Najadvarvet i konkurs

Det är inga roliga tider för de svenska båtbyggarna, och när den ekonomiska krisen slår med full kraft i Europa så kanske Najad med sina engelska ägare är extra utsatta…

Styrelsen för Najadvarvet AB har idag tisdagen den 9 augusti 2011 lämnat in ansökan till Uddevalla tingsrätt och begärt att företaget ska försättas i konkurs. Tingsrätten har försatt Najadvarvet i konkurs.

Företaget har drabbats av en akut likviditetskris på grund av den svaga försäljningen, förra huvudägarens felsatsningar och den långa nedgången i efterfrågan för båtindustrin och svårigheterna på finansmarknaderna runt om i världen.

Under de senaste 21 månaderna har den nya huvudägaren Animatrix Capital LLP skjutit till pengar till bolaget. En kraftfull satsning på en ny förstärkt ledning gjordes för mindre än 9 månaders sedan. Under den nya ledningen har det genomförts omfattande effektivisering och rationalisering av verksamheten. Från Öppet varv 2010 har bolaget lyckats sälja 42 båtar, varav 25 nybyggen, under våren 2011 är försäljningen kraftigt vikande och orderstocken och utsikterna inför hösten 2011 mycket svaga.

De enskilda medarbetarnas engagemang och vilja att bidra har överträffat alla våra förväntningar. Trots detta engagemang att rädda bolaget så har den vanvård av bolaget under åren 2006-2009 förorsakat stor skada. Gamla tvister, konflikter och andra problem gör att de omfattande kapital injektionerna inte räcker till. Läget på den internationella marknaden i segmentet för prestige- segelbåtar präglas sedan flera år av stenhård konkurrens, prispress och svag lönsamhet. Marknaden har under våren fortsatt att försämras vilket gör att förutsättningarna att driva en lönsam verksamhet inte längre finns. Styrelsen för Najadvarvet ser därför ingen annan utväg än att begära företaget i konkurs.

Det är en mycket svår och sorglig dag för alla på Najadvarvet AB, medarbetare, kunder, leverantörer, och partners. Vi har vänt på alla tänkbara stenar i våra försök att undgå den här situationen. I dag har våra sista ansträngningar strandat. Moderbolaget är insolvent och måste därför ansöka om konkurs”, skriver Mikael Gustavsson, VD och koncernchef för Najadvarvet AB.

Detta är ett beslut som styrelsen fattat vid en tidpunkt på året där samtliga av sålda och tillverkade båtar är levererade till kund, vilket innebär att minimalt med kunder kommer att drabbas. Leverantörsskulderna är på lägsta nivå under året. Samtliga av bolagets mycket kompetenta medarbetare har fått sin lön i juli och därefter bör förutsättningar för lönegaranti finnas.

Det är vår förhoppning att de ansträngningar som gjorts under den senaste perioden kommer att leda till att hela eller åtminstone delar av verksamheterna kan drivas vidare, säger Hans Johansson styrelseordförande i Najadvarvet AB.

Fakta: Najadvarvet AB bildades 1971 under dessa 40 år har mer än 2000st Najadsegelbåtar har tillverkats. Bolaget har de senaste åren utvecklat, tillverkar segelbåtar under varumärkena Najad och Maxi Yachts vid fabrikerna i Henån och Åmål. Verksamheten var under grundaren Bernt Arvidsson ledning framgångsrik under mer än 35 år. År 2006 såldes bolaget till en holländsk ägare därefter skedde en okontrollerad aggressiv expansion, följt av flera felsatsningar, i kombination med finanskrisen.

Under hösten 2009 räddade Animatrix Capital LLP bolaget från en förestående konkurs genom ett stort kapitaltillskott. Sedan dess har allt gjorts för att rädda bolaget, men motgångar i ansträngningarna att lösa historiska tvister med motparterna, banker och hyresvärdar, genom att förhandla fram en långsiktig avbetalning har misslyckats.

Animatrix Capital LLP äger 90 % av bolaget och har en betydande exponering i Najadvarvets konkurs, resterande 10 % ägs av två norska och en engelsk investerare samt Svelis konkursbo.

Frågor besvaras av Mikael Gustavsson (mobil tel+46 701 693 350)

Styrelsen i Najadvarvet AB.

Hans Johansson
Styrelseordförande Najadvarvet AB

Mikael Gustavsson
VD/koncernchef Najadvarvet AB

More from our site

180 Comments

  1. Mattias Aug 9, 2011 Reply

    Oj, det var verkligen tråkigt. Även om jag själv inte tilltalas så mycket av Najadbåtarnas stuk hoppas man ju ändå att de och de andra svenska varven ska överleva de ekonomiska “atomvintrar” som kommer och går.

    Jag vet inte vad volymen för “break even” är för Najad, men 25 nybyggen sedan Öppet varv 2010 låter inte så tokigt ändå. Även om utsikterna för hösten 2011 är dåliga, vad är det som gör att pengarna är slut redan nu? Vilka är de “gamla tvister, konflikter och andra problem” man refererar till?

  2. LarsS Aug 9, 2011 Reply

    Och vad händer med Maxi 11?

  3. Clifford Aug 9, 2011 Reply

    Beklagligt. Antagligen är detta inte den sista svenska båttillverkaren att gå om kull.

  4. Finngulf Aug 9, 2011 Reply

    Var på Rödlöga under Semestern, bredvid låg flera nya Fransyskor Dufour, Beneteau samt en helt ny Jeanneau Sun Odyssey 409i, väldigt snygga linjer med ny design.

    Det säljs nya båtar som har samma koncept som Najad men betydligt billigare.

    Självklar är det ej samma kvalité som en Najad men tillräckligt bra.

    Tror att Najad hade behövt sänka sina priser genom att tillverka enklare kanske inte behövs 10 lager fernissa på inredningen kanske räcker med 3.

  5. Nobbe Aug 9, 2011 Reply

    Låter ju på pressmeddelandet att man vill göra en snygg sorti och bli av med lite gamla åtaganden för att sedan komma igång igen. Inte helt ovanligt att man gör så. KK-förvaltaren får då sälja till den som bjuder bäst på verksamheten och har störst möjlighet att driva bolaget vidare (utan en tung ryggsäck att bära på). Men det spelar ju ingen roll om marknaden inte köper båtarna…:-(

  6. Orust Aug 9, 2011 Reply

    Med insyn i branschen och marknaden är det tyvärr ingen överraskning. En stark ägare på senare tid har bara skjutit upp det oundvikliga. Lik förbaskat tråkigt för anställda o andra inblandade.

  7. Mmmm Aug 9, 2011 Reply

    Tycker det låter som dom skyller på mycket gamla felsatsningar, men känns inte MAXI 11 lite som en dyr felsatsning i dessa tider.
    Även om det är grymt nice båt.
    Men jag vet inte, det kanske är andra stora poster som kostat på.

    • Hannu Aug 9, 2011 Reply

      Tar tid att rätta till “gamla” misstag då det gäller bygga likviditet och få ett solitt företag, speciellt om försäljningen går dåligt, så det stämmer säkert. Det som dock är förvånande är att man går in i ett sånt här företag som man vet har det risigt och inte har cash nog i ryggen för att säkra tillgången på pengar i alla fall under 3 hundår….

  8. JRV Aug 9, 2011 Reply

    Väldigt mycket andras fel….
    Det är nog helt enkelt så att Orustvarvens kundkrets är ett utdöende släkte. Även tyska tandläkare blir (för) gamla..
    Aldeles för få och på tok för konservativa produktändringar. Även “premium-brands” måste vara tidsenliga.

    • Patrik A Aug 9, 2011 Reply

      Det är sant som du säger och jag tror vi kommer att få se fler Konservativa varv följa efter i samma öde (tyvärr).

    • Hannu Aug 9, 2011 Reply

      Inte bara dessa “gamla” jordenruntseglar båtar har problem idag, kolla Dehler som gick åt skogen, vem kommer sedan? HP Yachts kanske?? Ser risigt ut i alla fall. Tror alla varven idag har det riktigt tufft då dom flesta håller i plånboken, dessutom blir båten man har en bromskloss då den inte går att sälja till bra pris.

      • Andreas i HP Aug 9, 2011 Reply

        Usch ja…tragiskt att se vad som hänt….
        Jag tycker LAS är ett stor problem här…de unga pigga o duktiga personerna blir arbetslösa o de gamla härkarna blir kvar…o produktiviteten går ner samtidigt som lönekostnaderna ökar…facken är ganska starka inom båtindustrin vilket jag tycker är lite synd för varven…att göra sig av med snabba duktiga o hungringa unga byggare för att ha kvar oss gamla är inte bra för produktiviteten…

        Varvsläget…ingen kul historia direkt…

        Sweden yacht har idag ingen verksamhet
        Pronavia likaså
        Regina av Vindö likaså
        Malö har det nog ganska tufft nu ? Flera nya modeller o ingen full orderstock?
        HR har det vä minst lika tufft…(ingen full orderstock eftersom de permitterar…igen)
        Forgus o varvet i Kjällviken… försvann för ett antal år sedan

        Linjett o Comfortina o CR är varv med låg utveklingstakt av nya modeller…det kanske är räddingen..då har de båtar de byggt betalt av nyinvesteringen…men hur kan de då hänga med? Samma utmaning med HP tror jag…

        Jag tror MALÖ kommer överleva då de är ett kvalitetsvarv utan like.
        HR hade möjlighet att bygga ett effektivt varv, men valde att satsa lite på tradition…
        Hoppas o tror Najad är på rätt väg med sin nya skrovfabrik…osv…de har tagit stora investeringar o jag hoppas det kommer en liten fe dit!

        Jag önskar att varvepoken på orust o i hela Sverige kan finnas kvar o överleva. Men det måste till förutsättningar för industriverksamhet i sverige…det blev en del politik här…

        MVH Andreas samuelsson

        • Nordh-O.S.T.en Aug 9, 2011 Reply

          Tyckte jag hörde på semestern att Comfortina gått i putten också. Har inte kollat detta när jag kom hem utan kom på det nu när du räknade upp dem.

          • Patrick L Aug 9, 2011

            Det hörde jag också på semestern, mycket riktigt så inleddes konkurs i slutet av maj.

          • Fredde Aug 9, 2011

            Comfortina är igång igen! Vet inte om de gick i KK men det var nog väldigt nära,

          • Lasse O Aug 10, 2011

            De gick i konkurs 26 maj på egen begäran. Roligt om de kommer igång igen! Det är klassiskt vackra båtar.

