Skip to content

163 Comments

  1. Christopher
    Aug 23, 2011 @ 20:49

    Schysst rapport som vanligt, men “bavaria 37 feelgood” håller kanske inte Martin med om.

    Reply

  2. Alibi
    Aug 23, 2011 @ 21:02

    Har dra ha de bra alibi er klar for hollendern

    Reply

  3. Nicklas
    Aug 23, 2011 @ 21:29

    Levererar som vanligt, snyggt Peter!

    Reply

  4. skipper Worse
    Aug 23, 2011 @ 21:37

    Man behöver inte vara språkvetare för att inse att “efteranmälan kan via hemsidan göras fr.o.m. den 9 augusti t.o.m. den 11 augusti.” inte ger något alternativ till anmälan via hemsidan, vilket funktionären som tog telefonsamtalet naturligtvis skulle upplyst om.

    Reply

    • Adde
      Aug 23, 2011 @ 22:30

      Vittne som inte kan/vill vittna? Inte ens per telefon? Hela historien låter som en efterhandskonstruktion. Snacka om att skapa tvivel och ställa till det för sig.

      Saxat från StSS:

      “Efter prisutdelningen kan ej avhämtade priser hämtas i vårt kansli.”

      Ovanstående KAN även betyda att priserna kan hämtas på andra icke omnämnda platser?

      Reply

  5. Anders R
    Aug 23, 2011 @ 22:25

    Accelerationen när 11:an satte spinnaker var nog det ballaste vi sett i år!

    Reply

    • Jan-Olof
      Aug 23, 2011 @ 23:23

      Helt klart grymt. Kändes som om vi satt i en bil på motorvägen i 110 och blev frånåkt av en Ferarri som gasade till 250. Helt otroligt vilken fart de fick i båten

      Reply

  6. Hans
    Aug 23, 2011 @ 22:25

    Rundningsrapport Rönning/Kårevik efter kryssen:

    1 NOR 14541 HP1030 Hans Pettersson GYC 20.08.2011 10:50:42 1:40:42 1,31 -GV 2:11:55
    2 NOR 14109 T 34 Anders Nordström GKSS 20.08.2011 10:52:23 1:42:23 1,30 S-V 2:13:05
    3 SWE 104 Feelgood Salona 37 Martin Nilsson HJBK 20.08.2011 10:50:33 1:40:33 1,33 SGV 2:13:43
    4 SWE 21 Fabolous Diva 35 2010 Jan Hird SBS 20.08.2011 10:52:23 1:42:23 1,31 SGV 2:14:07
    5 SWE 49 Kwanza First 35 standardkö Sten Haeger GKSS 20.08.2011 10:53:27 1:43:27 1,30 SGV 2:14:29
    6 GER 32168 Sporty Rosy Bavaria Cruiser 40 Peter Meyer DSV 20.08.2011 10:51:36 1:41:36 1,33 SGV 2:15:07
    7 SWE 326 Blur J/109 Peter Gustafsson GYC 20.08.2011 10:54:14 1:44:14 1,30 -GV 2:15:30
    8 S 2 DS2 DS Match Racer 37 Olof Lundgren GKSS 20.08.2011 10:51:22 1:41:22 1,34 SGV 2:15:49
    9 SWE 3 Draklunne Bavaria 38 match Mattias Wilson GKSS 20.08.2011 10:53:49 1:43:49 1,31 SGV 2:15:59
    10 SWE 78 PrimeX X-412 Jan-Olof Nilsson XSS 20.08.2011 10:54:27 1:44:27 1,31 SGV 2:16:49
    11 SWE 10039 Sjöglans Dehler 39SQ Sture Smith SSSS 20.08.2011 10:53:58 1:43:58 1,32 SGV 2:17:14
    12 S 1 Linnea Celeste 36 Peter Hjörne GKSS 20.08.2011 10:55:08 1:45:08 1,31 SGV 2:17:43
    13 SWE 23 Elusive First 35 standardkö Krister Gustafson JSS 20.08.2011 10:56:20 1:46:20 1,30 SGV 2:18:14
    14 SWE 40 X-ray X-35 Björn Rosengren GKSS 20.08.2011 10:54:32 1:44:32 1,33 S-V 2:19:01
    15 SWE 1720 AkzoNobel First 40.7 grund kö Johan Fredriksson STSS 20.08.2011 10:57:27 1:47:27 1,30 SGV 2:19:41
    16 SWE 4 Amanda Elan 350 Timo Lehes HJBK 20.08.2011 10:58:34 1:48:34 1,30 SGV 2:21:08
    17 SWE 77 Blade II First 35 standardkö Mats Berntsson STSS 20.08.2011 11:02:32 1:52:32 1,27 –V F 2:22:55
    18 NOR 303 MATCHLESS 11:Metre Hans Christian Hol KNS 20.08.2011 10:59:10 1:49:10 1,31 -G- 2:23:00
    19 SWE 412 Zaphod X-412 Bengt von Mentzer GKSS 20.08.2011 11:01:19 1:51:19 1,31 SGV 2:25:49
    20 GBR 5407 Fru Puff First 40.7 std. köl Olle Langenius GKSS 20.08.2011 11:00:08 1:50:08 1,33 SGV F 2:26:28
    21 S 3 DS3 DS Match Racer 37 Christian Arby GKSS 20.08.2011 11:02:32 1:52:32 1,34 SGV 2:30:47
    22 S 1 DS1 DS Match Racer 37 Karolina Ekman GKSS 20.08.2011 11:04:22 1:54:22 1,34 SGV D 2:33:15
    23 SWE 10027 Mayreaux Bavaria 44AC Peter Edwards GKSS 20.08.2011 11:14:56 2:04:56 1,28 -GF 2:39:54
    24 NOR 7000 Farr Out Farr 40 one ton Herleif Bergh Nilse LaSF 20.08.2011 11:12:47 2:02:47 1,31 — 2:40:50

    Reply

    • Andreas i HP
      Aug 24, 2011 @ 16:43

      Så var väl disk om att HP1030 inte har fart i sig borta för ett tag?
      Gött att visa de andra rutinerade seglarna att det skulle varit dubbelt så lång kryss:-) o vi börjar intala oss att alla väder numera är HP väder:-)

      Reply

  7. Janne Hird
    Aug 23, 2011 @ 22:32

    Fina bilder, du får snart några på klassegraren också!
    Härlig segling med full kontroll, vi hade bara Feelgood framför oss och när de valde att gå på utsidan. Då hade vi redan bestämmt att ta innerspåret, kändes visserligen lite trångt att ta, men vi hoppade “djävulshålet” och hade inga som helst problem igenom. Kom ut som etta, rann genom kyrkesund och kunde sedan sätta spinn under ordnade former. Ett par smärre brochar klarade vi ut bra och kunde gå i mål som tvåa, då Feelgood surfade om oss på länsen.
    Mvh
    Janne

    Reply

  8. Kalle
    Aug 24, 2011 @ 07:42

    !!:an är en fantastisk båt som spöar det mesta… Undrar lite över en grej bara, ser att de kör med både gennaker och spinnaker. Får man det?

    Reply

    • Patrick L
      Aug 24, 2011 @ 08:16

      11:an är väl klassbåt i SRS och då gäller klassreglerna. Jag tror inte att 11:an har assy i klassreglerna…

      Reply

    • Micke
      Aug 24, 2011 @ 09:18

      Om det är den röda du syftar på ovan så ser det väl ut som en symmetrisk man dragit rejält i bara…eller?

      Reply

      • Johan Andersson
        Aug 24, 2011 @ 09:52

        Segelmakarens märke sitter inte i mitten. Jag skulle säga att det är en gennacker

        Reply

        • Johan Andersson
          Aug 24, 2011 @ 10:02

          Inte heller siffrorna sitter i mitten. Helt klart en assy

          Reply

        • Jan-Olof
          Aug 24, 2011 @ 10:04

          Definitivt en genaker. Vi såg den också och funderade på att protestera när vi såg att de hissade spinnker sedan men med den uppvisningen vi fick när de drog i väg var det värt en placering i resultatet :).

          I år plockade de ner focken. Det gjorde de inte förra året då vi nästan fick deras masttopp i sittbrunnen i en brotch (den bilden som ligger på inbjudan, anonser mm, där man klippt bort 11:an på de flesta bilderna. (såg väl inte så familjevänligt ut).

          JanO, X-412, PrimeX

          Reply

      • Micke
        Aug 24, 2011 @ 10:48

        Ja den har ju dessutom siffror på “baksidan”…

        Reply

        • Jan-Olof
          Aug 24, 2011 @ 13:55

          Fast det har vi på spinnakern också.

          Reply

    • Team eXilia
      Aug 24, 2011 @ 12:50

      Då inte konkurenter kan se om man seglar med genaker eller spinnaker så fungerar inte regeln där man inte får använda både och.
      Jag tror inte ens 11an är medvetena om sitt regelbrott

      Skall genaker båtar starta i en start och spinnaker i en annan?
      Eller skall man få höjt SRS om man anmäler sig med både och?

      Hur skall vi lycka att få seglare att följa “ärlig segling” om vi inte ens själva förstår reglerna?

      Reply

      • Jan-Olof
        Aug 24, 2011 @ 13:58

        Håller fullt med. Tycker personligen att man borde få använda vilket som och både genaker och spinnaker i samma tävling. Det finns ju idag snarlika segel (code) som är ett sätt att kringgå denna regel också, eller? För både Code och Spinnaker får man väl använda i samma race?

        Reply

        • Pelle Lindell
          Aug 24, 2011 @ 14:15

          Som standardbåt (tabellbåt) utan mätbrev får man använda det som finns angivet i repektive båts båtdatablad. För nästan alla båtar är det 3 försegel samt 2 spinnakrar eller 2 gennakrar. Ett fåtal nyare båtar har en annan segelgarderob i standard.
          För båtar makerade som klassbåtar gäller respektive båts klassregel tex. får en 11:a ha en fock och en spinnaker.
          För mätbrevsbåtar gäller vad som är angivet i respektive båts mätbrev (och då ingår segelgarderoben givetvis i bedömningen av respittalet)

          Man skulle givetvis kunna ha andra avvägningar och en friare segelgarderob men frågan om det vore lämpligt i ett breddseglingsperspektiv. Om man tex. skulle tillåta att blanda spinnaker och gennaker är det i alla fall min personliga åsikt att fördelen med en blandad (spinnaker och gennaker) undanvindsgarderob är så stor att man “måste” ha både och för att vara konkurenskraftig.

          Reply

          • Team eXilia
            Aug 24, 2011 @ 15:46

            Kan man inte införa en generell höjning av SRS talet om man använder både och? Ungefär som det finns ett generellt avdrag om man inte seglar med spinne.

        • Krister Gustafson
          Aug 24, 2011 @ 18:13

          Jan-o
          vi fick 1:32 i mätbrev om vi använder spinnaker o code0
          i samma race.
          så det gäller att välja rätt !!!

