Skip to content

33 Comments

  1. Patrick L
    May 4, 2011 @ 07:17

    Riktigt coolt. Och det skall bli riktigt skoj att se vad Sveriges första M34 kan prestera!

    Reply

  2. Patrick L
    May 4, 2011 @ 07:41

    Du får väl säga till Léon att här i lättvindsmecka går det lite bättre för Farr 30 i både IRC och SRS. Kanske samma för M34, skall bli kul att se vad den går för i lättvind också!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 4, 2011 @ 08:24

      Det är väl som vanligt “jag har en ny båt, har inte koll på rigg och trim och har inte tränat, men jag är ganska säker på att vi mäter kass för vi vann inte i helgen” :-)

      Reply

  3. Robban
    May 4, 2011 @ 08:11

    Ni som kan det här med gennaker. Brukar man inte dra runt skoten mellan förstaget och gennakern i gippen? Här släpper dom på båda skoten och tar hem på det nya.

    Reply

    • Large
      May 4, 2011 @ 08:28

      Gipp under planing görs ju under helt andra förutsättningar än en gipp i deplacementfart. Jämför en vindsurfinggipp där fokus är att behålla planing hela vägen. Om seglet inte drar hela vägen runt spelar ingen roll.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      May 4, 2011 @ 09:44

      Jag är osäker på setupen, men hur man kör beror på pekets längd, hur stor gennakern är och hur mycket det blåser.

      Med ett kort peke kör man alltid outside. Vi, som har ett relativt långt peke, kör alltid inside. Jag trodde att man på M34 körde inside i lättvind och outside när det brallade, men efter att ha studerat filmerna från Spi Ouest verkar outside vara det som gäller?

      Reply

  4. Gustaf Dyrssen
    May 4, 2011 @ 08:35

    Farr 30 har en engagerad ledare (Patrik L, om jag förstår det rätt), en bra båt, fantastiska trim guides, otroliga motståndare, bra racing (nationellt och internationellt), versatillitet (kommer antagligen inte ta någon längre stund innan ni kör både MR, lag segling, offshore och bana under samma kvartal. Saker som konstant tävlas med är ofta lätta att hålla ordning på.

    Själv är jag helt multi frälst. Med samma fördelar som ovan, fast i en F18. AHPC C2 köpt via Thomas Ekefalk hos Darren Bundock (bara trevliga människor som gör sitt yttersta och är super på att segla).

    varför skall man då köpa en M34 nu även om det är coolt ?????
    Du dras in i mätregel träsket, måste utveckla både trim guides, system och segel etc etc dyrt dyrt dyrt. Det blir som att komma till Porsche Carrera Cup med en F1…… du får ju inte vara med i racet.
    Som en patetisk fotomodell som alla tittar på med beundran men ingen vill ha. (mer än en natt)………….. Går säkert också att utveckla till något bra men mycket jobb……..

    Jag vill INTE ha en M34, men ruskigt kul att titta på videon.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 4, 2011 @ 08:57

      Varför?

      Kanske för att man vill mäta sig offshore med Franck Cammas och Dean Barker?

      Alla har olika idéer vad man vill åstadkomma med sin segling och hur man vill utvecklas som seglare (vilket är fantastiskt). Och jag har inte alls svårt att förstå de som har Tour de France à la Voile på sin önskelista.

      Sedan är det fan så mycket svårare jämfört med att ta en välkänd båt med trimguide och köra på hemmaplan. Men det kanske är del av utmaningen…

      Reply

      • Patrick L
        May 4, 2011 @ 14:18

        Det är säkerligen mycket svårare men vi som har “den välkänd båten med trimguide” är nog ändå nöjda med svårighetsgraden och utvecklingspotentialen för ett tag framöver. Vi hade rätt bra speed på Sandhamn Race Week förra året men i Frankrike var vi halva havet efter fransoser och amerikaner efter en hård kryss (ok 20-30 båtlängder känns i alla fall som halva havet), så vi har mycket kvar att jobba med både individuellt och som fleet och det kommer vara ruskigt kul att sporra varandra och få mäta sig i den utvecklingen. Den som tror att man kan ställa in skorna bara för att det finns en trimguide får nog tänka om – oavsett båttyp.

