Welcome to the water

YouTube Preview Image Jag brukar ju gnälla på alla de aktörer som inte tar fram det sköna med segling och båtsport. Sweboat till exempel, påminner mest om en statlig myndighet. SBU skall vi inte prata om, och ingen blir sugen på att börja segla genom att trycka sig fram i menyerna hos SSF.

Men här har vi ett bra exempel på hur det skall göras, Nordamerikanska “Discover Boating”. Lysande.

Inget internt snack om “kundanpassning” eller “tillgänglighet” utan pang på rödbetan…

Och plötsligt blir jag grymt sugen på att skaffa motorbåt!?

Och lite ledsen över att de snott seglarnas argument… eller så är det inte så stor skillnad mellan olika sorters seglare och båtmänniskor som det verkar i debatten.

Top Reasons to Rent or Buy A Boat

  • Boating Improves Quality of Life
  • Boating is an Affordable Recreation Alternative
  • Water Access is Closer than you Think
  • Boating Fun Helps you Bond with Friends and Family
  • Boating Helps Reduce Stress
  • Boating is Convenient
  • Boating is an Engaging and Rewarding Activity
  • Boating is Good Exercise
  • Recreational Boating is Easy to Learn
  • Boating is FUN

youspendtimeonland.jpg

More from our site

27 Comments

  1. Patrick L Dec 1, 2011 Reply

    Men….då skulle vi ju påstå att båtfolk har roligare än andra….och…så kan man väl inte göra…? Vi är ju i…….Sverige…..?

    • Erik Barkefors Dec 1, 2011 Reply

      Kanske läge att betala lite nöjesskatt snart ;-)

    • O Dec 1, 2011 Reply

      Den kommentaren var oväntat trälig, släpp åttitalsborgargnället nu.

  2. Stefan Dec 1, 2011 Reply

    “Sweboat påminner mest om en statlig myndighet” ha ha ha… Så rätt!

    Stefan

  3. Kalle Dec 1, 2011 Reply

    Visst kan man hålla med om att Sweboat med flera behöver stajlas, men inte f-n skall dom hämta inspiration från denna skitfilm.

    • Author
      Peter Gustafsson Dec 1, 2011 Reply

      Det är ingen som behöver “stajlas”.

      Men om man nu jobbar med värdens roligaste sport/hobby så är det ju konstigt att man inte kan få det att märkas i sin framtoning.

  4. Clifford Dec 1, 2011 Reply

    Så här gör man i Holland: http://youtu.be/Hagdv7RD2BA , känns som om “Orustkvalitet” är akterseglat.

  5. Kalle Dec 1, 2011 Reply

    Ber verkligen om ursäkt för mitt gnälliga morgon-mail, men jag blir illamående när jag ser en film som med ett antal klyschor skall locka till sig nya kunder till motorbåtsmarknaden.
    Det finns redan hur mycket sånt som helst. Det tragiska är att det fungerar…
    När träffade man senast på någon som blivit intresserad av båtlivet och funderar på att skaffa segelbåt som första båt? Allt skall vara så j-a snabbt, enkelt osv. Det är ju därför som havet kryllar av äckliga j-a styrpulpetbåtar.
    Ja, jag inser att jag framstår som en tomte med näbbstövlar och Fjällrävenryggsäck, men jag tycker det är synd att man inte argument som omtanke om miljön, inte bara utsläpp, utan buller osv, väger tyngre.

    • Team Styrbord Dec 1, 2011 Reply

      det påminner mig om att när jag sålde segelbåtar så kom det ofta synpunkter från kånkenfolk, om att modellerna i broshyrerna inte hade flytväst…..

      Tycker du att det är tragiskt att marknadskommunikation fungerar?

      Väldigt snygg och bra film….

    • O Dec 1, 2011 Reply

      Heja!

    • Lars M Dec 1, 2011 Reply

      + 1

  6. ulf Brändström Dec 1, 2011 Reply

    Kalle
    Varför är det tragiskt att det fungerar?
    En av anledningen av att vi har ett så stort antal av styrpulpetare i Sverge är för att det är en bra båt att ta sig ut till sommarstället. Jag är en inbiten seglare men inte vill jag segla ut till ön varje gång jag ska ut. Styrpulpetaren är också otroligt bra för att lasta ombord vänner och familj för en liten kvällstur efter jobbet till någon kobbe där man kan bada och grilla.
    Ps
    De nya fyrtaktarna låter mindre än någon “tomtes” fladdrande segel.
    Ds

    • Claes Nettelbladt Dec 1, 2011 Reply

      Och en styrpulpetare kan medföra mer segling. Vi har vår 40.7 på Lökholmen mitt emot Sandhamn. Sen kör vi på helgerna från Lidingö t.o.r. med styrpulpetaren med snåla 60 fyrtaktshästar. Snabbt ute vi segelbåten, som ligger färdig 1/2 sjömil från öppet vatten, vilket inte är så vanligt i Stockholms Skärgård. Och när alla seglare beger sig hem på söndagförmiddagen stannar vi kvar och kör hem på lugna vatten tidigt måndag morgon. Så sen motorbåt kan verkligen förbättra båtlivet och seglingen!

  7. Author
    Peter Gustafsson Dec 1, 2011 Reply

    Att marknadsföring funkar är ingen hemlighet.

    Och inte särskilt tragiskt heller.

    Fast det är typiskt svenskt att tycka att det är fult med reklam, marknadsföring eller att paketera sin produkt eller budskap.

