Skip to content

147 Comments

  1. Mikael Vesala
    Sep 14, 2011 @ 08:26

    Det är min absoluta orubbliga åsikt att vi redan har alldeles för mycket regler inom seglingen, och det är typiskt svenskt betéende att en organisation tar genvägen att instifta eller skärpa regler för att höja säkerheten, istället för att uppfostra medlemmarna till rätt betéende.
    Med regler får vi automatiskt ögontjänare och en ovilja, men hade man istället valt den lite mer långsiktiga modellen att uppfostra utövarna att ta eget ansvar och själva lära sig att bedöma när Tex. flytväst ska på så får man en ökad acceptans för det.
    Det är faktiskt konstaterat att människor blir mer och mer oförmögna att fatta egna riktiga beslut ju mer dom är vana att myndigheter har reglerat ett område.

    Varenda ny regel jag måste hålla reda på minskar mitt intresse en smula, och till slut stannar man hemma, eller gjör nåt annat. Den enda regel jag tycker är befogad f.o.m. nu är att för varje ny regel som ska införas måste en annan tas bort!

    Frihet under ansvar!

    Reply

    • Leino
      Sep 17, 2011 @ 14:32

      Bra talat!!

      Reply

  2. Leif
    Sep 14, 2011 @ 09:09

    Säkerhetsbälte i bil och flytväst på båt. Enkla regler som gäller både för familjesegling och kappsegling hos oss. Jag förstår inte vad det är som är så svårt med att använda flytväst? Är det omanligt? Töntigt?

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    Sep 14, 2011 @ 09:10

    Man kan jämföra med vad RORC skriver i Memorandum on Safety (som gäller för alla RORCs race inklusive Fastnet Race).

    Safety Harness & Lifejacket

    in an offshore race a harness and lifejacket shall be worn when on deck:
    a) Between the hours of sunset and sunrise
    b) When alone on deck
    c) When reefed
    d) When the true wind speed is 25 knots or above
    e) When the visibility is less than one nautical mile

    Reply

    • Sam V
      Sep 14, 2011 @ 10:03

      Skulle man ha ett liknande regelverk tycker jag vattentemperatur är ytterligare en aspekt att ta med. Är det kallt, vilket det är under första halvan av säsongen, drunknar man fort.

      Men med så många aspekter kan det vara läge att lämna över till arrangören. Enklare att spana efter flagga Y än att mäta vindstyrka, sikt och vattentemp.

      Reply

      • Jessica
        Sep 14, 2011 @ 13:27

        Det tycker jag låter vettigt! Men, hur kan det funka i långdistanstävlingar? Och när olika förhållanden råder på olika ställen? VHF-utrop?
        Det var en seglare som drunknade med flytväst på på Hjälmaren för två år sedan. En vanlig onsdagssegling, det kom en snabb, kraftig åskfront med starka vindbyar och han ramlade i. Flytvästen gjorde att hans ena arm gungade runt, ska ha sett ut som om han vinkade så ingen skyndade dit i panik. När de plockade upp honom var det för sent. Fruktansvärt tragiskt för alla inblandade. Flytvästar måste användas rätt för att vara säkra.
        Viktigt är att det finns flytvästar med ombord, det regleras väl redan i KSR om jag inte minns fel.

        Reply

        • Sam V
          Sep 14, 2011 @ 14:32

          Offshore eller shorthand flytväst på tycker jag. Sen kan man självklart tumma på det i bleke och under däck etc men grundregeln är flytväst på. Något jag själv slarvat med men blivit bättre på, inte minst sedan jag köpt en skön (nåja) Spinlock från Happy Yachting:).

          Och bara en debatt som denna tror jag hjälper till att göra folk mer medvetna och därmed bättre på att ta på västen.

          Reply

    • Jesper Hardegård
      Sep 14, 2011 @ 22:19

      Hej

      Förespråkar flytväst, om man vill ha få regler så ter sig RORCs skrivning onödigt lång.

      Varför inte nöja sig med: When on deck
      enkelt och tydligt och inte öppet för egna tolkningar.

      Jag kan inte minnas när en förälder eller funktionär senast släppte på flytvästkravet vid segelskola eller annan båtrelaterad aktivitet – här ifrågasätts inte kravet på flytväst…… Man kan fråga sig när nödvändigheten att bära flytväst försvinner? är det vid 16 eller 18år?

      En uppblåsbar väst är helt ok i 20+ och vindstilla.

      Är vi månne bara kinkiga på oss själva för att vi inte tog tillfället i akt och valde flytväst på innan någon kom och satte det som ett krav.

      Reply

  4. Team eXilia
    Sep 14, 2011 @ 09:14

    Jag tycker kölbåtseglarna skall hoppa av SSF. Vi kanske kan få bättre förståelse för vår krav och behov i ett eget förbund.
    SSF är bara intresserade av juniorer och OS seglare. Vi är mest ett problem dom inte vet hur dom skall hantera.

    Reply

    • Mikael Vesala
      Sep 14, 2011 @ 11:38

      Underbart att du sa det jag tänkte, skönt att det finns fler som inser att vi inte löser frågan om döda på sjön med flytvästlag på kappsegling.
      Alvarligt, hur många döda är det pga att srs-seglare inte har flytväst i alla väder?

      Reply

  5. Martin Alexandersson
    Sep 14, 2011 @ 09:17

    Vi kör alltid flytväst (ovan däck) på GR oavsett väder, det blir helt enkelt en bra vana efter ett tag. På natten och över ca 5 m/s kör vi dessutom alltid krokat till havs, även detta blir till slut en bra vana.
    I alla fall internt ombord har det varit bra med en principfast och enkel “regel” på detta, så att man t.ex. inte av misstag inser att man befinner sig uppe på däck utan någon som hellst form av säkerhetsutrustning då man bara ska “hjälpa till” under en kritisk spinnacker nedtagnig etc.

    Vist frihet under ansvar, men det gäller oxå å ta detta ansvar! På med flytvästarna!

    Reply

  6. Kalle
    Sep 14, 2011 @ 09:24

    Jag är också mot regler, men tycker samtidigt att flytvästar används aldeles för sällan. Kolla t.ex på bilder och filmer på denna sida. Flytvästar används bara i undantagsfall. Vist är det bättre med livlinor osv. men då blir det krångligt och omständigt. En smidig seglarväst är ju inte ens i vägen. Tvärs om kan den vara skön att ha när man lutar sig mot mantåget…

    Reply

    • Anders Averdal
      Sep 14, 2011 @ 11:19

      Jag har en enkel regel.
      Jacka på, flytväst på.
      Sen är vattentemp en väldigt viktig faktor. Är det kallt i vattnet åker västen på tidigare.

      Reply

  7. Erik Barkefors
    Sep 14, 2011 @ 09:30

    Under OXSS Arkö Runt var det obligatoriskt med flytväst. Såg ingen seglare (200-250 personer) utan väst under racet. Jag har flytväst på sedan många år och har inga problem med det. Har nu bytt till uppblåsbar men är inte riktigt nöjd med det. Gamla seglarvästen var enklare då den kunde sitta kvar även om jag tog på jacka ovanpå och den värmer samt skyddar från smällar också. Flytväst på var tydligen något som diskuterades i samband med promilledebatten men tiden ansågs inte mogen för obligatorisk flytväst som skulle ha räddat fler liv än promillegränsen ensam…

    Reply

  8. Ulf Brändström
    Sep 14, 2011 @ 09:34

    Flytväst må vara en bra grej men det jag tycker är mycket märkligt är att inte en personlig PLB är ett krav på havskapseglingar , speciellt soloseglingar. Vi förlorade en seglare i helgen som nog skulle ha varit bland oss om han inte lämnade sin personliga plb nere i ruffen.
    (http://www.charentemaritime-bahia.transat650.net/en/news/62/jean-marc-allaire-found-dead-after-sea-accident.htmlett personligt antagande)

    Reply

  9. Fredrik Lönegren
    Sep 14, 2011 @ 09:37

    +1
    OCH inte bara reglerna som måste bli enklare, regelverket bör bli enklare att lära, läsa och förstå. En helt anna strategi med illustrationer och bilder behövs (tror jag). Ta tex alla konstiga flaggor som hissas hit och dit.
    Se på stora företag som lyckas. Det är företag som har instruktioner med illustrationer, bilder och varningsbilder/texter. Man blir ju fly förbannad när man får en instruktion med bara text. IKEA är ju ett prakt exempel på hur det skall vara, en 4-åring kan sätta ihop en möbel.

    Reply

    • Patrick L
      Sep 14, 2011 @ 09:48

      Gällande flaggor så har jag den här stickern i min båt och den är rätt bra tycker jag:

      http://smarketing.com.au/marine_shop/product.php?id=60202RSS

      I övrigt har jag egentligen inget emot ett flytvästkrav men det måste finnas lite intelligens i regeln. Att bara pang-bom kräva flytväst på i alla förhållanden skapar ett motstånd mot denna säkerhetsdetalj som annars skulle kunna vara ganska självklar. Precis som Peter tar jag säkerhet på stort allvar och på havskappsegling är det inget snack. Alla som seglar med mig vet att flytvästen skall vara på ungefär som det står i RORCs föreskrifter – när det är mörkt, när man är ensam på däck, när det blåser över 10 m/s etc. Om den sedan inte är på när det är 30 grader varmt och man ligger i ett stiltje så må det vara hänt.

      En intelligent åtgärd skulle annars ha varit att kanske uppdatera tävlingsreglementet och se till att RC använder flagga Y lite oftare – nämligen när det faktiskt är påkallat av förhållandena?

      Reply

      • Claes Redin
        Sep 14, 2011 @ 10:07

        +1

        Reply

      • Martin
        Sep 14, 2011 @ 10:07

        För det är ju helt ofarligt att få bommen i huvudet och åka medvetslös i sjön när det blåser 9.5 m/s ;).
        Och fronten som kommer upp över banområdet under andra kryssen väntar tills alla på kanten gått ner i båten och plockat upp sina flytvästar.
        Vid dåligt väder har ju de flesta mycket kläder på sig vilket ger flythjälp även utan flytväst. Vid fint väder kanske man har badbyxor eller bikini och hur mycket flythjälp ger det till en medvetslös person?

