Lite för klassisk?

oldisnotsogold.jpg
Det är ju poppis att segla gamla fina båtar på den så kallade “antikrundan” i samband med Gotland Runt. Nu visar det sig att ORC Club, som är regeln KSSS kör efter, inte klarar av att mäta in gaffelriggar. När SK 55 Miranda (som var med på OS 1912) ville mäta in fick man det bistra beskedet från ORC:

Gaff rigs have been abandoned by the IMS several years ago.

Helt enkel för klassisk för att få vara med?

Att segla efter SRS hade ju funkat, men det är säkert inte politiskt korrekt…

23 Comments

  1. Erik Barkefors Jan 27, 2011 Reply

    Finns tydligen fler än shorthandedfolket som hamnar utanför…
    Utlyser man en Classic/antikrunda så borde man se till att de också kan segla tycker jag.

  2. Doc Jan 27, 2011 Reply

    Rent estetiskt finns det ingen vackrare rigg,
    den har ju dessutom bl.a. tagit en viss Mr Joshua Slocum en bit längre än Gotland runt!
    Starbåten konstruerades ju 1911 med just den riggen och man använde ju det på alla
    segelyachter, fram till Bermuda riggen slog igenom på 1920-30 talen.
    Dessutom är det väl lite festligt med att hålla liv i gamla antikviteter,
    båtar, bilar och armbandsur mm.

    • Gert F Jan 27, 2011 Reply

      …samt en och annan skeppare ;-)

      • Doc Jan 27, 2011 Reply

        LOL !!

  3. Martin Blomberg Jan 27, 2011 Reply

    Fathead stor och genomgående lattor är väl ganska close. :) Är väl bara att prova mäta in som det ;).

  4. Per Jan 27, 2011 Reply

    Det har gjorts fösök att få KSSS att byta till Baltic Rule, en nordisk variant av den så kallade Medelhavsregeln. Regeln omfattar även gaffelriggade båtar, tar bättre hänsyn till båtarnas ålder och vilka modifieringar som gjorts än ORC Club. Men i årets inbjudan höll KSSS fast vid ORC Club.

  5. Janne Hird Jan 27, 2011 Reply

    Maximal “fathead” var uppfunnen redan då, liksom utskjutbart peke (Brixhamkuttern) och självvändande fock (peterbommen) Gennaker, codsegel och mycket mera om man kollar i backspegeln. Intet nytt under solen alltså!!
    Bara nya varianter och nya regler! Snart kommer nog toppseglen, bredfocken och ledsegel tillbaka.

  6. Richard Göransson Jan 27, 2011 Reply

    Kör IRC.

  7. RIVAL outlaw Jan 27, 2011 Reply

    Byt ut flaggan mot frugan istället!!! Då är det säkert många som vill mäta in henne!

  8. Gustaf Dyrssen Jan 28, 2011 Reply

    Fantastiskt fin båt. Kommer ihåg en artikel som skrevs om henne för några år sedan och visade helt underbara bilder.

    Till Miranda: Om ni vill segla “antikrundan på GR, skicka en mail till mig g@dyrssen.net så kommer jag försöka få med er på ett eller annat sätt. Jag är ganska säker på att KSSS och vi som gillar träbåtar har en sak gemensamt och det är att vi gärna vill se er på banan om det är möjligt, och det mesta är möjligt om man vill. Ni ser inte ut att ha staket och lite annat men det har beviljats dispans för tidigare när R-8 Assagao 1908 seglade GR / Visby 2005.

    MVH,

  9. Hinken Jan 31, 2011 Reply

    Skicka kommitten på studiebesők till medelhavet så lär de sig att klassiker har gaffel. Klassiker betyder just att det ska vara i original

  10. Author
    Peter Gustafsson Jun 13, 2011 Reply

    Senaste skvallret är att även en tysk båt, Gudrun III, med gaffelrigg har anmält sig.

    Och vare sig Miranda eller Gudrun kan mäta in. Tävlingsledningen har erbjudit dem att starta utan mätbrev. Och de får då DSQ vid målgång.

    Låter ju otroligt gentilt. Inte.

  11. Johan E Jun 13, 2011 Reply

    Undrar om en marconirigg mäter in? Mer mastkrum än på en “banyklubba” får man leta efter.

  12. Pär Lindforss Jun 30, 2011 Reply

    Nu är skandalen ett faktum. Gudrun 3 får ett ORC-clubmätbrev men Miranda får det inte. Trist för besättning på Miranda och ännu tråkigare för oss som tycker att det är kul med klassiska båtar. Tyvärr är hela ärendet klantigt hanterat då problemet med inmätning av gaffelrigg påtalades redan i januari.

    • Author
      Peter Gustafsson Jun 30, 2011 Reply

      Kanske någon här på bloggen är medlem i en tysk klubb som kan hjälpa Henrik att mäta in båten i Tyskland?

      Tydligen är de mer flexibla där och har tolkat gaffelrigg som “fathead”… Mätetalet blir ju alldeles för högt, men de får i alla fall vara med. Och det är ju trots allt bara ett tävling på skoj för gamla fina möbler?

      • Peter Kross Jun 30, 2011 Reply

        man skulle väl kunna se gaffelriggen som en mast med stor mastböj….

      • Author
        Peter Gustafsson Jun 30, 2011 Reply

        Kunna är en sak. Vilja en annan.

        Svåra saker sånt här.

        Litesom att maxgränsen för Shorthanded SRS på ÅF Offshore Race var 1.54. Förra året hade Balic 50 Spirit 1.53, men i år hadee man fått höjt till 1.55. Kanske skulle KSSS kunna fundera på en dispens? Inte att tänka på, och mail från ägaren besvarades inte.

        Bättre att båten stannar hemma?

      • Martin Jul 1, 2011 Reply

        “tävling på skoj”
        Finns det ett segel till inom synhåll växer ju hornen ut i pannan.
        All kappsegling är väl blodigt allvar!!! :-)

  13. Pär Lindforss Jul 1, 2011 Reply

    Senaste nytt är att Miranda också får ett mätbrev. Bra gjort av de som löst detta och kul att Henkan & Co får vara med och köra.

  14. Henrik widstrand Jul 1, 2011 Reply

    Senaste nytt det skall gå att få ett brev om man fejkar Flatheadstor.Det är helt fantastiskt det är inte själva seglandet som är det svåra utan allt regelkrångel!
    Man undrar om inte man kunde bjuda in i SRS istället billigare och enklare.Jag tror att vi måste förenkla seglingen för att få flera att vara med på banan
    Tack till allla som hjälpt mej till att driva frågan.
    Henrik på Miranda.

    • Peter Jul 2, 2011 Reply

      Lycka till henkan! Hoppas det går vägen och att KSSS släpper sargen och börjar fundera på hur man skall få ut folk på banan.

    • Johan E Jul 4, 2011 Reply

      Lycka till Henke.
      Hör av dig nästa år om du behöver en gast.

  15. Henrik Widstarnd Jul 10, 2011 Reply

    Ett stort tack till Göran Juppa på SSF som tillslut lyckades få till ett ORC C brev utan hans angaggemang hadde det inte gått.

    Henrik Widstrand

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.