Skip to content

140 Comments

  1. Micke G
    Jan 18, 2012 @ 00:22

    Grattis, ska bli kul att se. Lycka till.
    Mvh Micke

    Reply

  2. Krull
    Jan 18, 2012 @ 00:23

    Grattis som fan till en ny och lite längre båt :)

    Reply

  3. Jonas Caspersson
    Jan 18, 2012 @ 00:34

    Grattis!

    Äntligen blir det av.

    Reply

  4. Raketen
    Jan 18, 2012 @ 01:27

    Ah!
    Grattis!!!

    Finns inget bättre, än lukten från ny gealcoat! =)

    Reply

    • large
      Jan 18, 2012 @ 04:30

      Lukten av kolfiber-epoxy utan gelcoat…….; )

      Reply

      • Raketen
        Jan 18, 2012 @ 09:35

        Ett tjockt lager sprutlaminat, polyester och gealcoat.. De e grejjer det
        Laminat med epoxy luktar ju inte ens illa! ;)

        Reply

  5. Pelle Lindell
    Jan 18, 2012 @ 06:06

    Grattis

    Reply

  6. Patrick L
    Jan 18, 2012 @ 06:46

    Grattis som fan!

    Reply

  7. Öresund Regatta, AN
    Jan 18, 2012 @ 07:12

    Grattis till båten!!!

    Reply

  8. Mikael Johansson
    Jan 18, 2012 @ 07:14

    Kanonkul, grattis!

    Reply

  9. /HenrikB
    Jan 18, 2012 @ 07:59

    Riktigt kul, grattis!!

    Reply

  10. Stefan P
    Jan 18, 2012 @ 08:02

    Kul Peter. Grattis till att vara på väg och uppnå ytterliggare ett mål.

    Stefan

    Reply

  11. Feffe
    Jan 18, 2012 @ 08:10

    Stort grattis, riktigt cool båt !

    Reply

  12. Anders
    Jan 18, 2012 @ 08:10

    Nytt o blankt är snyggt. Men om man är krass så det man ser ovan vattenlinjen är en vit fyrkant, men en snygg vit fyrkant.

    Reply

  13. Pelle P
    Jan 18, 2012 @ 08:14

    “Blur cube”, MUMS!!!

    Reply

  14. Eivind
    Jan 18, 2012 @ 08:40

    Gratulerer med ny båt!!

    Reply

  15. Per
    Jan 18, 2012 @ 08:44

    Grymt! Vilken inspiration!

    Reply

  16. Jocke
    Jan 18, 2012 @ 09:09

    Stort grattis!!! Cool båt

    Reply

  17. Anna-Lena
    Jan 18, 2012 @ 09:21

    Grattis!

    Reply

  18. Clifford
    Jan 18, 2012 @ 09:26

    Fan va roligt, en riktigt snygg båt dessutom.

    Reply

  19. M Nordin
    Jan 18, 2012 @ 09:31

    Grattis Peter!

    Reply

  20. JIMMY
    Jan 18, 2012 @ 09:33

    Grattis Peter till en grym båt!!
    Du tror inte att det kommer kännas ensamt längst fram nu då? ;)

    Reply

  21. Sam V
    Jan 18, 2012 @ 09:39

    Bull’s eye!

    Reply

  22. Anders
    Jan 18, 2012 @ 09:57

    Wow, grattis till en ny sweet båt! :)

    Reply

  23. Leif
    Jan 18, 2012 @ 10:05

    Grattis!
    Måste ha varit världens mest officiella hemlighet…

    Reply

  24. Tom O. - Frøken Fryd
    Jan 18, 2012 @ 10:13

    Grattis till ny båt! Seriös satsat.

    Reply

  25. Per weiskvist
    Jan 18, 2012 @ 10:30

    Stort tillykke Peter. Jeg tror ikke den kan følge med til Big Boat Challenge og Fyn Rundt, men du kan jo prøve :-).

