Ägarmöte på västkusten 2011

Sedan ett par år har jag samlat ägarna till de lite större båtarna i början av November.

I år var vi 35 personer som representerade Arcona 370, Bavaria 35 Match, Bavaria 38 Match, Cookson 50, Dehler 36, Dehler 39SQ, Dufour 40, Farr 30, Faurby 424, Finn Flyer 36 Club, 3 x First 35, 2 x First 40, First Class 10, HP-1030, IMX-40, J/92, J/109, Luffe 4004, Melges 24, Mumm 36, Salona 37, 3 x X-99, X-412 och säkert ett par till som jag missat.

Ganska bra fält när alla dyker upp samtidigt.

Upplägget med West Side Cup verkade funka för de flesta. Vi har i år haft 119 båtar som kört något race. Så här såg resultatlistan ut:

1 Stefan Kylebäck/Pär Larsson First 40
2 Carl Johan Pihlgren X-99
3 Peter Gustavsson J/109
4 Jonas Granhed Finn Flyer 36
5 Roger Ahlqvist Mumm 36
6 Gunnar Ödman Luffe 4004
7 Lennart Jansson J/97
8 Peter Lundgren Farr 30
9 Patrik Lindberg / Magnus Wallmander X-99
10 Martin Nilsson Salona 37
Alla resultat.

Vi diskuterade formatet. Idag slår just Tjörn Runt väldigt hårt mot resultatet i cupen då det är många båtar som bara är med då men som inte seglar de andra racen. Kanske skall man segla minst två race i cupen för att räknas med? I så fall skulle cupen haft 26 deltagare. Jag föreslår att VKSF lägger till att “En båt skall ha deltagit i minst två deltävlingar för att vara med i cupen”.

Vi var också måna om att inte ändra för mycket, utan bygga vidare på det som funkar.

Önskemål fanns om mer bansegling, och kanske skulle man kunna få in något sådant i cupen?

Sedan tidigare har BKSS och North Sails beslutat sig för att köra Trim Cup lördag 12/5, alltså dagen innan Stora Oset Race, i Björlanda. Detta blir väl en kombination av träning och race.

Andra alternativ var att köra på Marstrandsfjorden i samband med Rutgersson Cup 16-17/6 (då är Nordön Race på söndagen) eller någon helg under hösten. De flesta (+12 av båtarna) ville om möjligt köra i juni. Efter mötet tog jag kontakt med Marstrand SS som säger att man inte har kapacitet att ta emot en SRS-klass under Rutgersson Cup.

Vad har vi för andra möjligheter?

Så förslaget till West Side Cup ser just nu ut som:

  • 2012-05-13 Stora Oset Race, Björlanda Kile SS
  • 2012-05-26 Pater Noster Race, Tjörns SS
  • eventuellt banrace
  • 2012-08-04 Hermanö Runt, Hellevikstrands SS
  • 2012-08-18 Tjörn Runt Stenungsunds SS
  • 2012-09-22 Sista Chansen, Björlanda Kile SS

Övriga datum att ha koll på:

  • 2012-05-12 North Sails Trim Cup, Björlanda Kile SS
  • 2012-05-25-27 Big Boat Challenge, Kerteminde, DK
  • 2012-06-08-10 Færderseilasen, KNS, NO
  • 2012-06-13-16 Watski Skagerrak 2star
  • 2012-06-29–07-01 Pantaenius Bohusracet, SS Viken-Ägir
  • ?? Poly Skagen Race, SS Fram
  • 2012-09-01 Kattegattstriangeln, Träslöv/Varberg
  • ?? Höstknalten, Långedrags SS

Träning kör vi som tidigare i Långedrag på onsdagskvällarna. 18:30 klara på vattnet. Även nästa år skall vi försöka få till segelmakera/coacher som håller ihop programmet.

Vi diskuterade också besättningar. Det finns olika behov, där några båtar är helt nya och behöver bygga upp en besättning från grunden medan andra behöver komplettera i sista stund. Vi kom fram till följande:

De som behöver starta från scratch får lov att presentera sina projekt på BLUR.SE. De som är sugna kan då kontakta ägaren direkt för en vidare diskussion. De första kommer upp inom kort (jag har fått in från Carl Turén med First 35 Team Nolab och Krister Ahlqvist med Dehler 36 Esquire).

I samband med träningar eller race så skall det alltid finnas tid, plats och en kontaktperson för de som bara vill komma ner på bryggan och vara med. Utomlands är det aldrig problem att få haka på, men här hemma finns ingen tradition av spontansegling. Men nu skall det bli ändring på det. Exempelvis skall man vara vid tornet i Långedrag onsdagar 18:00 för att få hänga med på träning. Där skall finnas en kontaktperson som har koll på vilka båtar som har behov/önskemål.

