Lidingö Runt | trash talk

I morgon smäller det. Lidingö Runt räknas väl som startskottet för säsongen för många. Preliminär startlista (varning 15.276 sidor)

Vem vinner? Är TP52, SeaCart eller A-kattan snabbast runt? Vem kör på flest X-35:or i starten? Hinner Woxén få i motorn? Kommer alla att få SRS-mätbrev? Kommer tävlingsledningen att få till det? Kommer man att få fast rundingsmärkena?

Många frågor… någon som har svar?

This entry was posted in News and tagged , . Bookmark the permalink. Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

91 Comments

  1. Stefan P
    Posted May 13, 2011 at 13:32 | Permalink

    SRS lotteriet verkar förstärkas av dito väder SMHI spår väst runt 4:a och YR Flau vind. Inte så optimalt för oss som hoppat på en Dehler 34/35 med fock. Blir det sådant blek kör kommer kanske dubbelskrovarna ligga som paddor, men det blir inga större problem med fastsättning av märken.

  2. Mats V
    Posted May 13, 2011 at 15:03 | Permalink

    Att optimera båten för ett visst vindsegment väljer man ju själv (om det inte är en ren plånboksfråga). Man hör mer sällan någon genuabestyckad båt klaga över att det skall blåsa för mycket. ;-)

  3. Mathias
    Posted May 13, 2011 at 15:54 | Permalink

    Lidingö runt brukar ofta blåsa hårt, med många försäkringsärenden som följd… Kanske blir ett billigare race i år då ;-)

  4. Stefan Lju
    Posted May 13, 2011 at 16:04 | Permalink

    Sitter just nu på jobbert med utsikt över LR startorådet. Glider förbi en och annan seglare i lättvinden som ser ut att testa lite inför i morgon.
    Vind någonstans mellan ost och nord.
    Stefan

  5. kiw
    Posted May 13, 2011 at 19:38 | Permalink

    Senaste rapporten, sydväst 3-6, lägre in över land (dvs 2-4).
    Konstigaste SRS-brev, Wasa 55 std, 1.27, hottad Wasa55 1.25?
    Risk för rundbana i dubbel bemärkelse.

    KIW

  6. Staffan
    Posted May 13, 2011 at 20:42 | Permalink

    Vädret i all ära och det blir vad det blir, men det verkar även SRS systemet blivit. En icke transparent regel som man aldrig får en förklaring på. En del mycket konstiga förändringar har dykt upp som vi bara får svälja. Allt enligt SSF:(

    • Hans Gunnarsson
      Posted May 13, 2011 at 20:51 | Permalink

      Kan vi hålla SRS-gnället till SRS-tråden? Börjar bli gammalt nu…

      • Anders
        Posted May 13, 2011 at 21:41 | Permalink

        +1

      • kiw
        Posted May 13, 2011 at 21:42 | Permalink

        Absolut Hans!!!!
        SRS trash talk kommer efteråt ändå.
        Vill ändå ha synpunkter på “felbedömda SRS-tal”-

        KIW

      • Gustaf Johnson
        Posted May 13, 2011 at 21:43 | Permalink

        Instämmer

      • Staffan
        Posted May 14, 2011 at 05:32 | Permalink

        Varför då????

    • Pär Johansson
      Posted May 13, 2011 at 22:22 | Permalink

      Det är nu det känns extra bra att segla Farr 30. Inga diskussioner om Lys eller SRS eller vad det kan kallas för. Dessutom spelar det ingen roll om det blåser lite, medium eller mycket – det går lika bra ändå!

      • KIW
        Posted May 13, 2011 at 23:48 | Permalink

        Om alla seglade Farr 30 (vilket iofs skulle vara kanon), då skulle det vara väldigt tyst på webben!?

        KIW

        • Pär Johansson
          Posted May 13, 2011 at 23:55 | Permalink

          Nej, tvärtom – då skulle diskussionen handla om hur man seglar, segeltrim, rigtrim, båthantering – ja allt som gör att man tar sig fram fortare på vattnet!

          • Posted May 14, 2011 at 00:59 | Permalink

            Hörde att ni hade skruvat till riggen stabilt!

  7. Posted May 13, 2011 at 23:16 | Permalink

    Shit vad taggade vi är! Det skall bli otroligt kul att köra premiärracet!

