste åren.
    Som funktionär i SSF får jag tidningen Segling gratis och jag tittar igenom varje nummer. Inormationen från SSF är oftast det enda intressanta. Tidigare år har regattagenomgångarna i augusti och septembernumren varit informativa, men de har med tiden blivit tunnare, så som Per Bäck påpekade i ett inlägg om Bohusracet.
    Ibland plockar jag fram gamla nummer från 80-talet för att se hur en bra seglartidning skall vara. Jörnstedt kunde ha en tio-sidig artikel som presenterade de olika teamen som slogs om OS-platsen i Stare. Den gången var tidningen gjord för kappseglare. Nu har den sänkt sig till att bli annonsörernas röst.
    Peter du gör ett fantastiskt bra jobb – men får jag önska mig lite mer om bankappsegling i allt från opt. till Stare? Jag tror att det finns massor av seglare runt kusten som vill rapportera.

  56. Patrik Nov 26, 2010 Reply

    Det måste alltid få frågasättas och diskuteras saker öppet, det enda stället man idag kan göra detta på är internetforum av olika slag då våra tidningar filtrerar bort sånt som inte är “politiskt korrekt”, jag tycker Hermansson har helt fel då dessa forum fyller en viktig funktion så att inte överheten ges utrymme att tysta allt som inte passar (på samma sätt som det politiska etablissemanget försökt tysta allt icke önskvärt tyckande)

  57. Sam V Nov 26, 2010 Reply

    Prennar fortfarande på Segling fast den går allt snabbare att läsa. Men även om redaktören inte gått journalisthögskolan så är han journalist. Och allt var inte bättre förr, tidningen har ibland sina poänger och hade sina dalar även under Jörnstedts tid. Och att en tidning är beroende av annonser är ingen nyhet. Blur.se har nog också stöd utöver glada tillrop från många av oss. Sajten är nog det viktigaste forum vår sport någonsin haft, och de flesta av oss är smarta nog att se igenom om sponsring skulle bli alltför tydligt.

    Men det är sorgligt att en ledare är så långt ifrån många av sina läsare. Det är lätt att gnälla, som i kommentarsfält som detta, men en ledare i en papperstidning kan man förvänta sig vara genomtänkt. Att tidningen helt avstått från att utnyttja digitala kanaler är sorgligt det också. Nu verkar den framstå som motståndare till webben. Men internet är ju bara en fluga.

  58. Tomas Östling Nov 26, 2010 Reply

    Tack Peter, för att du satte ner foten.

    Hej då Hermansson, vi ses inte nästa år, jag förlänger inte min prenumeration.

    Tomas Östling
    Läsare av Segling sedan… 1983 typ…

  59. Fredde Nov 26, 2010 Reply

    Rätt Peter!

  60. andreas norge Nov 27, 2010 Reply

    Mange i denne tråden lister yachting world som idealet, jeg er delvis enig, men det som ødelegger for dem er supersail world hvor de bare prater med vinden. Heldigvis har de “Letters to the editor” som ofte er overraskende direkte… Sir, I read your article last month on the internet discuissions and I do not agree.. tviler på at vi får se den setningen i segling,seilas,seilmagasinet eller noen skandinaviske papirmagasin

  61. Fredrik B Nov 27, 2010 Reply

    Joakim har en åsikt som alla andra och jag kan hålla med om vissa delar i den. Tycker inte du Peter kanske behövde dra så stora växlar på detta.

    • . Nov 27, 2010 Reply

      Jag håller med. Synd att man inte vågar ha officiella åsikter längre då man är rädd att få drevet efter sig. Tycker att Joakims åsikter blivit bevisade i denna tråden. Tyck som vi annars….

      • Hannu Nov 28, 2010 Reply

        Det är faktiskt synd, inte att folk har åsikter utan att man inte vågar stå för dom, precis som du ( . ) vem det nu är som gömmer sig bakom en liten “prick” Det är inte farligt att ha åsikter i Sverige, är det det värsta som kan hända att man får lite mothugg på nätet, mjaaaa gaska upp er lite, jag känner till länder där man “bara” fösvinner om man har åsikter…….
        //Hannu

  62. Jack Sparrow Nov 27, 2010 Reply

    All uppmärksamhet är bra uppmärksamhet?

    Känns som tidningen Segling med redaktion trängs in i ett hörn och nu vill slå tillbaks? Det hade varit intressant att vara med på mötet som lett till det här utspelet. Kan man ana en viss panik mellan raderna?

    Backar vi bandet bara 5 år utgjorde inte internet något direkt hot gentemot den tryckta median. Tidningen i pappersform hade mer eller mindre haft monopol i tiotals år på vad vi läsare skulle få ta del av. So far so good. I samband med redaktörs-skiftet gjorde Segling en förnyelse och profilerade sig framförallt med en ny devis. Det skulle bli luftigare att läsa tidningen och mer aptitligt för ögonen. En förnyelse som till viss del var befogad. Alla läsare gjorde inte frivolter av glädje när Curt Gelin gång på gång klankade ner på ändträet på alla båtar han satte sin fot i. Att detta sedan skedde på 4-8 sidor i storlek 10 krävde i vissa fall också att monokeln åkte fram. Men med facit i hand är jag kluven. Övergav man tidningens själ?

    För Seglings del innebar alla långa och djuplodande reportage att man tappade dyrbar annonsplats och kanske skrämde bort lösnummerskunden? Initialt tyckte jag att man lyckades hålla en god balans mellan “snabba/korta” nyheter och längre reportage. Men efter hand som åren gått upplever jag det som Segling faktiskt tappat sin profil och ryggrad. Den ryggrad som de facto gjorde tidningen så läsvärd för ett par år sedan.

    Ett par frågeställningar som redaktion på Segling kanske borde diskutera över en kopp kaffe:

    * Det finns inte en chans för tryckt media att hålla jämna steg i färskhet vad avser snabba, korta nyheter kontra internet-media. Varför envisas man då med det?
    * Generationsskifte på journalistkåren? Det formligen ryker om Gustav Morin nu så het han är. Varför förvaltar man inte honom? Vad hade hänt om man gav honom 10 sidor i Segling att fylla? Detta skulle kunna motsvara “Performance World” i tidningen Yachting World? Hade man attraherat en del av Blurs läsare?
    * Mer djuplodande test skrivna med lite färg och karaktär? Har man bläddrat i Automobil vet man vad karaktärsfull text innebär.
    * Mer teknikreportage? Se och lär än en gång av Peter på Blur. Det finns definitvt ett sug efter den typen av nyheter.

