Kopiering är främsta formen av beröm

Det är väl det man brukar säga?

Så när Sveriges bästa marinbutik nu tar in Velocitek ProStart och kopierar texterna som jag har skrivit för Happy Yachting rakt av, så är det verkligen smickrande. Prisstrategin verkar också genomtänkt.

Då vet de ju om att vi finns i alla fall :-)

velocitek_prostart_benns.jpg

velocitek_prostart_happy.jpg

Disclaimer: jag är engagerad i Happy Yachting, som
kan ha intresse av produkter som nämns i artikeln.

46 Comments

  1. Thomas Wiberg Jan 4, 2011 Reply

    Verkligen osnyggt av Benn´s. Det vore skäligt att dom ger dig en ursäkt, Peter, tar bort din text och skriver en egen. Oseriöst att kopiera. Fy skäms, Benn´s! Att dom säljer produkten är väl okej, prissättningen kan du ju se som en välkomsthälsning till konkurrensen i båtbranschen.

  2. Mattias Allroth Jan 4, 2011 Reply

    Kan bara hålla med föregående skrivare.
    Osmidigt Benns !

  3. Team Dehlerdoris Jan 5, 2011 Reply

    Just snyggt! Eller kanske en invit för samgående (if you can´t beat them, join them!)?
    Nu en seriös fråga: Visar den GPS-tid i H-M-S?
    Min plotter Raymarine 435 visar tyvärr bara H-M. Det är ju rätt ofta skärgårdsbanor m.m. W2SB startas på GPS tid.
    StefanK

    • Freddy Jan 5, 2011 Reply

      Visst e det jobbigt med de nya Garmin modellerna som bara visar timmar och minuter. Skulle inte förvåna mig om det kommer en uppdatering snart som fixar att man får sekunder också.
      Vi fick ringa fröken ur för att plocka vår målgångstid.

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 5, 2011 Reply

      Tyvärr får man inte upp GPS-tid över huvud taget, utan bara “normal” nedräkning.

      Även om vi har GPS-tid på Nexus-systemet, så försöker vi ändå trycka igång en nedräkning när det är 20 eller 10 minuter kvar. Att bara (konsekvent) ha tiden fram till start är mycket lättare att förhålla sig till än att man skall klippa linjen 11:57:22 :-)

      Då funkar också våra rutiner bättre kring vad som skall vara gjort när det är 10, 5 och 1 miunut kvar…

      • Team Dehlerdoris Jan 5, 2011 Reply

        Håller med dig Peter om skotten, vi kör så också.
        MEN….Ibland har vi ju “jaktstart” o då kan det vara svårt att tajma 10.59.27. Missade juste en sådan nyligen med ½ minut pga schabbel med armbandsklockan. Nu har jag fått en “Radio Controlled” av min fru Therese (hon fattade galoppen direkt vad som behövdes vid start…).
        Fast det är klart jaktstart det är ju inte “RIKTIG SEGLING”.. :-))
        Ha en god fortsättning på 2011, alla “entypare” såväl som övriga seglare!
        StefanK
        http://www.dehlerdoris.blogspot.com

        • Erik Barkefors Jan 5, 2011 Reply

          Det var smart att göra det på NySS Familjekappsegling så att hon var med ombord ;-)

  4. Valerius-Hanzon Jan 5, 2011 Reply

    Det är inte snyggt att kopiera texter rätt av, sen är det ju upp till var och en att välja inköpsställe, kan köpa samma grej 700 spänn billigare från en detaljist i Italien, frakt 50:- tillkommer. Man kan tjäna bra med stålar genom att svabba av marknaden. Har man en registrerad firma blir det oftast ännu bättre priser. Kostar inget att starta ett HB eller EF.
    Har inte köpt en enda pryl till mina båtar genom detaljister, har sparat stora summer de senaste 10 åren (segelsorten är dyr ändå för att jag skall avlöna mellanhänder) Marknaden är global!

  5. Pelle P Jan 5, 2011 Reply

    Och jag som alltid upplevt Benn´s som seriöst… hmmm

    • Gustaf Jan 5, 2011 Reply

      Knotan är super även om jag föredrar grannarna (dvs One Design Centret).
      dom splitsningarna / linorna / block etc man kan få där är i mitt tycke bättre än bäst. Service med kapell reparationen och annat och alltid glada och hjälpsamma, är det bråttom till race så tar dom det på kvällen i värsta fall. Kan inta Happy yachting ha ett lokalt samarbete så får vi kunder det bästa av alla världar ?????

