Vad händer med Lidingö Runt?

lr2011qqq.jpg
Ryktet säger att tävlings- och seglingsledning har hoppat av efter bråk med styrelsen? Och visst borde det vara fler än 11 anmälda mindre än två månader före start? Någon som har koll?

61 Comments

  1. Patrik Björklund Mar 22, 2011 Reply

    Lidingö Segelsällskaps Kappseglingskommitté har Lidingö Segelsällskaps fulla förtroende att arrangera Lidingö Runt 2011. Det stämmer dock att Lidingö Runts tävlingsledare har avsagt sig sitt uppdrag. Lidingö Runts tävlingsledare är dock en person inom kappseglingskommittén.
    Beträffande anmälningar har vi haft problem med en anmälningsmodul. Vi har nu bytt till StSF modul vilket vi har fått 16 anmälningar på de senaste 20 timmarna. Extra mycket tackar Peter Witt!
    Vi har ytterligare 47 anmälningar i den gamla modulen.
    Se gärna http://www.lidingorunt.se

    Patrik Björklund Orf Lidingö Segel Sällskaps Kappseglingskommitté

    • Peter Witt Mar 22, 2011 Reply

      Två själar, samma tanke. Patrik, tack för att jag fick vara med en stund igår!

    • Mats V Mar 23, 2011 Reply

      Hej Patrik,

      Blir det någon ORC I klass? Såg ingen i anmälningsfunktionen.

      • Patrik Björklund Mar 23, 2011 Reply

        Hej Mats!

        Vi har slopat IRC samt ORCi i år, pga nedåtgående trend i dessa klasser.
        Lite tråkigt tycker jag (personlig uppfattning), men inget är skrivet i sten….
        Kan förbundet eller någon vänlig själ hjälpa klassen att bli större skall vi naturligtvis återinsätta dessa klasser (min uppfattning)

        // Patrik B

        • Patrick L Mar 23, 2011 Reply

          Det tycker jag är ett jättedåligt beslut! Det är väl inget problem att köra iväg dessa och Farr 30 (och kanske X-35) ihop som tidigare. Vi vill gärna ha double scoring med IRC/ORC också som tidigare, även om vi seglar entypsklass.

        • Mats V Mar 23, 2011 Reply

          Även jag seglar hellre ORC I än SRS om ni sätter in det som alternativ. Tror att det blir betydligt fler som hänger på förutom Patrik L och jag själv.

  2. Peter Witt Mar 22, 2011 Reply

    Ny seglings- och tävlingsledare är på gång enligt det planeringsmöte jag var med på igår kväll. Det har varit två olika anmälningsfunktioner, vilket orsakat lite förvirring men nu är det utrett och anmälningarna ska flyttas ihop i den funktion som finns nu. LR-teamet ser fram emot många glada deltagare som alla tidigare år!

  3. Ove Lundmark - Piteå Mar 22, 2011 Reply

    Oj, va kul. Ser fram mot varvet.

  4. Author
    Peter Gustafsson Mar 22, 2011 Reply

    Kanon. Antog att något var i görningen.

    Ett tips är att tydligt ange kontaktpersoner, mail och telefonnummer. Visst, det blir lite mer jobb men det är sådant som uppskattas av seglare och ger fler deltagare.

    Lycka till!

  5. hmmmm Mar 22, 2011 Reply

    Ryktet säger att det är samma seglingsledare som hoppade av kvällen innan ett jolle DM för juniorer för nått år sedan, LSS klarade det så lär dom klara detta
    sägs att det jobbas hårt med att få fram resultatet snabbare och bankappsegling på söndagen med gemensam prisutdelning
    lär ju vara en så där 18-20 pers som jobbar med L-ö runt så två bort lär nog inte märkas, e ju inte första gången tävlingen genomförs

  6. Johan Rockström Mar 22, 2011 Reply

    En fundering när det gäller starterna i kölbåtsklasserna på Lidingö Runt

    Förra året var Lidingö Runt en del av X-35 Cup och vår klass (9 st X-35) startade tillsammans med 33 st andra större ORC båtar. Resultatet blev kaos med så många båtar samtidigt på en kort linje, kollisioner och båtskador och givetvis en masstjuvstart med återkallelse. Sedan blev vi liggande ett par timmar för att få starta om sist av alla, några båtar var dessutom tvungna att bryta efter första startförsöket pga skador.
    LR är en tradition som öppnar årets säsong i Stockholms seglingen men det faktum att vi riskerar att få skador på båt och material pga trängsel i starten gör att vi funderar både en och två gånger på om det är värt risken när vi har 10 andra tävlingar under året som är viktigare för vårt tävlande.

    Några idéeer från mig som jag tror skulle göra starterna bättre:
    – mindre startgrupper
    – mer lika storlek på båtarna i samma startgrupp
    – dela upp startgrupper i olika ambitionsnivå så att de som är mer tävlingsinriktade startar tillsammans och de som mer är nöjesseglare startar för sig.

    Kanske har jag lite rätt eller så tänker jag helt fel. Därför efterlyser jag andras erfarenheter och synpunkter och gärna LSS syn på det hela.