          Reply

      • Patrick L
        Aug 24, 2011 @ 15:59

        eXilia: Frågan gäller väl inte vilken start man skall vara i utan om det mätetal man har är relevant för de segel man för?

        Jag förmodar att det för en 11:a precis som för en Farr 30 är en betydande fördel att ha en undanvindsgarderob med både symmetriska och assymetriska segel. Skillnaden är att Farr 30:n betalar för detta i sitt mätetal (eftersom Farr 30 klassregeln innefattar både typerna av segel) medan en 11:a faktiskt bara får ha – och bara har betalt för – en enda spinnaker samt en reserv om den andra går sönder.

        Det hade väl varit skit samma om det inte gjorde någon skillnad, men det gör tvärtom stor skillnad att få ha båda typerna av segel. Annars får man gissa att ingen hade brytt sig om att skaffa både symmetrisk och asymmetrisk? Men de flesta som distanskappseglar med Farr 30 har sett till att ha så bra garderob som möjligt för alla vindvinklar inom regelns utrymme och då kan jag garantera att det finns en fin gennaker med på båten förutom de symmetriska.

        Jan-Olof: Ditt resonemang med Code Zero haltar lite eftersom du måste uppge din Code Zero i mätbrevet för att få ha en och då får du betala ganska ordentligt i mätetal.

        Reply

      • Jan Dejmo
        Aug 24, 2011 @ 17:21

        Då inte konkurenter kan se om man seglar med genaker eller spinnaker så fungerar inte regeln där man inte får använda både och. Jag tror inte ens 11an är medvetena om sitt regelbrott

        För standard- och mätbrevsbåtar gäller i SRS:

        C.4.3 “En gennaker ska vara halsad vid eller för om förstagsinfästningen till skrov eller bogspröt …”

        C.4.4 “En spinnaker ska vara halsad till spinnakerbom …”

        När det gäller 11:an så förmodar jag att den seglade som klassbåt. I så fall gäller 11:ans klassregler som tillåter 1 spinnaker och ingen gennaker under en kappsegling.

        Seglade den som mätbrevsbåt så gäller den segelgarderob som SRS-mätbrevet tillåter.

        Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 24, 2011 @ 16:25

      Anledningen till att man har mätbrev i Norge (och i Sverige) är just att folk skall ha koll på sina garderober. Generella avdrag och tillägg togs ju bort just för att ingen kunde hålla ordning på dem. Nu är det mätbrevet som gäller och det är enkelt för både arrangörer och konkurrenter att kontrollera.

      Sedan verkar det som att NOR 303 inte har mätbrev i Norge och de seglar heller inte entypssegling där.

      Såg nu att de var anmälda med koden “- G -“. Innebär inte det utan spinn? Känns ju fånigt att hala upp flera stycken då? Samma sak förra året då de blev omslagspojkar med en spinnakerbroach.

      Reply

      • Jan-Olof
        Aug 24, 2011 @ 19:08

        Fast SRS-talet för 11:an med spinnaker är 1.31 vilket de har enligt startlistan. Så det är nog ett fel i startlistorna (igen!)

        Reply

      • Peter Kross
        Aug 24, 2011 @ 19:38

        jag trodde att utrustningskoderna var borttagna sen iår men enligt den senaste varianten betydde -G- “gennakerbåt utan motor” , dvs. utan spinnaker. För en 11:a betyder det att den måste ha mätbrev för en sådan konfiguration.

        Reply

  9. Mossberg
    Aug 24, 2011 @ 08:49

    Grattis Fabolous.
    Ja, vi “fegade” och gick på utsidan i tron att det skulle kunna bli störig vind på insidan och mota vid Flatholmen. Kändes som vi tappade mer mot Fabolous än mot de andra båtarna i klassen.
    Häromåret prövade vi att gå innanför Tjörnekalv när vi tyckte att det var optimala förhållanden för det. Det provar vi aldrig igen, och nu kan vi konstatera att det inte lönar sig att gå utanför Flatholmen om det inte vinden är betydligt mer på nord.
    Johan Mossberg
    Feelgood

    Reply

  10. Pelle Lindell
    Aug 24, 2011 @ 09:01

    Så är det…..1 storsegel, 1 fock, 1 spinnaker+en reservspinnaker.
    http://www.sailing.org/tools/documents/11m2004_CR-%5B647%5D.pdf

    Reply

    • Jan Dejmo
      Aug 24, 2011 @ 14:23

      11 Metre One Design Class Rules:

      “6.6.6 Only one mainsail, one jib and one spinnaker shall be used during one regatta with the exception that the spare spinnaker shall not be used if the ordinary spinnaker has been damaged to an unusable condition. The spare spinnaker shall not be used in the same race as the ordinary spinnaker.”

      Reply

  11. Per
    Aug 24, 2011 @ 09:04

    Bra reportage. Måste vara bästa resultatet för en 11a på lys i världshistorien? Kul båt men det känns som att den varit motarbetad och blivit ett lyssänke.

    Reply

  12. Hans Gunnarsson
    Aug 24, 2011 @ 09:14

    Peter!

    Nu ska jag vara lite gnällig. Jag tycker att din text andas lite “vi kom lite efter i början, så då började vi slösegla då vi inte kunde vinna, alla som är efter oss måste vara riktiga loosers då de inte ens kunde segla om oss när vi inte kör för fullt”.

    Har hört samma snack efter squashmatcher jag spelat, “jag körde inte fullt, det var därför jag förlorade med så mycket”

    Antingen racear man eller så gör man det inte. Inga bortförklaringar tack, det behöver du inte. Du är bättre än så.

    /Hans

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 24, 2011 @ 09:38

      Det är inte alls någon bortförklaring. Bara så det var. Hur bra vi var i lördags framgår av resultatlistan :-)

      Segling är en psykologisk sport, och det är det vi brottas med ombord på vår båt. Vi ger upp lite för lätt när vi inte har flyt och går från att köra 110% till att köra 95%. Det har hänt på 3-4 race de senaste säsongerna och vi har pratat mycket om hur vi skall bryta mönstret.

      Alla vet att det bara är att bita ihop och köra, för mycket kan hända runt hörnet. Men psykoligi är ett klurigt område, där man måste hitta en balans mellan högt ställda mål och “fun-factor”.

      Så, jag ville bara vara öppen med våra issues, Några brottas med fart eller boathandling. Andra med mentala bitar.

      Reply

      • Hans Gunnarsson
        Aug 24, 2011 @ 11:11

        Ok, missuppfattade det hela.

        Själv är jag perfekt, brottas varken med boathandling, fart eller mentala bitar ;)

        Det är kanske det jag borde göra…

        /Hans

        Reply

      • Team eXilia
        Aug 26, 2011 @ 09:43

        Jag jämförde eXilias och Blurs resultat på stigfjorden.
        Vi slog er på seglad tid och med ca 2,5 minuter på korrigerat och då han vi ändå med en broach på vägen.

        Om man leker med tanken att ni seglat lika fort på korrigerad tid den biten och tagit kortaste vägen så skulle ni antagligen kapat er tid med 5 minuter. Då skulle ni slåts med Feelgood om en andra plats.
        Är det inte tillräckligt bra för att ni skall satsa fullt ut?
        Börjar ni bli bortskämda med 1a platser :-)

        Själva tyckte vi att vi seglade bra, inte helt nöjda med starten men ändå hamnar vi långt bak. Hur skoj är det?

        Reply

  13. Ulf Palm
    Aug 24, 2011 @ 11:47

    Finns litet bilder från Dyrön på http://palm.thruhere.net/tjornrunt2011/tjornrunt.html.

    Jag hade tänkt ligga ute med båt i år och fota men båten ville inte det så det fick bli Nordan på Hôlmen. P.g.a. allt strul med båten missade jag alla flerskrovare och storbåtar i år. Sedan skulle båten flyttas så då missade jag alla låglysare också…

    Servern är inte världens snabbaste så ha litet tålamod.

    /UP

    Reply

    • Patrik A
      Aug 24, 2011 @ 12:28

      Mången tack för bild Ulf :-)

      Reply

  14. curt gelin
    Aug 24, 2011 @ 11:55

    Mätbrevet för K32 är daterat 17 aug, anmälan 11 aug. Hur hänger detta ihop?
    För övrigt framstår SRS som ighml med A22:an kallar “enväldigt och obegripligt” just så. Ett öppet system kunde vända trenden från allt färre till allt fler deltagare, göra det möjligt att optimera sin båt och även att bygga nytt. Danskar visade på websailer.dk och berättade om gott deltagande. Dags för systembyte?
    CG

    Reply

    • Niklas/Tangosailing
      Aug 24, 2011 @ 12:58

      Man behöver väl inget mätbrev för att anmäla sig. Det räcker väl med att mätbrevet finns när tävlingen seglas.

      Reply

      • Team eXilia
        Aug 24, 2011 @ 13:38

        Det blir svårt för tävlingsledningen att stoppa in båten i rätt klass om inget SRS tal finns

        Reply

        • Pelle Lindell
          Aug 24, 2011 @ 13:49

          Det normala är ju att arrangören anger i inbjudan när mätbrevet måste finnas för att man inte skall hamna i “turklassen”…….

          Reply

    • (o)
      Aug 24, 2011 @ 14:30

      Underbart, nu får vi en reprisdiskussion om mätbrev! K 32 och den norska 11M! Tjohoo! Precis vad TJR behöver – 300 båtar nästa år?

      Reply

      • Jan-Olof
        Aug 24, 2011 @ 15:40

        Det är ingen som kräver att 11:an skall agera och dra sig ur eller annat. Det intressanta är att jag tror att det är fler som inte vet att man inte får köra med både spinnaker och genaker i samma race.
        Jag viste inte det för något år sedan och att upplysa om vilka regler som gäller på Blur tror jag inte skrämmer bort någon.
        Samma med mätbrev odyl. Vi får se detta som utbildning och ställa krav på de som anordnar kappseglingar (och tar rejält betalt för det).
        Det kan aldrig vara fel. Om det deremot skulle bli ett drev efter de som gjort fel så är det inte bra.

        Reply

        • Peter Kross
          Aug 24, 2011 @ 20:33

          11:an får inte ens använda gennaker utan mätbrev.

          Reply

  15. Björn
    Aug 24, 2011 @ 12:23

    Vi körde ut genom flatholmshålet med vår IOD, inga problem alls då vi ändå inte kunde hissa spinnakern vid Klädesholmen. vi tjänade in en massa meter på den IOD som låg först och gick på utsidan. lite galet är det väl när man möter väggen vid flatholmen men kul är det ändå :)

    Reply

  16. Janne Hird
    Aug 24, 2011 @ 15:54

    Nu kom FABULOUS (Diva 35) hem till grodhavet igen, masta på, trimma in, korrigera en del och ladda om för Ålandsracet.
    Ett djävla roddande för ett 3,5 timmarsrace, men det var det värt!