      Mvh

  6. Svenne Jan 5, 2011 Reply

    Klart att samma insturment får ett liknande utseende i annonser, men vad är det i övrigt som är så lika.
    Jag tror bara det är ett marknadsföringsknep för Happy Yachting (namnet HY liknar någon sorts internetbaserad droghandel).
    Kanske det är HY som kopierat Benns sida från början och då blir det ju lika.

  7. Dan Turesson Jan 5, 2011 Reply

    Intressant!
    Det är ju inte ovanligt att produktbeskrivningar är likadana hos olika återförsäljare. Om du inte gått ut med detta hade åtminstone jag trott att texten kommit från någon generalagent. HY kan ju bli först med att presentera sina källor när man beskriver en produkt. Det skulle höja ribban i branschen ett snäpp.

  8. PR boss Jan 5, 2011 Reply

    Web 2.0 !

  9. Author
    Peter Gustafsson Jan 5, 2011 Reply

    Jag har snackat med Per på Benns och det hade tydligen “blivit lite fel” när texterna skrevs. Det är lugnt – no hard feelings.

    Det finns ingen generalagent, utan både vi och Benns importerar direkt från USA. Och eftersom jag satt en natt i december och översatte alla texter, så är jag ganska säker på var de kommer ifrån :-)

  10. JIMMY Jan 5, 2011 Reply

    Off topic, men hur är det nu med WAAS (som bara fungerar i Nordamerika), skickar det europeiska EGNOS systemet ut samma signaler som WAAS? Får alltså Velocitek ProStart bättre precision även i Sverige? Dessutom är det väl så att det är svårare med EGNOS mottagningen ju längre norrut man kommer, eller? Med WAAS påslaget har jag hört talas om en förbättrad noggrannhet (i praktiken) från den normala på ca 10m till ca 3-5m, gäller detta även i Sverige och är detta verkligen tillräckligt för att få exakta starter?

    Kan någon reda ut begreppen och testa hur bra denna mojäng verkligen funkar i praktiken, är precisionen tillräckligt hög för att pricka linjen på skottet? Ni som har köpt kan väl springa runt i snön och berätta hur exakt den är.

    • Calle D Jan 5, 2011 Reply

      Precis! Det skulle vara intressant att ta reda på vad burken tillför i praktiken. Kan man förbättra sin startprecision från typ 10-30s som vi ligger på i dag (med vår 40-fotare) till kanske 5-10 s med hjälp av denna burk?

      Som sagt, finns det någon vänlig själ som har en sådan apparat och kan leta upp en större yta utan snödrivor, dra en linje mellan två punkter, pinga dessa och göra ett antal “starter” (i tre och sex knop) och mäta hur stort fel (både i tid och avstånd) man får när man passerar linjen. Om medelfelet är större än typ 10 meter respektive 10 s så tillför nog inte apparaten så mycket… det blir ju skott i foten om man tjuvar på grund av detta. :-)

      • Author
        Peter Gustafsson Jan 5, 2011 Reply

        Låter som ett helguppdrag :-)

        Eftersom felet är konstant, så blir det otroligt exakt. Men det är upp till dig att hantera informationen, då det är väldigt lätt att man minskar marginalerna. När vi gör dessa manövrar med Expedition kan vi ganska konsistent pricka linjen 3-5 sekunder efter skott i full fart. Tajtare än så vill jag inte köra…

        • Pelle P Jan 5, 2011 Reply

          Got the message…

        • Anders Averdal Jan 5, 2011 Reply

          Njae, inte konstant, men ganska långsamt varierande som flera påpekar här nedan.

          • Author
            Peter Gustafsson Jan 5, 2011

            Med tanke på hur många andra faktorer som ändras hela tiden så väljer jag att betrakta det som konstant (dvs saker jag inte tänker bekymra mig med) :-)

          • Anders Averdal Jan 5, 2011

            Har du en jag kan låna?
            Så ser jag till att testa den på tex en p-plats.

          • Calle D Jan 5, 2011

            En korrigering av mitt tidigare påstående om medelfel på 10m. Målsättningen bör vara att man med tillräcklig säkerhet skall kunna passera linjen max ca 5s sent och helst inte för tidigt. För att uppnå detta bedömer jag att det krävs att de flesta av mätningarna (ca 90%) har en avvikelse som är mindre än ca 5m när apparaten visar 0m till linjen. Ligger 90% av avvikelserna under 10m törs man kanske inte lita fullt ut på funktionen för att man skall kunna komma ner mot 5s i starten. Tillgången på satelliter (skymd sikt?) påverkar naturligtvis utfallet av testerna (på parkeringsplatsen?). Någon som har några andra tankar kring detta?