    • lars Aug 9, 2011 Reply

      Jag tror att dagens kunder vill ha mer prestanda för pengarna. Najads image känns inte helt 2011 för merparten kunder. Tror inte att Arcona inte har liknande lönsamhets problem, 340 har sålt bra och min magkänsla för nya 410 är att den kommer att mottagas väl. Fart är ett säljande argument. Arcona har även lagt delar av sin produktion i Estland vilket borde vara bra i detta sammanhang.
      Synd om Maxi 11 projektet läggs ner, tror man var inne på rätt spår där……

      • Patrick L Aug 9, 2011 Reply

        Nä, Arcona går ju inte 50-200 mille back men vinstmarginalen ligger på 0,4 – 1,4% så inte ansamlas det väl så där fasligt mycket i ladorna för svåra tider där heller. Ett mycket gott tecken är dock att Arcona har vuxit sin omsättning de sista åren till skillnad från de flesta andra svenska varv!

        • Per Aug 10, 2011 Reply

          Beakta att Arcona (f.d. Boo Marin) driver bryggorna i Gustavsbergs hamn. Bryggor som arrenderas av Landvik & Dahl om jag inte har fel.

          Tror att om man räknar av förtjänsten från brygg-verksamheten så går nog Arcona med förlust också. Kostar att ta fram “pluggar” och marknadsföra och tror inte försäljningen av t. ex. 340 och 410 betalat av dessa kostnader ännu.

          Tappar man arrendet på bryggorna så finns nog risk att Arcona kan gå samma öde till mötes. Nu marknadsanpassar man hyrorna enligt senaste utskicket (d.v.s. man behöver mer pengar)

          Vet inte hur det var med Najad/Comfortina om de haft andra inkomster, men Arcona står helt klart på fler ben.

  9. JRV Aug 9, 2011 Reply

    Tråkigt för de anställda. Men visst kommer det att gå att driva kvalitetsvarv även i fortsättningen. Det finns ju en anledning varför en del köper Skoda och andra BMW. Båda bra bilar som går att köra från A-B. HR har ju en solid ekonomi och visat att det funkar. Men det blir tuffa tider för alla i båtbranschen. Köpa ny båt är väl inte det som man funderar på i tider som dessa. De som kan övervintra 2-4 år klarar sig.
    Jag ser definitivt HR, Arcona samt Linjett som varv som överlever.

    • Rasmus Aug 9, 2011 Reply

      HR och Arcona absolut, HR med sin toppkvalitet och Arcona med kvalitet/seglingsegenskaper! Undrar dock vad Linjett tillför..? Inte är det nytänk, ser ju ut som (och är) en 90-talsbåt. Räcker det på lång sikt tro?

    • Patrick L Aug 9, 2011 Reply

      Även om HR är mer solitt har de väl ganska kraftiga känningar av svårare tider. Halverad omsättning på tre år och har minskat personalen kraftigt sedan 2007. Senaste varslet var väl i maj i år?

      http://bohuslaningen.se/nyheter/orust/1.1218026-hallberg-rassy-varslar-25-anstallda

  10. (o) Aug 9, 2011 Reply

    För några veckor sedan i Marstrand (under Match Cup) körde man hårt med säljsnacket!

  11. Lasse Aug 9, 2011 Reply

    Najad gör arconas inredning så dom får också lite problem nu.

  12. Håkan Aug 9, 2011 Reply

    Undrar hur det kommer att låta på “Öppna varv” nästa helg?

  13. Håkan Aug 9, 2011 Reply

    Förlåt; nästnästa helg!

  14. JRV Aug 9, 2011 Reply

    Håller med om att Linjett inte är supermoderna. Men ett familjevarv som kan överleva eftersom man har ett annat ben att stå på genom sin varvsrörelse. Och visst bygger man med hög kvalitet. Supernöjda kunder.

  15. curt gelin Aug 10, 2011 Reply

    Synd. Men att så frankt skylla på förre ägaren är snett. Backa och minns att 2004-2008 pekade allt uppåt, alla varv expanderade och sjösatte nyheter i rask takt. Så ock Najad. Utbyggnad i Henån och plast i Åmål var också rätt strategi. Att holländare Alfred inte hade nån kassa, såg få förrän sent och då blev han bortkopplad genom spädning av aktierna.
    Och varför 1100? Projektet bör ha kostat massor för Olsson & Woxén m fl fräsare kan ju inte ha varit gratis. Inte heller all flott reklam. Mkt hullabaloo, men noll koll har ansvariga haft.
    Ledning o ägare visste väl vad dom gick in i. Illa som sagt därför att skylla ifrån sig på förre ägaren så öppet. Istället borde ledningen ha berättat varför inte rika ägaren Animatrix vill fortsätta stötta varvet. Nån hund begraven här?
    Grundarens av varvet namn är felstavat i pressmeddelandet. Rätt ska vara rätt också på denna punkt.
    Hoppas Najad får leva vidare för finare båtar bygger ingen.
    CG

    • Hannu Aug 10, 2011 Reply

      Njaaa, majoriteten tycker tydligen att många bygger finare båtar dom dom köper annat…..

  16. Os Aug 10, 2011 Reply

    Läser man DI så står det att 08 omsatte najad som bäst, och med vinst!
    Kollar man senaste bokslut så omsatte dom 79mkr och gjorde ett minus resultat på 53mkr.

    • MA Aug 10, 2011 Reply

      Omsättningen för 2010 var efter ett brutet räkenskapsår , i detta fall åtta månader. Omsättningen var 78 mille med ett resultat på – 58 mille!

  17. Bo Bäversjö Aug 10, 2011 Reply

    Hoppas att varumärket återuppstår i någon form. Alltid lätt se i backspegeln vad andra gjort för fel. Frågan är om det finns någon förutsättning och finansiär som vågar/kan satsa fram.
    Två frågor:
    Vad skall man ändra på?
    Vem tar över?

    • Clifford Aug 10, 2011 Reply

      Det kanske är varumärket det är fel på? Det är ju inget större fel på båtarna. Som alla vet så har ju företag har en IDENTITET (det man faktiskt är eller tror sig vara), sedan har man en VISION (det man vill vara) sen har man en IMAGE ( så som andra upplever en, oavsett om de har rätt eller fel). Om dessa delar inte stämmer så bra överens så blir man inte framgångsrik. På Berndt Arvidssons tid var det hela ganska enkelt, då var man Najad och uppfattades som Najad. Alfred påbörjade ett omfattande visionsarbete och pressade organisationen och finanserna för hårt för att nå upp till den nya visionen. Imagen blev hängande nån stans mitt emellan. Sedan kom den nya gänget som koncenterarde sig på imagearbetet, men det verkar ju som om de flyttat imagen ännu längre bort från de ursprungliga värdena.
      Yepp det är lätt att vara expert i efterhand.
      Pelle Fälth

  18. JRV Aug 10, 2011 Reply

    VD och styrelseordförande för Najad blev jo tillsatta som varvets och branschens DREAM TEAM. Kanske att de nu också har lärt sig något om en ganska så speciell och nischad bransch. Det ÄR synd om Najad som jag personligen hoppas återuppstår i en kvalitativ och tidsenlig skepnad. Maxi 11 kan (åter min personliga åsikt) stanna på ritbordet: Den representerar inte mycket mera än ett idémässigt och även delvis utseendemässigt plagiat.

  19. Jonas Aug 10, 2011 Reply

    Kan det vara så att livsstilen med långfärdsseglande inte lockar nog många nya utövare varje år?
    För mig, snart mitt i livet, finns en levande dröm men jag kommer förmodligen inte ha möjlighet att beställa en helt ny HR eller Malö, lika lite som en Najad om varvet reser sig ur askan( vilket jag hoppas).
    En plastbåt som byggs enligt beprövad metod, och har en teoretisk livslängd på 2000 år kan rimligen användas till sitt ändamål under 50-100 år?
    Då kanske tyska tandläkare köper båtar av varandra? Eftersom en 50+are som långseglar oftast gör det i ca 15 år.. Sedan säljs båten av änkan..

    Arcona, HP mfl gör inte omseglare, eller åtm inte traditionella diton. Det kan vara så att efterfrågan på just dessa för tillfället är på tok för liten för att kunna hålla flera varv flytande. Att antyda att Benetau och andra håller kvalitet jmf med våra nordiska varv är, trots min relativa ungdom, nästan barnsligt. Vi seglar en svensk kvalitetsbåt från 80 talet och jag skulle inte ens fundera på att byta till en Hanse, Bavaria eller liknande idag.
    Om vi kommer oss iväg på en tur runt jorden kommer jag absolut att leta en begagnad en svensk eller finsk kvalitetsskuta, 15-20 år gammal till kanske högre pris än den splitt nya charterkärran..

    För en ungdomlig miljonär utan stora långfärdsplaner passar förmodligen moderna tyskar eller danskar eller några av de raciga finnarna mycket bättre än Najad. Och där kan jag tänka mig att en del av marknaden fullständigt dött.
    Hippfaktorn är inte hög, designen är brukarvänlig men har inte alls varit av senaste snitt.
    I och med den nya linjen har några Najader exteriört inte gått att skilja från en båt som kostar mindre än hälften, kanske försvann då de sista potentiella kunderna? Van Vincoop eller ej vid rodret?

    Hoppas att Najad får leva vidare och att man lyckas behålla kunnandet. För några båtar, inte flera hundra båtar, kommer förmodligen att beställas av kräsna och välbeställda långseglare även i framtiden.
    Eller så tar man upp kampen med Finngulf, Baltic och Wally? :-)

    • c.ahlback Aug 11, 2011 Reply

      Finngulf??