    • Fredrik Lönegren
      Posted May 14, 2011 at 01:21 | Permalink

      +1 dito

  8. BD Fisken
    Posted May 13, 2011 at 23:48 | Permalink

    Fick lämna återbud. “Ring mej sän”!

  9. Posted May 14, 2011 at 15:14 | Permalink

    Sitter borta i Kina och vill veta hur det går i LR, någon som vet?

    • Sam V
      Posted May 14, 2011 at 15:50 | Permalink

      Rätt svaga och puffiga vindar men skönt väder. VW första av X-35:orna, din båt gick det inte så bra för. Väntar på resultat.

    • Anders Eriksson
      Posted May 14, 2011 at 18:05 | Permalink

      Finngulf 33 La Dolce Vita och X-332 Xplorer gick bra i SRS Grupp 2, vem av dem var snabbast på korrigerad tid? Även X-332 Sport Boxer gick rätt bra.

      • Anders Eriksson
        Posted May 14, 2011 at 18:13 | Permalink

        Det verkar som att vi vann både klassen och SRS totalt med FG33 La Dolce Vita på 4:09:10 korrigerad tid :-)
        Explorer tvåa på 4:09:54 och Boxer trea på 4:15:52.
        Grattis!

        • large
          Posted May 14, 2011 at 18:51 | Permalink

          Måste vara en bättre besättning i år!

          Grattis Per med besättning

          /
          Lars

        • Mats V
          Posted May 14, 2011 at 18:57 | Permalink

          Oj, vet ni redan det?! Har inte sett några resultat än. Stämmer det så får vi vara nöjda (det var vi inte direkt efter..).

          Grattis FG33 – ni seglade riktigt bra! Jobbiga som hela tiden kom tillbaka och även förbi… ;-)

          Grattis även till Explorer!

          • HenrikA
            Posted May 15, 2011 at 12:32 | Permalink

            Hej Mats!

            Ditt mätbrev på SSF hemsida säger SRS 1,27 för Boxer men resultatlistan 1,26. Det har ingen betydelse för placeringen men borde det inte korrigeras av LSS, eller finns det någon ändring som jag missat? / Henrik

          • Henrik
            Posted May 15, 2011 at 12:34 | Permalink

            och grattis till er placering.

          • Mats V
            Posted May 15, 2011 at 12:48 | Permalink

            Tack, Henrik.
            SSF ändrade (helt korrekt) mitt 1 vecka gamla SRS-V mätbrev i fredags vilket inte LSS hann upptäcka. Jag upptäckte det av en slump fredag 23:30 och meddelade seglingsledningen 07:50 lördag morgon. Frågade också om jag borde byta startgrupp men de sa nej. Uppmärksammade dem igen via mail igår kväll när jag såg resultalistan. Påverkar som sagt inte resultatet men i dessa tider av “SRS-turbulens” så är det säkrast att rätt är rätt… ;-)

          • Mats V
            Posted May 15, 2011 at 13:35 | Permalink

            Tack Henrik!
            Skrev just ett svar till dig men det verkar inte ha reggats så jag kör igen:
            I fredags ändrade SSF (korrekt att ändra) mitt 1 vecka gamla SRS V-mätbrev från 1,26 till 1,27. Detta hann inte LSS uppmärksamma före start. Jag upptäckte det av en slump i fredags kl 23:30 och meddelade sglingsledningen kl 07:50 lördag morgon. Frågade då också om jag borde byat startgrupp men de sa nej. När jag såg resultatlistan igår kväll mailade jag dem igen direkt och påminde om förändringen. Detta påverkar som du säger inte placeringen men rätt bör nog vara rätt i dessa turbulenta SRS-tider… ;-)

  10. Johannes
    Posted May 14, 2011 at 21:42 | Permalink

    Om jag inte misstar mig så fick en Malbec 360 – TEF GEL(?) vara med om en grundstötning på vägen tillbaka efter målgång. Pinsamt?

    • Per
      Posted May 14, 2011 at 22:23 | Permalink

      japp det stämmer..såg inte själva incidenten, men såg när de fick hjälp bort från grundet.

      • johan
        Posted May 14, 2011 at 22:54 | Permalink

        Dom kom ångandes förbi oss med motor i 7 knop när det small till i urberget. Det är inte utan att man tycker lite synd om dom

  11. Daniel Bing
    Posted May 14, 2011 at 23:04 | Permalink

    Men hur svårt ska det vara att få upp resten av resultaten? Dom första gick ju fort men tävlingsledningen gick tydligen och knoppade efter 17.

