Supertriss

supertriss.JPG
Värmländsk utmanare till Tjörn Runt? Långsmalt är det som gäller…

Tipstack till Patrik Andersson.

24 Comments

  1. Erik Barkefors Nov 27, 2010 Reply

    Supertriss – då borde de försöka få spons av Svenska Spel…

    Bra med en toa för hårda undanvindar också. Ingen behöver gå ner under däck då ;-)

    Men är den riktig eller photoshoppad? Akterdelen verkar återvunnen med gammalt regnummer på fribordet.

  2. Patrik Nov 27, 2010 Reply

    Jag lovar att bilden är oredigerad.
    //Patrik

  3. Author
    Peter Gustafsson Nov 27, 2010 Reply

    Värmland. Twin Peaks på svenska.

  4. staffan S Nov 27, 2010 Reply

    Stoooooor Triss

  5. Sillstryparn Nov 27, 2010 Reply

    Undrar om man behåller placering av roder, köl och mast?
    Det ser ut som om ett skeg sitter kvar på den “gamla” aktern.
    Annars rätt intressant tanke: att förstora en gammal båt.
    Detta gjorde väl Ludde Ingvall framgångsrikt med gamla Charles Jourdain (sedemera Nicorette) och numera Royal Blue.

  6. Gustaf L Nov 27, 2010 Reply

    Den båtens föräldrar, pappa och mamma Triss alltså, måste varit syskon.

  7. Fredrik Nov 27, 2010 Reply

    Det är ganska klart att allt “photoshoppande” skedde innan bilden togs genom noggrann kameraplacering. Två båtar bredvidd varandra, frågan är bara vilken typ av båt som ligger bakom Trissen.

    • Patrik Nov 27, 2010 Reply

      Roligt att ni tvekar..Jag trodde heller knappt mina ögon, det var därför jag var tvungen att stanna och plåta vidundret :-)

      • Sam V Nov 28, 2010 Reply

        Har du möjlighet att ta en bild till, typ snett bakifrån? Känns och ser för galen ut.

        • Patrik Nov 28, 2010 Reply

          Tog faktiskt en snett bakifrån som jag postar till Peter så får vi se om han vill ta in den.. annars skickar du mig en e-mail på seglarn@glocalnet.net så returnerar jag orginalet :-)

    • Hannu Nov 28, 2010 Reply

      Japp, benägen att hålla med, kolla listen på Trissen som i aktern blir träfärgad precis där det nya skrovet börjar!
      //Hannu

  8. Gert Nov 27, 2010 Reply

    För ett tag sedan kom tråden om tokLYSpimpad Stortriss upp.
    Men det här är ju löjligt!
    Stackars SRS-kommitte som måste utfärda cert på den här hybriden;)

  9. Mats Nov 28, 2010 Reply

    Varför då stackars. Det kan väl inte vara värre att sätta SRS på än en helt nykonstruerad båt?

    • Gert F Nov 28, 2010 Reply

      Det var ett tag sedan jag såg en nykonstruerad båt som såg ut på detta viset.

      • Leino Nov 28, 2010 Reply

        Är väl skitsamma hur den ser ut. Bara för srs-komitteen att göra så gott de kan vilket de numera verkar göra ;)
        Gött att någon vågar testa lite egna ideer. Mer sånt vill jag gärna se.

    • Erik Barkefors Nov 28, 2010 Reply

      Här finns en nykonstruerad båt där det blev problem med SRS-talet. 2009 fick PO 1,25 på sin 7-metersbåt och i år sänktes det till 1,19. Tyvärr har skrovformen visat sig vara av deplacementstyp så han bör nog ner under 1,10 innan han ligger rätt. Ovanliga konstruktioner kan ta något år av deltagande innan de hamnar rätt.
      http://segelochpaddel.blogspot.com/2010/09/weldox-race-2010.html

      • Gert F Nov 28, 2010 Reply

        Ta PO:s förskepp och Rapidens akterskepp och sätt ihop så börjar det likna något;)

        • Erik Barkefors Nov 28, 2010 Reply

          Tror faktiskt tvärtom för det verkar vara den konkava näbben på PO:s som gräver fast sig.

  10. Peter Myhrström Nov 28, 2010 Reply

    Ser ut som en soling med stortrissruff….

  11. Author
    Peter Gustafsson Nov 28, 2010 Reply

    supertriss2.JPG

    supertriss3.jpg

  12. Petter Isaksson Nov 28, 2010 Reply

    ja, herrejä**ar! Vilken energi!
    /p

  13. Sam V Nov 28, 2010 Reply

    Ojojoj, och kanske in med en toalett också.

  14. Dan Turesson Nov 28, 2010 Reply

    Nej! Låt toaletten vara kvar på akterdäck, luftigt och utrymmesbesparande. Rejäla handtag för den som är litet knäsvag är ytterligare plus. Perfekt lösning som en av konventioner styrd bransch borde kommit på tidigare.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.