      • Jonas Aug 11, 2011 Reply

        Ok. Inte Finngulf då? :-)

  20. Team Dehlerdoris Aug 10, 2011 Reply

    Tror nog att hög kvalitet förutsätter serieproduktion, standardisering och volymer. Båtbranschen är inget undantag från övrig produktion, jämför t.ex. bilar. Gediget hantverk i all ära men nog har man en hel del kostsam “efterjustering” o många timmar blir det per båt, när mycket byggs som “one-off” enligt kundens önskemål.
    Att som någon skrev LAS skulle vara stora boven i detta känns kanske lite vid sidan om. Ekonomiska problemen i Tyskland/EU får nog “direktörs-tyskarna” att titta också på begagnat där priserna har sjunkit på en relativt mättad marknad för sådana här typ “tunga cruisers” med vindruta o torkarblad… Yngre personer under 60+ ;-) kanske också vill ha lite mer typ “performance-cruisers” med hög kvalitet?
    Jättetrist är det givetvis men detta kan knappast komma som en blixt från en klar himmel. Vi får hoppas det kommer nå´t gott ut av detta trots allt.
    StefanK

    • Large Aug 11, 2011 Reply

      Frågan är egentligen vad en bra rusingbåt egentligen är. Vi har seglat ca 700 sjömil under fyra veckor i en relativt snabb modern 34 fots båt anpassad för shorthand, enkel att segla i alla vindvinklar med en familj ombord. Gennacker fock och Code är crusing för mig. Vi vill kunna segla i så ofta som möjligt och båten börjar röra på sig vid ca 6 knops vind, då kör de flesta “vindrutebåtar” och “bobåtar” fortfarande för motor. Under fyra veckors semester har vi förbrukat max en halv tank disel.

      • Patrik Svensson Aug 11, 2011 Reply

        Nu blir jag nyfiken, vad är det för båt?

        • large Aug 11, 2011 Reply

          Arcona 340

      • PeterK Aug 11, 2011 Reply

        Hehe, 700 nm är vad en långfärdsseglare gör på 4-5 dagar…….

        • large Aug 12, 2011 Reply

          Bakom vindruta då……, och hälften med motorn på……..; )

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 11, 2011 Reply

      Det är ganska stor skillnad på det vi kallar cruising här hemma och det som en engelsman kallar cruising. Att kryssa över Biscaya när det blåser 30 knop på en långhelg är inget konstigt i en Najad 380. Däremot i en Arcona 340 ;-)

      • large Aug 11, 2011 Reply

        Min poäng är att seglingsegenskaper och handhavande kanske är viktigare köpargument idag för konsumenten än absolut sjövärdighet i stormvindar då de flesta väljer att hålla sig hemma. Med en prestandabåt gör man ju snabbare överfarter och kan eventuellt undvika perioder med för hårt väder.
        Hellre en sportbil än en SUV……..

  21. Ulf Brändström Aug 10, 2011 Reply

    Bra skrivet StefanK.

  22. Johan Andersson Aug 11, 2011 Reply

    Om jag också ska försöka mig på en analys så tror jag att varvskrisen i mångt och mycket beror på tre saker:
    1. Folks ändrade levnadsvanor. Seglingen är inte samma breddsport som på 80 talet. Hur många familjer är det nuförtiden som kastar loss och är ute tre veckor i stöten varje sommar? Marinorna är inte längre tomma på båtar i juli som de var förr.
    2. Andra intressen drar. Golfen lider av samma problem, andra intressen tar mer och mer tid och lämnar mindre tid åt segling. Jag läste någonstans att försäljningen av husbilar skjutit i höjden och att många köpare var par i 50+ åldern som sålt sin segelbåt.
    3. Pengarna finns inte. Vem har 2 millar att lägga på en båt bara så där? Jag tror de flesta båtköpare belånar sina bostäder för att köpa båt. Och vem vågar belåna sig mer än nödvändigt i dagens sammhälle? många kanske hellre belånar sig för att ROTa i sin villa istället, då man tror att man i slutändan kan tjäna lite på det och få ett hem som iaf påminner om de som man läser om i bostadspressen

    Jag tror att båtbranchen får vänja sig vid att antalet köpare som helhet minskar och att om man ska vara med och konkurera måste man nischa sig på något sätt. Personligen fattar jag inte att ingen tillverkare spottat ur en båt i 35 fotsklassen med däcksalong som är både snygg och snabb och till rimlig peng.

  23. Johan Andersson Aug 11, 2011 Reply

    jag tror att folks ändrade levnadsvanor ligger bakom krisen i båtbranchen. Nuförtiden har folk så många olika intressen och inte bara båtbranchen har drabbats, se tex hur det går för golfen. Jag har också läst att husbilsbranchen har glada dagar och många av köparna är 50+ som sålt sina segelbåtar.

    Någon annan stans har jag läst att ROT avdraget, tro det eller ej, är ett stort hot mot båtbranchen. Folk renoverar hellre hemma än köper ny båt. Att köpa ny båt kostar mycket pengar och många har nog tidigare belånat bostäder för att kunna få loss pengar, men vem vågar göra det idag när det pratas så mycket om bubblor. Sen är det så att läget på börsen är starkt kopplad till nybåtsförsäljningen.

    Jag tror att om man ska en chans mot bavarior och fransyskor så måste man nischa sig på något sätt. Tex så kan jag inte begripa att det inte finns en 35 fotare med däckssalong liknande tex regina af vindö men till ett bättre pris som folk har råd med. Vet inte om det är ett vinnande koncept men det är något som iaf jag skulle vilja se

  24. JRV Aug 11, 2011 Reply

    Den s.k. Varvskrisen beror på en finasiell kris. Det är samma bild överallt. Även Bavaria, Hanse och de franska varven har stora problem. Bavaria har under senaste tre åren permiterat folk under månader. De franska och tyska varven har reat ut innevarande lager. Samma bild i USA med Hunter, Catalina.

    Det är fel att tro att den beror på frlaktiga modeller. Najad har haft ett grundläggande problem under lång tid. ATT TJÄNA pengar. Även under de goda åren missade man detta grundligt. Bara att kolla bokslut. Jämför HR de har byggt upp ett eget kapital på 350 miljoner SEK. Tror att det var ännu större men att man passat på att dela ut.

    Nu kommer några hundår för hela båtbranschen. De som har sparat i ladorna kommer att öveleva. Detta är typiskt för en bransch som båtar. Kraftiga svängningar med konjunkturen.

    Bli inte förvånad om volymtillverkarna kommer att få stora problem inom kort. Ju större man är ju svårare är det att anpassa sig.

  25. StefanK Aug 11, 2011 Reply

    Jag har inga problem med att förstå utmaningen att sälja så dyra båtar på en minst sagt trög internationell marknad och kronans förstärkning från 10-11 SEK/€ till 9 SEK/€ var nog droppen för Najads försäljning. Desto roligare för de som importerar.

  26. Team Dehlerdoris Aug 11, 2011 Reply

    StefanK det är helt rätt, fast EURon har faktiskt legat relativt stabilt sett över en 5 årsperiod bakåt. Hösten 2006 kostade den 9,30 ungefär som nu. Men visst den var uppe på 11,00 en kort tid. Mycket mtrl. köps också in i EUR o dollar så hela förklaringen ligger nog inte bara där.
    StefanK

  27. StefanK Aug 11, 2011 Reply

    Vad jag menar är om man redan kämpar för sin överlevnad är ett marginaltapp på 8-10% ju katastrofalt. Trist hur som helst är det även om jag tror och hoppas att varumärket överlever.

  28. Author
    Peter Gustafsson Aug 12, 2011 Reply

    Nu händer det saker i Hanse (och därmed Moody, Dehler och Fjord):

    http://www.aureliusinvest.com/press-news/en-337/en-hanseyacht.html

    Due to the global economic crisis, HanseYachts AG reported negative results in the financial years 2008/2009 and 2009/2010. With the economic recovery and through the successful introduction of new and innovative models, HanseYachts AG was able to increase its market share. Substantial improvements of the operating results are to be expected on the basis of the prospective operational support by AURELIUS AG. The current order intake also supports high expectations.

    Förhoppningar har man i alla fall :-)

    • Per Aug 12, 2011 Reply

      Tycker att Hanse spottat upp sig. De följer med i tiden och breddar sin portfölj efter en föränderlig marknad. Tror inte kundgruppen är lika lojal som förr.

      De som köpt Linjett efter Linjett är nog inte lika många längre. Tror att dagens köpare börjar med kanske begagnad, byter till Bavaria, byter till Hanse för att sedan kanske byta till Fjord (bara ett exempel OK).

      Lägg därtill ekonomiska faktorer så förstår man att det är svårt för en tillverkare att hänga med.

      Har varit nere i ett par Hanse och gillar att de följer med interiörmässigt också.

      Se på bostäder, kunder målar om, byter material etc. I en Najad sätter man teak med 40 lager fernissa i en vit båt sedan gud var liten.

      Se t. ex. på FinnFlyer 42:an (fondvägg från Kaj Frank!), ELAN 35:an, Hanse 47:an för att bara nämna några. Riktigt läckra interiörer som är moderna och ljusa. Det är nog inte bara segelegenskaperna som skiljer Hanse från Najad.

      Om man inte tillverkar det kunden vill ha blir man som SAAB och får förlita sig till bidrag och allmosor. Synd om de som förlorar jobben, men det är så marknaden fungerar.

      • Anders S Aug 12, 2011 Reply

        När det gäller konkurrensen mellan storserieproducerade båtar och (till exempel) Najad tror jag det är litet naivt att förklara det med att kunderna kräver nymodigheter. Det är inte många branscher som ÄR så konservativa som segelbåtsbranschen. Notera gärna att Hanse använder Moody spom kanal för “Hanse med gammaldags stuk” och notera gärna att Najads problem till del kommer sig av att man anammat snabbtrender och mode. Att plugga (i dubbel betydelse) helt nya båtmodeller varje år kostar alldeles för mycket med Najads försäljningsvolymer.

  29. JRV Aug 12, 2011 Reply

    Bara ett bevis på vad jag tidigare sagt. Detta är en global nedgång för hela båtbranchen. Under de två senaste har i princip alla båttillverkare visat röda siffror. ( rött betyder förlust i sammanhanget) Hanse och Bavaria är två varv som båda dragits med olönsamhet. Trots att många på forumet menar att de bygger rätt båtar?

    Visst de bygger rätt båtar för sina kunder. Orustvarven bygger rätt båtar för sina kunder. Som någon skrev på DI. Ingen köper en Skoda om han har råd att köra BMW.
    Väldigt få i alla fall. Gör det Skoda till en dålig bil. Svar nej. Men har vi råd vill vi äga vackra, kvalitativa saker.

    • o Aug 12, 2011 Reply

      eller så har du fel och de som har skoda vill inte ha bmw, varför skulle de vilja det?

      • Clifford Aug 12, 2011 Reply

        För att de har råd.

        • O Aug 12, 2011 Reply

          Knappast. Jag har råd men väljer Skoda framför BMW var dag

  30. JRV Aug 12, 2011 Reply

    Tror att ni tillhör de få !