  12. Sam V
    Posted May 14, 2011 at 23:16 | Permalink

    En rapport: http://www.ägir.se/

  13. Per L
    Posted May 15, 2011 at 01:01 | Permalink

    Tack Mats V!
    Kul att äntligen slå er! Tack till hela besättningen, grymt jobbat!!

    • Mats V
      Posted May 15, 2011 at 13:43 | Permalink

      Ni seglade kanonbra, Per!

  14. Per L
    Posted May 15, 2011 at 01:05 | Permalink

    Tack Lars!

  15. Johan
    Posted May 15, 2011 at 13:12 | Permalink

    Stort Grattis!!!!

  16. Posted May 15, 2011 at 18:17 | Permalink

    För kort mållinje

    Till tävlingsledningen för Lidingö Runt.

    Mållinjen är alldeles för kort vilket ger upphov till helt onödiga incidenter.

    I samband med målgången uppstod en situation där vår båt blev trängd utanför en av mållinjens begränsningsbojar. Vid händelsen var fyra större båtar med spinnaker i omedelbar närhet av varandra. När vi allt för sent insåg hur kort mållinjen var, gjorde vi försök att ta oss ur situationen men lyckades inte vilket ingen annan än vi kan lastas för. Att vi blev trängda utanför bojen var helt ok i sig, men vi blev tvingade att göra en snabb undanmanöver i form av en 360-graders sväng med spinnakern uppe. I samband med händelsen fick en man i vår besättning bommen i huvudet. Han blev bokstavligen däckad och fick efteråt uppsöka läkarvård. Skadorna inskränkte sig dess bättre till ett spräckt ögonbryn och en lättare hjärnskakning. Jag törs knappt tänka på vad som kunde ha hänt om bommen träffat längre ned på huvudet, eller i tinningen…

    I dag seglar vi båtar som är större än de var förr. När stora båtar kommer nära varandra går det inte längre att sätta ut foten och hålla ifrån. Båtarna som var inblandade i den aktuella målgången var stora och tunga; två på 40 fot, en på 43 fot och en på 44 fot. Dessa båtar väger 8-10 ton och det är mycket stora krafter som sätts i rörelse. Här går det inte längre att sätta ut foten, manövrera undan eller gasa/bromsa lika lätt som på en IF eller Express.

    Jag är väl medveten om att deltagandet i en kappsegling sker helt på egen risk. Men… snälla tävlingsledningen, varför denna korta mållinje? Att i en SRS-kappsegling framtvinga situationer som denna känns helt onödigt. Till skillnad från entypssegling gäller det att ha så kort seglad tid som möjligt. Ingenting annat. Låt bara båtarna gå i mål på enklaste sätt. Jag förstår att det är enklare att övervaka en kort mållinje men i detta fall måste den bli längre. Den skulle behöva vara minst dubbelt så lång. På så vis minskar man risken för att båtar kolliderar och att människor skadas som i detta exempel. Eller ännu värre…

    Jag anser att detta är en ren säkerhetsfråga och mot bakgrund av det inträffade är jag inte helt säker på att jag kommer att segla Lidingö Runt nästa år. Jag önskar en kommentar på detta från tävlingsledningen och/eller LSS.

    Carl Dammborg, Arcona 400 SWE7

    • Peter
      Posted May 15, 2011 at 19:49 | Permalink

      Tråkigt med personskada. Jag hoppas du la in en protest om du blev otillbörligt
      trängd, annars är det ju som du skriver, “det gäller ju att ha koll på läget” när man kommer farande med stora tunga båtar å inte bara ska fram till varje pris
      Villket värkar vara fallet allt för ofta
      Var mållinjen så kort att det inte rymdes fyra 45 fotare ??
      Mvh
      Peter
      som missade L-ö runt i år

    • Samuel Adams
      Posted May 15, 2011 at 20:17 | Permalink

      Visst var mållinjen kort men det kan hända incidenter pga okunniga styrmän också. Vi blev utsatta för att en båt med flit försökte tränga oss utanför mållinjen. Dessvärre styrdes båten av en mycket känd person i seglingsvärlden.
      Hade inte jag väjt undan hade det slutat med krock och repor. Och det hade varit trist, för både han och jag styrde på 2 helt nya båtar.
      /Jocke

