Skip to content

41 Comments

  1. Tweets that mention Doublehandedklass på Gotland Runt 2011? | BLUR -- Topsy.com
    Jan 23, 2011 @ 22:56

    […] This post was mentioned on Twitter by Ewa Luvö, Peter Gustafsson. Peter Gustafsson said: Doublehandedklass på Gotland Runt 2011? http://goo.gl/fb/8lG7v […]

    Reply

  2. Bamse
    Jan 24, 2011 @ 08:34

    Peter!

    MYCKET bra att skicka ett öppet brev, hoppas det tar skruv. Jag bad om “dispens” för att segla shorthanded 2009 i GR, fick liksom du ej svar först, men lyckades via Tessan iaf få frågan belyst, gissa vem som var min kontakt på KSSS……suck. De hänvisade till COLREG och allt möjligt tjafs, jag svarade att jag kunde ta ett möte med dem med representanter för SjöfV och nautiskt kunniga för att påvisa att det inte på ngt sätt föreligger en större risk att segla shorthanded än “fully crewed”. Men icke. Efter det förslaget så slutade de att kommunicera. Trist.
    Med facit fram till idag kan man ju se det finns krafter som vill att GR(ej KSSS), skall förbli en stiff tillställning och kappsegling av traditionellt slag.

    Här kommer ett dumt förslag:
    Varför inte köra ett “runt Gotland” sammaa datum? Start å mål på Bullandö.

    /Bamse

    Reply

  3. Doc
    Jan 24, 2011 @ 08:54

    Bra, varför ska Sverige alltid hamna i bakvatten!
    Double-handed Round Britain, 1.800 miles, OK, 4 stop,
    men om det fungerar och Irland Runt likaså,
    är det hög tid att vi har, inte minst de internationella gästerna,
    något att bjuda på här hemma.
    Stockholm Archipelago passerar ju genom nålsögat!
    Mycket bra Peter!

    Reply

  4. CB
    Jan 24, 2011 @ 09:02

    KSSS har haft Double Handed klass förut. Jag seglade J80 Double Handed Cup 2002 där GR ingick. Då var det inga problem för KSSS. Kan inte förstå varför det skulle va ett problem för dem nu. Kunde vi få köra Double Handed i J80 då så borde det väl gå bra nu med? Släpp hörnflaggen KSSS.

    Reply

  5. sillstryparn
    Jan 24, 2011 @ 09:04

    Bra initiativ.
    Detta är helt rätt väg att gå och kommer att öka antalet GR deltagare.

    Reply

  6. Spirit
    Jan 24, 2011 @ 10:09

    Bra Peter!

    Jag vill gärna segla GR Doublehanded. Intresset är helt klart stort från seglarna och jag har svårt att tro att man inte skulle kunna få 40-50 deltagare om man i inbjudan var tydlig med och bjöd in till en Doublehanded-klass. Det kan inte vara så svårt, låt oss segla SRS på samma eller möjligen två banor .

    Tyvärr har jag väldigt dålig erfarenhet av KSSS flexibilitet. Vi har seglat längsta banan på GR i princip helt ensamma (som minsta/långsammaste båt) tre år i rad och varje gång blivit lovade att “vi kan inte göra något i år men vi kan titta på det till nästa år”. De verkar inte har förstått att de flesta av oss vi segla för att det är kul och om det inte är kul så låter vi bli eller seglar något annat.

    Skulle KSSS (mot förmodan?) än en gång låta bli att lyssna på oss som vill segla Doublehanded och någon tar initiativ till ett “Doublehanded GR Rally” hjälper jag gärna till med lokal för kontroll av start och mållinje. Mitt vardagsrum på landet som ligger vid Kanholmsfjärdens SÖ hörn har fri sikt över en tänkbar mållinje (här huserade studion för Inport Race på VOR-stoppet).