    Reply

  26. Jonas K
    Jan 18, 2012 @ 10:35

    Vad nice Peter, grattis !
    ( värmare ? )

    Reply

    • Pelle P
      Jan 18, 2012 @ 13:58

      Det är väl onödigt, ni har ju det!!

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 18, 2012 @ 14:51

      Ja, det blir värmare :-)

      Reply

      • Pelle P
        Jan 18, 2012 @ 16:06

        Men vad f-n; är det inte racing vi håller på med????

        Reply

        • Mattias Heiding
          Jan 18, 2012 @ 17:02

          Som i alla “diskbänkar” klart det skall vara värmare!

          Reply

        • Patrik Måneskiöld
          Jan 20, 2012 @ 11:08

          Pelle, vid lämpligt tillfälle kommer du att påminnas om den kommentaren. :-)

          Reply

        • Anders R
          Jan 20, 2012 @ 13:38

          Tyst nu Pelle!!!

          Reply

      • Jonas K
        Jan 20, 2012 @ 10:40

        Äntligen !!

        Reply

      • Erik Barkefors
        Jan 20, 2012 @ 13:45

        Du får komma ihåg att poängtera det i årets löneförhandlingar ;-)

        … fast lite praktiskt är det ju också…

        Reply

  27. Chris
    Jan 18, 2012 @ 11:12

    Great choice, there will be high expectations whenever you race her but enjoy her and success will certainly come!

    Reply

  28. Richard D.
    Jan 18, 2012 @ 11:25

    GRATTIS till färre kilo båt!!

    Reply

  29. niclas
    Jan 18, 2012 @ 11:40

    Stort grattis Peter och teamet, när får vi provsegla? Det är din tur att bjuda på en sån nu!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 18, 2012 @ 14:52

      Hmmm… du menar tokbroacha och asgarva en eftermiddag utanför Långedrag. Så snart båten är i stan kommer inbjudan.

      Reply

  30. F424
    Jan 18, 2012 @ 11:41

    :-) !!

    Reply

  31. Gustav
    Jan 18, 2012 @ 11:46

    Var är gilla knappen? (hittade den just…)

    Reply

  32. Sebastian Christenso
    Jan 18, 2012 @ 11:56

    Fasen vad kul.
    Grymt roligt att det kommer fler nya roliga båtar i våra vatten.

    Reply

  33. fills
    Jan 18, 2012 @ 12:33

    Helt rätt Peter! Grattis!!!

    Reply

  34. Kjell Andersson
    Jan 18, 2012 @ 13:04

    Grattis Peter till Speeeeedstern !
    Att den just nu är den båt som har den finaste linjeföringen och gången genom vattnet gör ju inte det hela sämre..
    Men det har du väl redan noterat.
    //Kjell

    Reply

  35. Ola
    Jan 18, 2012 @ 13:05

    Kul! Grattis!

    Reply

  36. TeamHoffstedt
    Jan 18, 2012 @ 13:10

    Stort grattis Peter! Funderar ni på att segla hem henne?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 18, 2012 @ 14:54

      Mmm… det är ju ett alternativ. Jag har ju en historia av att köpa båtar långt hemifrån och sedan ångra att jag seglade hem dem. Det är ganska långt från Lorient och hem som du vet.

      Vi får se… är du sugen?

      Reply

      • TeamHoffstedt
        Jan 18, 2012 @ 16:23

        Ditt tips till mig en gång i tiden var ju att behålla båten i Frankrike ett tag för att lära mig mer än i gäddvikarna. Det var ett bra tips.

        Klart jag är sugen. Det är långt men goda chanser till magiska undanvindsrepor. Och det är ju klart närmare till GBG än STHLM.

        Reply

      • johan
        Jan 18, 2012 @ 16:29

        från Les Sables till Stockholm brukar det ta 9 dygn med de franska dubbelkanoterna som går under varumärket Lagoon. 9 underbara dygn. Till Gbg en sisådär 7-8. Why not?

        Reply

  37. Richard Göransson
    Jan 18, 2012 @ 13:18

    Grattis Peter! Ett gäng seglar här i KW.