    Om jag hypotetiskt skulle lägga ner tidningen, vart skulle jag isåfall hänvisa läsarna?
    Dom som är intresserade av resereportage, skalder etc kan tveklöst hoppa över till “På Kryss”. En utmärkt tidning i sig som vänder sig till en lite “långsammare” publik (läs inte in något negativt i det). Den andra skaran av läsare som är intresserade av kappsegling hänvisar jag istället till Blur eller likannde media på internet. För säga vad man vill om SSF:s-sidor i tidningen. De slår absolut inte tävlingsreportagen på internet med såväl skrift, film som bilder i smakfull och lätt-tillgänglig förpackning.

    Slutligen anser jag att Segling står inför ett stort vägval. Om det var rätt drag att samla alla höstens heta debatter och såga dom jäms med fotknölarna i en ledare kommer att visa sig. Är all uppmärksamhet bra uppmärksamhet?

    • Visst man kan alltid spekulera i varför man antar en position som Johan Hermansson – Papperstidningen mot bloggar.
      Sen har ju Peter G numera också ett intresse i Search så anledningen till inlägget och irritationen kan ju ha andra anledningar än ett bara påhoppet.
      Faktum kvarstår att det känns taktiskt riktigt av Hermansson om man riskerar att hamna i glömska att ge sig på bloggarna. Som att mata gädda med mört. Garanterat hugg och plask i vattnet.
      Tidningen Segling känns som lovligt byte då den är ganska dålig och dessutom är SSF´s och förbundens organ. Varför lägger SSf och förbunden sina stålar på att trycka info i Segling?
      Johan har kanske rätt vad gäller underlaget till tidningen. Vi börjar bli för få som är intresserade av kappsegling som hände 2 månader tidigare.
      Peter G har ju börjat testa båtar och det är också ett traditionell inkomstkälla för seglingsmagasinen.
      Det finns säkert en del intressekonflikter bakom båda påhoppen.

      • Anders Nov 27, 2010 Reply

        Jag vet inte om jag känner mig bekväm i denna diskussion. Peter G gör att offentligt utfall mot en annan skribent/redaktör, samtidigt skickar han in bilder till en fototävling, som han dessutom vinner (en klocka och en gratisprenumration av Segling). Är det bara för att stå på de svagas sida, eller finns det kokurrensskäl (Search/Blur)att få oss andra ännu mer negativt inställda. Om denna debatt leder till att tidningen Segling läggs ned (med alla som sagt att de skall sluta köpa Segling), då öppnar sig nya vägar för Search, kanske de får ta det lukrativa uppdraget från SSF!

        Vad är det man säger? – I krig och kärlek är allt tillåtet!

        • Hans Gunnarsson Nov 28, 2010 Reply

          Hmm,

          1. Om du inte känner dig bekväm i denna diskussion, varför deltar du i den?

          2. Du anser att Peter gör ett offentligt utfall. Jag anser att Peter svarar på ett offentligt utfall.

          3. Du insinuerar, eller kanske till och med påstår, att Peter gör detta för att sänka Segling och höja Search. Här tycker jag att det finns anledning att fundera, är detta skälet? Jag tror inte det, men det är bra att vi lyfter och kritiskt granskar det.

          4. Vad har Peters deltagande i en fototävling i Segling med detta att göra?

          /Hans

  63. Dan Turesson Nov 27, 2010 Reply

    Ett sätt att respektera andras åsikter är att bemöta dem. Tonen är inte alltid hövlig och svar kan bli syrliga Det är dessutom intressant att följa hur många har sina fasta positioner och alltid intar en opponerande roll gentemot den förhärskande linjen. Det är uppfriskande och leder till bemötande och ibland en konstrutiv dialog.
    Har man problem med tonläget kan man ju börja med sitt eget. Prova om Du vill sända det Du skrivit under eget namn.
    Om Jörnstedt startade Segling har BLUR gjort samma sak för seglingenen men med dagens verktyg. Dessutom får vi alla delta, kan bemöta, förklara, försvara osv om vi vill.
    Peter skall ha en eloge just för integritet och respekt. Vi som deltar i diskussionen kan ju fundera på hur vi själva kan bidra med detta.

    • Greven Nov 27, 2010 Reply

      Det kan ju tyckas att moderna media som drivs av en person som gör detta som ett hobbyprojekt är överlägset pappersdito. Jag vill inte vara utan det ena eller andra, skillnaden mellan en tidning och ett blogginlägg är att tidningen har du med dig, lätt att plocka fram, jag har kvar alla mina seglinstidmingar sedan 1975. Dessvärre verkat det digitala mediat försvinna efter ett tag. Tänk tanken att Blur läggs ned, kan vi då plocka fram artiklar om 30 år?
      Sen är det naturligtvis skillnad på en välskriven artikel och inklistrade pressklipp med bifogade bilder. Jag vill minnas att bröderna Göthlin var aktiva på Segling i begynnelsen, väldigt rolig läsning med trimtips, taktik och regattareportage, sen gick det ju inte runt ekonomiskt heller, det blev för smalt helt enkelt!

  64. Dan Turesson Nov 27, 2010 Reply

    Inget behöver vara överlägset nåt annat men Segling slarvat bort sin roll. Den kunde stått för fördjupning och analys. Dagens variant är helt ointressant.

  65. Author
    Peter Gustafsson Nov 27, 2010 Reply

    Några korta kommentarer bara.

    Detta är ingen stor sak för mig. Men jag kände det var nödvändigt att säga ifrån. Och så kände man det på Sailguide och andra forum som tog år sig (det är ju debatterna kring Hyundai Cup och Hallberg-Rassy som åsyftas).

    Nu har jag släppt det.

    För mig är det ingen principiell fight mellan online- och tryckt media, utan jag hade reagerat på samma sätt oavsett vem som hade kritiserat själva diskussionen. Och hade jag velat såga Segling som tidning så hade jag gjort det förut. Jag är inte känd för att linda in sådana saker…

    Det finns så klart utrymme för både online- och tryckt media. Själv är jag tidningsnörd av stora mått och älskar att hänga i tidningshyllorna.

    Hade Segling haft idéer kring samarbete hade jag gärna diskuterat vidare med dem, men nu var det Search Magazine som tog kontakt med mig. Och de brinner för sporten segling och har massor av idéer på hur man borde förmedla det sköna med vår sport till både inbitna fans och allmänheten.

