Skip to content

162 Comments

  1. Peter Kross
    Dec 2, 2011 @ 00:12

    Nja, Peter, nu vart det nästan förtal.

    “gubbarna i LYS-kommittén (som alltid hade bra LYS på sina egna båtar förr i tiden). ” Sanningen är att “gubbarna” inom LYS-kommittén faktiskt hade betydligt svårare att få ett bra LYS för sina egna båtar då det var TK som bestämde deras LYS-tal och där fanns en viss rädsla att det skulle kunna bli för lågt.

    Det är inte alling sannt som påståss på din blogg även om många inlägg är faktiskt rikigt bra.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 2, 2011 @ 08:04

      Min point var att misstanken alltid fanns (hur det egentligen funkade var ju hemligt). På samma sätt så var så kallat “segelmakar-LYS” också omtvistat; när en erkänt duktig seglare satte sig i en ny båt så lade man alltid på lite extra i början.

      Strunt samma.

      Jag förstår att du inte är överens med SSF om hur SRS skall hanteras. Jag lägger inga aspekter på det, och du har säkert rätt i mycket av din kritik. Men i alla organisationer (eller besättningar) så fattas beslut som man inte gillar. Och oftast får man acceptera det och göra det bästa av situationen.

      Reply

      • Peter Kross
        Dec 2, 2011 @ 14:43

        mitt inlägg syftade endast på “man slipper fjäska för gubbarna i LYS-kommittén (som alltid hade bra LYS på sina egna båtar förr i tiden)”.

        Reply

    • Patrik
      Dec 2, 2011 @ 16:55

      Det är sant att mätbrevsbåtar ägda av LYSkommitte medlemmar var nog så hårt straffade för att ingen skulle kunna hävda jäv.
      MEN ! det är också tämligen fastställt att de klassbåtar (läs Express och X99 mfl.) som seglades av högt uppsatta inom LYSgruppen hade ett skyddande mantra över sig “då de ju seglades av så duktiga seglare att det inte var konstigt att de vann” de är nu rejält höjda sen gruppen bytts ut.
      Tyvärr kan jag konstatera att det finns nya klassbåttyper av raketkaraktär som borde höjas nu men som seglas av medlemmar i SRSgruppen och nu känns “skyddade”.

      Reply

      • Peter Kross
        Dec 2, 2011 @ 17:10

        SRS-grupp eller TK??? ;-)

        Reply

      • Peter Kross
        Dec 2, 2011 @ 18:33

        med lite insyn i hur det har gått till vet jag att det är förtal av personer som faktiskt har lagt ner mycket av sin fritid. Skäms!

        Reply

        • Peter Kross
          Dec 3, 2011 @ 14:06

          … borde naturligtvis vara Ni borde skämas! Under min tid fanns ingen inom SRS-gruppen som seglade aktivt Express eller X-99. Förslagen till ändring jobbades fram inom en grupp. fram till 2008 kom man sen överens med Norge om respittalen i tabellen och sen godkändes respitalen i tabellen inom TK. Många personer och en del instanser. inflyttande av enstaka personer var mycket begränsade mao.

          Men visst är det alltid intressant med konspirationsteorier. Och så lyckades man väl också men mycket tjat att ändra sitt respittal. konstigt bara att man tjatade sällan med personer som jobbade just med bedömning av tabell och mätbrev.

          OBS! jag är något trött på den typen av påhopp!

          Reply

      • Peter Gustafsson
        Dec 3, 2011 @ 14:18

        Som vi försöker förklara så var det så snacket gick på bryggan.

        Och oavsett var på jordklotet där man har personer som skall sätta subjektiva respit-tal så lär det bli både påhopp och påtryckningar. Så det borde ju vara positivt att slippa det…

        Reply

      • Calle P
        Dec 3, 2011 @ 23:19

        Höjningen (som endast är 0,01) av X99 beror nog på resultat på kryss-länsbanor. Där kanske höjningen borde vara mer. Men SRS är framtagen för rundbana (typ runt en ö) och ur den synvinkeln är höjning högst omotiverad. Den seglar ganska kast på halvvind.

        Reply

        • Patrik A
          Dec 4, 2011 @ 09:20

          Båten har Genua och går inte alls speciellt dåligt på halvvind, det gör däremot fockbåtar.
          Antar att du menar området brant slör då KlassSpinnakern är bred och djup.

          Reply

  2. Fredrik
    Dec 2, 2011 @ 00:19

    Jag gillar att de försöker behålla det bästa av gamla LYS (dvs det kan justeras baserat på empiriska resultat) men att det finns en grundläggande formel som gör det lätt och snabbt att få in nya båtar. I praktiken har regeln, om jag förstår det rätt, ett par mjuka variabler som kan justeras ifall en viss skrovform/båt visar sig vara långsammare eller snabbare än vad norm skrovet är. På så vis kan de göra justeringarna på ett informerat sätt men fastnar inte i “men formeln säger ju att … “.

    Reply

  3. Anonymous
    Dec 2, 2011 @ 00:38

    […] […]

    Reply

  4. Erik Barkefors
    Dec 2, 2011 @ 08:26

    SRS har ett svårt vägval mellan önskemålet att det ska finnas ett (gratis) system för alla på klubbseglingar och att vara tillräckligt bra för att kunna accepteras på t ex Gotland Runt. Vi får väl se vad som händer när One world – one rule sjösätts.

    Oavsett om man använder SRS, DH, IRC eller ORCi så faller allt om klubbarna lägger “tokiga” banor med halvvind fram och tillbaka. Några kappseglingar kanske skulle kompletteras med en extra rundning för att få triangel istället för en långsmal rektangel?

    Jag tycker att SRS är på väg att bli riktigt bra för de som vill kappsegla några gånger per år. Certifikaten införs inte 2012 så tabellbåtarna åker gratis ett år till. Kul med tre decimaler och dubbla tal (med/utan undanvindsssegel) för alla båtar!

    Reply

    • Patrik
      Dec 2, 2011 @ 17:00

      Håller med om att “tre decimaler och dubbla tal (med/utan undanvindsssegel) för alla båtar” tillsammans med justeringen av jaktstarts talen är de mest spännande nyheterna.

      Reply

  5. Kalle
    Dec 2, 2011 @ 09:19

    En fråga som inte har så mkt. med de nya reglerna att göra kanske, men som någon säkert kan svara på.
    Hur lång får en spirbom vara som man använder till att spira en genua då man fått avdrag på SRS-talet? KSR 50.3c nämner bara att man får använda spinnakerbom eller spir bom. Spinnakerbomens längd är ju begränsad, men spirbomens längd hittar jag ingen info om.

    Reply

    • JIMMY
      Dec 2, 2011 @ 09:39

      Jo det har med reglerna att göra. Enligt F1.3 är spirbomslängden fri. Gäller för standardbåtar och mätbrevsbåtar. För klassbåtar gäller klassreglerna och då är det inte säkert att den är fri längre.

      Reply

      • Erik Barkefors
        Dec 2, 2011 @ 10:16

        OBS – nytt 2012. Tidigare stod det under SPLmax som jämställde spinnakerbom och spirbom.

        Reply

  6. F424
    Dec 2, 2011 @ 09:26

    Jag tycker SRS-gänget skall ha en stor eloge. Mycket har blivit väldigt mycket bättre på bara ett par år. Inte minst öppenheten och viljan att diskutera. Kan vi toppa detta med att synka mätetalen med våra grannländer (vilket kanske inte blivit lättare med t.ex. tre decimaler?) så skulle det vara kanon.

    Reply

  7. Richard Göransson
    Dec 2, 2011 @ 09:39

    Vi som engagerade oss i IRC kan känna att SRS förnyelsen skedde lite kuppartat. Varför lät SSF oss hållas för att sedan presentera en regel som för användaren i princip är densamma bortsett från den internationella aspekten? Var det bara för att punktera ORC ytterligare innan lanseringen. SSF var oerhört positiva till våra försök att få igång IRC.

    Vad är “One world – one rule” för något? Ska vi få ännu en regel? Låter sig inte googlas.

    Reply

    • Sam V
      Dec 2, 2011 @ 10:03

      ORC och ISAFs ambition att ha en regel istället för ORCi, IRC. Läste du inte blur igår!! ;)
      http://www.blur.se/2011/11/30/orc-och-isaf-annual-meetings/

      Reply

      • Richard Göransson
        Dec 3, 2011 @ 00:02

        Nej jag läste inte Blur igår men jag har läst det nu och det var nog det sjukaste och mest verklighetsfrånvända jag någonsin läst. va fan är det med karln?

        Reply

        • Patrick L
          Dec 3, 2011 @ 07:54

          Jag förstår inte? Pratar du om Stens rapport? Det är väl i punktform en sammanfattning av vad som sades på mötet?

          Reply

  8. Team eXilia
    Dec 2, 2011 @ 09:52

    Varför införa 3 decimaler och sedan inte ta någon hänsyn till besättningsvikt?
    Besättnings vikt gör betydligt större skillnad än vad 3 decimaler gör.

    Om nu ambitionen är att man inte skall kunna vinna något på att skaffa fler segel varför finns det då ett shorthanded mätbrev? Man måste skaffa en uppsättning för shorthanded och en för normal kappsegling för att vara konkurenskraftig.

    Om det är nödvändigt med 3 decimaler så borde också det finnas ett mätetal för kryss/läns banor och ett för rundbanor. Där skiljer sig båtprestanda betydligt mer än tredje decimalen.

    Sedan borde det gå för båtar med entypsklassregel att skaffa ett mätbrev för klassen. Då skulle Vipern som vann Hermanö runt kunnat ståt kvar som vinnare.
    Och vi får fler båtar på kappseglingar som idag inte tar ett mätbrev för att segla ett race.

    Kan vi också få en guide till hur man delar in startfält i större kappseglingar som är baserat på något annat än SRS talet.

    Båtar som söker mätbrev som aviker från den båtmodelens standard skall erhålla ett litet “straff”. Detta för att gynna båtar som det inte “meckas” med. (Och därmed håller ned kostnaden)

    Skall man erhålla ett sänkt SRSv pga av att båten väger mer än vad som anges i båtdatabladet för tabellbåtar så måste man påvisa att det finns tung extrautrustnig som bidrar till den ökade vikten. Då det är många tabellbåtar där alla är tyngre än vad som anges i båtdatabladet.