    Reply

  38. Fredrik
    Jan 18, 2012 @ 13:25

    Stort grattis!!, skall bli roligt att följa era framsteg.

    Reply

  39. Jesper Ott
    Jan 18, 2012 @ 14:08

    Grattis! Ni är verkligen värda en hal hoj!

    Reply

  40. Erik Barkefors
    Jan 18, 2012 @ 14:43

    Dags att gissa SRS för J/111 ;-)

    Jag satsar på 1,41…

    Reply

  41. Mats V
    Jan 18, 2012 @ 15:55

    ORC i 572. Som GS 42R. Att tampas med i Helsingfors i augusti. http://merenkavijat.fi/orcworlds2012/entries-2/

    Reply

  42. Jocke_R
    Jan 18, 2012 @ 16:37

    Helt rätt!! En sak bara, finns den att få med rorkult istället? Skulle ju gå snabbare då eller tar ratingen hänsyn till det?

    Reply

    • Pelle P
      Jan 18, 2012 @ 17:59

      Vad gör en båt snabbare med rorkult???

      Reply

      • Erik Barkefors
        Jan 18, 2012 @ 18:07

        Väger lite mindre och gör rörligheten lite bättre i brunnen vid solo/shorthandedsegling.

        Reply

        • Jocke_R
          Jan 18, 2012 @ 18:53

          Bättre båtfart på framför allt kryss enligt Soto 40 Ngoni. Tror heller heller inte det är nån slump att alla TP 52or numera kör med rorkult.

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Jan 18, 2012 @ 22:49

          Rorkult är säkert rätt på kryss/länsbana, men offshore tycker jag och många andra att ratt är att föredra.

          Reply

          • Jocke_R
            Jan 19, 2012 @ 16:21

            Är det bekvämare vid långa pass, bättre ergonomi, eller nåt annat?

      • Hannu
        Jan 18, 2012 @ 19:27

        Tycker personligen inte att Peter & Crew ska ha fördelen som rorkult tydligen innebär då dom redan har bra båtfart :)

        Reply

      • Raketen
        Jan 18, 2012 @ 20:13

        Det är nog mycket mode just nu tror jag. Förr så skulle det väl absolut vara ratt. Tom på båtar under 30″ om möjligt. Det mesta beror väl hr välkonstruerad styrningen är. Bra eller dåligt finns väl i båda varianterna.

        Nästa båt jag köper, så ska jag nog montera in liten tjock ratt. Tillverkad i extra kraftigt rostfritt. Pimpa med rattmuff och raggartärningar. Dessutom tycker jag det behövs wunderbaum i cockpit. ;)

        Reply

        • Andreas i HP
          Jan 18, 2012 @ 20:40

          2 rattar e väl modet?
          jag tror det är hugget som stucket med rorkult vs en stor ratt…
          Vi kör rorkult nu o det funkar suveränt, men det gjorde det med ratten på missmatch oxå..
          lite olika beroende på segling..utomskärs grov sjö fördel ratt (speciellt på halvvindar eller då man har lite mer rodertryck)o bana/innomskärs fördel rorkullt
          ……..tycker jag……..

          Reply

          • Raketen
            Jan 18, 2012 @ 21:28

            Låter som du resonerar rätt.
            2 rattar. Bättre eller sämre än 1 ratt?
            Någon som provat Elan 310´s lösning med flyttbar ratt?
            Funkar det bra? Hur är känslan?

          • sillstryparn
            Jan 18, 2012 @ 22:22

            3 rattar?

          • Raketen
            Jan 19, 2012 @ 16:59

            Har sett 3 rattar på något one off. Om jag nu inte minns fel :)

          • sillstryparn
            Jan 19, 2012 @ 20:11

            Alla måste få styra….

          • Raketen
            Jan 19, 2012 @ 20:22

            Styrman? ;)

          • Lars M
            Jan 19, 2012 @ 23:38

            Stora rattar är väl det som gäller;-) sorry, kunde inte hålla mig…

          • sillstryparn
            Jan 20, 2012 @ 09:12

            Hellre små, naturliga rattar än två gjutna jumbortattar.