    Jag har inga ekonomiska intressen i Search. Men jag gillar gänget som gör den. Jag kommer att skriva i tidningen (utan ersättning) och återpublicerar några av deras bästa artiklar (utan att betala dem). Sedan skall vi göra galna upptåg tillsammans. Inga konstigheter med det.

    Gällande vem som skall “kasta första stenen” så är det väl så att alla kan göra fel. Och jag är inte bättre än någon annan. Snarare tvärtom. Däremot så är det rimligt att man tar konsekvenserna när man klantar till det. Och det försöker jag göra. Här är ett exempel: http://www.blur.se/2008/08/26/forlat-mig/

    I min värld har Jonas Martin-Löf tagit konsekvenserna genom att utgå (även om det tog tid). Så vi skall ta en pilsner vid nästa race, även om vi inte är överens om vem som skall bjuda ännu. Gissar att det blir jag…

    Däremot finns det andra i den här soppan som har en del jobb kvar att göra…

    Slutligen hoppas jag att alla känner att de kan uttrycka sina åsikter här på BLUR. Vi har högt i tak och ingenting censureras (två gånger på 5 år har jag låtit bli att godkänna inlägg som var rena personangrepp). Ett par gånger har jag mailat några av er som har närmat er gränsen. På 35.000 kommentarer.

    Jag har ju lättare att sätta agendan, eftersom det ändå är min blogg. Men det är just olika perspektiv och uppfattningar som skapar en konstruktiv, intressant och framåtriktad dialog. Mellan seglare, fans, arrangörer, media och branschen i stort. Och vi behöver ha mer dialog. Inte mindre.

    Då kommer vi framåt.

    Då utvecklar vi den sport vi älskar.

    Då hoppas jag att BLUR kan spela en viktig roll.

    Och det tror jag Segling också kan göra.

    • Team Styrbord Nov 28, 2010 Reply

      Du gör ett enormt bra jobb med bloggen.
      Jag läste ledaren i Segling och undrade ett tag om den var ironisk och skriven med glimten i ögat. Men det verkar inte vara så…..
      Man kan stilla undra, vad är syftet med det som skrevs?

  66. Håkan .S Nov 27, 2010 Reply

    Hej
    Tack Peter !!!!
    Du gör ett fanatsiskt jobb.

  67. carl-johan Nov 27, 2010 Reply

    Såg just att Joakim har kommenterat det hela på deras sajt: http://www.mixr.se/bat/spelregler

  68. Per-Ivar Nilsson Nov 27, 2010 Reply

    Du milde skapare!!
    Gled in på BLUR i samband med debaklet kring HR37:an och har sedan dess gjort ett antal nedslag i denna “realtidsvärld”. Ta dig inte för att köra hålsågen i ditt kära flytetyg!! Det finns massor av delaminerade skrov. Därmed inte sagt att HR37:an skulle vara en fullvärdig produkt men juridiken tar ibland oss ut i riktiga träskmarker.
    Härligt att ta del av dräporna som författats av dessa rakryggade, vilt svingande,föregångsmän. Tyvärr anonyma av någon anledning och därmed kanske dessa inlägg är mer att betrakta som ett uttryck för någon form av frustration och som kanske inte nödvändigtvis hör samman med hände med RB. Mentalitet och uppförande känns igen från kappseglingsbanorna där gaphalsarna helt ohämmat breder ut sig och gör deltagandet i dylika sammanhang till en mindre njutbar upplevelse.

    • Lars Sörqvist Nov 27, 2010 Reply

      Jag har testat! Med hålsåg alltså….
      När jag skulle sätta i loggen….
      …och min X-35:a hade ett mycket tätt och fint laminat!
      Sover tack vare hålsågen tryggt om nätterna!
      :)

  69. hugo hugg Nov 27, 2010 Reply

    Segling görs inte av seglare för seglare, utan av klåpare för annonsörena
    tänk bengans tid eller br göthlins tid då fanns det substans i tidningen
    lågvattenmärket var när Segling provseglade jollar i kullavik o påstod i artikeln att det blåste 16 meter…. när det kanske var 10, o J inte ens kom runt banan
    byt till seahourse

    • Anders Averdal Nov 27, 2010 Reply

      Med den engelskan så lär du få nöja dig med att se på bilderna i Seahorse…

      • Greven Nov 27, 2010 Reply

        Det var ju ett käckt påhopp, är du språkpolis? Så onödigt!

        • Anders Averdal Nov 27, 2010 Reply

          .

        • Anders Averdal Nov 27, 2010 Reply

          Ja! Ibland tar jag självmant på mig rollen att försöka förbättra språkbruket hos landets seglare. Dock så är arbetet en man övermäktigt, men jag kämpar på med god hjälp av några goda seglarkamrater.

  70. Lars Sörqvist Nov 27, 2010 Reply

    Känns trist att behöva bevittna ett sådant här dumt och destruktivt agerande från en seglingstidning, som oberoende av vad man tycker om den, skulle kunna ha stor betydelse för vår sport. Ytterst tror jag att reaktioner som denna beror på att traditionell media allt mer börjar uppleva stress (kanske t o m viss panik) inför hur ny media som bloggar och reklamfinansierade tidningar allt mer tar över både volym och debatt. Jag är dock inte förvånad. Personligen sitter jag, i form av extern expert, i redaktionsrådet i flera tidskrifter i min bransch och har vid ett antal tillfällen fått bevittna interna diskussioner i denna värld av liknande karaktär. Tyvärr är det nog så att traditionell media på detta sätt allt mer “gräver sin egen grav”. Något som jag inte alls tror är nödvändigt!