    “Min produkt är så bra att alla borde förstå det utan att jag berättar”.

    Funkar så där i en värld när alla andra jobbar stenhårt på att få en del av vår tid och uppmärksamhet. Varför tror ni BLUR.SE funkar? För att det är sjysst paketerat. För att det inspirerar. För att det skapar engagemang.

    På mitt gamla jobb körde vi segling med kunder ett antal gånger. På stora båtar och hos AtSea på Lidingö. Efteråt var det alltid någon som kom fram och undrade vad man skulle göra om man ville börja segla.

    Vad kan jag ge för råd till dessa heltända, entusiastiska och ivriga människor? Att leta upp en seglarskola på SSFs PDF-dokument? Prova själva får ni se: http://www.svensksegling.se/Borjasegla/OmBorjasegla/

    Sedan har man ju gjort ett gediget arbete om vad folk vill ha, http://www.blur.se/2010/01/21/nytankarna/

    Men har någon av branschens stora aktörer förändrat sitt sätt att jobba, eller ser det likadant ut som för 20 år sedan?

    Då kanske man inte skall vara förvånad om nyrekrytering till segling och båtliv inte funkar som man vill.

    • Malte Dec 1, 2011 Reply

      Men Peter, du som förordar en sammanslagning med SBU måste väl ändå tycka att det måste bli ännu bättre efter sammanslagningen? :-)

  8. o Dec 1, 2011 Reply

    “Typiskt svenskt”, kom igen.

    • Author
      Peter Gustafsson Dec 1, 2011 Reply

      Gedigen analys som vanligt.

      • O Dec 1, 2011 Reply

        Jag skriver inte ut allt.

        Men ändå, typiskt svenskt?

  9. Gerhard Chronholm Dec 1, 2011 Reply

    Jag hade just en kort dialog med Bengt Wallin på Båtmässan. Han har redan nappat på detta och har till Kustkonferensen den 7 februari bjudit in USAs vd till Sweboats motsvarighet, Thom Dammrich VD för NMMA, att tala i ämnet. Där bland annat Discover Boating kommer tas upp.

    Mer om Kustkonferensen på:
    http://www.batmassan.se/besokare/batmassan-2012/kustkonferensen-2012/

    Kanske är Sweaboat och andra organisationer närvarande och lyssnar?

    • Mats Eriksson Dec 2, 2011 Reply

      Hej!
      Det är Sweboat, i samarbete med Båtmässan och Västsvenska Turistrådet som arrangerar Kustkonferensen och det är jag som bjudit hit Thom Dammrich, för han är en stor inspirationskälla för oss. Välkommen att anmäla dig!
      Hälsningar
      Mats, Sweboat

  10. Mats Eriksson Dec 1, 2011 Reply

    Hej!
    Här kommer en replik från “den statliga myndigheten”. Kolla in våra sajter http://www.upptackbatlivet.se och http://www.sokbat.se. Jag tycker de är ganska bra. Vi har också inspirerats av Discover Boating från USA. På Kustkonfererensen den 7 februari 2012 under Båtmässan i Göteborg har vi bjudit hit Thom Dammrich från USA som ligger bakom kampanjen. Se mer på http://www.batmassan.se
    Hälsningar
    Mats Eriksson
    VD, Sweboat

    • Clifford Dec 1, 2011 Reply

      Mats, det känns väl fint att just ha blivit utnämnd till generaldirektör ; )

    • Author
      Peter Gustafsson Dec 1, 2011 Reply

      Tjenare Mats,

      kul att du hittat hit. Och det verkar ju som att timingen för en debatt i ämnet är rätt var rätt då Thom är på väg hit. Det vill man ju inte missa.

      Min point var att man missar de mjuka faktorerna till att folk spenderar sin tid på sjön. Får man folk till Upptäck Båtlivet så måste man i första hand låta folk upptäcka varför man skall vara på sjön och inspirera dem innan man skickar dem till “nyttiga länkar” som SBU, till tidningarnas kassa websidor eller börja prata om Akrylatbensin.

      Sajten vänder sig helt klart till den traditionella båtägaren. Som ni själva skrev i “Morgondagens Båtliv” som gjordes för två år sedan:

      Båtbranschen står inför både utmaningar och möjligheter. En av utmaningarna blir att kommunicera med dem som drömmer och längtar, så att de verkligen tar steget och går till sjöss.

      Men ambitionen är rätt och det kan säkert bli bra.

      Hur har besöksstatistiken sett ut? Framförallt åldersprofilen hade varit intressant.

      • Björn N Dec 1, 2011 Reply

        Inspirera i så fall folk i första hand till att sticka ut på sjön nån annan gång än i Juli! Det är nog med folk ute som det är! ;o)

        Nytillkommet båtfolk borde enligt min mening få tillträde till kusten perioden November till Mars. Har man kvar sitt brinnande båtintresse efter ett par såna säsonger så är men sedan välkommen vilken tid som helst på året efter denna prövotid.

        • Erik Barkefors Dec 1, 2011 Reply

          Du menar i stil med stugägare Lindeman ;-)
          http://www.youtube.com/watch?v=jjCEs96doPE

        • Raketen Dec 2, 2011 Reply

          Björn.
          Jag vet inte om det behövs.
          Var själv tvungen att gå götakanal i slutet på juli. Med en deadline att passa. (tvättäkta stressad semesterfirare mao ;)
          Inget jag gör om frivilligt.. =)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>