    Kommer säkert på något mer snart…

    Reply

    • Erik Barkefors
      Dec 2, 2011 @ 10:23

      3 decimaler kommer inte att ge speciellt mycket bättre rättvisa mellan en Ballad eller en X-99:a men däremot göra det lättare att faktiskt skilja på t ex olika utrustade Dehler 34SV – Dehler 35:or…

      Många båtar har så många val i optioner med 2-3 olika kölar, rullstor utan lattor, rullstor med lattor eller vanlig fullattestor osv och ska man skilja alla med en tiondel så blir det för stor skillnad mellan högsta och lägsta mättal.

      Reply

    • Pelle P
      Dec 2, 2011 @ 10:26

      Kör på CJ, du hittar säkert fler argument för att komplicera det hela…

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 2, 2011 @ 10:30

      Kan sammanfattas som att det var bättre förr?

      Reply

      • Team eXilia
        Dec 2, 2011 @ 10:47

        Mer i still med sila mygg och svälja kameler.

        Det finns en bra ambition om att vara en breddregel. Men tyvärr så är det nog för många “meckare” med och påverkar.

        Man måste bestämma sig för att vara en konkurent till ORC IRC osv eller en regel där enkelhet främjas. Både och går inte.

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Dec 2, 2011 @ 11:19

        Jag förstår dina principiella invändingar, men kan du peka på exempel där detta inte funkar i verkligheten?

        Ta besättningsvikt. Alla båtar som vi fajtas mot i cupen är entyp eller har ORCi eller IRC-brev. Du kör enligt era regler, jag kör enligt den engelska entypsregeln/IRC och First 40 ligger väl i stort sett på sin ORCi-vikt. Och jag kan inte säga att detta är ett problem (i alla regler jag har sett som har med besättningsvikt, lönar det sig att köra på max).

        Reply

        • Team eXilia
          Dec 2, 2011 @ 12:59

          Min tanke var nog snarare till shorthande mätbrevet. Där gör det lite större skillnad.

          Hur ser klassregeln ut för J109an när det gäller vikt och antal ombord?

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Dec 2, 2011 @ 13:17

          Och i shorhandedsammanhang så är det nästan ingen som gnäller, vare sig under SRS eller IRC. Det är helt andra faktorer som avgör än någon % på mätetalet. Upplever du att vi har problem på Bohusracet eller Watski 2star?

          J/109 seglar entyp med 600 kg + ägaren (som slipper väga sig) och i IRC så har man typiskt 9 man. I SRS är vikten fri, men vi hamnar i stort sett på dessa siffror. Upplever du att det är ett problem? Våra inbördes fajter hade slutat på precis samma sätt även om vi hade flyttat 85 kg från Blur till eXilia.

          Reply

          • Johan
            Dec 2, 2011 @ 16:46

            Att segla Accent shorthand i hårdvind känns inte speciellt lockande om man är ute för tävlingens skull. Vikten på relingen betyder mer för vissa än andra båtar.

            Bra med tre decimaltal. Skillnad mellan IF och Maxi 77 på decimaltal 0,03 (1,02 resp 1,05) är lite väl stor. Skulle inte förvåna om det blir 1,0249 och 1,0451.

    • F424
      Dec 2, 2011 @ 10:37

      Visten med tre decimaler är väl att man med säkerhet vet att en del modifieringar inte ger så stor skillnad att en pinne är relevant? Jämför du t.ex en standardgarderob hos en båttyp med ett exemplar där ägaren av något skäl modifierat segelmåtten lite grann (kanske 135% genua istället för 150%, 2 dm klängre E på storen etc.) så finns det ju en vits i att kunna bedöma detta korrekt relativt normalbåten. Att det sedan inte i alla lägen har tre decimalers precision relativt andra båttyper är ju en helt annan sak (och det problemet blir ju inte större av att man gör rätt där man kan).
      När det gäller shorthandedmätbrev är väl rimligt att man kan ha en konfig. och mätetal som passar även för detta? Den vanligaste förändringen torde väl vara fock istället för genua? (kostar inget alls i nya segel). Man kan väl också tänka sig med/utan spinnaker (kostar också 0:-).
      Sedan tror jag att man måste inse att allt inte kan bli 100 rättvist i en hyggligt rättfram regel. I slutet av dagen blir det en avvägning mellan enkelhet och detaljrättvisa.

      Reply

    • Peter Kross
      Dec 2, 2011 @ 14:59

      …och om man inte är förtjust i shorthanded segling så tar man ut 2 normala mätbrev. då kan man gardera sig åt minstone något för värdret. Man kan gissa vilken typ av seglare nyttjar det.

      Reply

      • Pelle Lindell
        Dec 2, 2011 @ 15:25

        Det kan man förvisso göra men kan vara på sin plats att påminna om:
        A.6.1 GENERELLT
        SRS-mätbrev eller SRSv-mätbrev:
        e) upphör gälla när något av följande inträffar:
        iv) ett nytt SRS-mätbrev eller SRSv-mätbrev har utfärdats.

        Reply

        • Peter Kross
          Dec 2, 2011 @ 16:18

          tack för upplysning, jag tolkade A.6.1 f) fel…

          f) är begränsat till 2 SRS-mätbrev‚ eller 2 SRSv-mätbrev‚ eller 1 SRS-mätbrev och 1 SRSv-mätbrev per båt och kalenderår. Varje mätbrev kan kompletteras 1 gång i enlighet med A.6d).

          kan var värd att tänka till när man gör ändringar…

          PS: A.6.d) finns inte. Är det då A.6.1d) som är frågan om?

          Reply

          • Pelle Lindell
            Dec 2, 2011 @ 23:24

            Tack för påpekandet..
            och det skall givetvis vara A.6.1.d)
            kommer att rättas snarast.

  9. Carl Peter Carlsson
    Dec 2, 2011 @ 11:00

    Helt klart är att SRS tar INTE hänsyn till faktorer som besättning, bantyp och väder. Men när man jämför resultatet på en regatta så har dessa faktorer förmodligen påverkat ganska mycket. Kommittes utmaning är att hitta båtens sanna potential.

    Reply

  10. Sture Smith
    Dec 2, 2011 @ 13:11

    Mycket intressant och konstruktiv tråd. Det kan kanske vara så att SRS normaliserar den ibland ngt överhettade diskussionen om mätregler, som i många stycken stammar från IOR och LYS.
    Idag ser vi ORCi och SRS samt en helt annan kunskap både erfarenhetsmässigt och kunskapsmässigt av vad är det som gör en båt/segelkonfiguration snabbare vid en viss given vindstyrka, vindvinkel och sjöförhållande.
    Parametrarna är kända och antalet variablar oändliga och vad jag ser i logiken bakom SRS är mycket sunt. Att använda denna ökade kunskap till att förenkla för oss vanliga dödliga så att kappsegling blir möjligt med familjelådan. I slutändan är en exakt vetenskap eller rättvisa inte möjligt med de ekonomiska resurser vi kan lägga på hobbykappsegling. SRS har möjligheten, hanterat rätt, att göra det tillräckligt rättvist.
    Har men lite mer flis kan man ju alltid segla ORCi eller under någon box regel. TP 52, RC44 eller varför in VOR…….Valet är fritt.

    Sture Smith
    “Sjöglans”
    Dehler 39SQ

    Reply

  11. Erik Barkefors
    Dec 2, 2011 @ 13:29

    En annan bra sak med 3 decimaler är att “spinnakeravdraget” är tillbaka och nu redan i tabellen/mätbrevet för alla båtar! Borde gynna breddseglingen bara den gamla 96-timmarsregeln tas fram ur byrålådan så inte alla avvaktar tills skepparmötet med att spika med/utan spinnare.

    Reply

    • Peter Kross
      Dec 2, 2011 @ 14:56

      hur hänger spinnakeravdrag ihop med 3 decimaler??? Går det inte att ha individuell spinnakeravdrag med 2 eller 4 decimaler?

      Reply

      • Erik Barkefors
        Dec 2, 2011 @ 15:28

        Jo det går att ha med 2 eller 4 decimaler också men även här så är det lättare att bedöma varje båttyp/konfiguration och belysa skillnader med 3 än med 2 decimaler. Ta Dehler 29:an som finns med två olika riggar nu och därmed olika potential med/utan spinnare, Med spinnare tror jag den nya har ett litet övertag men utan spinnare så har den gamla ett övertag (tror jag…). Den skillnaden är lättare att gradera med 3 decimaler.

        Reply

        • Peter Kross
          Dec 2, 2011 @ 16:44

          Jag reagerade på koppling mellan decimaler och spinnakeravdrag. Det är också bra att det finns individuella bedömningar där. Jag skulle dock inte vilja förknippa det med “3 decimaler”.

          “3 decimaler till alla
          Alla SRS-tal kommer att anges med 3-decimaler. Detta innebär att systemet bättre kan spegla smärre skillnader i segelplan och övrig konfiguration mellan liknande båtar. Detta innebär dock inte att systemet har 3-decimalers noggrannhet i alla andra fall. ”

          Jag tolkar det som att de 3 decimaler visar en någorlunda rätt bild så länge man jämför båtar av samma typ. I andra fall är systemet inte lika noggrann. I hur många fall tävlar man på en SRS-segling mot samma båttyper? I min smak något överambitiös samt att det ger intryck av en nogrannhet som systemet inte klara av. Något i den stilen att ha ett mätinstrument som visar 5 decimaler men nogrannheten på instrumentet är +/- 0,1. vad är då vitsen med de sista decimalerna som egentligen visar endast slumpen? (Exemplet är naturligtvis något tillspetsad…)

          Reply

  12. Johan
    Dec 2, 2011 @ 17:25

    “Arrangörshandledning 2012 och SSF:s excelblad för respitberäkning kommer
    att uppdateras med justerade sjömiltider som förhoppningsvis kommer att ge
    ett bättre utfall.”

    Vad menas med “sjömiltider”?

    Reply

  13. Peter Kross
    Dec 2, 2011 @ 18:30

    sjömiletid är ett felaktigt uttryck här handlar det om standardtid som anges i s/Nm (sekunder/sjömil), Man kan kaske lika felaktig uttrycka att det är båthastigheten i de olika vindar.
    2011 uppskattades medelhastigheten för en båt med LYS-tal 1,00 3,4kn i vind 1,5-3m/s; 4,1kn i 4 m/s; 4,6 kn i 5 m/s; 4,9 kn i 6 m/s och 5 kn i 7-12 m/s. Dessa hastigheter kan naturligt variera men är en bas för beräkning av standardtider (tid/sjömil) som i sin tur är bas för starttider. Omvandlad gav det standardtider som nu ska ses över.