    Istället borde man utvecklas tillsammans med den “nya median”, finna en ny position på marknaden och kanske ta vara på möjligheterna i många av de intressen och debatter som hela tiden skapas på webben. Först måste man nog inse att vissa tidigare artiklar och nyheter idag är helt irrelevanta. Vem vill t ex sitta och läsa resultat från kappseglingar som genomfördes veckor eller månade tidigare när man redan följt dem i realtid? Därför måste den traditionella median finna en ny nisch och inriktning. Djup, analys och kunskapsutveckling ser jag som viktiga ledord i denna förnyelse. Jag skulle gärna läsa djuplodande artiklar (gärna följetänger) där man lär sig ställa in sin rigg, kalibrera sina instrument, trimma sina segel, väderrauting, regler etc. Djupet är viktigt. Det ytliga finns redan i överflöd på nätet. Jag skulle gärna läsa djupa analyser från intressanta kappseglingar där man diskuterar taktik och strategi utifrån en kompetent skribents perspektiv och djupintervjuar seglarna. Jag tror att traditionell media mer måste visa att vi seglare utvecklas och lära genom att ta del av vad de skriver. Givetvis är det dessutom kul med vackra bilder, lite skvaller bakom kulisserna, bevakning av mässor och häftiga prylar, tester etc, men det krävs mer! Här gäller det dessutom att hinna med då bloggarare som Peter besitter en stor kompetens och energi att ge oss “läsare” mycket med kvalitet. Men som “professionell journalist” borde man om man vill och fokuserar på rätt saker kunna ligga ett steg före…

    Att gå till attack mot den nya median känns både dumdristigt och väldigt riskabelt. Tror man att den ska försvinna om man slår tillräckligt hårt, eller vad är baktanken? Att bevaka och samverka med bloggar som Blur skulle ju kunna vara ett fantastiskt bra sätt att finna nya idéer för artiklar, testa idéer, samla in fakta, rekrytera gästskribenter (som t o m gör det gratis som Peter..), synas och därigenom marknadsföra sig etc. På en blogg som denna Blur samlas mycket av frontlinjen bland eldsjälarna i svensk segelsport. Vissa gör det öppet. Andra dolt. Det senare i en hel del fall för att man är kommersiellt engagerad i seglingsbranschen och därför inte vill sticka ut för mycket med sina åsikter (känner flera segelmakare, tävlingsledare, domare etc som privat berättat vad de heter på Blur….). Här finns alltså många individer av det slag som man ofta brukar kalla ”early adapters”, dvs en grupp som ofta bedöms som oerhört viktig att förstå och föra en dialog med om man vill utveckla en verksamhet och dess produkter då dessa ofta pekar ut vägen för vart marknaden är på väg. Förstår inte en tidning som Segling detta och väljer bort dessa möjligheter så tror jag risken är stor att de går en mörk framtid till mötes….
    /Lars

  71. Lars Sörqvist Nov 27, 2010 Reply

    Förövrigt vill jag bara tillägga att jag känner Joakim sedan jag var liten hemma i Uddevalla och har lärt känna Peter på senare år! Ni är båda trevliga, synpatiska och vill båda väldigt mycket! En baksida att “diskutera” via skrift (oberoende om den sätts i tidningar eller på nätet) är att saker lätt missuppfattas, överdrifter lätt uppstår och att man inte riktigt tänker igenom konsekvenserna av det man säger. Kanske vore det allra bästa just det som Sten E föreslog här om dagen på någon tråd här på Blur, dvs att ses över en öl någon dag. Lära känna varandra lite mer. Tala lite djupare om saker och ting. Och förhoppningsvis om hur vi alla kan finna gemensamma former för att fortsätta utveckla vår fina sport. För det är väl just de vi alla vill!!!
    /Lars

  72. Arnold S Nov 28, 2010 Reply

    Mycket märkligt utfall av Segling och väl kommenterat Pe

  73. Arnold S Nov 28, 2010 Reply

    …ter.
    För tankarna till hur Kina hanterar internetåkomst och försöker kontrollera informationsspridning. Märkligt att ge sig in i den retoriken?

  74. Jocke_R Nov 28, 2010 Reply

    Jag orkar inte läsa igenom alla inlägg ovanför…

    Men jag vill föra fram mitt stöd till Blur-Peter och flika in att just djup och kompetens är saker som nu fattas i tidningen Segling.

    • Greven Nov 28, 2010 Reply

      Till skillnad från vad?

      • carl-axel forssen Nov 29, 2010 Reply

        att läsarna sätter ner foten i stället för chefredaktören.

      • Hans Nov 29, 2010 Reply

        Greven, du hör antagligen till en generation som inte vet vad att “trolla på ett internetforum” betyder.
        Men grattis i alla fall – du har i vart fall lyckats med att bli Blur’s största och mest envetna Troll.

        • Greven Nov 29, 2010 Reply

          af Trolle alltså!

  75. carl-axel forssen Nov 28, 2010 Reply

    Bra reagerat Peter och tack för alla bra inlägg på bloggen som vittnar om engagemang för seglingen. Så skall demokratin fungera. Har fortfarande Segling men det får vara slut nu.

  76. J Svensson Nov 29, 2010 Reply

    Hermansson säger är det inte dags att sätta ner foten !
    Är det inte det seglar Sverige har gjort i och med sina inlägg
    här och på andra bloggar och forum.

  77. Fredrik Monfrino Nov 29, 2010 Reply

    Intessant läsning (underhållning) grabbar …men var är brudarna?
    Hör väl egentligen inte hit och det är kanske något som diskuterats förut? Men det slog mig plötsligt att alla verkar vara män/killar/pojkar här.? Anonyma inlägg får räknas som könlösa. Ni skrämmer väl inte bort tjejerna? Eller läser dom Segling kanske?

    För övrigt får jag tacka för en fantastisk blogg Peter!

    • MariaA Nov 29, 2010 Reply

      Brudarna är nog här också… hoppas jag! Jag läser iallafall både Segling och Blur och har följt denna tråd (och andra) med intresse! Bristen på inlägg skyller jag på min kvinnliga blyghet ;-)

      //Maria

      • Sam V Nov 29, 2010 Reply

        Vill minnas en som brukade kommentera som hette SOFIA. Visade sig sedan vara namnet på en båt, skribenten tror jag var den manliga skepparen :D
        För visst är det synd att det verkar vara få kvinnor som kommenterar. Finns inget att blygas över, det har en del usla kommentarer bevisat ;-)

  78. Ulf Palm Nov 29, 2010 Reply

    Jag kunde inte hålla mig utan postade just detta på Hermanssons blog (http://www.mixr.se/bat/spelregler). För mig känns det ganska viktigt att Segling blir en tidning för mig. Det finns faktiskt inte så många alternativ…


    Utmärkt replik och förklaring, Joakim, men tyvärr lite för lite för min smak.