        Reply

        • Martin X-99 Xil
          Sep 14, 2011 @ 19:36

          På vilket sätt hjälper seglar väst när du får bommen i huvudet mer än att personen går att hitta. Eller skall ha alla ha rädningsväst, det är ju ännu säkrare!?

          Reply

      • Fredrik Lönegren
        Sep 14, 2011 @ 10:32

        @PatrikL
        Ja det gäller dig och mig som är kapsseglare och har hållt på med det här ett tag. Vore det inte enklare om det fanns tex ett startsystem som liknar ett trafikljus??

        Reply

      • Fredrik Lönegren
        Sep 14, 2011 @ 10:35

        @PatrikL
        Vore det inte enklare om det fanns tex ett startsystem som liknar ett trafikljus system??

        Reply

  10. Ulf Brändström
    Sep 14, 2011 @ 09:52

    Patrick L
    +1

    Reply

  11. (s)
    Sep 14, 2011 @ 10:01

    En allmän reflektion bara… Jag har svårt att fatta väldigt många personer, i det kollektiv som ofta kallas båtfolket, blir så upprörda då man från myndighet, samhällshåll mm försöker införa regler som är fullt normala (och accepterade) i övriga sammhället. Som ex båtregister, promillegränser, fartbegränsningar, körkortskrav, flytvästkrav mm.

    Det anses i många fall vara en frihetsfråga att få spela med sitt eget och andras liv och hälsa, medan man förväntar sig full support från sammhället då man råkar ut för något.
    Stefan

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 14, 2011 @ 10:18

      De regler du hänvisar till är inte “fullt normala (och accepterade) i övriga sammhället” – de kommer från trafiken. Där de finns för att förhindra, eller åtminstone begränsa, många dödsfall och svåra skador.

      När det gäller saker som vi gör på vår fritid så finns det inte cykelgregister, hastighetsbegränsning för hästar eller krav på utrustning när man skall jogga i stan.

      Hade vi haft ett problem med att seglare drunknade under kappsegling för att de saknade flytväst så hade jag bättre förstått diskussionen.

      Men nu har vi inte det.

      Alla som drunknar i Sverige gör det utanför de tävlingar som SSF sanktionerar. Jag kan inte påminna mig ett enda fall där den här regeln hade räddat en seglare under kappsegling i Sverige?

      Vill man göra analogier med trafiken så skulle rimligtvis alla på sjön ha både körkort och tvingas ha flytväst. Och alla båtar skulle besiktigas årligen. Och det är inte säkert att det är en utveckling som alla önskar.

      Observera att jag inte vänder mig emot ett ökat användande av flytväst.

      Men säkerhet är inte “one size fits all”!

      Det är skillnad på en optimist, en minitonnare under GR eller att sitta med vit duk och käka middag i en Swan 65. SSFs skrivning tar inte hänsyn till detta.

      Dessutom får jag känslan av att den här regeln har tillkommit av fel anledning. Ingenting i måldokument föranleder detta beslut. Inga händelser under kappsegling påkallar en skärpning. Däremot har tränare slarvat med sin personliga säkerhet, och då måste kanske SSF visa att man är handlingskraftiga?

      Reply

      • (s)
        Sep 14, 2011 @ 11:17

        SFF kanske försöker kompensera en i deras ögon brist på generellt flytvästkrav för båtliv av alla sorter.
        Tror det kan vara smart att arbeta förebyggande. Inget föranleder flytväst krav då ännu ingen seglare drunknat under kappsegling (SFF sankt.) säger du. Vi kanske slipper drunkning även i framtiden orsakat av bristande flytväst användning.
        Stefan

        Reply

        • Mikael Vesala
          Sep 14, 2011 @ 11:58

          Det är just den åsikt du har som jag vänder mot allra mest. att trycka på flytväst på alla i alla väder för att nån kanske kan räddas i framtiden. Jag bli fullkommligt vansinnig på den sortens lagar! Däremot är jag för förebyggande säkerhetsarbete som inte är lagreglerat. Man kan nå målet ökad säkerhet bättre på frivillig väg genom att tävlingsledningen tex manar till flytvästanvändande om man ser att vädret är sådant att det behövs. Man kan även diskutera säkerhet på bloggar som denna mm. vad som helst bara det inte blir ett regelkrav.
          Man måste gjöra en bedömning av nyttan med en ny regel, om det verkligen är värt det. Varje regel i sig är oftast aldrig för tung att hantera, men det är summan av alla regler och förordningar som till slut kan ta bort frihetskänslan och det roliga.

          Reply

      • Jessica
        Sep 14, 2011 @ 13:41

        Fast problemet med att det inte passar för kölbåtssegling kvarstår.. Sova i en sjökoj är svårt nog och oftast trångt nog utan väst på – ska man då dra på sig en kall och blöt flytväst igen över det (förhoppningsvis) torra understället kan man lika gärna skippa sovpasset.. Reservflytvästar som bara används under däck kanske? :)

        Reply

      • Peter Kross
        Sep 15, 2011 @ 00:15

        jag tror nog att man än en gång “glömde” bort att det finns också något som heter kölbåt och är mest riktad mot jolleseglare. Flaggan Y behövs således inte och då är det inte upp till arangör.

        Bristen är väl då att man har varit något snabbt. Jag kan inte tänka mig att en sådan formulering var tänkt på för flytväst även i kojen men jag kan ha fel. Kanske vill man åstadkomma även detta.

        S17.2 var riktat mot jolleseglarna men blir nu på det sättet allmänt. Arrangör behöver dock inte använda sig av appendix S.

        För de som tog upp vattentemperatur som finns det något skriven om i S17.3.

        Reply

  12. stefan P
    Sep 14, 2011 @ 10:05

    Här har jag svårt att se problemet flytväst på vid kappsegling kan inte vara svårt. Det är en princip vi haft under många år och den fungerar även om vi glömt någon gång men det har snart korrigerats. Det finns inget försvar för att inte bära någon och då tycker jag det är bra med klara regler. Men det har varit och är problem att få igenom det på lördagsselingar i Arkösund främst bland 40+ män i kölbåtar lite trist tycker jag.

    Reply

  13. Johan
    Sep 14, 2011 @ 10:17

    Vad är problemet?
    Jag har alltid seglat med flytväst oavsett väder, båt och sysselsättning ombord. För mig kommer det inte bli krångligare för att det är en regel.
    Ni andra som tycker det är jobbigt och besvärligt, fortsätt gärna köra utan. Men då riskerar ni ett straff. Ungefär som att strunta i bältet i bilen, då får man en bot.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 14, 2011 @ 10:23

      Har du på den när du går på muggen eller sover ombord också?

      Då riskerar du straff!

      Reply

      • Peter
        Sep 14, 2011 @ 12:08

        Så korkad kommentar!

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Sep 14, 2011 @ 12:12

        Men det är precis det som regeln säger!?

        Enda gången du får ta av din flytväst är för “kortvarigt byte eller justering av kläder eller personlig utrustning”.

        Det är precis min point. Att man skrivit en regel utan att ta hänsyn till större båtar.

        Reply

      • PS
        Sep 14, 2011 @ 12:15

        Kunde inte låta bli att kolla lite av dina bilder. Vad jag kan se hade ingen av er flytväst vid bla året Tjörn runt. Vad jag också kan se så blåser det ganska mycket. Att inte ha flytväst på i sådana förhållanden tycker jag inte är gott sjömansskap. Men det är min åsikt.

        Reply

        • Lelle K
          Sep 14, 2011 @ 12:16

          +1

          Reply

        • Gylleby
          Sep 14, 2011 @ 12:37

          +1

          Reply

        • Erik J
          Sep 14, 2011 @ 13:26

          ;-(

          Reply

          • Peppe
            Sep 14, 2011 @ 13:55

            +10

      • Johan
        Sep 14, 2011 @ 14:55

        Ja det har jag.
        Enda tillfället jag inte har flytväst på mig är vid det tillfället regeln kalla för “kortvarigt byte eller justering av kläder eller personlig utrustning”.

        Jag är på en båt, där allt kan hända mycket snabbt. Tänk om jag mekar med motorn utan flytväst. Plötsligt trillar en kamrat i vattnet (med eller utan flytväst spelar ingen roll). Det självklara är då att sluta meka motor och gå upp och hjälpa min kamrat. I en sådan situation där jag måste agera snabbt är det inte säkert att jag hinner plocka på mig flyvästen. Helt plötsligt står jag på däck utan flytväst och gör manövrar och rör på mig.

        Fö. Dom som tar av sig flyvästen som är på toa, mekar motor eller kanske sover, jag ger nog blanka fan i dom, så länge dom är under däck. Under däck får vara och en ta sitt ansvar på att bära flytvästen. Sunt förnuft för var och en får råda, efter från dom som tänker protestera tycker jag. Men väl på däck kan jag tycka att västen alltid ska vara på. Även vid soligt väder.

        Om du blev stoppad av polisen för att inte använda bilbälte, skulle du då skylla på vädret? Finns det egentligen någon anledning till att inte använda bilbältet som skulle kunna vara legitimt?

        Reply

  14. Martin
    Sep 14, 2011 @ 10:21

    Tjata. Det är klart att flytvästen skall vara på. Under Smaragd SM var det tillämpades regeln med tydlighet, jag tyckte då inte det var jobbigt på något sätt och ingen annan klagade heller. Dessutom kan man ju protestera mot båtar där alla inte har den på ;-)

    Reply

    • Stefan G
      Sep 14, 2011 @ 11:20

      På ett annat SM sade tävlingsledningen under invigningen ungefär att “SSF tvingat oss att lägga till flytvästkravet, men vi tycker att man kan använda sitt sunda förnuft och hoppas på att ingen protesterar mot den som bryter mot regeln”. Man kan ju tycka vad man vill om regeln (personligen är jag i princip positiv), men att tävlingsledningen öppet avråder från att protestera vid regelbrott känns ju inte som nåt vi behöver i vår sport där relger inte riktigt är regler….