  7. Peter Schultz Mar 22, 2011 Reply

    Hallå Johan
    jag brukar gasta på Tengås X-35 å va me på L-ö runt förra året
    och i Nynäs där det krockades rätt friskt om jag inte missminner mig helt fel
    och då var det väll bara 35or där……..
    men åter till L-ö runt där jag ingår i kappseglingskommitten
    det blev många båtar i vår start så det gälde ju att hålla tungan rätt i mun
    så kommer det inte bli i år, det kommer finnas gott om plats för samtliga X-35or att halvinda fram och tillbaka på startlinjen…… skojar lite med dej
    vi jobbar i alla fall med att utveckla L-ö Runt
    snabbare resultat, Gåshaga som bas, bankappsegling på söndagen med gemensam prisutdelning bla.
    och alla tips ider och öskemål emotages tacksamt
    mvh
    Peter Schultz

    • Johan Rockström Mar 22, 2011 Reply

      Peter, jo visst krockades det i Nynäs i sista X-35 Cup och det rejält för vår del med rejäla skador som följd.
      (se 4:10 in i filmen på http://www.youtube.com/watch?v=0LwDEuQknyk)

      Bra att LR utvecklas så att traditionen att öppna säsongen runt ön kan överleva, kul att höra om lite om era idéer ovan. Jag tror det är en generell utmaning för kappseglingsarrangörer att utveckla sina arrangemang och göra dem attraktiva för kappseglare i olika båtar på alla ambitionsnivåer. Några klasser har under 2010 visat hur vi själva kan utveckla kappseglingsformatet och man kan ju hoppas att LSS, KSSS och andra klubbar visar att även arrangörerna har ambitioner att utveckla tävlingsformaten.

  8. Peter Pohl Mar 22, 2011 Reply

    Peter – låter kanon att ni har koll på detta. Kommer säkert att bli bra i år.

  9. Patrik Björklund Mar 22, 2011 Reply

    Naturligtvis så har du helt rätt Johan och vi försöker hitta just det du är ute efter. Till saken hör att vi hade även lite problem med anmälningarna förra året också. När den funktionären som lägger klasserna tittar han på hur många båtar de finns anmälda till respektive klass. I lys (SRS) 0 hade han då ca 21 båtar och tyckte att 5st X35 skulle få plast på startlinjen. Eftersom Göran Collin var tävlingsledare och gick bort 1 vecka förestart missade vi ca 90 sena anmälningar som bara han kände till.
    Dessa hamnade till stor del i just Lys (SRS) 0 en ändring i detta läge hade då varit svårt då listan redan hade skickats ut, och många båtar (typ 50%) riskerade att starta i fel klass. Därför hoppades vi att det skulle vara lite fördel över hela linjen (vilket det sedan inte var)…
    Vi kan bara beklaga det misstaget.
    En annan reflektion är att båtarna tenderar att bli snabbare och snabbare. Vilket betyder att Lys (SRS) 0 blir bara större och större. Vi har känt det svårt att flytta båtar från LYS (SRS) 0 till Lys (SRS) 1 då de som seglat flera år i just den klassen inte vill segla en annan (med tanke på vandringspriser mm).
    Det ända jag känner ett visst motstånd mot är att man skall dela upp klasserna i olika ambitionsnivå. Då jag anser att alla skall ha samma chans och då skall det inte spela någon roll i vilken båt man sitter i.

    Patrik Björklund

  10. Lars Sörqvist Mar 22, 2011 Reply

    Själv lär jag inte ställa upp i LR i år. Att placera X-35:orna i tillsammans med SRS-klassen är så fel det kan bli. Själv tycker jag mycket om SRS som i mina ögon är rätt klass för alla som tycker att det är en härlig grej att komma ut och testa kappsegling utan något större allvar. Så borde det i alla fall vara. Vill man köra lite tuffare ska man välja ORCi, IRC eller någon modern entypsklass som X-35 eller Farr 30. Att blanda dessa två huvudgrupper är helkorkat! Själva blev vi påseglade och skadade av en stor båt som var ute på sin första kappsegling. De sade själva att de inte visste så mycket om regler, men tyckte att LR var kul. Jag anklagar inte dem för smällen utan ser det helt och hållet som tävlingsledningens fel. I mina ögon funkar det inte särskilt bra att starta hetlevrade halvproffs tillsammans med familjeseglare som ska ut och njuta av naturen… Blir bara negativt för alla… Tänk om Vasaloppsarrangörerna tänkte lika som LSS. Skippa startled och mixa amatörer och elit slumpmässigt…. Undra om någon skulle ställa upp en andra gång?
    /Lars

