Doublehandedklass på Gotland Runt 2011?

Seglarvänner på KSSS.

Jag skrev till er för exakt två månader sedan utan att få något formellt svar.

Eftersom många seglare undrar, och jag inte kan ge dem något bra svar, skriver jag nu ett öppet brev och hoppas att någon tar notis.

Som ni säkert vet så har doublehandedsegling som kappseglingsform blivit mycket populärt. Förutom speciella doublehanded-race som Bohusracet eller Watski 2star, så blir det också allt vanligare att etablerade kappseglingar erbjuder speciella klasser för de som vill segla med endast två man ombord. Vi ser också många team som specialiserat sig och uteslutande kommer att segla doublehanded 2011.

Många efterfrågar nu en egen klass på Gotland Runt, och skulle gärna vilja ha ett klart besked i frågan.

Förr var det en prestation att segla Gotland Runt. Det var en utmaning och någonting man kunde imponera på vänner och bekanta med. Och då kunde man med lite god vilja likna seglingen vid en kortare variant av tuffa race som Fastnet eller Sydney Hobart. Men med en modern välutrustad 40-fotare så blir det lätt “en dag på kontoret”. Och det förtar en del av Gotland Runts status och attraktionskraft.

Där tror jag och många andra att det skulle vara en bra utmaning, även för Sveriges bästa seglare, att segla racet på två man. Jag är säker på att det skulle locka fler båtar, men också ge en välbehövlig dos publicitet.

Men då måste man kunna erbjuda en egen klass.

RORC har haft doublehanded-klass på Fastnet sedan 2005 och man lockade 30 båtar förra gången (en härlig blanding av allt mellan 33-fots cruisers och Open 50s). Även andra offshore-seglingar som Helly Hansen Skagen Race och Göteborg Offshore race har shorthandedklasser. Då verkar det konstigt att KSSS inte kan erbjuda denna möjlighet trots att det uppenbart finns ett intresse från seglarna?

Varför inte sätta en hög gräns (20 båtar) för att de skall får en egen klass?

Med förhoppningar om ett snabbt och tydligt svar.

Seglarhälsningar,

Peter Gustafsson

41 Comments

  1. Bamse Jan 24, 2011 Reply

    Peter!

    MYCKET bra att skicka ett öppet brev, hoppas det tar skruv. Jag bad om “dispens” för att segla shorthanded 2009 i GR, fick liksom du ej svar först, men lyckades via Tessan iaf få frågan belyst, gissa vem som var min kontakt på KSSS……suck. De hänvisade till COLREG och allt möjligt tjafs, jag svarade att jag kunde ta ett möte med dem med representanter för SjöfV och nautiskt kunniga för att påvisa att det inte på ngt sätt föreligger en större risk att segla shorthanded än “fully crewed”. Men icke. Efter det förslaget så slutade de att kommunicera. Trist.
    Med facit fram till idag kan man ju se det finns krafter som vill att GR(ej KSSS), skall förbli en stiff tillställning och kappsegling av traditionellt slag.

    Här kommer ett dumt förslag:
    Varför inte köra ett “runt Gotland” sammaa datum? Start å mål på Bullandö.

    /Bamse

  2. Doc Jan 24, 2011 Reply

    Bra, varför ska Sverige alltid hamna i bakvatten!
    Double-handed Round Britain, 1.800 miles, OK, 4 stop,
    men om det fungerar och Irland Runt likaså,
    är det hög tid att vi har, inte minst de internationella gästerna,
    något att bjuda på här hemma.
    Stockholm Archipelago passerar ju genom nålsögat!
    Mycket bra Peter!

  3. CB Jan 24, 2011 Reply

    KSSS har haft Double Handed klass förut. Jag seglade J80 Double Handed Cup 2002 där GR ingick. Då var det inga problem för KSSS. Kan inte förstå varför det skulle va ett problem för dem nu. Kunde vi få köra Double Handed i J80 då så borde det väl gå bra nu med? Släpp hörnflaggen KSSS.

  4. sillstryparn Jan 24, 2011 Reply

    Bra initiativ.
    Detta är helt rätt väg att gå och kommer att öka antalet GR deltagare.

