Kappseglingsregler | charmig belastning?

Det damp ner ett mail från Jens Ekengren, som några av er känner från Landmark 43 Air eller IMX-40 Rent a Plant (eller kanske från hans Snipe-karriär på 90-talet).

Han har funderat lite på kappseglingsreglerna. Detta är ju en diskussion som blossar upp då och då, utan att vi egentligen kommer framåt?

Upprinnelsen till det här inlägget kommer efter en diskussion som jag hade med en person nyss hemkommen från ett domarseminarium i Stockholm nyligen. Ett seminarium där ett fyrtiotal normalbegåvade personer i åldrarna 20 – 70 år i tre dagar diskuterar, dissekerar och har work shops kring kappseglingsreglerna och tillämpningen av desamma.

Jag vill redan här påpeka att syftet med det här inlägget inte på något sätt är att komma med någon färdig lösning på något som jag anser är ett problem. Syftet är att förhoppningsvis få igång en diskussion som kanske kan leda till eftertanke.

Efter att ha fått en kortare redogörelse från ovan nämnda seminarium är det ett par saker som framstår som rätt tydliga.

Dels att vi har ett så pass komplicerat regelverk inom vår idrott (som om man inte hade kommit på det tidigare) att ett antal domare, en del på internationell nivå, måste ägna många timmars diskussioner och ganska mycket bläddrande i regelboken för att komma fram till hur en regel ska tolkas och tillämpas. Och då pratar vi inte om någon obskyr liten regel som står med finstilt någonstans i slutet av regelboken och som kommer till användning en gång var tionde år, utan om till exempel vem som har rätt till plats vid ett märke.

En annan sak som slår mig är hur påfallande ofta som man vid en kappsegling från arrangörens sida inte lyckats, eller av kostnads skäl velat lyckas, få tag på tillräckligt många domare för att säkerställa kvalitén på arrangemanget. Det är tydligen ganska ofta på svenska mästerskap att man från arrangörens sida engagerar en eller ett par domare för att sedan fylla på med ”duktiga” seglare som får agera domare (det vore lite lustigt och se vad som skulle hända om man bad en hockeyspelare i elitserien avstå från en match för att vara domare för att man inte lyckats få tag på en riktig).

Två frågor ställer jag mig:

1. När vi har ett så komplicerat regelverk inom kappseglingen kan det då betyda att barn och ungdomar väljer att inte börja kappsegla för att man tycker att det verkar för svårt, komplicerat eller rentav läskigt?

2. Hur ska seglingen kunna bli tagen på allvar och växa som idrott om man inte kan säkerställa att de regler som man satt upp efterlevs med kvalité?


Om vi börjar med den första frågan så inser jag också att reglerna inte bara är av ondo. Dom har ju kommit till av en anledning. Vi aktiva har en fantastisk förmåga att försöka hitta kryphål i reglerna för att få så stor fördel som möjligt och efter varje OS revideras reglerna för att försöka täppa till de värsta hålen. Jag vet också att många tycker att det är en del av charmen med idrotten, att man ska ha en fördel av att vara ordentligt påläst och på så sätt utnyttja regelverket till sin fördel. Visst jag accepterar det och det fungerar säkert också på elitnivå. Men att en tolvåring som seglar sitt första SM i optimist ska behöva vara fullt inläst på kappseglingsreglerna för att kunna hävda sig är kanske att begära lite mycket. Dessutom tror jag faktiskt att det förtar lite av tjusningen med själva seglingen.

En idé kanske skulle kunna vara att man kategoriserar kappseglingar beroende på nivå (såväl åldersnivå som kunskapsnivå) precis som man har olika kategorier av havskappseglingar beroende på vilken säkerhetsnivå som ska gälla. Man har en skala som stäcker sig från den högsta nivån av kappsegling (OS, VM) där hela regelboken tillämpas till den lägsta nivån där man endast använder sig av en handfull av de viktigaste reglerna och resten är fritt fram. Detta skulle också få en positiv effekt i fråga två, kommer till det senare.

Och så över till fråga två. Det genomförs många trevliga och välorganiserade kappseglingsarrangemang i Sverige varje år där funktionärer, ideellt, lägger ner mycket av sin egen tid för att vi seglare ska få det så trevligt som möjligt. Men när det kommer till att anlita domare så är det uppenbarligen så att det brister ganska ofta så som nämns ovan. Det här är väl i och för sig något som de flesta aldrig reagerar på eftersom det stora flertalet aldrig hamnar i en protestförhandling. Men jag anser att om man ställer upp i ett svenskt mästerskap, eller kval till större mästerskap så borde man kunna kräva att det finns en kvalificerad domarorganisation på plats som kan arbeta för så rättvisa seglingar som möjligt.