    Och inget fel i det. Men om jag hadde obegränsat med pengar så skulle jag inte köra Skoda eller segla Bavaria. Som någon sa “det finns ingen kiosk i himlen”

    Det brukar ju figurera sådana där konsument undersökningar ” vilken är Din drömbåt,
    Drömbil om pengar inte var en faktor? Har aldrig sett varken Bavaria eller Skoda i topp.

    • Robert Aug 12, 2011 Reply

      Nej, det är alltid Hallberg-Rassy

    • O Aug 12, 2011 Reply

      Samhället och våra önskemål i livet ter sig lite mer komplexa när man passerat tolv år. Drömbåt, jösses

      • JRV Aug 13, 2011 Reply

        Inte slutade du väl drömma bara för att Du fyllt 12?

  31. Geir Ove Bø Aug 13, 2011 Reply

    Trist er det at de havnet på skakke , når alle de andre tjente gode penger.
    Navnet består nok, men tviler på at de noen gang blir å finne tilbake der de var.
    HR, smir nok på denne konkursen, kunder som kunne gått til Najad havnet nok mest hos HR.

  32. Geir Ove Bø Aug 15, 2011 Reply

    Siste nytt.

    The Hanse-Group owner just sold his stake in the Hanse-Group,
    after bringing Hanse to the stock-market, couple of years ago.
    The Hanse-Group includes brands like Moody and Dehler, and is a
    competitor in the mass production mainly to Bavaria Yachts.
    Both german products, reliable quality, but of course, not
    like the swedish brands i.e. Hallberg-Rassy or Malö.
    The variety of products is quite wide, with Moody, Dehler, and Fjord
    in addition to the Hanse -range.

  33. Hannu Aug 16, 2011 Reply

    All personal har varslats hos Regina af Vindö

    den 16 augusti 2011 – Av Catrin Bystrøm
    Regina af Vindö

    Orderingången tryter och Henånföretaget har varslat all personal.

    Foto: Regina af Vindö – Innan semestern sa vi upp hela personalen, säger Ove Rexander, vd till Bohuslänningen.

    6 månader
    Uppsägningstiden för de 6 anställda på varvet är upp till 6 månader, så om det inte händer något innan februari får siste man gå hem.

    Företaget brukar tillverka 5 båtar per år, men Ove Rexander säger till Bohuslänningen att det skulle inte räcka med en båtorder för att få gång i produktionen, det krävs mer än det.

    Malpåse
    – Produktionen får ligga i malpåse, säger Rexander.

    Företaget byggde en hangar på 1 700 kvadratmeter för tre år sedan, så nu satsar de på service och förvaring och hoppas på att kunna fylla upp hangaren.

    • Stefan Aug 16, 2011 Reply

      Tråkigt. Någon som vet hur det blir med Öppna Varv? Kommer Najad att ställa ut?

      • Hannu Aug 16, 2011 Reply

        Konkursförvaltaren borde väl se till att Najad får göra det då kostnaderna för att vara med redan troligen är tagna…..om han nu ser en fortsatt framtid för varvet vill säga…

  34. Author
    Peter Gustafsson Sep 6, 2011 Reply

    Hallberg-Rassy varslar igen. 42 nu + 25 i maj. http://bohuslaningen.se/nyheter/orust/1.1349091-42-varslas-pa-hallberg-rassy

    Intressant kommentar på bohuskänningen.se. Verkar inte som att säljarna har förstått allvaret… Visserligen är marginalerna kass på instegsmodellerna, men lite mer säljpush borde man kunna förvänta sig:

    På Öppna vara i Ellös avsåg en bekant till mig komma till skott och beställa en båt till våren. Vi har tjôtat länge om en båt i 30-fotsklassen och jag lyckades övertala honom att köpa den nya “instegbåten” HR 310. På mäsan i Ellös hade flertalet tillverkare specialerbjudanden, varav några var svåra att motstå. Min vän kunde dock bara konstatera -att medan de flesta andra hade “hösterbjudanden” så var Rassyvarvets erbjudande en prishöjning närmare 150 000 kr jämfört förra gången han frågade. Från säljarens sida fanns inte minsta tendens till lirkande av typ “jag kan se vad jag kan göra”. d.v.s. den standardfras en säljare ska i princip ha med sig i modersmjölken. Hur som helst nu blev det ingen affär och ingen uppföljning. Kan det vara så enkelt att säljpersonalen på Orustvarven möjligen svårt att ställa om sig från “ordermottagare” till att istället vara aktiva säljare? Månnga initierade säger att det på sina håll förhåller sig så. Dax att skola om båtbyggare till båtsäljare istället?

    • Erik Barkefors Sep 6, 2011 Reply

      Den enklaste rationaliseringsåtgärden för HR är att bara leverera ett skrov till varje köpare ;-)

    • Name * Sep 7, 2011 Reply

      Ville bekantingen verkligen köpa eller var han en drömmare? Det finns så mycket snackare som påstår sig vilja köpa. Det vet jag som har jobbat på Siba en gång i tiden. Man lär sig att styra bort från kunder som bara är ute efter information för att sedan handla någon annanstans.

      • Patrik Måneskiöld Sep 8, 2011 Reply

        Det var ett lustigt sammanträffande. Själv har jag nästan aldrig lyckats handla på Siba då säljarna antingen visat ointresserade eller ignorerat mig. Då har jag gått till en annan butik och handlat.

      • Alöf Hansson Sep 19, 2011 Reply

        Kvalificerat skitprat!!!
        Den presumtive köparen i fråga återfanns i våras i Atonbladets årliga (trams) “bland de i västsverige som ökat sin lön 2010 mest.” Vill minnas att årslönen exkl. traktamenten låg på 1.8 miljoner. Vad jag hört lär han slå detta tax 2011! Är 100% övertygad om att om HR lirkat det minsta med honom så hade de HR nu haft ett kontrakt på detta.

        Sammanfattningsvis vidhålles att HR glömt bort hur man säljer båtar inom landet. Att sälja till lyxbåtar stenrika Ryssar (och blunda för varifrån pengarna kommer) -det är inte så jädran svårt när kontaktnätet finns!

      • Peter O. Sep 19, 2011 Reply

        Även omvi kanske kommer något bort från tråden, men…..dessa “säljare” lär sig aldrig. För 6 år sedan hämtade jag en bil på service hos Hedins i Mölndal. Det var kö vid utlämning så jag såg mig omkring. En medelålders gentleman dök upp i kostym när jag tittade på en gnistrande mecedes och ställde en dum fråga om nya modellan (jag vet inte mycket om facelift och trodde det hade med liuftintag under att göra). Säljaren log och avlägsnade sig, sannolikt mest beroende på att jag hade på mig blåkläder och mina älskade sketna skinstövlar efter dagens trädgårdsjobb. Nåväl en ung sugen juniorsäljare dök därefter upp. Efter drygt 2 timmar hade jag köpt av junioren 1 ML Final Edition, 1 ex. nya A-klassen (utställningsbilen inför söndagens premiärvisning) och 3 dagar senare accepetarde jag offerten på en lastbil. Har nog aldrik köpt något på SIBA -men nog där alla gånger det vad dags för inköp. Värsta impulsinköpet var en 58″ backvisonhistoria a la 32 000, vilket var mycket pengar för 10 år sedan. Minns att jag hade “blåbyxorna” på även denna gång och att det var svårt att få betala skiten kontant. Med facit i hand så lär jag nog inte se/agera som en seriös köpare, därför blev det inget faryg från HR för 5 år sedan, då jag avsåg gå upp i den klassen. Med facit i hand är jag väldigt glad för det, ty med ett fartryg lev. från kontinenten har pengarna med facit i ahnd räckt till massor av annat, lägenhet vid Medelhavet och trevligt fjällhus t.ex.

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 7, 2011 Reply

      Ja, de är säkert stora personkännare!

      Precis som bilförsäljarna som direkt kan avgöra om jag skall köpa bil så snart jag kliver in i bilhallen (i avsikt att beställa ny tjänstebil). Därför kan de lugnt stå kvar vid kaffemaskinen och snacka med varandra.

      Man kan prova att leka kund och se hur mycket säljare bryr sig. Eller se hur många som orkar följa upp ett leads eller prisförfrågan. Det finns en anledning till att företag hyr in “mystery shoppers” för att hålla säljkåren alert.

      Varje potentiell kund skall känna sig sedd, uppmärksammad och få den information han behöver. Och det handlar inte om att pruta, utan om att hantera kunderna som finns i pipelinen på ett bra sätt. Det finns en del riktigt bra litteratur på området “selling luxury”.

      Fast att spela svår kan kanske också funka :-)

      • Name * Sep 8, 2011 Reply

        Det handlar ju även hur säljarens belöningssystem är uppbyggt. Ur ett företagsperspektiv är det nog bra att behandla alla intresserade väl.
        Men om man är bil-, båt, eller hemelektroniksäljare med kanske 50% provision så är man bara tillmötesgående mot de som köper här och nu. Många företag använder höga provisionssiffror för att det anses “motivera” säljarna.

        • Fredrik Lönegren Sep 9, 2011 Reply

          Om man inte är bra mot kunder är man inte lojal mot företaget. Skäl nog för att omg säga upp säljaren! Det är ju en säljares uppgift att göra en person intresserad och skapa en affär. Annars är man bara en ordermottagare.

      • Author
        Peter Gustafsson Sep 8, 2011 Reply

        Inte heller detta är raketvetenskap. Min teori är att försäljning inte är prioriterat område, utan ett “nödvändigt ont”. Designa och bygga båtar anses som fint, men att sälja dem har inte riktigt lika hög status.

        Detta är ett generellt svenskt fenomen, men speciellt utbrett inom marinbranschen.

      • Tomas Östling Sep 9, 2011 Reply

        +1

    • ErikB Sep 20, 2011 Reply

      Kanske därför som han säljer sin egen båt? Behöver få in en ny order på en större? Det känns efter att ha varit i kontakt med HR för flera år sedan som att de har tappat mycket kundrelation. Kanske det håller på att ta slut med sjökaptener som beställer Nordwest och HR?

      http://www.hallberg-rassy.com/pre_owned_boats/HR54RasskerVII-110826/index.htm

  35. Feffe Sep 7, 2011 Reply

    80-talet ringde just och frågade om det fanns några lirkande försäljartyper som säger “jag ska se vad jag kan göra” tillhands. Dessvärre var alla församlade på Kiviks marknad där hästförsäljning, dans på stadshotellet och midjekorta kavajer stod på dagens schema.