  43. MARCELO (CANARIAS)
    Jan 18, 2012 @ 17:31

    FELICIDADES, PETER!

    Reply

  44. Kjetil
    Jan 18, 2012 @ 18:00

    Gratulerer!. Vurderte du noen gang heller å satse på en Class 40?. Hadde vært interessant å høre dine vurderinger om dette.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 18, 2012 @ 23:28

      I vår plan för de närmaste 3-5 åren så skall vi framförallt segla i Skandinavien. Både doublehanded och med full besättning. Kanske också solo.

      Tittar man på de väderförhållanden vi normalt har på vår/sommar så är det ganska lätta vindar, både på nätterna och i skärgården. Därför var det viktigt med en båt som presterar bra i det lätta registret. Det är oftast i dessa förhållanden man vinner/förlorar racen här hemma.

      Class 40 är designade för långa repor på havet, helst i hårdare undanvind många dygn i sträck. Hade vi haft ett tydligt mål att segla Transat Jaques Vabre, Route du Rhum eller runt jorden så hade Class 40 varit självklart.

      Sedan är det en helt annan prislapp på ett seriöst Class 40-projekt.

      Reply

  45. Bo Bäversjö
    Jan 18, 2012 @ 18:15

    Grattis till nya båten!

    Reply

  46. Johan Karlberg
    Jan 18, 2012 @ 20:08

    Stort grattis till uppgraderingen! Det blir spännande att följa.

    Reply

  47. kristian
    Jan 18, 2012 @ 21:17

    Grymt!!!!!!! Grattis!!!

    Reply

  48. Team Dehlerdoris
    Jan 18, 2012 @ 21:28

    Peter, varför inte en slank o vass Dehler eller NF…? :-))
    Jättegrattis till en skitfin båt (P.s glöm bara inte bankgaranti för downpayment som jag skrev igår..).
    Lite intressant om SRS rating. När jag ser J-111 filmerna och med tanke på empirisk “Blur-factor” så gissar jag på 1,40.
    Än en gång GRATTIS!
    StefanK
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

    Reply

  49. Tom
    Jan 18, 2012 @ 21:47

    Grattis Peter!
    Blur2 ?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 18, 2012 @ 22:50

      Blur 1 = Albin Nova
      Blur 2 = J/109
      Blur 3 = J/111

      Reply

      • Alex ekberg
        Jan 18, 2012 @ 23:25

        Blur 4 kommer bli sjukt intressant!

        Reply

        • SilverSurfer
          Jan 19, 2012 @ 11:32

          Blur 4 = J/125

          Reply

          • Pelle P
            Jan 19, 2012 @ 11:41

            Vem vet vad J-boats har hittat på om 3-5 år…

        • Peter Gustafsson
          Jan 19, 2012 @ 11:44

          J/125 har varit ett alternativ, och jag var mycket nära att köpa en av de två som fanns till salu i UK för något år sedan. Men det blir ett ganska stort projekt att få styrsel på en äldre kolfiberracer och även driftskostnaden blir för hög.

          Reply

          • Calle P
            Jan 19, 2012 @ 11:56

            Grattis till den nya

            Appropå driftskostnader. Vad blev kostnaden för J109an per sjömil?

          • Peter Gustafsson
            Jan 19, 2012 @ 12:04

            50:- sjömilen :-)

            Mmmm… det är alltid farligt att räkna på sin hobby, men det blev inte så farligt som man kan tro. Vi har ju seglat otroligt mycket och haft många obetalbara upplevelser.

            Andrahandsvärdet är helt ok, men mycket av det man spenderar på segel och utrustning får man ju inte tillbaka på någon båt.

          • Calle P
            Jan 19, 2012 @ 12:17

            Hur mycket större blir den för J111an?

