Neppare + Kite = ?

dragonkite.jpg
Ja, vad kan det heta?

14 Comments

  1. Hans B J Jan 17, 2011 Reply

    Oops var ordet, kan det heta Neppare+Kite kanske… å då skulle det väl bli Nite
    :-)

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 18, 2011 Reply

      Sorry. Långsmalt och ganska snyggt. Whatever :-)

      Nite Mare kanske?

      Fixat nu!

      • Hans B J Jan 18, 2011 Reply

        Härligt, såg en liknande bild på en NF från Ornö Runt tror jag det var för ett tag sedan å då var det den gamle räven och Nepparoraklet Virving som körde kite med sin NF. Kanske något att träna på i lätt vind – mer tryck och renare vind längre föröver och högre upp…..

      • Author
        Peter Gustafsson Jan 18, 2011 Reply

        Neptunkryssare SWE 265, Borta med vinden, Nils Virving/Björn Ribbhagen

        • Fredrik Wallenberg Jan 21, 2011 Reply

          Det kunde jag gett mig på. Typiskt Virving och Ribbhagen. Seglade ett 24-timmars på Björns NF tidigt i min kappseglingskarriär (på “storbåt”) och hade sedan med en av hans gastar på Linjetten under många år. Dock kunde jag aldrig få med Björn, han tyckte alltid att Gotland Runt var för långt.

  2. Gustaf Dyrssen Jan 18, 2011 Reply

    Ne men det är ju en drake………….

  3. LA Jan 18, 2011 Reply

    perfekt vid målgång.
    om man nu brukar köra sådär så borde man få gå i mål och tjäna ngr sek.

    • ClaesE Jan 19, 2011 Reply

      Ur kappseglingsreglerna 2009-2012, sidan 14 (Definitioner):


      Gå i mål
      En båt går i mål då någon del av dess skrov, besättning eller utrustning i
      normalt läge
      skär mållinjen i riktning från det sista märket antingen första
      gången eller sedan den har tagit ett straff enligt regel 44.2, eller sedan den
      enligt regel 28.1 har rättat ett fel som den har gjort vid mållinjen

      Det betyder att målgång i det här läget räknas då förstäven skär linjen.

      Paul Elvström tog upp just detta i sin bok “Segla för att vinna” redan 1969

  4. Robban Jan 18, 2011 Reply

    Var det inte nån som gjorde det nån gång på Swedish Match i Marstrand?

  5. PS Jan 21, 2011 Reply

    Man kanske inte behöver överdriva. Faktum är att det är effektivt att bara släppa typ några decimeter på fallet. Vid entyps segling har vi ialla fall tyckt att vi går lite fortare. Och tillåtet ska det tydligen vara nu för tiden…

    • ClaesE Jan 21, 2011 Reply

      Visst, att släcka litet på spinnfallet i hårdvind är en effektiv metod att minska pendlingen. Då blir frågan vad man skall betrakta som “normalt läge”. Är det OK att slacka en meter? Vad med fem? På bilden ovan tycks det vara en åtta meter slack. åtminstone. Måste spinnbommen alls vara satt?

      Det skulle säkert kunna bli en intressant protestförhandling om någon provade att ta reda på var gränsen egentligen går.

      • Patrick L Jan 21, 2011 Reply

        Det är väl tillåtet att slacka hur mycket man vill på fallet, men målgång räknas när utrustning i normalt läge skär mållinjen. Det torde betyda en spinnaker där man inte har lättat på fallet? Har man lättat på fallet tittar väl målfartyget på stäven istället?

  6. Jonas C Jan 22, 2011 Reply

    Jaha, det var ju enkelt, satt just o läste ny SRS reglementet…
    “C.4.4 SPINNAKER
    a) ANVÄNDNING
    En spinnaker:
    i) ska vara halsad till spinnakerbom utom vid sättning, gipp eller nedtagning.”

    Så ni som funderar på att prova detta i sommar…. glöm inte bommen =)

  7. nils virving Feb 4, 2011 Reply

    virving seglar Drake

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.