    Reply

  14. Raketen
    Dec 2, 2011 @ 21:59

    Jag tycker SRS är på väg framåt. SRS 2011 var ett kliv i rätt riktning, där man dessutom verkar ha tagit till sig backfeeden från deltagarna och agerat. Jag hoppas man fortsätter med det. Diskussionerna kommer attt fortsätta garanterat. =)
    Vilket är bra!
    +1, för att avdraget spinne/ingen spinne är tillbaka. Det gör att fler har möjlighet att delta. Utan att vara “borträknade” redan innan start. Men, håller med att det bör begränsas hur man kan ange det vid start.

    Reply

  15. Pelle Lindell
    Dec 2, 2011 @ 23:20

    Det är tydligen ett vanligt missförstånd att spinnakeravdraget varit borta och nu är tillbaka. Regeln är i princip samma som förra året dvs. arrangören måste aktivera avdraget i inbjudan och seglingsföreskrifter men med skillnaden att avdraget nu är individuellt i stället för generellt 0.03.

    A.4.3 INBJUDAN OCH SEGLINGSFÖRESKRIFTER
    Inbjudan och Seglingsföreskrifter kan ange:
    a) att en båt med ett alternativt SRS/SRSv-tal i SRS-tabellen, SRS-mätbrevet eller SRSv-mätbrevet för kappsegling utan spinnaker och/eller gennaker får anmälas utan sådana segel. Inbjudan och seglingsföreskrifter kan ange en tidsgräns för en sådan anmälan.
    b) att en båt med högst två personers besättning får kappsegla med ett SRS-tal eller SRSv-tal för “shorthandedkappsegling”. Se A.6.1d).
    c) undantag för klassbåtar från begränsningar för besättningsstorlek och/eller besättningsvikt i båttypens klassregler.

    Reply

    • Svenne
      Dec 3, 2011 @ 10:59

      Och så in med lite fler klasser i tabellen, 18 st 707 med SRS 1.08 till 1.09, ser ut att kunna fungera som tabellbåt på 1.09. A22/SK22 har en go spridning på SRS mätbrev. Skillnad på 0.05 mellan 22:or ger en skev bild av vad respektive båt kan prestera. Jag kan inte riktigt se att det skulle ge en mer förstående bild av klassen för medtävlande.

      Är man inte nöjd så går det väl att ansöka om mätbrev.
      Kul att se att så många 707 tagit ut mätbrev, måtte vara aktiva seglare i den klassen.

      mvh

      Svenne

      Reply

  16. Johan
    Dec 3, 2011 @ 13:23

    Nu är det tre decimaltal som gäller i SRS, vilket är utmärkt.

    Då bör väl också skillnaden mellan beräknad målgångstid och slutlig målgångstid på sin höjd max överstiga 5 procent. Möjligen ännu mindre. 10-15 procent som omnämns är tok mycket när det skiljer 0,40 i SRS-tal mellan långsammaste och snabbaste båt. Själv föredrar att tiden alltid ska beräknas om till korrigerad tid.
    Vi seglar trots allt efter SRS-tal som ska justeras efter korrigerad tid då ska rätt segrare också vara rätt segrare och inte för att man kör ett på förhand uppgjord beräkning som visar sig vara fel. Det felet rättar en omräkning till. Ja SRS-tal eller vilket handikappsystem som helst blir inte 100% rättvist, men om man inte räknar om så blir skillnaden inte mindre.

    Reply

    • Patrik
      Dec 3, 2011 @ 14:22

      Det finns en uppsjö med varianter där vanlig SRS räkning är precis lika orättvis/fel som jaktstartsvarianten.
      Avtagande vind vid målgång drabbar LågSRSare.
      Ökande vind i samband med målgång drabbar HögSRSare.
      Vid blekebälten under seglingen går HögSRSarnas klocka fortare utan att ni förflyttar er en meter vilket kan vara svårt alt. omöjligt att segla ikapp även om vinden återvänder.
      Min bestämda åsikt är att Jaktstart där båtarna skickas iväg under samma vindförhållanden och rätt vindtabell så att rätt försprång ges många gånger kan vara minst lika rättvist som vanlig SRSräkning inte minst då vindförändringar sker i samband med målgång eller vid blekeperioder under seglingarna.
      Så mitt svar till dig är att omräkning vid stora avvikelser från idealtid inte alls behöver betyda rättvisare resultat

      Reply

      • Johan
        Dec 3, 2011 @ 18:27

        Så kan det givetvis vara. Det är ofta så att vinden ökar efterhand Låg-lysarna får starta innan sjöbrisen kommer…. Men det är avvikelser som inte SRS-systemet kan korrigera. En korrigerad sluttid är närmast de mest rättvisa.

        Det kan ju t ex vara så att prognosen säger 4-6 m/s och det blir 6-8 m/s och vinden är jämn för alla mer eller mindre. När båtarna skiljer nära 0,40 i SRS-tal mellan snabaste och långsammaste båt. Då blir det stora skillnader. Vi pratar om hela procent i skillnad på SRS-tal på bara en kvart längre tids segling och inte tre decmialtal. De största jaktstartstävlingarna i Stockholm räknar korrigerad tid och det är de tävlingar som lockar flest deltagare. Skiljer det bara 0,10 i SRS-tal mellan båtarna så spelar det marginell betydelse. När tävlingar skulle få en annan vinnare med korrigerad tid så känns det som riktigt korpsegling eller hokus pokus.

        Reply

        • Erik Barkefors
          Dec 3, 2011 @ 19:33

          Om man är ute efter separata starttider och ska räkna om resultatet kan man använda klockan. SRS 1,00 startar ex.vis 10:00, SRS 1,08 startar 10:08 och SRS 1,25 startar 10:25. Lätt för alla att komma ihåg och ger en viss spridning i fältet i början. Sen får man skriva målgångstider och räkna som vanligt.

          Reply

          • Johan
            Dec 4, 2011 @ 10:41

            Japp! Speciellet nu med tre decimaltal i SRS-talet då blir det nog lättast att man start i närmaste tvådecimalsstart med omräkning i mål.

          • Peter Kross
            Dec 4, 2011 @ 17:56

            det blir väl mycket roligare med 400 startider istället för 40 i samband med jaktstart… ;-)

          • Andreas i HP
            Dec 4, 2011 @ 18:15

            Om det skall vara omräkning i mål så försvinner ju vitsen med jaktstart!
            Den utvecklingen tro inte jag på!
            Vitsen med jaktstart är ju att den är lätt att begripa.
            1a i mål= segrare.
            Detta är anledningen till att jag gillar segla den typen av race.

            MVH Andreas

          • JIMMY
            Dec 4, 2011 @ 18:28

            Va inte så negativ Peter, försök se möjligheterna i stället.

            Man gör ju förståss en enkel formel i excel som ger varje anmäld båt sin specifika starttid i startlistan så slipper man “400” starttider (om det inte är så många deltagare förståss). Så gjorde vi på GranPrix i år och det fungerade utmärkt då det fanns båtar med SRSv och tre decimaler redan i år. Fördelen är förståss att risken för felläsningar i en tidtabell minskar, vilket underlättar inte minst för de som inte är så vana att kappsega och dom ska vi ju värna om , eller hur!

            Är glaset halvfullt ellet halvtomt? ;)

          • Johan
            Dec 4, 2011 @ 19:57

            Betydelsen försvinner väl inte…
            Det blir enklare i starterna speciellt för de större båtarna vid trånga startlinjer.
            Lättare för nybörjare.
            Jakt moment med indikation på hur det gick i tävlingen.
            Fungerar utmärkt!

          • Peter Kross
            Dec 4, 2011 @ 20:45

            @Jinmmy, vilka möjligheter? SRS har inte den noggrannheten för 3 decimaler om man få tror Pelles artikel.
            Sen glömde jag tydligen att det tillhör det vanliga att arrangörer har dator och skrivare med på tävlingsdagaen för det finns väl en och annan tävling som tillåter att anmäla sig även då.

          • JIMMY
            Dec 6, 2011 @ 02:23

            Peter Kross, åter igen varför så negativ?
            Visst kan vi väl alla vara rädda för förändring, man vet vad man har men man vet inte vad man får och det kan ju vara obehagligt, men om man inte provar nya saker så kommer man aldrig vidare, det går inte att förbättra utan förändring. Efter en tid så upptäcker man om förändringen var till godo eller inte, om det inte blev bättre så är det ju inte värre än att man backar.

            Allt här i livet handlar om val och om kompromisser, för och nackdelar. 3 decimaler ger fördelen att båtägarna kan urskönja små skillnader på annars lika eller snarlika båttyper. Man slipper gå och titta snett på båtgrannen som har en hel pinne lägre mättal trots att det bara skiljer marginellt på något segelmått. Alltså mer rättvist och högre noggrannhet i detta avseende. Att denna noggrannhet inte behövs eller rent av inte kan uppnås mellan helt skilda båttyper då vädret ändå kommer att spela en större roll är väl ingen nackdel för seglarna?

            De finns även andra fördelar, tänk dig att du ska köpa en ny självslående rullfock för både cruising och racing. Din segelmakare upplyser dig om att han kan bygga ut akterrundan på ditt högsmala slipsliknande segel så att du får mer yta högt upp som tvistar och driver bättre samt ger ett mer lättrimmat segel. Det låter ju bra tänker du och nyfiken som du är på hur denna yta påverkar ditt SRS-tal så tar du ut ett testmätbrev som skvallrar om att SRS-talet kommer att höjas med 0,002 enheter. En höjning som kanske inte känns helt orimligt för de extra kvadratmetrarna. Om systemet inte har den tredje decimalen så skulle det kunna innebära att du istället skulle fått 0,01 i ökning. Det hade inte varit representativt för den relativt lilla ökningen i segelyta och du hade troligen inte valt ett segel av denna typ som faktisk skulle kunna gjort seglingen lite roligare och att du var lite mera nöjd med din båt, rent hypotetiskt…

            Nackdelen som du lite ironiskt poängterat kan vara att det bli besvärligare för arrangörer utan miniräknare eller dator att räkna ut jaktstartstider och beräknade tider. Men då vi nu är inne på andra decenniet av 2000-talet så har jag mycket svårt att tro att detta faktiskt är ett problem. De flesta mobiltelefoner kan räkna och vissa kan t o m köra Excel. Skriver man ut startlistor i förväg då man inte har en skrivare på plats på regattaexpeditionen på dagen för kappseglingen och någon vill anmäla sig då så är det väl inte värre än att man skriver dit detta för hand på startlistan med de uträknade starttiderna för dagens jaktstart och anslår detta på anslagstavlan?