          • F424
            Jan 19, 2012 @ 12:21

            Skärp dig Calle. Det kan ju finnas fruar som läser BLUR….

          • Peter Gustafsson
            Jan 19, 2012 @ 12:29

            Jag hoppas att den skall hålla sig på samma nivå.

            Storlek på båt driver kostnader. J/111 är lättare, krysstället är samma och någon gennaker är lite större. Men annars borde det vara ganska likt.

            Kampanjer driver också kostnader. Att köra seriösa regattor långt borta är det som kostar mycket pengar. Att satsa på Big Boat Challenge, att sy en ORCi-garderob och åka till Finland eller att segla Fastnet.

  50. Dan Turesson
    Jan 18, 2012 @ 21:51

    Stort grattis till snyggaste J-båten hittills!

    Reply

  51. Sture Smith
    Jan 18, 2012 @ 23:06

    Ett Riktigt Grattis Peter. Klart bra val för Dina ändamål.
    Har själv haft både pinne och ratt (efter ombyggnad) på min tidigare båt Wasa38/Intuition.
    Korta ban race helt ok med pinne i övrigt klara fördelar med ratt.
    Lycka till med projektet.
    Sture Smith
    “Sjöglans”
    Dehler 39SQ

    Reply

  52. Torgeir
    Jan 18, 2012 @ 23:43

    Gratulerer Peter – det blir et kick !

    Reply

  53. Hans Johansson
    Jan 18, 2012 @ 23:57

    Grattis Peter, bli kul att känna på varandra team BlueS Xp 38 SWE 33 går i vattnet 15 juni och leverans till midsommar. Första race blir nog Hermanö runt….

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 19, 2012 @ 07:31

      Grattis Hans!!

      Det låter som en intressant fight på Hermanö Runt…

      Reply

    • F424
      Jan 19, 2012 @ 11:35

      Grymt kul med en ny BlueS Hans, grattis!!
      Men X-yacht och SWE33? Det är väl inte gamla Spiff de byggt om :-)?

      Reply

  54. Mackan
    Jan 19, 2012 @ 12:11

    Grattis och Lycka till med nya båten Peter!
    Har du kommit på något nytt bra namn?!

    Reply

  55. Hans
    Jan 19, 2012 @ 15:46

    GRATTIS!
    Men jag misstänker att upplägget med “leveransseglingen” under ÅF/GR innebär att du missar PBR som går samma helg.
    Skoj för er att få segla på baksidan men tråkigt att ni inte är med o tar tillbaka Nazist-priset från Norge till Sverige :)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 19, 2012 @ 16:32

      Detta är det som är allra tråkigast i det här upplägget.

      Starten på ÅF/GR går ju samma helg som Bohusracet så det blir omöjligt att hinna med bägge racen. Och det är inte alltid man kan styra över sin agenda.

      Nu gör vi det bästa av det hela och kommer till Stockholm med en båt som är 100% up-to-speed. Så får vi se hur långt det räcker mot alla hotta båtar på ostkusten.

      Reply

      • JIMMY
        Jan 19, 2012 @ 19:58

        Jag ska köra båda i år så omöjligt är det inte.

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Jan 19, 2012 @ 20:03

          Gå i mål strax före midnatt lärdag kväll i Smögen.
          Sedan starta 11:00 lördag förmiddag i Stockholm?

          Funkar om man har SRS >1.35 och får starta på söndag. Om man skall rekommendera den combon är väl en annan femma.

          Reply

    • ErikB
      Jan 19, 2012 @ 18:22

      Nazist-priset??

      Reply

  56. Mattias SWE 8
    Jan 19, 2012 @ 16:15

    Grattis! Genomtänkt val…Kul med snabba, snygga och välsegla(n)de båtar i GBG-området, hoppas fler inspireras och satsar. Lycka till !

    Reply

  57. Sebastian
    Jan 19, 2012 @ 17:26

    Äntligen till Sverige!
    Ny milstolpe sedan J125 kom till Bohuslän 1998.
    Grattis och väl värt!