    De två fall, som du nu själv bekräftar ligger till grund för din “reaktion”, har ju rullat runt en längre tid i allt annat än just tidningarna. Att en publikation som Segling plockat upp tråden tidigare och kanske just försökt att ge en nyanserad bild hade åtminstone jag tyckt varit tacknämligt. För visst är det precis som du skriver, det är väldigt svårt att sätta sig in i HELA bilden och bilda sig en uppfattning som oinitierad och, i mitt fall, lekman. Istället har vi “okunniga” varit hänvisade till bloggar och andra nätmedia för att skaffa oss information och eventuellt också kunskap. Jag hade nog förväntat mig att en tidning som har anställda och betalda korrespondenter kunde gjort detta mycket tidiager och också kunnat komma med kloka kommentarer.

    Tyvärr kan jag bara konstatera att under hela den tid som debatterna rasat i olika närforum, till allra största delen lugnt och sansat (men visst finns det undantag), har alla tidingar, Segling inkluderat, varit helt tysta. När debatten småningom är slut kommer så detta inlägg på ledarsidan. Åtminstone jag blev bestört över dina formuleringar, inte för din åsikt utan för att du verkar ha missat hela grejen; att en tidning faktiskt har ett ansvar att vara inte bara rapporterande utan också granskande. Denna insikt tycker jag fattas också i din uppföljare.

    Samtidigt vill jag ge dig en eloge för att du tar debatten. Sluta inte med det, gör det istället till en stående punkt på dagordningen i “din” tidning som också i många år varit “min”. Men gör det inte, som denna gång, i efterskott. Gör det när det händer.

    /UP

  79. Patrick L Nov 29, 2010 Reply

    Jag mailade chefredaktören redan den 19/11, samma dag som tidningen kom till prenumeranterna men fick inget svar. Nu har jag postat följande svar på Seglings hemsida.

    Joakim,

    Eftersom du inte har besvarat mitt mail av den 19 november utan lägger ut detta mer generella svar publikt får jag följa ditt exempel och också svara publikt.

    Jag tycker inte det stora problemet är huruvida du i en svepande formulering avfärdar ett helt onlinecommunity eller om du endast avsåg angripa “avarterna”. Det stora problemet enligt min uppfattning är att tidningen Segling i fallet med Royal Blue inte har gjort någon som helst egen analys och inte heller påpekat att det finns en poäng i många av de hundratals inlägg som har gjorts i debatten. Ett antal inlägg är av typen “jag håller med”, ett litet fåtal är av typen “personangrepp/lynchmobb” men många innehåller däremot både vettiga frågeställningar, analyser och fakta.

    En av de viktigaste frågeställningarna som Segling borde ha ställt sig är hur det kan vara möjligt att en båt kan komma till en tävling utan giltigt mätbrev, vinna en bil och att ingen sedan kan göra något – inte ens SSFs styrelse. Man borde också fråga sig om det är rimligt att det är på det sättet. Att sedan i det här sammanhanget dra upp rutinerna kring protestflaggan ter sig som närmast oändligt naivt och man frågar sig återigen om ni har förstått vad den här frågan handlar om.

    Det var förstås klädsamt att RB till slut utgick, men Segling har inte ens ställt sig frågan varför vi skall vara utlämnade till den felandes goda vilja, än mindre kommit med några förslag på hur man borde ändra det.

    Ni hade t.ex. kunnat vara först med att ställa frågan om inte en ändring av regelverket borde till, där värdet på prisbordet får vara en parameter som styr om man skall köra enligt mästerskapsregler.

    Ni hade möjligheten att analysera tävlingsledningens påstådda “hål i regelverket” med att ställa en enda kritisk fråga: Förvisso framgår det inte av regelverket att arrangören skall kontrollera mätbreven, men det framgår ju TYDLIGT att tävlande SKALL visa upp dem för arrangören – följer det inte då av sunt förnuft eller t.o.m praxis att arrangören bör ha i sina rutiner att kontrollera mätbrev?

    Ni hade kunnat ställa fler kritiska frågor: Om avsikten med KSR är att en PK aldrig skall förlänga protesttiden, varför framgår det då av reglerna att så kan göras “om det finns skäl till det”? En annan fråga ni hade kunnat ställa till PK/TL/SSF hade varit varför det framgår av KSR 60.2 att KK SKALL protestera mot en båt när man får kännedom enligt KSR 78.3 om att den avviker från klassregeln om man inte följer detta. På tal om KSR 78:

    78.2 När en regel kräver att ett mätbrev visas upp innan en båt kappseglar, och det inte visas upp, får båten kappsegla under förutsättning att kappseglingskommittén får en förklaring underskriven av den ansvariga personen att ett giltigt mätbrev finns och kommer att lämnas till kappseglingskommittén före tävlingens slut. Om mätbrevet inte har kommit in i tid ska båten diskvalificeras i samtliga kappseglingar i tävlingen.

    78.3 När en tävlings besiktningsman eller mätman finner att en båt eller personlig utrustning inte överensstämmer med klassreglerna, ska denne skriftligen rapportera detta till kappseglingskommittén.

    Min uppfattning är därmed att det fanns gott stöd i reglerna att diskvalificera Royal Blue utan att det skulle ha krävts en protest från en medseglare. Detta har Segling överhuvudtaget inte berört.

    Du skriver om ett “gediget journalistiskt arbete” men du får ursäkta: 2010 tycker inte jag att det är ett gediget journalistiskt arbete att enbart förmedla åsikter eller ens fakta. Av en facktidning som Segling förväntar jag mig få djupare insikter, vassare analyser och även ibland rena ställningstaganden – likt det Mats Göthlin gjort i Båtnytt gällande sjöfylleri. Även om jag inte håller med om allt i sak så uppskattar jag ett kritiskt tänkande och en levande debatt. Problemet är att Segling idag vare sig driver eller deltar i debatten.

    Du anser inte att det är en journalistisk plikt att ta ställning utan först och främst förmedla korrekta fakta. Det kan ha sina poänger i olika sammanhang. Men i just det här fallet håller jag inte alls med. När korrekt förmedlade fakta leder till en slutsats som de flesta anser är orättvis eller fel bör en tidning som Segling agera och ta kraftfull ställning. Segling är en viktig opinionsbildare och här hade ni ett guldläge att påverka utvecklingen av praxis eller t.o.m reglerna i svensk kappsegling till det bättre – eftersom ingen vid sina sinnens fulla bruk kan tycka att det är rimligt eller bra att man med ogiltigt mätbrev skall kunna vinna en bil även om reglerna föreskriver att det skall vara så.