    • Staffan
      Posted May 15, 2011 at 23:08 | Permalink

      Har du blivit otillbörligt trängd skall du protestera. Viktigt!!!!
      Ingen båt får hålla en högre kurs än tillbörlig för att på snabbaste
      sätt ta sig i mål utan inblandning av andra båtar. Det gäller samtliga båtar involverade i en målgång.
      Trist att Ni fick personskador. Kanske har inte mållinjens längd så stor
      betydelse här!? Samtidigt funderar jag på om det är samtidig målgång av
      båtar på linje och att mållinjen helt inte räcker till, då har vi ett scenario
      som kanske beskriver det du avser. Inte vet jag, men trist att medseglare
      skadas.

      • Calle D
        Posted May 16, 2011 at 07:30 | Permalink

        Kanske valet av ordet “trängd” inte var så bra i min text. Jag anser att de andra båtarna höll sina tillbörliga kurser, så jag ser ingen anledning att protestera. Vi låg längst i lovart och kunde inte komma in med mindre att de andra skulle behöva falla av och släppa in oss men jag lägger ingen skuld på dem.

        En annan sak som är värd att notera i sammanhanget är att markeringen av mållinjen i banbeskrivningen avviker kraftigt från verkligheten. Hade mållinjen bara sett ut som den gör i banbeskrivningen (ca 600m) så hade denna situation aldrig uppstått. Längden i verkligheten var ca 100m.

        • Peter
          Posted May 16, 2011 at 08:25 | Permalink

          Hej kompis
          jag förstår inte riktigt hur du menar nu ??
          målet på Lidingö Runt dyker väll inte bara upp !
          du ser ju var det är när du passerar Djursholm typ
          och har möjlighet att positionera dej i höjd med Varvet/Islingeviken för snabbast-bästa eller säkraste målgång
          men det är ju klart att vill man “köra över folk” i lovart så får man nog ta med i beräkningen att det kan ev finnas någon som inte gillar det….. inkl mig och där med försöker försvara sig typ !!
          mvh
          P

          • Nobbe
            Posted May 16, 2011 at 09:17 | Permalink

            Vid rundningmärken gäller KSR 18 märkesplats. Om du har överlapp i lovart ska läbåt ge märkesplats. Det gäller väl samma vid målgång?

          • Magnus L
            Posted May 16, 2011 at 09:22 | Permalink

            Du har ingen rätt att begära plats vid målmärken eller vid startmärken!

          • Bo Samuelsson
            Posted May 16, 2011 at 10:08 | Permalink

            Man har rätt till plats vid målmärken på samma sätt som vid rundningsmärken.

          • Posted May 16, 2011 at 10:10 | Permalink

            Magnus L, KSR18 gäller vid målgång men inte i start

          • Pelle Lindell
            Posted May 16, 2011 at 10:23 | Permalink

            Ett målmärke är som vilket annat märke som helst och vid målgång gäller KSR 18. Har man överlapp när man kommer fram till zonen skall man ha plats att gå i mål. Del C dvs reglerna 18-20 gäller däremot inte vid ett startmärke omgivet av seglingsbart vatten.

          • Robert Lidqvist
            Posted May 16, 2011 at 18:50 | Permalink

            Frågan är dock om bojarna vid målet i Lidingörunt är “märken” enligt definitionerna.

            Om man läser tolkningsfallen:
            http://www.svensksegling.se/ImageVault/Images/id_328/ImageVaultHandler.aspx
            sidan 27 fall 58 så anges där att en boj som anges som ett inre begränsningsmärke enligt seglingsföreskrifterna ligger bakom mållinjen så är det inte ett “märke” enligt definitionen.

            Vid Lidingö runt är jag osäker om begränsningsbojarna låg bakom mållinjen eller inte men om de låg bakom bör det vara klart att dessa inte är “märken” och att märkesplats inte gällde vid målet på Lidingö runt.

            Vidare anger definitionen att ett “märke”= är ett föremål som seglingsföreskrifterna anger att en båt ska lämna på en föreskriven sida samt en funktionärsbåt som är omgiven av segelbart vatten och som start- eller mållinjen utgår från. En ankarlina eller ett föremål som tillfälligt eller oavsiktligt är fäst vid ett märke är inte en del av det. Jag tolkar det som att det krävs att mållinjen utgår ifrån föremålet för att det ska vara ett “märke”.