      Reply

  15. Peter
    Sep 14, 2011 @ 10:36

    Har haft det tveksamma nöjet att ramla överbord på en kappsegling, utan flytväst. Som tur var så var det 16 grader i vattnet och relativt sett små vågor, vindstyrkan var vä ungefär 5 m/s. Jag hade fullt sjöställ och stövlar på mig. Den första tanken som for i min skalle var, – jag är nog uppe snart igen, och fan där gick mobilen och nyckeln till bilen! Därefter började jag inse att det var jäkligt jobbigt att hålla sig vid ytan, och här kan jag avfärda myten att kläder håller en uppe! Mina fina Mustostövlar för 3000:- var det första jag fick sparka av mig. Det tog 10 minuter (kändes som en timma) för besättningen att vända båten, ta ner seglen och med motor navigera något sånär säkert nära mig. Försökte ta mig upp med badstegen på aktern, vilket var rent av livsfarligt. Tre gubbar i lä fick ta i allt vad de kunde för att lyfta upp mig, jag var helt slut efter att med all min kraft försökt hålla mig flytande!

    Jag har sedan dess alltid flytväst på mig, använder jolleväst då den är att föredra då man skall förflytta sig i vattnet, en uppblåsbar livräddningsväst placerar dig i ryggläge och är jäkligt svår att hantera då man skall ta sig upp i båten. Jag har av personligt intresse provat just detta med olika flytvästar.

    Det är lika korkat att inte använda bilbälte eller hjälm. Föreställ er scenariot, 8 man på railen, mantåget brister och du har en eller två kvar att fiska upp dessa gubbar som inte har flytväst!

    Peter, du försöker göra detta till en korkad regelfråga som är så besvärlig, men jag säger, varje liv som sparas är värt varje regeltillägg.

    Prova en gång att hoppa i vattnet utan flytväst på Marstrandsfjorden under en träning…nej jag tror inte det, det kan ju vara farligt!

    Reply

    • Team Styrbord
      Sep 14, 2011 @ 11:22

      Men är det inte Peters poäng att med den skrivning regeln har så ska flytvästen vara på när man går på muggen, meckar med motorn under däck, lagar trasiga rodervajrar, löder instrument, navigerar vid navbordet eller ligger och sover…

      Är det total stiltje och 30 grader varmt kl 12 mitt på dagen och man sitter mitt i sittbrunnen på en 40-60 fotare…kan det då inte vara skönt att få ta av flytvästen utan att riskera ett straff…

      Reply

      • Peter
        Sep 14, 2011 @ 12:04

        Ja, det är ju alla som varje dag sitter i en 40-60 fotare med 30 graders värme i total stiltje :-)

        Vi kanske kan hitta på en tävling där vi listar alla tillfällen vi INTE kan använda flytväst?

        Det är lika dumt som det var när bilbälteslagen infördes, tänk om jag åker i vattnet och inte får upp bilbältet, eller att bilen börjar brinna. Eller när hjälmlagen infördes, en knutte använde samma logik som några av er använder här, – Här är min skinnkeps, kolla vad som händer när jag kastar den i backen! Inte en repa, men kolla nu när jag gör samma sak med denna strörtkrukan…

        Det är för sådana som ni som man inför regler, så att vi förebygger olyckstillbud, inte skall väl någon behöva drunkna på en kappsegling?

        Reply

        • Team Styrbord
          Sep 14, 2011 @ 12:35

          Kan man inte förbjuda allt farligt och införa en regel om att kappsegling bara får förekomma på 40-60 fotare under stiltje och med minst 30 grader i luften…:-)

          Reply

          • Jan-Olof
            Sep 14, 2011 @ 13:00

            +1

          • Peppe
            Sep 14, 2011 @ 13:13

            -10

          • Jessica
            Sep 14, 2011 @ 13:44

            +1
            SSF sponsrar alla som måste byta upp sig gällande båtstorlek :D

        • Claes Redin
          Sep 14, 2011 @ 14:00

          Så med ditt resonemang Peter bör vi ha regler för allt som kan förebygga olyckor och tillbud. Borde då inte första steget vara att analysera risken och prioritera efter det?

          Om det är vanligare att få bommen i huvudet, med risk för huvudkador, än att ramla i utan flytväst då är det hjälmtvång på tävligar och varför inte en rikskampanj för nya seglarhjälmen, som på nya Americas Cup. Coolt hipp och inne…

          Kör du då med hjälm? Om inte, varför inte?

          Reply

          • Tommy L
            Sep 14, 2011 @ 14:58

            +1

            Undrar om det inte i Sverige är snart dags att förbjuda allt som innebär den minsta lilla risk… t.ex segling, men även andra riskfyllda aktiviteter som skidåkning, cykling, jogging, promenader mm… och maten är ju redan farlig… eller t.o.m sex, läste nånstans att det varje år dör flera människor av hjärtattack under själva akten….? (obs: ironi…! )

            David Eberhards bok “I trygghetsnarkomanernas land” känns mer och mer relevant när man läser en del av argumenten….

            Jag har absolut inget emot att ha flytväst på när jag är på vattnet, det har jag alltid, men det måste finnas utrymme för eget omdöme och eget omdöme, att själv kunna avgöra när det är rimligt att öka “skyddsnivån”, vare sig det gäller segling eller nåt annat. Om allt ska “lagstiftas” så har vi ju idiotförklarat hela svenska folket…

  16. Lelle K
    Sep 14, 2011 @ 11:57

    Har man tillräckligt med kork i skallen ,behövs ju ingen flytväst …..inte ens när man fått bommen i huvudet i solsken o 5ms och fallit över bord.

    Reply

  17. Morten
    Sep 14, 2011 @ 11:58

    Vi kjør alltid med vest på dekk, under dekk er vest en big no no. Skulle båten gå rundt må man jo svømme nedover for og komme seg ut. Et pluss med vest om man kjør med Jollevest er at den varmer, og gjør det mere comfortabelt og ri, pluss at de fleste har en kengeru lomme til tape og andre pryler…

    Reply

  18. Team eXilia
    Sep 14, 2011 @ 12:24

    Hjälm skulle nog förebygga fler skador.
    Titta på kite,våg och vindsurfarna. Mer vanligt med hjälm än med flyttväst…

    Reply

  19. Claes Redin
    Sep 14, 2011 @ 12:35

    Hjälmtvång!
    Ett inte helt ovanligt tillbud är att någon får bommen i huvudet. Att detta är farligt inses lätt och den risken kan enkelt minskas genom att alla bär hjälm. Det är inte dyrt eller svårt och kan sannolikt spara liv på sikt…

    Att vi som kappseglar gott kan föregå med gott exempel och använda flytväst lite mer kan jag stödja, men jag säger bestämt nej till fler onödiga regler. Då jag ofta seglar shorthanded både på semester och någon tävling ibland är det självklart att använda flytväst och ha bra säkerhetsutrustning.

    Nej SSF, gör om, gör rätt, eller ännu bättre, lägg tiden på att lösa reella problem.

    Reply

    • Claes Redin
      Sep 14, 2011 @ 14:48

      För säkerhets skull…
      Mitt tjat om hjälmtvång är ironiskt, men inte helt taget ur luften.

      Lite fakta:
      http://www.lifespan.org/news/2011/01/04/watch-out-for-that-boom

      ” …the most common causes of the injuries were trips and falls, being hit by an object, or being caught in the lines. The “objects” most frequently cited were the boom, spinnaker pole, sail clew…”

      ” …The researchers also recommend protective head gear, padded spars and higher boom clearance as potential changes that can reduce sailing injuries…”

      Reply

      • Patrick L
        Sep 14, 2011 @ 16:23

        Lite längre ned i samma rapport:
        “What is most alarming about this survey is the fact that only 30 percent of the sailors who responded reported wearing a life jacket. According to the United States Coast Guard, two thirds of recreational boating deaths are caused by drowning. Lifejacket use rates can be increased not only by education but also by improving the aesthetics and comfort of jackets, and by enforcing use at regattas and sailing schools.”

        Reply

        • Claes Redin
          Sep 14, 2011 @ 21:15

          Det är det som är min poäng. Rekomendationerna för att minska olycksriskerna är enl. rapporten Hjälm, vadderad bom, högre monterad bom samt utbildning och krav på flytväst vid regatta.

          Om man menar allvar med att minska olycksrisken kan man inte bara fokusera på flytväst. Nu argumenterar jag inte för detta utan vill bara visa på det Peter G. inledde tråden med, varför denna regel, varför nu och till vilken nytta.

          Åter igen, jag är för flytväst, emot onödiga regler och överförmynderi. Precis som du är jag inte emot användandet av flytväst, tvärtom, men ogillar ej genomtänkta regler.

          Reply

          • Sims
            Sep 15, 2011 @ 09:23

            Läs Patrick Ls citat igen.
            Når inte riktigt samma slutsats som du när jag läser texten. Men du kanske avser ngn annan del av rapporten, jag har inte läst hela.

  20. Jan-Olof
    Sep 14, 2011 @ 13:05

    Alla som är “så duktiga” ovan och alltid använder flytväst. Grattis… Men om andra av någon anledning inte gör det. Deras problem. eller?
    Ska vi förbjuda allt som inte är idiotsäkert så får vi nog begå kollektivt självmord ,hela mänskligheten. När det gäller min personliga säkerhet vill jag bestämma själv vilken nivå den ska ligga på. Det är min förbaskade rättighet, (och skyldighet).

