Skip to content

47 Comments

  1. Calle
    May 25, 2011 @ 22:17

    Någon som vet om Jimmy i Airbender kom till start?

    Reply

    • Djinn
      May 25, 2011 @ 22:26

      Airbender gick tydligen inte igenom besiktningen pga. för låga mantåg.

      Reply

      • Mikael Vesala
        May 25, 2011 @ 22:45

        Praktexempel på situationer när regler går före förnuft… Det KAN inte hänga på om mantågshöjden om jimmy tar sig säkert runt banan.. Suck…

        Reply

        • (o)
          May 25, 2011 @ 22:56

          Vart går gränsen tycker du då? 10 cm? 15 cm? Regler är väl till att följas?

          Reply

          • Per
            May 26, 2011 @ 09:22

            Båten är EXTREMT smal och lutar oftast 30-40 grader. Med 60 cm mantågshöjd + full lutning finns det nästan ingen yta kvar att ställa fötterna på. Inte särskilt säkert mao. Jimmy investerade tungt i annan säkerhetsutrustning för att kompensera bla detta. Fick tydligen avslag. Regler är självklart till för att följas…om det inte är så att man kan bevisa det orimliga i reglerna och presentera ett annat förslag som är minst lika säkert. I god tid innan start. Jimmy tyckte att han hade gjort det…men tävlingsledningen höll inte med. Synd tycker jag. Killen har vindsurfat längre distanser på öppet hav än så här. Givet den x-tra säkerhetsutrustning han köpt så har han klart högre säkerhet än de flesta andra båtar i W2S skulle jag tro….men men…bättre lycka med nästa tävlingsledning.
            /Per

        • F424
          May 25, 2011 @ 23:08

          Vilka regler skall vi då ha kvar för säkerheten när vi drar ut på havet? Anta gropig sjö, mörker och att något trasslar framme vid förstaget. I det läget hade jag klart uppskattat ett 60 cm mantåg hasandes fram på däck. Vad skall vi pruta bort nästa gång?
          Jag är för en diskussion om vad som är tillämpbart i olika kappseglingssammanhang. Att man har krav på vettiga staket shorthanded utomskärs nattetid tycker jag är rimligt.

          Reply

      • Niklas/Tangosailing
        May 25, 2011 @ 23:24

        Hellberg startade ändå. Utom tävlan.

        Reply

        • Mikael Vesala
          May 26, 2011 @ 10:21

          Hahaha, fy fan vad härligt!
          Stödjer Jimmy Till 100%!! Gillar den sortens anda, och skulle gjort precis likadant själv. Han har bestämt sig , han kör, go for it!

          Reply

      • Patrik
        May 25, 2011 @ 23:36

        Skulle själv inte vilja sitta i den båten utomskärs i de vindar det verkar vara/bli, men Jimmy med gast kanske är stenhårda killar.
        Säkerhetsregler finns där av en anledning.

        Reply

      • Niklas/Tangosailing
        May 25, 2011 @ 23:50

        Airbender startade ändå. Utom tävlan.

        Reply

        • Leino
          May 26, 2011 @ 22:25

          Tummen upp för Jimmy!!! Kör hårt!!!

          Reply

  2. Johan L
    May 25, 2011 @ 22:56

    Micke – När seglar du till Klädesholmen?

    Reply

    • Mikael Vesala
      May 26, 2011 @ 10:25

      Om det är mig du menar, så sticker vi från uddevalla fre förmiddag och siktar på att vara på klädesholmen 18-tiden.

      Reply

  3. F424
    May 26, 2011 @ 10:31

    05.30 efter en sömnlös natt så kommer de ärliga, osminkade åsikterna fram…
    Hörde vi “Hoppas att det inte motar så mycket mer utan att vi kan sträcka in i mål”?
    Kul att du numera håller med om att det är mest bök att åka först åt ena hållet, sedan åt det andra när man egentligen skall åt det tredje.
    Välkommen i “SSSV” Peter !
    (SSSV = SegelSällskapet Sträckbogens Vänner) :-)

    Och stort lycka till på seglatsen, är inte lite avis!