    Janne

    Reply

  17. Claes
    Aug 24, 2011 @ 16:20

    “Djävulshålet. Vi “fegade ur” som Bengt Falkenberg sade i sin intervju. Det var möjligt att vi valt en offensivare väg om vi legat riktigt bra till. Vi var dock i gott sällskap men tappade 200 meter till HP1030, T-34 och de två First 35:orna som gick in. Det gjorde också Janne Hird i sin Diva 35 turbo som kom från en 4:e plats vid Rönnäng till 5 minuters ledning vid Björholmen.”

    Var precis det jag menade i debatten kring entyp/bansegling – tycker fortfarande inte det är kappsegling, “att våga/ha råd att gå nära land”. Skall man verkligen tappa 200m för det man inte råder över. Den “fegningen” skall man vara stolt över. Finns fler tillfällen/exempel än Djävulshålet som sätter frågetecken.

    Sen är det fler dimensioner av entyp/bansegling som gör utmaningen.

    Reply

    • Per
      Aug 24, 2011 @ 18:21

      Att Bengt är för banbegränsning på Tjörn Runt är välkänt. Se kommentar i tex tråd “Teknova kinesar” från 2009. Jag har själv hört det flera gånger från honom. Inte för hans skull men för tävlingen, vilket kanske varit bra iår?

      Reply

    • Per
      Aug 24, 2011 @ 18:35

      Kolla interjuvn. Han säger inte “fega ur” utan:” Jag skall inte säga fega ur, men valde att gå på utsidan”.

      Reply

  18. Fredrik Lönegren
    Aug 24, 2011 @ 16:44

    Lägger till en liten funderare
    Om du väljer att starta utan din spinne/genaker för att få ett avdrag på ditt SRS tal.
    Får man då hissa sitt segel typ “codezero” eller vad det ska kallas?

    Reply

    • Krister Gustafson
      Aug 24, 2011 @ 18:19

      svar nej .

      Reply

      • Fredrik Lönegren
        Aug 25, 2011 @ 18:53

        Så om man har en genaker och en codezero är det per definition två genakers man har ombord? Så har jag tolkat det.

        Reply

        • Pelle Lindell
          Aug 25, 2011 @ 19:46

          ja

          Reply

          • Peter Kross
            Aug 25, 2011 @ 20:23

            Pelle, det stämmer ej för standardbåt, har du glömt det?
            Standardbåt har min mått på 1/2-bredden. Men visst kan det naturligtvis finnas code-segel som uppfyller även det.

          • Pelle Lindell
            Aug 25, 2011 @ 22:13

            Det finns väl inga standardbåtar som har code i båtdatabladet såvitt jag vet (materialbegränsning+minsta halvbredd)? Skall man ha code så blir det med mätbrev….Men vi kanske menar samma sak?

          • Peter Kross
            Aug 25, 2011 @ 22:36

            just det. då blir en genaker och en codezero inte det per definition två genakers…

        • Fredrik Lönegren
          Aug 25, 2011 @ 22:51

          Är det inte var man halsar seglet som avgör, framför förstaget ?
          (Varför jag tog upp detta är att en del kanske hissar ett typ codeZ även om dom anmält sig utan genaker och eller spinn)

          Reply

          • Pelle Lindell
            Aug 25, 2011 @ 23:02

            C.4.3 GENNAKER
            a) ANVÄNDNING
            En gennaker:
            i) ska vara satt flygande.
            ii) ska vara halsad vid eller för om förstagsinfästningen till skrov eller bog-spröt och ska, om SRS-mätbrevet eller SRSv-mätbrevet inte anger annat, ha halshornets infästningspunkt i båtens centrumplan.
            iii) får halsas med en lina mellan halshornet och infästningspunkten och ingen annan anordning får påverka linan eller halshornet.
            iv) ska inte spiras med spirbom.

          • Peter Kross
            Aug 25, 2011 @ 23:33

            code-segel är väl inte definerad i SRS-reglerna. Det kan lika gärna vara en stor genua. Mest troligt mäter de dock inte in i den mer vanliga garderoben.
            I mätbrevsansökan tolkas det visserligen som gennaker fast tittar man på användningsorådet ligger de närmare en genua. var står i reglerna att en code-segel är en gennaker?

          • Patrick L
            Aug 25, 2011 @ 23:45

            En fock/genua halsas väl inte flygande och blir därmed en gennaker?

          • Peter Kross
            Aug 25, 2011 @ 23:50

            enligt KSR 50.4 är visserligen alla segel med en akterrunda spinnakrar oberoende hur stora i förhållande till FB-mått.

            intressant blir det när man jämför med redskapsreglerna definition finns inte men på i stort sätt alla avbildningar finns ett segel med för- och akterrunda märkt som försegel och ett märkt som spinnaker.
            Kan det tolkas att en bild avser någon form av code-segel medan det andra avser det som anses i vanlig bruk som gennaker?

          • Fredrik Lönegren
            Aug 26, 2011 @ 00:10

            precis en codeZ är en genaker

          • Peter Kross
            Aug 26, 2011 @ 01:08

            Patrik, bara en fundering om vi använder samma termologi.
            menar du att en fock måste vara satt med sträckt förstag annars är det en gennaker? Halsas en fock på t.ex. starbåten flygande när de seglar undanvind?

            Men vi kan vända på det. Går det att sträcka förliket på en code-segel? Görs det? Som jag minns har de väl förstärkningar i förliket insytt (åtminstone en del). Jag hoppas att ingen kommer nu med kommentar att fock eller genua måsta vara fäst mot förstag. Så är det inte och det finns en del båttyper som har istället förstärkning insytt i seglet vilket då troligen blir förstaget.

            Jag tror nog att vi alla vet vad ett code-segel är men hur stämmer det överens med regeldefinitionerna? Förlåt att jag är något provocerande men jag vill påstå att det är inte tydligt. Jag vill hävda att det är inte så självklart med definitionerna.

            Rent respitmässigt vill de flesta säkerligen har ett code segel klassat som undanvindsegel som man nästan kan kryssar med. Klassat som genua lönar det sig inte men man vill gärna få nyttan av det. Jag tycker vi borde inte glömma att segeltypen uppkom pga. en lucka i reglerna.

          • Patrick L
            Aug 26, 2011 @ 07:42

            Peter, intressant. Jag ser fram emot ett tydliggörande. Om jag hade anmält mig utan spinn / genn hade jag inte hissat en Code Zero men det kanske bara är jag som är alldeles för snäll mot reglerna?

          • Pelle Lindell
            Aug 26, 2011 @ 08:13

            I SRS-reglerna finns möjligheten att mätbrev/båtdatablad/klassregler sätter KSR50.4 ur spel genom att ange mått för för försegel som skulle göra dom till till spinnakrar enligt 50.4 (som förövrigt är en ganska korkad kvarleva från en svunneb tid om du frågar mig.)

            Som i alla respitsystem hänger ju allt på vad det står för mått i mätbrev/båtdatablad/klassregler. Om en båt inte har några undanvindsegel får den inte något segel strörre än det största förseglet. Det är dock så att det finns inget krav på att föseglet skall vara satt på förstaget utan bara halsat inom förtriangelbasen, En mätbrevsbåt (som det blir om man skall använda en “riktig” code i SRS) skall ju uppge mått och material för alla sina undanvndsegel så det går att känna igen en code bland gennakrarna.

            Code0 (eller vad man nu kallar det) har ju uppkom ju som ett sätt att “lura” Volvo60 regeln som tillät relativt små fockar och ett generöst antal spinnakrar men inga stora genuor som båtarna behöver i lättvind, Ergo…då gör vi en genua som regeln tror är en spinnaker och problemet är löst.

            I de flesta respitregler är motivationen lite annorlunda; Det är mätetalsmässigt dyrt att öka försegelytan och en code är ju (normalt) mindre än den största spinnakern så mätetalsmässigt borde den vara gratis i mätetal (men inte i plånboken)…jättebra om man inte behöver fråga vad kostar men kanske inte så kul för oss andra….som regelmakare kan man ju välja att acceptera situationen (och “tvinga” alla att köpa en dyr code0) eller försöka täppa till “hålet” för att på (ett mer eller mindre) rättvist sätt kompensera respittalet……I SRS har vi gjort ett politiskt val av inriktning nämligen att vi inte vill att man skall behöva en code0 för att vara konkurrenskraftig på banan.

          • Fredrik Lönegren
            Aug 26, 2011 @ 10:21

            PatrikL skrev: men det kanske bara är jag som är alldeles för snäll mot reglerna?

            Du menade väl att regler ska följas!! Man kan alltid missa nått (inga medvetna regel brott) och man tar sitt straff.

          • Peter Kross
            Aug 26, 2011 @ 13:41

            “Code0 (eller vad man nu kallar det) har ju uppkom ju som ett sätt att “lura” Volvo60 regeln som tillät relativt små fockar och ett generöst antal spinnakrar men inga stora genuor som båtarna behöver i lättvind, Ergo…då gör vi en genua som regeln tror är en spinnaker och problemet är löst. ”

            Då är det väl rätt offensiktligt vad en Code Z är eller (genua som en del regler tror är en spinnaker)? Är det inte bättre då att ändra regeln så att ett codesegel blir en genua (visserligen en lättvinds- sådan)?

            Inom SRS har jag inte sett någon tydlig definition i reglerna men tydligen finns även där av någon anledning en acceptans att code-segel ska vara gennaker om man tittar i ansökningsblankett för mätbrev….

          • Peter Kross
            Aug 26, 2011 @ 14:44

            jag skulle vilja återgå till bilderna i redskapsreglerna. på sid 38 övre bilden (avbildningar övre hörnet till höger) kan man t.ex. se att breddmåtten kan mätas olika på segel som har både för- och akterrunda. seglets form ser nästan lika ut men vad är vad? texten anger försegel för det vänsta seglet medan samma form av segel benäms spinnaker till höger (gennaker är också spinnaker enligt redskapsreglernas definition).

        • Fredrik Lönegren
          Aug 25, 2011 @ 23:16

          glömde- måste också vara satt flygande

          Reply

    • Fredrik Lönegren
      Aug 26, 2011 @ 00:53

      Jag ställer om frågan, e det någon annan som INTE visste att “typ codeZ” inte får hissas om man anmält sig utan genaker?

      Innan helgen ringde en kompis till mig, han brukar ha koll på det mesta, men hade missat att han inte fick hissa sin “schreecher” om han anmälde sig utan genaker. Själv hade inte tänkt på detta innan jag läste Gransegels fredagsfråga i ämnet. Man lär så länge man lever, eller hur……

      Reply

    • Erik Barkefors
      Aug 26, 2011 @ 07:59

      Om båten är anmäld utan spinnaker/gennaker och hissar Code Zero så måste den vara med ett halvbreddsmått < 65% eftersom den då kan räknas som försegel. Men räknas den som försegel så måste båten ha med den i Båtdatabladet/Mätbrevet för att den ska vara tillåten. En Code Zero har ett stort FP-mått och påverkar förmodligen SRS-talet med minst en "pinne" upp och kanske t.o.m två för en båt med liten standardfock…

      Reply

      • Fredrik Lönegren
        Aug 26, 2011 @ 10:07

        Genaker och spinne är också försegel!!

