Skip to content

71 Comments

  1. Johan Edman
    Jun 27, 2011 @ 21:52

    Start grupp 1 är kl 1100

    Reply

  2. Sam V
    Jun 27, 2011 @ 21:58

    Tyvärr kommer vi inte, Smaragden vi lånade förra året står på land. Det blir ORCi-SM på Sandhamn istället. Satsar på comeback nästa år, BR är en tävling man inte vill missa.

    Lycka till alla. Ser fram emot rapporter, inte minst från storfavoriten som inte listas ovan – Blur.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 28, 2011 @ 08:55

      Synd. Men lycka till i Sandhamn. Det är kanske lättare att vinna ORCi-SM än det här :-)

      Reply

      • Patrick L
        Jun 28, 2011 @ 09:38

        Peter, kan du inte sluta stampa på ORCi snart, det börjar bli rätt tröttsamt. Du brukar ju säga att du hyllar alla som tar ut sin båt på en startlinje och i den delen verkar ju ORCi-gänget rätt konsistenta. Det är fler ORCi-båtar än SRS-båtar anmälda på SRW. Fortfarande inte tillräckligt många, men det var även 124 båtar på ORCi VM, ingen förväntar sig att du skall täcka det här på bloggen men du behöver inte bli nedlåtande. Skulle vara kul om Blur kunde vara lite mer “good news” tycker jag.

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Jun 28, 2011 @ 09:40

          Syntes inte smileyn på din skärm?

          Reply

          • Patrick L
            Jun 28, 2011 @ 09:41

            Jodå.

          • Sam V
            Jun 28, 2011 @ 10:26

            Jag tog inte illa upp.

            Jag seglar gärna ORCi eller SRS. Samtidigt är ju entyp bäst och ofta roligast. Definitivt mest rättvist.

            Förutsättningen för BR är ett brett och enkelt handikappsystem. ORCi lockar mestadels kvalificerade seglare och båtar. Och att ha ett havskappseglings-SM (mest bana dock) under SRS skulle bli rätt rumphugget. Systemen kompletterar varandra, för mig är den stora konflikten att BR och SRW krockar med varandra.

  3. Anders
    Jun 27, 2011 @ 22:33

    Ja sannerligen svårt väder!

    Kommer Blur som tidigare länka upp twitters under racet?

    Reply

  4. Pelle Lindell
    Jun 27, 2011 @ 22:52

    Det “hela” spinnakeravdraget har alltid varit 0.03 och det är det fortfarande……

    Reply

    • Peter Kross
      Jun 28, 2011 @ 00:09

      tydligen inte via mätbrev. det är väl ingen hemlighet att det generella avdraget var orättvis på så sätt att en del båtar fick påslag pga större spinnaker då kunde det sanna avdraget bli mer än så…

      Reply

  5. Claes Redin
    Jun 27, 2011 @ 23:26

    Vad brukar man säga om lottning i fotbolls-VM om tuffaste gruppen? Startgrupp 4, dödens grupp…

    Reply

  6. Mikael Vesala
    Jun 28, 2011 @ 00:00

    Jahaja, står sig dagens prognos så har då inte vi med nån seger att göra. Kryss till hätteberget, och sen kryss i 10-12 m/s norrut hela natten och lördagen upp till norge, Fyf-n, jag tror jag spyr… Grattis till alla som älskar kryss , passa på att njut!! i regn dessutom… Hoppas att det är väderdator som fått fnatt!

    Reply

    • Hans
      Jun 28, 2011 @ 00:41

      ???
      Mikael, var hittade du den prognosen…?
      Gjorde precis en ovetenskaplig sammanställning och det enda de olika siterna verkar vara överens om är att det inte skall blåsa speciellt mycket. Medelvind på fredagen mellan 4-7m/s men på lördag diffar det mer: 1-7m/s.
      Vindriktningen är rena rama gissningsleken.
      Fredagens prognos är allt mellan Nordlig över Väst till Sydlig.
      Att det skall vrida på natten är man överens om och att det troligen blir något mellan Ostlig och Nordvästlig.
      Vi får nog vänta längre fram i veckan för mer säkra prognoser.

      När det gäller kalaset i Smögen så ser en av sponsorerna till att vi får ett rejält mål mat efter målgång – iofs inget fel på förra årets ärtsoppa.
      Mat är alltid en bra grund för att åtminstone orka kalasa en stund…

      När det gäller favoriter – håller med om att Blur ligger bra till för att ta en inteckning i “Nazistpriset”. Fräck pokal även om den inte var poppis där hemma :)

      Reply

      • Mikael Vesala
        Jun 28, 2011 @ 08:39

        Du , jag hoppas jag har fel, det är ju lite tidigt att dra några slutsaser så här tidigt.. Det var smhi, och Windfinder jag tittade på. och båda hade sv på fre kväll vridande till nv10 m/s på natt till lördag..