    Jag skall inte sänka mig till larvnivåer som att säga upp min prenumeration p.g.a ditt påhopp. Men jag hoppas att du tar något av kritiken till dig och förändrar tidningen Segling till att bli vad den skulle kunna vara – Sveriges viktigaste tidskrift och ett fantastiskt komplement till onlinevärlden.

    Seglarhälsningar

    Patrick Lindblom
    Täby

    • Greven Nov 29, 2010 Reply

      Var det inte streck i debatten om Royal Blue? Det är passerat, gå vidare! Peter har väl redan skrivit det mesta av det du skriver, eller är det något du saknar? Hermansson skriver vad han vill, kanske har han ett stöd av sina 55 000 läsare, kanske har han stöd av ägarna som givetvis kämpar för det tryckta ordet.
      Han har förklarat sig.
      Kanske alla diskussioner blir mer sansade om alla skrev inlägg med sina egna namn, kanske det blir tråkigare? Det är väl här diskussionen om pöbelhop eller fegisar som Hermansson skriver. Snart stundar Lucia och några går omkring i vita kläder och spetsig hatt, i USA skulle detta skapa otäcka associationer med en mindre angenäm organisation. Där håller man sin identitet skyddad, då är det gruppen, sammanslutningen som i skydd av anonymitet agerar på ett sätt de aldrig vågat göra öppet. Samma mekanism ser vi på nätet, javisst, jag är själv en del av detta, skulle aldrig skriva som jag gör offentligt, så jag är en fegis och visst, jag tillhör pöbelhopen!

      Men allt har ett slut, Greven checkar ut, det här är mitt sista inlägg här!

      God Jul och Gott Nytt År!

      Greven

      • Gustaf Dyrssen Nov 29, 2010 Reply

        och nästa gång du checkar in (vilket jag ser fram emot, så att jag kan läsa dina inlägg) kanske du tar ett annat smeknamn. Jag träffade Greven igår och det finns bara en…………….

        MVH,

      • Patrick L Nov 29, 2010 Reply

        Greven, jag vet inte vilken del av mitt inlägg du inte förstod men den här tråden – och mitt inlägg – handlar om hur tidningen Segling kan agera för att ha större förtroende hos sina läsare, dit jag hör. Om du inte vill läsa så står det dig förstås fritt att låta bli. Men på vilka grunder försöker du göra dig till redaktör för blur.se? Merparten av vad som har skrivits i trådarna om Hyundai Cup har inte skrivits av Peter och jag vet att en av poängerna med Peters blogg är att läsarna aktivt skall bidra. Det har jag gjort i ett antal år och har inga planer på att sluta.

        Vad tycker du själv – t.ex om förslaget att låta värdet på prisbordet få vara en parameter som påverkar om man skall segla enligt mästerskapsregler eller ej?

        • J Svensson Nov 30, 2010 Reply

          Håller med dig Patrick i nästan allt !
          Dock finner jag det odiskuterbart att ha olika regler för hur stort
          prisbordet är.
          Vi seglar efter samma regler “det gör vi alla” och det skall även gälla (de som inte får nämnas i namn).

          • Patrick L Nov 30, 2010

            Det kan jag förvisso hålla med om, jag har själv inga problem att visa upp mina mätbrev varhelst jag seglar. Men om nu arrangörer och även vissa seglare tycker att man skall ha ett regelverk som är lite mer ihåligt för att med enkelheten som grund locka fler seglare så kan ju det vara OK under förutsättning att man funderar över var gränsen i så fall går för ett sådant regelverk. Många har argumenterat för att det inte borde spela någon roll om man kan vinna en bil eller ej samtidigt som de flesta nog känner på sig att det inte hade blivit en så stor sak om inte just förstapriset hade varit så stort.

      • Hans Nov 30, 2010 Reply

        Greven, du skriver att alla borde skriva inlägg under sina egna namn, men trots det döljer du dig själv under pseudonymen “Greven”. Jag har inga problem med att skriva under mitt fulla namn, men du själv verkar inte leva som du lär.
        Men bättre fly än illa fäkta…
        mvh
        Hans Helgesson, First 31.7 OURSY

    • Carl lindquist Nov 29, 2010 Reply

      Håller med dig Patrick!

  80. skipper Worse Nov 29, 2010 Reply

    Jag gick till biblioteket för att se hela ledaren i sitt sammanhang. Och då ser den ännu värre ut, på något sätt blir det mer allvar när texten är tryckt på papper. Stycket
    “De riktiga fegisarna håller enligt min mening till i diskussionsforum på nätet. Jag förvånas gång på gång över hur lättvindigt vissa sidor låter sig indoktrineras av spekulativa inlägg som inte bara är onyanserade och uppenbart okunniga, utan också i nästan total avsaknad av logik och analys, och mycket nära rena personangrepp. Hela skvallersoppan döljer sedan lynchmobben bakom sina intetsägande och anonyma signaturer. Hur kan de få hålla på? Är det inte dags att sätta ner foten?”
    kan inte missförstås och behöver inte tolkas. Det enda oklara är vem de retoriska frågorna riktas till. Lars Ohrly?
    Naturligtvis har Hermansson rätt till denna åsikt, men om en chefredaktör för vilken tidning som helst framför den offentligt så skall han i ett öppet samhälle mötas av en storm av protester och inga förklaringar i världen (förutom “jag var otillräknelig, det var inte jag som skrev den” o.dyl.) kan göra detta ogjort. Jag undrar om han får behålla sitt jobb.

  81. Erik Barkefors Nov 29, 2010 Reply

    Kanotförbundet och tidningen Paddling har precis presenterat att det fem år långa samarbetet med förbundssidor i tidningen inte förlängs nästa år. Förbundet kommer enbart att gå ut med info via http://www.kanot.com.

    Kanske något för SSF att fundera på?

  82. J Svensson Nov 30, 2010 Reply

    *) Känns konstigt att blogga sina känslor och kommentarer om en enskild händelse, utan att nämna varken namn eller händelse !! Blir ganska laken debatt.
    Vilka snackar han om och vad snackar han om ??
    NEj alla i den onämda händelsen de som inte får nämnas vid namn har haft chansen att försvara sig (och inte gjort detta).
    De som inte får nämnas har haft möjlighet att påvisa att de hade fördagen ett
    brev som inte får nämnas i namn i sitt (båtens) namn som inte får nämnas vid sitt rätta namn. eller var det så att de som inte får nämnas vid namn inte hade något brev att visa upp för pöbelhopen ?
    Det fick vi aldrig något svar på officiellt, dock inofficiellt av initierad källa så fanns det inget brev på tävlingsdagen under den händelsen (tävlingen ) som inte får nämnas vid namn på båten som ej heller den får nämnas vid namn.