    /Erik

    Reply

  7. Bamse
    Jan 24, 2011 @ 10:36

    Egenligen kan ju KSSS inte, eller har inte hindrat ifrån att köra doublehanded, däremot singlehanded. Men det verkar finnas ett inbyggt motstånd till shorthanded generellt hos GR-ledningen. Trimmisarna har ju seglat doublehanded vid många GR tex.

    Sen kan man ju fråga sig om man vill segla shorthanded med KSSS som arrangerande organ? Som ngn tidigare nämnde så är de otroligt snäva och besvärliga OCH okunniga om regelverk och handicapsystem kontra klasser.
    Material och administrativ ordning samt bansträckning finns redan klart för ett shorthanded race, liknande till GR bansträckning. Två avsändare/racesponsors finns redan klara likaså. Så om det finns några eldsjälar likt “Erik” så kan dessa vidarebefodras.

    Reply

  8. Larsa
    Jan 24, 2011 @ 13:52

    HiQ Open 60 seglades Doublehanded på GR för några år sedan

    Reply

  9. Daniel Bing
    Jan 24, 2011 @ 14:21

    Jag seglade GR double handed i en Open 6.50 för ett par år sen och det var ju inga problem!

    Reply

  10. Jonas Claesson
    Jan 25, 2011 @ 10:11

    Håller bara med alla här, blir det egen klass med samma bana kör jag!

    Reply

  11. SeeYou
    Jan 25, 2011 @ 12:07

    Jonas! Seglar du inte Gotland Runt utan Short Hand klass?

    Reply

  12. Jonas Claesson
    Jan 25, 2011 @ 13:09

    Så känns det definitiv just nu ja, shorthanded har ju växt till sig ordentligt med watski de senaste åren så det känns definitivt mycket hetare och skulle ju ge en ny utmaning. Fullcrew segling känns som årets vinter ganska iskall. Den riktiga utmaning vore ju givetvis soloklass i GR men dit är det nog tyvärr en bra bit.

    Reply

    • JIMMY
      Jan 25, 2011 @ 13:50

      +1 för Solo

      Reply

    • SeeYou
      Jan 25, 2011 @ 15:19

      shorthand Känns lite som Rinkbandy.. ;)

      Reply

    • Krister Gustafsson
      Jan 25, 2011 @ 20:35

      +2 för solo så klart

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 25, 2011 @ 22:42

      Vill man köra solo får man nog göra det någon annanstans än hos de kungliga klubbarna.

      Men skall man köra ett “rally” så är det väl bra att göra det samtidigt dom GR när det finns massa andra båtar som kan undsätta er :-) Fast personligen skulle jag nog planera in ett stopover i Visby. Man brukar ju vara gryt sugen att gå in och käka en bit när man är inne och rundar den där bojen.

      Reply

  13. Ulf Brändström
    Jan 25, 2011 @ 22:39

    +4

    Reply

  14. Björn Wennerström
    Jan 25, 2011 @ 23:15

    KSSS hade ett doublehanded val i GR anmälningsformuläret 2010, vilket vi naturligtvis nappade direkt på. Vi följde anmälningslistorna med spänning, men det dök inte in mer än 2-3 st till. Jag påpekade för KSSS att dom behövde promota det på något sätt, t ex tydligare på hemsidan. När det var nån månad kvar till start frågade jag KSSS om dom tänkte stryka klassen men fick inget svar. Med ca en vecka kvar till start ser vi att klassen är bortplockad och att vi blivit inkastade i SRS. Inte så gott om tid att hitta besättning…

    Vi blev alltså inte ens informerade om att man ställt in!!!

    Har därför inga större förhoppningar att KSSS får till det i år. Det torde krävas att dom släpper in en ny förmåga som fattar, och då borde det naturligtvis även vara öppet för singlehanded om man ska kunna återta lite tappad mark.

    Jag stödjer fullt ut en ny shorthanded kappsegling på ostkusten, som _inte_ kräver 15 timmars tillfartssegling från Stockholm. Och helst också utan löjliga pitstop som tar udden ur utmaningen.

