Skip to content

33 Comments

  1. dick larsson
    Feb 28, 2011 @ 16:28

    En av dom nya Vaxerna som heter ultra gloss fungerar mycket bra håller gula vattenlinjen borta bra mycket längre
    kan även byggas på med flera lager
    mvh
    Tore

    Reply

  2. Göran
    Feb 28, 2011 @ 17:00

    Förra säsongen började jag med TCnano. Väldigt lättjobbat och drygt och ger en fantastisk yta, rekomenderas !!! Jag lägger på det med maskin och polerar med maskin.

    Reply

  3. /// Patrik
    Feb 28, 2011 @ 17:47

    Jag har blivit rekommenderad en två-komponents svindyr produkt som heter Dulon Marine. Jag såg resultatet på en blå X-yacht från 1995 och den såg nästan ny ut trots att det var mitt i säsongen. Har köpt ett paket från http://shop.bollnasbilvard.se/dulon-marine-2komponent–gelcoatskydd-for-bat-p-1103-c-544.aspx och det skall bli intressant hur min blåa X-yacht från 2002 kommer se ut när jag är klar.

    Högt & fort /// Patrik

    Reply

  4. Patrik
    Feb 28, 2011 @ 18:18

    Min paradgren !
    Börja med 3Ms 1200 papper en variant av våtslip utan vatten som finns till Oscilerande 150mm slipmaskin, en båt blir aldrig blank om inte ytan är slät och det är mycket få båtar idag som är släta från fabrik.
    Oftast är båtarna lite småvågiga i ytan och inte sällan syns det rutiga vävmönstret alt. divinycellrutorna genom gelcoaten.
    Slipa och torka av samt kolla snett från sidan så att hela ytan är matt, finns blanka prickar betyder det att ytan fortfarande är ojämn, då är det slipa, torka och kolla igen..
    Därefter polerar ni upp ytan med en riktig polermaskin med lammullshättor och Autosol eller liknande polermedel, sen är det vaxning som gäller och då med fördel ett Nanovax som ger långtidsverkan.
    Tänk bara på att vaxar ni ända ner till bottenfärgen innan ni dragit tejp för bottenmålningen så kommer inte tejpen att sitta kvar utan bara ramla loss, så blankt blir det.
    I flera år framåt behöver ni bara vaxa kanske vartannat till var tredje år polera beroende på om ni seglar salt eller sött.
    Lättast är slipjobbet om båten är blå, för då syns de blanka partierna bäst, gör ni detta noga så kommer båten att vara blankare än när den var ny.
    Mvh Patrik A.

    Reply

    • Mattias Bodlund
      Feb 28, 2011 @ 23:12

      Bara så jag förstår rätt. Det är gelcoat vi pratar om här?

      Reply

    • Lasse
      Mar 1, 2011 @ 00:06

      Hej Patrik,
      läser här om ditt råda att slipa först och sedan på med autosol, mao ändå mer slipa.
      Vi har en Omega 42 som fyller 30 i år och då har ju gelcoaten varit med några år. Skall man inte vara riktigt rädd om den gellcoat man har kvar? om man slipar och slipar så tar gellcoaten till sist slut och båten blir flammig.
      Och då är det bara omlackering som gäller eller?
      MVH Lasse

      Reply

      • Patrik
        Mar 2, 2011 @ 06:16

        Nått så kraftigt som Autosol skall man naturligtvis inte använda varje år.
        Svenska kvalitetsbyggen har i allmänhet så pass tjockt med gelcoat att det inte brukar vara några problem, men är du osäker råder jag dig att kontakta båttillverkaren.

        Reply

    • Hannu
      Mar 2, 2011 @ 07:25

      Jag tycker nog att 1200 papper utan våtslip som rekommenderas “inte” bör köras, det är ett rätt så grovt papper som tar bra mycket på gelcoaten, däremot som det påtalas nedan så finns det 3000 och 4000 korn som är mycket bättre. Sedan fattar jag inte varför du vill att man ska köra torrt då våtslipa är mycket bättre, pappret räcker längre när man kör med vatten då den inte sätter igen sig och även den fördelen att man slipper allt damm och ryk när vattnet binder och sköljer bort dammet!

      Reply

      • Patrik
        Mar 2, 2011 @ 17:39

        Jag jobbar med detta delvis proffesionellt och våtslip är söligt, då är utsug bättre och pappren är mycket tåliga mot slitage och igensättning.
        3-4000 papper händer ingenting när man försöker slipa med det, och meningen var ju att slipa bort ojämnheter, efter poleringen märker du ingen skillnad alls på om du använt 1200 eller 3-4000 papper som verkligen sätter igen sig och blir utslitet snabbt.