    • P Mar 23, 2011 Reply

      Påseglad……… ni kom i full fart å blev påseglad av en långsamseglande pråm…. tur att ni e halvproffs, man får köra 70 på Essingeleden, gör man det i rusningstrafik när det är som en enda stor parkeringsplats åker man väll dit för vårdslöshet i trafik även om man kommer från höger
      ni va ju skitsura på protestkommiten dan efter men nu e det seglingsledarens fel…….!
      nåväl hörde på bryggan redan i höstas att ni ska få starta med Mumm30 då borde det va lugnt…… ingen krockrisk alls eller ??
      annars så värkar det ju bara behövas två 35or på en stor fjärd för att det ska bli faligt det krockas ju hej vilt på alla GP tävlingar.
      Och du vadå elit å amatör, hur är det i din egen klass ??
      å hur e det i Expresskassen för där har väll du varit med å styrt lite ?
      nä jag tycker att alla ska få vara med å leka, och så borde nog vi som tycker att vi e så d-j duktiga kunna bjussa lite på oss så färskingarna inte blir bortskrämda om dom av misstag har hamnat vid lovarts korken
      jag tycker det är pinsamt gläll som du kommer med

      • Lars Sörqvist Mar 23, 2011 Reply

        Självklart skulla jag aldrig “köra hårt” på ett medvetet sätt mot en nybörjare som är ute för att testa, men är det kappsegling så seglar man ju faktiskt mot sina konkurrenter. I mina ögon andra X-35:or. I den aktuella situationen ändrade Klabbe tvärt kurs i lä/framför oss och för att inte T-bona honnom höll vi givetvist upp. Som kappseglare är man då givetvis van med att vår lovartsbåt också ska följa med. I detta fall valde de istället att falla ner på oss… De hade helt enkelt inte koll på vad de skulle göra. I vårt fall var valet lätt. Det är dyrare att T-bona… Ett typexempel på att det inte är bra för någon att kombinera båtar med helt olika ambition och erfarenhet i samma start. Blir inte kul för någon….
        Undrar om det finns någon annan sport där man i stora breddtävlingar tror att det funkar att totalt blanda nybörjare och mer erfarna. Vasalopp, maraton, etc innebär ju alltid nivågrupperade startfällt för att saker och ting ska fungera smidigt….
        Det blir dessutom extra mycket situationer i en segling som LR varför jag anser att denna fråga blir än mer aktuell. Start som vanligen inte är krysstart gör det mer komplext. Ganska begränsat utrymme bakom linjen minskar svängrummet. Andra klasser som väntar på sin tur. Själv har jag seglat ganska många SM, EM och VM i olika klasser över åren men upplever trots detta att LR starter är något av det mest kaosbetonade som jag varit med om….
        Vi måste dessutom beakta att vi nu talar om ganska stora båtar vilket medför att evetuella smällar blir betydligt mer allvarliga än i båtar som Express eller Laser….

        • P Mar 23, 2011 Reply

          Hej kompis
          Jag tycker starten på L-ö runt är extremt enkel……
          har åxo varit med på sånna som du nämner med vågor ström vind å massa duktiga seglare……
          på L-ö runt består ju startlinjen av en enslinje (två vita plastkäppar på start bryggan) sen finns det en begränsningsboj….. som brukar ligga lite bakom startlinjen för att alla heta “proffs” som vill gröta i hop sig vid (vanligtvis) lovartskorken ska få lite spelrum……!
          ja så för alla oss som älskar att segla och kappsegla är det bara å glida fram på ett säkert sätt mot linjen när det drar i hop sig
          det brukar ju alltid vara gott om utrymme och stora luckor om man har lite högre fart än konkurenterna
          fast de e ju klart att mitt i gröten där finns ju bara en vinnare å massa förlorare.
          mvh
          å lycka till på VM

    • Nisse Mar 23, 2011 Reply

      “..hetlevrade halvproffs…”, yeahh right !

      http://www.x-yachts.com/uploads/Results_final_X-35_Europeans_2010.pdf

      mvh

      /N

      • JM Mar 23, 2011 Reply

        +1 (LOL!)

    • Author
      Peter Gustafsson Mar 23, 2011 Reply

      Som elit måste det ju kännas pinsamt att amatörer som “ska ut och njuta av naturen” seglar fortare runt ön i sina långsammare cruisingbåtar? Jag antar att det var den Arcona 400 som har DSQ som var i vägen? Inte illa att vara snabbare än flera av de superheta X-35:orna i sin första kappsegling…

      Senast jag kollade på Vasaloppet så var det de snabbaste åkarna som körde i första led. Inte de som tyckte att de hade bättre skidor och fler sponsorer?

      Sedan kan jag hålla med om att man skulle dela in starter efter ambition. Som på Faerdern där man kan välja LYS Racing, LYS eller Turklass. Men det finns ett antal SRS-båtar som har minst lika bra koll på läget som ni har, och då känns det fånigt om ni inte vågar köra mot dem.

      I annat fall finns risken att ni marginaliserar er som klass. Ja, ni har jättekul när ni kör själva, men när ni dyker upp på andra race så är det ingen som är impad. Där tycker jag Farr 30-seglarna har gjort ett mycket bättre jobb i att acceptera och anamma handikapp- och havskappsegling. Och i min bok ger det mer respekt än att dissa andra duktiga seglare bara för att de kör handikapp (för det är bland dem du skall rekrytera ägare som vill köra X-35).