    Reply

  58. Fredrik Lönegren
    Jan 19, 2012 @ 22:28

    Grymt! Antar att det blir BLUR på sidan i kolfiberfilm och en flaska “Black Seel” som går laget runt vid dopet?

    Reply

  59. Calle P
    Jan 20, 2012 @ 12:59

    Om jag förstår saken rätt är det igen genua på J111?
    Hur gör man då för att få bra fart i vindregistret 2-14 m/s?
    På BR2011 så vart det uppenbart att J109an var handikappad i de lätta vindarna ndå valde att segla utan genua.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 20, 2012 @ 13:13

      Som på alla fockbåtar bör man ha en lättvindsfock för det lätta registret.

      Sedan är båten mycket lättdriven, så shorthanded skall vi köra en medium/heavy över hela registret. Det funkade bra både på Novan och på J/109, även om det så klart kommer perioder där man inte hänger med riktigt.

      Reply

      • O
        Jan 20, 2012 @ 13:57

        X99 är alltså bättre, egentlijen?

        Reply

      • Niclas
        Jan 20, 2012 @ 14:06

        Är det någon J/111 som kör Code Zero på rulle?

        Reply

      • Calle P
        Jan 20, 2012 @ 14:10

        Att båten är lättdriven tvivlar jag inte på. Men saknar man segelyta i lätta vindar spelar det ingen roll om man har två fockar. Förvisso blir det bättre med en lättvindsfock med annan placering på buken men det kompenserar inte för ytan. När vi transport/semester seglar med 99an använder vi aldrig genua. Men är det kappsegling så tappar man ganska mycket på att inte kunna variera ytan på förseglet. Jag gissar att du kommer använda två genakers med olika storlek av samma anledning som att du kommer sakna genuan. Men sett från ett ekonomisk synvinkel så är genuor både dyra och slits mycket mer än en fock :-)

        Reply

        • Alex ekberg
          Jan 20, 2012 @ 14:26

          är inte 99ans fock ett rent hårdvindssegel. likaså är väl förtriangeln liten i jämförelse med en båt som designats för fock. klart att en genua är bättre i lätt vind, framför allt om det ligger gammal sjö. men min erfarenhet säger att man hävdar sig väl med bara en fock. expressen är väl ett bra exempel på det?

          Reply

      • Andreas i HP
        Jan 20, 2012 @ 14:35

        vi har rätt hyfsad fart i lätta registret mot x99a mm tror jag trots avsaknad av genua, men en code 0 i 2m/s 50 grader mot vinden…
        Tror inte j111 e sämre…

        Reply

        • Calle P
          Jan 20, 2012 @ 14:53

          Hur blir det om du jämför med en Mumm 36a istället. Den är väll ganska jämförbar i storlek med en J111?

          Att en J111 skall segla förbi en X99a i alla vindar är väll ganska uppenbart?

          Min fråga var om genua eller inte.
          Men en code 0 är en helt annan sak. Men jag tror en genua vore att föredra framför en Code 0. Specielt om det blir kort mellan slagen.

          Reply

          • andreas i HP
            Jan 20, 2012 @ 16:45

            min båt e väl ca 30 cm längre?
            o vi uppllever att den som koncept funkar ganska OK trots fock bara i lätta vindar…
            speciellt jämnfört med en X99a då de lika i storlek men min båt lite tyngre…

          • Calle P
            Jan 20, 2012 @ 17:14

            För mig känns HP1030 som en gigantisk båt i jämförelse med en X-99a Samma gäller med Arcona 340an

            Desutom får ni lite mer yta med fathead stor som kompenserar för genua.

        • Mattias SWE 8
          Jan 20, 2012 @ 14:59

          Sannolikt skiljer det sig mkt mellan olika båttyper – båten jag seglar (Café 28) mår definitivt bättre med en genua i det lättare registret.

          Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 20, 2012 @ 15:01

      Om man återigen tittar på Bohusracet så är väl en bra jämförelse X-99 vs Arcona 340 som var ganska mycket snabbare än er trots fock. Och då var det inte ens en ordentlig lättvindsfock. Jag tror de har helt rätt koncept. Och bra gubbar så klart.