Vi skall också utnyttja “trash talk” här på bloggen för att annonsera efter besättning (eller om man vill gasta). Har tydligen funkat bra under året som gick.

Shorthanded var så klart på tapeten. Många av racen har nu doublehanded-klass men det saknas något motsvarande Bohusracet på hösten. Poly Skagen race skulle kunna bli ett sådant, men då måste SS Fram ta det hela lite mer på allvar. I år fungerade inte anmälning och information.

Lars-Bertil Gustafsson presenterade nysatsningen Kattegattstriangeln mellan Träslövsläge och Varberg 1/9. 35-40 distans och fokus på det sociala runt omkring. All-inclusive med kräftskiva kanske kan locka?

Vi hade också en diskussion om säkerhetsregler, där det visar sig att flera klubbar nu håller på att formulera regler eller rekommendationer. Detta hade varit uppe på VKSF ordförandekonferens. Från seglarnas håll hade det varit bra om klubbarna kunde harmonisera sina regler.

Det framkom också att kalasen var bättre förr då man kombinerade prisutdelning med ett hejdundrande kalas. Något att sikta på till nästa år.

Vad har jag glömt?

14 Comments

  1. Pär Bäck Nov 29, 2011 Reply

    Om intresse finns så skulle jag kunna tänka mig att SSVÄ håller i en Bankappseglingshelg. 6 korta seglingar på lördagen och 3 på söndagen så blir det tid till att segla hem också. På kvällen blir det seglar fest vid klubbhuset.
    Lägger vi detta helgen efter Tjörn Runt så kan ni lägga båten i Uddevalla under veckan och varför inte då testa vår kvällsegling på onsdagen.
    Låter det intressant? säg bara till

    /Pär

  2. Per Nov 29, 2011 Reply

    Många mördarsniglar med på listan ;)

    En Bavaria 38:an på 11:e plats och totalt 8 st på listan. Inte illa för ett fabrikat som oftast släpas i smutsen i seglingskretsar. Minns formuleringar som “mördarsniglar”, “en seglande bavaria är en bavaria med motorfel” o.s.v.

    Stort grattis till 11:e platsen på denna prominenta lista och undrar vad de på plats 12+ har att säga till sitt försvar ;)

    • Erik Barkefors Nov 29, 2011 Reply

      Det är skillnad på äpplen och päron ;-)

      Står det “Match” efter namnet så är det ingen mördarsnigel och faktiskt finns det nu ett par som köpt segel till sina Bavarior (mördarsniglar) istället för de symboliska lakan som skickas med som standard. Finns också ett par som valt djup köl…

    • Author
      Peter Gustafsson Nov 29, 2011 Reply

      Om du har hängt med, så vet du att Mattias Wilson spikade hela West Side Cup i sin alltid välseglade Bavaria 38 Match förra året.

      Det är absolut inget fel på Bavarias Match-serie. 35:an är prisvärd och snabbare än många moderna 35-fotare. Och i Norge har Ludvig Daae vunnit massor av race med sin Bavaria 42 Match turbo.

      • Anders Nov 30, 2011 Reply

        Ludvig ær det han med focklyset :-)

    • Anders Averdal Nov 29, 2011 Reply

      Och de tar till skillnad från många andra ut sina båtar för att både segla och tävla med dem! Det finns många “finare” båtar som ligger kvar och rycker i tamparna hela somamren.

      • Pelle P Nov 29, 2011 Reply

        Kan bara hålla med Anders; tänk så många “gräshoppor, svanar, mesar, fjärilar” osv som skulle kunna seglat lite mer!!!!

  3. Sam V Nov 29, 2011 Reply

    Inte visste jag att Blur är en Uddevallabåt.

    • Author
      Peter Gustafsson Nov 29, 2011 Reply

      Jag tyckte att det kändes rätt att segla för en klubb, SS Viken Ägir, som faktiskt är engagerade i den typ av segling som vi håller på med. Dessutom ordnar de ju ett av Skandinaviens bästa race, Bohusracet.

      Det är lite konstigt att en klubb som GKSS inte har ett enda riktigt race för större kölbåtar. Men jag är fortfarande medlem då de har en väldigt fin hamn ;-)

      • Sam V Nov 29, 2011 Reply

        Ha! Grattis SSVÄ. Kul att plocka russinen ur kakan

  4. Tom Nov 29, 2011 Reply

    Tack för snabb info! Bra att kunna planera. Uddevalla har plats till flera båtar. Ett stimulerande miljö med glada seglare. Fattas lite tjejer bara. Synd. På ostkusten seglar en massa tjejer, skulla va konstigt om inte dom finns här med???

  5. Andejo Nov 29, 2011 Reply

    Hej,
    Vad finns det för motsvarighet till WSC för mindre båtar? Lys <1,2, längd <35 fot el liknande begränsing?

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.