Kappseglingsdeltagare 2011

kappseglingstrender11.jpg
Här är årets siffror från de största racen med över 50 startande. Antalet är de som de facto kom till start (alltså rensat för DNS och DNC).

Trenderna från förra året står sig. Många medelstora race med bra koncept som växer stadigt, samtidigt som ett par stora race tappar över tid. Det mest anmärkningsvärda är väl Færderseilasen tappar rejält. Bidragande orsaker kan ju vara tuffare säkerhetsregler och licenskrav i Norge, men det finns säkert fler förklaringar? Det skall bli spännande att se vad vad som händer till sommaren.

Kappseglings-deltagare11numbers.jpg

Niklas på Tangosailing har gjort en bra sammanställning över kappseglingarna i Sörmland (nedan). Även i det mindre perspektivet verkar det vara så att forna storseglingar tappar, men nya och mindre race lockar deltagare.

Sörmland kappseglare

Här är också lite siffror från SM-seglingarna. Tack till Elke Cronenberg på SSF som stält samman.

smseglingar2011.jpg

Några andra slutsatser man kan dra?

30 Comments

  1. Kent Persson Nov 11, 2011 Reply

    Peter

    Nu glömmer du bort HVKT igen.
    Kolla in http://www.hvkt.se
    Där kan du se att vi redan är igång med planerna för 2012. 15/1 startar anmälningen.
    Vi var över 70 båtar 2012 så vi platsar in på din lista.
    Vänligen justera.

    Mvh
    Kent

  2. JonasJ Nov 11, 2011 Reply

    Ser man över en lite längre tidsperiod för 606 så ser det ut så här.
    2006 – 33 båtar
    2007 – 50 båtar
    2008 – 47 båtar
    2009 – 58 båtar
    2010 – 48 båtar
    2011 – 48 båtar

    De förklaringen som vi tror till nedgång 2006 är att vi flyttade SM till 1 vecka tidagare. Tror att det är viktigt att man använder sig av samma tidsperiod år efter år. Även att man förlägger sitt mästerskap där det finns aktiva besättningar i regionen.

    Jonas jemt
    Ordförande i Svenska 606 Förbundet

  3. Mats V Nov 11, 2011 Reply

    Kappseglings-Sveriges moderna framtid? Med undtantag för ORC så ökar Folkbåt, Drake och IF mest i antalet SM deltagare. Häpp.

    • Anders Nov 11, 2011 Reply

      Du missade CB66! Något positivt iaf!
      Expressens nedgång tror jag beror på att man lade SM i Sandhamn

  4. Larsa Nov 11, 2011 Reply

    Att komma på 14e plats på största kölbåtsklassen 606 av 48 deltagare varav 4st icke SM deltagare (finnar) är som att komma 4a på ORCi SM (hamnade lägre ner i resultatlistan). Om man vill skapa formel för att ranka sommarens SM resultat :)

    Annars saknar jag F18 i listorna som hade 32 besättningar på SM, hamnar då på en finfin 5 plats i Kölbåtslistan eller 9a i Jollelistan eller 1a i flerskrovslistan.

    • Sam V Nov 11, 2011 Reply

      Tar du in aspekten antalet seglare på banan, som Farr 30 och X-35-förbunden motionerat om, så hade ORCi-SM fler seglare än någon annan klass. Typ dubbelt så många huvuden som i 606. Räkna på det den som vill ;)

      Jag ser ingen konkurrens däremellan utan seglar gärna båda – same same but different.

      Att de flesta av kölbåtsklasserna är från förra milleniet kan synas trist men handlar väl mest om seglarnas ekonomi.

    • Mats V Nov 12, 2011 Reply

      Mitt inlägg syftade på att de äldre klasserna dominerar tillväxten – inte att ORC vuxit (från låg nivå…). Missade CB:n – sorry!

  5. Claes Nettelbladt Nov 11, 2011 Reply

    Kan vara lite missvisande att ha med Gullviverallyt i statistiken. Deltagarantalet där är ju begränsat och varje år är det ett gäng, som hamnar utanför maxgränsen.