      Tittar du på topp 20 på Bohusracet så kan man inte dra några slutsatser att det ena skulle vara ett bättre “koncept” än det andra.

      Där vi själva tycker att vi har haft störst edge med genua mot fockbåtarna (nästan alla båtar runt 1.30 är fockbåtar) är när man seglar djungelbana eller runt en ö och det blir lite släpp i skoten. Men då finns det ju andra kul segel man kan mecka med.

      Reply

      • Stefan P
        Jan 20, 2012 @ 16:38

        Bana eller distans lite vind och gammal sjö då är det skönt med en genua som orkar igenom vågorna. Men det kanske ni inte har på västkusten här i bräckvattnet är det ett inte ovanligt fenomen. Men fockbåtar är här för att stanna en stund i alla fall.

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Jan 20, 2012 @ 16:51

        Fast man “betalar” ju för en genua även resten av tiden.

        På J/109 klarar vi oss fint med fock så länge det blåser 4 knop eller mer. Under det så tappade vi till vissa båtar som går fort i riktigt lätt. Men i normalfallet så hämtar vi hem det när det blåser mer än 12 knop. Hade vi gjort bra vägval på Bohusracet så hade vi varit med. Så jag är inte orolig.

        Alla båtar, riggar och segelgarderober har starka och svaga sidor. En del av tjusningen med segling är ju att göra dessa avvägningar, minska sina svagheter och om möjligt få ännu bättre utväxling på sina styrkor.

        Jag hoppas komma tillbaka till den diskussionen när vi presenterar vårt tänk kring segelgarderob.

        Reply

        • Calle P
          Jan 20, 2012 @ 17:10

          Skulle ni kört genua på BR skulle ni varit långt förbi Måseskär innan vinden vred till nordligt. Vi började vår kryss till Strömstad först vid Måseskär. Det borde betalt sig mer än det ni skulle tappat på högre LYS. Vi byte till fock först efter ca 14 timmars segling.

          Reply

          • Pelle P
            Jan 20, 2012 @ 18:26

            Calle P, du är alltid lika positiv… Har du kollat alla gångerna vi inte vann på att ha genua? F ö; har aldrig sett en Express med vare sig genua eller problem i lättvind.

          • Calle P
            Jan 21, 2012 @ 06:55

            Jo men BR är lite speciellt med det långa benet från Uddevalla. Där blåser det oftast inte så mycket.

            Sedan var det inte meningen att vara positiv eller negativ. Ursäkta om det tolkades så. Min ursprungliga fråga var hur man växlar mellan lätt och hård vind när det bara finns ett försegel. Men Peter svarade på den frågan genom att lägga till en Code 0.

        • Martin
          Jan 21, 2012 @ 09:59

          Det låter som att “regga ner” en båt med genua (Dehler) till att bara köra med fock för att göra seglingen enklare och slippa fundera på segelval mellan kvällsseglingarna inte är en höjdare?

          Reply

          • Pelle P
            Jan 21, 2012 @ 11:44

            Har funkat alldeles utmärkt i Elan 37, det viktiga är att ha en lättvindsfock.

          • Erik Barkefors
            Jan 21, 2012 @ 12:18

            Jag tror att de flesta kappseglare förstår det men en “familjeseglare” kanske kan förledas att ett försegel räcker för segling i 2-15 m/s.