            Men vad sägs om SFF skulle tillhandahålla ett anmälningssystem på webben där båtägarna enkelt kan anmäla sig till regattor med sitt kostnadsfria certifikat (för standardbåt) eller mätbrev, och arrangören då får en färdig startlista med alla uppgifter på ägaren, båten och dess respittal samt starttider etc i ett integrerat resultatberäkningsprogram. I resultatprogrammet läggs även bantyp, vindriktning och vindstyrka in och allt återrapporteras till SFF som per automatik publicerar resultaten för seglingen och uppdaterar den totala SRS-riksrankingen samtidigt som SRS-kommittén får behövlig statistik för att granska och eventuellt justera systemet och respittalen. Skulle det kunna vara nått?

          • Erik Barkefors
            Dec 6, 2011 @ 08:30

            JIMMY; Det låter super med ett on-line anmälningssystem som dessutom ger feed-back till SSF! Om det dessutom hanterar resultat inklusive vinduppgifter så blir det ännu roligare för oss tabellbitare ;-)

        • Patrik A
          Dec 5, 2011 @ 13:42

          Du glömmer en STOR viktig sak med omräkning, även om den som startade sist skulle kämpa sig förbi alla båtarna och gå först imål så kanske han/hon skulle bli av med förstaplatsen vid omräkning.
          Detta trots att han/hon kämpat sig förbi 400 båtar som gör sitt yttersta för att luffa och djävlas på alla sätt för att hindra Er att gå förbi, kom ihåg det nästa gång du bara tänker på att räknesättet skall gynna båtar med Lågt SRStal.

          Reply

          • ESR
            Dec 5, 2011 @ 16:58

            De små kan ju få ha den lilla delvisa fördelen någon gång. När det är vanlig start får de segla i lingonsylten hela tävlingen, son t ex Tj Runt. De får då ta sig förbi båtar med Srs-tal på upp till 1,29 för att vara med och hävda sig bland topp 100. Vid jaktstart så till viss del, men i regel så kommer de snabbare båtarna i kapp och när de väl gör det har den långsammare båten inget att sätta emot. De som jagar har en snabbare och ofta större eller planande båt. Det ger stora begränsningar för den långsammare båten vid vägval. De större båtarna har dessutom högre mast och segel med friare vind.

          • ESR
            Dec 5, 2011 @ 17:00

            Förresten, Vilken tävling med jaktstart har 400 båtar startande?

          • Andreas i HP
            Dec 5, 2011 @ 18:43

            Vi har vanliga SRS regler…där man vinner på omräknad tid.
            Oavsett vilken klass man seglar.
            Rättvisast?
            Bohusracet så startar ju långsammare båtar först…
            TJR startar snabbaste först…ganska rättvist!

            Men hela vitsen med jaktstarten är ju att först i mål vinner så farmor kan förstå hur det gick.
            Snabb prisutdelning o trevlig fest efteråt! Enkelhet!
            Ganska rättvist! ( vi vann Lysekils race med 7 min o var även omräknat 7min före…men enkelt att veta att 1a i mål vinner!
            Den dagen jag får se Johan Olsson köra om flera personer o sedan skall man ändå räkna vem som egentligen åkte snabbast….den dagen dröjer hoppas jag!

  17. Jocke_R
    Dec 3, 2011 @ 14:18

    Instämmer med Svenne, skillnaden i SRStal för A22orna speglar inte verkligheten. Då 4 båtar i vad jag kan se klassregel konfiguration sprider mellan 1.17 och 1.20. Speciellt anmärkningsvärt då två av båtarna har samma skrov (1.17 och 1.20)..

    Hittade ett annat ex med en Safir som adderat en 200% genua och åker på samma tal som standard båten.

    Med sådana märkligheter känns det patetiskt att addera en decimal till för att öka noggrannheten.

    Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Dec 3, 2011 @ 14:57

      SRS är ju tre regler i en. SRS-tabellvärden, SRS-mätbrev och SRSv. Att köra mot varandra på lika villkor kan ju inte vara lätt att få till.
      Man höjde tabellvikten på Dehler 34SV med 500kg utan att justera mättalet i tabellen. Jag mätte in min Dehler med genua till säsongen 2011 och fick 1,29. Bröt masten och fick ett nytt storsegel(sammayta men med kortare E-mått) skickade in alla av mätman verifierade värden och fick 1,279. Vi körde i fjol med 144% genua på lägre SRS än tabellbåten. Hade inte jag haft med mig lättvindsfocken också så förstår jag nu att vi hade haft ännu lägre. (Vi hade med den bara för att slippa asa på segel in och ur båten beroende på regel)
      Nästa år så blir det nog utan genua och då borde vi hamn någonstans på 1.269. Vi får väl se var tabellbåten ska ligga. De empiriska inslagen i formeln är ju fortfarande hemliga. Jag har dock förstått att Dehler 34SV har -.004 hur man nu har kommit fram till detta.

      Det kan ju ha varit så med Safiren att den vägde betydligt mer än tabellbåtarna. Då blir det så.

      Reply

      • Jocke_R
        Dec 3, 2011 @ 15:31

        Safiren med genua väger 2.53 ton mot 2.385 ton (enligt klassregel) och 2.45 ton enl SRStabell. Dessa skillnader jämnar inte ut fördelen med genua. Inte på långa vägar…

        Om jag skulle ställa upp i ett klassmästerskap i A22 skulle jag kunna tänka mig att välja vilken som helst av dessa 4 båtar. De har sina för och nackdelar men sett över hela vindspannet är de lika. Men skulle jag vara tvungen att ranka dem så kommer nog den med 1.20 sist och det är inte pga SRS talet.

        Reply

        • Öresund Regatta, AN
          Dec 3, 2011 @ 16:00

          Ok. Det kan också vara så att de missat det så kallade empiriska avdraget/tillägget för det har också hänt. Att få ett mättal snabbt verkar ha varit viktigare än ett som är rätt.

          Jag tycker det är rena snurren att inte kunna kontrollräkna SRS-talet. Jag får inte hur som hellst inte ihop logiken bakom våra värden.

          Reply

          • Erik Barkefors
            Dec 3, 2011 @ 16:14

            Det är ingen annan heller som förstår hur du kan ha lägre SRS-tal än en standardbåt när du har mer och större segel. Misstag eller fel i systemet? Men nu vet SRS-gänget om det så du slipper bli utsatt för samma fel nästa år ;-)

          • Öresund Regatta, AN
            Dec 3, 2011 @ 16:53

            Jag frågade Kjell hur det kunde bli så men fick bara reda på att det var rätt. Det var ju hemligt.
            Det första SRS-talet jag fick var kanske fel.
            Per fick 1.26 med fock och genua/gennaker eller vad man nu väljer att kalla ett sånt segel – 2% lägre än tabellbåten. Ola Burmark har både genua (135%) och fock och kör på 1.27.
            Mer troligt är det så att det är tabellbåten som inte har någon koppling till Pelle Lindells formel. Eller andra empiriska avdrag. Eller helt enkelt något annat godtycke.

        • Peter Kross
          Dec 3, 2011 @ 20:02

          berörd Safir seglas dessutom med storen som har större akterrunda än tillåten enligt klassregel samt spinnaker är något större. När båten seglas som mätbrevsbåt finns inte heller materialbegränsning i seglen kvar. I mätbrev finns inget angivet och som reglerna tolkas behöver båten inte ens ange i ansökan att de använder sig av annat material = ingen påverkan på respittalet.

          Viktangivelse i både tabellen och i de flesta klassregler är minimivikter. I många fall är “normalbåten” tyngre. Om tabellen nu hanteras empiriskt ta statistiken hänsyn till normalbåten och inte lättast. Formel hanterar alla avvikelse utifrån hur formeln är utformad. På så sätt kan man i många fall sänka sitt respittal med endast ange verkliga viktuppgifter. Båten ändras ej men får ett ändrad respit.

          Reply

  18. Peter Kross
    Dec 3, 2011 @ 19:49

    “5. Jag vill segla med ”Code 0”. Får jag det vid SRS-kappsegling?
    Ja, under vissa förutsättningar. Regelmässigt betraktar SRS en Code 0 som en gennaker. För standardbåtar gäller att halvbredden ska vara minst 65 % av underliks- längen och seglet ska vara i nylon. Om du vill ha andra mått och/eller material måste du ansöka SRS- eller SRSv-mätbrev. Respittalet sätts i sådant fall med hänsyn till alla segel du angett. ”

    Var kan man hitta i reglerna att Code0 är gennaker?

    Reply

    • Pelle Lindell
      Dec 3, 2011 @ 20:46

      “Var kan man hitta i reglerna att Code0 är gennaker?”

      Ingenstans…..

      Reply

      • Peter Kross
        Dec 3, 2011 @ 22:14

        Pelle men du skrev ju, regelmässigt betraktar SRS en Code 0 som en gennaker??? Hur kan man tolkar det?

        Reply

        • Patrik A
          Dec 4, 2011 @ 09:14

          När jag specificerade min Code1 i mätbrevet för 2011 åkte SRS-talet upp 1 pinne trots att båten var oförändrad från 2010.
          Jag kör gennakrar på båten så tidigare gömde den sig inom måttbegränsningarna för detta.

          Reply

    • Erik Barkefors
      Dec 3, 2011 @ 21:58

      Man kan hitta om Code Zeron mäter in som gennaker – annars blir det (väl…?) ett vanligt försegel = Genua med åtföljande ökning av FB, FL, LP osv.
      Kan den tolkningen stämma?

      Reply

  19. Robert
    Dec 4, 2011 @ 11:16

    SRSv tillåter allt i segelväg. Därmed krävs samma optimering och segelutveckling som i ORC. Alla andra regler, inkl. PHRF, har valt annan väg.
    Nu ska vi ha två ställ. Ett för ORCi och ett för SRSv. IRC är en långt mer mogen och genomtänkt variant men nu är vi här.
    Själv är jag sugen på en fraktionshissad upwind code0 med lattor. I lätt kör vi en variant på Aspectens genua. Givetvis är det stor skillnad på storsegel och spinnar.
    Detta kostar enorma pengar.