  5. Spirit Jan 24, 2011 Reply

    Bra Peter!

    Jag vill gärna segla GR Doublehanded. Intresset är helt klart stort från seglarna och jag har svårt att tro att man inte skulle kunna få 40-50 deltagare om man i inbjudan var tydlig med och bjöd in till en Doublehanded-klass. Det kan inte vara så svårt, låt oss segla SRS på samma eller möjligen två banor .

    Tyvärr har jag väldigt dålig erfarenhet av KSSS flexibilitet. Vi har seglat längsta banan på GR i princip helt ensamma (som minsta/långsammaste båt) tre år i rad och varje gång blivit lovade att “vi kan inte göra något i år men vi kan titta på det till nästa år”. De verkar inte har förstått att de flesta av oss vi segla för att det är kul och om det inte är kul så låter vi bli eller seglar något annat.

    Skulle KSSS (mot förmodan?) än en gång låta bli att lyssna på oss som vill segla Doublehanded och någon tar initiativ till ett “Doublehanded GR Rally” hjälper jag gärna till med lokal för kontroll av start och mållinje. Mitt vardagsrum på landet som ligger vid Kanholmsfjärdens SÖ hörn har fri sikt över en tänkbar mållinje (här huserade studion för Inport Race på VOR-stoppet).

    /Erik

  6. Bamse Jan 24, 2011 Reply

    Egenligen kan ju KSSS inte, eller har inte hindrat ifrån att köra doublehanded, däremot singlehanded. Men det verkar finnas ett inbyggt motstånd till shorthanded generellt hos GR-ledningen. Trimmisarna har ju seglat doublehanded vid många GR tex.

    Sen kan man ju fråga sig om man vill segla shorthanded med KSSS som arrangerande organ? Som ngn tidigare nämnde så är de otroligt snäva och besvärliga OCH okunniga om regelverk och handicapsystem kontra klasser.
    Material och administrativ ordning samt bansträckning finns redan klart för ett shorthanded race, liknande till GR bansträckning. Två avsändare/racesponsors finns redan klara likaså. Så om det finns några eldsjälar likt “Erik” så kan dessa vidarebefodras.

  7. Larsa Jan 24, 2011 Reply

    HiQ Open 60 seglades Doublehanded på GR för några år sedan

  8. Daniel Bing Jan 24, 2011 Reply

    Jag seglade GR double handed i en Open 6.50 för ett par år sen och det var ju inga problem!

  9. Jonas Claesson Jan 25, 2011 Reply

    Håller bara med alla här, blir det egen klass med samma bana kör jag!

  10. SeeYou Jan 25, 2011 Reply

    Jonas! Seglar du inte Gotland Runt utan Short Hand klass?

  11. Jonas Claesson Jan 25, 2011 Reply

    Så känns det definitiv just nu ja, shorthanded har ju växt till sig ordentligt med watski de senaste åren så det känns definitivt mycket hetare och skulle ju ge en ny utmaning. Fullcrew segling känns som årets vinter ganska iskall. Den riktiga utmaning vore ju givetvis soloklass i GR men dit är det nog tyvärr en bra bit.

    • JIMMY Jan 25, 2011 Reply

      +1 för Solo

    • SeeYou Jan 25, 2011 Reply

      shorthand Känns lite som Rinkbandy.. ;)

    • Krister Gustafsson Jan 25, 2011 Reply

      +2 för solo så klart

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 25, 2011 Reply

      Vill man köra solo får man nog göra det någon annanstans än hos de kungliga klubbarna.

      Men skall man köra ett “rally” så är det väl bra att göra det samtidigt dom GR när det finns massa andra båtar som kan undsätta er :-) Fast personligen skulle jag nog planera in ett stopover i Visby. Man brukar ju vara gryt sugen att gå in och käka en bit när man är inne och rundar den där bojen.