        Reply

  19. SOFIA
    Aug 24, 2011 @ 16:58

    Håller med Claes. “Fega ur” kan vara klokt. Kan man vara stolt över att vara före båtar som “fegade ur” när de andra seglar en klart längre bana??

    Reply

  20. Sture Smith
    Aug 24, 2011 @ 17:26

    Jag var ngt förvånad när 11an kom skenande över Stigfjorden med sin Gennaker.
    I Norge får du segla med 1 spi och 1 gen. utan tillägg Du kan alltså välja.
    Jag har Norskt Lysmätbrev och tre spinnakrar samt gennaker och kan då välja två segel i kombination på tex Faerder.
    I sverige kan jag välja två spinnakrar av mina tre men däremot inte Gen då jag inte har det i SRS mätbrevet.
    Att bara rycka på axlarna för fusk tycker jag verkar lite märkligt.
    Vi väljer två spi och tre försegel när vi vet vädret och det är jäkla bärande. Nu är Tjörn runt en kort segling så det är kanske inte så utslagsgivande. Men helt klart hade det varit en fördel att ha med sig Gennakern i Lördags, men det är ju fusk. Så jag håller inte riktigt med tidigare inlägg om 11an gick så bra så det är OK. Vi åkte ner en pinne på detta och det är INTE OK.
    För de lite större båtarna har undanvind och förseglena dramatisk betydelse för båtens performance, både i lätt och hårdvind.
    Vi har en mkt bra garderob att välja ur men det betyder inte att det är OK att fuska.

    Sture Smith
    “Sjöglans”
    Dehler 39SQ

    Reply

    • Fred
      Aug 24, 2011 @ 18:24

      +1

      Återigen dycker scenariot upp han vann inte så vi protesterade inte…
      Jag tycker nya SRS har blivit onödigt svårt att hålla koll på vad är OK och vad är inte OK men har man en entyps eller mätbrevsbåt så är det faktiskt inte så svårt.

      Reply

    • Jan-Olof
      Aug 24, 2011 @ 19:19

      Sorry men för mig var det inte värt att stanna kvar i (åka in till) Stenungsund i protestförhandling och komma hem till Öckerö mitt i natten för att placera mig 83/14 istället för 84/15. Att orsaken var att han seglade bra var mest för att släta över det hela. Det trodde jag man kunde förstå det mellan raderna, men nu har du anledningen. Ledsen om det förstörde din dag men det var inte min strid den här gången.
      Tror inte de gjorde fusket medvetet men det har ju mindre betydelse egentligen.

      JanO, X-412, PrimeX

      Reply

      • Jan-Olof
        Aug 24, 2011 @ 19:23

        Föresten Sture, så körde de Spinnaker på Stigfjorden och Genaker i starten. Om du blev förvånad som du skriver, varför protesterade du inte själv?

        Reply

      • Fred
        Aug 24, 2011 @ 19:42

        Förlåt var inte riktat mot dig eller någon annan specifikt, Mer mot den godtagna slappheten som ständigt uppmärksammas mot att regler inte följs, oavsett om det är av okunskap eller med vilje för att skaffa sig en fördel. men som det tas upp på detta forum gång efter gång så måste något hända med den inställningen. Jag är själv inte bättre har säkert flera gånger seglat vidare utan att protestera just för att man orkar/vill inte sitta i en protestförhandling efter racet när den “inget” gäller.

        Reply

  21. Erik Barkefors
    Aug 24, 2011 @ 20:32

    Intressant läsning både när det handlar om ev. banbestämningar eller SRS-tal.

    Modigast vinner – eller minst djupgående vinner? Eller den som hivar upp lite extra segel?

    Jag tror att alla i grunden är överens om att ska man kappsegla med olika båtar så måste man ha någon form av jämförelsetal. För att kunna sätta talet så måste man veta vilka segel som finns och därigenom kunna bestämma hur snabb båten bör vara. Om man ser det från den sidan så spelar det ingen roll om det heter SRS, IOR, LYS, IRC eller något annat. Använder man andra segel än de som jämförelsetalet är satt utifrån så har man skaffat sig en oärlig fördel.

    Samma sak tycker jag det är att ha en totallista där båtarna seglar olika banor pga djupgåendet. Varför ska de grundgående (modiga/dumdristiga) ha extra fördel ovanpå sitt jämförelsetal?

    På OXSS Arkö Runt infördes farledstvång på vissa bitar och det gruffades en hel del om det i början men nu tror jag att alla är överens om att det ar rätt. Nu handlar det inte längre lika mycket om lokalkännedom eller grundgående utan om hur duktig seglare man är.

    Reply

    • Adde
      Aug 24, 2011 @ 21:03

      Nu har vi väl snart fått ihop de 10-15 tävlingsinriktade 30+-fotarna som “kan tänka sig att avstå Tjörn Runt pga den farliga banan”. Min gissning är att minst 14 av er dyker upp nästa år oavsett vad. Publiken får ha sin fest kvar. Sponsorerna är nöjda och StSS slipper höja anmälningsavgiften med minskat deltagande som följd.
      Och med lyckade kringarrangemang, typ race-center, ökar deltagandet åter.

      Reply

      • Andreas i HP
        Aug 26, 2011 @ 19:48

        de kan väl inte höja avgiften mera?
        Detta är väl det dyraste racet på västkusten redan idag?
        Fast om de sätter 3000 sek i anmälningsavgift oså kanske bara deltagarantalet blir 100st o då blir det inte så trängt…då kanske vi kommer…bra förslag adde…

        Reply

        • J B
          Aug 26, 2011 @ 20:27

          Tjörn Runt är billigast – Startavgift/startande konkurrent => Jag försöker tänka positivt livet blir roligare då, sedan kan jag är lite väl lättroad. :)

          Reply

          • J B
            Aug 26, 2011 @ 20:29

            sedan kanske kanske jag kan var lite väl lättroad.

  22. FCIN
    Aug 24, 2011 @ 20:53

    Om man kollar bilden ser man att det inte är en gennaker, kolla skothornet och underliket. Normalt på en gennaker skiljer det ca: 1,5-2m mellan hornen.
    Och det är det inte på det seglet.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 24, 2011 @ 21:33

      Fast den är halsad i fören, och är då per definition en gennaker i SRS?

      Inte för att det spelar någon roll då de bara får ha en spinn.

      Reply

      • Carl Fjällman
        Aug 24, 2011 @ 21:47

        sant.

        Reply

  23. Anders R
    Aug 24, 2011 @ 20:55

    Det är 2011 – varför finns det inte en protest-app på App Store? Alla har ju iPads ombord, perfekt för att rita upp händelseförloppet. iChat för diskussion med juryn, allt färdigt när man lägger till i hemmahamnen.

    Reply

  24. Ipad
    Aug 24, 2011 @ 21:03

    +1
    och varför hittar jag ingen Blur app? :)

    Reply

  25. Björn
    Aug 25, 2011 @ 08:31

    Det handlar väl ändå inte om att “Fega ur” i det sk djävulshålet. visst det blåste en del men ingen större fara. det var såpass brant att spinnaker inte var att tänka på. skulle det nu varit så att spinnaker hade varit möjligt så är biten ganska kort och blåser det på så behöver man ju inte hissa alla trasor man har bara för att man kan om risken för krasch finnes. är det inte så att vi seglare gärna kör gasen i botten helst hela tiden oavsett risker, kan hända att man inte kan göra det på ett race som tjörn runt. tycker inte banbegränsning är någon fördel för Tjörn Runt. Det handlar inte om att våga utan att segla med förstånd.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 25, 2011 @ 09:15

      Du har ju superbra koll Björn.

      Men nu ponerar vi att du i stället för IOD rattade din blivande svärfars helt nya Xp 38. 4 miljoner båt. 2.4 meter djupgående. 12-13 knop på halvvind. Bra gubbar ombord men familjefriden på spel.

      Hade du valt samma väg?

      Reply

  26. Björn
    Aug 25, 2011 @ 10:36

    Det är inte alls säkert hade jag hade rattat den skutan igenom hålet. det jag menar är att man kan även segla lite försiktigare den korta stunden om det är så att man uppskattar att man vinner meter på det. såg på filmen med IMX40 + den andra 40 fotsbåten från krashracet 2009. det är ju helt galet att köra chicken race med varandra där. framför allt i svärfars båt. Är uppskattningen att inga meter finns att hämta eller att risken är för stor för 40 + båtar att segla där så seglar man på utsidan. naturligtvis förstår jag dilemat med att det är värre för större båtar att segla genom flatholmen. Iår kraschade ju en del båtar även i Stigfjorden. tex upp på kälkerön. vad gör vi åt det problemet?. vi kan ju inte gärna sätta banbegränsningar även där. Folk måste på nått sätt segla efter eget förstånd. det vi mindre båtar vinner på att segla lite kortare väg när det blåser fan kanske ni större båtar tar hem på att ha mer segel och mycket bättre fart utan för flatholmen. varje tjörn runt är inte det andra likt. tror att det i långa loppet jämnar ut sig ganska bra för alla tävlande. vi kom ju rätt nära dig i resultatet i år och det är kul för oss ialla fall :)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 25, 2011 @ 11:14

      Problemet är inte så mycket 40-fotare vs IOD utan snarare att payoffen är för stor på att hyra in Bosse Erlandsson och “go for all or nothing”. 2009 trashade han en First 40.7, i år spikar han i Divan.

      50/50 hit-rate – osäker på vad en “hit” är i detta sammanhanget :-)

      I både klass 2 & 3 så ledde “privata” båtar vid Klädesholmen men passerades av firmaförare som tog högre risk. Det kanske är ok, men när både riktigt duktiga seglare (Feelgood, Teknova m.fl,) och familjer i Arcona eller Hanse tycker att det är olustigt så måste man ta det på allvar.

      Reply

      • Adde
        Aug 25, 2011 @ 11:50

        Björn har helt rätt. Hur skall man banbegränsa bort risken för att krocka med tex. Kälkerön eller för att bli påseglad av en broachande 11a med fullt blås i 15 m/s? Det går helt enkelt inte.

        Vill man ha ett betydligt säkrare Tjörn Runt får man ställa in hela tävlingen då det blåser över 4 m/s. Det finns alltid en risk när man seglar tillsammans med hundratals andra båtar.

        Jag vidhåller att hela den här debatten finns pga att Blur och några få båtar till skulle ha större chanser till totalseger om det blev mer segling på “öppet vatten”. Därför eldar de på debatten år efter år. Det är väl också därför man från deras håll förespråkar en uppdelning i 2 divisioner, då slipper man ju konkurrens från alla dom i små båtar!!!

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Aug 25, 2011 @ 12:13

        Adde, ge dig nu!

        En majoritet av alla båtar >33 fot vill ha banbegränsning. Alla de Elan, Hanse, Arcona, X-yachts, Linjett, Bavaria som seglar andra race på västkusten stannar hemma när Tjörn Runt går. Det är seglare som seglade Tjörn Runt i sin gamla båt, men de seglar inte längre. Norrmännen stannar hemma. Räkna antalet båtar >33 fot på Færdern. Och hur många vi har på Tjörn Runt.