    Reply

    • Peppe
      Sep 14, 2011 @ 13:19

      Nja, om alla andra inte hade skyldighet att bara lämna dig där i vattnet med dina principiella rättigheter och skyldigheter, vore det ju en sak! Men när medtävlare, säkerhetsorgdnisation, sjöräddning, ambulans och akutsjukvården (i bästa fall), är det ju en sak som berör många fler än vad som ryms i ditt ego!

      Reply

      • Jan-Olof
        Sep 14, 2011 @ 13:27

        Med det resonomanget skall vi inte alla då ha rejäla räddningsvästar på, inga seglarvarianter. Fram med de gamla oranga. Så vi har max säkerhet. (var går gränsen). Och jag är stolt över mitt ego:) det rymmer många fler än de som du räknade upp här.
        Vad har sen flytväst med skylldighet att hjälpa till att göra?

        Reply

  21. Steffo
    Sep 14, 2011 @ 13:16

    En stilla undran bara. Skall dina besättningskompisar protestera mot dig när du är nere i båten? Lär ju knappast vara så att dina konkurrenter ser dig nere i båten……..

    Reply

    • Claes Redin
      Sep 14, 2011 @ 15:18

      Och regelbrott är ok om ingen ser…
      Diskussionen handlar om regeln som inte är genomtänkt och trubbig.

      Reply

  22. Pelle P
    Sep 14, 2011 @ 13:38

    Säga vad man vill om skeppar´n; han väljer inte “enkla” ämnen…
    Om vi skippar diverse inlägg här och håller oss till kärnfrågan för oss kölbåtsseglare;
    Den föreslagna regeln säger “flytväst på ca 99%” av tiden på racet, avsett om vi snackar kvällracet eller Gotland Runt!
    Det är för enkelt skrivet av SSF och omöjligt att efterleva.
    Samtidigt måste det vara enkelt att kappsegla, så hur löser vi detta? Patrick L är inne på ett intresant spår; enkla säkerhetsregler i bildform (med kompletterande regeltext på baksidan kanske?).
    Och till sist; PS du har fel, det var en eller flera som hade flytväst på sig under jackorna (på TR). Men självklart har du rätt i att vi ALLA skulle haft det…
    Svårt ämne det här!!

    Reply

  23. Anders R
    Sep 14, 2011 @ 14:05

    Vill än en gång tipsa om ISAF Offshore Personal survival course. Efter att ha genomgått den ligger påminnelsen om flytvästen alltid i bakhuvudet. Därmed inte sagt att jag alltid har den på, men jag gör ett aktivt val och glömmer inte av den. Ställ hellre krav på att genomgå den kursen än att alla ska ha flytväst på, lika viktigt som att använda en är att veta skillnaden mellan hur en seglarväst och en uppblåsbar beter sig och vilket syfte de fyller. Skall det vara krav på användande bör det även vara 100% kontroll på att uppblåsbara västar är servade och ja, där vart det krångligt. På kursen upptäckte en kille när han hoppade i poolen att hans väst aldrig haft någon patron…

    Reply

    • Peppe
      Sep 14, 2011 @ 17:18

      Men hut tänker du här? Alla skall gå kursen och tänka på att ha på sig flytvästen? Är det inte bättre att ta på sig flytvästen jämnt när man är på sjön? Uppblåsbara är som du skriver lite osäkra. Hur många seglar offshore av SRS seglarna?

      Reply

  24. Carl Fjallman
    Sep 14, 2011 @ 14:28

    Varfor inte sakerhetsbalte, hjalmtvang, hockeybyxor ar bra mot stotar, benskydd och armbagskydd lika sa….
    Den regel hade varit bra om de lade pa jollar eller mindre batar, passar ju inte fullt ut pa stora kolbatar. Det ar farligt att flytvast pa underdack, ungefar lika smart som att ha en uppblasbar under jackan.
    Haller med att vi anvander vasten for lite men det ga att losa med en smidigare regel, sa svart kan det inte vara att formulera den, eller ?

    /Madam bla

    Reply

  25. Team Styrbord
    Sep 14, 2011 @ 16:02

    Hjälm är inte så dumt, vi har alltid en skidhjälm eller hockeyhjälm med galler ombord.
    I kolmörker och hård blåst kan det vara bra att sätta på fördäckaren som ska upp till masttoppen en hjälm.

    Reply

  26. Mattias SWE 8
    Sep 14, 2011 @ 16:27

    Oavsett hur regelverket ser ut kommer jag köra utan flytväst när jag gör bedömningen att flytväst inte är nödvändigt och med flytväst när jag gör bedömningen att flytväst nog kan vara lämpligt. Om någon medtävlare (eller seglingsledning) väljer att protestera får de väl diska mig då; har pokaler, tennmuggar och SM-medaljer så det räcker…Men f-n heller att jag skulle ta på mig ett flytplagg under exvis en kvällssegling i 4 m/s och smult vatten! Läs gärna “I trygghetsnarkomanernas land” som Tommy L refererade till ovan ( faktiskt bra bok även om Linda Skugge rekommenderar den)!

    Reply

    • Peppe
      Sep 14, 2011 @ 17:12

      Ödmjukt och moget;)

      Reply

    • Mikael Vesala
      Sep 15, 2011 @ 10:00

      Samma här. Flytväst tar jag på när JAG tycker att det behövs. Protestera gjärna så slipper ni en medtävlare till…

      Reply

  27. johnny
    Sep 14, 2011 @ 17:24

    Hej på er alla.
    Kan väl tycka att flytväst i 2m/s och varmt vatten är tråkigt men men kommer det regler så får man bara rätta sig efter dom eller låta bli segla…..

    och klart när man minst anar det så händer det. Och vad vore bättre att rädda den där enda killen som får bommen i huvudet i 2m/s i strålande sol och faller i och drunknar.

    Så sluta gnäll börja segla. Sen tror jag inte någon ser om du är på toa och slår en båge… utan flytväst eller ni har toan på akterdäck….

    Reply

    • Erik Barkefors
      Sep 14, 2011 @ 17:47

      Att vara på toa borde innebära “justering av klädsel eller personlig utrustning” som framgår i citatet ovan så då lär man inte få en DSQ. Eller finns det någon här som går på toa utan att justera klädseln ;-)

      Reply

  28. Fredriksson
    Sep 14, 2011 @ 19:10

    Den här gubben plockade vi upp i TV-båten under Tjörn Runt 2007. Vi såg när han föll överbord och det tog mindre än fem minuter innan vi var framme hos honom och kunde dra upp honom. Då kunde han knappt hålla huvudet ovanför vattenytan. Flytvästen hade någon kastat i efter honom, den flöt 20 meter längre bort. Sen dess har jag alltid flytväst på sjön. http://fredriksson.tv/2007/08/19/man-over-bord/

    Reply

  29. LH
    Sep 14, 2011 @ 20:07

    Enkelt: en kappsegling sanktionerad av SSF skall ledning och Jury se till att de grundläggande reglerna följs och tillämpa sitt ansvar.

    Seglade några SM i år och ledning/jury valde att blunda för seglare utan flytväst.

    Inger ingen respekt, vad har de blundat för mer under mina 25år på kappseglingsbanan?

    Skärpning PRONTO!

    Reply

  30. Joakim
    Sep 14, 2011 @ 21:51

    Hockeyspelare gnällde lite när hjälmtvång infördes också. Klumpigt och osmidigt var argumenten. Sedan infördes visirtvång dessutom och då gnälldes det en stund till. Försämrade synen och immade igen hävdades det. Nu är det rätt accepterat.
    Hockeyförbundet bestämmer.
    Idrott funkar väl så.
    Jag hade hjälm, och visir, när jag spelade hockey, tandskydd också. Jag hade nog haft det även om det inte varit ett krav. Självbevarelsedriften är stark.
    Flytväst har jag alltid på mig oavsett om jag kapp- eller semesterseglar men så har jag också ramlat överbord utan väst en gång, det räcker för mig.
    Men sen är det klart att flagga Y funkat bra för oss som seglar mycket men jag tror att sällankappseglarna missar den. Ytterligare en flagga bland de flaggor många seglare inte tittar på eller ens känner igen. Många tror fortfarande att det är skottet som är det viktiga, flaggorna glöms bort och därmed Y också. Tror jag.
    Mvh Joakim

    Reply

    • Claes Redin
      Sep 14, 2011 @ 22:38

      Menar du att du är för hjälmtvång på regattor?

      Reply

  31. Bertil
    Sep 14, 2011 @ 22:37

    Vill bara nämna att SSF:s skrivning om flytväst togs efter den tragiska dödsolyckan med Don Nordkkvist i Spanien i mars.
    Att 606 seglarna som miste båten på Tjörn Runt i år hade flytväst är nog både arrangörer och seglare tacksamma för.
    Världens bäste seglare Paul Elvström , konstruerade den moderna jollevästen efter en nära-dödenupplevelse i Öresund. Duger det åt Elvström så duger det åt mig!
    Dessutom har jag på gamla dar dålig rygg och jollevästen både värmer och stagar upp en sliten skrott.
    Vänliga hälsningar
    Bertil

    Reply

    • Team eXilia
      Sep 15, 2011 @ 08:40

      Dom var nog minst lika glada åt våtdräkterna. Så nu skall det bli tvång på våtdräkt också?

      Reply

  32. Tommi
    Sep 14, 2011 @ 22:41

    Jag har länge funderat på vilka signaler en mediabevakning från t.ex. Tjörn runt och Swedish match cup sänder till allmänheten. Samhället lägger stora resurser på att propagera för att barnfamiljer och fritidsfiskare ska använda väst medan havskappseglare i halv kuling klarar sig fint utan. Underligt. Vilken bild av seglare och segling ger det till gemene man?
    Min åsikt är att den starkaste resultatet av regeln inte är färre drunknade seglare utan en höjd status för segling i Sverige i allmänhet.
    Införandet förenklar även inom djungeln av diverse kappseglingsregler, nu är väst obligatorisk, i all segling, hela tiden. Inom idrotten är inte heller säkerhetsrelaterade utrustningsregler något främmande fenomen. Finns t.ex. inom ishockey, rally, ridning och cykel bara för att nämna några.
    För mig ger väst frihet att begå misstag, kanske köra lite mer “on the edge” än jag skulle gjort annars.