            På Lidingö runt utgörs dock mållinjen av en enslinje som begränsas av två bojar, dvs mållinjen utgår inte från bojarna. Målbojarna synes då inte definitionsmässigt vara ett “märke” och rätt till plats gäller inte.

            Ovanstående är min tolkning och är den felaktig eller någon har fler infallsvinklar på definitionen av “märke” och/eller inre begränsningsmärken (särskilt på Lidingö Runt) är jag glad att bli upplyst :)

          • Robert Lidqvist
            Posted May 16, 2011 at 19:34 | Permalink

            hmm… efter ytterligare än vända i huvudet bör begränsningsmärken vid mållinjen vara “märken”även om mållinjen inte utgår från bojen/märket så länge de ligger innan (och troligen exakt på) mållinjen. Bojen utgör då ett föremål med föreskriven sida, såsom en “gate”, under tiden man seglar banan.

            Sålunda bör det bara vara när begränsningsmärket ligger bakom linjen som märkesplats inte gäller.

        • Posted May 16, 2011 at 08:58 | Permalink

          Verkar inte som folk har någon vidare koll på reglerna vid målgång?

          Det är tyvärr alltför vanligt och seglingsledningen kunde “underlätta” genom att lägga en längre linje.

          Dessutom verkar det onödigt trixigt på LR? Såg att en av Europas mest rutinerade Farr 30-.seglare “gick i mål på fel sätt och fick vända tillbaka och blev 3:a”. Säkert klantigt, men också underligt att det kan ske?

          • Peter
            Posted May 16, 2011 at 09:33 | Permalink

            Helt rätt i att det ibland är svårt att se målet som ofta består av flaggprickar å blå som ju inte är helt lätta att se på håll, men på L-ö runt brukar det vara stora oranga rundnings märken som syns på en mil typ !
            men om en klunga på 5 båtar hamnar i överbåge och luffar lite under spinnacker gång så ska väll målet helst va bredare än fjärden eller ???
            samma gäller väll Tysken som säkert är super duktig på tiktigt men bakom en stor bred spinn så är det ju aldrig helt lätt att se målet
            Rent prsonligt så tror jag att man ska akta sig för att andvända banskissen som navigasions hjälpmedel…. !

          • Posted May 16, 2011 at 10:06 | Permalink

            Tysken trodde att målgången var mellan den gigantiska och mycket synliga orange bojen och målfartyget. Han trodde att det gula märket längst inne vid land var en prick och jag kan på ett sätt förstå honom med tanke på hur nära land det märket stod. Tror inte att mållinjen behöver vara bredare än fjärden men den behöver ju heller inte vara onödigt kort, särskilt inte om man har målfunktionärer i bägge ändar.

      • Nisse
        Posted May 16, 2011 at 11:29 | Permalink

        Herre gud.. !

        …”Ingen båt får hålla en högre kurs än tillbörlig för att på snabbaste
        sätt ta sig i mål utan inblandning av andra båtar. Det gäller samtliga båtar involverade i en målgång.”

        kankse dags för nån sorts licens med ett enkelt regelprov. Typ som golfens “Grönt kort”…

        Nisse

        • Nobbe
          Posted May 16, 2011 at 13:23 | Permalink

          Visst är det märkligt att vi som kappseglar inte behöver nån som helst formell kompetens…..I detta fall så gäller KSR 18 märkesplats. “Tillbörlig kurs” – verkar många slänga sig med lite hur som helst :-) Lurigt är det i alla fall. I KSR 17 nämns tillbörlig kurs för att båtar som etablerar överlapp i lä akterifrån inte får segla högre än SIN tillbörliga kurs. Det kan ju tänkas skilja en del mellan båttyper och beroende på segelföring t e x.

  17. CH
    Posted May 15, 2011 at 18:21 | Permalink

    Någon som sett några bilder från tävlingen?

  18. david
    Posted May 15, 2011 at 19:40 | Permalink

    Är det någon som vet vad som hände med Dragonfly 920 som mastade av vid rundningen upp på kryssen?