Vad beror då det här på? Det första som kommer i åtanke är att det helt enkelt inte finns tillräckligt med domare i Sverige. Det är dock inte hela sanningen. Jag vet att det genomförts mästerskaps seglingar där man fyllt på domarorganisationen med ”duktiga seglare” men där man i efterhand kan konstatera att många av de utbildade domare som finns aldrig tillfrågats om de kan ställa upp.

Domare på nationell nivå får ingen ersättning för nedlagt arbete. Däremot så får man resor betalda, samt mat och boende i de fall man inte har möjlighet att bo hemma. Med andra ord så för en klubb som arrangerar en kappsegling i södra Sverige så blir det dyrare att anlita en domare från norra Sverige än att ta någon domare i närområdet eftersom resekostnaderna blir dyrare och i vissa fall också att man måste arrangera med boende. Jag skulle alltså vilja påstå att det i många fall är av rena kostnaders skäl som man väljer att inte anlita utbildade domare.

Till viss del kan jag förstå klubbarna. Ekonomiskt sett är det svårt nog att få ett kappseglingsarrangemang att gå ihop. Frågan är om inte vi som aktiva skulle kunna tänka oss att betala en något högre anmälningsavgift för att säkerställa en kvalificerad domarorganisation.

Ett annat problem som man håller på att skapa sig själva, och där eventuell brist på domare kan ses som ett argument, är att man i större utsträckning vill ha direkt dömning på banan. Anledningen till detta är att man så tidigt som möjligt ska få fram ett resultat från en dags kappsegling. Som aktiv ska man i princip redan när man kommer i land veta hur resultatlistan ser ut istället för att behöva vänta till sent på kvällen när protestförhandlingarna är klara för att få reda på ett slutgiltigt resultat.

Tanken är god, men för att kunna säkerställa rättvisa seglingar med direkt dömning på banan har man som tumregel att det ska vara en domare per sju båtar. Vid junior SM i Saltsjöbaden 2010 var det cirka 590 deltagande båtar. Alla båtar tävlar i och för sig inte samtidigt men det går fortfarande åt väldigt många domare.

Jag är dessutom tveksam till att man ens men en domare per sju båtar vid ett sådant här stort evenemang kan upprätthålla bedömningen av exempelvis regeln om otillåten framdrivning med någon sorts kvalitet.

Om man, som jag var inne på i fråga ett, minimerar antalet regler vid ett sådant här arrangemang skulle det sannolikt bli färre protester och det skulle kanske inte behöva ta så lång tid med traditionella protestförhandlingar.

Jag inser att det här inte är helt lätt nöt att knäcka (hur gör man tillexempel vid ett VM i optimist) men som jag inledde med att säga så är syftet med det här inlägget att få till en diskussion kring ämnet. Jag är nämligen rädd att vi alla som är engagerade i seglingssporten, oavsett om det är som arrangör, aktiv, ledare eller domare, håller på att göra oss själva en björntjänst genom att göra den mer komplicerad än vad det kanske behöver vara.

Mvh
Jens Ekengren

38 Comments

  1. Leif Jan 27, 2011 Reply

    Håller med om att reglerna är alltför komplexa. Har en dotter som sedan 3 år tillbaka seglar Optimist. Inte lätt för henne att förstå alla reglerna. Hitintills har hon alltid “backat av” i tighta situationer när någon äldre Optimistseglare skriker något. Och hon har gjort ett antal 360/720 utan att riktigt veta varför. Man kan undra hur många fotbolls-spelare som efter tre säsonger känner sig osäkra på varför man får frispark.

    Men det är klart om reglerna skulle vara enklare så skulle inte protestkommitten ha något att göra och tävlingarna kunna avslutas direkt efter att sista båt kommit i hamn. Och det vill vi väl inte…

    Är det inte lite signifikant för sporten att man har just en advokat som president i ISAF ;-)

    • Harald Jan 27, 2011 Reply

      Man borde segla utan regler! Före start bordar man konkurrenterna och skär deras genua-skot i 10 cm stumpar. Man skulle kanske få fart på prestarterna?

      Det här skulle ju ändra betydelsen på “chasing” men eftersom det inte är i reglerna mera så..

      Arrr

  2. Thomas Jan 27, 2011 Reply

    Först och främst så tycker ju vårt regelverk på att vi som aktiva deltagare skall följa regelverket, detta styrs ju av regel 2. Sedan kan man ju diskutera hur mycket protester (inlämnade) som förekommer i relation till antalet starter som sker i landet. Har en känska att det är relativt få. Visst förekommer det mängder av situationer på sjön och det ropas protest högt och lågt, och det tas straff också! Jag tror att domarkåren målar upp en bild av komplexitet. Det behövs heller inga domare på sjön, utan det räcker med att det finns en domare på land om det blir en protestförhandling, således kan domaren sitta hemma i stugvärmen och vara “stand-by”. Det finns en vanligt förekommen missuppfattning att det krävs domare för att döma enligt regel 42 (otillåten framdrivning), i själva verket är det protestkommittén som kan utse vem som helst att döma enligt denna regel, och då är det faktiskt att föredra en jolleseglare framför en silverrygg.