      • Lars Sörqvist Mar 23, 2011 Reply

        Nu misstolkar du mig helt Peter! Jag har absolut inget emot SRS och är definitivt inte ute efter att nedvärdera de som seglar där. Tvärt om är detta det så viktiga insteget i kappsegling. Det jag vill säga är att jag anser att det är bra för alla parter med en viss nivågruppering. Jag anser att detta är viktigt för seglingens utveckling. En segling som LR är ett utmärkt tillfälle att locka ut massa familjeseglare att testa kappsegling och skapa en positiv upplevelse. Jag tror dock att detta inte funkar så bra om man blandar allt för friskt.
        Sedan har jag också den åsikten gällande SRS, som jag ofta framfört, att det vore bättre att låta denna regel vara lite mer “familjekappseglarregeln”. Jag har alltid haft svårt för “segelmakarbåtar” som väljer att köra SRS för att få fina placeringar då de lika gärna kunnat köra ORCi eller IRC. Tror inte det är bra för sporten. Skrämmer lätt bort den så viktiga bredden.
        /Lars

      • Lars Sörqvist Mar 23, 2011 Reply

        Nu misstolkar du mig helt Peter! Vad jag vill markera är att jag tror att viss nivågruppering är viktig. Jag är inte alls ute efter att nedvärdera SRS. Tvärt om anser jag att detta är något av det viktigaste för vår sport. Där finns ju det naturliga insteget i kappsegling. Därför ska detta avara kul, enkelt och tryggt. Att bland med X-35 och liknande klasser tycker jag då inte är en bra lösningen. Särskilt på en regatta som LR som kan vara lite av kappseglingens skylltfönster och locka många med båt ut på fjärden. Faktum är trots allt att det i klasser som X-35, Farr 30 etc lätt blir lite hetsigare…
        Förövrigt är min syn på SRS, som jag ofta framfört, att man om något borde göra denna klass än mer “familjekappseglar”-betonad. Viktigt är att insteget är lågt. Vi har ju uppenbarligen ett problem här då de är på tok för få av de 100 000-tals båtar som finns i landet som deltar i kappseglingar. Själv har jag svårt för båtar som “hårdsatsar” inom SRS (när alternativ finns) bara för att säkrare placera sig. I mina ögon är det det ORCi och IRC finns till för.
        /Lars

        • Lars Sörqvist Mar 23, 2011 Reply

          Opps, blev visst två ggr då det första inlägget först verkade försvinna….
          Ursäkta!

  11. o Mar 23, 2011 Reply

    De hetlevrerade halvamatörerna kanske kan köra med de andra halvorna i Hyundai cup.

  12. Patrick L Mar 23, 2011 Reply

    Det är nog farligt att försöka sätta stämplar på folk beroende på vilken start de är i. I ORC-starten för några år sedan small det vid lovartskorken när en båt försökte sig på en grosshandlare istället för att lägga sig sist i kön. Det kostade en riktad mantågsstötta och en kass placering för oss som satt fast i varandra efter starten. Likaså i ORC-starten på Gotland Runt 2007 blev vi påseglade av en annan båt. För djävligt med repor i båten men om man vill kappsegla får man räkna med det – protestera och gör upp via försäkringsbolagen annars är det nog bättre att hålla sig någon annanstans. Eller skaffa en båt som man vågar ta ut på linjen.

    Lidingö Runt är årets första kappsegling för de allra flesta. Ganska ofta är det inte ren krysstart utan halvvind/läns vilket skapar problem med utrymmet när det blir trångt. Är man rädd om båten rekommenderas att starta längre ned på linjen. Det är nog viktigare än i vilken startgrupp man är. Sedan var det uppenbarligen för många båtar i SRS0-starten, men det har ju Patrik förklarat anledningen till. Om någon ställer upp framför dig och du inte har plats att hålla undan p.g.a båt i lovart så är ju även den skepparen inblandad i situationen på ett kanske mindre smickrande sätt…

  13. Lars Sörqvist Mar 23, 2011 Reply

    Visst är det så Patrick, men man kan ju verka i en riktning som gör det så smidigt som möjligt. Särskilt om vi vill locka in fler helt nya seglare till kappseglingssporten. Både du och jag har nog över åren fixat en och annan repa på våra båtar, men jag är inte lika övertygad om att detta är acceptabelt för den som vill testa att vara med i en regatta med sin 40-fots ögonsten…

    I mina ögon är då en viss nivågruppering i kombination med att man försöker hålla startfälten på en rimlig storlek en väg att göra det enkelt och tryggt.

    /Lars

  14. många LR Mar 23, 2011 Reply

    Om många inte är så HETA och tar det lite lungnare så minskar kollisionerna……….enkel ekvation. (troligen så gör flera då taktiskt bättre start) Glöm inte att NI är “ringrostiga” på LR!!!
    Självklart så är det racing men utnyttja inte reglerna till max, använd ert sunda förnuft istället för de utväxta hornen. Tänk också va skönt att kunna vara på aftersail utan att behöva (skämmas och) gå till någon onödig protestförhandling.

