Key West Race Week 2011

Minimaxis som tränar under söndagen. Och idag drar man i gång.

Det är många som önskar att man hade valt bort ett vintrigt Nordeuropa mot ett lite varmare Key West. Några som gjort slag i saken är Richard Göransson och hans gäng på Inga from Sweden som skall köra Farr 30. Och så klart norska Full Medal Jacket i Melges 24. Way to go!

Man följer racen på Key West Race Week, på resultatsidan och på @premiereracing

19 Comments

  1. Richard Jan 17, 2011 Reply

    Vi har haft ett par fina dagars träning i 15-20 knop och sol. Nu ösregnar det!

  2. Horst Jan 17, 2011 Reply

    Jag trodde att Fatt 30 var en större klass? Bara 9 stycken, fast det är ju 8 fler än J109

  3. Patrick L Jan 17, 2011 Reply

    Farr 30 bytte management strax före jul 2009, efter att den förra klassledningen negligerat klassens utveckling och seglarnas önskemål i ett antal år. Förra året var man inte i Key West överhuvudtaget medan man i år är tillbaka med 9 båtar. Det är en framgång också givet de ekonomiska tiderna. Det kommer att bli fler med tiden men det tar lite tid att få tillbaka ett momentum.

    • Sam V Jan 17, 2011 Reply

      Det behövs fler som du, oavsett klass.

  4. Horst Jan 17, 2011 Reply

    Kanske 9 båtar är bra för Farr30, men det låter ju ibland som om denna klass är så het just nu, har för mig att VM samlade ett liknande litet startfält? Fast det är ju bra mycket bättre än J109, verkar ju vara iskall klass

    • Patrick L Jan 18, 2011 Reply

      Du läste kanske inte riktigt vad jag skrev, Horst. Jag skrev inte att det var bra (i absoluta tal) utan att det är en framgång från förra året då det var 0 st Farr 30 på Key West.

      I termer av absoluta tal är det nog ingen som är riktigt nöjd, vare sig Farr 30 som under första halvan av 2000-talet hade 15-30 båtar på Key West, eller Melges 24 som då hade ca 40-60 båtar. Båda har tappat ungefär 2/3 från sin topp och även Melges 32 har tappat 1/3 trots att det är en mer penningstinn klass. Jag tror nog att heta One Designs kommer tillbaka i absoluta tal på Key West när konjunkturen tar fart igen, men som sagt – det tar lite tid att bygga momentum efter en monumental finanskris.

      Visst var VM 2010 en besvikelse i termer av numerär. Fransmännen biddade för att få VM:et men det visade sig att alla sponsrade proffsteams pengar var slut efter Tour de France och då kom de helt enkelt inte till VM:et. De flesta franska team är ju inte som svenskar (eller amerikaner för den delen) där det mesta betalas ur en eller flera privata plånböcker. Men det var bra franska, amerikanska och tyska team på plats i Hyères. Flera tidigare VM-vinnare och två Tour de France-vinnare gjorde att racingen höll tämligen hög nivå.

      Den viktigaste förändringen i Farr 30-klassen är ändå att båtarna omgrupperar. Flera båtar har redan flyttat från Italien och Frankrike till Sverige och Norge. Nästa internationella mästerskap som delas ut i Europa kommer säkerligen till Sverige. Och jag ser ju hellre 15-20 båtar i Sverige än 30 på Key West eller 40 på Sardinien…

  5. Anders Jan 17, 2011 Reply

    Fast det behöver inte vara så oroande. När vi seglade Färsköl i KW var vi bara 6 båtar och då gick Mumm 36 VM i Miami 2 månader senare.

  6. schvidja Jan 17, 2011 Reply

    Richard Vart seglar ni ? Jag var där för en vecka sedan och upptäckte till min förvåning att det är väldigt dåligt djup i närheten av Key West. Vilken hamn ligger ni i?

  7. Calle Hennix Jan 17, 2011 Reply

    Om man inte kör KW Race Week kan man satsa på feeder racet från Fort Lauderdale veckan innan. Fick nöjet att segla på SeaCart 30 ”Sundog” http://www.keywestrace.org (Notera den fina replay funktionen en bit ner på sidan)- här en video från dito segling: http://armchairmango…v/file/4639878/

  8. Horst Jan 18, 2011 Reply

    15-20 båtar till Sverige? Lycka till! Varför satsar ni inte på en modern klass istället?

    • JonasJ Jan 18, 2011 Reply

      Farr 30 är fortfarande en modern båt, visst Melges 32 är modernare. Men du får 3-4 st Farr 30 för samma pengar som en Melges!

    • Patrick L Jan 18, 2011 Reply

      Horst, nu hänger jag inte med riktigt. Vilken klass hade du tänkt dig att “vi” skulle satsa på? Vilken satsar du själv på?

    • Erik Barkefors Jan 19, 2011 Reply

      Nöjer man sig med kustsegling kanske en Melges 24 eller en Max Fun 25 kan vara”modernare” inom samma budget men vill man ha havssegling så är nog Farr 30 mest för pengarna idag. En Figaro II ligger på dubbla priset. Sen vad ordet modern står för kan vi nog diskutera hur länge som helst.

      Med en billigare båt så är det större chans att bilda klass i Sverige så jag tycker Farr 30-gänget satsat helt rätt! Förmodligen kommer det att vara många Farr 30 till salu under våren när de franska teamen får sina nya M 34 levererade.

  9. Gustaf Dyrssen Jan 19, 2011 Reply

    Farr30 är väl rimligt modern och otroligt versatil. passar till 99 % av den kappsegling man kan önska sig . En SC30 passar till 100% segling enligt Hennix och då inkluderar han familje segling.
    Dessutom fart per krona så är ju SC30 fortfarande billigare.
    Hade man kunnat värdera upplevelse/sensation per krona kanske det hade blivit jämnare men då borde F18 eller SC26 vara svårt att slå.
    Jag är just i valet mellan C2 eller en Infusion……. några åsikter ????

  10. sillstryparn Jan 19, 2011 Reply

    Farr 30 borde kunna manifestera stora fält i nordeuropa.
    Efter båtbytet i Tour De France finns det många fina begagnade till billig penning.
    För 300-400kSEK får du en jättefin båt, ofta med trailer och massor med segel.
    Tycker det känns orättvist att kalla båten omodern: kanske inte spjutspets, men otroligt vass jämfört med vad du annars får för samma penning.
    Samma sak hände när Mumm36 “dog” internationellt: då började den blomma här.

  11. Gustaf Dyrssen Jan 19, 2011 Reply

    Göransson & Co gick riktigt bra igår men efter att ha tvingats backat bort några tång ruskor som fastnat under fick dom en 6a och en 5a. Tydligen bounsade dom bort Bekking och Terry H i starten (och tog den ) vilket är en bra ego booster. Rille har styrt RIKTIGT bra och Brenter är alltid hot hot hot.

    • Patrick L Jan 20, 2011 Reply

      Haha har alltid undrat hur de ser ut :-)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.