          • Öresund Regatta, AN
            Jan 21, 2012 @ 12:26

            Vår Dehler 34SV designades för fock men vi valde att ladda på genua eftersom vanten var indragna.
            DH-regeln straffade genuan ungefär som IRC och ORCi. Det kändes som att vi aldrig hade den uppe eftersom det alltid blåser i Öresund. Jag fick sytt upp en lättvindsfock till de danska racen efter DH.
            Det finns de som säger att det inte går att köra fock utan Code 1 till halvvind. Vi har sytt upp en smalare slörspinnare istället. Jag är av åsikten att ha en Code 1 har för smalt register. I alla fall i Öresund där vi mycket sällan har halvvindsben i lättvind. Benen på våra race är dessutom korta och de som vi kört mot drar inte oss på de korta benen. ofta faktiskt på grund av krånglande rullar och att båthanteringen inte sitter helt. (Man måste träna med de udda grejerna för att få till det)
            Jag tycker inte vi tjänar på genuan på kryss mer än under 2.5-3m/s och medström.
            Vi för en diskussion för tillfället att skrota genuan i alla regler utom möjligtvis SRS.
            Som Pelle P skriver så måste man ha en fock för lätt. Vi har tagit extra straff utbyggd topp (Gransegel kallar det Glider) för att få till längre korda i toppen så det blir mer lätttrimmat.
            Det har tagit lite tid att få till trimmet med bara fock. Viktigt att också kunna justera förstagsspänningen. Det går inte med Seldéns TD-rulle så vi kör med backstag. Har man TD-rulle och vill köra utan backstag så får man byta till ett annat förstag med vantskruv och då med plastskena.
            Att J-111 fixar att köra utan genua är i alla fall jag helt övertygad om.

        • Peter Gustafsson
          Jan 21, 2012 @ 10:14

          Calle, jag vet inte hur du kan dra slutsatsen att BR är ett speciellt race på detta sätt? Det var speciellt i år, inte på grund av kryssen utan för att det vred så mycket på benet norrut.

          2010 var det också kryss innanför Tjörn/Orust. Då spikade vi klassen och var 2 minuter efter totalsegraren.
          http://www.blur.se/2010/07/05/bohusracet-2010/

          2009 var det halvvind ner till Hätteberget. Vi låg tvåa bland de stora båtarna innan vi seglade bort oss vid Koster.
          http://www.blur.se/2009/06/29/bohusracet-2009/

          2008 var det sträck/kryss och vi ledde hela racet i Fjällbacka.
          http://www.blur.se/2008/06/29/bohusracet-2008/

          J/109 har funkat mycket bra att segla bara med fock.

          Med J/111 är jag inte ett dugg orolig.

          Reply

    • JIMMY
      Jan 20, 2012 @ 20:21

      Visst ger en Genua fördelar i lätta vindar och framförallt om det är skvalpigt. Det hela handlar om att det är lättre att stalla en högsmal fock och detta fenomen är tydligare desto lägre vindsyrkan är. Men desto större båtarna blir desto mindre blir denna effekt då kordan på focken blir längre, och till slut handlar det bara om segelyta. I jämförelsen mellan J/109 och J/111 så är det ju så att J/111 har samma SA/Depl med fock som J/109 har med Genua så jag tror inte att Peter kommer få det så värst jobbigt i lättvinden med sin nya J/111, den är nog hal så det räcker.

      Reply

  60. Team Dehlerdoris
    Jan 21, 2012 @ 23:20

    Tror sjutton det att båtar som redan är klart välkädda med en 110% inte har samma range med en 150% genua. Vi kör vår North 3DL G1 från 0-9 m/s med full besättning 6-7 man. Segelytan upwinds är då på 74kvm.
    Englund nämnde nå´n gång att han byter till fock på sin D34SV runt 5 m/s om jag minns rättt. Genua på en så´n fockbåt blir ju “turbo” i lättvind med en jättestor segelyta, som man då får straff av i hela vindregistret.
    De flesta fockbåtar har problem i 1-3m/s gentemot en genuabåt. Kan bara jämföra med vår Dehler 34DD gentemot en fockbåt t.ex. Dehler 34SV(35), eller First 35/30 i lättvind, där har inte fockbåtarna en chans på kryss eller lite öppen vind, speciellt inte om det är lite sjö.
    StefanK
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

    Reply

  61. Sweet… J/111 Fleetwing | BLUR
    Feb 28, 2012 @ 20:46

    […] en månad tills Blur³ sjösätts i […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.