The Plymouth Capsize Club 2

11_069538_AC45Plymouth.jpg
Sista dagen i Plymouth bjöd på rejält med vind. Många team, inklusive Artemis, hade svårt att hålla båtarna på rätt köl. Foton: Sander van der Borch/Artemis Racing


11_069081_AC45Plymouth.jpg

11_069090_AC45Plymouth.jpg

11_069142_AC45Plymouth.jpg

11_069144_AC45Plymouth.jpg

11_069206_AC45Plymouth.jpg

11_069210_AC45Plymouth.jpg

11_069217_AC45Plymouth.jpg

11_069351_AC45Plymouth-2.jpg

11_069439_AC45Plymouth.jpg

11_069441_AC45Plymouth.jpg

11_069447_AC45Plymouth.jpg

11_069450_AC45Plymouth.jpg

11_069457_AC45Plymouth.jpg

11_069460_AC45Plymouth.jpg

11_069463_AC45Plymouth.jpg

11_069465_AC45Plymouth.jpg

11_069492_AC45Plymouth.jpg

11_069553_AC45Plymouth.jpg

11_069558_AC45Plymouth.jpg

11 Comments

  1. Göran Sep 21, 2011 Reply

    Kan ingen förklara för mig, har delar av seglingen blivit en j-a bedömningssport?
    Det finns väl inget så långsamt som att göra en riktig broach men dom här lirarna lägger omkull hela spjälstaketet, ramlar rakt genom svindyra segel och det tar väl en kvart att få upp dem igen och kan sedan, i bästa fall, halta fram med starkt reducerad fart.

    :-)

    • Kalle Sep 21, 2011 Reply

      Var får du in bedömningssport? Alternativen de har är ju att fega och komma sist eller satsa för att vinna. Vad skulle du ha valt? Kappesegling generellt är ju som åskådare tråkigare än att titta på färg som torkar – så det är härligt att segling här har fått något som kan väcka intresset hos en bredare publik.

  2. Magnus Sep 21, 2011 Reply

    Må rette litt på dine antagelser her angående hvor lang tid det tar å få en båt opp på “benene” igjen. Vi bruker et sted mellom 3 – 5 minutter avhenging av hvor langt unna vi er båten. Dette er fra båten er gått rundt til den er oppe igjen.
    Når det kommer til hvor mye skader det blir på vingen så avhenger det så klart av hvor hard vingen treffer vannet, men i 70% av gangene så er skade minimale rent strukturellt, om filmen er intakt så har ikke skader på skjelletet så mye og si for et race. Og om du følger Energy sin capsize så var den ganske smooth men selv om filmen ble ødelagt så fortsatte han å seile og tok inn på Artemis inntill de kullseilte.
    Magnus Mørk
    Team Korea

    • Jocke Sep 21, 2011 Reply

      Grymt segalt av er i Plymouth. Det är kul att det är så jämnt mellan alla team.

  3. Author
    Peter Gustafsson Sep 21, 2011 Reply

    Sedan är det här klippet inte rättvisande, utan ett potpurri på alla vurporna.

    Kollar man på en hel livesändning så är det sjukt spännande från prestart till sista båt i mål. Och så har aldrig segling varit förut.

  4. Martin Sep 22, 2011 Reply

    Tack Peter för att BLUR gjorde mig uppmärksam på tävlingarna. Följde hela veckans tävlingar med stegrande intresse. Visst skall professionell segling med det bästa “lagen” segla på gränsen och ha utrymmen för vurpor. Och helt fantastiskt att Americas Cup vågar lämna den extremt tillrättalagda tävlingsform som de senaste enskrovs-utmaningarna bestått av. Med det sagt så är det naturligtvis mest imponerande att följa de som klarar av att bemästra förhållandena. Skall bli fantastiskt att se vad de följande deltävlingarna kommer att bjuda på då lagen ytterligare lär sig att pressa fart ur båtarna.

    /Martin

    /Martin

  5. Pelle Lindell Sep 22, 2011 Reply

    Jag väntar otåligt på att dom skall börja segla med dom “riktiga” båtarna……större, snabbare och betydligt mindre “kapsejsmarginaler”
    :-D

    • Patrick L Sep 22, 2011 Reply

      Fast blir det mindre kapsejsmarginaler? Om jag hörde Russel rätt så hävdade han att med böjda centerbord ökar liften mycket – särskilt eftersom farterna också blir rejält högre och detta motverkar väl då nosedive som väl är den värsta kapsejsfaktorn?

      • Stefan A Sep 22, 2011 Reply

        Varför valde man att köra utan böjda centerbord?

        //S//

        • Patrick L Sep 22, 2011 Reply

          Om jag förstod det rätt ungefär så här: Billigare & enklare på 45:an som ju skall vara entyp, enkel och seglas mycket där man kanske kör sönder centerborden oftare.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.