    Till pappa vill jag bara säga att det din dotter går igenom är just nu en utbildning i bland annat tillämpning av regler, och jag försäkra dig att hon kommer kunna regelboken bra mycket bättre än många domare när hon lämnar tiden i jolle bakom sig.

    Tittar man på vilka regler som det är nödvändigt att kunna så är det de vanligaste väjningsreglerna vid olika situationer. Tror att det räcker med hyggliga kunskaper om 5 – 10 regler för att klara sig runt. Resten är ju bara fördjupningar. Läs regelboken så ser ni att det inte är så komplicerat, att domare sitter i timmar för att vrida och vända på problem är ju för att det ligger i deras intresse att komplicera det hela, annars är det ju inget värt att vara domare!
    Direktdömning fungerar bra på lagsegling och matchracing, men på fleetrace blir det bara dumt! Det krävs så mycket av domarna att det aldrig någonsin går att lösa med större startfält.

    • Jens Jan 27, 2011 Reply

      Om jag inte kommer ihåg helt fel så handlar regel 2 om ärlig segling. Hade det varit så enkelt att alla följde denna regel skulle hade domare varit överflödiga över huvud taget. Den tid då segling vare en “sport för gentlemän” är nog tyvärr förbi.

      Vad gäller förmågan hos en jolleseglare att bedöma t.ex. regel 42 framför en domare håller jag fullständigt med. Det är ett annat problem att medelåldern på domarkåren är alldeles för hög och åldersglappet är alldeles för stort mellan de aktiva och domarna. Min poäng är ju bland annat att man skapar regler som inte kan upprätthållas varken om de åligger de aktiva eller domarna att rapportera om regelbrott.

      Jag tycker naturligtvis inte heller att du ska få använda paddel, motor eller liknande för att framföra båten. Men spelar det egentligen någon roll om du pumpar en eller tio gånger på en våg under en läns?

  3. Tomas Jan 27, 2011 Reply

    Håller helt med. Jag är trött på folk som kör matchrace på handikappseglingar vilket leder till att bägge förlorar. Vanliga väjningsreglerna räcker väl kanske i kombination med plikt att segla mot mål VMC.

    • Mikael Vesala Jan 27, 2011 Reply

      Helt enig, , är rätt märkligt egentligen att det ens är tillåtet att tex få luffa upp nån som vill om, bara för att en viss regel tillåter det. är man snabbare/lågsammare så är man… Tänk om man i ett bilrace hade rätt att preja av konkutenten av banan bar för att han kommer ikapp…;-)

      • Björn F Jan 28, 2011 Reply

        Men det har man väll i bilrace, rätt att stänga dörren för omkörning om man kan?

        • LarsS Jan 28, 2011 Reply

          Ja det har man, men bara en gång, vinglar du fram och tillbaks så får du straff.

      • Bertil Jan 29, 2011 Reply

        Mikael. Det var ett tag sedan man fick luffa.
        Har man en större och snabbare båt och vill segla om en framförvarande mindre, så är det säkraste sättet att segla om i lä. Den mindre framförvarande(omskjörda) båten fär inte falla ner på dig och du kan klara dig undan den störning som det skuööe innebära om den moindre båten började lova.
        Båda nöjda – ingen störd!

        • Bertil Jan 29, 2011 Reply

          Ups – ursäkta stavningen!

  4. Mikael Vesala Jan 27, 2011 Reply

    Yes!
    Äntligen någon som funderar i rätt riktning. Tycker också att det är alldeles för besvärligt med regelverket inom segling, och tror att det är avskräckande. Rådande regelverk gynnar folk med läshuvud snarare än seglartalanger. Innom Roadracing och bilsport så funkar det ju alldeles utmärkt utan alla dessa knöliga regler. Först in i kurvan äger platsen, och är du inte skicklig nog att köra ifrån din motståndare så blir du omkörd helt enkelt. En enda regel skulle behövas: kontakt = disk. Skulle vara mycket roligare!