    Reply

    • Erik J
      Sep 14, 2011 @ 23:51

      “För mig ger väst frihet att begå misstag, kanske köra lite mer “on the edge” än jag skulle gjort annars.”………………..

      Skojar du?

      Reply

  33. Peter Gustafsson
    Sep 14, 2011 @ 23:05

    Jag skall ha livflotte för att kappsegla runt Läsö.

    Jag skall uppge kontaktuppgifter till anhöriga för samtliga i besättningen för att segla 17 distans inomskärs till Marstrand.

    Jag skall ha flytväst under däck trots svensk högsommar.

    Är det här rimliga krav? Har de satts upp av personer som är aktiva seglare? Finns de där för seglarnas skull? På vilka grunder har vi tuffare krav än någon annnanstans?

    ISAF har ett fungerande regelverk för säkerhet som har arbetats fram under många år. Få organisationer har större praktisk erfarenhet än RORC. Men det kan ju vara så att SSF på bara ett par veckor har hittat ett bättre och enklare sätt att höja säkerheten för alla seglare. Men man verkar inte kunna övertyga vare sig seglare eller arrangörer!

    Tillämpa de regler som redan finns!!! Om inte de funkar så kanske man skall ändra dem i stället för att hitta på nya lokala varianter. Det gäller kappseglingsreglerna. Det gäller respitregler och det borde rimligtvis också gälla säkerhetsregler.

    Reply

    • Tommy L
      Sep 14, 2011 @ 23:15

      +1

      Reply

    • Fredrik Lönegren
      Sep 15, 2011 @ 00:42

      Precis, mera flagg “Y” och en not i seglingsföreskrifterna
      (varför inte hissa upp en flytväst så fattar alla, eller fäst “Y” i en flytväst och hissa upp så fattar alla)

      Reply

    • Carl Fjallman
      Sep 15, 2011 @ 09:13

      +1

      Reply

  34. Fustrerad
    Sep 14, 2011 @ 23:12

    Som någon redan skrivit, detta krav infördes efter att en tränare drunknat i våras.

    Tycker att SSFs arrangörsgäng var lite väl ambitiösa då detta krav infördes!

    Saknar krav / riktlinjer om att våra instruktörer & coacher måste bära flytväst när de kör båt!

    Reply

  35. Tja
    Sep 15, 2011 @ 07:25

    Blir inte riktigt klar på i vilket samanhang flytvästen minskar säkerheten, men av vissa inlägg här kan man få en känsla av att det är något fel med att bära flytväst.
    Man figurerar hellre på bild med en öl i handen i seglingsammanhang, varför ?
    Inte konstigt att segling inte tas på allvar med alla dessa öldrickande seglare utan flytväst.
    Suck !

    Reply

    • Jan-Olof
      Sep 15, 2011 @ 09:26

      Inget fel alls att bära flytväst. Har det ofta själv, speciellt när förhållanderna kräver det med hård vind och hög sjö. Skulle jag vara fördäckare skulle jag ha väst på mig hela tiden, Nu står jag mest och sover hängande på ratten i en stängd sittbrunn en bra bit bakom bomen.

      Saken är den att när man omyndigförklarar folk att ta egna beslut tröttnar i alla fall jag. Typiskt Sevensk mentalitet att staten/organisationen ska ta över ansvaret för individens egna beslutsfattande. Suck..

      Reply

  36. Gustaf Dyrssen
    Sep 15, 2011 @ 07:51

    På min laser och F18 har jag det “alltid”. På kölbåtar vid lite mera exklusiva tillfällen ( läs till havs vid lite vind). Olika båtar medför olika risker.

    Det är alltid lätt att höja säkerhets kraven och så fort någon opponerar sig hävda att den personen är oansvarig. – Vad är det för oansvarig person som är beredd att tumma på säkerheten.
    Med jämna mellanrum dras någon ner av en tamp men inte kan vi förbjuda tampar ombord trots att man kan skota med hydralik. Detta skulle också få bort vinschar som måste ses som en större risk ombord. Stor bommen är rejält farlig och har orsakat många olyckor, skall den vadderas eller helt förbjudas ?
    Master som kommer ner har ju alltid varit otrevligt speciellt alla vajrar, stag och fall att ett hjälm tvång skulle minska risken kraftigt. Men bara för att man kan drunkna i ett handfat betyder inte det att alla handfat skall förbjudas. Skall alla risker runt segling helt tas bort med reglementen då är det lättare att förbjuda båtar.

    vatten sporter har inbyggda faror som är omöjliga att helt eliminera utan är effektivare att skapa ett medvetande om och ett handlings mönster runt för att höja säkerheten för oss utövare. Tankar redan vid ung ålder , vad gör jag om……….
    Det är väl ingen som tvingar en AC45 seglare att ha hjälm (har inte forskat i ämnet men tror inte det) samtidigt skulle det inte förvåna mig om det startar en bra trend att ha hjälm på snabbare båtar hos seglare. Kite surfare har också ofta hjälm så man ingår med ens i en exklusiv skara av extrem seglare som riskerar att sno in sin hals i vassa dyneema snören.
    varför påtvinga och invagga människor i falsk säkerhet i stället för att väcka intresset och medvetandet runt problematiken?

    Vi är på sjön och olyckor kommer fortsätta att hända.
    Jag skulle vilja se ett mera välutvecklat och moderniserat säkerhets tänkande byggt på utbildning och information.
    Som exempel: Få ombord på större båtar vet hur man använder en vhf och hur ett effektivt och säkert nödanrop ser ut. I vilken ordning skall nöd informationen rapporteras och hur vidar befordrar man information mellan båtar. Utgången på många olyckor bygger på att snabbt få vård och vi har ytterst begränsad utrustning ombord. Även Mycket Racing utanför Sandhamn och Marstrand, men har vi VHF på mindre båtar………..har vi följe båtar nära till hands……… Eller kan det ta upp till 30 minuter att nå dom för hjälp……
    Hur många ombord vet hur man gör första hjälpen och när var senaste kursen.
    Ett personligt certifikat med 3- 5 års hållbarhet skulle för mig framstå som ett rimligt krav vid kappsegling.

    Reply

    • Tommy L
      Sep 15, 2011 @ 09:57

      +10 !

      Reply

    • Peppe
      Sep 15, 2011 @ 12:02

      I din Laser och F18 har du alltid flytväst, varför då? En kapsejsning i en laser innebär ju ingen längre tid i vattnet, din jolle ligger troligtvis ett par simtag ifrån den plats du välte, dessutom finns det säkerhetsbåtar någon minut bort! Men en stor båt med två meters fribord på öppet hav och stora vågor är något helt annat, där finns inga säkerhetbåtar, får vara glad om någon hinner kasta i en livboj som kanske hamnar 50-100 meter ifrån dig ( har du provat klädsim i de förhållandena?). En smidig jolleväst är vid ett sådant tillfälle ett utmärkt hjälpmedel. Kom inte och snacka om att den är i vägen, på en staketkärra med hur mycket rum som helst kan det inte vara något problem, annars hade ingen jolleseglare haft väst på sig!

      Använd flytväst, allt annat är korkat!

      Reply

      • Micke
        Sep 15, 2011 @ 12:14

        Nu är det ju så att det finns ett och annat hål här…
        Först och främst kan du glömma en simpel flytväst när du seglar offshore, den duger inte på långa vägar om det nu är säkerhet du far efter. För det andra men viktigaste: ramla inte av båten! Det innebär att sele och livlina är prio 1! Är det en komb med räddningsväst, uppblåsbar sådan, så är det ju bra men seglarvästen kan du ha som sittdyna och ryggstöd. Den duger ev inomskärs och när du är vid medvetande.

        Reply

        • Peppe
          Sep 15, 2011 @ 12:42

          Som tur är så är offshore en väldigt liten del av svensk segling. Har själv hållt på med det i 20 år, men seglar nu mest bankappsegling eller “näraland” segling. Självklart är sele och livlina det bästa, men på de flesta SRS Seglingarna jag varit på är det varken livlina eller flytväst!

          Reply

      • Gustaf Dyrssen
        Sep 15, 2011 @ 14:46

        Peppe, Du utgår ifrån att man kan simma ifat sin Laser eller F18 men så är det inte. Framför allt med katamaraner så är det vanligt att dom glider iväg trots att dom ligger på sidan. Och dom eventuella säkerhets båtar är inte alltid i närheten eller kan vara upptagna med annan båt om det blåser mycket. Laser segling på Bromma/ mälarhöjden hade ingen eller en följe båt när jag var med på ca 50 lasrar för några år sedan. Det kanske har förändrats på senare år men kändes oavsett helt ok då även vid lite mer vind, nära till land. En jolleväst var lagom skydd utan att hindra för mycket.
        Sommar segling/ kappsegling större kölbåt så har jag en t-shirt eller bar överkropp vid fint väder, vill jag då ha en flytväst….nej. Jag är redo att ta den risken. Om du inte är redo att ta risken , helt ok för mig, du får gärna sätta på dig både flytväst och andra säkerhets detaljer som du tycker känns bra för dig. Det bästa då ( om du inte vill ta några onödiga risker) är ju givetvis en tyngre värme isolerande torrdräkt med PLB och över det en rejäl offshore väst med inbyggd sele ochstabil krage så du vänds åt rätt håll ( en jolleväst ryms inte inom ramarna för havskappsegling) även när du seglar runt på en kortare SRS bana i gassande sol. Det passar inte mig men vill du göra det så kommer givetvis ingen hindra dig och passar väl in i dina tankegångar om att regeln är för mild.

        Största risken kommer väl då bli utorkning vilket sannerligen är en risk man inte skall underskatta till sjöss. Vård guiden säger att man omedelbart skallmringa 112 och begära ambulans. Skall vi ha regler om detta också?

