Life on the layline

lifeonthelayaline.jpg
Ibland dyker det upp bloggar med lite ambition. Vad sägs om att börja med ämnen som “Segling: en materialsport eller kunskapssport?” eller “Introduktion till Matchracing”?

Det är Tommy Lennhamn som dragit igång Life on the layline. Läsvärt. Och ett bra namn!

Jag har ägnat mig åt regler och inte minst direktdömning av fleetrace under rätt många år nu i samband med jollesegling, och min erfarenhet är att väldigt få seglare utanför banracingens elit kan reglerna tillräckligt väl för att kunna nyttja dem som taktiskt vapen, utan att ställa till det för sig och andra på banan : man kan grundreglerna , men inte så mycket mer, och har därmed inte förutsättningar för att köra så aggressivt som många ändå tyvärr gör…

Startade nyligen en blogg som bl.a kommer att handla om regler och deras tillämpning.

Way to go!

6 Comments

  1. peco Sep 1, 2011 Reply

    Jätteintressant blogg, redan beroende!

  2. Tommy L Sep 1, 2011 Reply

    Måste säga att jag blev synnerligen förvånad igår kväll, när jag kollade in hit-countern på min blogg, och såg att den verkade ha fått hicka…! Från de 40-50 hits/dygn som den tidigare har samlat på sig, från “de närmast sörjande”, så var hitcount nu inom en timme uppe i det 10-faldiga….! Tala om Blur-effekt! :-)

    Det är jättekul om folket på Blur (och vilka andra seglare som helst) finner nåt av värde i min blogg, och ni är givetvis mer än välkomna att såväl läsa den, kommentera och gärna komma med önskemål om ämnen att ta upp, det är bara kul med lite “feedback”. Dock är syftet med bloggen i första hand att vara ett “tränings- motivations- och kunskapsverktyg” för “mina” seglare på VJS, vilket innebär att jag kommer att begränsa ämnesvalet till sådant som jag tror är av till nytta och av intresse för “mina” seglingsungdomar.

    mvh,
    Tommy

    • Tobbe Sep 1, 2011 Reply

      Hej
      Mycket bra inlägg på din Blogg. Speciellt de som handlar om regler gillar jag.
      Jag la upp den på min RSS-lista, så jag kommer följa den från och med nu.

      /Tobbe

  3. Johan N Sep 2, 2011 Reply

    Är ny seglare och ska börja kappsegla! Har passerat ungdomsstadiet..men uppskattar din blogg mycket!!

    Mycket matnyttigt även för en blivande LYS/SRS seglare.
    Reglerna är rätt krångliga när man “dyker” i dom lite med på djupet. Ibland känns det som det finns för mycket risk för “diskussioner” vid vissa tillfällen. Tex, vem mäter båtars avstånd vid ett rundnings märke? Har själv en hel del erfarenhet från motorsport. Där gäller att den som är först in i kurvan i innerspåret, äger spåret. (STCC/Stockcar undantaget :) Inget krångel, mao snabbast leder.. ;)
    Så jag läser med glädje och stort intresse din blogg!!

    Tack!
    Johan N

    • Tommy L Sep 3, 2011 Reply

      @Johan N:

      hej, jag kan ingenting om motorsport, men i någon mån kan man ju säga att rundningsreglerna i segling faktiskt i någon mån har “samma anda” som det du beskriver för motorsport: “först in i zonen med överlapp på insidan äger zonen”….

      Det som gör det lite krångligare i seglingens “kurvor” (märken) är dels att det är inte självklart var “kurvan” börjar (var zongränsen går exakt), och dels att en segelbåt har ingen effektiv broms – det är bl.a därför som det räcker med att ha (minimal) överlapp på insidan för att “äga kurvan”, en innerbåt med aldrig så lite men dock överlapp har ju ingen möjlighet att bromsa sig ur innerläget på samma sätt som en bil har, dvs om man skulle tillämpa exakt samma princip i segling som i bilsport (“först till kurvan äger kurvan”) så skulle det uppstå många kollisioner där en innerbåt med överlapp helt plötsligt inte har nånstans att ta vägen.

      mvh,
      Tommy

  4. Johan N Sep 3, 2011 Reply

    Tack för svaret! =)
    Det är mycket intressant läsning. (reglerna) Men om man börjar från “0” och läsa
    KSR, så blir det snart en juridisk djungel. bläddra bland paragraferna osv.. Har börjat inse varför reglerna är som de är. Men inlärningskurvan är flack till en början. För att övergå till en riktig brant uppför. Därför är personer som du viktiga, som kan
    avdramatisera/förenkla reglerna på ett illustrativt sätt!

    Personligen tror jag vardagseglare skulle ställa upp på fler kappseglingar, om än sporadiskt, om reglerna lättare kunde förstås. Vet själv hur det känns. Har startat i ett par kvällsseglingar med nästan 0 koll på regler. Inte så viktigt kanske på skoj/trängsseglingar, men ändå.

    Däremot är det dj**t kul! =)

    Tack igen för ditt arbete Lennart L!!

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.