        Reply

      • Gustaf Dyrssen
        May 5, 2011 @ 07:47

        Säkert en kul utmaning, för mig skulle dock utmaningen att segla farr30 mot Patrik L ( som nu har varit ute och lärt sig några tricks mot proffsen) , team Baggi/Brenter, team Gransegel med flera vara ett en bra utmaning och skola för att ta min segling till en ny nivå och ha otroligt kul under tiden till en rimlig kostnad.
        Dessutom ger den många som idag funderar på att pimpa sin familjebåt ett fantastiskt alternativ att ta sin segling vidare. Det är inte gratis att fixa sin 35-40ft familje racer med segel, bra tampar, block, system etc etc och det tar massor av tid. Tid som man skulle kunna spendera på vattnet. Köper man en farr30 som är välutrustad får man ofta många segel ställ, Säkerhets utrustning etc för ca 400.000.- den båten har sen också ett restvärde. Jag skulle vilja påstå utan att ha en större analys bakom mig att det kan tom vara billigare och mycket bättre racing.

        Reply

        • CB
          May 5, 2011 @ 09:20

          Word!

          Reply

      • Peter Gustafsson
        May 5, 2011 @ 09:50

        Gustav, hur kan du motivera Watski 2Star på Refanut? Ni skulle ju kunna byta den mot 10 bra shorthandedracers och få mycket bättre motstånd i en 33-fotare :-)

        Samma argument gäller för 606, Express, Melges och många andra båtar som man får fult kittade för bra pengar. Och Farr 30 är ett oslagbart i sin nisch just nu.

        Men samtidigt kan man inte dissa de som köpte Farr 30 för 10 år sedan? Eller en ny M34! Om inte folk satsade på nya lite coolare båtar skulle vi fortfarande segla Folkbåt.

        Reply

        • Gustaf Dyrssen
          May 5, 2011 @ 13:56

          Du har en stor poäng men för mig är W2S en utmaning och inte en kappsegling. Dessutom seglar jag med en ruskigt trevlig typ där vi delar upplevelsen vilket gör det mycket trevligt.
          SRS kanske är bättre än vad jag har förstånd till men en så länge är den i mina ögen ett oprövat kort så om det hela blir ett race eller eskader segling återstår att se. Jag förstår att dom som har lagt ner tid på detta är mycket skickliga och har en förståelse för mätsystem som vida överskrider mitt eget, men jag har till dags datum bara upplevt riktigt bra racing i entyps/box båtar därav min ståndpunkt.
          Jag ser fram mot W2S och hoppas att det blir lika kul och trevligt som förra året och att jag efteråt kan känna att jag och Fredrik har drivit båten hårdare och bättre än förra året. Vi tycker att Refanut är en gammal fin kappseglings båt som förtjänar att vi anstränger oss till det yttersta för att göra henne rättvisa. Vi är sämre än hennes potential men vill trots det hedra henne men vår svett, blod och tårar, även om otillräckligt.
          Hade för mig W2S blivit ett race med 2 st Farr30 som man kunnat segla mot varandra ? Jag hade tyckt det om motståndaren är en kompis som jag vill slå.
          Med bara 2 båtar kan jag förvänta mig att bli en mycket bättre seglare?? Nja…. kanske. Men hade det varit 10 st varav några åker ut och lär sig av dom bästa i Världen (typ mot Joe Fly etc) eller är bland dom bästa i världen (Typ Baggi) så blir givetvis även min inlärnings kurva brantare.
          Så jag min slut satts är som din att det hela beror på vad man vill uppnå. Själv är jag en amatör med begränsat tid för segling. När jag seglar eller kappseglar vill jag antingen snabbt bli bättre och/eller ha trevligt. Hur kommer jag dit ? för mig är svaret entyp/box.
          Andra får gärna ha en annan logik eller andra sätt att nå sina mål eller bara njuta av att komma ut på fjärden, en underbar känsla vi alla delar.