    Det hela låter ju som “på kurs med Kurt”. Mannen som skulle köpa en rund båt som försäljaren hela tiden höjde priset på när stackars Kurt äntligen skulle slå till. :-)

    Förhoppningsvis tänker HR lite längre än produkt / pris, speciellt i den marknaden vi har nu. Tror inte heller att köparen av en sådan båt “tippar över” för 150 000 sek i rabatt eller en resa på köpet. Nej, försäljnigsstrategin sitter nog på plats. En nyfiken fråga, köpte han någon annan båt ? Min gissning är….nej… Men jag har haft fel förut :-)

    • Clifford Sep 7, 2011 Reply

      +1

    • Alf Hansson Sep 19, 2011 Reply

      Vi skeiver sptember 2011 och faktum är att även HR fortsätter varsla p.g.a. bristande orderingång. Jag har köpt båtar i hela mitt liv och har alltid fattat att på hösten får man ett bättre pris både på nytt och begagnat -det bara liksom “bara är så”! Jag påstar att samtliga försäljare (utom då HR) hade under Öppna varv ett ess i rockärmen för att komma till skott. Jag har ingen insikt i deras kalkyler och respekterar att man heller avstår från att sälja ett flytetyg än att gå plus/minus noll. Varför då inte höja “llstpriset”med ytterligare 50 – 200 000 för att ha marginal för att “göra det där extra som oftast väger över till avslut”. Man behöver inte prata med många Orustbor för att få klart för sig att på HR finns mest”ordermottaghare” ingen “säljare”. Att vara fortsatt kaxiga om “oöveträffad kvalitet “- “detkkostar att ligga på topp”, “värdebeständighet”, etc. etc. -den tiden är sedan länge förbi. Extremt passerad för den som haft en ständig tdäcks/ventilläckande 352:a, som av fukt under åren gått upp i vikt, säg 200 kg och där nytt däck inkl. “båttork” kostar c:a 200 000 SEK. Välkommen tillbaka på jorden!

      • Magnus Sep 20, 2011 Reply

        Inte så lite avundsjuka i “Man behöver inte prata med många Orustbor för att få klart för sig att på HR finns mest”ordermottaghare” ingen “säljare”.” Man säger också att det inte finns båtbyggare på Ellös utan bara montörer! Med tanke på det kan man ju fråga sig varför man under de flesta år sålt mycket mer än alla andra fantastiska båtbyggare/varv på Orust så länge man kan minnas. Fel på kunden kanske? Skitsnack enl. min mening!

        Starkt att kunna sälja båtar till listpris och utan att subventionera som andra säljare på ön bevisligen gjort i många år; bara positiva resultat (och många år rejäla sådana) sedan Christoph tog över.

        Att sedan höja priset 50-200tkr över listpris för att ha att “göra det där extra” är rappakalja med en krona som stärkts med 10-15% mot 90% av deras marknader redan.

        Nuvarande säljdipp kan inte skyllas på säljare utan är mycket större än så!

        Tänkte du alls innan du skrev?

  36. Stellan Sep 7, 2011 Reply

    Det är väl för väl att HR har insett att man måste ha en marginal. Det förstod inte Najad. Därav tråden”…………

  37. Stefan Kolmodin Sep 8, 2011 Reply

    Jag var på båtmässan i Gustavsberg i helgen och slogs av tre saker:
    1) Det mycket stereotypa utbudet av båtar – gäsp efter 3 båtar
    2) 9 av 10 representanter för varvet/säljande företaget kan inte med den godaste vilja i världen kallas säljare – de sa ju knappt ens hej när man klev ombord – katastrof – och en duktig säljare borde kunna göra stor skillnad, särskilt med tanke på att produkterna skiljer sig så lite åt
    3) I princip alla båtar från 30 fot hade en fet ratt som min 8-åriga dotter bekvämt kunde kliva rakt igenom och jag fick trycka mig förbi för att komma till en ofta förkrympt sittbrunn pga nämnda ratt. Ingen seglare kan väl hävda att en 30-fotare vare sig behöver eller blir snabbare/skönare att segla med ratt…

    • Magnus Sep 8, 2011 Reply

      Måste möta dig på punkten att båtarna inte skiljer sig åt. Vad tittar du på då?

    • stefan P Sep 8, 2011 Reply

      Var vi på samma mässa. Visst finns det skillnader på båtar och visst fanns det intresserade säljare. Båtmässan i Gustavsberg var en trevlig upplevelse tycker jag och ser nu fram mot Boot i Dusseldorf.

      • Stefan Kolmodin Sep 10, 2011 Reply

        Då ska vi se, receptet i lilla familjeklassen.
        Rak stäv, höga fribord, stor bredd, fet tvärt kapad akter, stor ratt, partialrigg med svepta spridare, i värsta fall T-köl (vilket skämt på en familjebåt) som kräver varvsbesök efter första rejäla grundstötning. I ruffen i mångt och mycket exakt samma planlösning med lite olika klass på utförande och material så att man vet om man är i en mer handbyggd, exklusivare båt för 2 MSEK eller en könlös massproducerad sådan för drygt 1 MSEK. Jag tycker i varje fall att det är boooring efter 3 båtar att ingen vågar göra något annorlunda som sticker ut.

  38. "D4" Sep 8, 2011 Reply

    Bra säljare eller inte, Tydligen har båtförsäljningen gått tungt hela året, flera återförsäljare har också problem. T ex så gick Comfortbåtar Marin AB i Kullavik som säljer bland annat Dufour på västkusten i konkurs den 18 augusti. Men “återuppstod” snabbt i Comfortbåtar AB som ställde ut på mässan i Ellös och med uppdaterad hemsida som är snarlik den gamla.

    • Stefan Kolmodin Sep 10, 2011 Reply

      Ofett att vara underleverantör till båt- eller biltillverkare…

  39. Author
    Peter Gustafsson Sep 8, 2011 Reply

    Senaste snackisen:

    Nord West lämnar anbud på Najad

    Ett konsortium kring båttillverkaren Nord West, avser att lämna ett anbud på Najadvarvet, som gick i konkurs den 9 augusti.

    Det senaste verksamhetsåret tillverkade Najadvarvet 25 högkvalitativa segelbåtar, samt hade en betydande serviceverksamhet vid anläggningarna i Henån på Orust. Nord West har verksamhet på näraliggande Vindön och tillverkade det senaste verksamhetsåret 37 högkvalitativa motorbåtar.

    Benny Martinsson:

    ”Det är med stor glädje vi deltar i rekonstruktionen av Najad ”, säger Benny Martinsson, grundare och ägare av Nordwest. ”Det är en av världens mest aktade tillverkare av högkvalitativa segelbåtar, med ett varumärke som få överträffar. Vi känner verksamheten väl, eftersom vi är grannar här på Orust. Tillsammans med Nordwest, har Najad alla möjligheter att återta positionen som en av världens bästa segelbåtstillverkare.”

    Najadvarvet, som grundades 1971 har tillverkat drygt 2000 segelbåtar. Bolaget gick i konkurs efter en kraftfull expansion 2005-2007 då företaget investeringar och försäljning ökade kraftigt. Efter den finansiella krisen 2008 minskade försäljningen markant, men trots de senaste årens kapacitetsneddragningar, var företaget tvunget att ansöka om konkurs i början av augusti.

    Nord West grundades 1985 av Benny Martinsson och har idag 130 anställda och försäljningen det senaste verksamhetsåret var ca 350 MSEK. Företaget är familjeägt och består av båtvarvet på Vindön/Orust, samt en anläggning i Lysekil för skrovtillverkning och plastdetaljer. Varvet är idag ett av Sveriges modernaste och säljer båtar världen över.

    • Tomas Östling Sep 9, 2011 Reply

      Spännande. Jag fick av en slump en tour på NordWest för ett par år sedan. Gedigen design, och smidig produktion mixad med snyggt hantverk, vilket gladde en gammal produktionstekniker.
      Kanske Najads räddning.

      Köpare av 35-55 fots motorbåtar och segelbåtar är ju två helt olika kundgrupper som söker helt olika varumärkesvärden , men visst skulle man kunna dela på overhead som försäljningskontor och ekonomi/admin.

      Lycka till Benny säger jag!

  40. Team Dehlerdoris Sep 13, 2011 Reply

    Begagnade segelbåtar har tappat c:a 20% och motorbåtar c:a 30% i värde senaste året. Det finns otroligt mycket båtar ute på t.ex. Blocket. Många är bara några år gamla eller nästan nya och med röda prislappar “sänkt pris”. Med nybåtstillverkningen förstår jag inte riktigt hur man tänker inom varvsindustrin? Utskrotningen av äldre plastbåtar är ju extremt liten o båtmarknaden är nog ganska mättad idag. Det är absolut inte bara Najad som fått problem.
    Enda fördelen för oss som har båtar som vi sitter nöjda med det är väl att ett lägre marknadsvärde faktiskt ger en billigare försäkringspremie.. ;-)
    StefanK

  41. CBN Sep 19, 2011 Reply

    +1 for billigare försäkringspremie..

  42. Author
    Peter Gustafsson Oct 10, 2011 Reply

    Trenden håller i sig…

    Omega 10 Metre Sailing AB, 556668-6787, Vikingavägen 17 A, 133 35 Saltsjöbaden, har 2011-10-06 försatts i konkurs vid Nacka tingsrätt. Edgångssammanträde hålls 2011-11-16 kl. 10.40, i tingshuset, Augustendalsvägen 20, Nacka Strand. Borgenärerna kallas till sammanträdet genom denna kungörelse. Förvaltare är advokaten Ulf Andersen, Advokatfirman Fylgia, Box 55555, 102 04 Stockholm, tel 08-442 53 00. Tillsynsmyndighet är Kronofogdemyndigheten i Stockholms län, 106 65 Stockholm.

  43. Author
    Peter Gustafsson Oct 10, 2011 Reply

    Nån som har koll på vad som händer i Henån?

    • plast Oct 11, 2011 Reply

      Skulder upptagna i bokslutet till ca 115mkr, beräknade tillgångar ca 25 milj. Bla hade man formar o pluggar upptagna till ett värde av 42,4 milj innan konkursen. HR skriver av sina med högsta tillåtna hastighet….. Konkursförvaltaren värderar som bäst till 3 milj! Ytterligare 1 har lagt bud (Samuelsson) Känns som att fordringsägarna vill ha en del pengar av köpare som kanske inte känns helt befogade idag… Tufft tror jag…

      • Hannu Oct 12, 2011 Reply

        Ett problem är tydligen att Najads mark som dom äger är värd en del pengar, konkursförvaltaren kan få in pengar där om inte båttillverkningen fortsätter, budgivare får väl då lägga bud som överstiger det värdet, bör tilläggas att jag hört detta på “lite” avvägar och har inte direkt insyn…..

