Ingen MedCup 2012

Audi drar sig ur MedCup för att “fokusera på nationell segling” och flera TP52-team verkar osäkra. Därför blir det ingen MedCup 2012. Synd. Men man skall väl inte vara förvånad i tider som dessa…

World Sailing Management (WSM), organizers of the MedCup sailing circuit, regrets to announce that it has decided to suspend the 2012 season of the world’s leading regatta circuit.

World Sailing Management (WSM), organizers of the MedCup sailing circuit, the official international competition of the TP52 and Soto 40 classes, regrets to announce to all those involved and interested in this prestigious circuit, that it has decided to suspend the 2012 season.

This difficult business decision was taken for the following reasons, all of them related to the economic and financial crisis affecting the whole world and Europe in particular:

  1. Serious uncertainty regarding the number of boats, mainly in the 52 Series (TP 52 class), willing to commit to compete in all of the events comprising the circuit with the risk of an insufficient number of competitors to ensure the competitive level reached by the circuit in previous seasons.
  2. The lack of financial resources available to local authorities in their bid to become potential venues for the events of the circuit, which limited the ability to address their usual obligations and maintain the circuit’s level of quality.
  3. Together with the abovementioned factors, a decrease in the support needed from AUDI AG, which has been the circuit’s title sponsor, has led WSM to terminate, early and peacefully, the sponsorship deal linking both companies.

In brief, WSM believes that it is more rational to suspend the Circuit than let it continue with falling standards.

Nevertheless, WSM will continue to work during 2012 in order to overcome these difficulties, confident that it will be able once again to provide the sailing world with the spectacle that the MedCup Circuit has always been.

Madrid, December 6, 2011

13 Comments

  1. Patrick L Dec 6, 2011 Reply

    Synd, men man måste ändå ge Audi att de skall satsa på tyska OS-laget. Det är ju att rikta pengarna på ett bra sätt ändå, de verkar ju inte gå ur segling utan fokusera mer på hemmaplan. Låter sunt med tanke på läget i syd-Europa.

    • Author
      Peter Gustafsson Dec 6, 2011 Reply

      Jag tror även många andra lokala sponsorupphägg, t.ex. de i Australien (Audi Sydney Harbour Regatta, Audi Hamilton Island Race Week och Audi Victoria Week) finns kvar. Hoppas också att de hänger kvar i Sverige.

      • Sims Dec 8, 2011 Reply

        Nja, inte för att det spelar någon roll, men jag tror Audi dragit sig ur även i Oz. Verkar bara finnas kvar på Hamilton Island Race Week. Är väl där de största lirarna finns…

  2. Pelle P Dec 7, 2011 Reply

    Peter!! Nu kanske det finns någon bra/billig Soto tillsalu!!!…

  3. Sunden Dec 7, 2011 Reply

    Vad jag vet så kommer Audi Sverige hänga på Drak-klassen även 2012.

  4. Jacksson Dec 7, 2011 Reply

    Vad trist det har ju varit riktigt segling i TV mm.

  5. MA Dec 7, 2011 Reply

    Seglingens dilemma, stora projekt fungerar bara med stort finansiellt stöd. När det försvinner, så försvinner eventetet. Kvar blir ett antal bra projekt som får fundera vad de skall göra med sina optimerade tävlingsbåtar (som knappast är moderna om det drar igång igen). Det var kul så länge det varade, och vi får väl hoppas på bättre tider. Detta berör ju dessbättre inte svensk segling nämnvärt, vi har ju våran SRS, starka klasser och driftiga ideella klubbar, så det blir ju kappsegling ändå.
    Många har ju sjungit marknadens lov, stora event finansierade genom sponsorer, det är det som skall lyfta kappseglingen. Dessvärre finns det alltså en baksida som blir så här trist. Swedish Match Cup blev ju inställt några år för att det saknades sponsorer – tänk er tanken om t.ex SM i Express, 606, Triss, CB66 blev inställt för att man inte hade några sponsorer!
    Vi har trots allt en unik situation i Sverige, den ideella klubben klarar mycket, kanske inte så mycket Champange och snittar, men rätt bra kappsegling blir det ju ändå.
    Har själv tillbringat en hel del tid på klubbar i Europa, USA och Sydamerika. De har väldigt svårt att förstå att vi har så mycket kappsegling, bara på svenska västkusten har vi 200 sanktionerade kappseglingar. En favoritklubb som jag besöker minst en gång per år, Fraglia Vela Riva del Garda, genomför ett stort event i månaden. All personal är inhyrd, och det krävs mycket sponsorer för att genomföra ett race. Amos, den förra Commodoren i klubben som jag lärt känna väl blev helt förundrad när jag förklarade att de flesta klubbar i Sverige drivs av oavlönade volontärer. Självfinansiering med någon form av organisk tillväxt minskar givetvis bidragsberoendet och blir stabilare (men kanske inte lika roligt)?