    • Fredrik Lönegren
      Posted May 15, 2011 at 22:03 | Permalink

      dom hade satt dit nått för klent i förstaget, ett misstag, synd

  19. Posted May 15, 2011 at 20:09 | Permalink
  20. Stefan Kindeborg
    Posted May 15, 2011 at 20:09 | Permalink

    Kul o se att Dehlerseglarna håller sig väl framme, ingen spik dock på Lidingö Runt:
    SRS 0 Grupp 1, 25 startande:
    2:a Michel Magnerius Dehler 34S/V, helt standard
    8:a Leif Englund Dehler 34S/V, kolpipa, genua, framflyttat förstag

    SRS 0 Grupp 2, 32 startande:
    4:a Carl Frykfeldt Dehler 34DD, helt standard
    11:a Markus Håkansson Dehler 33Cr. helt standard

    SRS 1, 27 startande:
    11:a Torbjörn Risberg Dehler 29, helt standard

    SRS 2-3, 13 startande: Jättekul att de två deltagande Rival 22:orna med nya SRS på 1,15 placerade sig som 1:a och 2:a. Trots att det inte var kuling.

    Själv så har det varit bryggtrim hela helgen inför Watski2Star 2011, 25 maj.

    Nya Vroijlik Dehler 41db finns nu på smygfotad bild på http://www.dehlerclub.se
    StefanK

  21. Anders Eriksson
    Posted May 16, 2011 at 11:41 | Permalink

    Måste kännas skönt för de fem hetlevrade halvproffsen i X-35-klassen att det fick starta 10:20 tillsammans med sju Farr 30:or så att det fick gott om plats att göra vad de nu behöver göra för att komma iväg på ett bra sätt.

    Vi i FG33an startade med 35 andra båtar 11:00 och fick uppleva en liten krock men kom iväg rätt ok i alla fall.

    Vi seglade 10 minuter snabbare än bästa X-35:an (31 minuter beräknad tid). Och alla X-35:or hann faktiskt i mål innan oss trots att de startade bara 40 minuter före. Inte illa ;)

    • Posted May 16, 2011 at 11:54 | Permalink

      Tyvärr hjälpte det inte att vi bara var 13 båtar på linjen, en hetlevrad X-35 kom ändå för babord och gippade in i oss så det blev kontakt. Tycke uppstod dock inte. Kunde åtminstone ha bett om ursäkt kan man tycka…

    • Posted May 16, 2011 at 11:58 | Permalink

      Sedan är väl det här med seglade tider i olika starter lite vanskligt. En Farr 30 var ca 12 minuter sen till start men eftersom det fyllde på så fint bakifrån så var de snabbt ikapp klungan och vann till slut klassen. Visar hur viktigt det är att aldrig ge upp :)

      • Anders Eriksson
        Posted May 16, 2011 at 12:34 | Permalink

        Visst skiljer det på vindar och vindar olika tider på banan.

        Vi seglade dock igenom 38% av SRS0-flottan (>1.30) och 58% av SRS1-flottan (1.27-1.30), så de hade tydligen otur med vindarna även efter att vi passerat dem…

        (nästa gång kanske det är vi som åker på däng och då får man väl äta upp sin egen s..t :)

        • Posted May 16, 2011 at 13:43 | Permalink

          Jo ni verkar ha seglat fantastiskt bra, inte tu tal om det. Grattis!

        • Large
          Posted May 16, 2011 at 13:58 | Permalink

          Kan vara så att FF 33 har ett par 100% bättre bottenfinnish än övriga startfältet ……….

          Segling ÄR en materialsport!

      • Posted May 16, 2011 at 12:41 | Permalink

        Rubriken är trash talk, så det är väl helt rätt att ta chansen :-)

        Och ja, chansen är stor att man får äta upp det nästa gång…

    • o
      Posted May 16, 2011 at 13:41 | Permalink

      Halvamatörer

      • Pelle P
        Posted May 16, 2011 at 13:58 | Permalink

        Alltid lika kul att du är med oss, o!

  22. Posted May 16, 2011 at 11:48 | Permalink

    Kul race och kul att LSS körde bankappseglingar på söndagen. 8 st Farr 30, 6 st J/80 och 2 st X-35:or fick därmed fyra race till på söndagen, korta tighta race och det var skoj!

    resultaten här och en rapport finns på farr30.se

  23. Stefan, Klara Bris
    Posted May 16, 2011 at 19:51 | Permalink

    Rival 22:orna i SRS 2-3 kom inte 1 och 2. Resultatlistan är inte sorterad efter beräknad seglad tid, konstigt nog. Miss från tävlingsledningen??? Den ena kom sist och den andra kom trea från slutet. Jag seglar själv Rival och tänkte att det kan inte vara möjligt då måste de andra haft varsin julgran runt kölen. Ge oss vårt gamla LYS tillbaka eller kom till Ornö Runt och segla entypsklass.