  44. Author
    Peter Gustafsson Oct 15, 2011 Reply

    Nord West har förvärvat Najad

    Ett konsortium bestående av båttillverkaren Nord West och Orust Yacht Service har förvärvat Najadvarvet, som gick i konkurs den 9 augusti. Förvärvet avser hela verksamheten i Henån på Orust, med tillverkning, vinteruppläggning och service.

    Det senaste verksamhetsåret tillverkade Najadvarvet 25 högkvalitativa segelbåtar, samt hade en betydande serviceverksamhet vid anläggningarna i Henån på Orust. Nord West har verksamhet på närliggande Vindön och tillverkade det senaste verksamhetsåret 37 högkvalitativa motorbåtar.

    Nord West ser betydande synergieffekter i ett samgående. Företagen har samma industriella bas och har vuxit fram ur det hantverks- och båtkunnande som etablerats på Orust under generationer.

    ” Det är väldigt glädjande att vi slutligen kunnat förvärva Najad ”, säger Benny Martinsson, grundare och ägare av Nord West. ” Vi ser fram emot att fortsätta bygga Najadbåtar och ser en fantastisk potential i Najad, som har ett komplett och modernt produktprogram mellan 35 och 57 fot och en väl utbyggd serviceorganisation. Både Nord West och Najad har en mycket hög byggkvalitet och fokuserar på att erbjuda service i världsklass .”

    Najads hamnanläggning har under många år drivits av Claes Samuelsson som nu tillsammans med entreprenören Bertil Karlsson, kommer göra en allt större satsning inom vinteruppläggning, service och försäkringsreparationer i Henån som motsvarar kundernas önskan om en helhetslösning för båtanvändandet.

    Najadvarvet, som grundades 1971 har tillverkat drygt 2000 segelbåtar. Bolaget gick i konkurs efter en kraftfull expansion 2005-2007 då företagets produktutveckling, investeringar och försäljning fördubblades. Efter toppåret 2007 med en försäljning på drygt 300 miljoner SEK, drabbades företaget av den finansiella krisen 2008, varvid försäljningen minskade markant. Trots kraftiga kapacitetsneddragningar var företaget tvunget att ansöka om konkurs i början av augusti 2011.

    De nya ägarna riktar ett stort tack till advokat Jan Save på Advokatfirman Hammar, jurist Lars Zetterberg och hans kollegor på Ackordscentralen och till Najadvarvets tidigare ägare Animatrix Capital för deras professionella arbete för att ta affären i hamn och därmed ge Najad en långsiktig framtid och möjligheten att återta positionen som en av världens främsta segelbåtstillverkare ihop med Nord West.

    Nord West grundades 1985 av Benny Martinsson och har 130 anställda. Försäljningen det senaste verksamhetsåret var cirka 360 miljoner SEK. Företaget är familjeägt och består av båttillverkning och service på Vindön/Orust, samt en anläggning i Lysekil för skrovtillverkning och plastdetaljer. Varvet är idag ett av Sveriges modernaste och säljer båtar världen över.

    Enligt Claes är arbetet med vinteruppläggningar redan igång och man välkomnar både motor- och segelbåtar till Orust Yacht Service om man ännu inte beslutat sig för vart man skall serva båten i vinter. Nybåtsproduktionen kommer att starta inom kort, meddelar Benny och teamet ser fram emot att återlansera Najad på höstens båtmässor i Hamburg och Stockholm.

    För vidare information:
    http://www.najad.se
    http://www.nordwest.se
    http://www.orustyachtservice.se (kommer live snart, finns även att se på http://www.nordwest.se/oys/ tills vidare)

  45. Author
    Peter Gustafsson Oct 15, 2011 Reply

    The future for Najad is secured

    Dear customer and sailing friends

    It is with great pleasure that we now can welcome our new owner Nord West Yachts, as the final part of giving Najad a long term profitable future.

    The last year has been very challenging with many tough decisions and would like to take the opportunity to thank all our employees, board and the former owner Animatrix Capital LLP for big contribution, support and loyalty. The employees has achieved many and big improvements in both sales, quality and production, during the year.

    From the day, when the only way forward was bankruptcy, we have been working hard to find the perfect owner of Najad. In Nord West there is good management and excellent craftsmen. Since they are also situated on Orust, I am very sure that the very famous “Orust-quality”, that is wellknown in a Najad, will stay with the Najad brand for many years ahead. I am therefore absolutely sure that Nord West ownership is the perfect harbor for future Najad yachts.

    This is now the last part of my assignment to save Najad and it is time for setting sails towards new challenges. Since it, hopefully, will be some more time for sailing next summer, maybe we will meet again out on the ocean.

    Until meeting again

    Have a nice winter and take good care of your yacht and the love will last forever.

    Your sincerely

    Mikael Gustavsson

    former CEO Najadvarvet AB

    • Göran Oct 16, 2011 Reply

      Har fått för mig att M.G.
      1. Arbetade för att ta över varvet tillsammans med nära allierade.
      2. Arbetade för en lösning med Engelska intressenter.
      Men vad vet man?

  46. Sam V Oct 15, 2011 Reply

    Någon som vet hur det kommer gå med Maxi 11?

  47. Jan Oct 15, 2011 Reply

    Dom flesta som var involverade i Maxi 11 projektet har fått nya jobb. Hoppas att nån av dom kan tänka sig att hjälpa till med att komma igång isf. Pluggen till skrovet är ju klar. Enligt källor är det faktiskt inte jätte mycket svårt jobb kvar.

    • Peppe Oct 19, 2011 Reply

      Dreamteamet räckte tydligen inte till, mycket prat och lite verkstad?

      • Hannu Oct 19, 2011 Reply

        Inte så enkelt när finansiären inte håller tidigare utlovad satsning pga egna bekymmer, tar cashen slut så är det tyvärr så…..

    • Author
      Peter Gustafsson Oct 19, 2011 Reply

      Vad jag kunde se var det både mycket prat och mycket verkstad. Utan långsiktiga ägare så spelar det ingen roll vilket team man sätter på banan.

      Det har tagit J/boats (som ändå har koll och bra track record) över två år från idé till break-even för J/111. 6 månader design + 10 månader till båt #1 + 12 månader till 50 byggda båtar. Och det är en rejäl succé.

      Vad menar du att man skulle åstadkommit på 6 månader i Henån?

      Även om man hade signat 20 Maxi 11 på ritningen så hade man inte kunnat kompensera för tappet på de större Najad-modellerna. Dessutom var pengarna man spände på Maxi 11-projektet försumbara jämfört med vad alla gamla surdegar kostade.

      Vad tycker du att man borde ha gjort med Maxi-varumärket?

      • Peppe Oct 19, 2011 Reply

        Det fanns väl rätt så duktiga gubbar i det gänget som borde kunna göra en riktig due-diligence innan?

        • Hannu Oct 21, 2011 Reply

          Spelar ingen roll hur bra “due-diligence” man gjort om förutsättningarna förändras så kraftigt som i detta fallet. Alltid lätt att vara “bror duktig” med facit i hand…..det är tyvärr så enkelt om ägaren/ägarna/finansiären inte ställer upp med cash som saknas av olika anledningar, då måste bolaget sättas i konkurs, OM inte styrelsen tar risken att driva det vidare och riskerar styrelseansvar…

          • Peppe Oct 21, 2011

            Efterklok? 2009 omsatte man 153 mille och gjorde ett negativt resultat på 200 mille! Nästan lika illa året efter.

          • Author
            Peter Gustafsson Oct 21, 2011

            Bra med tips från experten.

            De var säkert helt ovetande om förutsättningarna. Så klart skulle man dömt ut hela upplägget för länge sedan och bara lagt ner. Fånigt av ägarna att försöka rädda bolaget och pumpa in massa nya pengar.

            Med samma resonemang så skulle Apple, IBM och ett antal företag lagts ner för länge sedan.

            Personligen beundrar jag människor som vågar ge sig på riktigt tuffa uppdrag, I utlandet är det fint att misslyckas för då har man byggt ny erfarenhet. Men här hemma så är det bättre att hålla ner huvudet och gneta på som tjänsteman.

          • Hannu Oct 21, 2011

            Yes, efterklok??? Har man en investerare som “lovar” att pumpa in x antal kronor under x antal år får att få företaget på fötter, men som av olika anledningar kliver av efter säg halva tiden, vad ska dom anställda i ledningen göra tycker du?
            Brukar ibland vara så att verkligheten överträffar fantasin över vad som kan ske i “företagandets värld” Då hjälper det inte ens om alla i ledningen är världsmästare inom sina områden och jobbar 24 timmar om dygnet för att rädda bolaget, bara att konka enligt AB lagens regler….

      • Andreas i HP Oct 19, 2011 Reply

        Nu blev jag nyfiken Peter.
        Vad var utkomsten av Maxi 11 projektet?
        En fejkad film där man tittade på ett VO70 kölvatten?
        De lovade faktiskt en segelbar båt till innan sommaren…de har väl inte färdigställt pluggen ännu så vad var mycket verkstad?
        Jag tycker båten var spännande, men marknadsföringen var inte direkt objektiv o realistisk i mina ögon. De mail om nyheter som kom hem var väl ganska få? Ialla fall i min mailbox.
        Men jag hoppas Maxi kan leva vidare o att 11an kommer fram.

        Men det är dyrt att ta fram en båt idag. Få varv i Sverige har dessa pengar.
        Kul att det skall byggas segelbåtar på Vindön igen. Ett varv med traditioner.

        MVH Andreas Samuelsson

        • Hannu Oct 21, 2011 Reply

          Lite intressant är i alla fall att hemsidan för Maxi 11 fortfarande ligger uppe, står bl a:
          “IN NOVEMBER 2011 WE ARE LAUNCHING THIRTY-SEVEN FEET OF FURY DESIGNED FOR DEMANDING SAILORS”

          och det är ju över 30 dagar till deadline passerats, så alla kan väl hålla tummarna för att projektet fortfarande lever :-)

      • Author
        Peter Gustafsson Oct 19, 2011 Reply

        Peppe: jag har ingen koll på dealen, men jag är säker på att man gör sin hemläxa innan man säger upp sig från ett bra jobb för att jobba dygnet runt i Henån.

