Skip to content

18 Comments

  1. Gustaf Dyrssen
    Dec 23, 2011 @ 09:07

    Kul film och vad fint båten rör sig men Vad kan det blåsa på filmen ?? 7-9 m/s?? Så 14-18 kn vind, nästan helt utsläppt stor så inte så mycket skärning…………. 24 kn boat speed ?

    Hur som
    Merry New year,

    Reply

  2. Johan Rockström
    Dec 23, 2011 @ 09:19

    Såg jag rätt att de seglar BARFOTA ombord? Gjorde det själv en gång på 80-talet ombord en Omea 42 under Gotland Runt, slutade med 4 stygn i stortån…..

    Reply

    • JIMMY
      Dec 24, 2011 @ 00:04

      Såg jag rätt att de seglar utan flytvästar ombord? Gjorde det själv en gång på 00-talet ombord på en Elvström 717 i kuling, slutade med att jag gled ut under mantåget (inget krav på mellanliggande mantåg på båtar under 8,5m) och fick simma!

      Reply

  3. Team YXI (Mårten)
    Dec 23, 2011 @ 09:46

    Härligt att segla fort, men framförallt att segla i shorts och i på turkost vatten – shiit va nice!

    Skåne, +7grader, dimma, grått, mörkt…..

    Reply

  4. /HenrikB
    Dec 23, 2011 @ 13:52

    GP26 ser läkligt kul ut!
    Undrar har det skulle funka att köra W2S med den?
    Går att traila relativt enkelt dessutom…

    Reply

  5. Tom
    Dec 23, 2011 @ 16:20

    Utfordringen med W2S er vel at det må være inboard motor. Og det er det vel ikke i en GP 26?

    Reply

    • /HenrikB
      Dec 23, 2011 @ 23:24

      Det är båtar med som inte har inombordsmotor, de flesta flerskrovare har bara utombordare, så det borde inte vara något problem…

      Reply

      • JIMMY
        Dec 23, 2011 @ 23:56

        Tom syftar nog till W2S Skagerrak där de har en rad tillägg till ISAF OSR Cat3, bla att man måste ha inombordsmotor, båda ska ha gått ISAF Offshore Personal Survival Course, dubbla länspumpar, etc…

        Reply

        • Pelle Lindell
          Dec 24, 2011 @ 08:29

          W2S Skagerak är väl OSR Cat2 fullt ut och det tror jag inte det går att få in en GP26 i ens med inombordare. W2S Baltic är Cat 3 med flotte och då får man ha utombordare. GP26 regeln föreskriver att båtarna skall uppfylla OSR cat4 . Skillnaden på cat3 och 4 bortsett på krav på en massa “lös” utrustning är inte så stora; det måste finnas fotlist på fördäcket i 3 vilket inte krävs i 4 och stabilitetskravet är högre (arrangören kan kräva iso B i stället för ISO C) men överslagsmässigt borde en GP26 ha tillräcklig stabilitet även om det låga deplacementet kan vara ett problem…sen är det ju frågan om en GP26 är en bra eller lämplig båt för shorthanded racing och det tror jag inte eftersom den är alltför beroende av besättningsvikt (även på undanvind) för att segla bra så fort det blåser mer än 5-6 m/s.

          Reply

          • JIMMY
            Dec 24, 2011 @ 12:12

            Undrar vad anledningen är till att de flesta arrangörer till havskappseglingar ska hitta på en massa egna tillägg? Det gör det knappast enklare för deltagarna med olika “specialregler” för olika kappseglingar. Varför inte bestämma sig för antingen Cat 2 eller Cat 3?

            Det tråkiga med W2S Skarerrak som nu kör Cat3 med sina egna tillägg är att det även slår undan fötterna för flerskrov som annars får ha utombordare upp till Cat 1. Vad är syftet? Eller är det så enkelt att de har dålig koll?

            Saxat från W2S Skarerrak 2012 Notice Of Race:

            1.2 Regattaen er underlagt NSFs sikkerhetsbestemmelser Kategori 3 med følgende
            endringer:
            a) Hvert besetningsmedlem skal bære minst et minibluss eller personlig strobe-lys.
            b) Alle båter skal ha innenbordsmotor. Gjelder ikke Watski TwoStar Rally.
            c) ISAF Special Regulation 4.20.2 (Redningsflåte). Gjelder ikke Watski TwoStar
            Rally.
            d) ISAF Special Regulation 4.22.1.b. gjelder (Ekstra livbøye). Gjelder ikke Watski
            TwoStar Rally.
            e) ISAF Special Regulation 6.01 gjelder.
            f) I Watski TwoStar Rally er det ikke krav om gjennomført ISAF sikkerhetskurs.

          • RasmusT
            Dec 24, 2011 @ 15:04

            Jeg forstår heller ikke helt hensikten med alle tillegsreglene i W2S. Jeg har seilt 4 stk. Bergen-Shetlandrace, som er en cat2 regatta, i min minitransat uten motor. Der er ingen som har satt spørsmål ved det. To gange har jeg seil Bergen-Shetlandrace singlehanded, og i den forbildelse fikk jeg krav om personlig nødpeilesender, et helt forstålig krav, men noen krav synnes å være “over kill”..

  6. Peter P
    Dec 23, 2011 @ 19:10

    jag vill också segla i shorts…

    Reply

    • Raketen
      Dec 23, 2011 @ 19:58

      Jag med…

      Reply

    • Dagseglare
      Dec 24, 2011 @ 04:04

      Seglade Hobie idag vid Jolly beach Antigua.
      Badshorts, barfota med flytväst.
      28 grader i både luft och vatten, 6-7 m/s.
      God jul till er alla hemma i Sverige.
      /Mauritz

      Reply

      • Pelle P
        Dec 25, 2011 @ 11:11

        Morr!

        Reply

      • Raketen
        Dec 26, 2011 @ 17:15

        Snyft.. ;)

        Reply

  7. Ulf Brändström
    Dec 24, 2011 @ 13:09

    Håller helt med Jimmy. vad är tanken bakom dessa extra tillägg?
    Känns faktiskt som arrangörerna har dålig koll? -:)

    Reply

  8. Andreas i HP
    Dec 24, 2011 @ 13:24

    Jag tror att arrangörer är rädda för om något händer…o bygger upp regler för att förebygga olyckor och undvika att stå som ansvarig vid en olycka.
    Sedan antar jag att man vill filtrera bort vissa kriterier av båtar.

    I bohusracet har man en annan approach, där är alla välkomna då den är kustnära!
    Men det finns checklistor osv…

    Där kan en 18ftNarca båt utan motor segla om totalpriset med en bavaria.

    Bara att välja
    ;-)

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.