  12. Ulf Brändström Jan 25, 2011 Reply

    +4

  13. Björn Wennerström Jan 25, 2011 Reply

    KSSS hade ett doublehanded val i GR anmälningsformuläret 2010, vilket vi naturligtvis nappade direkt på. Vi följde anmälningslistorna med spänning, men det dök inte in mer än 2-3 st till. Jag påpekade för KSSS att dom behövde promota det på något sätt, t ex tydligare på hemsidan. När det var nån månad kvar till start frågade jag KSSS om dom tänkte stryka klassen men fick inget svar. Med ca en vecka kvar till start ser vi att klassen är bortplockad och att vi blivit inkastade i SRS. Inte så gott om tid att hitta besättning…

    Vi blev alltså inte ens informerade om att man ställt in!!!

    Har därför inga större förhoppningar att KSSS får till det i år. Det torde krävas att dom släpper in en ny förmåga som fattar, och då borde det naturligtvis även vara öppet för singlehanded om man ska kunna återta lite tappad mark.

    Jag stödjer fullt ut en ny shorthanded kappsegling på ostkusten, som _inte_ kräver 15 timmars tillfartssegling från Stockholm. Och helst också utan löjliga pitstop som tar udden ur utmaningen.

    • Krister Gustafsson Jan 26, 2011 Reply

      Björn, du och alla potentiella soloseglare på ostkusten måste hänga på oss här. http://www.facebook.com/group.php?gid=113959921996966. Har du kvar racern?

    • Mats V Jan 27, 2011 Reply

      De där “löjliga pitstopen” har nog bidragit starkt till att Watski2Star blivit den succé som Östersjömaran inte riktigt blev. Watski2Star 2011 anmälan full (125 båtar) redan i julas. Inte många kappseglingar som kan ståta med det intresset.

      • Hans Jan 27, 2011 Reply

        Intresset för shorthanded är helt klart stort – Bohusracet ligger inte långt efter i antal anmälda båtar. Men deras max tak på 200 båtar lär väl göra att de även i år blir Nordens största Shorthanded kappsegling.
        Tråkigt att inte KSSS insett att man måste förnya sig och anpassa arrangemangen efter efterfrågan…

  14. Eero Suonio Jan 27, 2011 Reply

    Tack för dig Peter för att inleda den här diskussionen.
    Jag har deltagit i GR under 2008, 2009 och 2010 doublehanded med en liten båt utan problem. För KSSS är det uppenbarligen en säkerhetsfråga. Tänk på 50 doublehanded stora båtar på startlinjen …

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 27, 2011 Reply

      Ja, det är ju tillåtet att segla på två man, men de flesta seglare tycker ju att det hade varit roligare att segla i en klass mot andra doublehanded-båtar.

      Det vore konstigt om det vore en säkerhetsfråga. Kan man skicka ut båtar under ISAF Cat 3 på både Fastnet och Watski Skagerrak 2star så vore det konstigt om inte KSSS/SHF med sin rutin och kompetens klarade av detta?

      Min känsla är att det snarare är ett “politiskt” beslut då man är rädd för att det skall bli för många klasser och att det då skulle bli “svårt att förklara för sponsorer och media”. Synd att detta i så fall skall gå ut över seglarna. I segelsportens nya slagord, “kundanpassa seglingen”, så kanske det inte är seglarna som är kunderna längre?

      Men det krävdes ju å andra sidan flera år av lobbyarbete för att få segla SRS och IRC, så det krävs väl samma sak här…

      • Eero Suonio Jan 27, 2011 Reply

        Jag tror du har rätt. Tittade också på Watski Skagerrak startbilder och kunde inte riktigt se mer än 5 båtar i en bild. Ja, de cirka 100 båtar var fördelade på 6 klasser. Men ändå blev det 31 båtar i Lys 1,25-1,30 start. Ingen kollision? Hur lång var startlinjen?

  15. Pär Bäck Jan 27, 2011 Reply

    Jag vill passa på att ge en eloge till Västkusten seglarförbund som under båtmässan i Göteborg kommer ha ett seminarium om just Shorthanded. Det känns som om de har fått upp ögonen för hur snabbt intresset för denna typ av segling växer. Jag misstänker att Peter snart kommer med mer info om här på Bloggen.
    /Pär på Bohusracet.