  15. Team Styrbord Mar 23, 2011 Reply

    Om man ska nivåindela starterna så måste det finnas något rankingsystem. Som Vasaloppet där man kan få en kvallificeringstid från andra långlopp som i sin tur ger tillträde till en startfålla närmare startlinjen. De som är helt okvalificerade får starta nästan en kilometer bakom linjen i vasaloppet…. kanske skulle det vara något för LR, start bakom bron-:) och köra banan åt andra hållet så blir det lite spännande situationer på Askrikefjärden.

    • Lars Sörqvist Mar 23, 2011 Reply

      …om nu totalvinnare är så viktigt, men det har ju diskuterats här tidigare t ex med syfte på GR.
      /L

  16. Lars Sörqvist Mar 23, 2011 Reply

    Visst finns det en risk att kollisioner uppstår när man kappseglar på samma sätt som i alla andra sporter där utrustningen rör på sig… Jag tycker dock inte är något man ska acceptera. Självklar är det en möjlig konsekvens av att delta, men målet måste vara att minimera antalet krockar. För 30 år sedan var det en sak då en “stor” båt var 28-30 fot. Då kunde en hel del avvärjas med handkraft. Idag är en “stor” båt 40-45 fot vilket medför att konsekvenserna av smällar är betydligt allvarliga. Både dyra och i värsta fall även farliga för seglarna.
    Huvudansvaret för att undvika kollisioner ligger givetvis alltid på oss seglare. Tillsammans måste vi sträva efter att följa de regler som finns inom vår sport, tänka lite framåt och undvika “fel” situationer samt segla med “sunt förnuft”. Jag anser dock att det finns mer som går att göra. Seglarförbund har en del i detta. Där har vi också sett en positiv utveckling. Idag är regelerna mycket “krockfientliga”, vilket är bra. Säkerhetsregler har utvecklats för att göra sporten tryggare när så behövs. En annan part är arrangörerna. Även här går det i mina ögon att göra mycket för att bygga bort risker. Bansträckningar, startförfaranden, nivåindelning, rimlig storlek på startfällt påverkar i många fall riskerna i vår sport. Hoppas denna diskussion får mer fokus på detta! Det är därför jag ryter i lite här… :)
    Min övertygelse är att ju bättre vi kan bli på allt detta dessto lättare kommer det att bli att få de som inte testat kappsegling eller bara varit med några få gånger att våga ta steget!
    Lars

    • P Mar 23, 2011 Reply

      Jag tycker det är bra att du “ryter” i, om inte annat skapar det förnöjsam läsning
      och med tanke på att det räcker med endast två 35or på Mysingen för att dom ska krocka så varför inte dela upp L-ö runt på fler dagar, nybörjare en dag och sen proffs elit, vidare kvinnor barn och handikappade å tänker jag på fåkunniga, okunniga eller en shorthand klass för inkontinenta utan lokalsinne där det naturligt vis inte är tillåtet med gps
      nä du Lidingö Runt är årets höjdpungt för många och enda kappseglingen för några, ett avstamp för dom flesta som kappseglar här i stan å vill inte du va me får du skylla dej skälv, fast ska man vinna VM så bör man träna

    • Patrik Björklund Mar 23, 2011 Reply

      Lars !

      Naturligtvis så sätter LSS´s funktionärer säkerheten främsta ledet.
      Vår förhoppning är att X-35 (eller proffs) skall kunna kappsegla bland glada amatörer.

      Vi inom kappseglingskommittén är övertygade om att Lidingö Runt´s framgång har varit att vi alltid försökt satsa på alla. Ingen skall favoriseras Kappseglingsreglerna gäller alla. Med det betyder inte att vi inte kan lägga X-35 i egen ensam start.

      Hur vida man är proffs eller duktig kappseglare tycker jag personligen att man skall visa den 14/5 på vattnet.

      Lars har även en liten poäng när det gäller krockande, och synsätt på detta. När vi får en protest gäller det i 90% av fallen kontakt. 50% av dessa är en sk mini utredning för att bifoga skadeanmälan (vilket vi inte skall göra).
      Mycket få protester handlar om att jag fick undvika kontakt mot bår även om jag hade rätt till väg.

      Varför måste man krocka för att lämna en protest?

      Detta är mycket utbrett tänk i de sk proffsklasserna. Att INTE lämna in en protest mot en felande båt. Har man legaliserat det regelbrott han gjort. Om denne (den felande båten) fortsätter att vara i gråzonen för vad reglerna tillåter kommer det att leda till krockar.

      / Patrik

  17. Janne E. Mar 23, 2011 Reply

    De viktiga e väl inte att vinna utan att ha en go o trevlig dag på sjön…
    Lite Rostbiff & potatissallad, kycklingklubbor, brieost och kanske en flaska rött.

    • Lars Sörqvist Mar 23, 2011 Reply

      Självklart! Det är vad jag gör hela semestern i båten….