    • Patrick L Jan 29, 2011 Reply

      Men så är det ju inte heller i bilsport. Det finns en hel del regler inom bilsporten. Finns inget som heter att först in i kurvan har plats. Tvärtom skall man ju alltid släppa om någon som vill köra om. Nästan…


      Ur RA 5.7 Tävlingskörning
      1. Banan köres i den riktning som banlicensen föreskriver.
      2. Sidoruta på förarsidan ska vara stängd under körning på banan.
      3. Finns nät monterat ska rutan antingen vara stängd eller helt nedvevad
      4. En förare får ej hindra en omkörande medtävlande.
      5. Förare som verkställer omkörning får ej skära in framför den omkörde, så att denne hindras i sin körning eller så att ett riskmoment uppkommer.
      6. När gul flagg-/ljussignal visas, ska de tävlande ovillkorligen anpassa sin hastighet så, att bilen kan bromsas till stillastående inom för föraren överskådligt område.
      7. Förare, som genom vårdslös/ojust körning utsätter medtävlande, funktionärer eller andra för onormala risker, ska bestraffas.
      8. Att öppna dörren på förarsidan är inte tillåtet vid uppsamlingsvarv, Safety Car-varv samt efter målgång innan bilen förts till bandepån.
      9. Det är inte tillåtet att medföra annan person vid körning på tävlingsbanan under träning och tävling.
      10. Fordon får aldrig köras eller dragas mot körriktningen, om inte tävlingsledningen särskilt tillåtit detta.
      11. Förare som ämnar gå in i bandepån ska i god tid hålla åt sidan, ge signal med arm eller körriktningsvisare samt anpassa farten.
      12. Infart och utfart bandepå: Se RA 5.8.4.
      13. Byte till regndäck får endast ske då tävlingsledningen beordrar s.k. wet race.
      14. Förare som under träning eller tävling utgör säkerhetsrisk p.g.a. låg hastighet/oskickligt uppträdande, kan av tävlingsledning tas av banan.

      Ur RA 10.1 Bestraffning vid tjuvstart
      1. Tjuvstart inträffar när, innan startsignalen getts, en förare under starterns kommando förflyttar sig framåt från sin angivna startposition.
      2. Vid gruppstart ska varje förare som tjuvstartar, bestraffas med 1 min. tillägg på den tid föraren använt för att fullfölja tävlingsmomentet. Denna bestraffning ska omedelbart underrättas den berörda förarens team i bandepån. Den tävlandes startnummer sätts upp på den blåmärkta tjuvstarttavlan.
      3. Tjuvstart kan i stället bestraffas med Stop & Go eller Drive Through. (se RA 10.3)
      4. Vid start en och en utan automatisk tidtagning ska tävlande som tjuvstartat bestraffas med 1 sek. tidstillägg på den totala tiden för tävlingsmomentet.

      Nationell bestämmelse:
      Vid tävling kortare än 40 km kan tjuvstart bestraffas med 30 sek. tidstillägg eller Stop & o/Drive Through.

      Hmmm verkar som det finns lite regler även i bilsport? Det här var ur Racingreglerna. Rally har t.ex. en egen regelbok på 62 sidor förutom de för Bilsporten gemensamma reglerna. Är det så romantiskt enkelt som det verkar i bilsport eller kanske finns det ett skäl till att man måste göra teoriprov för att få licens? I bilsport finns det dessutom olika nivåer på licensen. För att få köra en nationell tävling måste du först ha tagit debutlicens och kört tre debutanttävlingar, därefter kan du få nationell licens.

      • Mikael Vesala Jan 29, 2011 Reply

        Värst vad lätt du hittar sånt här ;-).. Tävlade i tio år, med blandad framgång, och vart aldrig svartflaggad, eller föremål för någon tvist/dommarutredning trots att jag inte läste eller lärde mig vår motsvarighet till regelbok. Tror inte att det är många andra som gjort det heller.
        Nä, det finns säkert ingen sån “först in i kurvanregel”, men det är mer så som det funkar i varje fall. Och är du inte snabb nog så kommer det nån på både ut och insida, utan att nån funderar på det.
        Och det var befriande fritt från protestförhandlingar.

        Ja vet, Jag kommer ingen vart med den här regeldebatten, tycker bara att det är trist med “regelsegling” , och tycker det är bland det tristaste som finns när nån regelduktig seglare gjör nån legal ,men annars onödig manöver enkom för att sätta den andre ur spel och vinna på det själv.

  5. Jocke_R Jan 27, 2011 Reply

    Kappseglingsreglerna börjar ju rätt bra, de första 15 reglerna är enkla och borde ge litet utrymme för tolkningar. Om man har med sig tänket med en hierarkisk ording, dvs regel 10 slår högre än 11 (rätt, eller?)

    Däremot from regel 17 börjar det barka iväg fullständigt. Dessa regler tycker iaf jag är rätt knepiga efter 20 års aktivt bankappseglande, så jag har full förståelse för att man som osäker nybörjare drar sig för att kappsegla.

    Antingen kanske man kan ta bort dessa regler alt ha olika svårighetsnivåer på olika kapseglingar.