  6. Anders Österborg Nov 11, 2011 Reply

    Peter, har du siffor för Roslagen Race? En kanonupplevelse på alla sätt: juninatt i ytterskärgård+Ålands hav, och riktigt bra lurig distanskappsegling, numera med bra slutmål (Furusund)

  7. Peter Kross Nov 11, 2011 Reply

    lite mer statistik:

    peters samling av de lite större racen ger att medeldiffen är -10 båtar (mest pga stora race förlorade många) medianen ligger dock på -2 båtar. uttryckt i % blir det 1% minskning för både medel (medel av procentuella förändring) och median.

    Niklas sammanställning ger medelökning är 1 båt medan medianen pekar på 2 båtar. I % uttryckt ger det en medelhöjning på 4% (medel av procentuella förändring) och median på 8% (median av procentuell förändring). ändring av mindre kappseglingar med få fler båtar slår visserligen kraftigt på procentuell förändring.

  8. Erik Kristiansen Nov 11, 2011 Reply

    Sjekk deltager droppet Skagen Race hadde i 2007. Dette var pga regattaen gikk samtidig med 17.Mai selv etter mange protester fra deltagere. De er ikke kom opp igjen på 2006 nivå enda. I 2012 havner igjen SKagen Race på 17.Mai. De tar tydeligvis ikke lærdom eller hører på forslag fra seilerne

    • Peter Kross Nov 11, 2011 Reply

      de kom nästan upp till samma nivå, dags att sänker den igen… (sorry, kunde inte låta bli..)

      • o Nov 13, 2011 Reply

        Fniss

  9. Svenne Nov 12, 2011 Reply

    E väl inget fel att segla Drake eller annan gammal båt i dessa dagar du vi inte ska tära för mycket på naturens resurser.
    Kort och gott, segla det som redan finns.

    mvh

    Svenne

  10. Hans Nov 12, 2011 Reply

    Kan vi få en statistik på nordiska mästerskapen i olika kölbåtsklasser också kanske?
    Danska mästerskap etc? Många svenskar åker ju till Danmark och seglar kölbåt?
    Vilka båttyper gäller i Danmark ec? Vad gäller och händer i framtiden?

  11. Hans Nov 12, 2011 Reply

    Hittade följande att börja med:

    Express:
    Nordiskt Mästerskap 29 båtar
    Danska mästerslapen 29 båtar

    CB 66
    Nordiskt mästerskap 47 båtar
    Danska mästerskapen 23 båtar

    • Malte Nov 12, 2011 Reply

      Hur många var det på NM i Farr 30, Triss, 606?

      • JonasJ Nov 12, 2011 Reply

        Det har inte seglats NM i 606 de senaste åren, men det har varit 4-6 Svenska båtar som har åkt till Danmark och seglat det Danska mästerskapet de senaste 3 åren, med ett totalt deltagar antal av 20-25 båtar.

        Varje år så är det en 660 regatta på Åland. Mariehamnsregattan med mellan 30-45 båtar, och där så kommer det mellan 10 – 15 Svenska båtar.

        Det har diskuterats om man skall ha ett NM, men det är finns inte tid i de olika kalendrarna i Sverige, Danmar och Finland.

        Varianten är att göra som Expresseglarna gör, lägga NM samtidigt som de nationella mästerskapen, och alternera mellan de olika länderna

        Jonas Jemt

  12. Pär Bäck Nov 12, 2011 Reply

    Attans kurvan fick en lite knäck i år. Undra vad som hände med de 24 båtar som var anmälda men inte kom till start i årets Pantaenius Bohusracet. Men att vara 5:a bland de svenska seglingarna och största shorthanded segling i Norden får vi vara nöjda med. Eller har Peter missat någon tävling.

    Det är redan 35 båtar anmälda till 2012 års Pantaenius Bohusrace. Undra om vi kan nå vårt tak på 200 båtar.

    Nu vill vi önska alla BLUR läsare en riktigt bra seglarvinter, så ses vi kanske på havet nästa år.

    Pär Bäck och gänget i Pantaenius Bohusracet.

  13. Stefan P Nov 12, 2011 Reply

    Var på mässan igår och fick lite input inför ORC i Helsingfors. Fyra XP 38 kommer dit och en ny Salona 38. Målet är satt till 70 båtar på startlinjen, verkar riktigt roligt. Finska ORC mästerskapen går förmodligen helgen innan. 2012 verkar bli en rolig säsong här på solsidan hoppas nu vi kan få till lite bra träning i ORC oxå.

