Skip to content

23 Comments

  1. Fredrik Lönegren
    Jun 20, 2011 @ 22:28

    vill ha

    Reply

  2. Large
    Jun 21, 2011 @ 07:14

    Vinkelkök? Tjocklek på stoppningen i kojerna? Går det att få dusch på akterspegeln?

    Reply

  3. jk
    Jun 21, 2011 @ 08:25

    Om det nu ska vara one-design. Varför 4st olika försegel??
    För mkt inblandning av north?

    Men jag vill ha ändå ;-D

    Reply

  4. Calle Hennix
    Jun 21, 2011 @ 09:17

    Vi testade alla tänkbara segel men grundplanen är:
    OD segel = Stor, jib och gul gennaker.
    Rating (typ LYS, OMR… seglingar) extra segel = Code 0, Stor Gennaker.

    Reply

    • Johan
      Jun 22, 2011 @ 16:12

      Är GUL gennaker klassregel???

      Reply

  5. Johan Frost
    Jun 21, 2011 @ 09:33

    Ser riktigt nice ut. Har seglar väldigt lite flerskrov men kombinationen av förhållandena i Thailand och den här balla leksaken gör mig värkligen sugen att pröva.
    Ser bra ut Calle.

    Reply

  6. Anders D
    Jun 21, 2011 @ 13:52

    Ser kul ut. Kommer det en version utan mittenskrov? :-)

    Reply

  7. Calle Hennix
    Jun 21, 2011 @ 16:49

    Tror inte det. När man är lite till åren är det nice att ha någonstans att sitta och ta mackan mellan racen – dessutom ger mittskrovet en klar fördel när det gäller hantering före och efter racen (folding). Man kan ju sova där också :)

    Reply

  8. NiklasL
    Jun 21, 2011 @ 19:21

    Gillar OD tänket skarpt.
    Men Code 0 borde ingå i OD tycker jag om det inte bara är kryss läns bana, det blir mer storbåtskänsla då. (men lite dyrare)

    Kan inte staten införa ett seglingsglädjebidrag vid köpet?

    Reply

    • Erik Barkefors
      Jun 21, 2011 @ 20:40

      Det är helt OK att prova att göra avdrag för rekreationsrelaterade kostnader i deklarationen…
      … men det kanske inte är så troligt att det blir godkänt ;-)

      Reply

  9. Calle Hennix
    Jun 21, 2011 @ 20:55

    Code 0: Det är lite så vi tänker också men det tilkommer segel, fallås (halyard lock), en Spinlock, plus diverse antalringar och en hel del dyneema samt skot. Det är inte gratis men ger en helt annan båt i lättare vindar så det är kanske värt det!? Vad tycker ni?

    Reply

    • Fredrik Lönegren
      Jun 21, 2011 @ 23:29

      En garderob som klarar ett stort register är bättre.
      Då får man också flera variabler, upp till besättning att våga och välja rätt segel. Dessutom så blir det ROLIGARE och SNABBARE segling.
      …..tycker jag…..

      Reply

    • MC
      Jun 22, 2011 @ 10:34

      Så himla mycket mer grejer är det inte. Det är faktiskt mycket roligt att välja mellan fock, Code0 och Gennaker vid Lidingö Runt och sådant. Det är värt det.

      Reply

  10. Mikael
    Jun 22, 2011 @ 15:05

    Juste båt! Går hon att fälla ihop som i prospektet, eller är det ett projekt (demontering)?

    Reply

  11. Calle Hennix
    Jun 22, 2011 @ 17:46

    Hon är fällbar utav bara den! Finns linor som tar upp kraften i vattnet. På land behöver vanten vara på samt gärna ett par extra linor som hissas upp i gennakerfallet* > Om man inte vill lyfta in/ut pontonen för hand utan masten uppe – det gör man på tre personer, två lyfter och en i sittbrunnen alt. under balken.

    *pontonerna blir framtunga då de främre balkarna sitter betydligt längre bak än andra fällbara trimmisar – en extra fästpunkt framför främre balken gör att stäven inte dyker.

    Reply

  12. Calle Hennix
    Jun 22, 2011 @ 17:47

    Har addat en del större bilder nu! Se http://seacart26.com/gallery/?album=1&gallery=13

    Reply

  13. Calle Hennix
    Jun 22, 2011 @ 17:50

    Johan – Gul Gennaker; Helt rätt det är klassregelgennakern

    Reply

  14. Mikael
    Jun 23, 2011 @ 12:17

    Det ser väldigt blött ut! Fast det är väl varmt i Thailand..

    Reply

  15. Calle Hennix
    Jun 23, 2011 @ 14:26

    Hon är faktiskt ganska torr, speciellt om man seglar på en ponton – men ibland blir det väldigt blött när man seglar snabbt i en liten båt. å andra sidan håller det en alert och koncentrerad :)

    Reply

    • JIMMY
      Jun 24, 2011 @ 01:18

      Brukar väl vara blötare på de flesta klipp från Volvobåtar, Open 60, etc… ;)

      Reply

  16. Calle Hennix
    Jun 25, 2011 @ 18:07

    Sportig Segling = Blött och eländigt = Ger bra historier i baren som i sig ger oss mytomspunna drabbningar och seglare. Mao ju blötare båt desto bättre :)

    Reply

  17. SeaCart 26 Seglar / SWE | SeaCart 26
    Jun 26, 2011 @ 15:47

    […] Check out article at Blur Added 2011-06-20 at 12:11 Categories: Articles, News Tweet Jun 20 © SeaCart Performance Trimarans by Oceanlake Marine AB | Sweden | Contact | Office: +46 (0)8 517 00 875 | © Oceanlake Marine 2010 [ GENERAL TERMS ] [ LEGAL NOTICE ] $(function () { var priceContainers = $('div.price-list > div'); $('div.price-list ul.currencies a').click(function () { priceContainers.hide().filter(this.hash).fadeIn(1000); $('div.price-list ul.currencies a').removeClass('selected'); $(this).addClass('selected'); return false; }).filter(':first').click(); }); […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.