        Gillade du videon som Peter Blur la ut om att åka mountain bike nerför berget genom skogen ??????

        Reply

    • Jan Dejmo
      Sep 15, 2011 @ 16:43

      Det är väl ingen som tvingar en AC45 seglare att ha hjälm…

      ISAF Racing Rules of Sailing America’s Cup Edition
      40 Each crew shall wear;
      (a) a non-inflatable personal flotation device (PFD) to a minimum standard of ISO 12402-5 (CE 50 Newtons) or international equivalent;
      (b) a helmet to a minimum standard of CE EN 1385, or international equivalent;

      Reply

  37. Erik Barkefors
    Sep 15, 2011 @ 10:27

    Seglarförbundet ska vara en demokratisk organisation där medlemmarna, genom klubbarna, ska ha inflytande. Så ni som inte gillar flytväst (eller SRS eller…) gå på era klubbar så att de skriver en motion till årsmötet i frågan. Då tas det upp. Gillar ni inte resultatet återstår EU-ropadomstolen ;-)

    Om skrivningen blir kvar så kanske det kan leda till fler modeller av västar eftersom marknaden ökar. Själv skulle jag gärna se en 150N seglarväst, med ventilerande nätruta på ryggen, för den kan jag ha ovanpå hängselbyxorna men under jackan. Lätt att ventilera under/efter arbete och att slänga in jackan i ruffen efter den blöta kryssen!

    Reply

    • Peter Kross
      Sep 15, 2011 @ 23:43

      bra uttryckt att SSF ska vara en demokratisk organisation. Är det det?

      Reply

  38. Carl Peter Carlsson
    Sep 15, 2011 @ 11:53

    Peter har rätt! Den här regeln är onödig och andas förmynderi. Läs KSR1 och tillämpa flagga Y istället. Dessutom är appendix S inte obligatorisk för annat än nationella mästerskap, så skit i jolleappendix S.

    Reply

    • Peppe
      Sep 15, 2011 @ 12:04

      Skitsnack, regeln är för mild!

      Reply

  39. david andersson
    Sep 15, 2011 @ 12:01

    håller med Peter om att det är från fall till fall med flytväst.Och att jämföra land regler med sjöregler är jag så tröt på. Land är land och sjö är sjö.

    Reply

  40. Gurra Klock
    Sep 15, 2011 @ 12:32

    Hur kommer det sig egentligen att man inte vill ha på sig flytvästen på sig i alla lägen? Vad är anledningen? Det är knappast någon på detta forumet som har ifrågasatt fördelarna med densamma, så om man vänder på det istället: vad skulle NI kräva av en flytväst för att ni skulle ha den på er jämt, om det så är när man går på dass eller skall sova. Jag har mina egna idéer kring detta men det hade varit intressant att höra lite om den skara idésprutor som hänger här. För nog måste det finnas NÅN flytvästsäljare/-produktutvecklare (el Happy-entreprenör ;-) som kan ta det till sig. Skulle en minimalistisk variant vara lämplig; en som inte duger som räddningsväst men som låter tv-reporten som omnämns ovan hålla huvudet ovanför ytan under 30 min till (vattenkylan var ej problemet som jag förstod det)? Mao – lyckas man skaka fram en flytväst som är bättre än inget och som folk då dessutom har på sig.. Är inte det en winwin? Eller skapar man sig då ett nytt problem, där folk väljer minimalistiska (i.e. “odugliga”) västar framför ordentliga. Som ex: Sailracings väst är oduglig jämfört med en räddningsväst, men säljer som smör. De som köper – har de köpt den ISTÄLLET för en räddningsväst, eller skulle deras alternativ/personliga val i så fall vara att inte ha något alls? Eller har de båda typer av västar och väljer själv (huga) väst beroende på förhållandena..?

    Reply

    • Peter
      Sep 15, 2011 @ 14:13

      Baltic har ett gäng bra flythjälpmedel! Varje jolleseglare tar det naturligt att ha på sig flytväst, alltid! Flytjackor m.m. är bättre än inget, det viktiga är att få hjälp att hålla sig vid ytan, tills hjälp anländer. Ramlade i en gång med upplåsbar väst, skitjobbigt, flöt som en kork med flytkuddarna runt huvudet, gick inte att själv simma mot de som senare plockade upp mig, kunde inte själv hjälpa till då västen tog emot mot båtsidan, de fick dra upp mig med min rygg mot deras skrovsida! Men OK, hade jag varit medvetslös så hade det naturligtvis varit en annan sak.

      Reply

  41. Jocke
    Sep 15, 2011 @ 13:54

    Underbart att läsa alla dessa inlägg.
    Jag undrar om man behöver ha flytväst på IOM -sm i år!!!!

    Reply

  42. Claes Redin
    Sep 15, 2011 @ 14:15

    Bror duktig har sagt sitt.
    Jag och andra som reagerat mot en regel som vi uppfattar som ogenomtänkt får mycket skit här. Har ni läst Peter G.s inlägg som startade tråden?

    Det är regeln, som införts på ett konstigt sätt som vi diskuterar (försöker diskutera), inte huruvida att bära flytväst är bra eller dåligt. Att SSF åter igen visar att man inte tänker kölbåt är också något som får mig och andra att slå bakut.

    Så, tillbaka till början. Vad har drivit fram denna regel? Flera inlägg styrker att det är den tragiska funktionärsolyckan som är orsaken. Dessutom verkar det vara lite halvhjärtat, dåligt komunicerat och inte särskilt väl förankrat. Det är inte ok. Att så slarvigt hantera en viktig fråga är riktigt illa och är vad den här diskussionen borde handla om.

    Reply

    • Jocke
      Sep 15, 2011 @ 15:57

      Nej Claes, du skall inte ha skit, inte ni andra heller. Det är en skitregel och det är den som skall ha skit. PUNKT. Man blir så trött när de håller på såhär.
      Har ni föresten kollat på Americascup på senare tid. Där har man förenklar regelverket för att få bättre segling, det kanske vore något.

      Reply

    • Peter Kross
      Sep 15, 2011 @ 16:18

      +1

      Reply

    • Tommi
      Sep 15, 2011 @ 19:52

      Säkerhet verkar helt klart vara ett känsligt ämne för kappseglare.

      SSF gick strax efter “Ornö-runt incidenten” ut med ett meddelande om en översyn av säkerheten inom kappseglingen:
      http://www.svensksegling.se/Kappsegling/Nyheter/2011/2akvart/Oversynavsakerhetenpagang/
      Hur många av er nappade då på arbetsgruppens upprop efter tips och idéer? Ni passade väl på att skriva att ni absolut inte ville ha flytvästtvång under kappsegling?

      Några veckor senare, den 13 juni, kom beslutet om höjd säkerhet,
      http://www.svensksegling.se/Avdforarrangorer/Nyheter/2011/kvartal2/Uppdateringavmallarna/
      Då måste väl ändå någon av er ha kontaktat SSF om regelns orimlighet?

      Nu, tre månader efter beslutet och nästan fyra månader efter att arbetsgruppen efterlyste synpunkter vaknar alla? En slump? Nåja, nu är beslutet taget och det lättaste sättet att backa det är att skicka in en motion till Seglardagen.

      Anledningen till att man siktade in sig just på flytvästar var helt enkelt att det är den största enskilda säkerhetshöjningen som dessutom ger effekt snabbast. Jag tror att arbetsgruppen fortsätter sitt jobb under vintern för att täcka in andra områden där det finns möjlighet att sätta in insatser. Det har bl.a. talats om att lyfta ämnet mer i SSF’s utbildningar.

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Sep 15, 2011 @ 21:09

        Man borde hänga oftare på “Avdelningen för arrangörer” eftersom det endast är där man kommunicerat detta.

        Jag har finkammat hela sajten för att bättre förstå “översynen”, men det finns inga protokoll från vare sig styrelsen eller arbetsgruppen. Ur direktivet hade man kanske kunnat utläsa om man faktiskt avsåg alla kappseglande båtar (inklusive radiostyrt). Det hade också varit intressant att se remissvar från de personer som jobbat med säkerhetsfrågor i internationella organ under många år.

        Det enda jag kan hitta är protokollet från Arrangörskommitténs möte 110525 och då verkar det endast som att det var “flytvästfrågan” som skulle hanteras.

        Flytväst frågan från Fredrik Norén/Styrelsen.

        PS skriver ett svar till Fredrik enligt följande:

        ArrKom tror inte att effekten av att försöka få alla SL i Sverige att sätta flagga Y blir slagkraftig däremot ser ArrKom möjligheten att justera mallarna som krävs för att App S skall gälla. ArrKom avser därför att justera mallarna i TR för att starkt rekommendera arrangörer att kräva flytväst på ALLA kappseglingar.

        Skrivning i mallarna under punkten 1. REGLER. “Tävlande i kappsegling ska ha på sig betryggande flytplagg. Detta ändrar KSR App S17.2.” I enlighet med SSFs strävan att öka säkerheten på kappseglingar i Sverige rekommenderar SSF starkt att denna punkt kvarstår. Ta bort den här punkten om den inte ska gälla.

        ArrKom ser däremot inte någon möjlighet att ändra i KSR App S innan ny regelbok utkommer.

        PS kontaktar kansliet för att informera alla TL/SL/Domare om denna förändring. ArrKom anser vidare att SSF bör ta fram en uppförande codex för samtliga funktionärer, coacher, tränare och instruktörer. Detta är en övergripande åtgärd
        som ligger över ArrKom och därmed bör styrelsen ta frågan. PS tar med detta i brevet till Fredrik N.

