Skip to content

19 Comments

  1. StefanK
    Aug 3, 2011 @ 07:51

    Skönt att se rorkult på båda båtarna – lätt och skönt!

    Reply

  2. Pelle Lindell
    Aug 3, 2011 @ 09:35

    Jag förstår inte riktigt varför så många (inte bara Peter ;-) ) vill jämföra Farr 400, Soto 40 och Ker 40 på samma bana. I mina ögon är det helt olika båtar, designade för helt olika “uppdrag”. Enda likheten är att alla har gennaker och peke och är ca. 40 for långa (Farr 400 är väl bara drygt 38). Alla ser trevliga ut och om jag nu skulle vara ute efter att köpa en 40-fots racingbåt skulle jag välja baserat på vilken slags segling jag vill ägna mig åt.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 3, 2011 @ 10:35

      Så klart finns det ingen vetenskaplig anledning till att göra det. Som du säger så är det helt olika användingsområden…

      Men det hade ändå varit kul att jämföra “state of the art” 2011. Framförallt en jämförelse mellan olika designfilosofier på undanvind.

      Farr 400 IRC TCC = 1.248
      Soto 40 trial cert = 1.239
      Ker 40 Geronimo = 1.196

      Och med tanke på att Ker 40 “mäter helt ok” och de andra “mäter skit” så borde de gå ingefär lika snabbt :-) För er som inte har koll på IRC så motsvarar siffrorna ovan SRS-tal på 1.50-1.56. Ganska snabba 40-fotare…

      Reply

      • Pelle Lindell
        Aug 3, 2011 @ 10:56

        Som akademisk övning för att se hur IRC och/eller andra respitsystem funkar för den här typen av båtar hade det varit intressant ;-)

        Reply

  3. Per
    Aug 3, 2011 @ 10:20

    Vad har de för olika “uppdrag”?
    /nyfiken

    Reply

    • Pelle Lindell
      Aug 3, 2011 @ 10:50

      Soto 40 är en ren bankappseglingsbåt som togs fram för grupp latinamerikanska seglare som tröttnat på tröga ORCi-båtar. Den användes ju också som “instegsklass” i Audi Medcup. Det är en i grunden enkelt byggd båt (relativt lowtech och low cost) och det är tveksamt om det går att få en Soto 40 att uppfylla ISAF OSR cat. 3 (tex. Gotland runt) utan att radikalt bygga om den.

      Farr 400 är också i första hand en entyps banracer. Man har tänkt mycket på hur den skall kunna transporteras och man kan i princip säga att den är ritad till en boxregel (40′ high cube container flak). Detta gör att Farr 400 är en betydligt mindre båt än Soton vilket man skall tänka på när man jämför dom. Båten är betydligt dyrare än Soton men också mer “high-tech” med kolskrov och jag uppfattar den som riktad till de som tycker att Farr 40 börjar bli gammaldags och en Melges 32 är lite för liten och billig. Enligt uppgift uppfyller båten designkraven i OSR cat 3.

      Ker 40 är mer en “general purpose” IRC-racer. Det finns, så vitt jag vet, inga ambitioner att bygga en entypklass runt designen utan de båtar som sålts har alla olika konfigurationer anpassade efter de lokala förhållandena där de seglas. Båten är snarare inriktad på havskappsegling och det går utan vidare att segla Fastnet och liknande med den (OSR cat. 2) .

      Reply

      • Calle
        Aug 3, 2011 @ 11:40

        Så vilken skulle du välja Pelle?

        Reply

        • Pelle Lindell
          Aug 3, 2011 @ 12:09

          Det är en helt akademisk fråga eftersom jag inte har råd med någon av dom….:-P

          Reply

          • Calle
            Aug 3, 2011 @ 22:09

            Men om…??

          • Pelle Lindell
            Aug 4, 2011 @ 07:28

            OK då…ingen av dom. Hade jag den sortens pengar att lägga på segling hade jag valt en helt andra vägar. Det sagt tycker jag det verkar korkat att ha en 40-fotare som man bara kan köra inshore med…:-P men behöver någon besättning så ;-)

  4. Göran
    Aug 3, 2011 @ 12:42

    Jag är också nyfiken.

    Hur fixar de den supersmala spalten @ 1:03 i filmen? Ingen buk i storseglet?
    Kör “gamla” båter med samma smala spalt, tex Express?

    Har även sett här på Blur att moderna båtar seglar med extrem stor lutning. Att Jimmy gör det med Airbender är väl OK, en smal kanot ser ju likadan ut i skrovet oavsett lutning ;-).
    Jag fick lära mig att en båt skall luta max 18,5 grader isynnerhet en lite modernare, bred båt eller jolle. Men för en tid sedan visade du ngn J-båt från SF bay som i stort sett la relingen i vattnet. Även den nya X-Yachten, hette den XP-44 lutar, vadå en 35 grader och nära nog samma utslag på rodret, ser inget snabbbt ut alls.

    Reply

    • Gustaf Dyrssen
      Aug 3, 2011 @ 21:08

      Lutningen har med skrovens Asymetriska form att göra det kan du även höra kommentatorn på “Blurs” UK IRC film gapa om. Han vill se rosdret. Det finns en mycket bra artikel om detta i någon Seahorse senaste månaderna.

      Mvh

      Reply

  5. Johan Rockström
    Aug 3, 2011 @ 13:47

    Vad kostar respektiv båt?

    Reply

  6. Peter Gustafsson
    Aug 3, 2011 @ 20:46

    Verkar inte som Bouwe Bekking och hans Farr 400 har något vidare flyt på Copa del Rey i Palma: 9-11-DNF-DNC-DNC-DNC

    Reply

    • L-B Gustafsson
      Aug 3, 2011 @ 21:08

      Han har väl sänkt båten eller ställt den på grund =)

      Reply

  7. Patrick L
    Aug 4, 2011 @ 08:47

    Farr 400 uppfyller väl Cat 2 så den är väl inte att betrakta som en renodlad inshore racer?

    Reply

  8. Mats
    Aug 7, 2011 @ 14:54

    Drumbeat Soto40 har presterat rätt bra i olika handikapp2-3:a i dom race som dom varit med om. I Chicago-Mackinac race fick man vindar på 100knop!!! och blåste jibben. 2 deltagare omkom tragiskt i detta extremt blåsiga race där Drumbeat kom 2:a.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.