        Reply

        • Hannu
          Mar 4, 2011 @ 08:29

          Ojämnheter!! Trodde att tråden handlade om så kallad “vanlig” slipning/polering på våren och inte helrenovering av gamla lik, då funkar nämnligen 3-4000 papper med våtslip alldeles utmärkt istället för rubbing och liknande kemikalier, på min 31 fotare går det inte ens 10 papper till maskin innan skrovet är klart för vax.

          Reply

      • Johnny
        Mar 2, 2011 @ 19:14

        Hej

        Problemet med för fint papper är att det inte blir plant. Man slipar liksom ner i de små groparna. Vill nästan påstå att ett lätt slip med 1000 först möligt 800 väldigt lite för att få det plant sen 1200 och finare. Hadde jag nog gärna kört med en lite hård skummgummi platta på polermasinen och sen gått på med en lite mjukare när man polerar och sen lammullen.

        Detta ska såklart inte göra ofta.. möjligt 1-2 gånger på båtens livslängd. Du har ju troligen 1-1.5mm att ta på och du bör inte komma under 0.8mm då fins risken att det lyser igenom på något ställe och då har du ju problem. Ja eller matta ner spruta på lite nytt…

        Reply

        • Hannu
          Mar 4, 2011 @ 08:33

          Problemet är inte pappret utan att du har för mjukt bakom pappret, då följer pappret ytan som man slipar och planar inte ut. Givetvis tar ett grövre papper ojämnheter bättre, men som jag kommenterar ovan så var det väl inte helrenovering av lik tråden handlade om utan vanliga vintermatta skrov, då är det inte så mycket “gropar” i skrovet, inte på dom båtar jag haft i alla fall, även om en del varit 30 år gamla.

          Reply

          • Johnny
            Mar 4, 2011 @ 12:19

            Hej
            Men då hadde jag bara kört med Autosol och en lite håd skummgummi på pollermaskinen… ;-)

  5. Peter Gustafsson
    Feb 28, 2011 @ 19:09

    Med en relativt ny båt slipper man ju fundera på polerandet (som ju blev ganska tungt på en 80-talsbåt). Men då blir det ju desto mer fokus på att få till den ultimata vaxningen.

    Förra året provade vi TC nano och jag var faktiskt lite impad. Finns det något där, eller har jag bara gått på marknadsföringen?

    Reply

    • Lars Sörqvist
      Feb 28, 2011 @ 23:28

      Jag har också kört med TC nano och upplever det som bra. Svårt är dock att jämföra då man bara nyttjar en produkt åt gången…. Hur det blivit med en annan produkt vet jag självklart inte. Med en ganska ny båt är ju jobbet dessutom väldigt enkelt.
      Lars

      Reply

      • Team YXI (Mårten)
        Mar 1, 2011 @ 08:57

        Hej Lars, Peter

        Ni har ju “också” vita båtar som ær ca 3-5år.
        Använder ni “bara” TC Nano eller förarbetar ni med någon annan produkt?

        Reply

    • Kim
      Apr 13, 2017 @ 14:58

      Är “TC Nano Marine Gelcoats” och “Lionprotect Gelcoat Försegling” samma/likvärdig produkt?

      Reply

  6. PS
    Feb 28, 2011 @ 19:34

    Reply

  7. larsa
    Feb 28, 2011 @ 21:12

    är pã just spotlov, och då råkar familjens swan 36a som fyller 42 bast rulla in i lackhallen. Snyggast fribord 2011? Vi får se, men vi har hõga förvãntningar.

    Sedan blir det väl nanovax 2ggr/sommar…

    Reply

    • Jonas J
      Feb 28, 2011 @ 22:24

      GoGo Fast, både på fribord o botten. Snabbt o lätt att hålla rent.

      Reply

  8. Dicken
    Feb 28, 2011 @ 21:35

    abralon svampar fins 1000-4000krn perfekta att våtslipa med innan polering

    Reply

  9. David
    Mar 1, 2011 @ 08:32

    Även jag vill förespråka Dulon.
    Mina erfarenheter grundar sig på mörkröda 30-år gamla fribord.
    Tidigare körde vi våtslip, autosol och flera lager vax, men redan i mitten av sommaren syntes oxidationen igen.