    Breddregel? Knappast. Här kommer alla som anser sig ha vissa nackdelar i ORCi att köra järnet. Extra kul blir det om man blandar SRS standard med SRSv.
    Småbittert att det som nu kommer utvecklas till grovkornig IRC variant kommer dominera tex ÅF Offshore.

    Reply

    • JIMMY
      Dec 4, 2011 @ 16:08

      Robert, visst är det så att SRS tillåter allt i segelväg men jag tror du har missförstått hur Code0 etc viktas i SRS. Följande finns att läsa i informationen om SRS 2012: “En grundtanke är att man ska kunna vara konkurrenskraftig med en normal båt och en normal segelgarderob. Specialsegel som ”Code 0”, stagsegel eller onormalt stora segelgarderober ska inte vara en förutsättning för framskjutna placeringar.”

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 4, 2011 @ 17:37

      Att en “fraktionshissad upwind code0 med lattor” blir dyrt är inte så konstigt :-)

      Det hade varit intressant att höra vad den stora skillnaden blir på din båt mellan en ORCi-garderob och en “SRS-optimerad”?

      För de flesta som köpt 7-8 nya segal för att fajtas i ORCi, så innebär SRS att man lägger i land de flesta av dessa och kanske skippar sin ORCi-code 0. Jag har svårt att se att någon köper ytterligare segel för att segla runt någon ö när fokus är på VM?

      Reply

      • Peter Kross
        Dec 4, 2011 @ 17:51

        vet ej om det är någon ändring men för försegel av typen fock/genua gällde antal och maxmått. Val mellan det som finns i källaren var fortafarnde möjligt och helt enligt reglerna (än mer säker vad gäller Standardbåt).

        Sen kunde jag inte se något om lattor i undanvindssegel, dvs. är väl ej förbjuden och behöver väl ej anges i ansökan heller.

        Ett annat alternativ, men då är man begränsat att halsa på max FB, är att söka Code-segel som genua. iår var det gynnsam att ansöka code-seglet som genua för åtmnistone spinnakerbåtar. Det har kanske ändrats? en provkörning skulle ge svar…

        Reply

  20. Team Dehlerdoris
    Dec 4, 2011 @ 19:07

    När det gäller helt uppenbara “mänskliga faktorn fel” på vissa båtar som fått ett lägre SRS trots mer segel än motsvarande standardbåt, så tycker jag inte att det är argument som behövar grottas mer i. Sådant är inte fair emot varken SRS-regeln eller gentemot dom som lägger ner mycken tid på att försöka skapa rimlig rättvisa i en regel som ska fylla mångas behov.
    Påtala gärna att saker o ting blivit konstigt, men “sågning” av hela systemet känns inte konstruktvt. Gärna också att resp. båtägare själv ifrågasätter till SSF när man fått ett uppenbart för lågt SRS (skönt att slippa onödigt “surr”). Sådant har enligt SSF förekommit och det är trots allt skönt att höra, även om det vanliga är att man tycker att SRS blivit för högt.
    StefanK

    Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Dec 4, 2011 @ 21:40

      Ditt “uppenbara” ska kompletteras med att båtarna vägde 750kg mer än tabellbåten. Helt omöjligt att avgöra på känsla om 750kg kompenserar för en 144% genua om man inte har insyn i formeln.
      Det är väl den egentliga poängen med att ta upp det.

      Reply

      • Team Dehlerdoris
        Dec 4, 2011 @ 23:12

        Anders nu citerade jag bara Pelle Lindell som skrev om ett uppenbart fel av en handläggare på SSF:s kansli.
        Tabellvikterna ska man ta med en mycket stor nypa salt. Din Dehler såväl som min väger ungefär lika mycket som alla andra likadana Dehler-seriebåtar. Det är bra om SSF justerar tabellvikterna snarast, dom är i de flesta fall helt orealistiska. Detta vet ju både du och jag. Glädjesiffor utan egentligt värde.
        Min båt väger exakt 660 kg mer än tabellvikten, men kanske c:a 150 kg mer än en korrekt tabellbåts vikt som borde vara c:a 5000 kg med rorkult( i SRS-kondition). Varvet säger max 1% viktskillnad med samma utr.
        För din D34SV (D35) så är tabellvikten 5,6 ton. Menar du att du hängt upp din båt i en våg som visar 5600 + 750kg = 6350 kg? Det står ju 5730kg i ditt SRSv mätbrev, det är ju bara 130 kg över tabellvikten?
        StefanK
        http://www.dehlerdoris.blogspot.com

        Reply

        • Öresund Regatta, AN
          Dec 5, 2011 @ 07:01

          När vi sökte SRSv-brev så vägde tabellbåten 5100kg. De har ändrat den till 5600kg efteråt utan att justera några värden i tabellen. Vi som har båtarna får ju inte reda på det.
          5733 ORCIvikt med det som ska vara i båten då. 5850kg för DH med det som ska vara i båten då. SRSv tillåter ytterliggare grejer i båten så egentligen ska den vara tyngre än 5850kg men jag har använt 5733kg.
          Det är tråkigt att det är så ogenomträngligt med tre system i ett. Samma båt kan och skall ha tre olika värden. Allt är rätt gjort från båtägarens sida. Om någon frågar mig vad vi har för SRS-tal så får man ställa en motfråga:
          – Vilket av dem? Tabellvärdet, mätbrev eller SRSv?

          Reply

          • Erik Barkefors
            Dec 5, 2011 @ 08:06

            Det finns ju en viktuppgift till – den vägda. Din båt är inte vägd vad jag förstår utan din vikt kommer från en teoretisk beräkning genom en skrovfil i ORCi. Stämmer det?
            Att SRS har reviderat tabellbåtens vikt låter som ett sundhetstecken om det visade sig att den gamla viktuppgiften inte stämde.
            Eftersom du blivit invald i Skånes Seglarförbunds styrelse hoppas jag att du jobbar aktivt med att utveckla och marknadsföra de i Sverige använda respitreglerna. En väg kan ju vara att använda våg på alla SRSv…

          • Joakim
            Dec 5, 2011 @ 11:14

            5100 kg var direkt från broschyren men den var rättat när man visste vad Dehler 34 SV väger. Varför borde de andra värden eller SRS tal ha förendrats samtidigt?

          • Team Dehlerdoris
            Dec 5, 2011 @ 14:13

            Ja Anders, du ser det fanns ännu fler “uppenbara fel”. Vi får nog ge SRS lite tid tills systemet sätter sig. Det är tydligen inte bara nya båtar som behöver lite “shake-in period”.
            StefanK
            http://www.dehlerdoris.blogspot.com

          • Öresund Regatta, AN
            Dec 5, 2011 @ 18:44

            @Erik
            Nä, jag kommer inte att jobba med SRS i Skånes Seglarförbunds styrelse. Det är SSF´s uppdrag. Det finns en teknisk kommitté i SkSF som jobbar med mätregler. Jag tror inte det finns SRS på agendan där heller. Jag kan höra med Anders Hansen om de har någon uppdrag från TK. Okänt för mig just nu.

            @ Stefan
            Just nu tycker jag att jag, som seglare, redan har gett SRS-segling den tiden det förtjänar. Jag har tröttnat rejält på att segla efter SRS. Det spelar ingen roll hur många som lagt ner tid och själ i det. Jag räknar också min tid. Det finns ju alternativ. Vårt val. Säg till när du är nöjd – vi kanske ändrar oss då. :-)

    • Peter Gustafsson
      Dec 5, 2011 @ 08:00

      Bortsett från att SRS inte är precis som du vill ha den (VPP-baserad med full insyn och optimeringsmöjligheter), så funkar den väl praktiskt:

      Du har utan allt för mycket mätning (utöver det du redan gjort för andra regler), på kort tid och till en ringa kostnad, fått ett (exakt ett) rimligt mätbrev som gör att du enkelt kan kappsegla.

      Dessutom är ditt mätetal helt relevant, och jag kan inte hitta något race där du borde ha placerat dig bättre pga ett felaktigt SRS.

      Så vad är det praktiska problemet – mätetal är ett verktyg för att kunna segla. Inte anledningen till att man seglar.

      Jag kan i bland få känslan av att det snackas mer än det seglas i er region :-)

      När jag samlade alla ägarna i min region så lade vi exakt 1 minut på att diskutera mätregler. Sedan lade vi 1 timme och 59 minuter på att diskutera hur vi skulle få fler lokala båtar att segla mer.

      Jag tror att du har ett stort ansvar när det gäller att sätta agendan i er region, inte bara för de 5-10 mest aktiva båtarna. Utan för hela breddkappseglingen. Fundera på vilken regel Maxi 77, Scampi och Mini 6.50 skall segla efter nästa säsong. Och hur kan du bidra.

      Reply

      • Raketen
        Dec 5, 2011 @ 19:50

        +1 !!!

        Reply

      • Öresund Regatta, AN
        Dec 5, 2011 @ 20:09

        Jag vill inte ha ett lägre SRS. Jag vill bara veta om det är rätt gjort från SSF TK. Först då tycker jag att jag har rätt SRS-tal. Jag har gjort så rätt jag kan göra.
        Segla runt med mätetal som ingen vet om de är rätt gjorda och tävla mot varandra. Det sänker lusten mest av allt. I alla fall min.
        Det andra tänker jag inte kommentera.

        Reply

      • Peter Kross
        Dec 5, 2011 @ 21:12

        @Blur, vet ej vad som skett men nu kom nästa lågvattenmärke. Först anklaga idellt arbetande folk att de har skaffat sig bättre respittal och nu en hel region som bara snackar?
        Peter, jag är besviken, du kan bättre än så.

        Reply

        • Raketen
          Dec 5, 2011 @ 22:14

          Hm.
          Jag uppfattar inte inlägget som ett påhopp. Möjligen (uppenbart) kan det uppfattas så. Personligen läste jag det som ett tydligt inlägg, för styrkan, med SRS. För breddkappsegling gentemot andra respit system.
          Därför kom mitt +1.

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Dec 5, 2011 @ 23:23

          I just call it like I see it!

          Som alltid.

          Jag har ingen som helst personlig agenda här, till skillnad från vissa andra.

          Det känns extremt fånigt att jag skall försvara något som både SSF och majoriteten av svenska breddseglare tycker är bra – mot några som sitter på förtroendeuppdrag inom svensk segling?

          Dessutom. Drar man igång en debatt med så tydligt cementerade (och relativt kontroversiella) ståndpunkter, så får man nog räkna med att folk tycker annorlunda. Då är det synd att man inte vill bemöta eventuell kritik.

          Whatever.