  6. CJ Jan 27, 2011 Reply

    Det borde finnas ett förenklat regelverk för juniorer (Kanske för oss andra hobbyseglare också)
    Det skulle kunna se ut så här:
    Regel 10 och 11 är OK
    R12 och 13 kan man skrota
    R14 är bra och borde få mera plats
    Sedan en modifierad R18 vid märke som följer regeln först in har rätt till plats och då spelar det ingen roll alls med R10 och R11
    Och sedan lämna plats vid hinder

    Behövs det mer än så?

    • Patrick L Jan 29, 2011 Reply

      Kan man skrota KSR13? Ok….och KSR14…den är bra det håller jag med om. Men om man skippar att definiera när en båt har rätt till väg så blir regeln “En båt skall undvika kontakt […] när det finns rimlig möjlighet”. Ok, men om det INTE finns rimlig möjlighet, då? Vad händer då?

      Mod KSR18: Först in till märke har rätt till plats, KSR10/11 spelar ingen roll. Hmm OK… Vad händer då om jag kommer för babord och sladdar runt märket? Du kommer för styrbord och blir tvungen att göra en undanmanöver för att inte krocka. Jag plockar 5 placeringar på att jag är iskall och förväntar mig att du som har visat dig vara en chicken på tidigare race viker ner dig. Bra sport?

      Behövs det mer än så? Ja, definition av tjuvstart och vad som händer då? Eller är det OK att tjuvstarta? Definition av startförfarande (fortfarande den vanligaste frågan på skepparmöten trots att det står i regelboken).

      O.s.v… jag tror det är betydligt svårare än ni vill göra gällande att ta bort större delen av reglerna i regelboken. Och jag tycker inte heller att det är något stort problem. Jag kan inte alltid hålla reda på undantagen i KSR18 när det är många båtar på väg in i en länsrundning, men då utgår jag ifrån att om jag är på insidan med överlapp så har jag plats på den båten, annars inte. Har inte en enda gång hittills rykt i en protestförhandling med det synsättet. Har faktiskt inte ens hamnat i en protestförhandling med det synsättet. Låt oss inte överdriva problemet!

  7. JonasJ Jan 27, 2011 Reply

    Det viktigaste är att alla följer regel 2, och att juniorena får det med sig från seglarskolan. Reglerna som vi har är inte svårare än tex. golfregler, och de måste man kunna innan man börjar spela. Varför skall det vara svårare att lära sig våra regler? De är en del av sporten att kunna sina regler inom sin egen idrott.

  8. Janne Hird Jan 27, 2011 Reply

    Om man lär ungarna vad som är styrbord och babord, upphinnade, lä, lovart och plats, så kommer man ganska långt upp i åldrarna.
    Kan man därefter bibehålla detta tänk, så klarar man sig förmodligen tills det är dax att gå iland!
    Det är när man börjar röra till det som det blir svårt att tolka, och hålla sig till regler.
    Det är inte den som skriker högst som ska ha rätt till väg, det är ju den som håller “farten, höjden och tjäften”

  9. Spirit Jan 28, 2011 Reply

    Även jag fick en del input från seglardagarna (var inte där själv) som gick ut på att det pratades mycket om att vi seglar för att det är kul och att seglingen måste göras mer lättillgänglig. Därefter inleddes en mängd diskussioner om bla.a regler som gick i helt motsatt riktning…

    Hade vi en diskussion på samma ämne för ett antal år där Gunnar Krantz kom med ett kreativt förslag eftersom han ansåg att reglerna var alldeles för långa och krångliga?

    Om jag minns rätt var Gurras förslag att man börjar om med ett vitt papper och tillför två regler.

    1. Babordsbåt väjer
    2. Om två båtar krockar blir bägge diskade

    Hur vore det att på mindre/mindre prestigefulla seglingar börja där och sedan addera det som verkligen behövs??

  10. Patrick L Jan 28, 2011 Reply

    Well…för det första var nog Gurras förslag att ta bort alla regler och enbart ha regeln att man inte får krocka. Frågan är väl om du skulle vilja sätta Spirit på en tight startlinje med de reglerna. Jag skulle nog åtminstone med min ögonsten avstå från kappsegling med sådan avsaknad av vettiga regler. En del försäkringsbolag är ju också intresserade av vem som är vållande till en olycka.

    Jag har sagt det förut och jag säger det igen: För att få utöva golf förväntas man inte bara kunna regelboken på 165 sidor, man måste även ta licens och visa att man kan den innan man slår sitt första slag på en bana! Det hindrar inte 500 000 människor i Sverige att utöva den sporten.