      • Janne E. Mar 23, 2011 Reply

        Hmm… men 35:an är väl längre än 10m?
        Seglar du istället X99 e de ju helt ok att var lite småpackad (enl. sjöfyllerilagen).
        Men om ni krockar o har er hela tiden kanske några av gubbsen läskat på lite även under själva racen…

        • F424 Mar 23, 2011 Reply

          Verkar ju som om 35:an är synnerligen svårhanterad så man kanske inte behöver vara på örat för att krocka? ;-) “Den inte gick varken att falla eller lova med” enligt klippet http://www.youtube.com/watch?v=0LwDEuQknyk

          Undrar om alla danska båtar är lika bångstyriga?

          • Janne E. Mar 24, 2011

            Niklas, de finns några tidiga X99:or som inte alls är svåra och bångstyriga, verkar faktiskt gå att styra med full kontroll i alla vindar på alla bogar…
            Men jag har sett bland X99:or med nr mellan 458 & 532 kan ha stora problem i nästan alla förhållanden.
            Vad det gäller övriga danska kan bara säga att det är “sådär”, finns en del riktigt långa konstiga “grejer”…
            Men X35:orna vi seglat mot här på västkusten verkar ok och nästan lika snabba som vi, på TR sist var det en som bara var någon minut långsammare än vi.

          • F424 Mar 24, 2011

            Tack Janne, nu klarnade bilden totalt.
            När jag tänker efter så minns jag en dansk båt som var både snabb och stabil på TR i startgrupp 4.
            http://www.sandaker.no/seilnett/resultatliste.aspx?seilasid=125&langid=3
            Eftersom x99:orna gastar sitter på lovarts reling såg du nog inte när vi gasade förbi i lä:-)

          • Janne E. Mar 24, 2011

            Oj oj, fick du backa till 2007…
            Kanske lätt att komma ihåg dom få gångerna. =)
            Intressant att vi satt i lovart, de e precis det jag sagt till gubbarna… “Ingen jävla parkbänk nu!”

          • Björn Svala Mar 24, 2011

            Niklas,
            tycker att du borde ha sett Janne isåfall. Det brukar vara han som står i brunnen och gastar…

  18. Erik Mar 23, 2011 Reply

    Vilken besserwisser attityd bland x-35:orna ! Det var nog bland det löjligaste jag har hört. De är väl inga proffs ! Tittar man på länken ovan så verkar de ju inte vara några stjärnor direkt. Dem kom ju näst sist !

  19. See You Mar 23, 2011 Reply

    Verkar som vi börjar bli otåliga att få komma ut på kappseglingsbanorna igen. Kanske till och med frustrerade och det brukar ju fungera bra. Kanske dags att slipa lite extra på botten istället för kasta yxor på varandra!

  20. X-seglare Mar 23, 2011 Reply

    Jag tycker den X-35 klassen låter som en klubb för inbördes beundran.
    Har svårt att se X-35 seglare som proffs, det verkar mest vara tröjor & dekaler!

    Hur vida man är en duktig seglare eller proffs avgörs inte av vilken båttyp man seglar.
    Ta Collberg t.ex. en av Sveriges absolut bästa seglare, han kom 2:a totalt på Tjörn Runt i en Bavaria 38 CR. Så lägg ner snacket om at visa klasser är mer proffs en andra och ska prioriteras på ett visst sätt.

    • Ludvig X-35 SWE166 Mar 24, 2011 Reply

      “Proffs” eller inte avgörs här: http://www.sailing.org/classification/index.php
      På en X-35 får det finnas max 2st isaf cat3 seglare. ska de styra så ska de äga båten. Det finns säkert SRS/orci-båtar med fler cat3 seglare ombord.
      På min båt är vi mestadels amatörer, en och annan isaf kat 3 har varit med ombord.
      SWE8 Matrisen Björn Österberg och SWE167 Volkswagen Klabbe Nylöf är isaf kat3 och de styr ju respektive båt.
      De flesta vet väl om att det kan bli rörigt på en LidingöRunt start. jag brukar försöka starta där det inte är tjockt med båtar för att undvika problem. jag tar inte LR på blodigt allvar, det är en kul start på säsongen och massa båtar på vattnet. det är nog om man tar det för seriöst man kan uppleva problem. men var och en gör som de vill.
      Vilka tråkiga inlägg om X-35 ovan, det är ju en superkul klass! entyp i första hand då tillfälle ges men SRS seglar vi alla också med glädje.
      Vi ses på Lidingö Runt!

    • Ludvig X-35 SWE166 Mar 24, 2011 Reply

      “Proffs” eller inte avgörs här: http://www.sailing.org/classification/index.php
      På en X-35 får det vara max 2st isaf kat3 seglare. för att få styra så måste de äga båten. Det finns säkert många srs/orci-båtar med fler kat3 seglare ombord.
      På min båt är vi mestadels amatörer, en och annan isaf kat 3 har varit med ombord.
      SWE8 Matrisen Björn Österberg och SWE167 Volkswagen Klabbe Nylöf är isaf kat3 och de styr ju respektive båt.
      De flesta vet väl om att det kan bli rörigt på en LidingöRunt start. jag brukar försöka starta där det inte är tjockt med båtar för att undvika problem. jag tar inte LR på blodigt allvar, det är en kul start på säsongen och massa båtar på vattnet. det är nog om man tar det för seriöst man kan uppleva problem. men var och en gör som de vill.
      Vilka tråkiga inlägg om X-35 ovan, det är ju en superkul klass! entyp i första hand då tillfälle ges men SRS seglar vi alla också med glädje.
      Vi ses på Lidingö Runt!