  14. Anton Nov 12, 2011 Reply

    Bra statestik Peter !

    Ska bli väldigt intressant att se vad som händer med antalet startande på Gotland Runt nu när dom flyttar in starten till City.

    Havskappsegling som tar bort havssegling och lägger till skärgårdssegling tycker jag personligen inte alls om men pengar är ju alltid pengar tyvärr.

  15. Gustaf Dyrssen Nov 12, 2011 Reply

    Lite statistik. 92 anmälda till F18 EM. LAS Palmas………… Och jag skall dit……….. Jaaaaaaaaaaaaaaaaa.

    • Hans Nov 12, 2011 Reply

      VM och EM i alla ära , men det är inte så där väldigt intressant för svensk breddsegling vad som sker ute i världen , för nu talar vi om Norden.

      Vad man seglar i Australien och USA är inte så där väldig betydelsefullt för svensk segling. Express, C 55, CB 66, 606, Smaragd, IF, Maxi, Neppare, Triss m.fl finns nästan bara här i Norden. Och de är och har varit starka. Stort tack till alla ni duktiga konstruktörer, tillverkare och marknadsförare av dessa klasser. Det är ni som gör och gjort segelsporten folkligare.

      Det gäller att vi satsar på att låta Svenska och Nordiska produkter utvecklas och frodas.

      • Mattias D Nov 13, 2011 Reply

        Jag undrar hur många OS och VM medaljer Sverige har gått miste om just därför att vi har duktiga inhemska konstruktörer och tillverkare.

        Hur många svenska seglare med världspotential har låtit bli den internationella hetluften för att de trivs bra i våra egna nationella klasser?

        Exempel:
        Jag är övertygad om att många Svenska Expressseglare de sista årtiondena hade haft stora framgångar i J/24 om de hade försökt. Bland J/24 Världsmästare hittar vi. Ken Read, Ed Baird, John Kostecki, Terry Hutchinson, John Kolius, Francesco Angelis och många andra. Idag tongivande inom AC, VOR, TP52, RC44 osv.

        Hade vi haft fler svenska seglare på världsarenan om Expressen inte hade funnits?

        • Malte Nov 17, 2011 Reply

          Troligtvis inga alls! J 24 tillhör ju samma generation som Express, fast äldre! Gubbarna du nämner seglar ju andra båtar och hoppar in på något mästerskap då och då i J 24, Snipe eller andra vintageklasser. På samma sätt hoppar ju några gubbar in i Express och H-båt (som är en klass som verkligen samlar gamla OS-mästare)!

          Den som tror att seglingen utvecklas för att man seglar gamla båtar kan ju tro det, men för mig är det historia. Titta framåt istället om du vill framåt!

  16. Hans Nov 12, 2011 Reply

    Gustaf, misströsta inte.!

    Jag gillar verkligen även F 18 också och tror på en bra utveckling i Norden. Kul med många båtar på EM.
    Fräck, snabb och framförallt en kul båt som vänder sig till ungdomar.

    • Gustaf Dyrssen Nov 13, 2011 Reply

      Vänder sig till ungdommar ? Jag är snart 45 år och har just börjat. Seglade tidigare Drake och andra köl båtar. Mange Olsson som också ser ut att gilla F18 är väl nästan 60 (även om han ser ut som 45). Hur gammal var inte Paul Elvström när han seglade Tornado i Världs klass ?? Men visst finns det också en hel del ungdomar som seglar F18. Trots det skulle jag gissa att dom flesta ligger i spannet 30 – 50 år men jag har aldrig frågat någon så är inte säker. Oavsett ålders fördelning är det en grupp riktigt sköna seglare som är otroligt hjälpsamma och trevliga.

      Men du har ändå rätt. Det kommer nog inte bli en bredd båt även om jag hoppas det för er som inte provat.

      Att segla F18 är lite som att ha en ungdomlig fru ……………..

  17. Author
    Peter Gustafsson Nov 14, 2011 Reply

    Både Vättern Kors och Tvärs och Roslagen Sea Race skall ju med på listan.

    Var hittar man äldre listor från Roslagen Sea Race.

    Sedan vill jag förtydliga att SM-statistiken kom från Elke Cronenberg på SSF. Stort tack.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.