        ArrKom anser även att styrelsen skall verka för framtagandet av ett kit funktionärskläder med förbundets profil till licensierade funktionärer. I detta kit ingår självklart då ett funktionellt flytplagg. ArrKom tror att detta kan höja statusen för de licensierade funktionärerna samt främja användandet att flytplagg. Vem som skall betala detta kit, enskilda funktionärer eller SSF överlåter vi till ekonomiskt ansvarig på förbundet. Om detta kit även skall erbjudas övriga funktionärer är en styrelse fråga. PS tar med detta i brev till Fredrik N

        Sedan skriver du att detta ger “största enskilda säkerhetshöjningen som dessutom ger effekt snabbast.”. Kan du backa upp effekten på något sett? Det förutsätter att vi kommer att få färre incidenter med regeln än utan? Alltså att det skett ett antal incidenter under de senaste åren som nu kan undvikas? För du verkar veta att detta de facto ger bättre effekt än “bättre rekommendationer kring flytväst-typer”, “halvdagars säkerhetskurs för alla funktionärer” eller “defibrillator ombord i alla startfartyg”?

        Reply

        • Tommi
          Sep 15, 2011 @ 22:21

          Jag är tämligen säker på att båda nyheterna har stått på SSF’s förstasida, själv hittade jag beslutet via tangosailing.

          Jag skickade lite feed-back till Fredrik Norén i juli och “största enskilda säkerhetshöjningen som dessutom ger effekt snabbast” är min fria tolkning av hans svar.

          En flytvästregel minskar naturligtvis inte antalet incidenter, däremot minskar den konsekvenserna efter eventuella plurrningar orsakade av incidenterna.
          Ska man minska antalet incidenter på lång sikt så är spridning av kunskap väldigt viktigt. Kunskap om hur mycket båten tål, vad man gör vid ett tillbud, hur man i sin respektive roll i kappseglingen (arrangör, coach, seglare/skeppare, åskådare) kan göra seglingen säkrare.

          Om vi seglare nu tycker att det här är en dålig regel, borde vi då inte ta dialogen med SSF istället för att debattera mot varandra?

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Sep 15, 2011 @ 22:41

          Min feedback till SSF finns ju ovan :-)

          Lite sent kan man tycka. Men det var efter påstötningar från ett antal aktiva seglare som jag tog upp frågan.

          Om man verkligen menar allvar med sin “strävan att öka säkerheten på kappseglingar i Sverige” och vill åstadkomma verklig förändring, så bör man ha med det i sitt måldokument, som idag inte innehåller ett ord om säkerhet.

          Då kommer seglare och arrangörer att känna att det här är en naturlig del av utvecklingen av svensk segling (som man kan engagera sig i), och inte en snabbfix efter ett par incidenter.

          Reply

          • stefan P
            Sep 16, 2011 @ 08:31

            Peter du har en point i hur detta hanterats och hur regeln skrivits. Men du väljer som någon i er besättning påpekat en svår fråga. Jag är fruktansvärt trött på gubbar i min egen ålder tyvärr som hårdnackat vägrar bära flytväst i någon missriktad machofeber. För att råda bor mot detta behövs någon förändring. Den regeln verkar vara lite som när politiker tvingar fram nya lagar tex. promille lagen till sjöss. Det blir genom prejudikat och dommar som tolkningen sätter sig. Jag skulle vilja se de dommare som fäller i situation den saken gäller “förmodad avtagen flytväst under däck”. Hls Stefan

        • Peppe
          Sep 16, 2011 @ 04:53

          Nyheten låg på SSFs förstasida i slutet av maj. Varför denna diskussion nu? Har ni lämnat era synpunkter till Fredrik och Mikael? Om inte – gör det!

          Reply

  43. Claes Lundin
    Sep 15, 2011 @ 21:03

    Jo, även tävlande med radiostyrda båtar måste ha flytväst på sig. Det står i regeln att tävlande ska ha på sig personlig flytutrustning så snart båten lämnat land. Det står ingenting om att den tävlande behöver vara ombord.
    Så det är bara till att sätta på sig flytvästen även på bryggan!

    Reply

    • Jocke
      Sep 15, 2011 @ 21:33

      ja visst är det kul när det blir fel. SM för IOM seglas nu till helgen läste jag på SRSS hemsida. Skall bli kul att se om alla har flytväst.

      Reply

    • Carl Fjällman
      Sep 15, 2011 @ 22:16

      *ASG, bästa idag…

      Reply

    • Göran
      Sep 15, 2011 @ 23:41

      Claes, du har ju alltid varit påläst på kappseglingsreglerna men nu tror jag att du lagt av dig lite när det gäller Appendix E för radiostyrda båtar ;-)

      E1.4 Personlig flytutrustning
      Regel 1.2 ändras till: ”En tävlande som är ombord på en hämtbåt ansvarar själv för att ha på sig den personliga flytutrustning som är lämplig under rådande förhållanden.”

      Vet inte om du var med för många år sedan då vi hade en incident just med en seglare i en hämtbåt, seglaren föll ur hämtbåten och det visade sig att han inte kunde simma…. Det var väldigt nära den gången men som tur var gick det bra och det manar till eftertanke i debatten här.

      Reply

      • Claes Lundin
        Sep 16, 2011 @ 07:44

        Nja, Göran, nu är det ju så att jag både varit med och utvecklat Appendix E samt svarat för den svenska översättningen i regelboken. Den nya “flytvästregeln” ersätter inte och ersätts inte av regeln i Appendix E. Det innebär att båda reglerna gäller. Man ska alltså ha flytväst på sig såväl ombord på en hämtbåt som på bryggan.

        Reply

  44. Tja
    Sep 16, 2011 @ 07:36

    Seglarskolan på 60 talet, flytväst på och den fick inte ens åka av då det inte blåste och var 25 grader varmt. Konstigt att man ifrågasätter en regel som har med säkerhet att göra, men det var samma snack då lagen om att alltid använda bilbälte infördes. Iofs betydligt allvarligare med fler olycker.
    Jag tycker Peter G är helt fel ute i denna fråga, men jag kan ha missförstått hans vinklingar då det kanske mer handlar om var, när och hur beslut tagits eller kommunicerats ut ?

    I övrigt vet jag inte vad Peters ambition är med denna sida, om det handlar om att ta över Svensk Segling aller något liknande, det börjar ju dra lite åt det hållet.

    Lite förvånansvärt att man inte hittar en länk till seglarförbundets sida eftersom de så ofta är med i debatten.

    mvh Svenne

    Reply

    • Pelle P
      Sep 16, 2011 @ 07:59

      Nu kom en off topic fråga; hur gör man när man “tar över Svensk Segling”?

      Reply

      • Stig
        Sep 16, 2011 @ 08:39

        Det har väl aldrig handlat om segling på denna blogg !? Den handlar ju om LYS, prylar och våfflor.

        Reply

        • Sam V
          Sep 16, 2011 @ 09:42

          Exakt, sidan försöker ta över våra svenska våfflor! Gör nåt!!

          Reply

          • Pelle P
            Sep 16, 2011 @ 10:46

            Helt rätt Sam V, rädda våfflorna! Kräv ett eget våffelförbund som räknar antalet rutor!!

  45. Feffe
    Sep 16, 2011 @ 07:45

    Stäng denna tråd. Om folk skiter i flytväst en onsdagssegling må väl vara hänt. När det kappseglas ska västen vara på. Säkerhet och sunt förnuft. bör inte vara en diskussionspunkt ?

    Reply

  46. Claes Lundin
    Sep 16, 2011 @ 07:59

    Det finns ju en liten lösning på detta också, som kallas civil olydnad. Tävlande ska inte bryta mot reglerna. Det blir sällan bra. Däremot kan ju faktiskt arrangörerna tumma lite på reglerna (eller i alla fall Tävlingsreglementet), utan att det ger några konsekvenser. Det händer t.o.m. ganska ofta om vi ska vara ärliga.

    Således kan ju de arrangörer som tycker det passar bättre faktiskt helt enkelt låta bli att ta med denna nya paragraf i seglingsföreskrifterna. Nej, de får enligt reglementet inte ta bort punkten, men vad ska SSF göra om nu en arrangör ändå tar bort punkten? Vid en kappsegling för radiostyrda båtar, för att ta ett exempel, så tror jag inte SSF bryr sig om punkten är borttagen.

    Ett annat alternativ; utan att ta bort punkten, kan man göra ett tillägg som säger att denna regel inte gäller när man vistas under däck, eller vid vindstyrka under 5 m/s, eller något annat listig. Det gäller bara att vara lite kreativ.

    Nu får jag nog skäll av SSF för detta inlägg, men jag instämmer i många andra talare här att det är beklagligt at denna paragaraf införts utan tidigare diskussion bland arrangörer och tävlande. Jag skulle tro att detta kommer upp under vinterns seminarier.

    Reply

    • Steffo
      Sep 16, 2011 @ 09:14

      Claes. Förmodar att du läst att mallarna bara är ett krav på mästerskap och kval till mästerskap. För övriga tävlingar är de en rekommendation. Således kan en arrangör helt enkelt skriva om utan för den delen bryta mot Tävlingsreglementet. Att seglingsföreskriften ser ut som mallen behöver ju inte betyda att det är från mallen ;-)

      Reply

    • Carl Peter Carlsson
      Sep 16, 2011 @ 09:27

      Som domare kan man inte välja att “skita” i vissa regler även om man skulle vilja ibland. Varför skall vi domare ständigt vara dom som måste hängas ut? Ta ert ansvar som seglare och skriv bra regler som vi kan dömma efter. Kom ihåg att inför juryn gäller regelboken inget annat!

      Reply

      • Peter Kross
        Sep 16, 2011 @ 12:03

        ja, vem skriver reglerna? är det seglare? vilken möjlighet har seglare att påverka?

        Reply

  47. Allan W
    Sep 16, 2011 @ 13:11

    Klart västen ska vara på, speciellt vid SRS-seglingar. Är man inte nära någon incident pressar man inte tillräckligt hårt för att travestera motorsporten.

    Reply

  48. X-102 Tant Raffa
    Sep 16, 2011 @ 19:37

    vem vill leva för evigt !!!!!!!!!!!!! Flytväst NEJ TACK. Jag bestämmer över mitt liv!