  21. Anton Mar 23, 2011 Reply

    Proffs eller glada bryggseglare, LR är allas regatta och kul ska det vara…
    Använd vilket handikappsystem ni vill för att gruppera in startgrupperna, entypsklasser blir det på definition och lika båtar startar samtidigt.

    Spara Starttid och måltid och se till att samla in alla mätbrev oavsett sort, publicera totalsegrare och klasssegrare i SRS och de som tycker det är kul att mäta, väga, ändra, skruva har säkert tid att sortera upp resultatlistor för ORC, IRS, NorLYS, DH och vad de vill.

    Ni proffs får väl helt enkelt träna på att starta smart!
    Ledsen alla båtar seglar inte lika fort, slår vad om att det går att bromsa och gasa även dessa X35:or (Formel1) för att positionera sig i finalstarten på världsmästerskapen….

    Så det är tur att glada amatörer ställer upp och kan vara ivägen, taskigt att få stryk av en billigare/äldre låda? Nä, rättvist…

  22. Peter Pohl Mar 23, 2011 Reply

    Mycket pajkastning = känns sådär
    “Fakta”
    – LR är en av Sveriges mest populära kappseglingar med en blanding av erfarna och mindre erfarna seglare
    – Det har varit rel få tillbud under starten med tanke på det begränsade utrymmet bakom Lidingö bron
    – X-35 är en fantastisk båt som kräver sin man (besättning) i hårdvind
    – Av Stockholmsfleetens 10 båtar hade endast 2 st, delar av besättningen med categori 3 status
    – X-35:an har nått framskjutna placeringar i IRC i Sverige (RM -09) och i UK samt inom LYS/SRS

  23. Jag är imponerad över vad X-35 och Farr 30 gängen faktiskt åstadkommit på kort tid. Well done!!
    Jag tror det är ett misstag av Lidingö Runt organisationen att stryka klasserna som seglar efter ORCi och IRC. Det innebär att dessa seglare tvingas att köra mot seglare som har mer begränsade budgetar, kanske inte oändliga seglar garderober etc.
    Hur kul är det i längden för de flesta breddseglarna? Man vill ju ha en sportslig chans eller?

  24. Mats V Mar 24, 2011 Reply

    Jag gästpelade i X-35 klassen förra säsongen och tycker precis som Öresunds-Anders att de lyckats åstadkomma ett bra upplägg med GP-serien, filmerna och arrangemangen. Debatten här har tyvärr hamnat lite snett för dem. Eftersom det är så få livaktiga kölbåtsklasser i Sverige gäller det givetvis för de som finns att verkligen vara inbjudande så att fler får lust att vara med. X-35:an är en kul, lättseglad (!) båt men som i hård vind kräver en mycket koordinerad besättning.

    I år kör jag med egna båten i ORC I och SRS! :-)

  25. Anders Eriksson Mar 24, 2011 Reply

    Kanske dags för nya klassindelningar då båtarna blir snabbare. Om man tar kölbåtarna som deltog i LR 2010 och delar vettigt kan startlistan t.ex. se ut såhär:

    SRS 1.33 och över, inkl. X-35 = 30 båtar
    SRS 1.27-1.32 = 27 båtar
    SRS 1.22-1.26 inkl. J/92 = 30 båtar
    SRS 1.17-1.21 inkl. J/80 & Smarre = 30 båtar
    osv.

    30 båtar borde väl kunna starta samtidigt?

    • Anders Eriksson Mar 24, 2011 Reply

      Och tillämpa doble scoring (SRS och entyp) för ovanstående klasser så kan vi mäta “halvproffsens” prestationer mot oss i “amatörbåtarna”.

  26. Per Lundqvist Mar 25, 2011 Reply

    En bitvis trist och lite märklig diskussion att följa. Det värsta är väl att det, när vi väl har resultaten från Lidingö Runt 2011, inte går att vederlägga hypotesen att visa seglare, eventuellt s.k. proffs, är vassare än kategorin amatörer. Det behövs flera seglingar i en serie för att kora den som är bäst. Särskilt på seglingar av typen Lindingö Runt. Detta är ju en av tjusningarna med sporten.
    Så ni som nu gnuggar händerna och hoppas på att nåt “proffs” skall komma kass i LR så ni kan hänga ut vederbörande på BLUR i maj kan jag bara säga – lägg ner…
    I övrigt kan det var strunt samma om man seglar SRS eller ORCi på LR. problemet är väl att de båtar som inte har nåt SRS mätbrev kanske inte kommer? IRC är ju f.ö. helt meningslöst då SRS är lika bra. Jag tycker klassindelningen som nån föreslog som gav ca 30 båtar per start är alldeles utmärkt. Gör den när ni ser listan med anmälda. Det är bra att segla inom ett “spann” och slippa båtar med 15-20% högre rating som vi ibland har i ORCi.