          Vi har olika idéer om vad som kommer att få ut fler båtar på kappseglingsbanan. Kör hårt så utvärderar vi efter nästa säsong.

          Reply

      • Hansen
        Dec 6, 2011 @ 18:13

        Detta är fantastisk läsning!
        Vilken dokusåpa som helst kan slänga sig i väggen.
        Innehåller allt tjuvnyp, pet i ögat och på hopp.
        :-)

        Reply

        • Feffe
          Dec 6, 2011 @ 20:41

          Kan vi inte krydda med lite flytväst diskussion i samma tråd ? Det verkar vara den och lysoptimering som kan få igång känslorna fullt ut. Vad sägs om 0,1 sänkt om man sover i flytväst ?

          Reply

          • Hansen
            Dec 6, 2011 @ 22:18

            Jag är helt säker på att sänkning utan väst…..

          • Öresund Regatta, AN
            Dec 6, 2011 @ 22:20

            Kroppen eller SRSet?

          • Raketen
            Dec 8, 2011 @ 00:08

            LYSande ide!
            Om man seglar med väst hela tiden. Så får man sänkt SRS med 0,1..
            Vips, problemet löst!
            Tror tom vissa skulle ta på sig 2 västar och försöka få sänkt med 0,2 pinnar.
            Hjälm..ytterligare.. =)

  21. Johan
    Dec 4, 2011 @ 20:58

    För övrigt seglas Stockholms största tävlingar med jaktstart med korrigerad tid. Ornö Runt /165 båtar/ Huyandai Cup /54 båtar/ och Data Com Cup /76 båtar/

    Data Com Cup har tänkt till och gjort ett helt PM “Varför inte första båt i mål vinner?”

    http://www.ksss.se/sv/Kappseglingar/Regattor-2011/DataCom-Cup/Om-jaktstart-och-DataCom-Cup-2011/

    Reply

  22. Johan
    Dec 4, 2011 @ 21:00

    Kopierar Sammanfattningen man gjort:

    Starttiderna vid jaktstart bygger på flera steg av bedömningar inom tävlingsledningen.
    Dessa kommer sällan eller aldrig vara helt korrekta. Det är därför inte sportsligt
    korrekt att nyttja jaktstarttiden som ett modifierat handicap där första båten som går i
    mål med automatik skulle vinna – särskilt om första pris är av stort värde! Principiellt
    sett skulle de tävlande kunna protestera mot tävlingsledningen om
    tävlingsledningens bedömning av vindar och respit har varit uppenbart felaktig.
    Däremot är det sportsligt rimligt korrekt att efter målgång nyttja den verkligt seglade
    tiden och på traditionellt sätt korrigera denna med respektive båts mätetal i SRSsystemet.
    Jaktstarten som vi tillämpar i DataCom Cup får därmed ses som ett sätt att skapa
    säkerhet kring starten (inga trängda situationer) och ett trevligt sätt att under
    tävlingen se var man ligger i förhållande till konkurrenter med ungefär lika snabba
    båtar. Och spänningen tätnar efterhand…

    Reply

  23. Robert
    Dec 4, 2011 @ 21:27

    Hehe, vem vill inte ha en stygg upwind code0 i SRSv på ÅF? Gärna med AC lattor som bygger akterrunda.
    Eller kommer straffet ändras radikalt till 2012? Det ska vi ta reda på;-)
    Aspecten var som en nitromatad raket med sitt “assymetriska” försegel och “straffet” motsvarar aldrig den ökade prestandan på ett normalt ÅF eller Sandhamn Open.
    Jag kommer försöka redovisa de olika segelplanen/konfig när körning är klart.
    Dvs båtens prestanda relativt till mätetalen. VPP tar jag fram med konstruktören. Det har tidigare visat sig vara otroligt nära sanningen. Men segling ORC och SRSv kräver två ställ. Det är vi nästan helt övertygade om.
    Speciellt med relativt tung fockbåt. Läs 2-10TWS som är vanligt i våra vatten.

    Målet kanske ska vara ÅF i SRSv? Inte VM i minskad segelyta och RM…

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 4, 2011 @ 21:34

      Ambitiöst. Men du kan inte gnälla på att det blir dyrt på samma gång :-)

      Sedan vet jag inte om alla skulle kalla Aspecten “relativt tung”?

      Reply

  24. Johan O
    Dec 5, 2011 @ 14:09

    Nu kanske det kommer en o annan kommentar men:

    För er som tycker om att segla istället för att fundera på olika regeloptimeringar eller om ni lätt bryter ihop innan start för att fel segel sitter på båten finns one design klasser med tydliga klassregler.

    Jag vet inte hur många som i dagens Europakris vågar/har råd att sy upp dubbla kappseglingsställ till en Aspect 40 beroende på mätregel som gäller för kappseglingsdagen men något säger mig att det kostar mer än ett ställ till Express eller vilken Svensk onedesign klass som helst.

    Tycker man om stora startfält med hög konkurrens (internationella mästare i olika klasser) så finns rätt många och kul one-design klasser att välja bland och alla har råd att vara med på lika villkor. Ett komplett ställ med spinn. kostar ca 40.000kr.

    Klassreglerna gäller även under Bohusracet där Expresser brukar delta, iår jämfört med förra kan fler Expresser segla eftersom det ej kolliderar med SM i Varberg.

    Reply

    • Bosse
      Dec 5, 2011 @ 16:20

      Fy sjutton vad tråkigt om alla skulle segla Express.

      Tänk er skärgården på sommaren med bara en massa Expresser och en och annan Farr30.

      SRS är ju kanon, nu kan alla skriva i ett Excel-formulär och få ett mätetal som baseras på ett antal uppgifter, hur enkelt kan det vara. När detta sprids så kan många fler vara med och kappsegla, för än är det långt ifrån alla som vet vad SRS innebär. Alla läser inte på seglarförbundets hemsida eller BLUR.

      Dessutom så öppnar det ju möjligheter att modifiera och bygga om, byta segel och pimpa hur mycket man vill utan att det ska behöva bli en massa snack efteråt.

      Förstår inte att det ska vara så negativt……

      Reply

      • Patrick L
        Dec 5, 2011 @ 21:01

        Se där ja, Farr 30 fick sig en liten känga från Bosse. Men då vill jag gärna upplysa dig om att Farr 30-fleeten gärna seglar både SRS, DH, ORC, IRC såväl som entyp. Det har vi visat i många race under flera år nu, på bl.a Tjörn Runt, Hyundai Cup, DataCom Cup, Lidingö Runt, Ornö Runt, GranPrix, ÅF Offshore Race m.m. Vi försöker att inte polarisera mellan entyp och handicap, istället försöker vi se hur vi kan använda båtarna så mycket som möjligt och ha så roligt som möjligt.

        Reply

        • Peter Kross
          Dec 5, 2011 @ 21:09

          det låter sunt. varför välja mellan det ena eller det andra om man kan få allt ihop? ;-)

          Reply

  25. Peter Kross
    Dec 5, 2011 @ 17:10

    @Bosse, är det något nytt att ansöka om mätbrev med inlamnde av båtuppgifter?

    Det var också möjligt under de flesta år att kunna ansöka om olika segelalternativ. Det som kn vara späannade att veta hur det upplevs till att del att alla möjliga (och omöjliga) utrustningsalternativ tas hand om. Formeln är endast baserad på en viss kända utrustningaalternativ. Finns det en organisation som ta hand om det? hur värderas då till exempel roder och köl men annan profil?Vattenjet iställe för propeller? Jag såg inte heller alternativ till fle stor (på större seglingar vill man kanske ha med sig ett i reserv)?

    Allt blir inte löst med en formel och jag tror nog att det behövs en SRS-grupp som just har den funktionen att dels kvalitetssäkra och gör en översyn av just respittalen. Ett formelverktyg kan då vara ett väldig bra verktyg för att underlätta arbete. Väl TK har slagit in en annan väg men en del påstående håller helt enkelt inte då.

    Reply

    • Bosse
      Dec 5, 2011 @ 17:59

      Ja, men det gamla sättet att få mätbrev var väl erfarenhetsbaserat liksom Lys? Någon, tyckte att det blev lite si eller så.

      Var det någon som avvek med segel eller annat roder så var det ju alltid fel på lyset, eller?

      Kölprofil eller roderprofil har man väl alltid kunnat modifiera. Har väl inte varit förbjudet att spackla upp en bra kurva.
      Inte ens på Expresser är det förbjudet om man håller sig inom ramen, och det är en jäkla skillnad på kölform även på en strikt en-typsklass som express om man tar de godkända ytterligheterna.
      Polera har heller aldrig varit förbjudet vilket har större betydelse än en bra profil, särskilt om profilen är extrem, då är det nödvändigt.
      Byta roder påverkar inte SRS men hur många vet exakt hur det ska vara för att vara bättre originalet?
      Tror inte man vinner kappseglingar på att sätta dit ett frihängande elliptiskt roder på en Vega eller spackla upp profilen på en Maxi77, det hjälper till men det förändrar marginellt.

      Nu är formeln som den är och det känns tryggt, hoppas den får vara hemlig så länge som möjligt och att de uppgifter som lämnas i ansökan är korrekta. För det är ju vi seglare som lämnar uppgifterna. Att veta att man seglar omkring med ett srs-tal som inte är korrekt är för mig som att tjuvköra med motorn.

      Reply

      • Peter Kross
        Dec 5, 2011 @ 21:21

        Bosse, i SRS-reglerna står under B.1a)
        En standardbåt ska överensstämma med
        ***
        iii) det standardutförande som skrov, skrovbihang, inredning och rigg som båttypen
        levererats i förutom när SRS-reglerna tillåter avvikelse

        Spacklar upp profilen för att åtgärda tillverkningsfel är väl en sak men att sätta på en mer effektiv köl eller roder är en helt annan. Det var och är för standardbåtar inte tillåten.

        Reply

        • Bosse
          Dec 5, 2011 @ 21:38

          Standardbåtar? Jag pratar inte standardbåtar.

          Trodde i min enfald att de båtar som har mätbrev är de som avviker från standard.

          Om de båtarna aviker med t.ex större stor eller annan köl så är det ingen standardbåt längre och därför ska de ha mätbrev.