        Nä, varför lyssna på dessa seglare? De är ju bara 15 stycken?

        Du vet ju redan precis hur det ligger till!

        Det är inte svårt att nå ut till dessa grupper om man verkligen vill. Men skall man lyssna på “kunderna” så riskerar man ju seglingens “själ”, så det är lika bra att låta bli.

        Och du, jag skiter i totalsegern. Kan jag ha ett bra race mot andra i min klass så är jag jättenöjd med det. Och fanns det en “fegisklass” utan chans på totalen så hade jag valt den. Så du kan sluta bekymra dig!

        Vi kör massor av race med tight skärgårdsnavigering där alla seglare hanterar riskerna med relativt få tillbud. Men Tjörn Runt har en sträckning som i alldeles för hög grad premierar hög risk. Vill man vinna sin klass måste man vara beredd att hyra in en lokal navigatör och riskera sin båt. Det vet alla. Och alla varv får fullt upp efter Tjörn Runt. Varje år.

        Vänd på racet. Ordna bryggor väster om bron för de som startar tidigt. Fixa liten färja som går Skåpesund-Almösund-Stenungsund fredag/lördag.

        Ha en stor och en liten klass. Kör den stora väster om Vannholmen och runt en ny boj nära Skallen (sponsrad av Pantaenius så klart, precis som på Fastnet). Lilla klassen kör precis som vanligt.

        Lägg ut pontoner vid klubbhuset eller bygg ut hamnen. Prisutdelning på kvällen + band + partaj från tidig eftermiddag. Se till att det finns något för familjen. Ingen skall åka hem. Skaffa en ölsponsor. Dra igång marknadsföringen nu. Jobba med ägarklubbarna för att få dit dem. Våga göra mindre starter för entyp, Elan, Bavaria eller jullar. Skapa möjligheter för tillverkare och klubbar att få “egen brygga” (a la X-bryggan efter Færder). Biffa till prisbordet – lotta ut en bil. Styr upp tillfartsseglingarna. …

        Reply

        • Adde
          Aug 25, 2011 @ 13:41

          Peter
          Finns ingen anledning att du skall bli upprörd om inte finnjolleseglaren blev det efter erat drev mot honom.
          Svara istället på hur man banbegränsar bort risker i starten, kyrkesund, kälkerön och kollisioner med andra båtar längs hela banan. Vore intressant att få höra er lösning på detta.
          Och förresten tror jag som bekant inte en sekund på att “familjeseglarna” i sina nya Bavarior har några som helst huvudbry med djävulshålet. De funderar lika lite på detta hål som de gör på att låta frugan och svågern sätta spinnaker i 18 m/s. De funderar däremot väldigt mycket på hur mycket båtar de kommer behöver trängas med längs hela banan, inte minst i starten. De håller sig helt enkelt undan TR för att det är så jävla mycket båtar i närheten.
          Ett välorganiserat Racing-center som förvandlade TR till mer en bara en seglingstävling hade kanske kunnat få dem att göra ett försök nästa år, trots rädslan för trängsel på havet. Eller en utomhuskonstert som fick 15-åriga dottern att också vilja hänga med på detta äventyr.
          Hela debatten blir mycket besynnerlig då en liten grupp tävlingsseglare använder “familjeseglarna” som bollträ i en debatt som bara rör en ytterst liten klick: De totalseger-giriga tävlingsseglarna i 35-fotare.

          Reply

          • Hannu
            Aug 25, 2011 @ 14:06

            Adde, tycker du är helt fel ute, lite kul att du utsett dig till talesman för alla familjeseglare…..Jag har själv hamnat i riktigt otäcka situationer under Tjörn runt, alla har varit kopplade till Djävulshålet eller passagen vid Klädesholmen, och varje gång har problemet varit att det inte funnits plats för alla båtar samtidigt. Då vi seglade med svärfars Maxi 84 och senare med min Cumulus så körde vi på ändå (ca 10 TR), man aldrig att jag kör där med vår (Lilla??) First 31,7a….

          • Pär Bäck
            Aug 26, 2011 @ 11:29

            Anne, vad tycker då du arrangörena behöver göra för att vända trenden med att det kommer färre och färre båtar till Start? Det känns som du sitter på en lösning. Peter har ju em hel del bra förslag tycker jag, men vad rycker du?

          • pär Bäck
            Aug 26, 2011 @ 15:35

            Jag menad Abbe. Missade visst på telefonen.

          • Adde
            Aug 26, 2011 @ 22:55

            Läser du mina inlägg så behöver du inte fråga igen.

        • Martin X-99 Xil
          Aug 25, 2011 @ 14:13

          Två klasser där man har banbegränsning för de större båtarna tycker jag låter mycket intressant.
          I StSS undersökning så kryssade vi i att vi inte ville ha banbegränsning p.g.a mindre båtar enklare tar sig innanför flatön vid hårt väder. Och att då tvinga ut dem är inte schyst.

          Reply

          • Peter Kross
            Aug 26, 2011 @ 18:56

            går det inte att deklarera “förbjudet området” dvs passage av riskabla områden är inte tillåten. resten borde väl ge sig sen?

  27. Björn
    Aug 25, 2011 @ 11:48

    självklart är det så. i det stora hela tycker jag att Tjörn Runt borde göras om. Helt enkelt vänd på racet. skulle det ske så försvinner nog flatholmen helt som alternativ väg. jag är helt säker på att Tjörn Runt hade blivit mycket roligare och även partyt efter.

    Reply

  28. Pelle P
    Aug 25, 2011 @ 12:02

    OJ OJ OJ, jag har inte sagt nått på denna tråden!! dags nu då!
    Som navigatör på BLUR (och andra skutor som faktiskt vunnit totalen ett par ggr) så kändes vårt val att INTE gå närmaste vägen som mycket klokt; inte nog med själva passagen, när vi passerade Flatholmen och såg dom som kom ut var vi helt överens om att “där vill vi inte vara”. Hög sjö, risken att behöva slå för 0,9:an mm + ev konkurenter, undrar vad försäkringsbolgen hade sagt om en livefeed därifrån…
    Nä f-n, vi måste sansa oss!! Tittar vi på “medelbåten” idag på TR så har den växt i storlek men antalet i besättningen har säkerligen inte ökat i samma takt och kompetensen likaså. Samtidigt som de främsta hetsas till större risktagningar.
    Vi har mao många större båtar (med större djupgående) som antingen kör hårdare eller “rätt å slätt” har för dålig koll = inför begränsningar.

    Reply

    • Calle P
      Aug 25, 2011 @ 13:56

      Ibland undrar jag om vi var med i samma race. Vindar runt 10-11 m/s, inga problem att komma ut efter flatholmen. Och vi var enda X99a som byte till fock. Då kan det inte blåst så mycket?

      Reply

      • Pelle P
        Aug 25, 2011 @ 14:26

        Ibland undrar jag om du läst vad jag skrev… inte var det om en X99:a i alla fall (med bra besättning som Exilia). Det jag bl.a skrev om var ungefär den platsen där Per-Erik och Anette o Co sköljdes ur sin 606:a. Eller har jag fel på platsangivelsen??

        Reply

        • Team eXilia
          Aug 25, 2011 @ 15:01

          Min kommentar var mer almän än direkt till dig. Så tolka den inte så hårt.

          Men å andra sidan har jag sett Blur håresande nära klipporna vid Måseskär på Hermanö runt…

          Men HR med 400 båtar skulle onekligen vara intresant…

          Reply

          • Pelle P
            Aug 25, 2011 @ 15:23

            Det är lugnt Calle P!!
            Om du menar Måsekär i år så blev det lite onödigt nära, men samtidigt hade vi gott om plats om något hade hänt (+ att det var inte så många runt oss…). Vare sig sjön eller vinden var lika tuff heller. Och så var det den där lilla detaljen med “att vinna”… vi hade ju hugg på vinsten på HR…

  29. Björn
    Aug 25, 2011 @ 12:41

    Som Patrik skrev här någonstans att man skulle ha 2 olika banor är på ett sätt en ganska bra idé. ha ett längre race för de större båtarna, och ett för de lite mindre. 1 totalvinnare blir det ju då i varje klass. man behöver ju inte överdriva längden på den “stora banan” utan mer få till det så att de flesta kommer i mål i stenungsund någorlunda samlat. utvecklingen går framåt och båtar blir större och mer extrema så är det ju bara. och att det är dax att anpassa dagens race för detta är ingen dum idé

    Reply

    • Patrik Måneskiöld
      Aug 25, 2011 @ 13:07

      Eller tre klasser med en turklass utan spinn som startar i Skärhamn. A la Faerdern. Förstår dock om det blir resursmässigt svårt för arrangören.

      Reply

  30. PeterK
    Aug 25, 2011 @ 13:21

    Måste säga att jag är något förvånad över att det tas så lätt på 11:ans uppenbara regelbrott. Tidigare diskussioner och principer rörande Royal Blue och Peter som “vann” Härmanö Runt verkar vara bortblåsta….;-)
    Borde inte Hans Christian Hol uppmanas att kontakta tävlingsledningen och be att få utgå och stryka sig från resultatlistan?? Eller gäller reglerna bara när man kommer först???

    Reply

    • Pelle P
      Aug 25, 2011 @ 13:54

      Det är väl upp till var och en att göra det, så kan inte du ta den pucken PeterK?

      Reply

    • Peter
      Aug 25, 2011 @ 16:59

      De vann ju inte….

      Reply

    • Peter Kross
      Aug 25, 2011 @ 20:37

      där ser man… något för sent för protest borde det dock vara men det sade förut att man ska gå ut om man upptäcker regelbrott i efterhand själv. Det är väl det som kallas sportmanaanda.

      Reply

      • Hans
        Aug 26, 2011 @ 08:44

        +1
        Norrmän brukar ju vara sportsliga o visa respekt för sina medtävlare. Med vissa skidåkande undantag då…

        Reply

  31. T A A
    Aug 25, 2011 @ 14:24

    Stor Klassen ; In farleden vid Eggskär, följ den väster om Berlin , vidare mellan gröna pricken o Tvl. an väster om Humlorna runda Marstrandsön ( färjan är ingen renodlad linfärja utan motordriven, man kan säkert komma överens om passagen) tillbaka väster om västbojen på Martrandsflaket , väster om Åstol o Dyrön

    Reply

    • Janne E.
      Aug 25, 2011 @ 15:34

      Varför inte Albrektsunds kanal oxå när vi ändå är vid Marstrand?