    Jag tror inte komplexiteten i regelverket är det stora problemet utan bristen på en “instegsroadmap” till sporten. Ett licensförfarande med en obligatorisk regelkurs skulle sannolikt kunna göra underverk för förståelsen om hur reglerna skall tillämpas i praktiken. Jag kan själv absolut inte alla regler utan försöker ta det säkra före det osäkra när det blir tight och håller mig då till grundreglerna. Det funkar oftast alldeles utmärkt.

    • Mikael Vesala Jan 28, 2011 Reply

      NEEJ! Inga fler hinder för att börja kappsegla… Det var ju färre regler som diskuterades, inte kurser för att förstå dom.. Jag tycker “Gurras förslag” är toppen, mer behövs inte på lägre nivå. Och jag förstår inte problematiken gällande försäkringsfrågan. De två som har krokat ihop är lika skyldiga båda två, och får då dela lika i ansvarsfrågan. Nja, möjligen skulle en gräsligt rik seglare kunna röja konkurenter genom att helt sonika köra på en annan och räkna med att han inte kommer ha råd att fortsätta segla ;-)

      • Patrick L Jan 28, 2011 Reply

        Mikael… Den här vilda västern-tanken, där folk skall ta ut miljonbåtar på en startlinje där anarki gäller må vara en fin tanke, men vad blir de praktiska konsekvenserna?

        Och det behöver ju ingalunda vara så extremt att någon bestämmer sig för att med berått mod köra på någon annan. Kanske blir som det brukar vara på Lidingö Runt, halvvindsstart, folk får inte ner farten på båten för att de är ovana vid halvvindsstart där det inte går att komma upp i vindögat, det blir trångt och så är det 7-8 båtar som krockar vid lovartsmärket. Alla blir i din värld diskade fast det kanske var 1-2 som felade i verkligheten? Bara att åka hem igen.

        Eller värre: Jag tar ut min miljonbåt på Gotland Runt och kör en klockren lovartsstart, men får upp en båt i läsidan för att han i sin tur blir upptryckt av någon annan. Jag blir inte bara diskad och får åka hem igen. Dessutom får jag betala hälften av skadorna för att han körde in i mig. Jag hade ingenstans att ta vägen med ett startfartyg i lovart. 10 pers har tagit 1 veckas semester och vi har rustat båten för 10 000 kronor men det är bara att åka hem med en DSQ och en skadenota på 20-30.000? Kom igen…

        Jag började kappsegla med kölbåtar för bara fyra år sedan. Jag har i mycket färskt minne vad jag tycker/tyckte är problemen för nybörjare. Förvisso är reglerna komplexa men jag har svårt att se några jättestora förenklingar i regelverket. Man kanske kan slopa lite undantag i regel 18 och en del annat men reglerna måste hantera det faktum att båtar är stora och komplicerade att manöverera “close quarters” i närheten av många andra båtar.

        Och som jag säger – golfare måste hålla rätt på 165 sidor regler, vad är det som gör det svårare att lyckas med detta för kappseglare? Vår utrustning är betydligt dyrare och mer komplex. Och även alla liknelser med bilsport här (som jag iofs tycker haltar betänkligt) verkar också helt ha undantagit det faktum att du även i bilsport måste ha en licens för att ställa dig på en startlinje.

        • Mikael Vesala Jan 29, 2011 Reply

          hmm, sant, jag fick ju faktiskt underkasta mig en licens när jag körde RR.. men då var utgångsläget ett annat. jag hade mer eller midre drömt om att få köra mc på bana sen 16-årsåldern, och byggt upp en acceptans för det.
          När jag många år senare fick för mig att testa att segla tjörn runt var det mest på skoj, för att lite på skoj mäta sig mot andra och ha en kul upplevelse.
          Tror nog inte att det hade blivit av om jag hade behövt ta en tävlingslicens för det. och då hade mitt seglande inte blivit vad det är i dag.
          Att ta RR-licens var uppdelat på två dagar ( 1986 !) En teoridag som innehöll Flaggsignaler, ett knippe förhållningregler vid olyckor, och in/ut ur depå mm, samt en förstahjälpen förevisning.
          Andra dagen var det praktik på bana, och vad jag förstod var det mest för att kunna sålla bort nåt riktigt skräckexempel som inte har på bana att gjöra. Därefter fick man köra i debutantklass i ett år, innan man ansågs mogen för SM.
          Antalet aktiva inom RR i sverge idag vet jag inte , men jag tror de raknas i låga hundratal, inte tusental, och periodvis är det även där svårt att upprätthålla SM-status pga för få deltagare.

          OK, jag inser att det rådande systemet är väl förankrat, och att det förmodligen är omöjligt att bara ge upp, inte minst för alla dessa som har ägnat halva liv åt att lära sig och använda systemet.
          Jag tänker inte lobba för Gurras förslag på allvar, men jag ber regelstiftare att tänka sig för innan en ny regel införs, det blir inte alltid bättre med mer regler.