  16. Bamse igen.... Jan 28, 2011 Reply

    Haha! Peter, såg din kommentar om att ha ett stopover i Visby och att bli sugen efter bojen…. Jag minns ett GR med trimmisarna när en av cheferna för en sponsor var med (seglar Arcona idag..), lite vind, ingen mat ombord mm osv, han fick lotsbåten att skeppa ut McDonald’s!!! Vi på de andra båtarna fick reda på det, protest givetvis. Tystades ner givetvis (tung sponsor). Deras båt var blå å sponsorns namn rimmar på “Tony”.
    Till sist, tanken är bra att ha ett stopover i Visby :-)

    • Erik Barkefors Jan 28, 2011 Reply

      Apropå nära Gotland utan att gå iland…

      Seglade Salvorev Race tre gånger och rundade en boj 200 meter från Visbypiren innan jag hade varit i land på Gotland någon gång. Sen blev det färja för att komma dit.

      Salvorev startade i Arkösund – Öland Norra – Visby – Arkösund (eller omvänt) och var ca 170 nm. Kul segling där vårt rekord var 24 timmar med 15 gippar och inte ett enda krysslag med Janne Odsvalls OE36:a.

  17. Fredrik Feldreich Feb 1, 2011 Reply

    Double handed på Gotland Runt 2011.

    KSSS följer noga utvecklingen inom sporten segling och eftersträvar att erbjuda kappseglingar av högsta kvalitet. Vårt mål är också att tillmötesgå så många seglares intressen och önskemål som möjligt.

    Vi har självklart noterat det ökade intresset för short hand-segling och inom havskappseglingskommittén ingående diskuterat frågan om att segla double handed på Gotland Runt i egen klass. Vi har nu beslutat att bjuda in till två double handed klasser enligt SRS, en på bana Alfa och en på bana Bravo. Sedan länge tillämpar vi regeln att varje klass som seglar efter en mätregel ska samla minst 15 deltagande båtar och detta krav kommer vi att ställa även på de båda double handed klasserna. Skulle dock, mot förmodan, någon av de båda klasserna inte samla minst 15 båtar har vi beslutat att tillåta alla double handed båtar att segla i en gemensam SRS-klass på bana Bravo.

    Fredrik Feldreich
    Tävlingsledare

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 1, 2011 Reply

      Tack Fredrik,

      mycket bra och kravet på minst 15 båtar/klass känns vettigt. Nu är det upp till seglarna att visa att man menar allvar. Jag hoppas att alla gör vad ni kan för att stötta KSSS i detta.

      Det ända som är tråkigt är att vi inte hinner få upp BLUR till årets upplaga. Men nästa år – då jävlar!

      • MiniMe Feb 1, 2011 Reply

        …det finns lastbilar… ;-)

        • SeeYou Feb 1, 2011 Reply

          ….det går att ha två båtar!

    • SeeYou Feb 1, 2011 Reply

      Bara inte Tjörn Runt hoppar idén. Skulle inte varit roligt med stressade och pressade shorthandsbesättningar i fjol eller förfjol. Det finns alltid de som inte klarar av att inse sina begränsningar. Många måste ha regler som stoppar dom från att avstå att göra mindre övervägda handlingar på seglingsbanorna. Bohusracet för det är långt i från så många båtar som Tjörn Runt och inte lika många trånga passage.

      • SeeYou Feb 1, 2011 Reply

        Rättar till lite***Bohusracet är bra för det är långt i från så många båtar som Tjörn Runt….

      • Martin Feb 2, 2011 Reply

        Trånga passager fanns det gott om i bohusracet, framför allt påväg söderut efter kosterfjorden, dock var man ensam eller tillsammans med 1-2 andra båtar och inte 10. Så det är lite bättre marginaler.

  18. Jonas Claesson Feb 1, 2011 Reply

    Någon som vet när anmälan öppnar?

  19. Per Engdahl Feb 1, 2011 Reply

    Tack Fredrik / Skitkul :-)

  20. Spirit Feb 1, 2011 Reply

    Tack Fredrik!
    Mycket positivt. Ser verkligen fram emot utmaningen att segla Gotland Runt på två.

  21. large Mar 12, 2011 Reply

    Nu har vi bestämt oss!
    Grym kör ÅF/ Gotland runt på två man, hoppas vi blir tillräckligt många för en klass. Om inte så kör vi på två ändå…………………

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.