          Reply

    • o
      May 4, 2011 @ 09:20

      jobbar du på volvo eller är de taskiga kvinnometaforerna självfunna?

      Reply

      • Gustaf Dyrssen
        May 4, 2011 @ 14:18

        livets härliga skola

        du få gärna gilla/ogilla eller garva/gråta, åt eller med. Varsågod.

        Reply

      • JonasB
        May 5, 2011 @ 09:01

        Hur har du det själv med kvinnosynen som förutsätter att en fotomodell måste vara en kvinna?

        Reply

  5. Pelle
    May 4, 2011 @ 08:39

    manligt att köra gennakerskot utan skothandskar !!
    antingen har han alltid kört så och är hård som en fotsula i händerna…eller så hade han en riktigt jobbig morgondag :)

    Reply

  6. Krite
    May 4, 2011 @ 09:39

    Om man inte planerar att segla tour de france så finns det i mina ögon inte någon anledning att köpa en M34. Båten är inte särskilt snabb eller underhållande att segla. Lägg en betydligt mindre summa pengar och köp en Farr 30 så får ni betydligt bättre segling. Detta verkar även de flesta franska seglare jag talat med eniga om.

    Krite

    Reply

    • Pelle P
      May 4, 2011 @ 10:25

      Det var ett inlägg som heter duga! Man kanske tom får två Farr 30 för samma peng?!

      Reply

  7. Robban
    May 4, 2011 @ 09:53

    Tack för svaren ang. gippteknik. En grej till bara… -Hur gör man för att inte det nya skotet skall hamna i havet och åka in under båten när man gippar “outside”?

    Reply

    • Gustaf Dyrssen
      May 4, 2011 @ 14:20

      man tejpar en latta vid tack ca 1-1.5 meter framåt så brukar skotet lägga sig på den.

      Reply

  8. Pelle P
    May 4, 2011 @ 10:14

    Funderade en stund på vad det var för snöre framför trimmer och rorsman; vi måste ha längre kicktamp på Blur!

    Reply

    • Patrick L
      May 4, 2011 @ 11:00

      Kicken är nog en tamp vi förlänger även på Orca i år. Efter några wild rides i Hyères så inser man att den är mycket effektivare att trimma med långt bak än storskotet.

      Reply

  9. Mats
    May 4, 2011 @ 10:43

    När blåser det så att kickgubben behöver sitta i knät på dig Peter? Sköna bilder.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 4, 2011 @ 11:22

      Våra fartrekord kommer ju oftast när vi är doulehanded (då är vi mycket lättare) och då borde ju rorsman köra kicken själv :-)

      Reply

      • Pelle P
        May 4, 2011 @ 11:27

        Och då ska rorsman inte dra hem kicken OCH samtidigt luta sig mot ratten… då blir det “ratträttning” hos Cliff!!

        Reply

  10. Ulf Brändström
    May 5, 2011 @ 11:57

    för att ändå ta ” rattspjärn” och slippa ratträtning kanske Jeffahttp://www.jefa.com/ kan erbjuda en rattspjärnvänligt alternativ i kol.. Dyrt alternativ men skulle nog funka. -:)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 5, 2011 @ 11:59

      Mmmm… såg att Carbonautica hade en sexig ratt till J/111 som nog skulle passa…

      Reply

  11. Fredrik Lönegren
    May 5, 2011 @ 21:04

    Tråden är en av de bästa på länge +++++

    Reply

  12. danielk
    Jun 26, 2011 @ 22:34

    I helgen drog TFV igång men tyvärr kom inte Delft Challenge till start utan har via sin webb meddelat att en av deras sponsorer hoppat av och att de inte får ihop ekonomin. Bilder från dagens seglingar och lite annat i helgen finns här: http://www.tourvoile.fr/fr/2011/multimedia/photos/photos.html

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 26, 2011 @ 22:37

      Tråkigt! Någon som har koll på den nya som har landat i Stockholm?

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.