          • Patrick L Jan 29, 2011

            Vi är kanske mer lika än du tror… Jag tog Rallylicens 1989 och förnyade den 1996. Jag har inte kört RR men jag körde hoj i 10 år innan jag började fundera på när det skulle bli min tur att linda hojen runt en stolpe… länge sedan nu men det är färskt i minnet!

  11. Jens Jan 29, 2011 Reply

    Det är klart att regler behövs. Men en av mina poänger är att man i sin iver att täppa till luckor i regelverket gör det ännu mer komplicerat i stället för att ta två steg tillbaka och se hur man kan lösa samma problem med att göra det enklare.

    Visste ni till exempel att man nu mer kan gippa utan att byta bog?? Eftersom man inte får luffa någon om man etablerat överlapp i lä så har det tydligen blivit populärt att med handkraft gippa bomen på en läns för att sen släppa tillbaka den igen. På så sätt har man upphävt regeln i och med att man etablerat en ny överlapp genom att “gippa”.

    Istället för att göra det enklare genom att man antingen tillåta luff från lä läge alternativt frbjuda luff över huvudtaget så gör man en skrivning som på ett ungefär går ut på att “seglet måste kunna stå av sig själv på den nya bogen för att det ska räknas som ny bog.” Man kan alltså gippa utan att byta bog.

    Detta är för mig ett ultimat exempel på att man gör det svårare än vad det är.

    • MiniMe Jan 29, 2011 Reply

      ligger väl något i det….
      Ibland är det bättre att riva och bygga nytt än att laga…

  12. Sven Gester Jan 29, 2011 Reply

    Utbildning och krav på att man, åtminstånde har förstått, reglerna om “rätt till väg”, är den väg jag tror på. Kappseglingsregler har funnits längre än ett mansliv. Frågan om att göra dessa enklare har med stor säkerhet varit uppe förut.
    Det lyser igenom i dessa kommentarer att kunskapen är låg. “Luffning” avskaffades för många år sedan. Sluta använd den termen.
    Ett minikrav borde vara att vid anmälan till kappsegling, kunna uppvisa senaste regelboken och tolkningsfall. Har man dessa är chansen större att man också läser dem.
    I Radiosegling, som jag numer ängnar mig åt, exponeras man för väldigt många situationer per kappsegling (en seglingdag hinner vi med 10-15 seglingar). Här finns en stor möjlihet att lära sig regler om man vill. Jag menar att det efter en situation är lättare förstå avsikten med reglerna. Tyvärr har vi sällan domare vid radiosegling, med eviga diskusioner som följd.

    Mitt förslag: täta regelkurser fokuserade på “rätt till väg” reglerna. Minst en gång/år.
    Jag betalar gärna för denna tjänst. Eftersom alla seglar efter samma regler borde sådana kurser annordnas av förbundet hellre än av klubbar.

  13. MiniMe Jan 29, 2011 Reply

    vintermånader är långa. som barn/ungdom hade vi en-två ggr i veckan teori (allt från taktik, regler väder mm. samt några ggr. fys-träning och/eller annat roligt.

    Jag försökte sälja in liknande ideer i svenska klubbar här i trakten med stor oförståelse. I botten kommer an faktiskt slå två flugor med en smäll. Om det körs regelbundet (kan vara kanske en-två kvällar varje vecka med samma samlingspunkt-t.ex. hyra in sig i en skola…) så blir det en social komponent som kommer leda till ökat kappsegling samt bättre kunskapsnivå hos seglare.
    De negativa argument jag fick höra var då att om man vill göra det så får man väl anmäla sig till kurser eller gå själv på gymet.. Jag tycker där har man väl missat en hel del…
    Jag själv vet att jag idag har glömt en hel del och behöver en hel del uppdatering…

    • Bertil Jan 29, 2011 Reply

      I de två nordligaste klubbarna i Bohuslän, Strömstad o Grebbestad, körs regelkurs varje höst. Fyra till fem träffar i november – efter höstsracet med båtupptagning m.m. och före julstöket. Svårigheten är att inte gå in i orimliga/osannolika detaljer utan just hålla sig till de elementära grundreglerna. Kör man samma tisdagskvällar varje år så blir det snart en tradition.

  14. Author
    Peter Gustafsson Jan 31, 2011 Reply

    Fick följande input från SSF.

    Det finns faktiskt vedertagna nybörjarregler som ISAF står bakom. Dessa finns på vår hemsida under arrangörer http://www.svensksegling.se/Avdforarrangorer/Reglerdomare/Kappseglingsregler/Nyborjarregler/

    När det gäller ungdomar och nybörjar tillämpar vi sedan flera år begreppet ”Färgpyramiden” och dess koppling till färdighetsnivåer. Här finns t om Gröna Seglingsföreskrifter. ”Gröna tävlingar” för unga optimistseglare förkommer frekvent runt om i landet.