    Reply

    • Ola
      May 26, 2011 @ 12:09

      :-)

      +1

      Reply

    • skipper Worse
      May 26, 2011 @ 13:03

      kul, kul

      Reply

  4. Peter Gustafsson
    May 26, 2011 @ 12:17

    :) vi har inget emot att kryssa, men man vill ju inte att överbåge skall löna sig när man bettat på rhumbline…

    Resultatmässigt ser det inte så kul ut, men vi har nog lite svårt att segla upp till 1.55 på en lång halvvind. Vi fegade lite på startrakan och satte inte nylonet, men vi kan ha loosat max 10 minuter på det… Jaja, vi kör på så får vi se. Ny start 13.43.

    Reply

    • F424
      May 26, 2011 @ 13:08

      Hur gick det? Bar det hela vägen in eller behövde ni stödslå?
      Hur är båten? Vädret? Taktiken? (konkurrenterna läser garanterat inte BLUR:-))
      Satan vad jag ogillar mitt kontor….

      Reply

    • Peter Gustafsson
      May 26, 2011 @ 15:01

      Det bar. Överbågar är överreklamerade. Båten är kanon. Taktiken är hög snittfart runt banan. Nu på väg igen.

      Reply

      • Hans
        May 26, 2011 @ 16:01

        Sovande besättningsmedlemmar placeras väl lämpligen på railen i såna fina förhållanden…

        Reply

  5. Claes Nettelbladt
    May 26, 2011 @ 16:00

    Peter – nåt helt annat. Kan man inte sätta nåt “puffskydd” på micken på kameran? När vi filmade ute, hade vi alltid olika stickade huvor eller skumgummibollar, att ta bort det rätt störande vindljudet med.

    Reply

  6. Peter Gustafsson
    May 27, 2011 @ 07:53

    OK, dags att dra från Oskarshamn. Undanvind 110 dist norrut står på agendan… Banrekordet kommer at slås. Frågan är om det blir vi, Arcona 430 eller någon av Aspecterna som tar det… Vi vet före midnatt!

    Reply

  7. Fredrik Lönegren
    May 27, 2011 @ 21:06

    Just nu 500 meters mellan Euforia och Spirit på målrakan. Fördel J120.
    (Vågar skriva) grattis i förskott

    Reply

    • Fredrik Lönegren
      May 27, 2011 @ 21:21

      Nu 200 meter fördel J/120och bara 10 min senare. Kanske skall gratta Spirit istället. Det blir tajt

      Reply

      • Patrick L
        May 27, 2011 @ 21:23

        Nu tar du inte hänsyn till SRS-tal va? Euforia måste ligga bra till för totalen?

        Reply

        • Fredrik Lönegren
          May 27, 2011 @ 22:08

          precis tänkte på skottet

          Reply

          • Patrick L
            May 27, 2011 @ 22:10

            fattade det efter ett tag. Lite trött så här på fre kväll :)

  8. Stefan P
    May 27, 2011 @ 21:39

    Kul och följa sitter på Arkö i helt bleke och förundras över 9,5 knop i no wind eller också blir det tvärnit på slutet. Wild har gått bra borde ha chans på totalen Björn och Co gick inte så bra på första glid racet.

    Reply

  9. Stefan P
    May 27, 2011 @ 21:44

    Och nu har Spirit gått om med bra speed och innanför vinterklasen är de. jag som inte gillar line hours måste ändå följa det här i mål.

    Reply

  10. Henrik H
    May 27, 2011 @ 21:52

    Enligt Marinetraffic är det Euforia först… vad gäller ??

