Äntligen fredag…

Tipstack till Bugge T. Jensen.

13 Comments

  1. Anders Dec 3, 2010 Reply

    precis vad som behövs i vinterångesten. Tack! :-)

  2. Erik Barkefors Dec 3, 2010 Reply

    Härligt att titta på efter att ha varit nere och dragit ner 3 dm snö från täckningen.
    Vilka enorma avstånd det blir mellan täten och nästa gäng när det går bra!

  3. Sam V Dec 3, 2010 Reply

    Så enkelt men ändå riktigt bra! Och spikade gjorde de visst, överlägset.

  4. Tim Dec 3, 2010 Reply

    Kör alla likadana segel i SB3 eller är det valfritt?

  5. PelleL Dec 3, 2010 Reply

    Det är entypsegel. Hydesegel för alla

  6. Peter Myhrström Dec 3, 2010 Reply

    Härligt att se! Synd att inte SB3 har slagit i Sverige… Det hade varit kul med en enkel trailerbar båt med internationell status.

  7. swe Dec 3, 2010 Reply

    Ja visst verkar det vara en rolig båt. Tycker dock att det rostfria staketet verkar störande. Bättre som på CB66 att ha möjlighet att kränga eller som på BR23 att stå i trapets.

  8. Pelle P Dec 3, 2010 Reply

    Men det är väl precis meningen med railen; att det INTE ska bli en massa hängande i felplacerade hängband eller som i 11:an och RC44:an; hängande i inga hängband!!

  9. Per Dec 3, 2010 Reply

    SB3 verkar vara ett trevligt koncept. Enkelt, inget jollehäng och kul undanvindar. Vill jag hänga sätter jag mig i den vanliga lasern.

  10. Bugge T Jensen Dec 3, 2010 Reply

    Hele konceptet med laser sb3 er at det IKKE skal være fysik der afgør om man vinder, men alene even til at sejle. Derfor må man ikke hænge.

    Kan oplyse at båden kan hentes brugt i England for under 125.000 SEK, med trailer og kapsejlads klar. Er temmelig sikker på at vi får et lille felt til Kieler woche i 2011

    Klassen er på vej frem i Tyskland. I DK har vi 1 æv …

  11. mackan Dec 3, 2010 Reply

    Ja, jag fattar inte varför SB3 knappast inte ens presenterats i Sverige. Det måste nog bero på att CB 66 kom ungefär samtidigt. Sen handlar det säkert mycket om att Laser förbehåller sig rätten att kontrollera allt med klassen dvs ffa vem som syr seglen. Tror att det kan ha upplevts som ett starkt hot mot segelmakarna i Sverige/Norden och deras affär vilket kan ha blockerat introduktionen av SB3 i här. Betänk även kvalitetsproblemen CB 66 hade i början. Annars tycker jag SB3 konceptet verkar helt rätt, åtminstone sportsligt sett! Verkar som många ute i Europa oxå tycker så! Tror det varit över 100 båtar på Cowes Week ett par år i rad.

    • Gustaf Dyrssen Dec 4, 2010 Reply

      Seglade lite sb3 på solent när jag bodde i Enland, den gillar mycket vind. Har dock inte seglat cb66 så vet inte skillnaden men har fått för mig att cb66 går bättre i lättvind vilket kan passa våra förhållanden.
      Mitt intryck är att sb3 har relativt kort mast/ lång bom så även om mycket tyg per kg så sitter det ganska långt ner.

    • Peter Myhrström Dec 5, 2010 Reply

      Jag tror det beror på att Jollesport som har agenturen har gjort ett dåligt jobb med införsäljningen. Det verkar nöjda med att sälja dyra reservdelar till Lasern….

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.