        Sedan finns det väl inga garantier för att miljardärer inte tröttnar. Framförallt inte i tider som de här. Och vad skall man som anställd VD göra åt det? Stämma dem?

        Jag är mest förvånad över att man inte kursade hela skiten direkt för att sedan driva det med vettiga förutsättningar. Så på det sättet så kanske både ägare och ledning har varit naiva i sin tro att man skulle kunna hantera de problem som fanns. Men jag tror ingen anställd på Najad klagar över “för lite verkstad” senaste året. Snarare tvärtom :-)

        Andreas: du har ju själv följt liknande projekt på nära håll… Det tog 21 månader från idéskiss till prototyp för HP1030. J/båtar gjorde det på 10 månader. Så att Maxi skulle kunna göra hela resan på 6 månader var det inte många som trodde.

        Och jag håller med om att marknadsföringen var kass.

        Man hade ingen riktig ordning på designteamet och båten gick från en shorthandracer till en lite för tung ORCi-optimerad racer/cruiser. Man vågade heller inte bjuda in seglarna på det sätt som man först flaggade upp. Till sist fick man ordning på det mesta men då var det för sent.

        Trots allt strul så hade man ändå ett antal riktigt seriösa spekulanter. Jag var en av dem, och hade inte Animatrix dragit sig ur så hade jag inte alls blivit förvånad om det fanns 7-8 Maxi 11 på bansegling på Marstrand 2013.

        Chansen att Nord-West tar Maxi 11-projektet vidare måste anses som obefintlig.

        • Hannu Oct 22, 2011 Reply

          Frågan är om Maxi ingick i Nord Wests köp eller om Maxi delen sålts någon annan stans? De är ju trots allt ett känt varumärke och borde gå att göra något bra av…..

        • Hannu Oct 22, 2011 Reply

          Peter! Du kanske ska ta chansen och göra ett “nät” projekt, bli projektledare för en kompromisslös racer “Blur” Edition!
          Här på Blur hänger ju mängder med folk som vet hur “dröm” båten ska se ut och troligen även mängder av potentiella köpare, som har kunskap, lokaler och andra förutsättningar (finansiering) för att få till ett riktigt bygge :-)

  48. Bosse Oct 16, 2011 Reply

    Kanske det som måste till för att få tillräcklig volym för inköp, produktion etc? Att äga både tillverkning av segel och motorbåtar under samma tak. Tänker på Franska och Tyska tillverkare med både segel och motor i produktportföljen.

  49. Göran Oct 19, 2011 Reply

    Maxi som varumärke är väl ändå dött sen många år tillbaka. Att investera i Maxi 11 känns som avancerat vasinne. Det finns faktiskt en värld utanför Sverige full av fina snabba utvecklade båtar med samma koncept. Hur kan man tro att detta skulle vara framtiden för svensk båtindustri?
    I Sverige har vi höga tillverkningskostnader och kommer aldrig att lyckas konkurrera med avancerade högteknologiska produktionsanläggningar i Europa och allra minst mot billiga produktionsländer som i snabb takt tillgodogör sig kunskapen om kvalitetsproduktion från väst.
    Svenska tillverkare är på världsmarknaden (även Hallberg Rassy) små nischtillverkare
    och den ända framkomliga vägen är säkert att utveckla just denna nisch.
    Göran

    • Peppe Oct 19, 2011 Reply

      +1

    • Bo Oct 21, 2011 Reply

      Men entreprenörer och människor som vill skapa och förnya finns fortfarande kvar, eller?

      Vad trist det låter, att vi inte längre klarar att vara nydanande och innovativa.

      Men det kanske är så. Tänk vad sverige kommer att bli tråkigt.

      • Peppe Oct 21, 2011 Reply

        Jag vet en och annan underleverantör som gjort rejäla kundförluster på fagra löften från kursade varv! Det var länge sedan Najad tjänade pengar! Finns det inte någon avsättning för produkterna är det ju ingen ide’ att fortsätta, hur “dreamteamet” tänkte när de gav sig in i ett bolag som blödde stort begriper jag inte? Sweet talking!

  50. Nobbe Oct 21, 2011 Reply

    Linjettvarvet tuffar på http://allabolag.se/5560916065
    Arcona har det tuffare http://allabolag.se/5562549906
    HR har halverat sin omsättning de sista åren http://allabolag.se/5562549906

    • Bo Oct 21, 2011 Reply

      2010 var väl ok för de flesta, frågan är hur det blir 2011 och 2012…
      Bavaria tex har ju investerat i hög automatisering…Hur bantar dom?
      Varför köpa en ny när det finns hur många som helst till salu som bara är några år gamla?

  51. Fredriksson Oct 21, 2011 Reply

    Marknaden för nya båtar är väl tämligen mättad sedan länge. HR har under de senaste åren lagt ner motsvarande 1 1/2 Najadvarv.

    • Patrik A Oct 21, 2011 Reply

      Äntligen en klarsynt analys.
      Båtar rostar inte och detta har blivit ett problem i varvsbranshen, då de flesta av båtarna sen båtboomen på 70-talet fortfarande mår oförskämt bra.
      För att det skall kunna fyllas på i den nya änden måste det äldsta skrotas bort och så sker inte idag.
      Detta börjar spegla sig i begagnatpriserna som sjunkit rejält de senaste åren.

      • Clifford Oct 21, 2011 Reply

        Då är ju lösningen enkel, bygg stålbåtar på Orust.

        • Patrik A Oct 22, 2011 Reply

          Den var kul.. gäller dessvärre hela världens båtproduktion.

  52. Author
    Peter Gustafsson Oct 26, 2011 Reply

    Finngulf Yachts Oy – forced to retire from the race

    During the past 24 months the owners of Finngulf Yachts Oy (later FG) have contributed substantial funds to the company in trying to keep the company floating, and to develop the company. With the drastic downturn in the boat market and the pessimistic outlook for the general world economy, however, the board has been faced with the fact that the company no longer is able to continue with its activities.

    No stone has been left unturned, but with the lack of orders, and the somber outlook for the sailing boat market, the board has last Friday 21 October 2011 taken the decision to initiate bankruptcy proceedings.

    “As a sailor, the last thing you want to do is retire from the race. But when you have run out of sails to use, and with the wind completely gone, we simply have to face the fact that continuing with the race would only cause more harm, and hence we are now forced to accept a DNF (sailing term for Did Not Finish).

    The entire crew of Finngulf (shareholders and workers) has fought to the last moment to try to keep the boat moving forward, with the launch of the new FG 38 concept as a last attempt to gain some new wind in the sails. Now it’s just a question of trying to take the boat back to shore with as little damage as possible. One can only hope that a way could be found to repair the boat, get a new set of sails, and one day again see the FG out on the race courses,” – concludes FG Managing Director Joakim Hildén.

    Finngulf Yachts Oy
    Joakim Hildén – MD
    Joakim.hilden@finngulf.com
    +358 40 5093813

  53. Fredrik Oct 28, 2011 Reply

    Gällande finska och säkert även svenska mindre segelbåtsvarv så är tyvärr inte Finngulf det sista att gå omkull. Ryktet säger att det är några till finska varv som verkligen hänger löst. När konkurs är oundvikligt kan man ändå hoppas att inte kunderna på båtarna lider allt för mycket ekonomiskt.

    Om man är spekulant på en ny båt så gäller det nog att tänka två gånger och verkligen kontrollera varvens ekonomi innan man köper båt idag.

    Även de stora lyxbåtstillverkarna i Finland har det svårt i nuläget.

    • Hannu Oct 28, 2011 Reply

      Bara att fixa en bankgaranti så slipper man fundera, bara o handla…..

      • /HenrikB Oct 28, 2011 Reply

        Handla till ökad kostnad av bankens avgift för bankgarantin…

        • Team eXilia Oct 28, 2011 Reply

          Det går även att använda en försäkringsgaranti. Fungerar likadant men är biligare.

        • Hannu Oct 30, 2011 Reply

          Garanterat billigare än att bli av med rubbet pga en konkurs…..

  54. Rocket Oct 28, 2011 Reply

    Är det inte nu det är köpläge?
    Det är väl nu det går att ta hela prutmarginalen, om det
    nu finns någon. Båtarna lär inte bli billigare om några år. Då
    vill ju ägarna ha tillbaka från förluståren. Om man nu överlevt.

    Kan man, så köp båt nu! =)

  55. JJ Oct 28, 2011 Reply

    Malö säljer tre Sweden Yacht skrov i halvfabrikat, är det resterna från Sweden Yachts konkurs för några år sedan?

    http://www.blocket.se/goteborg/Sweden_Yachts_54_Delfabrikat_36024140.htm?ca=15&w=1

    • Hans Oct 30, 2011 Reply

      Ja, det är verkligen köpläge nu.
      Sweden Yachts 42 och 54( specialversion i kolfiber) finns till salu hos Malö, detta är ett unikt läge att bli ägare till kanske någon av världens finaste segelbåtar.

      Orustvarven har ledig kapacitet, många duktiga båtbyggare är arbetslösa.

      Nu kan man alltså spara kanske 50%, men människan är oftast feg och rädd och handlar när det är som dyrast.

      • o Oct 30, 2011 Reply

        köp den då, och sluta tjöta om att andra är fega.

  56. Hans Oct 30, 2011 Reply

    Jag har tyvärr inte råd, men en kompis som är byggmästare ska nog köpa 54:an om han får ett bra pris. Han är nära nu.
    Hoppas på detta.

    God natt

    • Henrik N Oct 31, 2011 Reply

      Har han haft Göteborgs Kommun som beställare ;-)

    • o Nov 1, 2011 Reply

      du verkar feg och rädd

  57. fills Dec 12, 2011 Reply

    Hallberg Rassy varslar för tredje gången i år, 29 pers den här gången.

    http://www.e24.se/business/gungande-ekonomi-drabbar-lyxbatvarv_3229487.e24

  58. Lasse O Dec 13, 2011 Reply

    En god (men lite gammal) nyhet:
    http://nwt.se/arvika/article933488.ece
    Hoppas de klarar sig!

    • Raketen Dec 13, 2011 Reply

      Har ingift släkt i Arvika.
      Säga vad man vill, Arvika verkar ha en god “Gnosjö anda”

      +1
      För Svenska båttillverkare. säger som jag brukar..

