J/111 | London Boat Show

j111spin.jpg
Jag hade tänkt åka över en snabbis till London Boat Show, men det visade sig svårt att få in i kalendern på något vettigt sätt. J/111 var en av anledningarna, och man blir ju inte mindre sugen när man läser vad boats.com skriver i “J/111: Sailing Star at the London Show”.

j111upwind.jpg

Hundreds of exhibitors will be on site for the opening of the 2011 Tullett Prebon London International Boat Show. With nearly 100,000 square metres of event space, there are a vast variety of maritime services and wares on offer. And if fast, fun and competitive yacht racing flicks your switch, your first port of call must be the J Boats stand.

Readers may remember John Burnham’s blog on the very first J/111 launched last summer – “J/111 Sighting in Newport“.) Now Hull No. 6 is the first J/111 to make it to Europe, and it’s already sailed a number of days on the Solent. With tooling nearly complete in France, European production is in place, and early signs are for the 36 foot one-design sailboat to be an absolute blockbuster.

Paul Heys has been selling J Boats since 1994 from their offices in Hamble, and he is excited about the latest model: “European production of the J/111 started in November in La Rochelle, and the first boat should be finished by the middle of February with a total of 12 boats scheduled for completion by August.”

“We had 15 orders in the European yard before anyone had even seen a J/111 let alone sailed one,” Heys told me recently. “I understand that there are 45 orders in the States and 30 of those were before the first boat was launched. Plenty of people have launched one designs that have faded away when sales stall at 6 or 8, but when J Boats put their mind to it, they have a track record of pulling it off.”

More from our site

21 Comments

  1. Martin Jan 11, 2011 Reply

    Var och tittade på J111 i London, den häftigaste J båten jag har sett. Skulle gärna äga en själv. Man kännde för att sticka ut och segla med en gång trots det engelska vädret.

    • Dagseglare Jan 11, 2011 Reply

      Jag var där i fredags för att kolla First 30 i första hand.
      J’n var knappt klar för mässan. Pratade lite med repr. De hade haft det duktigt stressigt att hinna med press-segling, fotografering mm innan mässan.
      111’an är alldeles för spartansk för min smak.

  2. Pelle P Jan 11, 2011 Reply

    Den enda serieproducerade båten som gränsar till “Supersweet”??

  3. johanna Jan 11, 2011 Reply

    allt är perfekt utom den röda gen. Viken båt. . . Vill ha en, nu !

    • Large Jan 11, 2011 Reply

      Har du inget matchande läppstift……..

      Skämt och sido tycker jag den var snygg, snyggare än min blåa.

      • Sam V Jan 13, 2011 Reply

        Bra skämt. Där kanske vi har förklaringen till att det är så få kvinnor som kommenterar på blur.

        • Henrik Holm Jan 13, 2011 Reply

          +1

    • Hans Jan 11, 2011 Reply

      Enfärgat rött ÄR snyggt!
      Min egen spinnare är i just den färgen :)

  4. Per Jan 11, 2011 Reply

    Läcker båt men hade satsat på en beg J125 a 120K, seglat snabbare och sparat en slant.

    • Pelle P Jan 11, 2011 Reply

      Ja det kan ju behövas till nya segel mm… men i övrigt håller jag med; 125:an ÄR supersweet!!!!

      • Clifford Jan 11, 2011 Reply

        Jag håller åxå med, 125:an är helt enkelt skitfräck. Vilket är lite bättre än sweet, det hör man ju!

  5. Author
    Peter Gustafsson Jan 11, 2011 Reply

    Det finns två J/125 till salu hos Paul Heyes i UK.

    http://www.keyyachting.com/searchjuk.php?slim=pp276654&cit=true&sm=3&man=J+Boats

    Jag har räknat på Strait Dealer och konsulterade några amerikaner som hade fixat i ordning gamla 125:or. Man lär landa på en bra bit över två millar innan man har den som man vill ha den…

    Supersweet, men omöjligt att cruisa med. Jag är också mycket osäker om man orkar få ut prestandan om man kör på två. Det finns en del som kör doublehanded och en båt i England har vunnit en del. Men alla verkar vara överens om att man inte orkar gasa fullt…

    Då är 36 fot mer hanterbart. I alla fall för mig…

    • Anders N Jan 12, 2011 Reply

      Angående J/125 Strait Dealer så framgår det väl inte hur skicket är, men vad är det som gör att det kostar runt en mille att få den i ordning?

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 12, 2011 Reply

      Jag har bollat en del med gänget bakom #3 Double Trouble och även Warrior #16. Båda dessa spenderade >300kUSD på båt + renovering innan de var klara.

      Detta är båtar som körs mycket hårt och oddsen är att man får byta det mesta. Har man otur så behövs kölblad eller roder bytas. Och allt är i kol, så man vill gärna att det skall bli rätt. Det finns en container med segel, men få som är bra. Så man skall nog räkna med en ny garderob i en totalkalkyl.

      Jag skulle besiktigat Strait Dealer i november men backade ur. Ett antal andra (framföralt amerikaner) har tittat på henne men också backat, så det finns säkert en anledning till det låga priset.

      Men det är fortfarande frestande. Vill ni rösta om det? ;-)

  6. johanna Jan 12, 2011 Reply

    du large…. Vi kör med prylar och snören från harken och karver, armare och gottifredi maffioli. jag gillar färgmatchning. så vi håller oss till svart, grått och silver. svarta försegel äger fett ! och du, skämtgubbe. jag har svart läppstift o nagellack som tål saltvatten. låt oss hålla oss till att snacka båtar tack. tja johanna

    • Sam V Jan 14, 2011 Reply

      Keep it up!

      • Stefan A Jan 14, 2011 Reply

        +1

  7. Per Jan 12, 2011 Reply

    Strait Dealer har seglats ganska hårt på Malta de senaste 10 åren men har stått på land mellan racen. Jag tror inte det finns något som inte har uppdaterats och optimerats på den båten. Ett mastigt projekt för en ensam ägare men kanske något för 10 gubbs att dela på.

  8. Niclas Fagerberg Jan 14, 2011 Reply

    Blir London Boat Show pa sondag..skall kolla J111 aven om den ar utom budget.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>