        • Jnnb Jan 5, 2011 Reply

          Testade detta med en konkurrerande product på en stor gräsmatta gående och lätt springande. Hade inte ordentligt med tid, men höll nog på en liten stund. Fick aldrig startlinjen att stämma på ett sätt som skulle ha tillfredsställt. Därmed vågade vi inte använda startlinjefunktionen i tävling (anser att opålitlig info är sämre än ingen info alls).

          I år är det dags att uppdatera och ifall du testar det där och är nöjd med resultatet så tror jag att du får åtminstone en kund (fast konkurrenten eventuellt skulle vara lite billigare).

          Hur lång tid kan man anse den här faktorn konstant? Ur förberedelsesynpunkt skulle man ju hellst pinga startlinjen i möjligast god tid.

    • PerB Jan 5, 2011 Reply

      WAAS ger en noggrannare absolut positionsangivelse. Dock så spelar WAAS mindre roll under en start eftersom det jobbar på ett längre tidsperspektiv än så. Egnos är den euopeiska WAAS-sateliten och har man en mottagare som stöder WAAS så tar den emot signaler ifrån Egnos i europa. Egnossateliten är geostationär över ekvatorn och det innebär sämre signalstyrka ju längre norrut man kommer.

      Generellt så kan man säga att positionsfelet ifrån en GPS varierar relativt långsamt över tid och det är nog det som gör att den här prylen har en mölighet att fungera i praktiken. Men det innebär oxå att man bör uppdatera startlinjepositionen så sent som möjligt innan start och inför varje start om man håller till på samma startområde och om vinden råkar vara stabil.

      -P

  11. Pär Johansson Jan 5, 2011 Reply

    Hur som helst är det gött att shoppa tillbehör hemmifrån, med ett glas vin i handen, istället för att ge sig ut i snö och virvelvindar.

  12. MA Jan 5, 2011 Reply

    Synd (?) att en sådan här pryl inte får användas i jolleklasserna, då hade det öppnats en marknad på hundratals enheter.

    • Dannibig Jan 5, 2011 Reply

      Antar att det inte får användas i Expressklassen heller?

      • MA Jan 5, 2011 Reply

        Dessvärre tar den inte höjd för grosshandlare eller andra hinder…

      • Author
        Peter Gustafsson Jan 5, 2011 Reply

        Mer än på träning.

  13. Jocke_R Jan 5, 2011 Reply

    PRISKRIG! PRISKRIG! PRISKRIG! :)

  14. Roger Hellström Jan 5, 2011 Reply

    Vet någon vilka klasser som inte tillåter Prostart ?

    • Pelle Lindell Jan 5, 2011 Reply

      Efter en mycket snabb scanning av klassregler för båtar vanliga i Sverige så verkar det vara så här (med reservation för fel)

      Förbjudet:
      606, Express, H-Båt, Neppare (på bankappsegling), IF (likaledes på bankappsegling), Safir, Drake, Triss,420,470,Laser,49er,29er,E-jolle,OK,Optimist,RS Feva
      Tillåtet:
      C55, CB66, Melges 24, 2.4mR, Farr 30, Smaragd, all respitsegling inkl. SRS (från 2011)
      Tveksamma/otydliga regler
      J/24, Folkbåt

      • swe Jan 5, 2011 Reply

        Pelle,
        Tillåtet i F18?

        • Pelle Lindell Jan 5, 2011 Reply

          Nix

      • Valerius-Hanzon Jan 5, 2011 Reply

        Då är ju marknaden rätt så begränsad, Farr 30 är ju ingen stor klass den heller!

    • Magnus Jan 7, 2011 Reply

      Velocitek speedpuckanvänds av de allra flesta i moth klassen. VM börjar på lördag i Belmont Australien.
      Under Aussie Nationals som gick onsdag-torsdag såg man ett antal som flög ner till läbojen och sedan upp till startbåten och “pingade” positionerna på sina Prostart. De som använder dem rapporterar bra noggrannhet och mycket användarvänlighet. I mothen så är det mest intressanta med gps:en att få fartangivelser då det är lite svårt att veta om man kör 12 eller 14 knop på kryssen. Pucken är lite behändigare än ett Nexus system trots allt.