      HEJA SVERIGE!! =)

  59. Author
    Peter Gustafsson Feb 13, 2012 Reply

    Ännu en: http://fredriksson.tv/2012/02/13/en-konkurs-till/

    Yacht Projects Sweden AB, tidigare High Performance Yachts Sweden AB som marknadsfört HP-1030 försattes i konkurs den 27 januari.

    • Raketen Feb 13, 2012 Reply

      Ruggigt tråkigt!
      Vi behöver fler, inte färre båtbyggare som bygger snabba segelbåtar i Svedala.

  60. Hannu Jul 3, 2012 Reply

    En till som går åt skogen, inte ett segelbåtsvarv men fina båtar i alla fall :-(
    Men Nimbus får väl troligen ett fortsatt liv i annan regi!

    Båttillverkaren Nimbus styrelse har beslutat att ansöka om konkurs. Konkursansökan gäller bolagen Nimbus Boats Holding, Nimbus Boats, Storebro Bruks, Ryds Båtindustri och Nimbus Produktion i Mariestad.
    “Koncernens huvudlångivare har den 1 juli sagt upp bolagets krediter och styrelsen har konstaterat att det inte finns förutsättningar att bedriva rörelsen vidare”, skriver Nimbus i ett pressmeddelande.
    Nimbus har den senaste tiden bland annat arbetat med att effektivisera produktionen och utveckla nätet av återförsäljare.
    “Det har dock visat sig att detta inte varit tillräckligt relativt den mycket kraftiga nedgången i efterfrågan som drabbat hela industrin”, skriver Nimbus.
    Under våren har styrelsen och ägarna i samförstånd med bankerna försökt hitta nya investerare, utan att lyckas.
    “Det är djupt beklagligt att bolaget hamnat i denna situation och det är styrelsens förhoppning att Nimbus kommer kunna fortleva samt att denna process skall falla så väl ut som möjligt för kunder, anställda och leverantörer”, skriver bolaget.
    Konkursansökan omfattar inte Nimbus Boats Stockholm/NIMAX Marina.

  61. Per Jul 3, 2012 Reply

    Det känns som att Europa är en mättad marknad. Helt och hållet köparens marknad med ett jätteutbud på beg.. Då är det såklart inte lätt..Köpte själv en 2008, knappt använd för 40% av nypris för båt och utrustning..

  62. Misilen Jul 3, 2012 Reply

    Så var det dags för ytterligare ett varv Nimbus!
    http://www.gp.se/ekonomi/1.994620-nimbus-agare-vi-forsokte

    Fan va tråkigt om än väntat!

    • Hannu Jul 4, 2012 Reply

      Igen? Dom gick i konken för 1 dag sedan :-)

  63. JJ Jul 4, 2012 Reply

    Även resterna av sweden yachts “nya” bolag har kursat och finns ute för anbud
    http://www.rosenlaw.se/images/Anbudsunderlag_Europa_till_Sjoss_AB_i_konkurs.pdf

  64. Author
    Peter Gustafsson Jul 11, 2012 Reply

    Och nu är det Marström som har det kämpigt…

    Lagom till semestern kom beskedet: Marströms Composite AB i Västervik varslar 13 av sina 36 anställda.

    http://www.vt.se/nyheter/lokalt.aspx?articleid=6476881

    • Gustaf Dyrssen Jul 11, 2012 Reply

      Om man envisas med att producera båtar som ser gamla ut även om dom antagligen är dom mest välbyggda i hela världen så är det väl tyvärr så. Så vitt jag har hört så kommer dom nya AC72 att vara otroligt aggressiva och deviserna om reserv volym för att det känns skönt men bromsar farten är just nu inte på ropet. Hoppas Marströms tar sig igenom och går stärkta ur denna volatila miljö vi alla lever i.

      • Kåre Jul 11, 2012 Reply

        Gustaf varför kommer du inte ner för en provsegling av M32an så du kan bilda dig en bättre uppfattning om M32an.

        Vi har lyckats få ut 6 båtar på mindre än 1 år, den 6:e till Bergs Propulsion som även kommer hjälpa till med att bygga upp klassen. Jag känner inte till någon modern flerskrovsbåt för racing i denna storlek som har sålt bättre senaste tiden.

        Ps, det är ett varsel och det betyder inte att 13st kommer att få gå.

        • Gustaf Dyrssen Jul 12, 2012 Reply

          Jag är så imponerad av er tillverknings teknik och när jag ser delar (daggers, master, bommar och roder) som kommer från er så är kvaliteten helt otroligt hög och finnishen så makalös. seacart 30 imponerar fortfarande på mig och era tornados ser ut att vara förevigt även om jag gissar att just Tornado som lämnat OS arenan kanske är del orsak till era varsel.

          När jag ser era A-kattor med massor av volym i fören vilket ser ut att vara emot vad huvud delen seglarna vill ha tycker jag det är synd. I intervjuer är också ert ställningstagande tydligt. Ett för mig tydligt exempel på detta är DNA som säljer mycket bra och topp seglarna älskar den medan ni sågar den (och liknande)!designen och ser det som ett sido spår i katamaran design. Själv är jag övertygad om ( och har hört från några av AC seglarna) att tom AC72 kommer ha agresiva wave piercing förar för att minska pitchen och öka farten. Innom f18 ser man också wave piercingens framfart. Det kanske är väl enkelt utryckt men jag är ingen designer bara konsument.

          Uppskattar mycket erbjudandet att komma till Västervik. En otroligt vacker del av skärgården och där jag på somrarna växt upp på Vinökalv. Men mitt intresse för m32 blir bara aktuell om det är en stor klass. F18 som jag gillar är ju inte heller perfekt, långt där ifrån. Men det levererar en otrolig mängd prestanda till ett fantastiskt lågt pris vilket i sin tur har skapat en stor klass med båtar i sin box regel. Önskar er stor lycka med M32 och hoppas ni säljer bra, då kanske det blir intresant även för mig. Jag har hört mig för och flera av era topp seglare från både Sverige och Tyskland säger att det är en imponerande båt.
          Personligen hade den tilltalat mig mer med en fock och wave piercing för med 3-4a trapetzer men det är bara en ytlig åsikt som kanske väger in lätt om det är en stor bra klass.

          MVH,
          Gus

  65. Björn Nov 7, 2012 Reply

    körde förbi Sweden Yachts häromdagen och där verkar Bavaria vara på väg att flytta in. tydligen hyr dom in sig i fastigheten.

  66. Author
    Peter Gustafsson Dec 10, 2012 Reply

    Eftersom vi nu har en sån här tråd:

    Håkan Södergrens CMI Composite AB har begärts i konkurs:
    http://helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=8126672

  67. Peter Dec 17, 2012 Reply

    Finnyacht i Jakobstad, tillverkaren av Finn Flyer båtarna skall enligt konkursnyheterna i Finland själva ha sökt sig i konkurs. De har ju byggt läckra båtar, hoppas att inga köpare förlorar pengar.

  68. Hannu Feb 27, 2013 Reply

    Synd, det var ju en av dom tillverkarna som man fått intryck att det gick bra för, köpet av Najad känns som ett mysterium nu! Fanns det inte mer cash bakom så var det ju en chansning som S..t sig…

  69. Finngulf Feb 27, 2013 Reply

    Vad jag förstår har de utvecklat en ny stor Flybridge båt samtidigt ställa ut på mässa i Tyskland måste kosta många miljoner går sen i konkurs strax efter. Hade varit bättre att försöka övervintra med minimala kostnader frö att sen expandera när allt förhoppningsvis vänder.

  70. Team Dehlerdoris Feb 27, 2013 Reply

    Najad, HR m.fl. kanske borde sikta lite på lite modernare koncept typ Arcona som har både hyfsad prestanda och komfort&mysfaktor.
    Stefan K

  71. F424 Feb 28, 2013 Reply

    Kul att det är någon som tror på framtiden!

    “FAURBY YACHT A/S MOVES TO LARGER PREMISES

    After 37 years in Skaerbaek we move the shipyard to larger and more suitable premises in Middelfart.

    It is of course sad to leave a great location right by the sea, but the facilities in Middelfart support our plans for continued international growth much better.

    We will now have a building of 2,200 m2, including 300 m2 carpentry and 1,200 m2 assembly hall. And all m2 in one level, which allows us to manufacture our quality product…s under ideal conditions.

    In addition, we are pleased that all staff will continue in the company, so we maintain the great knowledge and special skills that each employee possess. The new premises will provide carpenters and boat builders even better conditions for exercising their craftsmanship and create our unique Faurby yachts.

    The good facilities in Middelfart Marina and direct access to a beautiful and varied sailing area, provide ample opportunity to show the yachts and their good sailing characteristics forward.

    There will be opportunity to experience the new facilities in a reception in early summer.

    New address as of May 2013:

    Faurby Yacht A/S
    Langelandsvej 10
    5500 Middelfart”

  72. Jonas Oct 17, 2013 Reply

    Tufft i båt branschen, nuhar Beckerbåt, återförsäljare av Dufour på Lidingö “konkat”

  73. Hannu Nov 11, 2013 Reply

    Ökenvandringen i båtbranschen fortsätter tyvärr!!

    http://www.gp.se/ekonomi/1.2174321-battillverkare-varslar-anstallda

  74. gurra Nov 11, 2013 Reply

    Samtidigt har en Dansk flerskrovstillverkare köpare i kö….

    • Feffe Nov 12, 2013 Reply

      Beroende på att de producerar typ 5 båtar / år då ?

      • Erik Barkefors Nov 12, 2013 Reply

        De startade 1967 och har producerat över 850 trimaraner.
        I höstas anställde de 7 personer till produktionen som ligger i Danmark. Högre priser jämfört med Corsairtrimaranerna men bättre kvalitet/finish och fart. Håller tummarna för KISS Multihull som utmanar med ännu mer fart men lite enklare inredning. Man kan ju bara få två av de tre; fart, pris och komfort…

        • gurra Nov 12, 2013 Reply

          Det finns en tillverkare i Lettland som kan alla 3 ,fart , pris och komfort.

          • Erik Barkefors Nov 12, 2013

            Tveksam till att någon kan lyckas men upplys mig!

        • gurra Nov 12, 2013 Reply

          Corsairs prisbild följer väl helt $ kursen, just nu låga 6.60 kr.

  75. Kåre Jan 5, 2014 Reply

    Tydligen har Rupert Marine AB kastat in handuken, ansökan kom in till Stockholms tingsrätt den 2 januari.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>