    Det hade naturligtvis varit trevligt med ett större finansiellt stöd när man står där och försöker koka soppa på en spik. Lite grand från båda världarna hade nog varit bra!

    • Raketen Dec 7, 2011 Reply

      “Det hade naturligtvis varit trevligt med ett större finansiellt stöd när man står där och försöker koka soppa på en spik. Lite grand från båda världarna hade nog varit bra!”

      @MA
      Här tror jag det finns betydligt mer att göra inom föreningarna/klubbarna.
      Man brukar kolla med närmsta sörjande om det finns någon som kan sponsa med några kronor.
      Vill man ha mer hjälp ekonomiskt (och även på andra sätt). Så måste man oftast ändra fokus lite grann på hur man lägger upp arrangemanget och regattan.
      Ingen (väldigt få) ger bort något. utan att få utbyte på något sätt.
      Här måste man kunna erbjuda ett meningsfullt utbyte mot den ev. ekonomiska hälpen.
      Man måste kunna erbjuda någon form av event där alla kunderna känner att det är mödan värt.
      Det gäller alla inblandade. De tävlande, arrangören, sponsorer osv…
      Inbitna fanatiker kommer nästan alltid ändå. Men, man behöver resten med. Annars håller det inte långsiktigt.
      I förenings sverige rent generellt, så gör färre volontärer, mer och mer för varje år. Det håller inte i längden.
      Frågan är då vad man behöver göra/åtgärdas?
      Det finns massor man kan göra. Om man har lite visioner, så brukar frågan alltid komma…Hur då?
      Fantasi och öppet sinne brukar alltid generera effekt. Men, inget blir gjort om ingen gör något. Ofta är det små steg frammåt. Garanterat är att inget händer av sig självt.
      Volontärt arbete i kombination med proffs och sponsorer. Är nog konceptet för framgång för svenska arrangemang i Svedala iaf.

      Heja Sverige!

    • Patrick L Dec 8, 2011 Reply

      MA: “Lite grand från båda världarna hade nog varit bra”

      En balanserad synpunkt som jag verkligen håller med om. Men vi behöver nog bli bättre på detta inom svensk segling? Som chef för ett mindre bolag har jag noterat att det inom t.ex. hockey och handboll finns en oblyghet – personal kommer typiskt till mig och ber om 5.000:- för att stötta laget en säsong, motprestationen är ett foto på laget med matchtröjorna och ett “tack för den här säsongen”. 20 barn, 40 föräldrar, 8 kontakter var, kanske 5% konvertering(?) = 80 000:- per säsong och lag. Min lokala pizzeria har satt detta i system för att bygga varumärke, han sätter upp alla sina tackfoton i restauranten och har på så sätt byggt en oerhörd cred lokalt – eftersom han stöttar våra barns idrottsverksamhet så går alla till honom när det skall handlas pizza.

      På vintrarna är jag aktiv inom körsång och minns ett projekt när vi skulle göra en stor och dyr produktion som vi inte kunde finansiera själva, då gick 5-7 pers runt och knackade dörr i det lokala näringslivet i området närmast kyrkan och sökte pengar. Tre paket att välja mellan. Motprestation: Biljetter, ett tack på affischerna (i närområdet) och i programbladen. Vi drog in 120 000 på tre veckor och fyllde kyrkan två gånger om (1400 betalande). Bra value for money för de som hade sin logga med där.

      Hur kan vi bli bättre på detta inom seglingen? Eller är vi redan tillräckligt bra? Eller går det inte?

  6. Team Styrbord Dec 7, 2011 Reply

    Hörde att de ska satsa en stor slant på Knipargastarnas SS, som planerar att ordna en stor regatta för bryggseglare….

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.