          Reply

      • Raketen
        Dec 5, 2011 @ 22:33

        Hur som helst, så är det kul att man kan komma med allt! Från en folkbåt till en TP52.
        Man kan pimpa hur lite eller mycket man vill/kan.
        SRS gör att hobbykappseglaren med liten (eller ingen) budget,kan vara med och puffas med eliten. Detta på relativt rättvisa grunder.
        Kan det bli bättre och roligare? Knappast..
        Den som skriker entyp..Varför då?
        Den som seglar SRS kan välja att köpa vilken båt han/hon än behagar.
        Den som är negativ till riktigheten med SRS tal osv. Hjälp då till att rapportera in resultat. Väg och mät båtar. Gör allt för att få med fler flytetyg på banan.
        Glöm inte, att det bara är kul tävling, när man har någon att tävla emot….
        Efteråt, glöm inte partyt med valfri dyck som tillbehör!
        =)

        Reply

  26. Johan O
    Dec 5, 2011 @ 23:16

    Bosse, det är helt ok att pimpa en Express, ska du kappsegla så ska pimpandet ske inom vad som tillåts i klassregeln, det finns säkert 100-tals kölprofiler men den som vunnit SM de senaste åren ligger på http://www.expresseglare.nu för nedladdning, sök på PLX-4 så hittar du profilen. Hurvida det är tråkigt eller ej att segla en Express bör var o en avgöra efter provsegling, ta kontakt med någon lokal Expressfleet i din närhet, alla är välkomna.

    Reply

    • Bosse
      Dec 6, 2011 @ 06:23

      Jag har aldrig påstått att det är tråkigt att segla Express.

      Har själv haft en Express och känner mycket väl till PLX-4, i princip en NACA65-012. Har modell, Nc-program och maskin om någon önskar ha den fräst på tiondelen.

      Reply

      • Öresund Regatta, AN
        Dec 6, 2011 @ 08:07

        ha, ha, ha…
        Den var kul!
        Segla entyp!!!

        Reply

        • Bosse
          Dec 6, 2011 @ 08:42

          Originalritningen på Express är en profil som liknar NACA63-12.

          PLX-4 är inom regeln men helt olik originalet. Maxbredden ligger ungefär på mitten medans originalet ligger en trdjedel från framkant. PLX-4 är såklart bättre, kräver att den är ytterst noggrant tillverkad, funkar förmodligen inget vidare med bottenfärg, kräver en polerad yta.

          NACA-63 är betydligt mer förlåtande, funkar med bottenfärg, men är sämre på alla bogar, särskilt på kryssen.

          Finns även utrymme att inom regeln förändra rodret till en mer extrem kurva än originalet ;-)

          Detta är inget nytt, finns bra artiklar om detta från -70-talet.

          Reply

        • JonasJ
          Dec 6, 2011 @ 08:51

          Seglar man entyp så får man mer tid att segla;) Vi har alla våra intressen inom seglingen

          Reply

  27. Claes Redin
    Dec 6, 2011 @ 03:01

    Om energi och engagemang i den här tråden matchar kommande träningar och regattor, då kommer det att bli kul…
    Snart är det båtmässa och då är det nästan sommar :)

    Reply

    • Raketen
      Dec 8, 2011 @ 00:11

      +1!!

      Reply

  28. MA
    Dec 6, 2011 @ 19:29

    Vad var det Arne K skrev; “LYS är på skoj – entyp är på riktigt!” Skämt åtsido, all segling är på skoj, och nog är det lika mycket tävlingsnerv när man kör ett kvällsrace i Limhamn, som ett SM i Starbåt! Det mest fantastiska är att vår lilla sport engagerar så många i olika diskussionsforum, jag gillar Cleas Redins kommentar; <strong"

    “Om energi och engagemang i den här tråden matchar kommande träningar och regattor, då kommer det att bli kul…”>

    Reply

  29. Erik Barkefors
    Dec 6, 2011 @ 20:57

    Kul att se resultatet så här långt på enkäten. Det är en kvalificerad majoritet som är positiva till SRS/LYS så här långt. Mindre än 1/4 är uttalat negativa.

    Reply

  30. Pelle Lindell
    Dec 6, 2011 @ 21:20

    Vi har uppdaterat infodokumentet med några saker pga. frågor här och från andra:

    http://www.svensksegling.se/ImageVaultFiles/id_7444/cf_32/SRS%20Information%202012v2_2011-12-05_.PDF

    Reply

    • Peter Kross
      Dec 6, 2011 @ 22:24

      kan TK förtydliga följande uttalande?

      Ett provmätbrev baseras på de empiriska och subjektiva bedömningar som gäller vid provmätbrevets utfärdande. Vid utfärdandet av ett ordinarie mätbrev kan dessa bedömningar ha ändrats.

      Vad är tanken med ett provmätbrev om det inte gäller när man vill ta ut ett riktigt?

      Det har kommit till en del avgifter. När offentliggörs avgifterna?

      Reply

    • Erik Barkefors
      Dec 6, 2011 @ 22:33

      Ser att Code Zero nu kallas gennaker.

      Reply

      • Erik Barkefors
        Dec 6, 2011 @ 22:38

        Skulle fortsätta…
        Innebär det att en Code Zero med mindre halvbreddsmått än 65% ökar på FB till dess halsningspunkt (samt LP och FL)?

        Reply

        • Peter Kross
          Dec 6, 2011 @ 23:44

          Erik, tittar på Pelles svar ovan. Code 0 är inte definierad men vill man halsar den på eller framförFB så är det en gennaker medan den är genua när den halsas inom FB. Sen kan ett provmätbrev ge svar om vad som lönar sig. Det kan vara lönt att tänka till hur man vill halsa seglet innan man söker om mätbrev..

          Observera att 65% finns inte i regeln för mätbrevsbåtar.

          C.4.2 FÖRSEGEL GENERELLT
          a) ANVÄNDNING
          i) Försegel, med undantag av gennaker och spinnaker, ska halsas akter om förtriangelbasens
          främre mätpunkt. Se även ”FB” i Appendix 3 – Teckenförklaringar.

          C.4.3 GENNAKER
          a) ANVÄNDNING
          En gennaker:
          i) ska vara satt flygande.
          ii) ska vara halsad till skrov eller bogspröt vid eller för om förtriangelbasens främre
          mätpunkt och ska, om båtdatabladet inte anger annat, ha halshornets infästningspunkt i
          båtens centrumplan.

          Reply

  31. Johan
    Dec 8, 2011 @ 10:13

    Finns det någon sista datum före en tävling för att få SRS-mätbrev? Borde inte det vara en bra idé så att varje båt verkligen hinner få en riktig bedömning. När båtar anmäls i sista minuten tvingas kommitén till en “snabbgranskning”. Finns det inte en risk i att SRS-tal bedömningen då görs förhastat?

    VARNING! Möjligen är detta inlägg förhastat och ogenomtänkt! ;)

    Reply

    • Pelle Lindell
      Dec 8, 2011 @ 10:23

      Bland annat av detta skäl kommer leveranstiden för mätbrev, som framgår av infodokumentet ( http://www.svensksegling.se/ImageVaultFiles/id_7495/cf_32/SRS%20Information%202012%20v3_2011-12-07_.PDF ) , att vara minst 10 arbetsdagar.

      Dokumentet är ett levande dokument som uppdateras med ojämna mellanrum när vi stöter på frågeställningar av allmänt intresse.

      Reply

      • Johan
        Dec 8, 2011 @ 11:26

        Svaret fanns – Inlägget var förhastat… ;). Kanon!

        Reply

        • Johan
          Dec 8, 2011 @ 11:30

          Men…”levande dokument”? Kan undantag göras på 10 dagar? Då finns ju risken där i alla fall att komittén känner sig pressad att hasta fram något tal för en båt till en tävling.

          Reply

          • Pelle Lindell
            Dec 8, 2011 @ 12:23

            Infodokumentet är levande i betydelsen att vi uppdaterar det när det kommer frågeställningar som är av allmänt intresse.
            Vad gäller leveransstiden är det TK’s avsikt att det skall vara en strikt 10-dagarspolicy.

          • Erik Barkefors
            Dec 8, 2011 @ 12:29

            Det står “minst 10 dagar” vilket gör att man inte är garanterad att få det på 10 dagar. Delvis handlar det nog om underlag också. Med t ex ett bifogat IRC-mätbrev så underlättas hanteringen men med bara broschyrdata på en ny båt så är mycket osäkert fortfarande.

  32. Design
    Dec 9, 2011 @ 08:11

    Vore bra om man kan mata in uppgifterna på en web sida och trycka på sänd när man känner sig nöjd. Då behöver inte TK belastas i så hög grad och i princip bara göra en korrigering där så behövs.
    Billigare och bättre för alla !

    Reply

    • Pelle Lindell
      Dec 9, 2011 @ 08:57

      Tanken är att det skall gå till just så……

      Reply

  33. Mattias D
    Dec 10, 2011 @ 11:40

    En oskyldig fråga till forumet som vet allt…

    SRS med klassbåtar

    De flesta klassbåtar har i sin klassregel att man måste ha giltigt mätbrev, medlemskap, giltigt årsmärke på båten etc. I de flesta klasser får man det genom att vara medlem i klassförbundet.

    Man följer alltså inte klassregeln om man inte är medlem i förbundet. Betyder det att SRS talet inte är giltigt för båtar som inte är medlemmar i sitt respektive klassförbund?

    En snabb koll

    Express:
    “B.1.4 Mätbrevet skall vara försätt med en dekal som visar att av årsmötet fastställd årlig båtavgift och medlemsavgift erlagts för innevarande år.”

    Melges 24:
    “B.2.1 The owner and helmsman shall be a current member of their NCA or, where there is no NCA in his country, a member of the ICA or and NCA nominated by the ICA”

    Reply

    • Patrick L
      Dec 10, 2011 @ 12:07

      Min uppfattning är att det är precis så. Hur vet man att en Farr 30 är en Farr 30 om inte entypsmätbrevet är giltigt? Och mätbrevet är inte giltigt om man inte har betalat medlemsavgiften till klassförbundet.

      Reply

      • Pelle Lindell
        Dec 10, 2011 @ 12:30

        Nja…

        SRS-reglerna för klassbåtar säger:

        C.1.c) En klassbåt behöver inte ha sådant mätbrev som kan vara föreskrivet i båttypens klassregler.

        Medlemskap i klassförbund nämns inte men det är inte TK’s avsikt att man skall behöva vara medlem i klassförbund för att segla SRS. SRS-reglerna kommer att uppdateras för att klargöra detta. Däremot måste man som klassbåt uppfylla alla tekniska krav i klassregeln men som vanligt i SRS är det på båtägarens ansvar.
        Vissa klassbåtar kan dock få SRSv-mätbrev baserat på sitt klassmätbrev om man har ett sådant.