      Följ seglingarna på http://www.mothworlds.org/belmont/

      4 svenskar bland de 115 deltagarna.

      3 vingsegel på plats men två lär vara kvar i containern under regattan, endast Charlie McKee kommer att pröva lyckan ser det ut som. Det går högt och fort på kryssen men undanvinden har de inte riktigt kommit underfund med ännu. Och i lättvind så är det mycket svårare att komma upp på (de andra) vingarna.

      Mvh,
      Magnus

  15. martin Jan 5, 2011 Reply

    Ang. Tillåten i F18 eller ej…
    Det är tillåtet att ha elektroniska instrument men…
    “but which do not transmit or receive data.”

    Blir svårt att debattera för att en GPS inte “receive” data…. eller?

    Mvh
    Martin Strandberg

    PS / däremot får man från och med år 2011 ha min. 2,5mm spectra trapetslinor istället för wire!
    massor av vindmotsånd och vikt att spara!!!

  16. Expressen Jan 5, 2011 Reply

    Ej tillåtet i ledande onedesign klassen Express.
    Bara besättningens kompetens som avgör vem som vinner.

  17. Erik Jan 5, 2011 Reply

    Benns har kopierat texten och Happy Yachting har kopierat en del av deras affärsidé. Kvitt eller?
    Kanske inte riktig men lite grann ;-)

    Tycker hela debatten i slutändan har marknadsfört produkten mera än allt annat.

  18. Andreas Jan 5, 2011 Reply

    Lite väl mycket reklam för HY nu för min del i denna bloggen. Hoppas på skärpning annars tappar du en läsare.

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 5, 2011 Reply

      Andreas,

      3 av 60 inlägg är relaterade till sådant jag jobbar med på 80% av min vakna tid. Känns som en ganska ok signal/noise-ratio? Och det här var väl mer “branschskvaller” än reklam…

      Du hittar inget bra seglingsmedia idag som inte finansieras av massor av annonser. Normalt, t.ex. i Segling, så är 40% annonser. Och då skall du ändå betala för tidningen!

      Jag förstår och respekterar din ståndpunkt. Men vill jag utveckla bloggen så måste det finansernas på något sätt. Alla gillar inte det nya upplägget. Alla gillade inte det gamla heller. Tappar jag några läsare som inte tål minsta lilla kommersiella budskap så är det priset för att kunna driva bloggen vidare.

      Synd, men så är det.

      Jag är dock säker på att fördelarna överväger nackdelarna.

      Ta Expedition till exempel. Det har inte hänt någonting med nuvarande återförsäljare på flera år. När jag kan göra det som en del i min business blir det utbildningar, workshops, how-to-guider med mera. Lite action helt enkelt!

      Bra för seglarna som vill utvecklas och få ut mer av sina verktyg.

      Bra för läsarna som får behålla bloggen och dessutom får massa intressant innehåll från aktiviteterna jag ordnar.

      Dåligt för en konservativ bransch som tror att saker händer av sig själv.

      • Anders Averdal Jan 6, 2011 Reply

        Om man inte gillar det så slutar man läsa eller gör det bättre själv. Självklart skall synpunkter beaktas. Men det är ju ingen av oss som betalar för sig här på Blur så vi bestämmer inte….

    • Stefan A Jan 5, 2011 Reply

      Jag tycker prescis tvärtom Andreas. Grymt med en webshop som är kopplad till Sveriges mest kritsiska/kunniga forum. Ökar möjligheten att det dyker upp intressant och användbar utrustning och minskar risken för massa skit som man egentligen inte behöver.

      Angående reklam. Reklam/PR/Lobbying finns ju överallt. Det är ju t.ex inte en slump att Al Gores film “An Inconvinient Truth är gjord i Keynote… Så länge det leder till något bra så är det ok för mig i alla fall.

      //S//

  19. Tomas Östling Jan 7, 2011 Reply

    Peter!

    Det är en svår balansgång att granska något man är delaktig i, men då är det ju skönt att du har oss, dina snabbfotade och kritiska läsare att lyssna till.

    Så länge du skriver disclaimern så fort du promotar din egen webshop på blur.se, och släpper fram nyheter från andra i branchen med samma öppenhet så stannar vi nog kvar.

    Men det vore himla tråkigt att behöva tvivla på redaktörens oberoende… Håll den flaggan högt, akta dig noga för att solka ner den. Det är väldigt lätt att sabba sitt rykte i de sociala medierna.

    Lycka till!
    /tomas

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.