    • Rival 22 SWE 132
      Posted May 16, 2011 at 20:15 | Permalink

      Det är bra att ni seglar SRS med Rivalerna, då ser vi hur tokigt 1.15 slår mot klassen. Ska bli intresant att gämföra resultatlistorna från tidigare år med årets Lidingö Runt, Arkö Runt och Byxelkroken.
      Hoppas att vi får se Klara Bris med flera stockholmsrivaler vid KLM i Västervik.

  24. STEN
    Posted May 17, 2011 at 09:59 | Permalink

    Bilder, för om åren vimlade det av bilder. Jag såg ett antal låga objektiv ute på sjön.
    Vart man kan hitta fler bilder.

  25. Anders Eriksson
    Posted May 17, 2011 at 21:31 | Permalink

    För er som tänkte gå på prisutdelningen torsdagen den 19 maj är det bra att veta att det är torsdagen den 26 maj som gäller. Se http://lss.a.se/bodySidor/04_kappseglingar/lidingoRunt/prisutdelning/Prisutdelning_LR_2011.pdf

    • Sam V
      Posted May 18, 2011 at 07:59 | Permalink

      Men då är ju både ni i La Dolce Vita och vi i Boxer ute på Östersjön. Xplorer bangade ju W2SB så Per får väl hämta alla priser ;-)

      • Anders Eriksson
        Posted May 18, 2011 at 08:40 | Permalink

        Håller med, inte den smartaste dagen att köra prisutdelning på. Jag seglar inte W2SB och kommer att vara vid Gåshaga den 26:e. Har ni ingen gubbe på plats kan jag hämta ert pris om ni vill, eller skickar ni dit Magnus D eller Jonas F?

        • Mats V
          Posted May 18, 2011 at 09:15 | Permalink

          Skall kolla runt med landkrabborna i besättningen – annars tar vi tacksamt emot din hjälp!

        • Mats V
          Posted May 23, 2011 at 19:24 | Permalink

          Hej Anders,

          Du får gärna ta hand om vårt pris den 26:e – tack för erbjudandet. Du kan ringa mig på 0739618602 sen så fixar jag upphämtning. Tacka arrangörerna och speciellt då hjälten från Ornö Runt; Patrik Björklund.

  26. Per Lundqvist
    Posted May 17, 2011 at 22:23 | Permalink

    Hej på er på La Dolce Vita…

    För att skapa lite ny spänning kan jag berätta att vi fått fel måltid (inte mat alltså). Vi blev förväxlade med en Arcona 340 vid mågången. Enligt nya uppgifter från arrangören så seglade vi hela 21 sekunder snabbare. Räcker det? troligen inte, men ändå:-). Ni vet att ni aldrig kan räkan bort oss – inte ens när racet är slut…

    Xplorer, SWE16532

    • Anders Eriksson
      Posted May 18, 2011 at 07:23 | Permalink

      Ja, ni seglade riktigt bra i slutet av Askrike och fick fördel av innerspår när vänstervridet kom upp mot Strömsö. Vi fick en självförvållad och läskigt vid båge ute på högerkanten.

      21 sek räcker nog inte men grattis till ännu en stark segling!

  27. Gunnar
    Posted May 20, 2011 at 03:02 | Permalink

    Dags att muddra runt Lidingön ?
    En laddning dynamit inför LR2012 !

    http://www.youtube.com/watch?v=fLqNp4SSW6c&feature=related

    • Dag
      Posted May 20, 2011 at 17:23 | Permalink

      Haha vi trodde faktiskt att vi skulle kunna gå rakt över allting, tydligen inte! Det blev i alla fall inga skador på någonting.

      (mannen i grått)

  28. Posted May 20, 2011 at 10:17 | Permalink

    Svårt att konkurrera med Antigua… men nu finns i alla fall en videorapport från dag 1 av Lidingö Runt.

    http://farr30.se/2011/05/20/antligen-farr-30-fredag-lidingo-runt-dag-1/

Post a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *

*
*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>