    Reply

    • Krister Gustafsson
      Jan 26, 2011 @ 17:53

      Björn, du och alla potentiella soloseglare på ostkusten måste hänga på oss här. http://www.facebook.com/group.php?gid=113959921996966. Har du kvar racern?

      Reply

    • Mats V
      Jan 27, 2011 @ 12:39

      De där “löjliga pitstopen” har nog bidragit starkt till att Watski2Star blivit den succé som Östersjömaran inte riktigt blev. Watski2Star 2011 anmälan full (125 båtar) redan i julas. Inte många kappseglingar som kan ståta med det intresset.

      Reply

      • Hans
        Jan 27, 2011 @ 12:48

        Intresset för shorthanded är helt klart stort – Bohusracet ligger inte långt efter i antal anmälda båtar. Men deras max tak på 200 båtar lär väl göra att de även i år blir Nordens största Shorthanded kappsegling.
        Tråkigt att inte KSSS insett att man måste förnya sig och anpassa arrangemangen efter efterfrågan…

        Reply

  15. Eero Suonio
    Jan 27, 2011 @ 09:58

    Tack för dig Peter för att inleda den här diskussionen.
    Jag har deltagit i GR under 2008, 2009 och 2010 doublehanded med en liten båt utan problem. För KSSS är det uppenbarligen en säkerhetsfråga. Tänk på 50 doublehanded stora båtar på startlinjen …

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 27, 2011 @ 10:13

      Ja, det är ju tillåtet att segla på två man, men de flesta seglare tycker ju att det hade varit roligare att segla i en klass mot andra doublehanded-båtar.

      Det vore konstigt om det vore en säkerhetsfråga. Kan man skicka ut båtar under ISAF Cat 3 på både Fastnet och Watski Skagerrak 2star så vore det konstigt om inte KSSS/SHF med sin rutin och kompetens klarade av detta?

      Min känsla är att det snarare är ett “politiskt” beslut då man är rädd för att det skall bli för många klasser och att det då skulle bli “svårt att förklara för sponsorer och media”. Synd att detta i så fall skall gå ut över seglarna. I segelsportens nya slagord, “kundanpassa seglingen”, så kanske det inte är seglarna som är kunderna längre?

      Men det krävdes ju å andra sidan flera år av lobbyarbete för att få segla SRS och IRC, så det krävs väl samma sak här…

      Reply

      • Eero Suonio
        Jan 27, 2011 @ 13:08

        Jag tror du har rätt. Tittade också på Watski Skagerrak startbilder och kunde inte riktigt se mer än 5 båtar i en bild. Ja, de cirka 100 båtar var fördelade på 6 klasser. Men ändå blev det 31 båtar i Lys 1,25-1,30 start. Ingen kollision? Hur lång var startlinjen?

        Reply

  16. Pär Bäck
    Jan 27, 2011 @ 16:16

    Jag vill passa på att ge en eloge till Västkusten seglarförbund som under båtmässan i Göteborg kommer ha ett seminarium om just Shorthanded. Det känns som om de har fått upp ögonen för hur snabbt intresset för denna typ av segling växer. Jag misstänker att Peter snart kommer med mer info om här på Bloggen.
    /Pär på Bohusracet.

    Reply

  17. Bamse igen....
    Jan 28, 2011 @ 21:24

    Haha! Peter, såg din kommentar om att ha ett stopover i Visby och att bli sugen efter bojen…. Jag minns ett GR med trimmisarna när en av cheferna för en sponsor var med (seglar Arcona idag..), lite vind, ingen mat ombord mm osv, han fick lotsbåten att skeppa ut McDonald’s!!! Vi på de andra båtarna fick reda på det, protest givetvis. Tystades ner givetvis (tung sponsor). Deras båt var blå å sponsorns namn rimmar på “Tony”.
    Till sist, tanken är bra att ha ett stopover i Visby :-)

    Reply

    • Erik Barkefors
      Jan 28, 2011 @ 23:28

      Apropå nära Gotland utan att gå iland…

      Seglade Salvorev Race tre gånger och rundade en boj 200 meter från Visbypiren innan jag hade varit i land på Gotland någon gång. Sen blev det färja för att komma dit.