      Reply

  32. Tor-Anders
    Aug 25, 2011 @ 14:35

    Stora Klassen; in farleden Eggskär , följ den t.o.m väst Tvl. an Humlorna , runda Marstrandsön ( Färjan är ingen renodlad linfärja , utan motordriven, går säkert att komma överens om passage) ut vidare väst om västbojen Martrands flaket , väst Åstol o Dyrön , ost Brattön

    Reply

    • Adde
      Aug 25, 2011 @ 17:37

      Nu börjar det likna någonting, fullt med lysande förslag. Hamnsegling bland bryggor och färjor, säkerheten främst!!!
      En fråga bara: Vad skall tävlingen heta och vilken dag skall den äga rum? 1 april?
      Detta vill jag nämligen inte missa. Kommer parkera mig med min HD-kamera precis vid färjeläget och invänta armadan av 30-50 fotare som surfar fram i styv kuling. Höjdpunkten blir när vikarierande färjkapten plöjer genom fältet med en ambulanstransport som måste fram. Beckomberga nästa för tävlingsledningen.

      Reply

  33. Janne Hird
    Aug 25, 2011 @ 17:49

    Vill bara förtydliga några detaljer som känns vesäntliga. Min båt ägs av mig och min hustru Lotta, det började med en Optimist, vidare över D-kanot och folkbåt, till kustkryssare och en Wasa Atlantic före denna Diva. Jag har seglat i mer än 40 år, kappseglat mycket på Ostkusten under 80 och början av 90-talet. Ett antal Lidingö Runt otaliga Ornö Runt, ett antal Horsten Race, 13 GR med klasseger som bästa merit.
    Som träning har vi seglat en byrålåda full med plaketter från 24, 48 och 72-timmars.
    Nu sedan förra året, när vi skaffade Divan med Wasa Atlantic som insats och resten på lån, var tanken att börja kappsegla lite smått igen. Vi har efter förra årets seglingar och årets, som krönts med en startgruppseger i TR fått blodad tand.
    Jag kan bara säga att om någon av er från bästkusten, kom upp och körde exempelvis Roslagen Searace (120mil) och fick tillfälle att bjuda ombord en av Ostkustens bästa navigatör och taktiker, så hade ni säkert också med glädje tackat ja till erbjudandet.
    Jag är ganska övertygad om att vi skulle hävda oss mycket väl på vilken djävla bana som helst, men jag skulle mer än gärna ha Bosse Erlandsson som taktiker och navigatör, var som helst!
    Jag som skeppare och båtägare hade ingen aning om att Bosse strandat en 40.7:a eller att han jagat ut besättningen på bommen för att kunna ta kortaste vägen under någon krafledning! Det bryr jag mig inte om, och jag kan bara säga att Bosse är en djävligt bra seglare, taktiker och navigatör.
    I år kunde man på TR manövrera hur fint som helst med en välbalanserad båt under halvvind, genom vilken passage som helst, (förutsatt att man inte har en båt som broachar på halvvind) kan segla! Kan man inte det så bör man först träna.
    Hade det varit undanvind, med broachrisk genom dessa passager hade vi inte gått den vägen, då hade även vi valt utsidan om jag så hade tvingats surra Bosse i lovart! Undanvind med tvingande länsinslag är den farligaste bogen, om man inte har sjörum. Men de flesta tar ändå snäva kurvor med land i lovart vid de flesta kappseglingar, skillnaden nu, är att man också har berg i lä.
    Det finns (fanns) en segling som hette Augustimånen på Ostkusten, den seglades i ett stenröse mitt i kolsvarta mörkret! Detta gjorde man också före navigatorernas tid. Det är vad man kan kalla risktagande!!
    Det tas alltid stora risker på alla kappseglingar som går i svårnavigerad skärgård.
    Det farligaste med havet är land!!

    Janne
    Diva 35 FABULOUS

    Reply

  34. Peter Gustafsson
    Aug 25, 2011 @ 22:16

    Fick en bild på Jannes Diva ovan.

    Är det någon som har sett några rörliga bilder? Tittade igenom http://stss.se/play/ men där fanns seglingssekvenserna inte med?

    Reply

  35. Tjörn Runt 2011 | CSS – Christinehamns Segelsällskap
    Aug 25, 2011 @ 23:36

    […] Suveräne Peter beskriver det som vanligt bäst: Blur […]

    Reply

  36. Sture Smith
    Aug 26, 2011 @ 01:34

    Diskussion angende minskande antal båtar, olika banor, risktagande, fabriksbåtar och familje klenoder är ytterst intressant.
    Som jag tidigare skrev har jag seglat över trettio TR och detta i olika båtar, H-båt, Maxi 77 & 95, Comfort 34, Wasa 38 och numera Dehler 39.
    Och i TR har storleken idag en stor betydelse.
    Det intressanta blir då diskussion om olika banor. TR har i praktiken redan olika banor, för seglar du en H-Båt eller Dehler 39a seglar du olika banor även om vi envisas med att utse en gemensam vinnare. Det är lika svårt att vinna med en liten båt i lättväder som det är att vinna med en stor båt i hårt väder av den enkla anledningen att vissa båtstorlekar gynnas i vissa väder. På TR ökas denna påverkan med hur banan ser ut idag.
    Om då TR kall utvecklas måste man försöka minska påverkan av banan och därmed öka rättvisan
    Jmf Faerder med TR och det finns mkt att lära. Antalet båtar är mkt större framför allt +33 fot. Antalet klasser är flera och banan är mkt säkrare.
    Jag lovar att det finns ingen annan kappsegling i världen som uppvisar sådana uppenbara risker och banorättvisor som passagen av djävulshålet på TR. Upplevelsen 2009 vill jag inte vara med om igen. Vi gick igenom hålet i på plattläns och satte naturligtvis inte spinnaker då vi upplevde det som alldeles för stor risk. Båtar med spinnakrar runt om oss skenade som skadeskjutna kråkor mellan klipporna. Att påstå att detta är så vi vill att kappsegling skall vara är ju helt befängt.
    Sen nyktrar vi till och undrar varför antalet deltagare minskar.

    Sture Smith
    “Sjöglans”
    Dehler 39SQ

    Reply

    • Team eXilia
      Aug 26, 2011 @ 08:35

      Strax efter start i Faerdern finns några grynnor som det alltid är några båtar som går på. Även iår med spinnaker start i frisk vind gick några på grynnorna.
      Så att säga att Faerdern är säkrare än TR är inte helt sant.

      Reply

      • Fred
        Aug 26, 2011 @ 15:12

        På lidingö runt så finns det egentligen bara ett grund som ligger o banan, alla vet vart det finns och det är utmärkt med prickar likt förbannat seglar alltid någon på grundet, jag ser ändå det som en enklare och säkrare segling än TR….
        Folk kommer alltid att klanta sig, bli olycksdrabbade osv när man seglar på semestern eller på kappsegling men att locka folk till att använda minsta möjliga marginal för att ha chans att vinna som man gör på TjörnRunt känns onödigt!

        Reply

    • Janne E.
      Aug 26, 2011 @ 08:56

      Känner igen det här sen förra året eller om det var 2009…
      Och jag tycker likadant idag.
      Det dom små båtarna kanske möjligtvis men troligtvis inte kan vinna i ett mindre djupgående på TR förlorar dom säkert på sina lägre master inne i Kyrkesund och under andra öar (orättvist?). Till saken hör att det är väldigt få båtar som inte klarar av att gå den vägen pga av sitt djupgående eller storlek.
      Största problemet är väl att folk tar för stora risker i förhållandet till sitt kunnande, och det är faktiskt inte bansträckningens fel.
      Många kappseglar väldigt lite i sina nya dyra och stora båtar, det är svårt att få ihop 8-10 gubbar. Och det finns ingen som tvingar någon att gå en speciell väg! Och det är absolut inte tvunget att ta den vägen för att placera sig bra. Det har Peter G. och många andra visat genom åren.
      Hur många kappseglingar gör du på ett år nu för tiden Sture, hade det gänget som körde ihop nu på TR tränat eller tävlat ihop någon gång?
      Du och jag har ju tävlat både mot och med varann, Jag hörde aldrig att TR var så förbaskat orättvist när vi satt tillsammans i din Wasa 38 (2-3gr) på 80-talet och man kan ju undra varför du seglat över 30gr när det är såå orättvist???
      Tycker ditt snack om rättvisa blir lite löjligt, TR är och blir aldrig rättvist och det är väl lite av tjusningen?!
      Vi startar olika tider med olika båtar och då kan det inte bli speciellt rättvist!
      Det skulle vara intresant att tvinga ut små båtar på öppet vatten i hård vind och grov sjö på havet och kanske ännu mer spännande att se familjebåtarna börja runda bojar ute på Marstrandsfjorden i riktigt svag vind och med en nord-ostgående ström på 1-2knop.
      Ser man på topp-tio i år så är det väl en “bra” blandning av små och stora, nya och gamla båtar… Samtliga av dessa tio är ju erkännt duktiga seglare!
      Kanske är TR ändå inte så dåligt ändå?!
      I mina och många andras ögon en riktigt kul kappsegling.

      Reply

      • Adde
        Aug 26, 2011 @ 22:58

        +1000000.

        Reply

    • J B
      Aug 26, 2011 @ 09:00

      Hej Sture, du har helt rätt i att olika båtar olika möjligheter att vinna. Det är väl lite det som är tjusningen också. Även om det inte var vårt väder i år så kanske det är där nästar år… eller nästa…eller nästa. Kan tycka det är en del av tjusningen med Tjörn Runt. Själva sätter vi upp ett mål om att försöka nå topp tre i klassen och topp 50 totalt något år, men alltid topp 100. Det är vårat mål. Vi var grymt glada när vi fixade topp 100 och mer därtill första Tjörn Runt tävlingen.
      De mindre djupgående kan slicka land. Långkölade båtar kan gå åtskilliga meter kortare på ställen där vi som går djupare men tävlar i samma klass får gå betydligt längre. Nästa år får vi förhoppningsvis Sydväst och lång härlig kryss och spinnakersegling övriga sträckor. Då är det vår TUR. De större har mer vind högre upp och träffas snabbare av vinden bakom öar, de får segla i friare vind ju tidigare man startar. De långsammare ska ta sig förbi större båtar som inte seglar lika snabbt, men det är en del av tävlingen.

      Sedan finns det ju de som t ex Collberg som placerar sig i toppen år efter år – Så jäkla imponerande! Vi hade honom på gaffeln vid en tävling när vi seglade samma båt för ett antal årsedan, men han lyckades ta sig förbi alldeles på slutet. En liten taktisk miss av oss så var det kört.

      Det var ganska exceptionellt för ett par årsedan och är inte typiskt för Tjörn Runt som helhet över tiden. Då krävs det bättre omdöme av seglarna själva. Själv såg jag hur en båt hissade spinnaker strax före Klädesholmen och körde upp på land. Själv tyckte jag det var solklart av säkerhetesskäl att inte hissa spinnakern. Hur hindrar vi båtar som kryssar sig tillbaka genom pendlande och kinesande spinnakerfält i Stigfjorden? Säkerhetesbojar, banbegränsningar. Knappast.

      Appropå minskande antal båtar – antar att ni seglade med tre man i H-båten? Det gör ni väl knappast i Dehlern? Jag envisas i alla fall med att ökande antale större båtar förklarar en del av färre antalet båtar.

      Reply

      • Adde
        Aug 26, 2011 @ 22:59

        +1000000..