        Reply

        • Pär Bäck
          Jun 28, 2011 @ 12:04

          1997års Bohusrace så hade vi kryss från Uddevalla till Tresteinarna. Vi längtade så att få runda och segla med vind in i mål. Men efter en halvtimme vred vinden på syd och vi fick kryss helavägen tillbaka. Vi får se hur det blir i år.

          Reply

          • Pelle Lindell
            Jun 28, 2011 @ 17:52

            Ny prognos igen…….det enda som verkar säkert är att det blir stökigt…

          • Peter Gustafsson
            Jun 28, 2011 @ 18:05

            Eller intressant :-)

          • Pelle Lindell
            Jun 28, 2011 @ 20:11

            Tack…det är givetvis rätt inställning…

  7. Hansen
    Jun 28, 2011 @ 00:07

    I startgrupp 4 skulle jag sätta en slant på Pålle och Mackan i JOD35.
    Paul sattsar fullt på shorthand med OSTAR Race som mål 2013.
    se även: http://www.spindriftracing.se

    Reply

  8. ClaesE
    Jun 28, 2011 @ 00:11

    Vi blir bara två Match 35:or. K-G slog sönder båten ordentligt på väg till Hangö förra veckan. Båten står på land i Björlanda. Det ser inte vackert ut inunder. Det lär ha gått i närmare tio knop när de small på. K-G slog sig rätt illa, men Sigrid klarade sig.

    Reply

  9. Pär Bäck
    Jun 28, 2011 @ 05:59

    Pantaenius Bohusracet heter seglingen nu mera :-)

    Reply

  10. M Nordin
    Jun 28, 2011 @ 07:32

    Kan någon segelnr på den Elanen som skall deltaga? har lite fräcka bilder / video från Faerder efter rundning. NOR 12515

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 28, 2011 @ 07:35

      Lars Petter Karlsen Vidar Moe Elan 410 NOR12515 Fredrikstad Seilforening

      Reply

  11. Peter G Skallkroken
    Jun 28, 2011 @ 08:41

    Start grupp 4, här har Ni gruppen som gör upp om segern.
    En inhyrd X-99 seglare från Halmstad mönstrar på Martin Malmströms X-99.

    Finns inga hinder

    Snacka om tok besättning.

    /pg

    Reply

  12. Pelle P
    Jun 28, 2011 @ 08:48

    Efter en snabb genomgång av vädret “so far” så behövs det allround båt; vindar från alla håll och kanter + en hel del vind under lördagen + ett j-ligt uthållig besättning…!
    Vem vinner? jag hakar på skepparn´s tips om Lundgren-Santonen i Arconan. Plus alla andra förståss!!! Den som vinner lyckas med två saker; klarar fredagen utan att tappa och orkar lördagen; den blir tuff…
    Glömde ett vinnartips; Gustafsson-Lindell i FC10.

    Reply

  13. Jonas K
    Jun 28, 2011 @ 09:19

    Hmmm, mysko gruppindelning gällande First 31.7, speciellt som vi
    seglar egen klass.
    Hade väl gått att starta högriggarna och lågriggarna i samma start.
    Mycket tråkigt !!

    Reply

    • Hannu
      Jun 28, 2011 @ 09:21

      Yepp, håller med, hur tänkte dom där tro?
      //Hannu

      Reply

    • Hans
      Jun 28, 2011 @ 10:21

      Har redan ställt frågan till tävlingsledningen – men man har väl valt att köra strikt efter SRS-talen.
      Nu kommer jag att få ont i nacken av att titta bakåt när ni kommer ångande ;)

      Reply

  14. Andreas
    Jun 28, 2011 @ 10:25

    Jonas, vi har ju fått en pinne högre i år tyvärr, ser att ni fått detsamma…
    Hade varit skönare att vara snabbast i 2a start, nu e vi långsammast i 3e…..
    vore konstigt om ni skulle få starta i 2a… då hade vi inte haft en chans å ta er…

    Reply

  15. Robert Trolled
    Jun 28, 2011 @ 10:31

    Efter målgång bjuder Sourcing Partners alla hungriga BR-seglare på mat. Hoppas att ni gillar fisksoppa!

    Reply

  16. Jonas K
    Jun 28, 2011 @ 11:29

    Andreas,
    Pär kunde ju lyft upp LR med 1.19 till start 3.
    Eller ännu bättre, flytta ner oss,Hansson 31 samt dig själv till start 2.
    Tycker alt.2 vore bäst, båtstorlekar blir också mer lika.
    Känns kasst att segla i First 31.7 klass och ha olika start tider, gäller ju
    Hansson 31 också.
    Dessutom har vi oplockad gås med Anne och Arild …

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 28, 2011 @ 11:36

      Jag tror Pär gör vad han kan för att detta skall bli bra. Och detta är väl inte på något sett en slutgiltig startlista…

      Reply

      • Pär Bäck
        Jun 28, 2011 @ 12:07

        Får ta och kolla på detta. Arild har fått nytt Mätbrev och seglar på 1.19. start 2 med andra ord.