    Fann Dulon i Danmark och testade. Efter första behandlingan såg skrovet fint ut i fyra år. Jag förmodar att produkten ger ett bra uv-skydd.
    Utförandemässigt är produkten synnerligen enkel att handha.
    När man tvättat/polerat färdigt läggs Dulon 1 på så att en hinna bildas. När denna torkas läggs Dulon 2 på och tillåts torka. Därefter poleras de bort och resultatet står sig!
    Därefter hålls frächören uppe med hjälp av schampo.
    I tester har den ej vunnit pga för låg glans, men skyddet är i alla fall jag grymt imponerad av.
    Dulon såldes/användes av http://www.renskib.dk/dansk/, vilka nu har tagit fram en egen produkt. Hur bra den är vet jag ej.

    /David

    Reply

  10. Martin
    Mar 1, 2011 @ 09:18

    Snygga fribord? ehh va?

    Snabbt är snyggt och då är det bara Harken/McLube Hullkote eller Lefant GoGo fast som gäller.

    Reply

  11. srsseglaren
    Apr 13, 2017 @ 15:30

    Är all sorts behandling fri ?
    https://www.youtube.com/watch?v=iLWhTcf6wPU

    Reply

  12. mackidack
    Apr 13, 2017 @ 15:53

    Att tro att man inte behöver polera en ny båt är ett rent fel tänk! Gelcoat ny som gammal är full av porer. Oavsett om du har en ny eller gammal plast så är det först och främst prio ett att få den ren. Detta görs lättast med Yes diskmedel eller Alfanol som har avfettande egenskaper. Och ja, detta gör troligtvis att du löser underliggande vax beroende på produkt. Vax är endast ett skydd och inget mirakel medel som förbättrar din yta. Det agerar endast som en försegling utav det resultat du uppnått med din förbehandling. Där efter kör man med en en extremt finkornig rubbing. Har du dålig yta något grövre. Polish som många använder är ingen höjdare då det endast gör gelcoaten “kemiskt ren” och inte förbättrar ytan på din gelcoat. Utan en porfri yta kan man använda vad som helst utan att uppnå ett bra resultat. När det är gjort tar du din försegling eller vax för att skydda din yta. Jag har kört med lahega 2-komp som försegling tidigare men nu använder jag uteslutande Glare. Glare spider for att polera och Glare som försegling.

    Reply

  13. Johansson
    Apr 13, 2017 @ 17:35

    Måla friborden med Dupont Marine så slipper ni allt vad jobb heter. Jag har varken polerat eller vaxat min J 145 på 2 år och den ligger i sjön året runt.

    Reply

    • Karl
      Apr 29, 2017 @ 20:38

      Var hittar du Dupont Marine i Sverige? Räknar med att det är Imron ms600 som använt?

      Reply

  14. Dan
    Apr 13, 2017 @ 21:30

    Intressant!

    Vad är det exakt som gör att Dupont Marine blir underhållsfri?

    Mvh/Dan

    Reply

  15. Johansson
    Apr 14, 2017 @ 14:28

    Färgen har antagligen inga porer jämfört med gelcaot vilket innebär att smuts inte fastnar. Ytan liknar gelcoat när den är alldeles ny dvs hög glans. Produkten är liknande Awlgrip men enklare att laga.

    Reply

    • Dan
      Apr 15, 2017 @ 09:41

      Tack för informationen! Skall måla om båten till nästa år och detta låter som rätt färg. Skall läsa in mig gällande hur man bäst går tillväga.

      Mvh/Dan

      Reply

  16. Martin
    Apr 14, 2017 @ 15:12

    Vi lade Awlgrip på en gammal Safir och gick från många timmar med ovan nämnda vax/polish till avtorkning med diskmedel och vatten på några minuter. Färgen höll väl i många år. Dessa färger ger verkligen en bra yta med mycket lägre underhåll. Tills man behöver reparera en skada då omlackning är det enda dyra alternativet…

    Reply

  17. Tomas
    Apr 15, 2017 @ 17:27

    Jag ska prova detta vax , http://www.waxdog.se/product.php?id_product=7 hörde av en arbetskompis att det ska vara super bra!!

    Reply

  18. Westcoast
    Apr 17, 2017 @ 18:57

    Vi har använt Collinite’s produkter i två år på vår båt och är enormt nöjda.
    #920 tar bort oxiden, även från den blåa randen, och gör skrovet helt rent utan att slipa.
    #885 är ett hård-vax som är lätt att lägga på och ger en mycket fin yta.
    Efter detta har jag lagt på en lackkonservering från Biltema (!) som enligt min bror gör att man slipper dom svarta smutsränderna från relings-listen, skall bli spännande och se om det stämmer :-)

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.