    Ganska tråkig blogg eller hur ? Skall det va så ?

  83. Jack Sparrow Nov 30, 2010 Reply

    Tyvärr så har Greven gått till de sälla jaktmarkerna. Doktorn såg detta redan tidigare i höstas men tyvärr ignorerade Greven varnings-signalerna. Härförledes utförde han därför en skandinavisk variant av den gamla grönländska seden (äldre döende hoppar utför ett stup). Han tog tåget upp till Kebenekaise, tyvärr kraftigt försenad för han reste med SJ. Väl framme klädde han sig i sitt finaste seglarställ av märket Helly Hansen anno 1985, tog alla sina sparade exemplar av Segling i famnen och tog slutligen klivet utför stupet…

    Vila i frid Greven!

    Jack Sparrow

    • piraten Nov 30, 2010 Reply

      -1

  84. Tomas Östling Dec 1, 2010 Reply

    Och det verkar som att Royal Blue ångrar sig och lämnar tillbaks bilen…
    http://www.mixr.se/bat/royal-blue-aterlamnar-priser
    Någon som vet mer?

    Det verkar också som att mixr.se drivs av LRF-media och tidningen Segling, men man kan ju aldrig så noga veta, kan ju vara hoax. Inte minst slutmeningen på artikeln verkar påhittad:

    “Detta är något som Svenska Seglarförbundet uppmärksammar i sin kommentar till att Royal Blue utgått ur tävlingen:
    ‘…Givetvis under kappsegling skall vi uppträda rent och ärligt vilket också gäller vid sidan av tävlingsbanorna och att den diskussion som emellanåt uppstår på bloggar och i forum och i synnerhet i denna fråga varit allt annat än rättvis. Visst är det viktigt att saker lyfts till ytan men vad är rättvisan i att hänga ut och baktala andra seglarvänner baserat på ”luftig fakta” som man använder i en blogg och webbpublikation…’ ”

    För inte kan väl Svenska Seglarförbundet skrivit på det här viset? Och om förbundet nu av outrgrundliga skäl gjort det, inte kan väl en tidning med seriösa journalister låta bli att kommentera citatet?

    Tomas Östling

  85. Christopher Dec 2, 2010 Reply

    Verkligen tur att Greven och Sillstryparen är aktiva här. Annars är det ju bara en klubb för inbördes beundran och hur kul är det???
    Jag tvivlar inte det minsta på Peters kompetens, tvärtom. Men Joakims ledare var väldigt befriande. Och jag håller med honom till viss del – en massa förståsigpåare trissar varandra att tycka likadant så länge att det till slut blir en sanning – och tycker man annorlunda har man inte här att göra.
    Att snacka om Kina är ju bara löjligt…
    Och som lite tilläggsinfo: Det finns faktiskt seglare (även om de inte är seglare i mångas förståsigpåares ögon här) som inte tycker de nya blocken på Mets-mässan är det mest intessanta. Såna som seglar Maxi 84 eller Bavaria 40. De fortsätter läsa Segling.
    Så Peters fanclub här kanske inte påverkar så mycket???
    Vet att jag svurit i kyrkan nu. Jag duckar…

    • Hans Dec 2, 2010 Reply

      Det lugnt, självklart är det OK att uttrycka sina åsikter. Det är ju faktiskt inte Kina vi bor i.
      En fördel med demokrati! Tyvärr verkar vissa delar av SSF inte verka utifrån demokratiska principer. Om man är folkligt tillsatt genom val så skall man agera utifrån majoritetens önskemål – inte sin egen agenda…

    • Sam V Dec 2, 2010 Reply

      Just det, alla får tycka vad de vill. Och när du kallar det en klubb för inbördes beundran glömmer du det. Det är hela poängen och det är där Seglings ledare är heelt fel ute. Ärligt talat, sätta ner foten?

    • Patrick L Dec 2, 2010 Reply

      Jag tycker faktiskt inte det är så mycket klubb för inbördes beundran här. Debatterna här har åtminstone tidigare kunnat vara ganska givande och belyst problem ur olika perspektiv.

      Jag tycker också det är kul att Greven och Sillstryparen är här, liksom en hel bunt andra debattörer. Förstår inte varför det skulle vara en motsättning mellan det och att ha synpunkter på hur Segling rapporterar i aktuella ämnen?

    • MA Dec 2, 2010 Reply

      Hej Christopher,

      Du sticker ut hakan min vän, och du får nog ducka.

      Själva grejen med att vara med i klubben för inbördes beundran är att man dels inte tycker sig höra dit, men också att man indirekt försvarar den! Ofta vet man inte ens om att man är medlem ;-))

      Klubbens stadgar är hämtade ur Jantelagen;

      1.Du skall inte tro att du är något.
      2.Du skall inte tro att du är lika god som vi.
      3.Du skall inte tro att du är klokare än vi.
      4.Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
      5.Du skall inte tro att du vet mer än vi.
      6.Du skall inte tro att du är förmer än vi.
      7.Du skall inte tro att du duger till något.
      8.Du skall inte skratta åt oss.
      9.Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
      10.Du skall inte tro att du kan lära oss något.

      @Hans, vilka demokratiska principer bryter SSF mot?

      @Patrik L, du tycker alltså att det är “lite klubb” för inbördes beundran ;-)

      Generellt kan jag säga att det faktiskt är en god idé att engagera sig i våra organisationer, oftast blir det inte riktigt lika enkelt som att slänga ut en generell kommentar på en blogg. Det är så många olika intressen i vår sport, och väldigt få går åt samma håll. Men vi gillar ju segling för sjutton! Varför engagerar sig inte fler i diskussioner om hur vi får fler att segla? Tänk gärna brett och se hela seglingen, det är ingen hemlighet att medelåldern är väldigt hög i kölbåtssegling, hur får vi in ungdomar? Är inte det roligare och mer konstruktivt att diskutera dylika frågor?

      …och nu tycker jag att vi håller varandra i händerna och sjunger “We shall overcome….

      Be happy!