        Reply

        • Pär Bäck
          Jun 28, 2011 @ 12:23

          Tävlingen är ju till för att seglarna skall ha roligt. Så jag flyttar ner alla First 31,7 i start grupp två. Det samma gäller för Hansson 31. Efter som dom har eget klasspris att segla om.

          Jag vill gärna få till så bra startgrupper som möjligt och in för fram tiden så vill jag gärna ha förslag på hur man skall lägga upp detta. Det finns säker många som har kluriga tankar om detta. Skicka ett mail till mig med förslag. par.back@familjen.com

          /Pär

          Reply

          • JIMMY
            Jun 28, 2011 @ 12:41

            Imponerande, lyhört och vaket! Pär du är en klockren förebild för alla arrangörer! :)

          • Hans
            Jun 29, 2011 @ 01:09

            +1
            Och så undrar folk varför PBR blivit en populär tävling.
            Way to go!

          • Jonas K
            Jun 29, 2011 @ 21:00

            Pär,

            Tack för ditt fixade o trixande !!

  17. Mattias Bodlund
    Jun 28, 2011 @ 11:29

    Tror på Roos och Hammerstad i Dehler 29an. 1.15 är helt ok som borde ge dem slagläge. ;) Kör så det ryker!

    Reply

    • Hans
      Jun 28, 2011 @ 12:20

      1.15 är ett mycket fördelaktigt SRS-tal på Dehler 29an – de borde inte ha några problem att segla upp till det.

      Reply

      • Pelle P
        Jun 28, 2011 @ 12:57

        Håller med, D29:orna borde vara favoriter. Eller hur Fredrik och Magnus?:-)

        Reply

        • Sebastian Christenso
          Jun 29, 2011 @ 13:43

          Nu har du snart liksom Peter tippat i stort sett varje båt som vinnare uten en viss J/109… Är ni enbart ödmjuka eller tror ni inte på er i år? Själv ser jag Mattias och mig som klara favoriter :)

          Reply

          • Pelle P
            Jun 29, 2011 @ 13:50

            Ha Ha Sebban, vi är ödmjuka inför detta… Självklart har vi potensialen för att vinna, som så många andra.

    • Fredrik
      Jun 29, 2011 @ 23:24

      Tack Mattias! Vi ska ge det allt vi har!

      Med vår shorthandedkonfig med bara fock och gennaker ska vi också under 1.15… Men seglen, båten och racet är ju också nya för oss så vi har lite respekt för utmaningen ändå.

      Vårt bet ligger därför på en viss J-109:a. En mer fintunad båt får man leta efter. Om inte Pelle sover för mkt så tar de hem det här.

      //Fredrik & Magnus

      Reply

      • Pelle P
        Jun 30, 2011 @ 07:46

        Eller om skepparn äter ordentligt…

        Reply

        • Anders R
          Jun 30, 2011 @ 11:13

          Man blir aldrig magsjuk på bars! Och du går väl på dansbandssås från start till mål =)

          Lycka till alla fyra!

          Reply

  18. Andreas
    Jun 28, 2011 @ 11:48

    Jag är enig Jonas.
    startgrupp 2 hade varit det mest fair för oss.

    Reply

  19. Jonny Westerberg
    Jun 28, 2011 @ 11:54

    Enligt sxk:s gamla tabell för strömmen innanför Tjörn och Orust, så ska det på fredag vara nordgående ström mellan kl.11.30 till kl.17.00 innan det vänder och är södergående fram till kl.23.00.

    Gött att man startar sent.

    /Jonny

    Reply

    • Hans
      Jun 28, 2011 @ 12:26

      Uppe vid starten är det inte en absolut sanning då den inåtgående strömmen lika gärna kan komma från Norrsidan Orust (fjorden ut mot Ellös)… Längre ner mot Stenungsund är det dock nordgående ström.

      Reply

  20. Niklas/Tangosailing
    Jun 28, 2011 @ 12:28

    Enligt mätbrev på SSFs hemsida har Elan 210 fått 1,34 i SRS-tal! Kan det vara möjligt?

    http://www.ssf.se/tk/pdf/srs/E4308.pdf

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 28, 2011 @ 13:17

      Jag skulle hellre ta en Banner 28 på 0.943
      http://www.ssf.se/tk/pdf/srs/E4300.pdf

      Tyngst är det nog för Dominant 150 som gått från 1.41 till 1.60
      http://www.ssf.se/tk/pdf/srs/E3262.pdf

      Reply

    • Mikael Vesala
      Jun 28, 2011 @ 14:14

      Nåt skumt med den länken brev E4308, får upp en X-102:a med srs 1,19? vad stämmer och vad är fel?