      Salvorev startade i Arkösund – Öland Norra – Visby – Arkösund (eller omvänt) och var ca 170 nm. Kul segling där vårt rekord var 24 timmar med 15 gippar och inte ett enda krysslag med Janne Odsvalls OE36:a.

      Reply

  18. Fredrik Feldreich
    Feb 1, 2011 @ 09:03

    Double handed på Gotland Runt 2011.

    KSSS följer noga utvecklingen inom sporten segling och eftersträvar att erbjuda kappseglingar av högsta kvalitet. Vårt mål är också att tillmötesgå så många seglares intressen och önskemål som möjligt.

    Vi har självklart noterat det ökade intresset för short hand-segling och inom havskappseglingskommittén ingående diskuterat frågan om att segla double handed på Gotland Runt i egen klass. Vi har nu beslutat att bjuda in till två double handed klasser enligt SRS, en på bana Alfa och en på bana Bravo. Sedan länge tillämpar vi regeln att varje klass som seglar efter en mätregel ska samla minst 15 deltagande båtar och detta krav kommer vi att ställa även på de båda double handed klasserna. Skulle dock, mot förmodan, någon av de båda klasserna inte samla minst 15 båtar har vi beslutat att tillåta alla double handed båtar att segla i en gemensam SRS-klass på bana Bravo.

    Fredrik Feldreich
    Tävlingsledare

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 1, 2011 @ 09:05

      Tack Fredrik,

      mycket bra och kravet på minst 15 båtar/klass känns vettigt. Nu är det upp till seglarna att visa att man menar allvar. Jag hoppas att alla gör vad ni kan för att stötta KSSS i detta.

      Det ända som är tråkigt är att vi inte hinner få upp BLUR till årets upplaga. Men nästa år – då jävlar!

      Reply

      • MiniMe
        Feb 1, 2011 @ 17:41

        …det finns lastbilar… ;-)

        Reply

        • SeeYou
          Feb 1, 2011 @ 19:49

          ….det går att ha två båtar!

          Reply

    • SeeYou
      Feb 1, 2011 @ 19:55

      Bara inte Tjörn Runt hoppar idén. Skulle inte varit roligt med stressade och pressade shorthandsbesättningar i fjol eller förfjol. Det finns alltid de som inte klarar av att inse sina begränsningar. Många måste ha regler som stoppar dom från att avstå att göra mindre övervägda handlingar på seglingsbanorna. Bohusracet för det är långt i från så många båtar som Tjörn Runt och inte lika många trånga passage.

      Reply

      • SeeYou
        Feb 1, 2011 @ 19:56

        Rättar till lite***Bohusracet är bra för det är långt i från så många båtar som Tjörn Runt….

        Reply

      • Martin
        Feb 2, 2011 @ 21:32

        Trånga passager fanns det gott om i bohusracet, framför allt påväg söderut efter kosterfjorden, dock var man ensam eller tillsammans med 1-2 andra båtar och inte 10. Så det är lite bättre marginaler.

        Reply

  19. Jonas Claesson
    Feb 1, 2011 @ 09:49

    Någon som vet när anmälan öppnar?

    Reply

  20. Per Engdahl
    Feb 1, 2011 @ 17:52

    Tack Fredrik / Skitkul :-)

    Reply

  21. Spirit
    Feb 1, 2011 @ 18:04

    Tack Fredrik!
    Mycket positivt. Ser verkligen fram emot utmaningen att segla Gotland Runt på två.

    Reply

  22. large
    Mar 12, 2011 @ 21:08

    Nu har vi bestämt oss!
    Grym kör ÅF/ Gotland runt på två man, hoppas vi blir tillräckligt många för en klass. Om inte så kör vi på två ändå…………………

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.