      /MA

      • Patrick L Dec 2, 2010 Reply

        …det är ingen hemlighet att medelåldern är väldigt hög i kölbåtssegling, hur får vi in ungdomar?

        Ah, där kom det till slut ;-)

        • Patrick L Dec 2, 2010 Reply

          MA, nu lät jag kanske nedlåtande men det var inte alls syftet. Jag beundrar (obs ordvalet!) ditt engagemang när det gäller ungdomar och segling.

          Själv är jag en återfallsseglare och har ett annat engagemang. Mitt engagemang handlar primärt om hur vi motionärsseglare kan fortsätta att segla när så mycket annat i livet pockar på uppmärksamhet. Och så vill jag segla själv. Segling är en sport som skänker njutning långt upp i åren och jag gillar inte riktigt anspelningar på att “medelåldern är hög”. Det blir den ju naturligt i en sport där man inte är slut vid 30. Men du ser inte så många medelålders i jolleklasserna och inte så många ungdomar i kölbåt. Frågan är då om “problemet” handlar om övergången från jolle till kölbåt och eller om det mer handlar om att ungdomarna helt enkelt slutar segla för att annat i livet börjar pocka på uppmärksamhet?

          Jag har tänkt utbilda mig inom funktionärsrollerna för att om möjligt ge lite tillbaka till seglingen som skänker mig så mycket glädje ute på vattnet. Men inte nödvändigtvis bara för ungdomar utan för alla seglare.

        • Fredrik Dec 2, 2010 Reply

          Som AMEN i kyrkan …

      • PelleL Dec 2, 2010 Reply

        Nu kommer jag att låta djävligt krass och pessimistisk men orsaken till den dåliga återväxten i kölbåtssegling är pengar eller snarare brist på. Dagens 20-25 åringar har inte samma marginaler i sin ekonomi som vi som är 40+ hade. Dessutom är det så att vi “gamlingar” i allmänhet har för lite pengar för att klara av att driva rimligt seriösa kappseglingsprojekt om inte hela besättningen delar kostnaderna på ett eller annat sätt. Det finns helt enkelt för få ägare som har råd att betala omkostnaderna på ett sätt som skulle ge ungdomar möjlighet att segla idag. Själva måste unga satsa varenda krona på att ha råd att ta sig in på bostadsmarknaden. Suck…..det här låter dystert och jag hoppas jag har fel men jag är rädd att jag har rätt.

        • minime Dec 2, 2010 Reply

          Nja Pelle kanske men kanske inte. Det med pengar är en sak men jag tror nog det är endast halva sanning.

          Det är säkerligen olika i olika städer och klubbar men oftast håller jolleseglare och kölbåtseglare på var sin kant istället att ha roligt tillsammans.

          En annan bidragande orsak vill jag påstå är att det flesta barn och ungdomar segla enmansjolle.

          Det brukar finnas många gastplatser om man vill segla kölbåt men visst inte alla kan vara skeppare. Här kan det vara dessutom rent av dåligt att det är fortfarande mer regel än undantag att endast skepparen får äran.

          • Pelle P Dec 3, 2010

            +1

        • MA Dec 3, 2010 Reply

          Många aktiva ungdomar som har elitsatsat i segling har ofta rört sig med budgetar på c:a 2 – 300 000:-/ säsong. Kappseglare under den yttersta eliten har också satsat rätt mycket på sin segling. En stor del av dessa ungdomar har oftast en bra ekonomisk uppbackning (föräldrar, inte sponsorer). Jag tror att om några besättningar erbjuder platser på sina kölbåtar genom aktiv uppsökande verksamhet, då finns det nog en möjighet att de gärna provar på.

          Något måste ju göras, för vem skall köpa våra båtar i framtiden?

      • Hans Dec 3, 2010 Reply

        MA – läs efterföljande rad i mitt inlägg så finner du svaret på din fråga:
        “Om man är folkligt tillsatt genom val så skall man agera utifrån majoritetens önskemål – inte sin egen agenda…”
        Detta är inget unikt problem utan det förekommer i många organisationer och inte minst inom politiken.

        • Erik Dec 3, 2010 Reply

          Christopher frågar: ”@Hans, vilka demokratiska principer bryter SSF mot?”
          Hans svarar: “Om man är folkligt tillsatt genom val så skall man agera utifrån majoritetens önskemål – inte sin egen agenda…”

          Goddag yxskaft. Snacka om troll…

        • MA Dec 3, 2010 Reply

          Hans,

          Jag förstår inte på vilket sätt du anser att SSF agerar efter en “egen agenda”? Om de nu är “folkkligt tillsatta” har de väl av folket ändå fått mandat att fatta beslut?
          En annan fråga, vad är “majoritetens önskemål”?

          Trevlig helg,

          MA

  86. Hans Dec 3, 2010 Reply

    I just det här fallet som diskuteras i tråden, dvs Royal Blues uppenbara regelbrott, är det väl tydligt hur SSF gömmer sig bakom formalia istället för som de allra flesta inläggen kräver – se till att ganska grundläggande regler följs: dvs att man för de segel som ens mätbrev specar och iget annat.
    De allra flesta (majoriteten) vill att reglerna erfterföljs – varför agerar då SSF som de gjort…
    @Erik, du får nog läsa på vad ett troll är. Ett troll framför en åsikt som går stick i stäv med de andra inläggen i en tråd enbart för att skapa en motreaktion.
    Som de flesta andra så uppskattar jag inte SSFs agerande i det här ärendet.
    @MA – ett mandat skall brukas, inte missbrukas

  87. Göran Dolfei Dec 4, 2010 Reply

    Hejsan alla glada, eller?
    Jag håller faktiskt med båda parter med moral och regelverk.
    Är det inte dags att tänka vidare?
    Vi kommer aldrig att få det “moraliska” svaret på detta, dock har vi fått det juridiska, resten kan vi väl älta i våra sittbrunnar.
    Snart är det 2011 med nya seglingar (och sittbrunnar). Den bästa äran, protesten är väl ändå att bevisa Er/Vår kunskap genom att delta och kanske vinna denna segling ärligt, härligt, fantastiskt en gång för alla.
    Fokusera på allt som verkligen händer istället för sommarens misstag. Det var inte skoj, men nu måste vi koncentrera oss på om släppet på nedre delen av genuan verkligen var optimalt eller om vi ska flytta skotpunkten./Göran

  88. Erik Hermansson Nov 8, 2012 Reply

    Sluta hacka på min pappa idioter

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>