      Reply

      • Pelle Lindell
        Jun 28, 2011 @ 15:30

        Sitt nu still i båten ett litet tag. Det är lite inkörningsproblem med Kjells (tillfällige) efterträdare och vem som helst fattar att dom mätbreven inte är rätt och vi skall strax ha fixat det :-)

        Reply

  21. JIMMY
    Jun 28, 2011 @ 12:59

    Shit, snabbare än AIRBENDER!!! då har jag ju köpt fel båt!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 28, 2011 @ 13:18

      Skall du inte traila ner Airbender. Går säkert att ordna ett Wildcard :-)

      Reply

      • Sam V
        Jun 28, 2011 @ 13:27

        Mantåg inte obligatoriskt!

        Reply

        • JIMMY
          Jun 28, 2011 @ 13:47

          Det vore riktigt kul men det är lite tajt med tid. Nästa år kan det mycket väl bli aktuellt :)

          Reply

          • Pär Bäck
            Jun 28, 2011 @ 16:35

            Tid är allt man har! Bara en fråga om prio. Du är välkommen det finns plats för dig med.

      • Peter Gustafsson
        Jun 28, 2011 @ 13:36

        I jämförelse med Viper 640, F18 eller Tornado så är ju Airbender en cruiser :-)

        Reply

  22. Fredrik
    Jun 29, 2011 @ 06:27

    Det kommer bli en intressant fredagsnatt, vindmässigt.

    http://fhm.mine.nu/WhiteStar/lang/se-sv/2011/06/29/intressanta-vinforhallanden/

    Snart är det dags…..

    /Fredrik

    Reply

    • ClaesE
      Jun 30, 2011 @ 09:10

      Observera att ZyGrib släpptes i en ny version igår. Finns att hämta från Zygribs webb

      Reply

  23. Hans
    Jun 29, 2011 @ 22:53

    Nu är båten uppseglad o ligger i Slussen. I morgon blir det förutom bunkring lite träning/sparring med Claes P i sin nyinköpta 31.7.
    Och som Jonas K skrev, tack Pär o SSVÄ för er lyhördhet – det är man inte bortskämd med.
    Oavsett vilka vindar det blir (verkar bli snurrigt) så ser vi grymt mycket fram emot fredagens start av PBR!
    Vi syns i Uddevalla i morgon kväll!

    Reply

  24. Martin
    Jun 30, 2011 @ 10:18

    Lite test av endomondo innan start, länker leder till ett event för uppseglingen. Glöm inte att skapa er ett konto.

    http://www.endomondo.com/event/1882709

    Snart bär det av.

    Mvh Martin

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 30, 2011 @ 11:10

      Vi testar på samma rutt… snart i Marstrand.

      Reply

      • Jonny Westerberg
        Jun 30, 2011 @ 11:42

        Vi testar med. Kommer att lämna Stenungsund runt 17-18 tiden.

        Reply

  25. Anna-Karin S. Ö
    Jun 30, 2011 @ 16:26

    Alla vi i Destination Uddevalla önskar Segelsällskapet Viken Ägir, alla seglare, sponsorer och funktionärer stort lycka till med arrangemanget! Vi ses i hamnen och på havet!

    Reply

  26. Ole-Petter Pollen
    Jun 30, 2011 @ 17:52

    Beklager at vi ikke kan stille i vår HR310, men feber herjer fortsatt i kroppen og da blir det ikke så trivelig uten nok søvn.
    Med nye seil og “grammed” med flere ton tror jeg lett vi kunne seilt opp et måltall minst 6 pinner høyere ;) – 310 går som et lokomotiv!

    Nå heier vi på den som seiler best langs Bohuslän, men hvorfor ikke heie ekstra på HR båtene og kanskje litt på Magnus L og Jussi :) ( ikke pga. båten!!:)

    Good wind & good luck og husk at de beste alltid har lite tur..
    Seilerhilsen fra Ole-Petter Pollen

    Reply

  27. Magnus Lundgren
    Jul 1, 2011 @ 09:56

    Krya på dig OP! Gratta Ida från oss på Arconan som inte behöver hållas på pga båten;-)

    Reply

  28. Bosse Bergqvist
    Jul 5, 2011 @ 13:04

    Vi på Pantaenius vill tacka både arrangören (Pär du har gjort ett kanonjobb)
    och alla seglare för en supertrevlig regatta och gratulera alla som kom i mål. kanske ett extra grattis till totalsegrare samt klassvinnare är på sin plats:-)

    Vi ses på nästa Pantaenius-Bohusracet! (Förhoppningsvis seglar jag själv då fast det var rätt kul att köra RIB)

    Mvh
    Bosse

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.