    Klubbledare verkar inom pyramidens ram aktuella guidelines guidelines som finns på vår hemsida http://www.svensksegling.se/Avdforledarutbildning/SSFsutbildningsstruktur-Fargpyramiden/

    De aktuella nybörjarreglerna borde ju lika väl kunna användas vid vuxenseglingar/kölbåtsseglingar. Anvisningarna finns men hur är det med efterfrågan?

    När det gäller de ”riktiga kappseglingsreglerna” så har vi en webbaserad regelkurs så något problem med tillgängligheten finns mao inte. Dessutom erbjuder vi kursen som en kollektiv klubbkurs. http://www.svensksegling.se/Avdforledarutbildning/Nyheter/2010/4ekvartal/Gratisregelkurspanatet/

  15. Johan L Jun 16, 2011 Reply

    Hur sen får man starta utan att få DNS? Jag lyckades glömma storseglet idag och missade starten med ca 20 minuter efter att ha hämtat seglet med bil, en biltur på en timme t or genom köer i rusningstid. Vi seglade i kapp de framförvarande båtar och hade kommit fyra i gruppen korrigerad tid och riktigt nära en andra plats av de åtta startande i gruppen. Då sätter den nitiska tävlingsledningen en DNS….
    Jag trodde i min enfald att kvällseglingar inte rörde sig om något Svenskt Mästerksap utan var en rolig grej. Självklart ska man hålla sig till regler, men stör man inte andra eller påverkar det inte resultatet så undrar jag vad tävlingsledningen håller på med. Jag blir riktigt förbannad när man möts av en hånleende av kvällens ansvarig i tävlingskommitén.
    Det står inget i klubbens tävlingsföreskrifter för tävlingen om när man senast får starta, utan man får leta i ISAFs regler. Jag har nu letat en stund och finner inget i denna. Någon som har svaret?

    I höstas avslutade klubben med ett möte hur man ska locka fler till tävlingen. Det är möjligt att jag är ett störande element i klubbens seglingar och komma 20 minuter försent till start. Bye Bye Klubb Seglingen!

    • Mikael Vesala Jun 16, 2011 Reply

      Fy katten vad trist, den kappseglingledningen har missupfattat sin uppgift, även om det mot förmodan finns stöd i reglerna för det. Det måste ju vara bättre att se mellan fingrarna och låta en sen start gå igenom på ett klubbrace.

  16. Johan L Jun 17, 2011 Reply

    Jag letar i Kappseglingsreglerna men har inte hittat något den stunden jag nu letat…. Jag är ingen regelexpert. Dags att byta klubb kanske även sport???

    • BjörnS Jun 17, 2011 Reply

      Att du inte hittar något beror nog på att det inte finns någon sådan regel KSR; det brukar stå i seglingsföreskriften.

    • Pelle Lindell Jun 17, 2011 Reply

      Hur sent man får starta anges normalt i seglingsföreskrifterna för den enskilda seglingen/serien. Vad som är rätt/rimligt varierar givetvis med situation men i de svenska standardseglingsföreskrifterna (appendix S i regelboken) står det 15 minuter.

    • Patrick L Jun 17, 2011 Reply

      Supertrist… och vilken prestation att hämta storseglet hemma och bara bli 20 sen till start! Att man har den här regeln är förstås för att startfunktionärerna skall ha en begränsad tid som de måste hålla startproceduren igång. Riktigt trist att råka ut för att snöret är draget när man har kämpat så dock. Hoppas att du inte byter sport pga detta, motsvarande regel finns ju i många andra sporter också.

      • Peter Kross Jun 17, 2011 Reply

        Det är väl också en fråga hur man tagit sig till starten. från och med första signalen ska man väl segla vill jag minnas. tyvärr framgår det inte av infon.

        Sen är det en fråga om vem ska/få protestera.

        Perosnligen tycker jag dock att det borde vara ok att starta sent men man måste också ha i åtanken att bemanning på starten kan i vissa fall förflyttas till målgången eller till och med all utrustning och startfartyget behöver flyttas.

        säkerligen gjorde dock tävlingsledning fel om inget står i seglingsföreskrifterna när starten stänger och då borde vara möjligt att söka gottgörelse. (men nu kommer vi in på lämna in det i tid och annan formalia…)

  17. Johan L Jun 17, 2011 Reply

    Kommentaren från ansvarig denna kväll var varför använde du inte motorn för att ta dig fram till starten…. Ni låg ju bara där och guppade med spinnakern …(Det var ytterst svag vind…., men den bar och vi närmade oss starlinjen. Nej det gick inte fort…)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.