        Reply

  37. TAA
    Aug 26, 2011 @ 09:47

    Om man nu bestämmer sig för att införa lite nyheter , behöver det inte vara slutgiltigt, det går alltid att ändra tillbaka året därpå. Det vi vet är att antalet deltagande segelbåtar minskat drastiskt. Troligtvis behövs det några spektakulära nyheter för att öka deltagarantalet, 150 båtar i Bohusracet fyller fjorden, 400 under Tjörn Runt är mycket , men det får inte minska mer! alla ideer ni har kommer säkert att ventileras noga av STSS

    Reply

  38. Bertil
    Aug 26, 2011 @ 10:21

    nedan en länk till vår resa genom djävulshålet ( även om editorn kallar det helveteshålet på filmen ), visserligen var det hög sjö ut efter Flatholmen men vi sträckte utan problem, årets TJ va ju visserligen mest sträckbog men det va en fantastisk kul och uppfriskande propaganda segling, åskådarna vid Klädseholmen var nog lite besvikna över att antalet båtar valde en anna väg, som naturligtvis är fullt förståligt under rådande förhållande, men vi hade en bra och vägvinnande genväg
    http://www.youtube.com/watch?v=1hXVY6JR8_4

    Reply

  39. Bosse Bergqvist
    Aug 26, 2011 @ 12:24

    Ungefär så här såg det ut på 80- och 90-talet från Klädesholmen och nästa till Kyrkesund:

    Alla båtar låg som på ett pärlband och det var svårt att segla om såvida man inte hade en mycket längre vattenlinje. Avståndet mellan båtarna var relativt konstant speciellt från Djävulshålet tills man passerat Flatholmen. Visst innanför Flatholmen kom bakomvarande av naturliga själ närmare men när främre båten fick fri vind ökade avståndet igen.

    I början av denna period var det lokala förmågor som Bosse E och Sven J m.fl som gick igenom djävulshålet och några till som hakade på. Allt eftersom åren gått så har allt fler valt djävulshålet.

    Så här ser det ut idag:

    Moderna båtars snabba undanvindsegenskaper gör att båtar plötsligt dyker upp från ingenstans och seglar om både i lä och lovart med fartskillnader på upp till och kanske mer än 10 knop. När flera båtar närmar sig passagen djävulshålet så visar det sig att många om inte samtliga missbedömmer situationen och plötsligt blir det tightare än planerat. Vissa får just innan djävulshålet kasta undan sin båt åt lä eller lovart samtidigt som vissa lite panikaktikt kör rakt fram och hoppas på det bästa. Visst man kan i efterhand skylla på att det var någon annans fel men ingen annan än du själv satte båten i den situationen och valde att stå på i hopp om att den andre skulle vika ner sig.

    När man efter knappa minuten lovar upp och tar sikte på Flatholmen dyker nya båtar upp som valt att runda kumlet istället. De har gått en lite längre väg och kanske att de är snabbare eftersom de låg framför innan “hålet”. I vilket fall så kommer nu båtar i bredd och bakom kommer en eller flera planande eller halvplanande modernare båt samtidigt som några deplacementbåtar har “parkerat” i sundet.

    Vad händer innanför Flatholmen? Det finns inte plats för alla och det ropas och skriks men inte för att någon gjort fel eller är arg utan snarare för att deltagarna blir skrämda av den plötsligt uppkomna situationen.

    Ni som propagerar och säger att vi alltid har seglat där har fel när det gäller det stora flertalet. 2009 blev väl vändpunkten då flera börjar ta ansvar och inte vill sätta vare sig själva eller någon annan i en kanske livsfarlig situation.

    De som tagit ansvar är just de som säger att de fegade ur. Skall dessa mycket kompetenta och några av Sveriges mest erfarna och aktiva seglare straffas. Många av dem håller båtbranschen flytande eftersom de köper segel och utrustning för gigantiska belopp årligen. Givetvis skall våra mest seriösa och målmedvetna seglare få en ärlig chans och slippa förlora det de tjänade på att de gjorde en kanonkryss i Hakefjorden. I det läget spelar det ingen roll om man har en supervass taktiker som väljer exakt vilka motvrid som skall utnyttjas om man ändå måste ge bort den vunna distansen, kring Flatholmen, för att man tar ansvar.

    Nej, lyssna på vad de säger, och var så säkra, de gör det inte för att bråka

    Ok, låt djävulshålet bestå men förbjud passage inanför/ genom Flatholmen. Då kan de som vill segla inomskärs förbi Skärhamn göra det, som Bosse E säger, och övriga seglar ut Eggskär.

    Allra helst skulle jag se att varvet seglas motsols. Plötsligt kommer vi få en helt ny segling istället för det idag förutsägbara varv det är. Hur många har inte fått dagen förstörd 30 minuter efter start pga att den andra sidan av Lilla Brattön var bättre den dagen. Demoraliserande och definitivt inget som någon kan kalla charmigt….såvida man inte äger en sommarstuga på ön.

    Reply

    • Patrik A
      Aug 26, 2011 @ 12:32

      Tack Bosse för en bra analys !

      Reply

      • Adde
        Aug 26, 2011 @ 22:34

        Vilken del i analysen var bäst?
        Att kryssen ut i Hakefjorden borde utgöra hela tävlingen och resterande bit blir pärlbandssegling längs snitslad bana?
        Eller att upplevelsen när man parkerat båten vid Vannholmen 30 min efter start blir fantastiskt charmig?

        Kan bara inte ta er vända-på-varvet-förespråkare på allvar. Ni har inte tänkt.

        Reply

    • Jonas
      Aug 26, 2011 @ 15:11

      Vad tycker ni om filmerna/klippen som ligger på StSS play?

      Reply

      • Mikael Vesala
        Aug 26, 2011 @ 16:13

        Kunde vara mycket bättre. Mitt tips till dom som filmar och klipper är att ge tusan i långa intervjuer med en kamera i nyllet på intervjuoffret. En kort sekvens med ansiktsbild på intervjuoffert räcker, sedan kan dom klippa in så mycket seglande båtar som möjligt under tiden dom intervjuar. Personligen vill jag inte se intervjuer, utan stilstudier där man ser relativt långa tagningar på seglande båtar där man kan hinna se hur båten seglas, hur den är skotad mm. absolut inte tusen sekundlånga flashiga klipp som bara är irriterande. Klipp filmen för seglare, inte för allmänhet. Allmänheten orkar inte titta i alla fall..

        Reply

        • Patrik A
          Aug 26, 2011 @ 16:31

          +1

          Reply

          • JV
            Aug 26, 2011 @ 20:21

            +1000

        • J B
          Aug 26, 2011 @ 17:58

          Generellt intressant, men jag håller med Mikael mer seglingsbilder och långa sekvenser. Hade riktigt intressant att följa Tekonova, Oskarsson, Lloyden, Nilssons, Collbergs under en tävling. Start – Vägval 1 – Några slag – Spinnakersättning.

          Det är många som har kollat på de direktsända webbsändningarna direkt vad jag förstår. Skulle vara kul och höra hur många det var.

          Reply

          • Jonas
            Aug 26, 2011 @ 21:05

            Håller med.
            Intervjuerna är intressanta och bra, men seglingen missar man helt.
            Med bra filmer tror jag det går att locka fler seglare, det är tyvärr en klar försämring senaste två åren.
            Tror StSS hade kunnat skapat ett större intresse om man lagt mer kraft/resurser på att visa mer av seglingen.
            Tänk bara vilket fint film material man kunnat skapa genom att filma starterna från berget vid tjörnbron.

          • Adde
            Aug 26, 2011 @ 22:04

            Det fantastiska filmmaterialet från starten i Askeröfjorden kan du glömma om ljushuvudena här inne får som de vill och banan vänds. Å andra sidan kan man ju parkera ett filmteam på Vannholmen och följa cirkusen på nära håll. Det blir i varje fall det enda sättet för någon som inte är med och seglar att se starten.

            Tänk svag vind och motström. Vasaloppsstarten för veteranklassen kommer blekna i jämförelse.

  40. Janne Hird
    Aug 26, 2011 @ 16:05

    Vi syns faktiskt under en väldigt kort sekvens i mitten, men det går så fort, så man hinner knappt med!
    Janne
    FABULOUS

    Reply

  41. Calle P
    Aug 26, 2011 @ 22:16

    Jag jämförde eXilias och Blurs resultat på Stigfjorden.
    Vi slog er på seglad tid och med ca 2,5 minuter på korrigerat och då han vi ändå med en broach på vägen.

    Om man leker med tanken att ni seglat lika fort på korrigerad tid den biten och tagit kortaste vägen så skulle ni antagligen kapat er tid med 5 minuter. Då skulle ni slagits med Feelgood om en andra plats.
    Är det inte tillräckligt bra för att ni skall satsa fullt ut?
    Börjar ni bli bortskämda med 1a platser :-)

    Själva tyckte vi att vi seglade bra, inte helt nöjda med starten men ändå hamnar vi långt bak. Hur skoj är det?

    Reply

    • Adde
      Aug 26, 2011 @ 22:56

      +1000000

      Reply

  42. Claes Redin
    Aug 27, 2011 @ 02:24

    Var det någon som gick på i år vid Djävulshålet, Flatholmen eller de andra kritiska passagerna som diskuteras här? Inbillar mig att de flesta lärt sig från tidigare “demolition derby” och de som kört tight har haft koll.

    För egen del är TR inte intressant pga. det (praktiskt taget) inte är något socialt kring racet. Helt ofattbart. Har fått rapporter från Kattegatt Watski 2 Star (som går samtidigt) att det var mycket trevligt och välorganiserat så nästa år drar jag söder ut.

    Reply

    • J B
      Aug 27, 2011 @ 10:46

      Hej Claes, hur gick det i år? Var du med? Hittar dig inte i resultatlistan vare sig i år eller i fjol. Oavsett om du inte vara med eller inte så tycker jag det är att vara något av festdödare och säga andra seglarfester är roligare och inte vara med och bjuda till själv. Ring upp värden och säg att det var en för dålig fest ni bjöd på… hur kul är det? kul, kul! Inte särskilt.

      Tack igen STSS för att ni bjuder upp till segelfest varje år!

      Reply

      • Hannu
        Aug 27, 2011 @ 11:30

        Var är festen då? Vart med minst 10 ggr på Tjörn runt, vi sitter nästan ensamma i hamnen på kvällen efter racet????

        Reply

        • J B
          Aug 27, 2011 @ 12:00

          Jag seglade hem redan efter seglingen i år p g a arbetet, men jag seglade hem tyvärr. Det finns goda möjligheter att träffas i samband med prisutdelningen över en öl och mat. Det är mycket folk i rörelse denna afton, folk är överallt. Vi seglare får nog själva bestämma var vi ska träffas för att tjöta. Det finns massor av möjligheter denna afton, vi får försöka göra något av det själva. Eller har våra föräldrar curlat oss för mycket? Jag tror inte på idén att sticka i väg därifrån ialla fall. Kan 1000-tals på några timmar bestämma sig för att träffas i gatuhörn i en stad via facebook, så är nog inte Stenungssund större än att vi kan sammanstråla och ha lite skoj tillsammans. Med dagens mobiler, twitter osv så borde inte det vara allt för svårt att finna ett gemensamt vattenhål på kvällen.

