European Yacht of the Year?

seilasyoty2.jpg
Seilas går igenom alla nominerade till European Yacht of the Year 2011/12. I klassen för “performance cruisers” så tycker 40% av deras läsare att Pogo 12.50 är det som gäller.

Vad tycker ni?


Jag tror ni vet vad jag lade min röst på… och det verkar som att Axel också gillade J/111.

En skikkelig sportsbåt til en høy pris og en spartansk innredning. Båten er en drøm å seile. Jeg har aldri sittet så godt å styrt en båt med ratt før. Nå som nesten alle båter har to ratt var det deilig å komme tilbake til et enormt ratt slik som det er på J111, men båten ville klart seg bra med en rorkult også. Med gennakeren oppe merker man fordelene med et lett skrog i hvert ett vindpust. Båten er fantastisk å seile.

9 Comments

  1. Stefan P Jan 20, 2012 Reply

    Det blev XP 44 även om jag tycker den är för stor. Dehlern har lite att bevisa, Grand Solei för klumpig och någon Pogo ligger inte för mig. J 111 är mycket bättre storlek men nu inte min cup of the.// Stefan

  2. Patrik A Jan 20, 2012 Reply

    Hade väldigt svårt att välja mellan J111 som har rätt storlek och vikt/egenskaper men XP är maffig och fräck.
    Jag saknar det fasta peket på J111 som är bra i Naturhamnar med rak stäv på båten men förstår att Norden är ganska ensamma om behovet.
    ett fast med utdragbart under skulle vara perfekt annars är J111 en riktig dröm.

    • Author
      Peter Gustafsson Jan 20, 2012 Reply

      Det finns tydligen ett litet fast kolpeke på 50 cm som man sätter på bogen för code 0 och hoppilandplattform. Men jag tycker det sabbar den ultrasnygga fören :-)

      Vi har ok att dra ut peket en meter för att halsa en code (fullt utdragbart skall det palla 4000 kg enligt de som bygger det).

      • Patrik A Jan 20, 2012 Reply

        4 Ton !!?? kan det vara möjligt ?
        Gissar att det är kompressionskraften men att det kräver en dynnema diagonal ner till vattenlinjen, men då skall ju ändå taljan ni drar ut peket med palla belastningen..
        Jag håller med om att det är snyggast utan peket, men ibland får funktion gå före flärd.

      • Author
        Peter Gustafsson Jan 20, 2012 Reply

        Skruvar du fast peket i golvet i ena ändan så kan du lyfta med 4 ton vertikalt innan det böjs och går av. Så själva röret är starkt.

        Men så klart behöver man ha koll på krafterna in i båten + eventuellt bobstay om man skall spänna upp en code-rulle.

  3. Raketen Jan 20, 2012 Reply

    Röstade på J111:an. Svårt val tycker jag. Pogo´n är väldigt sweet den med.

    Tycker också de andra är för stora.

  4. Göran Jan 20, 2012 Reply

    Jag tror Tarac 33 ligger bra till i sin klass.

    • Clifford Jan 20, 2012 Reply

      Det hade jag också gjort, för det är en himla trevlig båt. Har tyvärr, på sista tiden, fått höra mkt negativt om själva bygget. Förhoppningsvis var det en engångsföreteelse….

      • Henrik N Jan 20, 2012 Reply

        Negativt = dåligt byggd/låg kvalitè? Tarac 33 är helt klart en båt som tilltalar mig (trots att jag inte är i den tänkta målgruppen…) så jag blir lite nyfiken nu.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.