    Reply

  11. Patrick L
    May 27, 2011 @ 21:53

    Såg ut som Spirit tog det strax före linjen. En nagelbitare på AIS i alla fall… :-)

    Reply

  12. Fredrik Lönegren
    May 27, 2011 @ 21:54

    Vem vann? svårt att följa på marinetraffic

    Reply

    • Fredrik Lönegren
      May 27, 2011 @ 22:06

      Deras AIS uppdaterar inte vid samma tidpunkt på nått sätt. Bara för att göra det mera spännande

      Reply

  13. Patrick L
    May 27, 2011 @ 21:55

    Enligt Niklas på Tangosailing vann Spirit med Euforia 14 sek efter.

    Reply

  14. Peter Gustafsson
    May 27, 2011 @ 23:47

    Get a life. Det är fredag ;-)

    Vi fick skott och hyfsade banrekordet. Superkul!

    Full raport kommer. Nu 10-12 timmar transport till Lidingö + hemresa.

    Reply

    • Stefan Almers
      May 28, 2011 @ 06:20

      Grattis!

      Reply

  15. Ewaluvan
    May 28, 2011 @ 05:53

    Grattis!! ;-D

    Reply

  16. Peter Gustafsson
    May 28, 2011 @ 06:54

    Tack!

    Och så kul att folk faktiskt följer seglingarna på nätet… Målgången var dramatisk. Efter 300 distans segling på havet så hade vi en rejäl fajt med J/120 Euphoria på målrakan. Har nog lite bra bilder.

    Dock har jag inga bilder från från frontpassagen i går eftermiddag. Vi hann inte med förberedelserna och plötsligt hade vi 37 knops vind, 18.4 på loggen. Hela fördäcket under vatten när jag kickar in autopilot för att slita in 182 kvadrat spinnaker. Inte att rekommendera. Men den kom ner till sist. Hel.

    Reply

    • Clifford
      May 28, 2011 @ 22:23

      Låter häftigt, antar att du fått några nya “muskelminnen” under racet.

      Reply

  17. f424
    May 28, 2011 @ 07:29

    Grattis till rekordet:-)
    Hade varit kul att sett en video från pulpiten på den fronten/nedläggningen…
    Varför ingen strumpa?

    Reply

  18. f424
    May 28, 2011 @ 07:31

    T9…..
    Nedtagningen!

    Reply

  19. Patrick L
    May 28, 2011 @ 08:05

    Stort grattis till banrekordet, Erik och Peter! Fint uttryckt att rekordet “hyfsades” – ett lämpligare uttryck hade varit “slaktades med 10 timmar”!!! 35:22:08 blir väl sisådär 8,7 knop i genomsnitt runt banan så det kommer bli tufft…

    Reply

  20. Patrick L
    May 28, 2011 @ 08:24

    Grattis Nyström/Enander i Autitaki (a.k.a “I’m too tacky”) till totalen! Jag minns när vi fajtades in mot Gustaf Dahlén 2008, det var riktigt spännande! Och det är en ruggigt välseglad båt, värdiga vinnare av både totalen och grupp 7.

    Reply

  21. Peter Gustafsson
    May 28, 2011 @ 18:06

    Är det någon som vet hur man får tag på Calle Nyström eller Fredrik Enander på Aitutaki? Vi hade en “ömsesidig fotosession” när vi möttes på sista benet. Är grymt sugen på lite bilder på Spirit till min artikel om racet.

    Om ni vet, maila peter@blur.se.

    Reply

  22. Björn Österberg
    May 28, 2011 @ 23:14

    Calle når du på 0708-64 23 40 eller calle@n-n.se

    Grymt impad av alla seglare som kör järnet trots 12 m/s och mörker

    Tack till OXSS, Wisby SS och Oskarshamsn SS för ett suveränt arr.

    Vi ses nästa år! Det här är för kul för att missa…

    /Björn

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 29, 2011 @ 08:52

      Tack Björn, vi har några bra actionbilder på er fina J/120 också.

      Reply

  23. Gästfotograf – Peter Gustafsson… | Luvans seglarblogg
    May 29, 2011 @ 11:16

    […] följer väl  Blur och Happy Yachting? Grattis Peter till segern och slakten av banrekordet på Watski 2 Star Baltic. Kul att följa alla kommentarer – en del i […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.