    Sen ges det ju ett alternativ defintion till begreppet “proffs” på ÅF/Gotland Runt 2011 där man ger båtar över en viss längd i fot epitetet “Elitklass” (och övriga). “Elit” är nu lika med antal fot på båten. Hoppas det är proffs med ombord. Eller i alla fall bra seglare. Själva är vi amatörer, enligt ISAF.

    Per L/Xplorer X-332

    • många LR Mar 25, 2011 Reply

      jag har vunnit många seglingar….. som amatör….. eller är jag proffs……eller tycker jag det är så förbannat kul att jag tror jag känner mig som ett proffs…. eller är jag så proffsig eller amatörmässig att jag förstår att det VIKTIGA ÄR ATT JAG GILLAR KAPPSEGLING

  27. Niklas Mar 25, 2011 Reply

    Proffs är en term som används inom sporten för den som utövar sport mot betalning…..

    • många LR Mar 25, 2011 Reply

      villkor från ett försäkringsbolag, olycksfall/hem/ ansvar
      “Med professionell idrottsutövare menas att mer än hälften av den förvärvsmässiga inkomsten kommer från den idrott som utövas”

      e du proffs så är det läge att skaffa speciell proffsförsäkring

    • Anders Eriksson Mar 27, 2011 Reply

      Enda sättet att bli miljonär inom segling…
      …är att börja som miljardär.

  28. Lars Sörqvist Mar 27, 2011 Reply

    Just hemkommen efter skidåkning utan nät ser jag hur mycket fokus ett enda ord som misstolkas kan ge. När jag använde ordet “halvproffs” var det utifrån ett försök att beskriva de nivåskillnader som finns i många startfällt och som jag anser är något man borde reflektera över. Det ligger ingen värdering i huruvida vissa klasser skulle vara bättre eller sämre! Det var i alla fall inte min avsikt med ordvalet!
    Lustigt nog finns inga vedertagna nivåbegrepp inom seglingen. Springer man långlopp talar man t ex ofta om motionär, elitmotionär och elit. Slälv har jag ofta kallat mig hobbykappseglare då detta är min hobby samtidigt som jag har en annan profession… Men det är väl de flesta av oss. Tyvärr verkar ordval (förmodligen klumpigt valt av mig) överskugga det jag anser man bör fokusera på, dvs i vilken utsträckning det finns behov av en viss nivågruppering i stora startfällt (särskilt på trånga vatten). Jag tror inte familjeseglare som vill testa kappsegling passar så bra ihop med hetsiga kappseglare (vad man nu ska kalla dem), på samma sätt som jag själv inte skulle passa in bland elitsatsande OS-seglare…. I de flesta andra sporter har man någon typ av nivågruppering då det är väldigt många som ska starta samtidigt, för att helt enkelt göra det säkrare och roligare för alla. I en sport som segling där konsekvenserna av krockar dessutom är lite större än krockar i starten i ett maratonlopp finner jag det lite konstigt att detta sällan diskuteras…

    Detta innebär inte att det måste vara en absolut nivåbedömning som ligger som grund. Man skulle t ex kunna ha ett fritt val. En trevlig variant på detta tycker jag är X-Yachts Gold Cup där man har olika nivåklasser att välja mellan t ex familjeklass och sportklass.

    Vad gäller X-35 klassen tror jag inte att denna klass är mer eller mindre hetsig än andra större entypsklassen, men i fallet LR har det blivit ganska rörigt (vilket jag under flera år påtalat till arrangören för LR) då man stoppar in X-35 i SRS starten samtidigt som vi internt egentligen bara kappseglat mot varandra (LR har ju fram t o m förra året ingått i vårt GP). Som många sett på div YouTube klipp brukar det ju vara ganska tajt på våra regattor. Inom SRS finns självklart, som någon påtalade, många jättebra båtar, men det är nog också den klass som har störts spridning då SRS är det enda fungerande och enkla systemet för breddkappsegling. I mina ögon vore det därför bättre att lägga entypskalsser i separerade startfällt. I de fall man anser att det inte är tillräckligt många båtar för att man ska erhålla egen start kan man välja att kombinera flera liknande entypsklasser i en och samma start.

    Förra årets LR var i alla fall i denna SRS-start ganska kaosbetonad. Det var ett ganska stort antal krockar. Flera med ganska stora skador. Visst måste man vara beredd på att sådant kan inträffa när man kappseglar, men jag anser att man bör göra vad som går för att minska risken. I detta har alla sitt delansvar, även arrangören!

    Gällande LR tror jag flera andra saker kunde vara nyttiga utöver rimlig storlek på startgrupper och eventuell nivågruppering. Genom att skjuta startlingen några hundra meter längre från bron skulle manöverutrymmet drastiskt förbättras. En fix linje som ej baseras på enslinje skulle dessutom minska risken att olika båtar startar på “olika” linjer vilket ytterligare trasslar till det idag.
    /Lars

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.