    Reply

    • Peppe
      Sep 16, 2011 @ 23:31

      Ok, vi låter dig ligga kvar i plurret, check!

      Reply

      • Feffe
        Sep 17, 2011 @ 07:05

        :-)

        Reply

    • Johnny
      Dec 1, 2011 @ 19:34

      Kan bara säg . Dumt så dumt :-(

      Reply

  49. Markus
    Sep 17, 2011 @ 22:13

    Påminner mig om omständigheterna kring när Hans Horrevoets på ABN Amro 2 dog under VOR 2005-206:

    När vinden snabbt ökade från 12-14 knop till 25 gick besättningen en och efter ner och satte på sig flytväst och sele. Hans, som trimmade det viktigaste seglet, skulle byta sist men sveptes överbord innan det blev hans tur. Besättningen lyckades vända båten och hitta honom (även om man hade fullt blås på undanvind när olyckan skedde och det var mitt i natten) men de lyckades inte återuppliva honom.

    http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/other_sports/sailing/5011450.stm

    Reply

    • Erik Barkefors
      Sep 17, 2011 @ 23:04

      Tragiskt och hemskt för HH under de minuter innan han tappade medvetandet. Jobbigt för de övriga i besättningen som kommer att komma ihåg den händelsen resten av livet…

      Reply

  50. Centralkommittén
    Dec 1, 2011 @ 10:53

    Men nu säger ORC att skepparna ska bestämma?!

    Vad ska jag säga till killarna? Man vill ju lita på myndigheten SSF.

    Orolig.

    Reply

    • Erik Barkefors
      Dec 1, 2011 @ 15:35

      Säg åt gastarna att är det mindre än 15° i vattnet så gäller flytväst på. Lika enkelt som nattfrost=rattmuff ;-)

      Reply

    • Erik Barkefors
      Dec 1, 2011 @ 15:38

      Kanske ska tillägga att om det står “flytväst på” i inbjudan och seglingsföreskrifterna så är det vad som gäller…

      Reply

    • Patrik
      Dec 1, 2011 @ 15:43

      Det kommer med största sannolikhet en ny skrivning avseende flytplagg till nästa år. Och då troligen en special för de som använder ISAF special regulations i sina inbjudningar.. dvs Havskappsegling.

      Reply

  51. Nisse
    Dec 1, 2011 @ 21:03

    Problemet med diskussionen om flytväst är att det finns så många åsikter om vad som är rätt eller fel. Som gammal jolleseglare, havskappseglare, jolleförälder, fritidsseglare motorbåtsåkande så har jag för min familj klara regler
    1. Flytväst på när man kappseglare eller tränar jolle, gäller även till och från banan
    2. Flytväst på när man är funktionär, tränare eller förälder i samband med jollesegling
    3. Flytväst på i samband med havskappsegling när det blåser, alltid vid mörker och vid manöver t.ex. på fördäck. På natten och vid hårt väder alltid livlina.
    4. Flytväst på om man fritids seglar och man gör bedömningen att man är den enda ombord som kan hantera båten vid en incident, d.v.s. jag faller över bord.
    5. Flytväst på om det blåser, är mörkt när man fritids seglar
    6. Flytväst på när man åker snabbgående motorbåt t/r landet
    Ganska enkla och klara regler.
    Vi har alltid ett par extra flytt västar i båten.
    Baltic har en flytväst för alla behov så det kan knappast finns en anledning till att inte ha flyt väst.

    Reply

  52. Patrick L
    Dec 4, 2011 @ 10:33

    Inte så mycket med flytvästkrav att göra, men ändå tragiskt när det händer dödsolyckor inom seglingen i kustnära vatten i Sverige.

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14028514.ab

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=4837308

    Reply

  53. Gustaf Dyrssen
    Mar 16, 2012 @ 16:43

    Ni som vill ha flytväst tvång för alla har vunnit. SSF har nu krav på detta vid samtliga kappseglingar sanktionerade under deras regler.

    Kul det kommer bli i år på ÅF att ligga där i stiltjen under gassande sol med flytväst på och titta på loggen som visar 0.0 kn, hoppas ni som har ivrat för detta kommer plågas mer än jag era j–a /&%€#%&/(/&%.

    Reply

  54. Erik Barkefors
    Mar 16, 2012 @ 17:01

    Gäller också Harken Solo Challenge där ett av säkerhetskraven är;
    “Alla skall bära flytväst och handhållen vattentät VHF under hela seglingen.”
    Dessutom ska man ha ett uttänkt sätt att ta sig ombord om man trillat i. Massor av andra tänkvärda saker på listan också.
    http://www.no-crew.se/harken-solo-challenge/
    Kul med arrangörer som vågar ställa krav.

    Reply

    • Jompa
      Apr 13, 2012 @ 07:31

      Bra, hur höga blir staketen (mantågen) ?

      Reply

  55. Gustaf Dyrssen
    Mar 16, 2012 @ 18:15

    Själv föredrar jag rekommendationer och att skepparen och besättning själva får information och sen kan ta beslut vad som är lämpligt i just deras fall. Därför har den regattan som jag har hand om vilket är Vår Rullen (F18 och Farr30) lite andra både krav och rekommendationer. Jag hade hoppats kunna undvika flytväst tvång men det visar sig tyvärr omöjligt.

    Quote
    Extra säkerhetsutrustning och rekommendationer
    Det är ett allmänt känt faktum att med fart så kommer också nya och ökade faror. Båda dessa båttyper är mycket snabba och intensiva vilket medför ökat behov av ett tydligt säkerhetsmedvetande både hos tävlande och tävlingsledningen även om ansvaret består hos skepparen.
    Tävlande rekommenderas att bära hjälm över 6 m/s samt för F-18 ha inbyggd ryggplatta i hängselen eller separat ryggplatta.
    Alla båtar skall ha första hjälpen kit ombord samt en VHF eller mobil telefon.
    Vi rekommenderar också att minst en person ombord skall under de senaste 3 åren genomgått första hjälpen utbildning eller motsvarande.
    Unquote

    Detta är inte ett försök att excellera i onödiga säkerhets detaljer utan ett sätt att skapa en diskussion (hos seglarna) om vilken typ av olyckor vi har ombord och hur vi bäst tar hand om dessa.

    MVH,

    Reply

  56. Peter Gustafsson
    Apr 12, 2012 @ 15:20

    Nu är diskussionen igång i Norge. Men där är det Seilforbundet som är emot en generell regel av samma skäl som diskuterats ovan. Stora skillnader i hållning mellan länderna alltså.

    http://www.seilmagasinet.no/id/39123

    Seilforbundet mot påbud om bruk av flytevest

    Norges Seilforbund går mot forslaget om brukspålegg for flytevest og skjerping av promillegrensen.

    I Sjøfartsdirektoratets rapport om sikkerhet ved bruk av fritidsbåt, som ble fremlagt i dag, foreslås det blant annet påbud om bruk av vest for alle som ferdes i båt. Dessuten ønsker rapporten en skjerping av de promillereglene som gjelder i dag – hvilket er en promillegrense på 0,8.

    Norges Seilforbund har selv sittet i utvalget som har utarbeidet rapporten, men forbundet har valgt å ta dissens på disse punktene i rapporten.

    SKIPPERENS ANSVAR. – Bakgrunnen for dette er blant annet at vi allerede har oppnådd svært høy bruksgrad på flytevest i Norge gjennom de kampanjene som er gjort, samt påbudet vi allerede har om at der skal være vest til alle om bord. Man kan lett tenke seg situasjoner hvor det vil være unaturlig med påbudt vestbruk, og man må ikke ta bort ansvaret til skipper og mannskap å vurdere dette selv, sier NSFs president, Peter L. Larsen.

    Når det gjelder promillegrens, hevder NSF at det ikke er fremlagt noen analyser som tyder på at en reduksjon fra 0,8 grensen som gjelder i dag vil ha noen innvirkning på ulykkestallene.

    – En skjerping av reglene vil derfor utelukkende ramme de lovlydige båtførerne og trolig ikke ha noen som helst ulykkesreduserende effekt.

    IKKE GODE NOK ARGUMENTER. – Vi kan derfor ikke se at der finnes tungtveiende nok argumenter for at Norge skal få en av verdens aller strengeste reguleringer på disse feltene, uttaler president Peter L. Larsen.

    Forbundet understreker at de stiller seg bak idrettsforbundets holdninger om nulltoleranse for alkohol ved idrettsarrangementer.

    – Vi må skille mellom seiling som idrett, og seiling som fritidsaktivitet og rekreasjon, sier generalsekretær Espen Guttormsen.

    HOLDNINGSSKAPENDE ARBEID VIKTIG. – Vårt standpunkt har under hele arbeidet vært at det ikke først og fremst er behov for nye lover og reguleringer, men at det er viktig å arbeide for at de lover og regler som vi allerede har, blir overholdt. Vi har derfor fremholdt at øket satsing på holdningsskapende tiltak, sammen med øket kontrollvirksomhet vil være den beste veien å gå for å øke sikkerheten ved bruk av fritidsbåter. Vi er glade for å ha fått gjennomslag for at dette fremkommer som noen av de anbefalte tiltakene i rapporten, fremholder Norges Seilforbund i en pressemelding.

    Reply

  57. Ludvig Axling X-35
    Apr 22, 2012 @ 21:44

    Seglingsföreskrifter.
    Hur gör ni som arrangerar klubbseglingar?
    man vill gärna ha samma föreskrifter på sina klubbseglingar som de öppna seglingarna för att få det enhetligt.

    det är inte krav på flytväst på om man seglar enl isaf cat5.
    Kvavet att den ska vara på kommer i isaf cat 4 och däröver.

    isaf cat 5 tycker jag ser tilltalande ut att köra på alla våra seglingar på lunga fjärden.
    Hur tänker ni arrangörer?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.