          Själv ser jag en stor möjlighet för klassförbunden att sammanstråla och träffa okända, nya medlemmar och byta erfarenheter mellan varandra. Vidare kan kanske SSVÄ, GYC, GKSS, SSSÖ, LDSS, KMS, LSSG, TJSS osv kanske tjöta ihop sig om något och träffas utanför de egna domänerna. Många av seglarna dyker inte upp i samband med klubbens egna klubbseglingar men väl på Tjörn Runt. Finns det möjlighet att få dem till övriga klubbseglingar denna vägen?

          Hur som haver vi får väl försöka om vi vill något.

          Reply

      • Claes Redin
        Aug 27, 2011 @ 16:56

        Uttryckte mig lite klumpigt.
        Har stor respekt för StSS och den stora tävling de arrangerar. Det kräver många timmar av frivillligt engagemang från många funktionärer så vi ska kunna tävla. Min avsikt var/är inte att förminska deras insats eller kritisera StSS eller TR.

        Däremot undrade jag om den diskussion som förs här om några trånga passager är riktigt rättvis då det i år nte var några tillbud pga. detta. Kanske Blur-effekten gjort att fler tänkt sig för och hanterat riskerna bättre.

        Till sist menar jag att för mig, som varit med 2 ggr tidigare, saknas den naturliga sociala delen på TR och det blir för splittrat. Tycker då att goda ideer för förnyese är bra, kanske även åt fel håll, men de viktigaste är ändå att få till den sociala biten och folkfesten. Liten klubb i söder kan skapa gott gemytdet borde gå med TR också. Hopas det, men tills dess väljer jag andra seglingar.

        Reply

    • J B
      Aug 27, 2011 @ 11:03

      Claes du refererat till en tävling som lockar ca 120 båtar. Det är viss skillnad att bjuda på öl ordna med mat osv när det 120 båtar med två ombord på varje båt jämfört med 300-400 ggr 4-6 gubbar i snitt per båt i Tjörn Runt. Jag jobbar inte restauarangbranschen även om jag har gjort det vi några tillfällen, men vad jag vet är det ganska intensivt att fixa med mat för runt 1 200-2 400 gummor och gubbar. En del kanske inte ens där för att segla utan för att festa och då blir det väl stökigt.
      Det finns säkert möjligheter för Tjörn Runt att få till det på det något sätt. Jag gissar att de försöker och försöker. De är säkert mottagliga för tips och förslag och även aktivt deltagande själv. Kan vi seglare hjälpa till efter seglingen? IOD:arna fixar festen i samband med Pater Noster ett gott initiativ!

      Reply

      • Claes Redin
        Aug 27, 2011 @ 17:38

        Kanske naivt, men min tanke med den referensen var kan man få till det på andra regattor borde det gå på TR också. Som tur är verkar många tycka att det är bra som det är och det är helt ok.

        För mig är det sociala viktigt och när det gäller mat och dryck behöver det inte vara avancerat eller dyrt. Avsikten var inte att gnälla utan bara berätta varför jag, en korpseglare, väljer bort TR.

        Reply

    • Adde
      Aug 27, 2011 @ 11:06

      Claes Redin
      Nä ingen gick på vid djävulshål, flatholmen etc. trots friskare vind än normalt.
      Däremot sjönk en 606 pga grova sjön. 5 mastbrott. En krash in i kälkerön samt en norrman i ILC40 som satte sig på grund långt ute vid eggeskär.

      Dagens första råd till STSS är att flytta tillbaka målgången så att den åter blir publik. Det höjer stämningen. Å ger bättre manöverutrymme att ta ner spinn efter målgång. Väl tight nu.
      Andra och viktigaste rådet. Lägg AFTER-SAIL/RACING CENTER vid ALMÖSUNDS MARINA. Sväljer grymt mkt båtar. Slå upp mat/öl-tälten där.

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Aug 27, 2011 @ 11:09

        Svarade han tvärsäkert.

        Folk gick visst på i djävulshålet. Åtminstone en “lätt touch” vad jag vet. Och nej, ägaren var inte med ombord.

        Reply

  43. Bosse Bergqvist
    Aug 27, 2011 @ 12:44

    Sträckan flera av oss önskar begränsa utgör kanske 0,5% (uppskattningsvis) av totala TR. Att en så liten del av TR kan tillåtas ha sådan stor inverkan på slutresultatet är i mitt tycke fel speciellt då StSS nästan uteslutande fokuserar på den som vinner totalt.

    Det är väl tillräckligt att 606:an sjönk när de skulle ut på havet efter passagen innanför Flatholmen. Fortsätt kör i djävulshålet om det är så viktigt men förbjud passage innanför Flatholmen.

    För att ha chans på totalen har vi i förekommande fall tagit genvägen mellan bränningarna efter Flatholmen. Mycket lönsamt men orättvist mot de som inte vet hur man skall gå.

    0,5% av TR. Nu kommer vissa ta fram kalkylatorn och kontra men ring då även försäkringsbolagen och se ifall sträckan vi pratar om står för 0,5% (eller vad det nu är) av deras kostnader efter TR de senaste åren.

    Att det bara är 10-15 båtar som inte vill segla djävulshålet stämmer inte men lek med tanke att det är så. Skall dessa ca 4% av totala antalet deltagare fundera på att avstå TR pga 0,5% av totala seglingen. Visst nu vänder väl någon på resonemanget och säger att resterande 96% men det är allt annat än konstruktivt. TR tappade 13% jämfört med 2010 och har inte råd att ens riskera att tappa ytterligare 4% pga 0,5% av varvet.

    Begränsa så får vi istället en lite längre bana och det räcker att antalet deltagare ökar med samma förhållande (%) för att det skall anses vara en succé.

    Reply

    • Adde
      Aug 27, 2011 @ 14:07

      Bergq.
      Då har åtminstone en av er klargjort att banbegränsningsgnället enbart handlar om resultatlistan och inte ett skit om någons säkerhet. Visste de flesta redan men kul att få det svart på vitt.

      Menar du på fullaste allvar att det skulle varit säkrare för 606 att kryssa ut på havet söder om flatholmen?!?!?!?!? Du måste driva med oss. Tur att du inte ansvarar för säkerheten!!!!!!!!!!!!

      Å försäkringsbolaget har jag ringt som du bad om. Dom sa att den friska vinden o höga vågorna stod för 65% av skadorna i år. Kälkerön stod för 20%, Eggskär 10%. Bristande sjövett 4.99%. Djävulshålet stod för 0.01% då ngn tydligen slipat bort en halv millimeter bottenfärg där efter en som Peter G kallade det ””lätt touch””. Men enligt Peter G hade de inte skepparen ombord så det var kanske orsaken då.

      Ni är en liten klick tävlingsseglare som drömmer våta drömmar om totalsegern så till den grad att ni vill ändra den 48 år gamla banan och sabotera för resterande 97%. Vet att i princip alla av er dyker upp nästa år oavsett vad. Ni älskar tjörn runt för mycket för att avstå.

      Ökar deltagandet gör vi på land efter seglingen. RACE CENTER med aftersail vid Almösunds marina. Glöm aldrig var du läste det först!!!

      Ps. Du som tillhör vända-på-varvet-förespråkarna. Fundera 2 minuter på det så inser du säkert den totala dumheten i det.

      Reply

      • Pelle P
        Aug 27, 2011 @ 14:15

        Vilken trevlig ton du har Adde.

        Reply

      • Andreas i HP
        Aug 27, 2011 @ 18:07

        Adde, undrar varför vissa seglare avstår tavlandet med denna avfärdande inställning till förändringar.
        Varför seglar vi? Det var ju bättre på skutornas tid med yrkessjöfart, varför har vi ändrat på detta?
        O varför lever vi inte på sillfeske o stenhuggning?
        Jag tror att med tiden krävs förändring o anpassning!
        48 år med samma upplägg!
        I min arbete pratar vi om att anpassa till dagens förhållanden i organisation, kundutbud mm…
        Tror det går att förstärka TJR med en förändring mot dagens önskemål o båtägare.
        från redarfamiljen Samuelsson på Stranna….

        Reply

        • Adde
          Aug 27, 2011 @ 19:25

          AiHP
          du kan omöjligt ha läst mina inlägg
          Tvinga ut små båtar till havs utanför flatholmen i 18 m/s. Runda marstrandsön och segla bland bryggor och färjor. Vända på banan och ställa till med ett kaos utan dess like redan vid vannholmen. Blir det säkrare? Ökar intresset av att ingen kan se starten förutom de som är med och seglar? Ökar intresset av att ap-berget på klädesholmen försvinner? Är det ofarligt att segla ute vid eggskär i 18 m/s?
          Börjar bli löjligt nu när de resultatliste-orienterade banbegränsningsfantasterna som fått varenda dåligt argument malt i köttkvarnen ändå inte ger sig. Det ni pratar om med att banbegränsa bort klädesholmen och flatholmen, vända på varvet med mål i stenungsund och gärna en havsrundning någonstans låter väl trevligt i och för sig, men det finns ju för bövelen redan en sådan tävling.
          Den heter Pater Noster Race.
          Och för din info AiHP var årets incidenter
          606 sjönk pga grov sjö
          2 mindre katamaraner kapsejsade av uppenbar anledning
          5 mastbrott
          En krasch in i kälkerön
          ILC40 på grund ute vid eggeskär
          Och som Peter G uttryckte det ”någon som fick en lätt touch” vid djävulshålet. Men enligt Peter G var skepparen inte ombord på den båten.
          Utöver detta var det säkert en mängd incidenter mellan olika båtar längs hela banan och det var säkert en hel del segel som gick åt helvete också. Förmodligen sumpade någon också spinn nedtagning efter målgång då det blivit rätt tight där. Men det blir ju svårt att förbjuda både andra segelbåtar och för mycket vind från att vara med nästa år. Eller?

          Reply

          • Andreas i HP
            Aug 27, 2011 @ 22:41

            Har jag sagt att alla skall segla samma bana?
            Att vi måste ha en totalvinnare?
            Du drar felaktiga slutsatser beroende på att du är konservativ o tycker att banan alltid varit så i 48år o det skall alltid vara så…det är fel på mig som seglare bara för jag vill propagera för en anpassning samt en förändring mot kundbehovet som definitivt inte är samma som 1900 kallt!

            Vakna upp till 2012!

          • Adde
            Aug 27, 2011 @ 23:15

            Har jag påstått att just DU sagt någonting??
            Ge mig ett enda konkret förslag till förändring och motivera det så kanske jag förstår vad du tänker.

  44. Bosse Bergqvist
    Aug 27, 2011 @ 18:20

    LOL

    Du har rätt Hans…han driver bara med oss.

    Reply

  45. Fredriksson
    Aug 27, 2011 @ 19:12

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.