        Reply

        • Patrick L
          Dec 10, 2011 @ 12:55

          Jag vet…jag var kanske otydlig – men min uppfattning är att man BORDE kräva giltigt mätbrev även i SRS för att segla en klassbåt. Jag tycker det känns lite konstigt om medlemmarna väljer mellan att segla entypsklass (då medlemskap krävs) eller SRS (då kan medlemmarna strunta i medlemskap).

          Reply

          • Pelle Lindell
            Dec 10, 2011 @ 18:47

            Det är en rimlig ståndpunkt men TK’s uppfattning är att det skulle få orimliga konsekvenser att kräva medlemskap…..bara för att man råkar äga en IF eller Express eller 606 känns det inte rimligt att man måste vara med i klassförbundet för att segla en och annan SRS-segling. Det är dessutom rätt få klassförbund som strikt följer sina egna klassregler om medlemskap i den meningen att man bara driver medlemskravet på mästerskap.

          • Svenne
            Dec 10, 2011 @ 21:02

            Men då är det väl inte en klassbåt om det inte behöver styrkas, förstår inte varför den skrivningen ska vara med i SRS reglerna.
            Räcker väl med båtdata för IF mfl.

            Mvh

            Svenne

          • Pelle Lindell
            Dec 10, 2011 @ 21:18

            Visst skulle man kunna göra så …….

        • Andreas i HP
          Dec 10, 2011 @ 14:08

          Hej Pelle
          Kan det då bli så att en klassbåt som visar sig väga 500 kg mer än föreskrivit i klassregeln, får lägre SRS tal samtidigt som de då kan segla med fler personer på relingen?

          MVH Andreas

          Reply

          • Pelle Lindell
            Dec 10, 2011 @ 18:42

            Det är inget som hindrar vilken båt som helst att bli mätbrevsbåt varken v eller vanlig

  34. Mattias D
    Dec 10, 2011 @ 23:08

    Ok Pelle, men vidare…

    Har en Nationell Myndighet eller SRS grupp rätt att ändra eller ge dispens i en klassregel som ägs av ISAF?

    Jag har flera gånger försökt ändra saker i en internationell klassregel för att anpassa till nationella (eller realistiska) förhållanden men fått smäll på fingrarna av ISAF varje gång.

    Jag fick förklaringen att om man använder klassregeln så är det på samma sätt som med RRS väldigt begränsat vad man får och inte får ändra med NoR, SI, lokala regler, etc.

    Reply

    • Patrick L
      Dec 11, 2011 @ 08:13

      Vi diskuterade detta inom internationella Farr 30-förbundet med anledning av att Tour de France tycks ha givit dispens från internationella Farr 30-klassreglerna som förbjuder reklam i spinnakern. Detta är inte OK men frågan är väl om arrangören ens frågade franska seglarförbundet eller om de bara skrev in det i inbjudan. Om alla deltagare ställer upp på det så är det inte mycket klassen eller ISAF kan göra? Försåvitt det inte är ett ISAF event förstås (som VM), då har ju ISAF ett ord med i laget på Notice of Race?

      I Farr 30-regeln står:

      5.8 STANDARD CLASS CERTIFICATES (IMS, CHS, PHRF) – National Authorities (or local authorities in the case of PHRF) may issue standard class certificates for valid FARR 30’s. Any deviation from the FARR 30 configuration (including those that are an attempt to optimize under another rule) will immediately invalidate the FARR 30 International One Design Certificate. Should a certificate be invalidated in this manner, the boat shall be returned to the configuration of actual measurements in the original measurement certificates and may be subject to re-measurement, at the discretion of the Chief Measurer, prior to the issue of a new FARR 30 International One Design Certificate (at owners cost).

      Reply

    • Jan Dejmo
      Dec 11, 2011 @ 13:45

      Kappseglingsregler och klassregler

      Ja, det är riktigt att möjligheterna att ändra klassregler är starkt begränsat.

      KSR 87: En seglingsföreskrift får ändra en klassregel bara när klassreglerna tillåter det eller när ett skriftligt tillstånd från klassförbundet för ändringen finns uppsatt på den officiella anslagstavlan.

      När det gäller det gäller ISAF-klasser gäller också:

      ISAF Regulation 10.5(f): An International or Recognized Class shall not permit the organizers to amend, suspend or override the Class Rules in the Notice of Race or Sailing Instructions for Class events without the prior approval of the ISAF, a Class event being an event initiated and controlled by the Class/Owners Association without any alteration to the Class rules.

      Vilka klassregler gäller vid SRS-kappsegling?

      KSR-definitionen Regel f): För en båt tävlande i handikapp- eller respitsystem är det systemets regler klassregler.

      SRS Klassregler för Klassbåtar, inledningen: SRS-reglerna gäller som klassregler vid kappsegling enligt SRS-systemet.

      SRS om en båttyps klassregler

      B.1 b)ii): En klassbåt ska överensstämma med båttypens klassregler förutom när SRS-reglerna tillåter avvikelser från dessa.

      Tillåtna avvikelser finns i SRS-reglerna C.1, C.2 och C.3.

      Komplicerat?

      Kanske, men avsikten är enkel: Den som har en båt av en typ som är upptagen som Klassbåt i SRS ska kunna delta i SRS-kappsegling med båten i “klasskick”. Om båten avviker på ett sätt som inte är tillåtet enligt SRS-reglerna så finns möjligheten till SRS-mätbrev.

      Jan

      Reply

      • Mattias D
        Dec 11, 2011 @ 20:59

        Kristallklart!
        Så vad händer när SRS arrangören skriver att om det blir fler än 5 expresser så blir det en klass ;)

        Reply

        • Jan Dejmo
          Dec 11, 2011 @ 21:47

          Det blir en SRS-klass (se A.3.11) bildad av fler än 5 båtar av samma båttyp ;-)

          Reply

          • Peter Kross
            Dec 11, 2011 @ 22:05

            en förutsättning till det är väl att arrangör har anget vilka klassregler gäller ler har jag missat något?
            Dessvärre skriver många arrangörer inte ens att det seglas enligt SRS-regler och i dessa fall är det inte helt given vad som gäller…

          • Öresund Regatta, AN
            Dec 12, 2011 @ 07:32

            Det är väl inte helt självklart det hela.
            Om nämnda Expresser seglar gäller då inte deras egna klassregler? Det måste det väl göra?
            Hur gör man med double scoring? Räcker det med att vara tydlig med vilken regel som är överordnad den andre?
            Det är en del grejer som kan stöka till det som
            navigationsutrustning, om spinnakerbom ska vara uppe eller inte etc.
            Hur ska texten se ut i inbjudan? Kan vi som arrangerar själv skriva i vilken ordning reglerna gäller? Då ska vi kunna alla tillåtna klassbåtars klassregler, SRS och DH. Blir nog skolbänken 2012.

          • Hakana
            Jan 24, 2012 @ 11:14

            Och hur blir det om en av Expresserna har SRS-mätbrev? Är det ingen Express då?

          • Peter Kross
            Jan 24, 2012 @ 11:57

            båttypen är väl fortfarande en Express enligt mätbrev men då gäller inte längre Express-klassreglerna utan endast SRS-reglerna för mätbrevsbåtar.

      • Peter Gustafsson
        Dec 12, 2011 @ 07:45

        Återigen. detta är inget stort problem i praktiken?

        De gånger när det har blivit stökigt är väl när ett regionalt klassförbund tillåter en avvikelse från klassregeln (Tjörn Runt enligt SRS – Express skall då följa klassregel med SRS-undantag – men i Väskustcupen får de köra utan dynor – dvs uppfyller ej klassreglerna).

        Men det vore nog bra att SSF tog fram en mall med bra skrivningar.

        Reply

      • Jan Dejmo
        Dec 12, 2011 @ 08:10

        Om en båt av båttypen Express ställer upp
        – i en SRS-kappsegling så gäller Klassreglerna för SRS.
        – i en Express-kappsegling så gäller klassreglerna för Express.

        “Double scoring”, “tripple scoring”, etc
        Om en båt ställer upp i fler än en klass så gäller klassreglerna för respektive klass för deltagandet i respektive klass.

        Mallar för Inbjudan och Seglingsföreskrifter för SRS-kappsegling
        Sådana kommer.

        Reply

  35. Peter Kross
    Dec 15, 2011 @ 23:39

    Hur kan jag ange i det nya systemet att jag vill segla med eller utan mantåg?
    tidigare har det funnits en ruta för övrigt/anmärkningar i ansökningarna.

    Reply

  36. Leif Smeds
    Feb 6, 2012 @ 21:26

    Då Expressens LYS-tal höjdes till 1,12 var allmän kommentar här på finska sidan att : de måste göra det för att rädda skinnet sitt (LYS kommiten), men ännu högre, minst 1,13 skulle deras rätta tal vara. Vi är många erfarna seglare som har kunnat konstatera detta i många år, så länge Expressarna varit på banorna. Våra yngre seglare har ju även insett det, så på senare år har det kommit många Expressar på de finska banorna – man byter till en vinnande modell.

    Och nu då – SRS ??? Expressens tal har sänkts tillbaks och H-35 : ans som inte har kunnat tävla med den förutom vid halv vind över 12 m/s har höjts till 1,14 ???
    Även Finn 35:ans tal har höjts med med 2/100 till 1,18, vilken även varit försvarslös mot Expressarna.
    Men det finns nog sådana som är nöjd med svenskarnas nya SRS, förutom Expressarna :
    Det finns en finsk halvtonnare som seglat med LYS 1,18 och sgs alltid vunnit vid lätta och meddelvindar, men som mätte in sina segel mm inför sommarens tävling på Ulvöarna, och fick sitt SRS 3/100 lägre !!! Vi gratulerade skepparen förrän han startade tillfartsseglingen, för vinsten var ju klar !
    Bästa SRS-kommite ! För att inte ta död helt på kappsegling mellan olika typs båtar, måste nog tabellvärdena ses över och eftersom detta beräknings sätt grundar sej bla på erfarenhetsmässiga grunder, så måste ni även bättre föja upp resultatlistor och diskutera ute på banorna med de som har erfarenhet om det inte finns dokumenterade resultat som ni kan lita på.

    mvh Leif Smeds

    Reply

  37. Erik Barkefors
    Feb 7, 2012 @ 20:44

    Jag använde den gamla länken från 30 januari och det var 2011-bladet.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.